Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

80-luvulla pyöri YLE:llä jokin suomalainen tiedeohjelma lapsille. Siinä oli myös eräs robotti jolla oli muistaakseni oranssit lamput silminä kuparisessa päässä, keskiruumiissa jokin isompi valo, yksi epoletti (sellainen mikä myös kenraaleilla) ja sen kädet olivat jotenkin oudot. Se robotti kertoi kaikenlaista nippelitietoa vähän väliä.

Olen viimeksi nähnyt vilauksen sarjasta 90-luvun alussa.

Mikä tämän sarjan tai robotin nimi oli?

---
Mikä oli tämä 90-luvun trial-peli PC:lle jossa kerättiin punaisia omenoita tai palleroita?
Tuli vaan mieleen kun tässä just pelailin Trials HD:ta.
---
Elasto Mania?

Kyllä, tuo se on. Mutta aivan kuin olisi ollut eri niminen kun Elasto Mania ei herättänyt mitään muistikuvia. Mut anyway, kiitoksia että löyty!

Mikä oli tämä 90-luvun trial-peli PC:lle jossa kerättiin punaisia omenoita tai palleroita?

Elasto Mania?

---

---
---
Elasto Mania?
---

Kyllä, tuo se on. Mutta aivan kuin olisi ollut eri niminen kun Elasto Mania ei herättänyt mitään muistikuvia. Mut anyway, kiitoksia että löyty!

Löytyy myös nimellä Action SuperCross aka Across :)

Enemmän mulla puhelimen kuori on ottanu vuodessa hittiä mitä näyttö, ei tossa o kyl yks näkyvä skraidu :P ja luuri on kuitenkin missä taskussa sattuu

Omiin puhelimiin ei oo tullut mitään jälkiä ruutuun kun pitää vaan avaimet eri taskussa (puhelin on yleensä yksin omassa taskussaan). Joskus kans testailin noita kalvoja, mut paska tuntuma ja epäselvä kuva sai ottamaan aika nopeasti pois.

---

Eiku ostin verkkokauppa.comin oman bulkkipakatun ja tää on kyl aivan hirvee..

Toi on tosi yksilöllistä miten noista tykkää. Pidin kans kuukauden tollasta kalleinta mahdollista kalvoa yhdessä luurissa ja se oli tahmea ja kesketusherkkyys huononi. Juhlalle oli aihetta kun sen otti pois. Enemmän mulla puhelimen kuori on ottanu vuodessa hittiä mitä näyttö, ei tossa o kyl yks näkyvä skraidu :P ja luuri on kuitenkin missä taskussa sattuu

Aamulla kun käy suihkussa niin miksi heti suihkun jälkeen siinä suihkuverhon takana on ehkä kaks miljoonaa astetta pakkasta? Enkä nyt yhtään liiottele :D

Miks mun kone on aivan yhtäkkiä alkanu temppuilemaan dosboxin kanssa. Peli jota olen pelannut dosboxin avulla jo pari viikkoa ilman ongelmia tekee nyt fullscreenille vaihdettaessa niin että ruudussa näkyy vain valkoista ja jotain hämäriä viivoja. En ole kokeillut muita pelejä mutta mä haluan päästä pelaamaan tätä taas. Pikkuruudulta pelaaminenkaan ei innosta.

Tuo valkoinen tausta ja hämärät viivat on esiintynyt ennenkin sellaisissa tilanteissa kun tuo monitori ei ymmärrä päällä olevaa grafiikkatilaa, mutta miksi ihmeessä se nyt yhtäkkiä on alkanut tuon pelin kanssa sitä tehdä? Mitään muuta en ole muuttanut kuin kopioinut pelin savegame -filet toiselta koneelta..

---

Miksi tarvitset muuten uuden tutkinnon? Esim. ilman koulutusta, voi päästä vaikka Nokian projektipäälliköksi. Kukaan kun ei koulutodistusta kysy jos homman osaa.
---

Taksialan palkkaus on perseestä jonka takia oon etsiny uutta ammattia. Nyt olen sen löytänyt ja mut on jo valittu veturinkuljettajakoulutukseen ja kaikki koulutuksen läpäisseet saa työpaikan. Mutta ennenkuin varsinainen työ alkaa, täytyy käydä tämä alle vuoden pituinen koulutus.

Ok.. IT-alalla ei vaadita koulutusta edes Tj:ltä.. jos osaa koodaa niin se on ihan sama onko koulutusta ollenkaan vai onko se mm. sähkömies..

Veronpalautuksia tulis n. 400e, eli mitäs kivaa sitä ostais itselleen joululahjaksi?

1. Uus puhelin, vaihtoehtoja olis näillä näkymin lähinnä N900. HTC Desire HD vaikuttais kivalta mutta siinä ei ole fyysistä qwerty-näppistä. Desire Z:ssa olis fyysinen näppis mutta se taas on jostain ihme syystä downgradettu tuosta HD:sta prosessorin ja muistin osalta ja ei sen takia innosta.

Dessu Z, jos sua pelottaa tuo 800MHz:n prossu, niin sen saa kellotettua 1,9GHz:iin. Eikä vakionakaan oo hitaampi kuin HD. N900 on jo wanha juttu, ei kannata enää.

Opiskelijahan ei saa missään nimessä työttömyyskorvausta liitolta tai kelalta (80% palkasta), vaan tippuu opintotuen+asumislisän piiriin (n. 600€ / kk). Eli rahallisesti kannattavinta on tehdä töitä ihan siihen hetkeen asti kunnes koulun penkille siirtyy.

Korkeakouluopiskelijalla opintotuki on 298€/kk (-verot) ja mikäli asuu VUOKRA-asunnossa on mahdollisuus asumislisään, mikä on 80% vuokrasta, maksimissaan n. 300€. Omistusasuntoon voi hakea yleistä asumistukea.

Lähes poikkeuksetta työntekijä joutuu karenssiin, kun omatoimisesti, ilman terveydellisiä taikka työpaikan muutosta johtuvaa syytä irtisanoo itsensä. Lisäksi kannattaa muistaa, että kaiken maailman lomarahat lasketaan ansiotuloksi ja ne täten siirtävät päivärahojen maksua eteenpäin. Eli lomat kannattaa pitää lomana, ennen työttömäksi jättäytymistä.

edit.

Lisäksi TE-keskukselta on mahdollisuus saada muutoskoulutukseen ansiosidonnaista päivärahaa kahdeksi vuodeksi, mikäli tietyt ehdot täyttyvät. Yleensä näitä ehdoja on alan huono työtilanne ja ilmeisesti ansiotyöstä irtisanoutumista ei katsota kovinkaan hyvällä. Eli jos saa junailtua työnantajan irtisanomaan itsensä, niin mahdollisuudet ovat huomattavasti suuremmat.

edit2. edit1:n typo.

Miksi tarvitset muuten uuden tutkinnon? Esim. ilman koulutusta, voi päästä vaikka Nokian projektipäälliköksi. Kukaan kun ei koulutodistusta kysy jos homman osaa.

Taksialan palkkaus on perseestä jonka takia oon etsiny uutta ammattia. Nyt olen sen löytänyt ja mut on jo valittu veturinkuljettajakoulutukseen ja kaikki koulutuksen läpäisseet saa työpaikan. Mutta ennenkuin varsinainen työ alkaa, täytyy käydä tämä alle vuoden pituinen koulutus.

Toisaalta, jos Takyon viihtyy työssään, niin suosittelen häntä olemaan töissä tasan siihen asti kun hän siirtyy opiskelijaksi (ellei sitten pysty jäämään osa-aikaiseksi vielä opiskelujenkin ajaksi). Opiskelijahan ei saa missään nimessä työttömyyskorvausta liitolta tai kelalta (80% palkasta), vaan tippuu opintotuen+asumislisän piiriin (n. 600€ / kk). Eli rahallisesti kannattavinta on tehdä töitä ihan siihen hetkeen asti kunnes koulun penkille siirtyy

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135251252696

Eli mahdollisuus on mut sitä tässä yritän selvittää että koskeeko toi mun tilannetta..

Edit. Monilla nettifoorumeilla mistä olen asiaa lukenut on niin ristiriitaista tietoa et ei saa selkoa.

Opiskelijahan ei saa missään nimessä työttömyyskorvausta liitolta tai kelalta (80% palkasta)

Eihän toi ansiosidonnainen kyl oo 80% palkasta. Ehkä turhaa pilkunviilaamista ku menee aiheen ohi, mut pistetään nyt tähän oheen kuitenki, ku kerran aiheen parissa ollaan :)

http://www.tyj.fi/default.asp?id=25

Eihän toi ansiosidonnainen kyl oo 80% palkasta. Ehkä turhaa pilkunviilaamista ku menee aiheen ohi, mut pistetään nyt tähän oheen kuitenki, ku kerran aiheen parissa ollaan :)

Joo totta, maksimissaan siis tuo on about 80%. Paljon enemmän kuitenkin kuin pelkkä Kelan päiväraha.

Mun käsittääkseni toi karenssin pituus voi nykyään olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä , riippunee kai ihan perusteista millä ittensä irtisanoo. Joka tapauksessa ei kande luottaa siihen että se on just kolme kuukautta, voi olla vähemmän tai reilusti enemmänkin.

No siis, karenssi ei ole ihan kaikissa tapauksissa täysin selviö, esimerkiksi burn out tai muu diagnosoitu sairaus (myös työuupumus, tai työssäkiusaaminen) ei välttämättä johda karenssiin. Samoin esimerkiksi irtisanoutuminen työpaikan muuttaessa muualle ei välttämättä tarkoita karenssia. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että omaehtoinen irtisanoutuminen ilman mitään erityisen pätevää syytä (esimerkiksi siis opiskelijaksi lähteminen) johtaa aina karenssiin.

Toisaalta, jos Takyon viihtyy työssään, niin suosittelen häntä olemaan töissä tasan siihen asti kun hän siirtyy opiskelijaksi (ellei sitten pysty jäämään osa-aikaiseksi vielä opiskelujenkin ajaksi). Opiskelijahan ei saa missään nimessä työttömyyskorvausta liitolta tai kelalta (80% palkasta), vaan tippuu opintotuen+asumislisän piiriin (n. 600€ / kk). Eli rahallisesti kannattavinta on tehdä töitä ihan siihen hetkeen asti kunnes koulun penkille siirtyy.

Tieto opiskelupaikan vastaanottamisesta ei ymmärtääkseni siirry suoraan Kelalle, joten periaatteessa tuossa olisi kusettamisen mahdollisuus, mutta myöhemmässä vaiheessa kun joutuu siirtymään opintotuen piiriin, joutuu jokatapauksessa esittelemään Kelalle dokumentit opiskelun aloittamisesta, jolloin saattaa sitten joutua maksamaan väärin perityt etuisuudet takaisin sekä Kelalle, että liitolle. Samoin työtön on aina päätoiminen työnhakija, joten työvoimatoimisto voi määrätä sinut koulutuksiin jne jolloin koulutyö häiriintyy.

miks päisää löytyy empatiaa mut selvinpäin ei?

---

karenssin jälkeen (3kk)
---

Mun käsittääkseni toi karenssin pituus voi nykyään olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä , riippunee kai ihan perusteista millä ittensä irtisanoo. Joka tapauksessa ei kande luottaa siihen että se on just kolme kuukautta, voi olla vähemmän tai reilusti enemmänkin.

Siis jos karenssi ylipäänsä tulee.

Ei ekalla kerralla anneta kuin 3 kk -karenssia ja rangaistusta kovennetaan kerta kerralta.. Esim. jos toistamiseen kieltäydyt työvoimapoliittisista toimen piteistä, lyödään karenssi toistaiseksi, kunnes suostut olemaan 6 kk mm. palkattomassa työharjoittelussa..
Ks. syystä, johtuen olen "self employed" ankä kuulu ammattiliittoon koska ne tai työvoimatoimisto eivät aja "self employed" eli yksityisyrittäjän etuja. Jos suomessa epäonnistut yrittäjänä niin suomessa ei pahemmin muisteta nk. "Työn Luojaa" joka yritti "Synnyttää Työtä".. esim. sosiaalituilla.. mutta toisaalta tämä estää kaiken maailman tunareiden säätämisen omilla puuhapajoillaan..

Olis edessä työsopimuksen irtisanominen ja täyspäiväiseksi opiskelijaksi siirtyminen. Mä oon ollu pitkään liiton jäsenenä ja aina maksanut jäsenmaksuni ja tiedän siis että mun työssäoloehto täyttyy ansiosidonnaista päivärahaa ajatellen, mutta onko mulla oikeutta siihen jos mä itse otan lopputilin ja siirryn opiskelemaan aivan toista alaa?

Kovasti olen yrittänyt googletella mut selkeetä vastausta ei löydy enkä viitsisi vielä mennä työkkäriinkään jonottamaan.

Jos mulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen niin mistä helvetistä mä olen maksanu noita maksuja vuosikaudet?

Eikös sinulla ole oikeus opintotukeen tai jopa aikuiskoulutustukeen (jos sinulla on vuosien työkokemus). Se vaan, että nämä molemmat on perkuleen pieniä. Esim. itselläni, koska asun vuokralla on 350 € opintotuki ja 200 € asumistuki per kk, joten ei paljon juhlita ja sitten pitää rahoittaa elämistä kaiken maailman IT-alan osa-aikaisella sekatyömieshommalla.

Mä olen maksanut itteni kipeeksi opiskelujen takia, koska mm. Avoimessa Yliopistossa kurssit on hemmetin kalliita. Olen miettinyt miksi pitää olla Automaatioasentaja, Paperiteollisuudenhoitaja, CAD-pirtäjä, Datanomi, Tradenomi, Journalisti, Hepermedian asiantuntija ja opiskella Aikuislukiossa 2 kertaa.. heh.. mulle alkaa opiskelut kohta riittää..

O