Kannabiksen laillistaminen
[q]Damien, 31.10.2007 02:26:
PLaton valtio-opin pohjalta me molemmat ollaan tasa-arvoisia kansalaisia meidän valtiossa, tai siis ei sit jos mä satun narahtaa spliffi huulessa syömästä burgeria puistossa. Silloin meistä tulee eriarvoisia kansalaisia.[/q]
Kiitos selvennyksestä. Minä nimittäin käsitin tuolla kansalaisstatuksen menetyksellä jotain epämääräisesti, mutta selkeästi jyrkempää, enkä siksi ollut samaa mieltä kanssasi. Noinhan siinä rikollisella tuppaa yleensä käymään ja kun päihteet ovat vielä työnantajien silmissä erikseen varsin suuri "no no", leimautuu polttelijan rikosrekisterillä todennäköisesti suhteessa hieman vääristyneesti. Olen kyllä yhä sitä mieltä, että siinä saa kyllä syyttää itseäänkin, etenkin kun seuraukset varmaan tulevat harvalle yllätyksenä. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisin itse tilanteen ja lainsäädännön kriittisen, rehellisen ja suhteellisuudentajuisen tarkastelun puolella.
[q]ps. lisäisin vielä että nuo takavarikkomäärät, no ne nyt on naurettavan pieniä. UUU nyt napsahti 3000 kiloa hasista ENNÄTYSMÄÄRÄ huutaa lehti! Se nyt ei oo 3 ketulan päivä annoksella 1000 ihmisellä jaettuna ku 2.7 vuotta jokapäiväistä polttamista. 30 000 nakkulaa? Jee, väittäisin ettei 30 000 nappia oo diilerille mikään vuosisatsi, puhutaan nyt korkeintaan 1-2kk ja vuodessa jakokuukausia on kuitenkin enemmän. Ja paljos niitä diilereitä on? Ei suomessa varmaan yks äijä mitään naksurinkiä pyöritä. Näistä takavarikoista hehkutetaan kun ei haluta avata silmiä siltä todelliselta määrältä, mitä jengi oikeesti vaatii kun ne rouhii, leissaa, nuuskaa ja rännää. Tavaraa liikkuu tuolla perkeleesti, siis PERKELEESTi ja noi takavarikot on imo pisara meressä.[/q]
En lähde tässä väittämään vastaan. Voi hyvinkin olla totta. Roskalehdet hehkuttaisivat varmasti viidenkin essonapin löydöstä, jos palstatilaa ei tarvitsisi varata pääministerin entisten hoitojen rasvaimujen käsittelylle. Ilmaisjakelut onneksi käsittelevät asioita astetta kiihkottomammin ja tyytyvät lähinnä kertomaan mitä on tapahtunut ilman turhia mausteita.
Oottekos huomanneet, että samalla, kun lainsäädännöllinen, virkavallan ja tuomioistuinten linja kannabista kohtaan lieventyy, linja tupakointia kohtaan kiristyy? Odotan mielenkiinnolla sitä päivää, kun röökaajat kykkii samassa puskassa bilemestan ulkopuolella missä mä olen jo jointteineni.. :D
...tietes mieluummin ottaisin bajautuskopin sisälle biletilaan, sit voisinkin säästää huimausaineissa ja mennä sinne hengittämään passiivisia.. :D
-SpeedHawk
[q]Tontsis, 2.11.2007 19:25:
Entäs ne resurssit, mitkä ei riitä silpomaan sun tekstiäs siedettävään muotoon?[/q]
Sekin voi tarkoittaa montaa asiaa, kuten esim. "liikaa kritisoitavaa, en jaksa edes aloittaa" - tai sitten ei. Damien tietää, mutta ei ole ainakaan vielä kertonut.
[q]Puhut _kaikille_ käsittämättömillä yhtälöillä. Ei se ole lukijasta kiinni, onko sun virkkeesi oikein vai ei. Jos joku ne "ymmärtää", hän ymmärtää ne väärin. Totuus on, että sä kirjoitit ne päin *ttua ja se ei siitä muutu miksikään, jos joku ei osaa lukea ja sisäistää.[/q]
Sinä et nyt valitettavasti voi puhua kuin omasta puolestasi. Kuka sinä olet sanomaan onko joku toinen ymmärtänyt tekstini väärin, jos hän kokee sen ymmärtävänsä? Selkeämmin voi toki aina puhua, mutta sinulla ei tässä oikeasti ole todisteita kuin siitä, että _sinulta_ tekstini menivät totaalisesti yli hilseen.
[q]Ei ole olemassa mitään epärealistista kärjistystä, usko jo :D Kärjistys on ääripää eikä mikään satu. Mikä siinä ei mene perille?[/q]
Mitäköhän ihmettä sinä nyt horiset? Kärjistys on ääripää, mutta kaikki ääripäät eivät ole realistisia, jolloin jotkut kärjistykset ovat epärealistisia.
[q]Alkuperäisen soveltamista? Vai niin. Sä sovelsit sitä alkuperäistä lausetta niin pitkälle, ettei siinä ollut enää totuutta lainkaan.[/q]
Logiikka pysyi silti samana, joten kuvailit juuri koko kupletin juonen, jonka itsekin sanoin jo aikaisemmassa postauksessani.
[q]Et voi soveltaa 5+5 laskua niin, että siitä tulee 13 ja väittää sitten, että 5+5=10 on väärin.[/q]
Nyt ei ole kyse matematiikasta, joten ehkä olisi parempi ettet sotke sitä tähän. Myönsit itsekin, että se ei ole edes vahvin puolesi. Jos haluaisit matematiikalla leikkiä, niin koko tätä kärjistysjuttua voisi verrata seuraavaan tilanteeseen:
Henkilö 1 väittää (esim.) lauseen x + y < 50 olevan tosi kaikilla x:n ja y:n arvoilla.
Henkilö 2 esittää x:n ja y:n, joilla yhtälö ei toteudu ja alkuperäinen lause osoittautuu virheelliseksi.
Yhtäläisyys ei tietenkään ole ihan sataprosenttinen, koska kieli ja kirjallinen ilmaisu eivät ole matematiikkaa.
[q]Ne metsät koostuu mm. puista. Toi on just sitä suppeakatseisuutta, mitä olet edustanut näissä viimepäivien keskusteluissa. Et voi tehdä metsänhakkuupäätöstä tutkimatta, mitä siellä metsässä on. Käyt katsomassa ja voit löytää lahopuustoa ja lahopuustosta valkoselkätikan pesiä.[/q]
Ja sinä taas tällä hetkellä tongit niitä kantojen alusia ötököiden tovossa, kun me muut puhutaan (tai puhuttiin) lähinnä maisemasuunnittelusta.
[q]Miten se hiljainen yö muka muuttaa tota suhdetta? Onko esimerkiksi pimeän turvin turvallisempaa tehdä U-käännös kuin puhua kännykkään ajaessa?[/q]
Öisin on yleensä vähemmän liikennettä kuin päivisin, jolloin uukkarin pystyy monesti tekemään varsin turvallisesti. Kännykkään puhumisesta sen sijaan voidaan antaa rangaistus, vaikka liikennettä olisikin vähän, joten poliisin silmissä hiljainen yö vaikuttanee vähemmän rangaistavuuteen kuin u-käännöksen tekemiseen.
Tämän enempää en jaksa asiasta vängätä. Jos jotain jäi vieläkin epäselväksi, niin sitten saa myös luvan jäädä. En jaksa myöskään tarttua kaikkiin asioihin, joista aikaisemmassa postauksessa huomautit, sillä niissä liikutaan jo niin epäoleellisilla (tai sellaisilta tuntuvilla) vesillä. Pisteet kuitenkin sinnikkyydestä.
Pari viimeistä sivua läpiselanneena voi kerrankin ehkä olla tyytyväinen ettei ole ollut toimivaa tietokonetta aikoihin. En tiedä mainittiinko täällä jo, mutta ainakin suomalaisessakin mediassa tiedostettiin hiljattain se fakta, että ilmeisesti ainakin osittain kannabiksen laillistamisesta johtuen kovien huumeiden käyttö on sen dekriminalisoineissa maissa laskenut.
[q]Android, 6.11.2007 15:51:
---
lol, 6.11.2007 14:59:
a) Esimerkiksi nyt sallitut alkoholi ja tupakka ovat kiistattomasti vaarallisempia
---
Perustele millä tavalla tupakka on vaarallisempi. THC sisältää 50-70% enemmän karsinogeenejä kuin tupakansavu. Olen postannut linkin tutkimukseen aikaisemmin tässä topicissa. Pitkällä aikatähtäimellä riski sairastua keuhkosyöpään on suurempi kannabista kuin tupakkaa poltettaessa. Ja keuhkosyöpä on, kuten tiedämme, tappava.
Viittaatko nyt nikotiiniin, vai mihin? Toki siihen syntyy riippuvuus, mutta se ei vielä tupakasta vaarallisempaa tee.
[/q]
Marihuanamyytit:
(quoted http://www.sky.org/julkaisut/hamppu/hamppu2.94/myytit.html)
5. Marijuana on paljon vaarallisempaa kuin tupakka
Poltettu marijuana sisältää suunnilleen saman määrän karsinogeenejä kuin vastaava määrä tupakkaa. On muistettava, että ahkera tupakoitsija polttaa paljon enemmän tupakkaa kuin ahkera marijuanankäyttäjä marijuanaa. Tämä johtuu siitä, että poltettu tupakka 90% addiktiopotentiaaleineen on suurin riippuvuuden aiheuttaja kaikista huumeista, marijuanan aiheuttaessa lievemmän riippuvuuden kuin kahvi. Kaksi muuta tekijää ovat tärkeitä.
Ensinnäkin, huumeidenkäyttövälineet kieltävä lainsäädäntö tekee karsinogeenejä suodattavat vesipiiput laittomiksi ja vaikeuttaa näin turvallisempaa polttamista.
Toiseksi, jos kannabis olisi laillista, olisi edullisempaa käyttää bhangin (perinteinen juoma Lähi-Idässä) tai marijuanateen kaltaisia kannabisjuomia, jotka ovat täysin karsinogeenittömiä. Ero on huikea verrattuna savuttomiin tupakkatuotteisiin, kuten nuuskaan, joka aiheuttaa suu- ja kurkkusyöpää.
Kun kaikki nämä tosiasiat huomioidaan, voidaan selvästi havaita asian olevan päinvastoin: marijuana on paljon turvallisempaa kuin tupakka.
[q]Android, Voi hyvinkin olla, että vaporisaattorista poltettu kannabis sisältää vähemmän karsinogeenejä kuin filtterin läpi poltettu tupakka.[/q]
TÖÖT TÖÖT! ÄlyvapaaPoliisi täällä terve! Vaporisaattorit vaporoi, höyrystää haihduttaa, käsittääkseni höyrystyminen ei ole ilmiönä rinnastettavissa palamiseen. Tai sit toi 200 eeron vapo minkä just tilasin, lähtee takaisin kauppaan. . .
[q]Android, En oikein ymmärrä miksi ei voisi sanoa, että niin tekemällä voi olla että imee itseensä vähemmän karsinogeneejä kuin polttamalla savukkeita.
[/q]
Ite väännät täällä tikusta asiaa niin väkevästi että pilkkupoliisi tulee aina välillä tipauttamaan.
En minäkään vittuile sulle sun psykoosista, vaikka IMHO psykoosit tänä päivänä johtuu siitä kun jengi on niin perkeleen robotteja, et ku vähän sotketaan pollaa ja pohditaan sitä olemusta nii heti ollaan sekoamassa. Karsinogeeneistä itkeminen johtaa taas tätä asiaa niin ohisivuraiteen, et seuraavaa stoppi on vladivostok. Syöpää nyt saa tänä päivänä niin monesta mestasta et, siinä menee ihmisikä ihmetellessä mitä kannattaa vetää ja mitä ei. Wikipediassa karsinogeenien tärkein lähde ihmiselle on HENGITYSILMA. Olisin enemmän huolissaan ilmanlaadusta pk-seudulla, kuin iltajointista mikä imetään aktiivi-hiili filtterin läpi. Oksat pois tai ne on silmässä.
[q]Epailija, 5.11.2007 21:59:
---
Tontsis, 2.11.2007 19:25:
---
Puhut _kaikille_ käsittämättömillä yhtälöillä. Ei se ole lukijasta kiinni, onko sun virkkeesi oikein vai ei. Jos joku ne "ymmärtää", hän ymmärtää ne väärin. Totuus on, että sä kirjoitit ne päin *ttua ja se ei siitä muutu miksikään, jos joku ei osaa lukea ja sisäistää.
---
Sinä et nyt valitettavasti voi puhua kuin omasta puolestasi. Kuka sinä olet sanomaan onko joku toinen ymmärtänyt tekstini väärin, jos hän kokee sen ymmärtävänsä? Selkeämmin voi toki aina puhua, mutta sinulla ei tässä oikeasti ole todisteita kuin siitä, että _sinulta_ tekstini menivät totaalisesti yli hilseen.
[/q]
Mun on pakko keskustelua sivusta seurannena todeta, että Epailijan postaukset ovat kyllä olleet paitsi asiallisia, myös siitä ymmärrettävimmästä päästä tässä topicissa. Kyllä minä ainakin ymmärrän, kun rautalangasta väännetään. Mielipiteeni itse aiheesta (jota täälläkin välillä vähän sivuttu :D) menee aika lailla eri raiteita, mutta ei siitä sen enempää.
Ihan näin välihuomautuksena.
[q]kuilun partaalla, 6.11.2007 13:32:
---
Välikysymys: Onko lainaus sattumoisin teoksesta "Logiikka ja humanismi"?
---
Ei kyl oo. Ihan omaa tekstiä, mut toki pääasian olen muualta oppinut, suluissa oli sit omat jubinat.[/q]
Ok. Kuulosti vain tutulta tekstiltä, enkä muistanut olinko lukenut sen jostain sinun postauksestasi tai blogistasi vaiko en. Tuo teos olisi sitten ollut se toinen vaihtoehto (tosin en koskaan saanut sitä luettua alkua pidemmälle).
[q]Vai oikein kokonaisen vartin fundeerasit.. ^_______________^[/q]
...koneen ääressä kirjoitushetkellä. Voi olla, että meni kauemminkin, mutta ajattelu ei toki pysähtynyt "tallenna"-napin painallukseen. ;)
[q]Mark, 1.11.2007 12:19:
---
mark hamilton, 1.11.2007 11:59:
Joo kyllä varmaan hamppu kasvaa ihan kotona mutta kehittyykö sitä humaavaa ainetta tarpeeksi ilman lämpöä ja aurinkoa joka on yleensä hampun esityymis alueilla.
---
*nauru**nauru* Mitä jos oisit joskus hiljaa *hint**hint* Toi sun tekstis on aina poikkeuksetta aivan karmeeta luettavaa, ja jos ei Juhgun viesti menny viel perille ni rautalangasta: KÄYTÄ NYT JOTAIN PERKELEEN SANATSEKKAUSTA ENNENKU POSTAAT HÖLMÖJÄ FORUMILLE!
-M
[/q]
En voisi muuta sanoakkaan että mua ei kiinnosta sun mielipiteet.. joten koita ottaa vakavemmin jotain tärkeempiä asioita kun foorumi_keskustelut! Ja miten niin munpostaus on hölmö? Mähän vaan kysyn että ongo mahdollista että kotikasvatuksella saadaan kunnon hazaa ilman keinotekoisia "parempia" kasvu olosuhteita??!! Kun en tiedä ja oon kullut että ei..
[q]Damien, 6.11.2007 20:20:
IMHO psykoosit tänä päivänä johtuu siitä kun jengi on niin perkeleen robotteja, et ku vähän sotketaan pollaa ja pohditaan sitä olemusta nii heti ollaan sekoamassa.[/q]
Melkein unohdin, että tähän piti tarttua. Miten tämä nyt pitäisi tulkita? Psykoosit johtuvat vääränlaisesta elämänasenteesta? Ettäkö vika on "henkisyyden" puutteessa, jos aivot eivät enää toimikaan normaalisti sen jälkeen kun niiden toimintaa pistää kemikaalein sekaisin? Rivien välistä huutaa väite "paremmat ihmiset eivät sekoa". Toivottavasti olen väärässä.
Kiva muuten, että käytit ilmaisua "sotketaan pollaa" tajunnan laajentamisen sijaan. Se nimittäin kertoo hemmetin paljon paremmin mistä on kyse.
[q]Damien, 13.11.2007 19:25:
edit: vitut, en vain osaa pukea sanoiksi sitä radikaalia ajattelutapaa miten minä miellän ihmisenä olemisen. Pointtina voit lukea rivien välistä "ihmiset eivät sekoa" , se kuvitelma minkä miellämme tänä päivänä ihmiseksi, moderniksi, ultra upeaksi ja coupeksi on niin hataralla pohjalla seisova, miltein ojaan katsova vanha saarni, jonka tarkoitus on kaatua naksahtaa ja jonkun onnettoman olennon niska niksauttaa.[/q]
Eli sekoaminen on mielestäsi lähinnä näiden robotti-ihmisten tarjoama lokero niille, jotka eivät mahdu tähän modernin terveen ihmisen ideaalimuottiin?
[q]Epailija,
Eli sekoaminen on mielestäsi lähinnä näiden robotti-ihmisten tarjoama lokero niille, jotka eivät mahdu tähän modernin terveen ihmisen ideaalimuottiin?
[/q]
Eikun robotti ihminen on sekoamispisteessä, koska se pyrkii ideaalimuottiin ja ideaalimuottia ei voi noudattaa koska me ollaan kaikki "vain ihmisiä".
[q]mku, 19.11.2007 22:07:
BBC: Cannabis compound 'halts cancer'
[/q]
Mantra alkaa:
TAA TAA TAA TI TI TI TI TI TI TAA TAA meiningillä kaikki mukaan laulamaan ja laulu menee näin:
"Seeee vaan ooooon niin hyvä hyvä hyvä hyvä aine aine aine, see ooon hyvä hyvä hyvä monikäyttöaine. Meidän kuuluu kuuluu kuuluu kuuluu käyttää siitä aina , se oon hyyvä hyyvä hyyvä monikäyttöaine!"
Mantra loppuu. . .
ps. ei kellää ois tarjoo spliffii, alkaa pää selkenee ja jutut karkaa lapasesta:)?
"Haudatkaa mun syvälle mariaanien hautaan ja kolmantena vuosituhantena nostakaa mun ruumis haudasta ja minä palaan liekkinä lailliseen savuun ja ah katso - maailma oli parempi paikka elää!" -damien-
Itsellä tuli tuosta mieleen että ensin kun sanotaan että kannabiksen savu sisältää tuplasti karsinogeenejä verrattuna tupakansavuun, niin miten voidaan sitten sanoa että yksi jointti vastaa yhtä askia tupakkaa?
Ja samoin myös kannattaisi funtsia sitä, että kun tupakkaa poltetaan, poltetaan sitä se aski päivässä... Kun sitten taas ihminen joka polttaa kannabista (jos ei lasketa ääriesimerkkejä) tuskin polttaa kahtakymmentä jointtia päivässä, jos edes polttaa päivittäin.
No, mikäs minä asiasta puhumaan, tuli vaan mieleen.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id77751.html
"Kannabiksen lääkekäyttöön halutaan selkeämmät pelisäännöt. Sosiaali- ja terveysministeriö olisi selkeyttämässä lainsäädäntöä niin, että kannabiksen määrääminen esimerkiksi kipulääkkeeksi ei ole enää lähtökohtaisesti lainvastaista."
Näemmekö vihdoin järjen valon syttyvän päättäjien keskuudessa? Lakkaammeko vihdoin hakkaamasta päätämme seinään? Saammeko vihdoin tehokasta lääkettä? Onko aprillipäivä 7 & 1/2 kk myöhässä tänä vuonna? Vai 3,5 kk etukäteen? Voimmeko jonain päivänä sytyttää spliffin ilman pelkoa että poliisi tulee ja heittää siitä hyvästä putkaan?
[q]mku,
Turun Linnan Apteekin apteekkari Markku Knuutila kertoo, että kannabiksen lääkekäyttö on helpottanut turkulaismiehen selän hermovaurioista johtuvia kipuja. Knuutilan mukaan mies ei pystynyt vuosi sitten edes nukkumaan, mutta nyt hän on palautunut työkykyiseksi.
[/q]
Mitenköhän hyvin tää uutinen sulaa suomi24 huumeet keskusteluissa?
"MiES TAKAiSiN TYÖKYKYiSEKSi KANNABiKSEN ANSiOSTA!", "Ei saatana" kaikuu niin monen pikkufasistin näytön takaa.
Siinä taitaa myös rajaneuvos Erkki Linnanmaalta mennä aamukahvit vasempaan sieraimeen, kun hän epähuomiossaan lukee uutisen ja samalla polkaisee perheen kissan kuoliaaksi. MJIAAAAU!
Länsi-Wantaa big ap vor di bratha , glad yerr feeling bettah .
(yhtään eläintä ei vahingoitettu tätä vitsiä kirjoitettaessa)
ilmankos oonki ollu täynnä vaan itteäni, mun aivothan ne siellä vaan kasvaa. LOL
Kaliforniassa saa lääkekannabista jo automaatista hieman samaan tapaan kuin limua...
http://www.cbsnews.com/sections/i_video/main500251.shtml?id=3752777n
Cannabis Machine Hits L.A.
A vending machine for medical marijuana and other prescriptions is making its debut in Los Angeles. Soon the cannabis dispensers will be available throughout California. Jennifer Sabih reports.
(video kestää hetken ladata)