Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]mayah, 27.5.2005 11:40:
Onko HKL:n matkakortti voimassa 30 päivää hankkimisesta vai aina kalenterikuukauden?
[/q]

Hankkimisesta. Minimi kaudenpituus on se 14 päivää, ja siitä eteenpäin siihen voi ostaa lisäpäiviä, ja se on voimassa ostohetkestä viimeseen ostettuun päivään.

Sen lisäks siihen voi ostaa rinnalle arvoa, eli siis ladata siihen rahaa jolla voi maksaa esim. seutumatkoja jos tahtoo lähteä espooseen tai vantaalle.

Vaihtoehtosesti siihen voi ostaa toisaalta vaik kuus kuukautta kautta jos haluaa.

niinjoo, ja sillon kun sen itse kortin hankkii, se on tyhjä, ja siihen pitää käydä itse lataamassa haluamiaan toimintoja, kautta, arvoa, etc.. vaikka R-kioskilla tai HKL'n palvelupisteessä.

[q]mekaanikko, 16.4.2005 04:09:
---
Ana-5000, 15.4.2005 22:33:
Njaa, joo. Mun mielestä "miksi maapallolla on elämää ja mistä se on saanut alkunsa" on sellanen kysymys, minkä yleensä ihminen kysyy itseltään tosi nuorena. Se on mun mielestä ns. peruskysymys, jonka vastauksen pitäs kaikilla olla tiedossa.
---

Jaa, mikähän se vastaus sitten on? Mun tietääkseni tiedemaailmassakaan ei vallitse konsensusta siitä miten elämä on syntynyt/päätynyt maapallolle?
[/q]

Uh, mä kirjotin kännipäissäni väärin :D Totta, elämän alkupisteestä ei toki oo tietoa, mut kaipa se mekanismi mikä ylläpitää elämää on kohtuu tunnettu. Tietty se että mistä se on lähteny on aika "?????!!=?!!111oneone"

[q]mekaanikko, 16.4.2005 04:09:
---
Silti, tai just ehkä siitä johtuen, mut yllättää aina kun joku ei "tajua" sellasia perusjuttuja kuin se, että mikä potkii elämää maapallolla eteenpäin noin niinku yleensä. Jos asiaa alkaa ajattelemaan logiikan keinoin ihmisestä taaksepäin, ni vastaus on imho itsestäänselvä.
---

Err, not? Väitän että jos teet nopean katugallupin, ehkä 40-50% vastaajista osaa suunnilleen sinnepäin selittää mikä on fotosynteesi kun termi heille mainitaan ja ehkä 10-20 % selittää edes likimain miten ravintoketju toimii ja spontaanisti mainita mikä rooli fotosynteesillä on sen osana.

Suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti mieti tällaisia asioita aktiivisesti. Väitän, että aika isolle osalle ihmisistä esimerkiksi ei ole lainkaan selvää että ruoasta saatavat "kalorit" ovat periaatteessa täysin sama asia kuin energia jota sähkön muodossa tulee töpselistä, saati että hahmottaisi että suurin osa tästä energiasta tulee maapallolle auringon säteilyn muodossa.

Ja, vaikka sinua ja minua varmastikin tällainen tieto kiinnostaa ja omaa ymmärrystämme aktiivisesti pyrimme syventämäänkin, arkielämän kannalta tällainen on suhteellisen irrelevanttia ja siksi on täysin ymmärrettävää ettei välttämättä kaikilla ole innostusta lähteä asiaa sen pitemmälle pohtimaan vaan he keskittyvät niihin asioihin, jotka heidän omassa elämänpiirissään ovat tärkeämpiä. (Toki auringosta saatava energia on elintärkeää meille kaikille mutta you get my point.)
[/q]

Hmmjoo. Taitaa pitää paikkansa. On se silti hassua, ettei ihmiset mieti tollasia juttuja.

[q]Jone, 5.7.2005 23:08:
---
Ana-5000, 5.7.2005 23:01:
Koska jos voi, niin mä oon ainakin batman.

---

Saanx mä tulla ihmepoika-Robiniksi? Pyhä jysäys että voitais heittää silloin tyhmää läppää likipitäen luvan kanssa.
[/q]

sun pitää sit opetella huutaa juttuja tyyliin "Holy Horsehooves, Batman! It's a trap!" ja sit mä voin sanoo et "Lucky I have this anti-trap aerosol spray with me!"

edit: Hoofs? HOOFS? HOOVES!

Onkos täällä kellään telefinlandin liittymää tai kokemusta kyseisestä operaattorista?
Onko minkälainen operaattori? Oon tässä mahdollisesti vaihtamassa niin se olis halvin niistä minkä verran kaipaan minuutteja ja viestejä...

Mistä sais tuollaisen kannettavan uv-valon lähtee,
joku tyyliin fikkari tms.?

Pitäis alkaa vähän kellaria maalaileen ja osa siitä
tulee noilla uv-maaleilla, tekee tiukkaa ilman tota
lamppua. ^^

[q]mayah:
---
serotonot:
---
Ana-5000:

Uraani-238:an puoliintumisaika?
---
n.4,5 miljardia vuotta.
---
Just tätä mä tarkoitan. Miksi siis googlettaa?
[/q]

Koska serotonotin informaatio oli epätarkkaa!

Oikea vastaus on 4,47 miljardia vuotta!

[q]fairi:
miksi ihminen turpoo yön aikana
[/q]

Ihmisen verenkierto siirtyy eri paikkoihin kun se on päivän aikana, tossa mielessä sormet sun muut tuntuu pikkasen paksummilta. Toisaalta, ihminen hikoaa yön aikana paljon joten oikeestaan ihminen on vähemmän turvoksissa aamulla kuin illalla; myöskin nippuun painuneet selkärangan nikamat väljenee. Aamulla on noin vajaan sentin pidempi kuin edellisenä iltana. Sitten kun nousee takas ylös, painovoima vetää verta enemmän alaraajoihin.

[q]Funktion, 13.8.2005 01:12:
---
phanatic, 12.8.2005 06:39:
---
Lost-Soul, 12.8.2005 05:09:
Käytännössähän asia menee niin, että juoksemalla ei kastu niinpaljoa. Syy on hyvinkin yksinkertainen, juoksemalla olet nopeammin perilla (sateen suojassa), jonka takia kastut vähemmän.

---

Ei mene. Juoksemalla osut ihan yhtä moneen sadepisaraan, tosin useampi niistä osuu etupuolellesi.

Kannattaa muuten myös kokeilla, kastutko vähemmän jos uit oikein nopeasti uima-altaan päästä päähän, verrattuna hitaaseen polskutteluun.

---

Otetaanpa oletus että sulla on sadan metrin matka kuljettavana (ja apuvälineitä, auto, ratikka, bussi tms. ei saa käyttää *vink*) ja alkaa sataa.. Jos sä juokset sen matkan, sä kastut, mutta jos sä kävelet, sä varmasti kastut enemmän..

Johtopäätöksenä sille elämän realiteetille että kun sä juokset, pääset nopeammin siitä sateesta pois, kun taas jos kävelet, olet luultavasti kolme kertaa kauemmin siinä sateessa ja täten keräät kolme kertaa enemmän pisaroita...

Täten mä asian käsittäisin, korjatkaa nyt joku tieteellisillä faktoilla tai muilla konkreettisilla todisteilla...
[/q]

Sateen kastelemisen ainoa apuvälineettömässä kulussa merkittävä tekijä on sateessa kuljettu matka, ei matkan nopeus, sillä pisaroiden määrä ilmassa jokaisena hetkenä on suunnilleen vakio - tässä mielessä on aivan sama juoksetko vai käveletkö, sillä nopeusero näillä kahdella on kuitenkin kastumisen suhteen mitätön. Kuljet silti saman pisaramäärän läpi. Tietenkin jos nopeus muuttuu dramaattisesti, esim. jäät kulkemaan askeleen minuutissa, kastut enemmän.

Kyse oli kuitenkin kävelemisen ja juoksemisen eroista.

[q]Astaroth:
---
Ana-5000:
Tunnistaako ihminen duurisoinnun iloiseksi ja mollisoinnun alakuloiseksi kulttuurista riippumatta, vai onko tämä vain tonaalisen musiikin kulttuureissa eläneiden kontekstuaalinen tulkinta?

---

Mitä tarkalleen tarkoitat tonaalisella kulttuurilla? Viittaatko tällä lähinnä instrumentteihin ja niiden sävelkorkeuksiin?
[/q]

Tarkotan siis tätä muun muassa meillä käytössä olevaa musiikin teoriaa, verrattuna esim. arabimusiikkiin, missä sävelkuviot ja rytmiikat noudattavat erilaisia säännönmukaisuuksia kuin meidän klassisessa sävel/harmoniajärjestelmässämme.

[q]mekaanikko, 15.8.2005 16:16:
---
sapeli, 14.8.2005 23:45:
Mikä ihmeen massive?

---

1. massive

People, group, collective. Jamaican origin.
All de massive dem love reggae music.
[/q]

Q: Why did the monkey get lost?
A: Because the JUNGLE IS MASSIVE!

Mistäköhän kaupasta sais hyvän hinnan Kiss - Destroyer albumi vinyylistä? Levy on nimittäin loistavassa kunnossa ja vuodelta 1976

[q]mayah, 15.8.2005 16:10:
---
phanatic, 15.8.2005 15:48:
* F = C · 1.8 + 32
* C = ( F - 32 ) / 1,8

Eli -40C = -40 * 1.8 + 32 = -40F
ja 40C= 40 * 1.8 + 32 = 104F

---

= Hä?
[/q]

Eli siis fahrenheit-astemäärä on celsius-astemäärä kertaa 1.8 plus 32

[q]anqqa:
mitä on ne lukuisat abloy-lukot kerrostalojen seinissä?
[/q]

Se on seinään porattu reikä, jonka sisällä on hylsy jossa on kiinteistön yleisavain, ja tähän hylsyn lukkoon esim. palokunnalla on avain. Sillä tavoin palokunta ei tarvitse joka taloon omia avaimiaan, vaan kaupunginosakohtaiset riittää.

edit: Fuck, beaten.

[q]mayah, 8.4.2006 19:40:
Mistä juontaa juurensa sanonta "yhdestoista hetki"?
[/q]

Alunperin raamatusta, roomalaisten työpäivä oli 11-tuntinen niin sillä viitattiin viimeiseen työtuntiin. Toisaalta myös ensimmäisen maailmansodan aselepo solmittiin 11.11.1918 kello 11.

Mites sit...

Tunnistaako ihminen duurisoinnun iloiseksi ja mollisoinnun alakuloiseksi kulttuurista riippumatta, vai onko tämä vain tonaalisen musiikin kulttuureissa eläneiden kontekstuaalinen tulkinta?

[q]Kolera:
PLäTS*Sinua on juuri heitetty internetlumipallolla!Tästä alkoi lumisota 2004-2005!Tässä pelissä on yksi sääntö.. Et voi heittää ketään, joka on jo heittänyt sinua! Nyt lähde mukaan ja osu niin moneen ihmiseen kuin pystyt ennen kuin he ehtivät ensin!!

Mitä helvettiä toi tommonen on?
[/q]

Nyypiöspedeilyä

[q]MessiS, 8.4.2005 06:25:
kysyn tyhmiä osa 1.

miksi jumalaa kiinnostaisi ihmiset ja niiden toiminta?
[/q]

Koska läskipäät ei muuten pysy ruodussa

[q]Sensuurikalastaja, 28.1.2009 13:16:
Tästä vois miltein virtuaalimitallin antaa, ei meinaa helpoiten selitetty , mutta juurikin noit psykenarinoit oli hakusessa :) Kiitokset kovasti neuvosta ja eiku väärinkäyttää efektei :D
[/q]
Jos oikein yksinkertaistetaan tuo narinasoundi, niin saha-aaltoa oskilloidaan kanttiaallolla, jonka taajutta ja leveyttä säädellään eri LFO-oskillaattoreilla. Siihen hiukan hi-pass suodatusta isolla resonanssilla, niin soundi on jokseenkin siinä ja efektointia vaille valmis.

[q]OCS, 21.12.2007 08:57:
Tuon mukaan E61 -malliin on esiasennettu Flash Lite, joka tukee versioita 1.0 ja 1.1.
[/q]

Mulla on E61i malli, eikä toi tavallinen...

Ja tää on proto joten hyvin mahdollista että flash liteä tähän ei ole asennettu...

Mistäköhän moisen vois ladata?

Miten saisi FL studioon mahdollisimman häiriintyneen kuulosia suhinoita, sähinöitä , pluplup ääniä , tsirptsirp ääniä, kilinöitä ja kolinoita (en siis tarkoita rumbui vaa semmosia hmm...) yms?

(kyllä, mahtavasti selitetty eikö?)

O