Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]hyperventilaatio, 9.5.2005 13:37:
Miten saa poisrepäistyn tarran jättämän liimajäljen pois? Epäilen, etten voi käyttää mitään kovin vahvoja kemikaaleja. Apua siis kaivataan.
[/q]
Ongelma ratkaistu. Apuna käytettiin vanhaa kunnon pyyhekumia. Hieman sotkuahan siitä tuli, mutta liimapinta saatiin katoamaan. Murut ja pienen pyyhintäjäljen poisto tapahtui rätillä ja hoks - pinta on kuin uusi. Tämä siis vinkkinä vastaavanlaisen ongelman kanssa painijoille.

[q]andi--, 9.5.2005 13:47:
Tarrojen liimajämät lähtee aika hyvin sillä tarralla "tökkimällä", ts. tarraan kiinni jäänyt liima tarttuu kiinni esim. pöydän pintaan jääneeseen... Aikansa taputeltua yleensä lähtee mukavasti. Tosin tää ei taida toimia jos tarra on irrotettu jo aikasemmin
[/q]
Muuten hyvä, mut toi tarra oli sellainen paperitarra, eli kun sen repäisi pois, niin se todella repesi siten, että pintaan jäi sekä sitä paperia, että se liimapinta kokonaisuudessaan. Irti sain siis vain sen tarran pinnan.

[q]kindertin, 16.8.2009 16:01:
Miks siskonmakkarapötköjen pitää olla niin limasia?
[/q]

Vastaan kysymyksellä: Miks yleensäkään niitä tehdään?

Miten saa poisrepäistyn tarran jättämän liimajäljen pois? Epäilen, etten voi käyttää mitään kovin vahvoja kemikaaleja. Apua siis kaivataan.

[q]andi--, 4.5.2005 12:58:
---
koo, 4.5.2005 09:19:
---
Bio, 3.5.2005 21:41:
miks joillain isoilla teillä on valkoiset ja joillain keltaiset valot?
onks sil sit niinku jotain merkityst?
---
Mä olen kuullut luotettavasta lähteestä, että niillä keltaisilla valoilla olis jotain tekemistä sumun kanssa.
Mene ja tiedä.

---

Samalla perustelulla jotkut käytävät ajovaloina keltaisia... En tiedä onko tolla todellisuudessa juurikaan eroa, katuvalojen väri voi johtua ihan niissä käytetystä tekniikasta, esim. käytetystä kaasusta.
[/q]
Kyllä ja ei. Katuvalojen kellertävä valo syntyy suurpainenatriumlamppujen valon aallonpituudesta. Esim motareilla on vielä hieman oranssimpaa valoa, joka taas syntyy matalapainenatriumlampuissa.

Miksi näitä siis käytetään?
Silmän suhteellinen herkkyyskäyrä osoittaa, että silmän herkkyys on parhaimmillaan juuri noilla keltaisenoransseilla aallonpituuksilla, jolloin niitä säteilevät natriumlamput antavat kuluttamaansa sähköenergiaan nähden parhaan valaistustehon.

[q]wiwi, 11.1.2010 21:19:
---
Yallu, 11.1.2010 16:15:
---
Jammailija, 10.1.2010 11:55:
---
Nää läppärit molemmat kuitenkin hengaa täs sohvan nojal lähes vierekkäin.

---

Älä sitten anna olla hirveän kauan siinä sohvan nojalla, ellei se alusta satu olemaan kova ja tasainen. Nuo läppärit kun ei kestä noita pehmeitä alustoja, sillä ilman sisäänotto sijaitsee yleensä pohjassa ja jos sen menet tukkimaan, voit olla varma että ennemmin tai myöhemmin jokin komponentti kärähtää..

---

NO VOI HELVETTI.

Nimim. Reilut kaksi vuotta läppärin kanssa sohvalla hengannut.

Samalla voisin kysyä että onko normaalia että läppäri muuttuu käytössä tulikuumaksi vai liittyykö se jotenkin tohon edellä mainittuun?

Jos en enää kirjoittele tänne niin oon varmaan räjähtänyt ja palanut yhdessä läheisimmän ystäväni kanssa. :´(
[/q]

Kyllä se aika kuumaksi menee vaikka ei peitäkkään tuuletusaukkoja.

[q]juuco, 15.4.2008 12:14:
Mikäs sen jännän soittimen nimi nyt olikaan, mitä soitetaan liikuttelemalla kättä kauemmas ja lähemmäs kyseistä soitinta? Siitä irtoo sellanen jännä ufosaundi. Pepe Deluxe esim käytti tätä soitinta tammikuussa Tavastialla.

[/q]

Tai sitten sä meinaat Theremin kapistusta jolla jarre kans vääns joskus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Theremin

[q]Amokk, 10.5.2006 11:10:
---
äm, 10.5.2006 11:02:
Ei kukaan kutsu enää Twixiäkään Raideriksi.

---

Paitsi mä. :] Kodin Ykkönen on Kodin Anttila, Elysée Arena on Typhoon ja YleX on RadioMafia. Hiukanko oon jälkeenjäänyt yksilö.
[/q]

Älä nyt! mulla sama juttu ollaan yhdessä jälkeenjääneitä

[q]Jonulih:
Miksi miehillä on yleensä tapana jäädä ylitöihin???*grr*
[/q]
Siit saa rahaa. Aika monesti tuntuu olevan ainoota työtä jota kannattaa tehdä.

[q]äm:
.klips.
[/q]
Totta joka sana.

[q]aapee:
Jos nopeusrajoitus maantiellä on 80km/h niin mikä on pienin nopeus jolla nopeusvalvontakamera ottaa kuvan? Ja muutetaanko sitä nopeutta mielivaltasesti joskus poliisin toimesta?
Ajoin nimittäin melkein kax vuotta rekalla 90kmH 80:n alueella länsiväylää välillä Karjaa - Espoo eikä koskaan kamera räpsäyttänyt, nyt tänä aamuna ajoin Kirkkonummelta Karjaalle 85km/h ja edellä meni toinen yhdistelmä, eräässä kohtaa kamera ei ottanut edellä ajavasta kuvaa mutta minun kohdalla räpsähti.*ding*
Ajopiirturin kiekkokin näyttää minun ajaneen 85km/h...
Mina ei ummarra....*uuh*
[/q]
Mulla on sellainen muistikuva, että tuo määritetään tapauskohtaisesti. Tyyliin joskus juhlapyhien kiireisimpinä päivinä se nappaa vain törkeämpiä, muuten se olis täynnä heti. Ja luulisin et paikallakin on väliä ts. vaarallisena pidetyssä paikassa ottanee kuvan pienemmistä ylityksistä kuin valtatien varrella suoralla.

[q]polve, 3.5.2005 09:42:
Mistä johtuu, että aamuisin mitään tietämättäni
sammutan herätyskellon ja jatkan tyytyväisenä
unia. Herätessäni en muista ko. tapausta lainkaan.

Nimim. Yöunet keskimäärin 8-9h
[/q]
Itselläni on ihan sama ongelma, jota oon koittanut paikata mm. siirtämällä herätyskellon tarpeeks kauas sängystä. Et joutus ihan nousee ylös. Nimim. yöunet keskimäärin 14h.

[q]Freja, 14.9.2005 22:22:
Millä järjellä nuo viritinvahvistimien desibelijutut toimii, tarkoitan että miksi ne ei ole realistisia, vaan esim meillä sopiva ääni on n. -35 desibeliä. Miinus 35??
(ai miten niin en ymmärrä tekniikasta mitn?)
[/q]
Katsos kuin se ilmoitetaan siten, että antojännite on -35db maksimista, eli siihen täyteen tasoon on vielä matkaa 35db. Eli sit ku on 0db niin kone huutaa täysillä. Simple as that.

[q]juuco, 15.4.2008 12:14:
Mikäs sen jännän soittimen nimi nyt olikaan, mitä soitetaan liikuttelemalla kättä kauemmas ja lähemmäs kyseistä soitinta? Siitä irtoo sellanen jännä ufosaundi. Pepe Deluxe esim käytti tätä soitinta tammikuussa Tavastialla.

[/q]

Meinaatko laaserharppua?

[q]mark hamilton, 12.6.2009 15:39:
---
Ei vaan ohjelman X koodaus firmalle Y 12 kk sopparilla jossa kaikki työtunnit laskutetaan tuntihintaan X + ALV 22 %. Tai vain yhden työtunnin koodaus. Työ voi olla mitä vaan ja ei ehkä liity mitenkään mihinkään verkkokauppaan vaan esim. kansain välisen brändin kännysoftan suunnittelluun.[/q]
Eli jos sä vaan koodaat tai suunnittelet, ni miks sä sit avaudut klubbarissa siitä kuinka puhelinmyyntityö on niin vaikeaa? Ja puhut jostain Oyj:n TJ:n kanssa neuvottelemisesta? Ja 50 ihmisen kirvesmies-osuuskunnasta? I'm still confused.

[q]Sä oot vaan kilpailija ja haluat haukkua ja ihan turha väittää vastaan..[/q]
Aha. No vaikka se onkin ihan turhaa, niin tekee silti mieli väittää vastaan että mä en kyllä tietääkseni kilpaile sun kanssasi millään tavalla. En oo IT-yrittäjä enkä joomlakooderi. Lepo vaan. Eikä tarkoitus ollut haukkuakaan.

[q]Vittu kun joutuu tällä kertoileen ja todisteleen vaikka mitä NDA:n ehdoin.[/q]
Joo se on kyllä harmillinen tämä Internet.

[q]Freja, 20.7.2005 11:42:
---
Rupesin oikee pähkäileen asiaa.
Ensimmäinen mikä tuli mieleen oli se, että he haluavat kavereidensa ja kaikkien näkevän mikä kamera heillä on. Sitä hetken mietittyäni tuli mieleen, että eihän niissä kaikissa kuvissa sitä kameraa näy kun se on otettu salamalla. Siitä tein johtopäätöksen, että he haluavat jonkin "tosi mageen ja fantsun" efektin siihen kuvaan. Eli tämä tarkoittaa sitä etteivät he osaa käyttää photoshoppia. Siinäkin saa nätimmän lens flaren ja tähtiä ja mitä lie.
Myös se on mahdollista, että tuossa 11-15-vuoden iässä ei joko ole kavereita jotka ottaa sen kuvan, eli eikä myöskään mitään jalustaa/tukea mihin kameran voisi laittaa ajastinta ajatellen. Äiti ja iskähän ei ainakaan niitä kuvia saa ottaa, ja jotkut ei ees kehtaa pyytää kavereita ottamaan niitä kokovartalokuvia. Eli ehkä tässä on kyseessä jonkin asteen ujous. Helpompi se on poseerata itselleen kuin kavereille, jolloin on ehkä vaivautuneempi.

Maybe?[/q]

Maybe vähän kaukaa haettua, isoin syy taitaa olla se kuvan ottamisen helppous, kuten apo tuossa jo ylempänä mainitsi.

[q]djbege, 30.1.2010 18:38:
---
Wolverine, 30.1.2010 15:49:
pattereista kuuluu ärsyttävää piipitystä välillä, kelasin eka et mulla tinnittää mut kun jaksoin roudata perseeni ylös sohvalta niin havaitsin sen tulevan pattereista. mistä on kyse ja mitä sille voi tehdä, on meinaan pikkasen hajottavaa.

---

Pattereissa saattaa olla ilmaa ja ne pitää ilmata. Pattereissa on venttiili termostaatin vastakkaisessa päässä ja siinä ruuvi, jota saa löysättyä tavallisella talttaruuvimeisselillä. Päästä ilmaa pihalle niin kauan, että venttiilistä tulee tippa vettä. Näin patterisi ovat tyhjennetty ilmasta ja piipityksen pitäisi loppua. Jos sulla on vuokrakämppä, niin huoltomieskin voi homman suorittaa.

Enemmänkin ääni on vinkunaa ja olihan kyseessä siis vesipatterit eikä sähkösellaiset? Jos näin, niin sulla tinnittää.
[/q]

vesipatterit tosiaan ja kun kerran tyttöystäväkin reagoi ääneen niin luovuin tinnitusteoriasta :) kiitos tästä infosta, pitää varmaan soittaa huoltomiehelle et tulee tekemään asian kun itse olen teknisesti yhtä lahjakas kun kumisaapas.

[q]mekaanikko, 26.1.2006 18:55:
---
Twist, 25.1.2006 18:50:
-Miksi opiskelijat eivät saa tienata kuin 505e/kk , jos haluu nostaa opiskelutukea???
-Miksi sossu maksaa työttömille asunnosta max 440e/kk ja opiskelijoille maksetaan vaan 250e/kk vai mitäs se oli???
MIKSI MIKSI????
T:Katkera opiskelija *toktok*

---

Sossu ei maksa asunnosta työttömälle mitään sinänsä. Kela ja sossu ovat kaksi eri putiikkia. Sossu eli kunnallinen sosiaalitoimi maksaa tarveharkintaista tukea eli sille ei ole mitään fiksattua rahamäärää vaan se riippuu menojen suuruudesta ym. ja tulee Kelan (joka puolestaan on valtiollinen instanssi) maksamien kiinteiden tukien päälle, mikäli ne eivät riitä elämiseen.

[/q]

Siis onhan sossullakin lain mukaan fiksatut rahamäärät. Perusosa, joka kattaa myös 7% asumismenoista. Ja sen lisäksi ns. harkinnanvarainen toimeentulotuki ja myös ehkäisevä toimeentulotuki. jne.. vai ymmärsinköhän oikein mitä tarkotit..?

[q]Reivaaja, 20.9.2009 12:11:
[/q]
[q]ezzy, 20.9.2009 12:36:
[/q]
Kiitsat! ^^

[q]SilverJo, 20.9.2009 09:09:
Mahtaako Jenkeistä ostetut elektroniikkalaitteet toimia Suomessa? (Eri verkkojännitteet tms?)
[/q]

Vaatii 110V -> 220V adapterin sekä tietty plugiadapterin pistorasiaan. Toisissa on kytkin jännitteenvaihtoa varten.

O