Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

Miten helvetissä tuikkukynttilän saa palamaan ja asetettua iittalan kapeeseen kynttilälyhtyyn, niin ettei se sammu käyttäen normitulitikkua? Jos koitan pudotustaktiikkaa kynttilä sammuu liian usen, jos ronkin palavalla tikulla lyhdyn pohjalla olevaa kynttilää poltan sormeni. Prkl.

Jos normaali tulitikku kuitenkin ylttää, koita ensi kerralla kallistaa lyhtyä. Sitten ei sormet pala.

Miten helvetissä tuikkukynttilän saa palamaan ja asetettua iittalan kapeeseen kynttilälyhtyyn, niin ettei se sammu käyttäen normitulitikkua? Jos koitan pudotustaktiikkaa kynttilä sammuu liian usen, jos ronkin palavalla tikulla lyhdyn pohjalla olevaa kynttilää poltan sormeni. Prkl.

Miksi Thunderbird-sähköpostiohjelma ei toimi, eli hae sähköpsteja mutta Microsoft Windows Live -sähköposti hekee. Johtuuko tämä siitä, että Thuderbird ei toimi jonkun Windows-päiviyksen takia?

---
Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p
---

Pistät ne kattilaan pienen määrän vettä kanssa, keität litkuks, haihduttelet reilusti vettä pois ja sotket siihen viinaan.

80% baareista jotka ei käytä sitä "aitoa" fisua, tekee sen noin. N+1 kertaa ittekin fisuja silloselle duunipaikalle keitelly.

thx tästä

---
Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p
---

Pistät ne kattilaan pienen määrän vettä kanssa, keität litkuks, haihduttelet reilusti vettä pois ja sotket siihen viinaan.

80% baareista jotka ei käytä sitä "aitoa" fisua, tekee sen noin. N+1 kertaa ittekin fisuja silloselle duunipaikalle keitelly.

Jepulis, kiitoksia vinkistä!

Tuli tossa tosiaan kokkailtua se aamuyöstä valmiiksi ja tossa vähän koemaistelin sitä niin oikein buenolta vaikuttaa *känni*

---
Onks ihan oikeesti todellista että kännykän näytön suojakalvo pilaa sen näytön aivan täydellisesti? Siis tarkotan että se kalvo rikkoo kaiken sen valon joka siitä tulee läpi ja tekee sillon näytöstä epäselvän. Ongelma ei ole siinä että kalvon alle olisi jäänyt kuplia, pölyhiukkasia tai muutakaan ylimääräistä.
---

Riippuu varmaan suojakalvosta. Mutta oma kalvo on ainakin sellainen, ettei siitä edes huomaa onko kalvoa vaiko ei. Näyttö on täysin tarkka ja erittäin kirkas.

Se puhelimen mukana tuleva suojakalvo on normaalisti sellainen tuhnu, että se kyllä kannattaa poistaa.

Eiku ostin verkkokauppa.comin oman bulkkipakatun ja tää on kyl aivan hirvee..

Eli kumpi noista mun vaihtoehdoista on oikein...? :D

Hmm... ensimmäinen, luulisin :D

Onks ihan oikeesti todellista että kännykän näytön suojakalvo pilaa sen näytön aivan täydellisesti? Siis tarkotan että se kalvo rikkoo kaiken sen valon joka siitä tulee läpi ja tekee sillon näytöstä epäselvän. Ongelma ei ole siinä että kalvon alle olisi jäänyt kuplia, pölyhiukkasia tai muutakaan ylimääräistä.

Riippuu varmaan suojakalvosta. Mutta oma kalvo on ainakin sellainen, ettei siitä edes huomaa onko kalvoa vaiko ei. Näyttö on täysin tarkka ja erittäin kirkas.

Se puhelimen mukana tuleva suojakalvo on normaalisti sellainen tuhnu, että se kyllä kannattaa poistaa.

Miks mun kädet tärisee AINA!?*hmph*

---
Onko pakkasta sen vuoksi, että on pilvetön taivas, VAI onko pilvetön taivas siksi, että on pakkasta?
---

Auringosta maapalloon kohdistuvasta säteilyenergiasta suuri osa imeytyy ilmakehään ja maahan lämpöenergiana. Ilmakehän kaasut ja etenkin vesihöyry (eli pilvet) estävät lämpösäteilyn karkaamista maasta takaisin avaruuteen silloin kun aurinko ei enää paista. Siksi pilvettömät yöt ja niiden jälkeiset päivät ovat kylmempiä kuin pilviset.

Talvipäivisin, kun aurinko paistaa, sillä pilvisyydellä ei ole lämmön kannalta niin suurta merkitystä kuin kesäisin, sillä maan kiertoradan vuoksi lämpösäteet kohdistuvat näillä leveyspiireillä maahan sitä "vinommin" mitä lähempänä talvipäivänseisausta ollaan.

Eli kumpi noista mun vaihtoehdoista on oikein...? :D

Onko pakkasta sen vuoksi, että on pilvetön taivas, VAI onko pilvetön taivas siksi, että on pakkasta?

Auringosta maapalloon kohdistuvasta säteilyenergiasta suuri osa imeytyy ilmakehään ja maahan lämpöenergiana. Ilmakehän kaasut ja etenkin vesihöyry (eli pilvet) estävät lämpösäteilyn karkaamista maasta takaisin avaruuteen silloin kun aurinko ei enää paista. Siksi pilvettömät yöt ja niiden jälkeiset päivät ovat kylmempiä kuin pilviset.

Talvipäivisin, kun aurinko paistaa, sillä pilvisyydellä ei ole lämmön kannalta niin suurta merkitystä kuin kesäisin, sillä maan kiertoradan vuoksi lämpösäteet kohdistuvat näillä leveyspiireillä maahan sitä "vinommin" mitä lähempänä talvipäivänseisausta ollaan.

[q]Freja, 14.10.2009 12:59:
Aiheeni koskee kaloreita.

Olen juonut tänään 2 litraa mehua, jossa on 42 kcal per desi. Se meinaa mukavaa yli 800 kcal satsia.
Kysymys kuuluukin, että koska suuren nesteen määrästä johtuen käyn suht usein kuitenkin tyhjennyksellä, niin vaikuttaako tämä saamiini kaloreihin jotenkin.. Tarkoittaen, että kun nyt olen jo 800 kcal nauttinut, niin lihottaako tämä minua nyt sitten enemmän koska suuresta kalorimäärästä huolimatta tämä neste ei minun nälkää kuitenkaan poista?
Eli olisiko 800 kcal mehun juonti verrattavissa esim 800 kcal edestä irtokarkkien syöntiin?

[size=6]sori jos olin epäselvä mut toivottavasti joku tajus mun pointin[/size]
[/q]

Vastaan ihan mutulla.. Kyllä mielestäni kalori on aina kalori on se sitten nautittu kiinteässä tai nestemäisessä muodossa. Useinhan juuri varoitellaan nesteiden sisältämistä turhista kaloreista, koska nesteitä on helppo nauttia, mutta ne eivät kuitenkaan vie nälkää. Myös erilaiset kalorilaskurit laskee nesteen ihan samoin kuin kiinteät ruuat.. Eli valitettavasti sun tän päiväisestä kalorimäärästä on 800 kcal tullut nesteinä.. Nyt vain jotain kevyttä kunnon ruokaa sit loppu päivän, niin pysyy kulutus ja syödyt kalorit tasoissa..

[q]Greed, 29.1.2009 19:59:
Miks rupee kutittaa kurkkua ja yskityttään, ku putsaa korvia topstikulla?
[/q]

No ainakin nenä, korvat, kurkku ja nielu on yhteydessä toisiinsa, et johtunee varmaan jotenkin siitä..

[q]Wolverine, 21.10.2008 15:14:

hehe okei kiitti, toi on vaan tommonen tyhmä juttu mitä on tullu mietittyä useampaan kertaan
[/q]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Napan%C3%B6yht%C3%A4 Ja tossa linkkikin aiheeseen!

[q]Wolverine, 21.10.2008 14:28:
Miten napanöyhtä kerääntyy?
[/q]

Paidasta lähtee nukkaa, mikä sitten kerääntyy sinne napaan.. Varmaan hiki auttaa asiaa!? Tää oli sit puhdas veikkaus!

[q]MiMoSa, 25.9.2008 08:45:

Ja sit toinen juttu, jos mä irtisanon itteni, niin saanko mä ite päättää, otanko mä mulle kertyneet lomat rahana, vai voiko työnantaja pakottaa mut pitämään ne lomana? Onko tästä jotain määräyksiä työehtosopimuksissa tai jossain?
[/q]

Irtisanomisaika ja vuosiloma

Työnantaja voi määrätä työntekijän vuosilomalle irtisanomisaikana, jos työnantajalla olisi muutoin oikeus määrätä työntekijä tuolloin lomalle. Työnantajan tulee tällöin noudattaa esimerkiksi laissa säädettyä ilmoitusaikaa ja loman sijoittamista lomakausiin koskevia säännöksiä.

Jos työntekijä haluaa pitää kaikki ansaitsemansa lomat tai osan niistä ennen työsuhteen päättymistä, asiasta on sovittava työnantajan kanssa. Työntekijä ei siis tässäkään tapauksessa voi itse määrätä lomistaan. Vuosiloman pitämistä koskevan sopimuksen voi tarvittaessa tehdä kirjallisesti (”vuosilomista on sovittu, että työntekijä pitää kaikki ansaitsemansa lomat ennen työsuhteen päättymistä”).

Vuosiloman pitäminen irtisanomisaikana saattaa olla taloudellisesti lomakorvausta edullisempi vaihtoehto sellaiselle työntekijälle, joka tietää jäävänsä työttömäksi. Työsuhteen päättyessä maksamatta oleva lomakorvaus jaksotetaan työttömyysturvalain säännösten mukaan eikä oikeutta työttömyysturvaan vastaavalta ajalta ole.

Pitämättömistä lomista työntekijällä on oikeus saada lomakorvaus työsuhteen päättyessä.

Jos työntekijä pitää lomansa ennen työsuhteen päättymistä, hänellä on työehtosopimusten mukaan yleensä oikeus lomarahaan, vaikka hän ei palaisikaan

Tää löytyi siis ERTON sivuilta. Eli kai toi on jollain tavalla tes kohtaista. Mutta siis, jos sulla on vielä viime kesän kesälomia pitämättä ja sun työsuhde loppuu ennen 30.9.08, niin työnantaja voi määrätä sut pitämään tuon pitämättömän loman vielä työsuhteen aikana. Muuten uudet jkertyneet lomat pitää maksaa sulle lomakorvauksena.

Laita googleen "vuosilomien pitäminen työsuhteen päättyessä". Osumia löytyi melkoisesti.

[q]sapeli, 11.9.2008 22:24:
---
wiwi, 11.9.2008 18:54:
Ikuisuuskysymys niistä banaani- tai hedelmä- tai mitälie kärpäsiä ovatkin. Miten pääsen niistä eroon ennen kuin ne vallottaa koko kämpän? Tiedän, että sitä on täälläkin puitu vaikka kuinka monta kertaa, mutta oon jotenkin niin kädetön etten saanut sitä ohjetta tongittua esiin. Kiitos ja anteeksi.

---

Elikkä pieneen kuppiin tai lasiin omenaviinietikkaa ja sit tippa jotain astianpesuainetta - omenaviinietikka on voimakkaan makean tuoksuista ja houkuttelee ne sinne, ja astianpesuaine tosiaan vie pintajännitteen --> vihulaiset menee *plumps*. On toiminut meillä ihan hyvin, mut niitä tulee kyl lisää jos on tiskit tai bioroskis viemättä...

Edit: niin siis tiskit tiskaamatta.
[/q]

OOH, tää tuli tarpeeseen. kesästä asti ollaan kärsitty banaanikärpäsistä, mut ehkä tällä ohjeella niistä päästään eroon ja ehkä voin taas talven myötä ottaa bioroskiksen käyttöön!

KIITOS!

[q]larzizi, 4.9.2008 14:34:
Oon jo jonkun aikaa pohdiskellut tota maikkarin "uutuusohjelmaa" Jackpot, jossa siis haastetaan perheiden vanhempia opettelemaan joku uusi taito. Olenko ihan väärässä vai onko tuollainen samanlainen ohjelma jo tullut joskus aikoja sitten? Itse ainakin hämärästi muistan jonkun ohjelman, jossa perheiden vanhemmat joutuivat opettelemaan jonkun taidon ja harjoitteluajan päätyttyä taitoja testattiin studioyleisön edessä.

[/q]

On tullut, en vaan itsekään muista kuollaksenikaan, mikä sen ohjelman nimi oli. Ehkä joku viisaampi osaa meitä valaista asiassa!

O