Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]bates, 12.3.2008 13:34:
Täytyy kyl sanoa et jos firma historiansa ekalla yrittämällä saa jo kasaan tälläsen matkapuhelimen, niin iPhonen seuraava, jenkkimarkkinoiden ulkopuolelle suunnattu kehitysversio tulee kyl olemaan todennäköisesti melkoinen partykilleri muiden valmistajien kannalta.[/q]

word. :)

tosin, jos pilkkua viilataan niin tää ei oo applen eka puhelin.. ;)
mut se eka oli niin floppi (yhteistyössä motorolan kanssa tms.) ettei sitä kukaan tarvii muistaa..

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 11:09:
---
drifter, 12.3.2008 11:02:- Se on apple
---
Se on miinus miksi? Se tarkoittaa vaan ettei se tilttaa niin usein :D
---
[/q]Eipä se applen logo siinä mitään tilttaamattomuutta takaa! :D Muistelen sitä ihanuutta mikä duunikaverilla oli päivittäessään tigeriä leopardiksi, voi sitä kirouksen määrää...

Mutta Äpplehän on iso paha monikansallinen yritys

Ja siitä omppu-logostakin on jo haukattu palanen! Mä haukkailen vaan neitsytomenoita!

[q]- Kallis
---
Mun makso 390e posteineen, päivinee, kaikkineen.
[/q]Kaikki on suhteellista.

Nää oli kans aikanaan *pikkasen* kalliimpia puhelimia. Uuden puhelimen arvo laskee lähes yhtä nopeasti kuin uuden auton. Ja sitä tuskin kukaa haluaa enään vuoden kuluttua ku apple julkasee iFooni2:sen ja nää nykyiset murskataan auttamattomasti markkinavoimien telojen alle.

[q]- Hajoaa kyllä ihan liian helposti (tosin, niin kyllä 95% muistakin puhelimista jotka on nykypäivänä myynnissä...)
---
-Jaa miten niin? Onko sulla montakin iPhonee mennyt rikki? Mä taas kattelin aika monta videoo missä testataan iPhonen stressii ja pärjäs erittäin mainiosti.
[/q]
Itse asias mulla ei oo kun en k.o. laitetta omista (taikka ostaisikaan) mut duunikaveri on hajottanu kaksi.

Sitten kun se kestää sen kun kuorma-autolla ajetaan yli, mä olen vakuuttunut. Siihen asti pidän pienen skeptisyyden ilmassa.

[q]- Ei oo fikkarii =(
---

Mulla on ainakin on sellanen softa ladattu kuin "Light"... Sen kun valitsee niin vetää näytön kokonaan valkoseks ja säätää asetuksista näytön täysille. Testasin eilen pimeessä makkarissa. Toimi loistavasti Nappia painamalla siirtyy takas normitilaan. Ja valaisi muuten ihan vitusti suuren näytön ansiosta.

Touché?
[/q]
Mullaki on leatherman, mut ei se silti oo työkalu

Summa summarum:

Puhelin on puhelin on puhelin. Samalla periaatteella voisin toisaalta kysyy et miks siin ei ole kahvikupin pidikettä? Ihan älytön juttu hei! Miksei äpple tee sellasta puhelinta missä on leffaprojektori ja guitar hero sisäänrakennettuna?

Markkinointiosasto kun sanoo et jokaisessa kännykässä pitää olla weppiselain, kalenteri, sähköposti, chätti, 3g, gprs, umts, bluetooth, usb 2.0, mediasoitin, mp3-toistin, shelli, 3d-pelejä, kallistuksentunnistin (voisikohan tätä käyttää wii-ohjaimena?) yms.

Terve järki sanoo et puhelimella tarttee puhua. Kaikki muut lisäominaisuudet on vaan just nitä: lisäominaisuuksia.

Imo yks parhaista puhelimista on tämä: linkki Sagem VS1 & VS2. Ei bluutuuttia, ei weppiselainta, ei mitään pikkuikoneita, ei _mitään_ ylimääräistä. Puhelin + sms, tää on nyt hoteinta hottia.

Sitten kun mäkki tekee tollasen niin sitten miulle kyl kelpaa omppulogokin.

Ps. Jälkiluettuna saattaa saada kuvan että olen äpplevastainen, asiahan ei kuitenkaan näin ole. Kunhan kiusaan teitä omppumaanikkoja ;)

Pps. Älä ny stefu ota tätä taas liian vakavasti, iPhonekin on vaan puhelin (lisävarusteineen) ja kaikki riippuu siitä mitä lisävarusteita itse haluaa/tarvitsee kapulaansa ,). Mä useimmiten tiedän missä olen ilman gps:ääkin (tai siis sitä paikannusjudanssia joka niissä iphoneissa on)

[q]Juhgu, 12.3.2008 15:06:
Kuolen :D
[/q]

iDie ?

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
+ iPod... Muusiikin siirto on muuten helpompaa kuin koskaan. Nokiaan verrattuna ihan käsittämätön ero. Vaikka mulla on mun nokiassa 4gigan muistikortti niin en ole ikinä jaksanut säätää siihen musaa koska se on vaan niin vitun hidasta ja vaikeeta ja sitten toimii jos toimii. Harvassa nokiassa on myös suoraan 3,5millinen stereo plugi ja pitää käyttää jotain vitun adaptereita sun muita paskoja. iPhonessa nää toimii ja ihan varmasti tulen käyttämään tota muistia musiikkiin ja sen kuunteluun.
[/q]

nokialla on useampia puhelinmalleja joissa on 3,5mm plugi kuin applella ;) ;) ;)

ja useampia malleja joihin musiikin saa iisisti vaan kytkemalla puhelimen usbipiuhaan

mita tohon "toimii jos toimii" tulee niin EVO. (tietty iphonen bonus on et ei tartte osaa)

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 14:12:

Niiiiiiiin monta kertaa ollut niin että kun lataa jotain biisiä usbin kautta puhelimeen niin jotain menee vikaan ja joutuu säätää uudestaan ja sitten jos menee ja näyttää hyvältä niin ei siltikään syystä tai toisesta soita biisiä ja siirtyy vaan seuraavaan. Uudet softapäivityksen mulla on kuitenkin ollut aina nokioissa.
[/q]

Kokemusta N-Gagesta, 6121 Classicista ja 6267:sta ja ei ole ollut usbin kanssa pienintäkään ongelmaa osastolta Nokia ja Usb-piuha. Kun taannoin luuria kattelin, niin rankkasin suoraan pois ne kapulat, joissa ei ole usbia, et sen verran hyvin on toiminut. :)

[q]bates, 12.3.2008 13:34:
Emmä tiiä, itse oon sitä mieltä et täs iPhonessa on ensimmäistä kertaa matkapuhelinten historiassa toteutettu toi webbisivujen selaus siten, että webin käyttö on oikeasti helppoa ja hauskaa.

Tosiaan kun vaaka-asennossa noita sivuja katselee, niin kyllä ainakin mun silmissä selailukokemus on varsin miellyttävä. Jos sivu oletuskokoisena näyttää liian pieneltä luettavaksi, niin toi multitouch-zoomaus on kyllä niin helppokäyttöinen et en tiedä miten tän nyt enää sais paremmaksi kehitettyä. Ja Safari selaimena toimii tietty niinkuin web-selaimen tuleekin toimia.
[/q]

mobiililaitteet joita käytän jatkuvasti surffailuun: nokia e90, nokia n810 ja iphone touch. Kaikkia tullut käytettyä jo aika paljon, joten siltä pohjalta vertailua:

Hommat jossa apple kusee

- iphonen / touchin resoluutio on screenin kokoon nähden liian vähän. Varsinkin N810 pieksee tällä saralla applea ihan kympillä 800x480 vs 480 x 320

- applen näyttö on lopulta aika pieni ja kynän puute haittaa rankasti. Yritäpä avata vaikka tämä sivu: http://www.dvdplaza.fi/forums/ ja valita joku noita ylälaidan linkeistä. Homma kusee, koska sormenpään tarkkuus on täysin surkea. Siten käyttäjällä on tasan yksi vaihtoehto: zoomata ruutua jatkuvasti, kunnes linkit on niin suuria, että sormenpää riittää. Fanit nillittää, että zoomaus on helppoa, joka pitää paikkaansa, mutta silti: on todella perseestä zoomata niin paljon kun appella joutuu tekemään, eikä asiaa lohduta se, että homma on helppoa

- En vieläkään ole keksinyt, miten applella saa full screenin operalla. Joko sitä ei saa (miksi ihmeessä) tai sitten käyttis kusee, koska en ole sitä vaihtoehtoa löytänyt.

- Apple jättää reagoimatta osa painalluksista. Prosentti on pienempi kun N810:ssä, mutta silti niin suuri, että se harmittaa

- Näppis...näppis... näppis. Tuntumaan ei ole ja widescreen toiminnolla näppämistö peittää ruudusta varmaan 80%. Yritä siinä sitten tarinoida jotain kun näytölle ei välillä mahdu edes koko lausetta. Apple on jees surffailuun, mutta forumvastausta sillä ei halua kirjoittaa.

- Ei fyysistä nappeja

Hommat jossa N810 kusee

- Ei reagoi yhtä nopeasti kuin apple, vaikka onkin kommaria snadisti nopeampi

- Nokiavaiva: akku irti aina välillä

- Missaa enemmän painalluksista kuin apple

- Zoomaus toteutettu napeilla, joka + ja -. Miinus sen takia, että zoomin paikka ei ole valittavissa yhtä helposti kuin applella. Plus sen takia, että yhdistettynä full screenin toiminta on nopeaa

- Näppäimistö parempi kuin apple, mutta huonompi kuin E90

Hommat joissa E90 kusee

- Kosketusnäytön puute tekee käytöstä tosi kankeaa ja siten näistä surkein surffailuun

- Nokiavaiva: akku irti aina välillä

- Näistä kolmikosta reagointi hitainta

- Pystyreso jää pahasti jälkeen N810, vaikka onkin samaa luokkaa iphonen kanssa

IMO yksikään laite ei ole täydellinen, eikä yksikään laite ole lähelläkään sitä tuotetta, jonka voisi sanoa olevan "oikeasti helppoa ja hauskaa". Paras tuote, jos näiden kolmen speksejä yhdistellään olisi:

Applen vasteajat
Applen tyylikäät efektit surffailussa
E90 näppäimistö
N810 reso
N810 fyysiset näppäimet kosketusnäytön lisäksi
N810 kynä

Tällä hetkellä jokainen laite jättää kuitenkin liikaa toivomisen varaa...

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 14:33:
---
tomii, 12.3.2008 14:30:
Kokemusta N-Gagesta, 6121 Classicista ja 6267:sta ja ei ole ollut usbin kanssa pienintäkään ongelmaa osastolta Nokia ja Usb-piuha. Kun taannoin luuria kattelin, niin rankkasin suoraan pois ne kapulat, joissa ei ole usbia, et sen verran hyvin on toiminut. :)

---

Toi 6121 ei ollut edes pahan näkönen, paitsi että näppis puuttuu. Mutta toi 6282 ja N-Gageen en koskis pitkällä tikullakaan. Ihan jo ulkonäön takia :D
[/q]

Joo :D Ngagen ostin aikoinaan, kun se oli ylivoimaisesti halvin s60-sarjan luuri (190e ja on muuten myös kestävin Nokia, jonka oon omistanut) ja toi 6267 on tyttöystävän luuri. :) Mut joo nyt tuli lipsuttua jo pahasti offtopikkiin, eli se siitä. :) Mut pointtina tosiaan se, että ainakin noi (Nokian) luurit, joista mulla on usb-piuhan kanssa tiedostojen siirtelystä kokemuksia, ovat toimineet siinä suhteessa just niinkuin pitääkin.

s96 saa kanssa liitettyä hyviä lisälaitteita kuten:

Froggy Näppäimistö/hiiri:

http://www.qbtpl.net/qbit/kids_tech_toys.jpg

Uusia soittoääniä saa tallennettua näppärästi:

http://www.toy-choice.co.uk/images/0693.jpg

Ja lukemattomia muita!

[q]domi, 12.3.2008 15:41:
---
tomii, 12.3.2008 15:39:
3. domi

It's a kind of guy who loves cocks. He loves sucking dicks, he steals all kind of things. Be carefully!(xupapollas)

"this pig is more intelligent than domi, well that's not so difficult"

Lähde: sama kuin yllä :D

---

tomii isn't defined yet, but these are pretty close:
1. iPerson

A person who has fallen into Apple's iTrap, where by releasing somethin, and then re-releasing the exact same product with minor upgrades, people will effectively buy the same product multiple times:
iPod-->iPod Mini-->iPod Shuffle-->ipod Colour-->iPod Video

[/q]

Heh... muuten hyvä, mutta en omista yhtään Applen tuotetta. ;) Mut joo... oli vaan pakko pistää, kun tuolta tommoinen löytyi :)

[q]Juhgu, 12.3.2008 15:06:
Kuolen :D
[/q]
Stefutitko?

[q]domi, 12.3.2008 15:25:
---
Steven Hoaks, 12.3.2008 15:19:
kthnxbai!

---

Tarkoititko: kthxbye?

---
The K is short for OK, which is short for oll korrect, which is a facetious alteration of All Correct. thx is short for thanx which is a facetious alteration of thanks which is short for thank you. Bye is short for goodbye, which is an alteration of alteration of God be with you. "kthxbye" is the pinnacle of English's advancement, shortening "All correct, Thank you, God be with you." into seven lowercase letters. Humanity is doomed. Obviously, it is used to end a conversation *fast* that you don't want to be in anymore.

---

Koska: kthnxbai

---
Contraction of "okay, thank you, bye".

Possibly the stupidest way of trying to end an argument ever. Used by prissy internet douchebags.

---

Lähde: http://www.urbandictionary.com
[/q]

3. domi

It's a kind of guy who loves cocks. He loves sucking dicks, he steals all kind of things. Be carefully!(xupapollas)

"this pig is more intelligent than domi, well that's not so difficult"

Lähde: sama kuin yllä :D

[q]bates, 12.3.2008 19:31:
No eikös toi nyt pääsääntösesti oo nimenomaan internet-selailuun tehty laite? Vai kuis? Musta on pikkasen huono vertailla matkapuhelinta ja laitetta, joka ei ole matkapuhelin.
[/q]

Se on laite, joka on tehty kaikkeen muuhun paitsi puhumiseen.

Vertailu on imo sikäli ihan validi, että tässä puhutiin nimenomaan nettikäytöstä ja siiten miten ipod touch / iphone vertautuu muihin kämmenlaitteisiin, joilla voi surffailla.

[q]
Niinkuin aikaisemminkin kirjoitin, niin itse en pidä mobiililaitteista joiden ohjailemiseen tarttee mtään lisävarusteita. Varmasti sillä on tarkempi sohia ku meikän nakkisormilla, mut silti mun mielestä on hemmetin hyvä ominaisuus et voin ohjailla mun puhelinta sormillani. Ja itse en oo kokenut tota zoomausta millään lailla vaivalloiseksi tai hankalksi. Se kuitenkin toimii pirun hyvin.
[/q]

Miksi kynän käyttäminen tarkoittaa, että sitä ei voisi ohjailla myös sormilla? Molempi parempi, eikä nämä ole toisensa poissulkevia.
[q]
En toki väitä, etteikö jokunen nappi ehkä olis joissain tilanteissa tarpeellinen, mut en oo kokenut mahdollista puutetta ongelmaksi.
[/q]

Niin... nämä on jo nyt ihan kivoja tuotteita, mutta se, että ne on kivoja tuotteita ei tarkoita sitä, että niissä ei olisi paljon parannettavaa. Kyllähän tuotetta käyttää jo nyt, eli sinänsä ongelmaa ei ole, mutta se käyttö olisi vaan pirusti mukavampaa, jos nappeja olisi.

Mä vaan peräänkuulutan pientä "ulkopuolista" ajattelua: sen sijaan että tyytyy siihen mitä jo on, miettii miten asiat voisi olla vielä paremmin :)

[q]
No mä ainakin kun kuuntelen tolla iPhonella musaa, niin säädän äänenvoimakkuutta noilla ihan normaaleilla äänenvoimakkuusnäppäimillä mitkä laitteen sivussa on. Ei tartte puhelimen lukitustakaan avata. Ja oon muuten aina onnistunu ihan hanskat kädessäkin :)
[/q]

Touchissa niitä ei ole.

[q]
Joo, mut en usko et sun vaatimukset parin vuoden päästä on enää samalla tasolla kun tänä päivänä... Täydellistä mobiililaitetta, jossa on täydelliset puhelin-, tekstiviesti-, sähköposti- ja internetominaisuudet en usko näkeväni koska kaikkien näiden tunkeminen samaan pieneen päätelaitteeseen on aina jonkinasteinen kompromissi. Ja edellämainittujen ominaisuuksien lisäksi tietty laadukas kamera, videokamera, gps, kestävä akku, täydellinen os, jne jne jne. Mä en pysty näkemään et kaikki noi saadaan toetutettua täydellisesti kompaktiin pakettiin.
Ja tietenkin tulevaisuudessa uusia ominaisuuksia edellisten lisäksi tulee ihan varmasti.
[/q]

Kyse on siitä, että mobiililaitteissa teollisuus on vasta pääsemässä alkuun. Viisi vuotta suurin osa noista sun asioista oli juttuja, joita massa ei edes osattu toivoa kännykkään. Nyt kun teknologia on kehittynyt kaikilla osa-alueilla, on mahdollista tehdä kuluttajatason hintaista laitetta, joka periaatteessa vastaa pientä kannettavaa. Eihän se on mitään sattumaan, että apple on nyt lähtenyt leikkiin mukaan, vaan applen tietoinen huomio siitä, että mobiililaitteet on tuotteita, jotka tulee tulevaisuudessa kulkemaan jokaisen ihmisen taskussa ja siten potentiaaliset markkinat on järkyttävän suuret. Samaan kategoriaan kuuluu google, intelin umpc, applen touch / iphone, nokian mpc jne jne jne.

Jos taas applea, nokiaa tai inteliä miettii, niin kyllä kaikki firmat ajattelevat, että nykyiset laitteet ovat hyvin alkeellisia siitä, mitä tulevaisuudessa tulee olemaan. Ei yhdelläkään teknolgiafirmalla ole varaa ajatella "ei me kuitenkaan kyetä laittamaan näitä samaan kuoreen", vaan lähtökohta on, että tulevaisuudessa kaikki onnistuu mutta nyt joudutaan vielä karsimaan.

Tällä kehitysvauhdilla veikkaan, että omaan makuun "täydellinen laite" on saavutettavissa parin sukupolven. Itselle se olisi tällä hetkellä työn puolesta Nokia E90, jonka kansi korvattu multi touch näytöllä, applen käytettävyydellä ja pokkaritason kameralla. Tämän jälkeen ollaan tilanteessa, jossa asiat hoituvat mukavasti, mutta vielä paranevat. Vertailun voisi hakea vaikka kameroista: Pokkarit ovat tuottaneet riittävän hyvää jälkeä ainakin viisi vuotta, mutta pienet parannukset saavat silti ihmiset vaihtamaan laitteita. Mobiililaitteet tulee jossain välissä saavuttamaan saman pisteen: ne tuottaa riittävän tason kaikille, mutta pienet parannukset saavat ihmiset ostamaan aina uusia laitteita.

http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=20087584

[q]Steven Hoaks, 13.3.2008 10:10:
---
akir0, 13.3.2008 09:42:
iPhonen SDK:sta löytyy viel sellainen mielenkiintoinen juttu, että 3rd party softat ei oo moniajavia ja ne suljetaan, kun esim. puhelu tulee..

---

Joo toi on kyllä ihan suolesta Huomasin kyseisen "ominaisuuden" ensimmäisenä päivänä. Toivottavasti tähän tulee kohta joku päivitys....
[/q]

heh.. nyt puhuttiin SDKsta.. vähän eri asia kun mitä sulla on puhelimessa. ja kyllä nykysoftat jää taustalle henkiin. esim. mailin voi avata ja jättää lataamaan maileja, iSolitaire jatkaa siitä mihin jäi jne. riippuu softasta. toi SDK / 1.2.0 on sitte eri asia.

akir0, onks sulla linkkiä lähteeseen vai ootko ite leikkiny SDKn kanssa?

[q]
Minä kieltämättä ottaisin kynän tohon settiin Tietääkö joku mistä semmosia yksittäisiä kyniä voisi ostaa jotka toimisi samalla tavalla kuin sormi?[/q]
ipodin / iphonen näyttö ei tottele muuta ku sormia, ei edes hanskat päällä joka on kyl pieni miinus talvisin.

[q]Kinli, 13.3.2008 10:17:
---
heh.. nyt puhuttiin SDKsta.. vähän eri asia kun mitä sulla on puhelimessa. ja kyllä nykysoftat jää taustalle henkiin. esim. mailin voi avata ja jättää lataamaan maileja, iSolitaire jatkaa siitä mihin jäi jne. riippuu softasta. toi SDK / 1.2.0 on sitte eri asia.

akir0, onks sulla linkkiä lähteeseen vai ootko ite leikkiny SDKn kanssa?
[/q]

En oo sdk:ta imuttanut, mutta tällänen löytyy Guidelineistä:
[q]Only one iPhone application can run at a time, and third-party applications never run in the background. This means that when users switch to another application, answer the phone, or check their email, the application they were using quits.[/q]

http://phonedifferent.com/2008/03/tbd_no_multitasking_for_3rd_pa.html

Antikristus :D

http://gizmodo.com/367326/the-true-iphone-anti+christ-is-here-repent

[q]Steven Hoaks, 13.3.2008 11:35:
Minkäköhänlaisen suojan ostais tolle iPhonelle

Onko kellään kokemusta olisko mikä malli paremi?
Silikonii?
Akryylia?

Ja missä on halvimmat setit ja isoimmat valikoimat?
[/q]

Mä ostin Touchiini Gollan suojapussin Stockmannilta. On just sopivan kokonen, vaikkei tolle ookaan suoraan suunniteltu. Suojaa ainakin naarmuilta ellei muuta :)

Sain vihdoinkin oman iPhonen postista.
Kolmen/neljän tunnin käytön jälkeen ei voi muuta kuin leijua pilvissä.
Ehdottomasti fiksuin puhelin mikä mulla on ollu.
Ei jää kaipaamaan edes tota hyvin palvellutta e50:stäkään.

Parempaa arviota annan viikon/parin päästä.
Näillä fiiliksillä oli fiksu ostos.
Vaikkakin omat lapsuksensa tietenkin on jokaisessa, mutta tää puhelin vaan toimii niissä jutuissa missä sen pitääkin.
Ei yritä olla mitään muuta.

[q]bates, 13.3.2008 17:13:
---

Mut esim joku mobiili-tv? Kuka oikeasti haluu kattoo telkkaria muutaman tuuman kokoiselta näytöltä? En mä ainakaan.
.
[/q]

niin, kyllahan jonkun urbaanin legendan mukaan sonyn walkmania pidettiin ihan hulluna keksintona, kuka nyt haluisi musiikkia kuunnella ulkona liikkuessaan. kasittamatonta.

ma oon konvertoinut useita sarjoja sopivaan kokoon ja formaattiin joita on oikein mukava tsekkailla N95 naytolta ja esim bussissa/junassa/muutenvaan poissa kotoa ollessa, ja voisin hyvinkin kuvitella seuraavani televisiolahetyksiakin kannykalta. oli ne sitten dvb-h, iptv tai miten sitten onkaan toteutettu

[q]yana, 13.3.2008 18:19:
---
voisin hyvinkin kuvitella seuraavani televisiolahetyksiakin kannykalta. oli ne sitten dvb-h, iptv tai miten sitten onkaan toteutettu
[/q]

Mä en.

O