Sequencers -> Cubase VST / SX

Back to luomisen tuska O

Quote by CM

Selailepas tätä topicia vähän taaemmaks ni näet mitä kaikkea
en löytäny :D

no mut siis nää on aika pitkälti sellasia juttuja niinku esim. mä en löytäny logikista puoliakaan noita optioita mitä SX:ssä on kun sitä kokeilin. Uus softahan vaatii aina ylimääräsen oman panostuksen ja sitä pitäs testailla ->avoimin mielin<- *köhhh* ;);).

Quote by CM

Toi pianorollissa oleva "automaatio" on vähän vastaava kun
Logicin hyperdraw, tosin hyperdraw on sekin paremmin
toteutettu. Ite diggaan asetella kiintopisteitä, joista muodostuu
käyrä. Cubasen pianorollin alaalla olevat datat on "kiinteitä" eikä niitä pysty vääntelemään tai muuttelemaan piirtämättä koko paskaa uusiks.

Kyllä mun cubasessa pystyy ja on pystynyt taas ihan vitosesta asti. Pitää vaan painaa yhtä nappia pohjassa ja piirtää. Manuskasta löytyy en nyt muista oliko toi ctrl vai alt tms.
:) :)
Toisaalta miks edes käyttää tota key editin kontrollerinpiirtoo kun sen saa tehtyä midillekin automaatiolla.

Quote by CM

Saatika sitten jos on monimutkainen käyrä, jota haluaa
"alemmaks" tai "ylemmäks", eli offsettiä muutettua.

Pitääkin kattoo miten toi tehdään... luulis et tämäkin löytyy kun vaan etsii oikeasta paikasta.

Quote by CM

Cubasessa saa toki myös ne automaatiot sieltä valikosta pienellä kikkailulla,
mut ne on ärsyttävästi kaikki samassa listassa. Eti sieltä sitten
nopeasti oikea parametri, jos raidassa on FM7 ja 5 efekti-insertiä ;) Kaikenlisäks sain senkin toiminnon bugittamaan v1.6:ssä kunnolla, suomeks: automaatiot pysty piirtämään mut
soittovaiheessa ne ei kontrolloinu plugareita (edes Cubasen
omia) millään tavalla eli en saanu lainkaan toimimaan.

Niinkuin tossa sanottiinkin niin ei oo tainnut olla readi päällä. Tai sit sulla on joku "todella buginen" versio käytössä...

Mikä venäjän versio CM:mahtaa oikein olla:D ? No eih... Varmista joo et toi "read" on päällä kuten jo aikaisemmin totesin.

Ja suosittelen muutenkin siirtymistä nykyaikaan ja vaihtamaan cubaseen toi kivikautinen locig :002: Ellet siis ajo hankkia Mäkkiä mikä olis aika varteenotettava vaihtoehto jos vaan rahatilanne niin sallis!

Pointti on siinä että tuskin kaikkia mainitsemasia virhetiä voi enää olla sillä luulen että ne on otettu huomioon... Ja myös kuten edellä jo totesin lue manuaaleja oikein ajatuksen kanssa (älä ota tätä vittuiluna:D). Meinaa nykysekkarit ovat niin monimutkaisia et varsinaisia "ahaa" elämyksiä tulet kokemaan vielä vaik kuin paljon.... Ja on ne loppujen lopuksi sen verran erilaisia (ei toiminoiltaan) et vaatii vähän tottumusta löytää missä on mitäkin... Suosittelenkin että heität Logicin roskiin pois häiritsemästä, ostat pari pussia kahvia ja vietät pari unetona vuorokautta koneesi äärellä... Niin mäkin tein kun siirryin joskus vuonna yks ja kaksi sonarista cubase vitoseen....

Pitää kokeilla sitä readia. Miten voi asian tehdä niin hankalaks et
sekin pitää laittaa vielä ite päälle :) (saati sitten että löytää ne
parametrit ekana).. Johan noiden pikkunysväilyjen takia kestää
biisin teko 5h vähintää enemmän :D

Tosiaan oli versio Cubasesta mitä ei kaupasta saa.. enkä kyl
ostaiskaa vielä noiden kokeilujen perusteella ;)

Pitäis roudata vannoutunu Cubasen käyttäjä viereen ja näyttää
mitä haluisin tehdä Cubasella niin ehkä säkällä saattas löytyy
jelppiä. Tekisin videopätkän jos se olis mahdollista.. pitää laitella
screenshotteja täsmentämään sanoja.

Tosin Cubasea en käytä kunnolla ennenkuin saadaan siihekin
edes ne liikkumiset eestaas pykälittäin (Nuendo 2:ssa näky olevan
jotain siihen viittaavaa jossen väärin kattonu).. oon tottunu
käyttää näppistä vuodesta -91 lähtien musiikinteossa ja sillä saa
tehtyä tarpeelliset hommat hiirtä n.10x nopeammin ja tarkemmin
ja siitä en muutu.

Sen lisäks tolla Logic 5.5.1:llä tekee musaa vielä monta vuotta
jossei haluu välttämättä uusia toimintoja ja bugeja kohdata ;)

Quote by CM

Pitää kokeilla sitä readia. Miten voi asian tehdä niin hankalaks et sekin pitää laittaa vielä ite päälle :) (saati sitten että löytää ne
parametrit ekana).. Johan noiden pikkunysväilyjen takia kestää
biisin teko 5h vähintää enemmän :D

Heh, mun mielestä nimenomaan logic on täynnä tollaisia piilotettuja juttuja. Monet vieläkin tärkeämmät hommat on kiven alla ja aikaa kuluu turhaan niiden etsimiseen.

Mä en vieläkään tajua, kuinka joku käyttää näppistä sekvenssien editoimiseen. Hiirellä onnistuu suht. nopeasti ja erittäin loogisesti. Pikanäppäimistä en käytä mitään muuta kuin F11, mistä saa näkyviin käytössä olevat softasynat ja voi ladata uusia. Kaikki muu hoituu näppärästi hiirellä. Ja en mitenkään usko, että biisin saisi merkittävästi nopeammin valmiiksi pikanäppäimiä käyttäen. Yleensä biisinteko kestää sen takia, kun ei ole ideoita, tai ei ole löytänyt käypäistä soundia. Kyllä ne nuotit ja boxit saa pilkottua ja asetettua paikalleen hiirelläkin aika nopeesti. :)

Quote by CM

Tekisin videopätkän jos se olis mahdollista.. pitää laitella
screenshotteja täsmentämään sanoja.

Mut laita ihmees joitakin schreenshotteja niin katsotaan mitä asialle voisi tehdä? Painat vaan "prnt scrn" sitä lähet johonkin kuvaedittoriin ja "liitä" tai control+v.

Mutta totta sinänsä et tärkeintähän loppujen lopuksi se musiikki kuitenkin on. Musiikintekeminen on karannut aika välineurheiluksi , mutta sehän ei ole tarkoius... Eihän :rolleyes:

Heh, no kyllä mä veikkaisin, että CM varmasti osaa ottaa print screenin sentään. :D

Jokainen vaan on oppinut käyttämään jotain softaa ja toiseen siirtyminen vaatii jonkin verran opettelua, että homma sujuisi ongelmitta. Logicilla ja Cubasella saa tehtyä suunnilleen samat hommat, mutta käyttötavat poikkeavat hieman toisistaan. Toinen tykkää toisesta ja toinen tyttärestä (joista mä tykkään ainakin ehdottomasti jälkimmäisestä! :p :D).

Veikkaisin, että SX2 sisältää joitain ominaisuuksia, mitä CM kaipaa. Itsekin sitä odottelen innolla, vaikka nykyinenkin SX on jo aivan riittävä tarpeisiini. Käyttöliittymää nyt aina voi muuttaa jouhevammaksi, mutta olisi hyvä, jos syna-/efu-puolelle tulisi jotain uudistusta myös.

Quote by Tuppu.

Heh, no kyllä mä veikkaisin, että CM varmasti osaa ottaa print screenin sentään. :D

Jokainen vaan on oppinut käyttämään jotain softaa ja toiseen siirtyminen vaatii jonkin verran opettelua, että homma sujuisi ongelmitta. Logicilla ja Cubasella saa tehtyä suunnilleen samat hommat, mutta käyttötavat poikkeavat hieman toisistaan. Toinen tykkää toisesta ja toinen tyttärestä (joista mä tykkään ainakin ehdottomasti jälkimmäisestä! :p :D).

Veikkaisin, että SX2 sisältää joitain ominaisuuksia, mitä CM kaipaa. Itsekin sitä odottelen innolla, vaikka nykyinenkin SX on jo aivan riittävä tarpeisiini. Käyttöliittymää nyt aina voi muuttaa jouhevammaksi, mutta olisi hyvä, jos syna-/efu-puolelle tulisi jotain uudistusta myös.

No jos hän on vaikka unohtanut, tai sit kännipäissä lukee tätä foorumia eikä enää muista miten se meni:)

Mut joop... toistaiseksi todellakin kaikki tarvittavat ominaisuudet ovat sx.mukana... Paitsi!

Edelleenkin, jos teen drumn trackin... Käytän ulkoista synamodulia josta haluan rumpusoundeja jotka ovat eri bankeissa miten voin määritellä jokaiselle soundille oman bankin niin et kuitenkin samaa midiraitaa käytän? Ei viittis midiraitoja siihen tuhlata sillä komppiin menee jo noin 10 raitaa...

En ole sitä vielä SX hoksannut... Mutta onko logicissa se mahdollista? Vastaas CM tähän? (oletan että ymmärsit kysymykseni, jos et, selaile tätä foorumia vähän taakseppäin).

Eipä nyt tälläkerta muuta...:)

Quote by Tuppu.

Mä en vieläkään tajua, kuinka joku käyttää näppistä sekvenssien editoimiseen. Hiirellä onnistuu suht. nopeasti ja erittäin loogisesti.

Sä oletkin amatööri!
En tiedä yhtään pro tuottajaa joka ei käyttäisi hyväkseen pikanäppäimiä jotka nopeuttaa/helpottaa työskentelyä n.100 kertaa.

Mä en tajuu miten joku vielä jaksaa raahata hitaasti hiirtä pitkin ruutua kun samat jutut tekee näppäimillä sekunnissa. :p

Quote by R24

Sä oletkin amatööri!
En tiedä yhtään pro tuottajaa joka ei käyttäisi hyväkseen pikanäppäimiä jotka nopeuttaa/helpottaa työskentelyä n.100 kertaa.

Mä en tajuu miten joku vielä jaksaa raahata hitaasti hiirtä pitkin ruutua kun samat jutut tekee näppäimillä sekunnissa. :p

Sä taisitkin käyttää logicia, vai?! Siinä melkein joutuukin käyttämään pikanäppäimiä, kun hiirenkäyttö on tumpeloitu pahemman kerran. Ja et varmasti saa 100x nopeudella biisiä tehtyä pikanäppäimillä! Tuo on ihan puppupuhetta ja propagandaa. Max. 1,5 kertaisella nopeudella, jos on hirveen nopea näppäilemään. ;)

Ja en mäkään mielestäni enää mikään amatööri ole sentään. Kai se ratkaisee, minkä laatuista matskua tulee ulos vehkeistä, aivan sama käyttääkö hiirtä vai ei, vai?! :)

Ei tuottajia voi lajitella sen mukaan, käyttävätkö he hiirtä tai näppistä! Kamoon!

Cubase on aika hyvin hanskassa ja hommat rullailee kivasti, joten en ymmärrä, miksi pitäisi opetella jotain pikanäppäimiä vain siksi, että joku muu käyttää. Olen tottunut käyttämään nopeasti hiirtä ja se työtapa on mulle jees, enkä siitä luovu. :)

BTW. Mä en tiedä montakaan tyyppiä, jotka käyttäisivät cubasessa paljon pikanäppäimiä. Kaikki taitavat olla logic-heppuja.

Quote by CM

Tosin Cubasea en käytä kunnolla ennenkuin saadaan siihekin
edes ne liikkumiset eestaas pykälittäin (Nuendo 2:ssa näky olevan jotain siihen viittaavaa jossen väärin kattonu).. oon tottunu käyttää näppistä vuodesta -91 lähtien musiikinteossa ja sillä saa tehtyä tarpeelliset hommat hiirtä n.10x nopeammin ja tarkemmin ja siitä en muutu.

Quote by R24

Sä oletkin amatööri! En tiedä yhtään pro tuottajaa joka ei käyttäisi hyväkseen pikanäppäimiä jotka nopeuttaa/helpottaa työskentelyä n.100 kertaa.

Nimenomaan... oon samaa mieltä näistä pikanäppäimistä. 1 syy mistä diggaan cubasessa... About kaiken voi halutessaan tehdä näppäinkomennoilla.

Quote by R24

Mä en tajuu miten joku vielä jaksaa raahata hitaasti hiirtä pitkin ruutua kun samat jutut tekee näppäimillä sekunnissa.

Juuri niin... mä teen cubasella 90% näppäinkomennoilla ja en kyllä käsitä et teillä noi ei toimi tai sitä miten ette saa noita toimiin?

Mulla pelittää täysin ok esim. nuottien ja audioslaissien liikuttelu nuolinäppäimillä (halutun quantisearvon verran).

En silleen kyl kuitenkaan ihmettele jos joku nudge tool tms. ei jossain *rippi* versiossa vaan wörki kunnolla -hehheh :):)Tostahan oli btw. aikanaan isookin huhua et mm. Radiumin pojat ois otettu steinbergille duuniin. Et ei pienikään ihme jos huonosti toimivaa dongletonta versioo on liikkellä ;) ;)

Oon kyllä ihan samaa mieltä 029:n kanssa tosta näppäinkomento jutusta. Niitä kyllä oikeasti tarvii! Editoiminen ja biisin rakentaminen nopeutuu todella paljon.

Niin ja oikeastihan kaikki olemme amatöörejä.. eikö vain?
Itse en ole ainakaan saanut vielä penniäkään tuotoksistani... vaikka ei se ole tarkoituskaan ;)

Olikos tämä muuten Cubase vai Logic topic? Tuntuu että jotkut on löytäneet hyvän dissailupaikan :) tosin enhän mä tätä topicia ole koskaan seurannut.. äh ja suollan vaan paskaa...
-over&out-

Quote by whuf.

Itse en ole ainakaan saanut vielä penniäkään tuotoksistani... vaikka ei se ole tarkoituskaan ;)

Sehän se tarkotus just on, emmä ainaskaa muuten musaa tekis ellei siitä sais nii vitusti rahaa! ;)

Ei mennä aiheesta ohi... Eli takais cubaseen...

Rittu, kello on jo vaikka mitä mutta tuli sellainen ongelma että jostakin syystä synamoduli ei taho pysyä perässä. Käytän cubase rewiren avulla reasonin kanssa...Cubasella sit ohjaan reasonia ja ulkoista Emu orbittiani... Mutta! Jostakin syystä bassline ei nyt tuu oikein perässä... Aika hirveän kuuloinen kun se "junttibasso" tulee vähän perässä... Fak, en oikein uskalla räpeltää niitä asion asetuksiakaan mutta jostakin nyt olis jotakin ruuvattava... Mistä voin säätää midilatenssia niin et hardware pysyis perässä? Täytyykö "master olla" aktiivinen?

Ainiin, kuin vitusti tempest sit oikein tienaa musikilla? Suomessa ei voi tienaa vitusti ellei ole joku JS16 tai muu vastaava? Eli kusetat, no kyll mä sen tiesin:D

Quote by Tuppu.

Siinä melkein joutuukin käyttämään pikanäppäimiä, kun hiirenkäyttö on tumpeloitu pahemman kerran. Ja et varmasti saa 100x nopeudella biisiä tehtyä pikanäppäimillä! Tuo on ihan puppupuhetta ja propagandaa.

Hoho ;) Mikähän Logicin hiirenkäytössä on tumpeloitu?
Se 0,3s viive ku avaat valikon? :)

Ootko koskaan nähny miten tehdään musaa näppäimistöllä+koskettimistolla?
Hiiri on aika pian solmussa kun väännetään eri puolella ruutua 2-4
eri asiaa vuoronperään (eli samaanaikaan muutaman sadasosasekunnin viiveellä), vai? :)
En oo myöskään koskaan tajunnu hiirellä nuottien sijoittamista
viivastolle (livenä kaikki vaa:)).. kaikki helpompaa kun on tuntuma musiikinteossa. Hiiressä ei ole tuntumaa

nyt nukkumaan ->

Aikoinaan kun kubasea vielä käytin niin mulla oli Play, Rec, & Stop (ja oisko ollut vielä savekin) ohjelmoituna midi kiipparin koskettimiin. Se nopeutti "snadisti" toimintaa kun ei tarvinnut nappaa kiipparii tahi hiirtä kesken soittelusession.

Quote by R24

Aikoinaan kun kubasea vielä käytin niin mulla oli Play, Rec, & Stop (ja oisko ollut vielä savekin) ohjelmoituna midi kiipparin koskettimiin. Se nopeutti "snadisti" toimintaa kun ei tarvinnut nappaa kiipparii tahi hiirtä kesken soittelusession.

JOO!! Se olis kätevää... Kysyinkin sitä jo aikaisemmin mut ei siihnkään kukaan osannut vastat mitään, et löytyykö SX sellainen ominaisuus:) Kysynkö liian
vaikeita:(?

Kaikki säätää tavallaan...Mulla esim. toimii logicissa hiiri+näppis+koskettimisto -yhdistelmä vallan mainiosti.

No jos tarkemmin mietin, niin käytän myös välilyöntiä seqvensserin play/pause-toimintoon, joka on erittäin nopea ja tietenkin ctrl-c ja ctrl-v kopioimiseen. Muut teenkin suunnilleen hiirellä.

Itseasiassa mua ei kiinnosta, miten joku tekee ilman hiirtä jotain touhuja, koska olen tyytyväinen työskentelytapaani, eikä minulla ole sen suhteen mitään valittamista. Sitäpaitsi ei minulla ole mikään kiire tehdä musaa, koska varmasti ideat yleensä loppuvat kesken, ennenkuin käytettävä aika.

Melkein joka asiassa pätee se, että kannattaa tehdä homma sillä tyylillä, miten juuri nyt tekee, jos ne onnistuu hyvin, eikä lähteä muuttelemaan asioita. Ja tosiaan onko sillä nyt jotain väliä, miten asiat tekee, jos ne vaan saa tehdyksi?! Mulle on ihan sama, jos joku käyttää pikanäppäimiä ja hiiri lepää vain pöydällä. Jokainen tekee tyylillään. ;)

Quote by gerry

Ainiin, kuin vitusti tempest sit oikein tienaa musikilla? Suomessa ei voi tienaa vitusti ellei ole joku JS16 tai muu vastaava? Eli kusetat, no kyll mä sen tiesin:D

Etkö huomannu hymiöitä lauseessa :) Ei kai täs kukaan oo vielä mitään tienannu, kaikki rahat vaan menny hardikseen :D

Quote by athmos

Kaikki säätää tavallaan...Mulla esim. toimii logicissa hiiri+näppis+koskettimisto -yhdistelmä vallan mainiosti.

Jep. (athmos tää ei oo nyt sulle vaan yleensä tästä nopeuskibiskiristelystä) Painotetaan nyt vielä et cubasessa toi onnistuu vähintäänkin yhtä hyvin eikä se näppäinkomento lista oo esim. yhtään sen pienempi kun logikissa.

Toi koskettimistolta ohjaus on otettu pois SX:stä mutta toi on IMO kyllä vähintäänkin epäkäytännöllinen optio eikä nopeuta yhtään.

Ja vielä logikin käyttäjille et ette taatusti saa tehtyy kymmenen käskyn makroja yhtä helposti kun SX:ssä
;)
Et jollette oo noita ees cubasesta löytäny niin ihan turha tulla heittään läppää miten logikilla saa tehtyy nopeempaa.

Ihan vaan et jos tässä nyt sille linjalle pitää lähtee et kuka tekee nopeiten biisei niin voitas otta ihan herjamielessä joskus Cubase SX vs Logik 5.5.1 nopeusskaba varsinkin jos saan käyttää Cubasella tehtyjä makroja
;);)

nojoo... harmi vaan et tota ei pysty toteuttaan mitenkään :):)

O