Sequencers -> Cubase VST / SX

Back to luomisen tuska O

Quote by FoFlow

kun hommat selkis niin tuli hankittua virallinen versio ja vakaus "testi"versioon oli ihan eri luokkaa. Kertaakaan ei ole kaatunut vs "testi"versio kaatui lähes 30min välein :D

Joo eli ei oikein taida kunnon "dongle-emulaattoria" noihin
Steinbergin softiin saada =)

Toivottavast siin SX2:ssä sais noi MIDI-automaatiotkin samalla
lailla kun VST-automaatiot.

By the way.
Kertokaa miten teen seuraavan jutun:

Mulla on ASR-10 käytössä efektiprossuna, ja oon ketjuttanu
sen niin, että se lähtee ulostuloista 3+4 ja tulee sisääntuloihin
3+4. Mun tarttis saada se sendiks Cubaseen. Elikkä pitäis tehdä
BUS, jossa ois ulostulona Output 3+4, ja että siihen voi jokaista
VST/audio -raitaa lähettää 1-100%. Sitte Input 3+4 pitää
monitoroida jotta ne kaiut myös kuuluu siellä seassa.
Yritin touhuta mutta en saanu mitään aikaan. Voisko joku valaista?

(hieman offtopic)
Onpas muuten Logicci ruma.
Saako sen ulkoasua jotenkin muutettua?
Ei toi SX:kään kovin houkuttelevalta näytä. Jotenkin tykkään selkeämmistä ja pelkistetymmistä softista. En tarvi pyöristettyjä nappeja tai varjostettuja menuja ym. Ideana olis nähdä kaikki nopeasti näytöltä..
Vanhemmissa Cubaseissa ja Cakeissa hommat oli vielä hyvin hoidossa, samoin kun esim. Ableton Livessä.
WinXP:n karkkigraffatkin on aika yöh. Tarviiko sekkareissa kestää noita vai saako ne jotenkin pois päältä? (kuten ainakin winxp:ssä saa)

Quote by CM

offtopic.

Päätit sitten pelkkiä tranceartisteja mollata ;)
Ei tullu esim mieleen että esim suurin osa teknosta ei sisällä
mitään, mistä nuottikorvan omaava ihminen hyötyisi.
Oot kyllä oikeessa trancen suhteen, mut unohdit ettei pidä
yleistää (paljon hyviä biisejä tulee kokoajan) ja että lähes
kaikessa konemusiikissa pätee tuo looppisääntö.
Maailmassa on paljon klassistakin musiikkia, joka on
aika mitäänsanomatonta paskaa eikä herätä mitään tunteita
vaikka olisi musikaalisesti neropatin käsialaa, eli en menis biisin
ideattomuuden takia sanomaan ketään lahjattomaksi.
Ite arvostan yksinkertaisia mutta toimivia ideoita (koukkuja). Moni
uusi trancen tekijä (niitähän koko skene nykyään on pullollaan)
yrittää tehdä liian monimutkaisia sointukieroja "erottuen joukosta"
ja lopputulos on yleensä mitäänsanomatonta vingutusta.
Trancessa mielestäni parhaiten toimii 4 tahdin kierto, jossa on pari
koukkumelodiaa tai soundia tai sit progemainen junnaus
pelkillä koukkusoundeilla. Ite diggaan paljolti seiska-/ysisoinnuista
ja käytän niitä nykyään joka biisissä. Jotkut artistit ei käytä juuri
ollenkaan muita kuin perussointuja, ja se tekee niistä biiseistä
liian helppoja. Ja kaikki mahdolliset sointukierrot oon ainaki ite kuullu
10v ennen koko trancen olemassaoloa, joten koukkusoundeihin
pitää sen takia jo enemmän keskittyä (tonhan on jo ainaki
hollantistarat tajunnu).
Ehkä trancen taso on alentunut osin siksi että sitä tekee moni
helvetin nuori sälli eikä ne ole vielä päässeet kaikkeen melodiseen
maailmaan käsiksi eivätkä tiedä mitä kaikkea se voi tarjota. Mut
hyviä ideoita välistä kyllä kuulee, joten monta lahjakasta tyyppiä
seasta löytyy. Mut noi on omia mielipiteitä.. ja kirjotin ton tekstin
taas vähän ajattelematta ihan kaikkea.

ja sit asiaan:
Musiikki ei ole pelkkää välineurheilua. Ne jutut mitä itse vaadin
softilta jne on välttämättömyyksiä että jaksan vääntää musaa.
Jos joku toimii päin vittua niin sitä ei ole kivaa tehdä ja homma
kaatuu siihen että on vaikeaa toimia tietyissä asioissa vaikka sen
osaisi vaikka soittaa livenä kiipparilta koska tahansa. Soitan muutenkin kaikki nuotit kiipparilta livenä (+kvantisointi) koska
hiiren kanssa touhuaminen on vähintäänkin perseestä.
Amatöörit keskittyy pelkkiin softiin. Muut haluaa että niillä voi
saada jotain aikaan.

*sori oftaopil*

Eeeeiiih... :( Siis ei todellakaan ollut tarkoitus mollata trance artisteja! Mielipiteeni tuli siitä kun kuuntelen usein nettiradiota, niin himas kun työpaikallani... Aamsta iltaan kun kuuntelee satoja trancebiisejä niin tietää mistä puhuu ja tässä tapauksessa ajoin otta siihen kantaa.

Puhutaan nyt hiukan ristiin:) Tajusin pointtisi ERITTÄIN hyvin sillä se on myös munkin pointti! Kyllä melodioita ja säveliä vaan kehiin!

Kyl siis trancebiisi on ERITTÄIN jorattava kun sieltä löytyy ne 4 sävelkulkua ja tutut sekä turvalliset kikat mutta pahemppi juttu on kun niitä ei OLEKKAAN vaan on joktakin monotoomista vinkumista tai jotakin epävirestä melodia ja sekavia sointuja (jos edes mitään edellä mainittua)... Joitakin biisejä kun kuuntelee on vaikea sanoa onks tää nyt jotakin nykyteknoa vai trancea. Henk kohtaisesti tykkään sävelletystä musiikista ja muistan sinunkin CM mainineen (muistaakseni findancen foorumissa) että biiseissä täytyy olla nuotteja? Eli melodinen trance on se juttu.... (jostakin syystä ne nettiradiot eivät vaan sitä kauheasti soita tai sit kuuntelen väärää kanavaa:D)

Mutta kaikessa yksinkertaisuudessa jotakin munatonta epävireestä dindindin "trancea" ei vaan VOI jorata samalla fiiliksellä kun vaik Slusnikin tai esim. sinun (varo ettei pissa nouse päähän) biisejä... U cot a point:)???

Ja mitä siihen välineurheiluun tulee niin joku Cubase 5sen uusin versiokin voi olla vakaa samoin kun joku cakewalkin 3.8 versio:D Toki ajat muuttuvat ja on hyvä kun nyky ohjelmat tekevät asioista yksinkertaisemppia mutta emme saa luovuutta menettää ohjelmille....

Noh... tuli pikkusen tilitystä mut tähän loppuun vielä kysymys ihan tuosta cubasestakin... Eli, onko sille "monitor" toiminnolle jotkain järkveää käyttöäkin?

Ajattelin et jos saan 8kanavaisen kortin niin voisinko käyttää cubasea ikäänkuin efektilaitteena tuomalla joka raidan sisälle? Ja ilman viivettä? Vai kannattaako ihan wavina nauhoittaa hardissyna äänet ja sit laittaa ne efektit päälle jo nauhoitetulle dadalle?

Ja vielä cosmicmanille:

"Toivottavast siin SX2:ssä sais noi MIDI-automaatiotkin samalla
lailla kun VST-automaatiot."

Etkö saanut niitä sillä tavalla toimimaan kuten neuvoin? Eli ekaks imutat netistä Roland JP tiedoston (ellet tiedä JP kontrollien numeroita jo etukäteen et esim. 38 on clutoffi, tai 49reverb), sit piano rolliin, se pikku väkänen, valitse suosikki kontrollit, valitse kynä ja piirrä...

Quote by gerry

Eeeeiiih... :( Siis ei todellakaan ollut tarkoitus mollata trance artisteja! Mielipiteeni tuli siitä kun kuuntelen usein nettiradiota, niin himas kun työpaikallani... Aamsta iltaan kun kuuntelee satoja trancebiisejä niin tietää mistä puhuu ja tässä tapauksessa ajoin otta siihen kantaa.

Joo no totta, kun kuuntelee esim Trance airwavesia tai DI:tä niin
hyi vittu millasta paskaa sieltä pääosin tuleekaan :eek:
Niistä biiseistä tosiaanki 1/100 on kuunneltavia

Etkö saanut niitä sillä tavalla toimimaan kuten neuvoin? Eli ekaks imutat netistä Roland JP tiedoston (ellet tiedä JP kontrollien numeroita jo etukäteen et esim. 38 on clutoffi, tai 49reverb), sit piano rolliin, se pikku väkänen, valitse suosikki kontrollit, valitse kynä ja piirrä...

Joo sain kyllä piirrettyä ne kun tein objektin. Siis ne saa kumminki
siihen samalle "tasolle" kuin esim volume/pan/vst-parametrit?
Täytyyki koklata. Taisin lukea mailis väärin siinä tapauksessa :)
Siin ois vaan kätevä ku kiintopisteitä sais liikuteltua ja muu data
seurais perässä, ettei tartte esim 10 tahtia pitkää viivaa erikseen
piirtää

Quote by CM

Joo no totta, kun kuuntelee esim Trance airwavesia tai DI:tä niin
hyi vittu millasta paskaa sieltä pääosin tuleekaan :eek:
Niistä biiseistä tosiaanki 1/100 on kuunneltavia

piirtää

No lopulta tajusit pointtini!:002:

Jaaa... taas pistit pahan kyssärin....Enpäs oo testannut seuraavatko ne muut perässä kun kiintopisteitä liikuttaa... Mut hardwaresynien parlamenttien piirtämistä käsittelin siinä kakkos mailissa minkä lähetin, ja jonka mukaan pistin 7 kuvaa...

Quote by CM

piirtää

Hmm, luitko nyt varmasti ne mun ohjeet mitkä postasin tossa pari sivua aiemmin ((et miten kaikki midikontrollerit aukee automatisoitavaks))?

*ei tarkotettu vittuiluks vaan ihan vaan jos meni ohi tai jotain*

Quote by 029

Hmm, luitko nyt varmasti ne mun ohjeet mitkä postasin tossa pari sivua aiemmin ((et miten kaikki midikontrollerit aukee automatisoitavaks))?

*ei tarkotettu vittuiluks vaan ihan vaan jos meni ohi tai jotain*

Vhidd.. sori, tosiaan. Kokeilenki samantien! *sokea*
:)

Tietäiskö 029 ratkasuu tohon mun tän sivun yläällä olevaan
output&input kyssäriin?

edit:

Ja MIDI-controllerit toimii! Kiitos! Wuhuu! Alan pikkuhiljaa diggaa
tost softast :002:

Quote by CM

output&input kyssäriin?

mä tsekkaan ton heti ekaks huomenaamuna *editoin sen tähän postiin*. Nyt pitää rientää jo saunaan ettei tuu heterokiristely ;)

edit: reply alempana... kone jumis ni ei kerenny aamulla sittenkään vastaan...

Quote by 029

mä tsekkaan ton heti ekaks huomenaamuna *editoin sen tähän postiin*. Nyt pitää rientää jo saunaan ettei tuu heterokiristely ;)

Kiitoksia jo etukäteen :)

Tosiaan ilman neuvoja tässä sivustolla olisin hukassa ton softan
kanssa. Ja nyt kun on 2 vaihtoehtoo ollu, siirtyä macciin tai
Cubaseen, alkaa kallistuu jo Cubaseen. Mahtavuutta

Quote by CM

Kiitoksia jo etukäteen :)

Tosiaan ilman neuvoja tässä sivustolla olisin hukassa ton softan
kanssa. Ja nyt kun on 2 vaihtoehtoo ollu, siirtyä macciin tai
Cubaseen, alkaa kallistuu jo Cubaseen. Mahtavuutta

Hmm... en tajua... Itse aloitin kauan sitten Cakewalk pro 7seiskalla... sit Siirryin ysiin ja sit Sonariin... Välissä kokeilin myös Logicia, perehtyin Nuentoon ja siinä sivussa myös Pro Toolsiin... Sit aloin käyttämään Cubasen vitosta ja sit siirryin SX pariin josta en hevillä luovu... Hehkuttamatta sanon et osaan jokaisen ohjelman perusteet ja vähän enemmänkin... Pari unetonta yötä ja hallitsee ohjelmasta jo 50 prosenttia...

a) Jokaisen ohjelman mukana tulevat manuaalit joissa on myös jonkinnäköinen "etsi" toiminto. Oon löytänyt jokaiseen ongelmaan manuskasta apua. Manuaaleja en yleensä lue, mut kriisitilanteessa niistä on apua.

b)Ei voi olla niin laiska et tarvii kaiken vääntää rautalankasta ja maalata vielä punaiseksi:D?

Quote by gerry

a) Jokaisen ohjelman mukana tulevat manuaalit joissa on myös jonkinnäköinen "etsi" toiminto. Oon löytänyt jokaiseen ongelmaan manuskasta apua. Manuaaleja en yleensä lue, mut kriisitilanteessa niistä on apua.

Joo itekin oon käyttäny etsi-toimintoa paljon, mut minkäs teet
kun Cubasessa ja Logicissa samat toiminnot on täysin eri nimillä.
Ei paljoa auta hakusanat..

Löysin muuten Nuendo 2:sta sen miten saa kuulumaan ne inputit
just niinku kyselin. Nuendossa piti tehdä FX-kanava, johon laittoi
ulostuloks 3+4. Sitten vaan VST/audioraitaan send1:ks FX1 ja
prossaa peliin. Reaaliaikainen bouncauskin toimi, mut jostain
kumman syystä se ei bouncannu sekaan noita FX-raitoja. Pakko
sen on jotenki saada nekin tehtyä.

Eilen vasta tajusin miksi jotkut pitää Logiccia vaikeena. Nehän käyttää PC:tä! Eli logicin käyttis on erilainen macissa ja PC:ssä ja macissa se on selkeempi.

Jos OSX versio logic 6:sta ei avaa enää PC:n logic 5.5:lla tehtyjä filejä niiin silloin on ehkä munkin pakko siirtyä cubaseen. Mä tarviin yhteensopivuutta himastudion ja studiostudion välillä eikä oo vielä varaa ostaa maccia himaan :(

Mutta pitkälle tulevaisuuteen katsellessa on Logicin tulevaisuus turvatumpi kuin Cubasen. Pinnaclen suunnitelmista jatkaa Cubasen kehittämistä ei ole tietoa ja 'huhut' puhuu että pinnaclea kiinnosti kaupassa ainoastaan mahdollisuus blokata steindbergin kehittämät audiokoodit niiden videosoftiin, toivottavasti niin ei kuitenkaan ole.

Emagicille kävi sen sijaan paremmin. Apple sijoittaa isoja summia logicin kehitystyöhön ja emagicin koodaajat saa pääsyn OSX käyttiksen lähdekoodiin. Tulossa on maailman ensimmäinen audio käyttöjärjestelmä kotikoneeseen. Siinä vaiheessa joutuu viimeistään ostamaan himaankin macin.

Quote by R24

Eilen vasta tajusin miksi jotkut pitää Logiccia vaikeena. Nehän käyttää PC:tä! Eli logicin käyttis on erilainen macissa ja PC:ssä ja macissa se on selkeempi.

Hmm. Enmä nyt tiedä. Oon molempia käyttäny ja hieman erilaisia
ne on mut aika samanlaisia kyllä. Macissa ehkä se tsydeemi
tuntuu olevan jotenkin selkeempi sen takia ettei siinä oo sellasta
ylimäärästä ikkunoinnin aiheuttamaa pöperöö ruutu täys.

Mutta pitkälle tulevaisuuteen katsellessa on Logicin tulevaisuus turvatumpi kuin Cubasen. Pinnaclen suunnitelmista jatkaa Cubasen kehittämistä ei ole tietoa ja 'huhut' puhuu että pinnaclea kiinnosti kaupassa ainoastaan mahdollisuus blokata steindbergin kehittämät audiokoodit niiden videosoftiin, toivottavasti niin ei kuitenkaan ole.

Emagicille kävi sen sijaan paremmin. Apple sijoittaa isoja summia logicin kehitystyöhön ja emagicin koodaajat saa pääsyn OSX käyttiksen lähdekoodiin. Tulossa on maailman ensimmäinen audio käyttöjärjestelmä kotikoneeseen. Siinä vaiheessa joutuu viimeistään ostamaan himaankin macin.

Joo, totta turiset. Sinänsä vitun ärsyttävää että tolla menolla
Macilla & Emagicilla on monopoli, jos mikään muu tsydeemi ei
tuu enää pärjää sille (etenkin siinä vaiheessa jos Cubasen kehitys
alkaa hiipumaan). Sehän tarkoittaa pitemmän päälle ettei
kotimuusikolla oo enää varaa käydä tekee musaa ellei voita lotossa.

Haloo!!!

Tämä nyt on taas näitä huhupuheita. Jos ei ole laittaa mustaa valkoisella, niin turha on minun mielesta spekuloida mitään.

Erittäin läheltä seuranneena, voin sanoa että Steinbergin kehitystyö ei ole hiipumassa, päinvastoin. Tuloksena suht Uusi Nuendo2, ja kohta putkahtavat SX2 ja Nuendo 2.1. Loppuvuodesta tuleepi lisää namia.

Huhupuheethan kertoivat silloin kun Apple osti Emagicin, että Apple vaan haluaa hienot äänizydeemit käyttöjärjestelmiinsä ja videosoftiinsa. Varmaan näinkin tapahtuu, mutta eipä se hirveästi ole Emagicia hidastanut. Eli kun Steinbergilläkin on isompi rahoituspohja, niin uskon että varmasti se potkii entistä vakaammin eteenpäin.

Mutta on hyvä että kehitystä yleensä tapahtuu.

:002:

Quote by CM

output&input kyssäriin?

noniin... sori kun kesti. Musakone on konffauksen alla ja tuli pikku säätö ennenku kerkesin testaan...

Quote by CM

Mulla on ASR-10 käytössä efektiprossuna, ja oon ketjuttanu
sen niin, että se lähtee ulostuloista 3+4 ja tulee sisääntuloihin
3+4. Mun tarttis saada se sendiks Cubaseen. Elikkä pitäis tehdä
BUS, jossa ois ulostulona Output 3+4, ja että siihen voi jokaista
VST/audio -raitaa lähettää 1-100%. Sitte Input 3+4 pitää
monitoroida jotta ne kaiut myös kuuluu siellä seassa.
Yritin touhuta mutta en saanu mitään aikaan. Voisko joku valaista?

1.Tsekkaa et Preferences / VST / Auto monitoringissa on manual päällä.

2.Avaa biisi jossa sulla on esim. VST instrumentti, jonka sendin haluut sinne asr:ään.

3.Saat noi äänikortin bus-outit näkyviin painamalla F4. aktivoi kaikki tarvitsemasi.

4.Tee arrangement viewissä 1 x GROUP-kanava (sama mesta missä tehdään midi&audioraidat). Laita mikseristä kanavan alaosasta outputiks toi BUS 3+4 eli sun ASR.

5.Routtaa VST mikseristä VSTinstrumenttikanavasta ylin "Sendi" GROUP:iin ((tästä saat helposti ne sendilähdön levelit säädettyä))

6.Tee 1 kpl. StereoAudioraita, jota käytetään sisääntulona. Aseta mikseristä audioraidan faderin yläpuolelta input 3+4.
Tämän jälkeen laita se "speakerin" kuva päälle niin voit monitoroida reverbiä.

Nyt kaiken halutun pitäis laulaa ASR:n läpi ;);)

http://www.2sound.de/artikel.php?artikel_id=65

Näyttäpi aika Nuendolta... Päivittelyhinnatkin on mainittu.

Quote by FoFlow

http://www.2sound.de/artikel.php?artikel_id=65

Näyttäpi aika Nuendolta... Päivittelyhinnatkin on mainittu.

ei voi kyl muuta sanoo kun et "oiiihhh"... :) *kuolausta*

Hinta kuitenkin Cubase SX:n omistajalle se 155essoo??

Achtung schweine! :mad:

Onkos kukaan rohkea vielä kokeillut tuota system linkkiä?

Mulla heräs ajatus että jospa en sittenkään vielä päivittäisi tota mun pöytäkonetta (kerta sillä vielä ihan kohtuuhyvin audioraitoja pyörii), vaan säästäisi rahoja jonkin aikaa ja ostaisi myöhemmin läppärin sekä pöytäkoneeseen firewire-kortin? Tuolla VST-linkillähän saisi sitten esmes softasynat pyöritettyä näppärästi tehokkaassa kannettavassa, ja audioraidat yms sekvenssoinnin voisi jättää nykyisen pöytäkoneen huoleksi..

Firewire olis koneiden välinä se yhdistävä linkki.. Lähinnä siks ajattelin, että pystyisi isoja datamääriä (esim. waveja) siirtämään suoraan koneiden välillä, jos tarvetta ilmenis.

Löytyiskö ketään system linkkiä testannutta kommentoimaan, että onko tuo ylipäätänsä mahdollista vai toimiiko se vain ja ainoastaan äänikorttien SPDIF:in kautta?

Moe.

Ainakin tämänhetken speksien mukaan system link toimii VAIN äänikortin digitaalisten liitäntöjen kautta. Liitännät voipi sitten olla joko SP/DIF, ADAT tai AES/EBU. Äänikorttien pitää olla myös ASIO2 ajureilla varustettu.

O