Virallinen "kysy tyhmiä"-thread
[q]DaJaque:
---
ALIEN:
mikäs mahtoikaan olla nimeltään se laite, millä leikataan sikarin toinen pää?
---
kuullut kutsuttavan myös nimellä giljotiini...
[/q]
Joo, ja sormia pitää varoo ton vehkeen kans..
[q]mayah:
miks Sedua pitäis kiinnostaa Suomen klubikulttuurin tulevaisuuden näkymät.
[/q]
No onhan se uhonnu viimeks perjantaina
kuulemma pelastavansa suomen klubiskenen :D
Sillä on kyllä ilmeisen erilainen näkemys klubikulttuurista
kuin esim. mulla, mikä on aika ikävää siinä
vaiheessa kun kaupungin venuetarjonta on
ko. henkilön hanskassa.
Pikaisen googletuksen tulos:
"suklaa (30 kg painava koira saa vakavan myrkytystilan/kuoleman jo kilosta maitosuklaata/100 g:sta tummaa suklaata); koiran aineenvaihdunta ei pysty käsittelemään suklaan sisältämää teobromiinia."
http://www.saunalahti.fi/~josan/pentukotiin.htm
[q]Ana-5000:
Mistä johtuu eksistentaalinen tuska ja vaatimus oman olemassaolon oikeutukselle jostakin ulkopuolelta? Eikö elämä ole itsessään jo vaalimisen arvoista?
[/q]
Intuitiivisesti ehkä kyllä, mutta mitään rationaalista
perustetta tälle ei ole. Siksi nykyään, kun rationaalisuus
on nostettu ylimmäksi ihanteeksi, monet joutuvat
tällaiseen arvotyhjiöön huomatessaan että äärirationaalinen
maailmankatsomus ei pidä sisällään minkäänlaista
arvoa yksittäiselle elämälle.
Eksistentiaalinen tuska on aiemmin ollut vain harvojen
etuoikeus - niiden, joilla on ollut aikaa miettiä tällaisia
asioita angstiin asti. Nyt jokainen pullamössöteini
kohtaa elämän sietämättömän kepeyden ja
'millään ei ole mitään väliä sinänsä' -mentaliteetin
jo ala-asteella.
"Älkää kysykö mistä johtuu väkivalta.
Älkää kysykö mistä johtuu päihdeongelma"
- Pelle Miljoona
mistä aika tulee?
[q]jUSSi:
---
Millaisi sopimuksia vuokratyönantajat antavat? Takaavatko he tietyn kuukausittaisen työmäärän/palkan?
[/q]
Itse olen tällä hetkellä vuokratyöyrityksen kautta töissä, joten omakohtaista kokemusta löytyy hiukan. Toisaalta oma tilanteeni tuskin vastaa ihan normaalia systeemiä, kun olin jo valmiiks yrityksessä töissä ja vasta myöhemmin tehtiin järjestely, että palkkani tulee vuokratyöyrityksen kautta, eli en ole nk. "tilaustavaraa".
Ilmeisesti noita soppareita löytyy moneen lähtöön, mutta omat sopparini ovat olleet määräaikaisia ja ovat sisältäneet viikottaiset työmäärät ja tehtävät, periaatteessa normaali määräaikainen sopimus paitsi että sitä ei ole tehty vaan suoraan yrityksen kanssa jolla olen töissä.
Toisaalta pääsin tuossa juuri jokin aika sitten todistamaan tilannetta jossa tähän ko. firmaan jossa olen, tilattiin kiireiden takia muutama "tilaustyöläinen". Alunperin tarkoitus oli, että he ovat kaikki kuukauden, mutta muista syistä johtuen, kiirettä (l. duunia) ei ollutkaan niin paljon kuin alunperin oltiin kaavailtu, joten kaksi heistä pyyhkäistiin ekan päivän jälkeen pois, en sitten tiedä miten tämä tapahtui sen tarkemmin mutta aika tylyltä se tuntui.
Muuten kyllä allekirjoitan kaiken sanomasi ja työsopimukseni päättyessä parin viikon kuluttua, en aio enää olla missään tekemisissä vuokratyöyritysten kanssa.
[q]mayah:
Olen niin riistetty. Montako päivää olet tehnyt töitä henkilöstövuokrausfirmalle?
Miksi Sedua pitäisi kiinnostaa?
[/q]
No etkö sä oo ollu eniten ääness tuolla asiakas on aina väärässä, sävy tosi negatiivinen.
Sedua pitäis kiinnostaa koska se on työnantaja. ahneella on paskanen loppu. toivottavasti.
[q]Tres:
Tyhmä kysymys:
mites kauan te meinaatte jaxaa?
(tää oli lähinnä maijalle ja jussille, mutta toki
vapaata riistaa ajatusten ruoaksi muillekin *nauru*)
[/q]
Mitä!?
Älkää nyt vaan lopettako. Mielenkiintoista, mielenkiintoista. Todella, mutta näin muualta Suomesta katsottuna hieman vierasta. Tai oikeastaan sama sota miniatyyrikoossa täälläkin on käynnissä liittyen erään ketjun viime keväänä avaamaan Kotkan oloissa isoon ravintolakompleksiin ja sen vaikutuksiin yhtä täysin yksityisistä ravintolaa koskien jne...
No se yksityinen mesta antaa järjestää teknobileitä, joten sinne rahani kannan jatkossakin. On se edes jonkinlainen korvike edesmenneelle Ravintola Madeiralle, jossa ikimuistoisimmat bileillat olen viettänyt.
Edit: Ja miten tämä liittyy mihinkään? Vain luoja tietää jos sekään.
Tyhmä kysymys:
mites kauan te meinaatte jaxaa?
(tää oli lähinnä maijalle ja jussille, mutta toki
vapaata riistaa ajatusten ruoaksi muillekin *nauru*)
[q]Puistokemisti:
---
Tieteenkuvalehti
*Snip*
---
[/q]
Vanha vertaus "Tieteenkuvalehti on tieteen Seiska" saa tässä tukea. Popularisoinnin huumassa jätetään detaljit pois. No, löytyi noita kansantajuisia linkkejä muitakin:
linkki1
linkki2
Näistä käy mm. ilmi se, että fotonia ei tuossa pysäytetyssä olotilassa ole olemassa. Fotoni on kadonnut ja sen sisältämä informaatio on tallentunut tuon jäähdytetyn natirumatomipilven atomien spineihin.
Pistäpä viitteitä niistä teleporttauskokeista, jos jaksat. Sinällään ei ole mikään uutinen, että valon saa jollain keinolla kulkemaan valoa nopeammin (etenkin jos käsittää termit vähän löyhästi) - onhan kvanttimekaniikassakin havaittu ei-lokaalisia ilmiöitä, joissa mittaus yhdessä paikassa vaikuttaa mittaukseen toisessa paikassa ja tämä vaikutus on valoa nopeampi. Eri asia kuitenkin on, että voiko sillä siirtää informaatiota valoa nopeammin. Ei-lokaalisilla ilmiöillä tämä ei ole mahdollista, joten ilmiö ei ole nykyteorioiden vastainen.
Edit: Typoil
[q]mayah:
Olen. Oletko sinä? Ja monessako eri ravintolassa? Ja monellako eri paikkakunnalla? Ja koska viimeksi? Ja oletko mielestäsi käynyt niissä niin useasti, että koet voivasi esittää niistä henkilökohtaisia mielipiteitä muun kuin lehdistä/forumeilta jne. saamasi tiedon perusteella?[/q]
Tietääkseni en ole käynyt yhdessäkään. Viimeiseen pariin-kolmeen vuoteen en ole pahemmin muualla käynyt kuin Kermassa, RG:ssä, wäiskillä, mbarissa sekä muutamassa pienessä maakuntien raflassa.
Ei minun tarvitse henkilökohtaisesti kokea SK:n ravintoloita, voidakseni vältellä niitä perustellusti: kapitalismin synnyttämä vuokratyövoima-malli ei ole mieleeni, ravintoloissa käynti ei tyydytä minulla sosiaalisia tarpeita, vaan se on enemmän itsensä toteuttamista. Näiden lisäksi yleisesti ketjuuntumisen inhoaminen riittävät minulle perusteiksi.
Sedu vastaa kysyntään, mutta onko hänen oltava suurin? Miksei kukaan vastusta/ihmettele HOK-Elannon ravintoloita ja niiden määrää?
Amarillo, Arkhimedes, Belge, Carizza, Casa Largo, Chico´s (11),
Herttuan Krouvi, Kappeli, Kettunen (4), Kivitorppa, Kolme Liisaa,
Kuusihokki, Käpygrilli, La Tour, Olohuone Korso, Papà Giovanni,
Pizzeria Apila, Rosso (6), Salve, Spaghetteria, Sports Academy (2),
Ukko-Munkki, Wanhan Tanssikellari, Zetor
Hesburger (4), Mövenpick, Rosso Express (2), Spice Ice (4)
Cafe Primo (4), Caffè Giovanni, Coffee House (4), Presso (2),
Sokos Café
Ctrl, Heartbreakers, Highlight, Klubi, Premier, Sports Academy
Bar (2), System Club, Upstairs Club, Wanhan Tanssikellari
Amsterdam, Angleterre, Dubliner, Pivnice Hádanka, Kaisla,
Kuikka, Pivnice Milenka, Old Hat, Pivnice Poseidon, Praha,
Public Cornerit: Fredrikinkatu, Keskuskatu ja Mikonkatu,
Sailor’s, William K:t: Annankatu, Fleminginkatu,
Fredrikinkatu, Mannerheimintie ja Leppävaarankatu,
Aapelin Baari, Ale Pub (5), Domino, Martinralli, Myllyrenki,
Pickwick Pub (10), Piilopaikka, Pirjon Krouvi, Puksun Pub,
Tinatuoppi
[q]-Santtu-:
---
Mikä operaattori sulla on? Mulla on sama puhelinmalli ja sain hommat toimimaan kun tilasin omalta operaattorilta palveluasetukset. Eli se tapahtui lähettämällä joku tekstari johonkin numeroon josta asetukset tuli paluuviestinä. Ootko jo tehnyt sellasen jutskan?
[/q]
Joo, siis Saunalahden Ykkönen on. Ja tuossa luurissa näkyykin Valikko - Saunalahti - Asetukset - MMS-asetukset / WAP-asetukset, joiden kautta voi lähettää pyynnön sopivista asetuksista maksutta. Vastaukseksi kuitenkin saan molemmista: "puhelinmallille ei löytynyt asetuksia".
Että joko luuri on paskana tai liittymä tai sitten minä en osaa käyttää...
Ehdotuksia?
Tyhmin kysymykseni voisi olla :
- Miksi ihmeessä asun vielä täällä up north-seudulla eli Suomessa, vaikka minulle olisi piakkoin taas tarjolla mahdollisuus muuttaa kylmistä maisemista ainutlaatuisiin ja utopiamaisiin lämpösfääreihin espanjaan tai muualle etelään ?
[q]Timce:
Kertokaas mulle, pystyykö tuollaista 10m korkeaa aaltoa/aatoja pysäyttämään aallonmurtajilla?
[/q]
Eiköhän se tarpeeksi isolla aallonmurtajalla pysähdy. Ongelmaksi tulee vaan tsunamin kanssa että se liikkuva vesimassa ei rajoitu pelkästään kymmenen metriseen aaltoon vaan sieltä tulee paljon enemmän vettä joka todennäköisesti kiertää aallonmurtajan. Hollantityylinen maavalli jossa ei ole aukkoja estää jo paremmin, kunhan siinä on tarpeeksi korkea.
[q]Verano:
vedenalasen maanjäristyksen aiheuttama aalto/ aallot etenee koko vesimassassa (pohjasta pintaan). aalto voi olla kymmenenki kilsaa pitkä mut vaan puolisen metriä korkea. sitten kun tulee vastaan este; ranta niin....
[/q]
... aalto nousee korkeammaksi ja sen alkupään vauhti hidastuu. Vaikka aallon alkupää saattaa pysähtyä rantaan tai esteeseen niin perässätuleva vesimassa ja sen kineettinen energia työntää vettä kuitenkin eteenpäin ja esteiden yli.
[q]*wild peach*:
Miksi purkka ei häviä jauhamalla??
[/q]
Purukumi on tehty kumisesta aineesta joka ei sula suussa vaan pysyy kiinteänä massana. Lisää purukumista suomeksi ja englanniksi.
[q]sensus:
Tyhmin kysymykseni voisi olla :
- Miksi ihmeessä asun vielä täällä up north-seudulla eli Suomessa, vaikka minulle olisi piakkoin taas tarjolla mahdollisuus muuttaa kylmistä maisemista ainutlaatuisiin ja utopiamaisiin lämpösfääreihin espanjaan tai muualle etelään ?
[/q]
ehkä siksi, että suomi on sitten kuitenkin oikeasti hyvä maa elää joka suhteessa. Tosin vain minun imo:ni asiaan. Etelänmaat kun eivät ole sitten kuitenkaan niin toimivia kokonaisuuksia useati, kuin suomi on.
[q]Epailija:
---
äm:
Mitä henkkamaukan sovituslapuissa tarkottaa ne nelinumeroiset luvut?
---
Sovituslapuissa?
[/q]
Niissä muovilapuissa, joilla tunnustat, miten monta vaatekappaletta hamstrasit sovitukseen.
Niissä on H&M-logon ja sen ison numeron (1-5) lisäksi nelinumeroinen koodi, jonka merkitys vaivaa minua.
[q]Lene:
---
En tasan tarkkaan muista/tiedä, mitä tutkijoilla on ollut mielessään, mutta näin ovat väittäneet, että lähtökohtana on naaras. Ensin sama yksi kehityssuunta, josta kehitystä jatketaan joko naaraaksi tai koiraaksi. Valmiudet molempiin kuitenkin on. Tiedä sitten, miksi on ollut tarve luokitella sellainen kehitysvaihe naaraaksi? Hermafrodiitit ovat tässä mielenkiintoinen asia.
(elikkä siis fysiologiset ominaisuudet jne.)
[/q]
Ihmisillä, kuten kaikilla muillakin nisäkkäillä, sukupuoli määräytyy X ja Y kromosomien perusteella, naiset ovat kromosomityypiltään XX ja miehet XY. Naistet tuottavat vain yhdenlaisia sukusoluja, X - kromosomin sisältäviä, kun taasen miehet tuottavat kahdenlaisia sukusoluja, X kromosomin tai Y kromosomin sisältäviä. Tämä takaa sen, että molempia sukupuolia syntyy suurinpiirtein yhtä paljon.
Sukupuoli siis määräytyy heti jo hedelmöityksessä miehen sukusolun perusteella, vaikkakin alkuun molempien sukupuolten alkionkehitys on samanlaista kunnes Y - kromosomin geenit alkavat vaikuttaa ja eriävä kehitys mieheksi alkaa.
Eli sinänsä voidaan sanoa, että kaikki ovat ensin naisia, ainakin fenotyypiltään siis, mutta on hyvä kuitenkin muistaa, että kun puhutaan näin aikaisista kehitysvaiheista, sitä sukupuolta ei juurikaan kannata stressata, on nimittäin jo tarpeeksi vaikeata sanoa, että minkä lajin alkiosta on ylipäätään kyse
kiitos