Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]SirParamount, 23.2.2008 11:46:
---
thomas, 22.2.2008 21:08:
---
Sallakat, 22.2.2008 21:06:
mikähän olisi hyvä image resize ohjelma macille? kokeilin tota Bulk:ia mutta jotenkin se oli hieman ööö vaikeeta tajuta tällä hetkellä pienessä hiprakassa eli joku toinen pliis.
Winskalla oli hyvä se VSO, joku sen tyylinen ois bueno.

tänks
---

this works: http://xtralean.com/IWOverview.html

---

Oletuksena tietenkin että tässä tapauksessa käytössä lienee Tiikeri, mutta Leopardissa oma Preview ohjelmaa taitaa kuvan koon ja väri muutokset.

Näin btw kommenttina...carry on.... :)
[/q]

Itse käytän vakiona löytyvää automator softaa, sillä on helppo tehdä toiminto jolla voi muuttaa kansion kaikki kuvat kerralla toisen kokoiseksi. Suosittelen luomaan kansion johon tehdään kopiot muunnettavista kuvista jolloin ei alkuperäiset muuta kokoaan.

Homman saa toimimaan näin.

iPhonen SDK:sta löytyy viel sellainen mielenkiintoinen juttu, että 3rd party softat ei oo moniajavia ja ne suljetaan, kun esim. puhelu tulee..

[q]_samppa, 13.3.2008 23:35:
Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...
[/q]

Joo, barcelonan messujulkistuksen jälkeen aloin tota kuolaamaan.... speksien puolesta toi näyttää olevan about täydellinen, tosta mobilesta vaan en diggaa, vaikka onhan siinäkin omat etunsa.

[q]ville, 12.3.2008 15:10:
---
mobiililaitteet joita käytän jatkuvasti surffailuun: nokia e90, nokia n810 ja iphone touch. Kaikkia tullut käytettyä jo aika paljon, joten siltä pohjalta vertailua:
[/q]

Itel oli toi e90 tos duuniluurina jonku aikaa mut vaihdoin sen pienempään ja kätsympään ku ei jaksanu moista pulikkaa kanniskella. Enkä mä oikeestaan tarttennu sen ominaisuuksistakaan ku ehkä 10%. Eli itselläkin tota selailukokemusta myös siitä vehkeestä. Ekkä kyl tykänny.

Ja sit en tiedä onks kauheen fiksuu verrata Noksun pelkästään webbiselailuun tekemää laitetta matkapuhelimiin. Tietenkin sellaisella (tai ainakin pitäisi olla... *hymy*) webin selailu on todennäköisesti miellyttävämpää, koska laite on ainoastaan siihen tarkoitukseen tehty.

[q]
Hommat jossa apple kusee

- iphonen / touchin resoluutio on screenin kokoon nähden liian vähän. Varsinkin N810 pieksee tällä saralla applea ihan kympillä 800x480 vs 480 x 320 [/q]

Vrt ylläoleva.

[q] - applen näyttö on lopulta aika pieni ja kynän puute haittaa rankasti. [/q]

Pieni? Oon täsmälleen eri mieltä.
Omasta mielestäni on nimenomaan myös erinomainen asia, ettei iPhonen ohjailuun tarvitse mitään kynää joka olis todennäköisesti aina hukassa tai rikki tms. Ainakin mulla. Ylipäätään erilaiset kynäohjattavat laitteet on meikälle kyl no-go.

[q]
Yritäpä avata vaikka tämä sivu: http://www.dvdplaza.fi/forums/ ja valita joku noita ylälaidan linkeistä. Homma kusee, koska sormenpään tarkkuus on täysin surkea. Siten käyttäjällä on tasan yksi vaihtoehto: zoomata ruutua jatkuvasti, kunnes linkit on niin suuria, että sormenpää riittää. Fanit nillittää, että zoomaus on helppoa, joka pitää paikkaansa, mutta silti: on todella perseestä zoomata niin paljon kun appella joutuu tekemään, eikä asiaa lohduta se, että homma on helppoa[/q]

No ihan ekana voin sanoo etten oo mikään fani tms mihin viittasit. En tiiä mistä toi fanikortti vedetään aina esiin Apple-käyttäjien kohdalla, mut esim ite tykkään käyttää Omppuja koska mä en osaa, eikä mua kiinnosta pelailla minkään teknisten säätöjen kanssa tietokoneissa ja muissakaan laitteissa. Siks nää sopii mulle.

Varmaan yli 90% webbisivuista ei oo ylipäätään rakennettu mobiilikäyttöä ajatellen, eli niiden käyttö on pääsääntösesti perseestä kännyköillä. Toki tääkin on hyvää vauhtia jo muuttumassa ja joistain palveluista on jopa iPhonelle optimoituja versioita olemassa *hymy*.
Mä näen asian siten, et Apple on ekana kehittäny systeemin, jolla on kiva ja helppo selata webbisivuja nimenomaan kännykkäkokoisella laitteella. Itselle ainakaan iPhonella sivuja selatessa ei kyl tuu mieleen et miten toi webbiselaus pystyttäis käyttäjäystävällisemmin toteuttamaan. Toki joku toinen voi olla toista mieltä, mut tää on mun mielipide.
Ja iPhonessahan saa muuten sivua zoomattua automaattisestikin kaks kertaa sormella klikkaamalla, jolloin tota sormilla tehtävää zoomiakaan ei tartte tehdä.

[q] - En vieläkään ole keksinyt, miten applella saa full screenin operalla. Joko sitä ei saa (miksi ihmeessä) tai sitten käyttis kusee, koska en ole sitä vaihtoehtoa löytänyt.[/q]

Operalla? Miks ei käyttäis Safaria?

[q]
- Apple jättää reagoimatta osa painalluksista. Prosentti on pienempi kun N810:ssä, mutta silti niin suuri, että se harmittaa[/q]

Itse en oo kyl moiseen törmännyt.

[q]
- Näppis...näppis... näppis. Tuntumaan ei ole ja widescreen toiminnolla näppämistö peittää ruudusta varmaan 80%. Yritä siinä sitten tarinoida jotain kun näytölle ei välillä mahdu edes koko lausetta. Apple on jees surffailuun, mutta forumvastausta sillä ei halua kirjoittaa.[/q]

Tästä oon osittain samaa mieltä. Mitään kauhean pitkiä meilejä tai muuta tarinaa tolla ei oo kauheen kiva kirjottaa. Tekstarithan tol sujuu kyl ainakin itsellä kyl ihan mukavasti.

[q]- Ei fyysistä nappeja[/q]

No koko laitehan perustuu nimenomaan siihen et fyysisiä nappeja ei oo.

[q]IMO yksikään laite ei ole täydellinen, eikä yksikään laite ole lähelläkään sitä tuotetta, jonka voisi sanoa olevan "oikeasti helppoa ja hauskaa". [/q]

Täydellistä laitetta ei varmasti oo olemassakaan. Eikä tuu. Aina joutuu tekeen jotain kompromisseja joiden ominaisuuksien tai muiden asioiden suhteen.
Itse kyl olen edelleenkin sitä mieltä et omine puutteineenkin toi iPhone on muita matkapuhelinvalmistajia n. valovuoden edellä mitä käytettävyyteen tulee.

[q]pirpeli, 23.2.2008 11:34:
---
pululu, 23.2.2008 11:28:
kaks kuukautta oon ollu mäkki-ihminen, ja ei voi muuta sanoa kuin että onneksi elämäni miehet painostivat vaihtamaan peeceen mäkkiin.

---

Hyvä valinta indeed!
Mä tässä haaveilen MacBookista....Mut ei ois varaa ostaa kun osamaksulla, ja siihen en taida ruveta. Kulutan tän iBookin loppuun ja sitte kattelen uusiksi.
[/q]
mä oon aivan tyrmistyneen iloinen omasta macbookhankinnastani. Pro ei vastannut omia vähäisiä tarpeitani, vaikka töitä teenkin tällä ja yksi parhaita piirteitä tässä macbookissa on tämä koko
Itse kyllä ostin tämän osamaksulla, koska sattuneesta syystä ei juuri nyt satu ylimääräistä löytymään 1300 euroa ihan tosta noin vaan. Osamaksu on mulle ihan toimiva ostotapa tällaisessa isossa hankinnassa. 115 euroa kuussa on kuitenkin aika paljon helpompi pulittaa kuin se koko summa kerrralla

Vieläkään ei oo töiltäni ehtinyt kaikkia Leopard käyttiksen ja koko koneen kivoja juttuja penkomaan ja selvittelemään, mutta vaikuttaa kyllä tosi kivalta. Viimeksi kun oli mac käytössä oli vanha pöytä kone ja kannettavana tuo ibook ja niissä tais olla tiger, joten ollaan vähän edistytty kyllä siitä.

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
-3G verkon puuttuminen. Tietty tää on huono juttu. Ainakin paperilla ja spekseillä, mutta mites todellisuudessa? Esim Elisan verkon EDGE maksiminopeus on 236,8kiloo ja 3G verkon maksimi taas on 1,8megaa. Ero on siis lähes kahdeksan kertainen. Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.
[/q]

Siirtonopeuden ero on toki merkittävä, mutta normikäytössä vielä enemmän toi ero tulee esille 3g/hsdspa:n pienemmän latenssin takia. Esim. SSH:n käyttö edgen ylitse on täydellistä tuskaa, 3g:llä tuo taas sujuu ihan heilahtamalla.

[q]akir0, 12.3.2008 11:30:
Siirtonopeuden ero on toki merkittävä, mutta normikäytössä vielä enemmän toi ero tulee esille 3g/hsdspa:n pienemmän latenssin takia. Esim. SSH:n käyttö edgen ylitse on täydellistä tuskaa, 3g:llä tuo taas sujuu ihan heilahtamalla.
[/q]

latenssin takia? SSH?

Nää tälläset ei mulle oikeen hirveesti sano mitään. Ihan oman käytön kokemuksista kirjoitin. En oikeen tollasta muuten hifistelyä harrasta tai edes ymmärää

Auts kuulostaa järkyttävältä, mutta eilen testailin pitkin päivää molempien verkkojen omaa yhteyttä paikoissa missä liikun ja keskiarvoksi sain EDGE:llä 60kiloo ja 3G verkolla 120kiloo. Siis tuplasti. No kuulostaa sekin jo erolta, mutta jokainen voi päättää itse onko sillä itselle mitään merkittävää eroa jos ratikassa lataat yhtä sähköpostiasi sekunnin vai kaksi? Minulle ei ole.
[/q]

Elisaan ei kannata koskea pitkälläkään tikulla nykyisin, koska verkko on niin tukossa. Soneralla ja DNA:lla saa jatkuvasti yli megaa, välillä kahta.

En tiedä mikä elisan nopeusluokka sulla on, jos saat noin alhaisia lukemia, sun nopeusluokka on todennäköisesti tosi alhainen.

HSDPA peittoalue on vielä aika pieni, mutta se kasvaa. Esim itse käytän kaiken julkisissa olevan ajan sähköpostin vastaamiseen / lukemiseen ja netissä surffailuun. Jos asuu edes suht fiksussa paikassa ja käy duunissa suht fiksussa paikassa, 3G löytyy lähes koko ajan. Harmittavasti pieniä katveita löytyy, esim länärillä karhusaaren kohdalla känny tippuu hetkeksi pois 3G verkosta.

Mulla itsellä on käytössä iPod touch josta löytyy nettiominaisuudet suht samalla tavalla kun tosta iphonesta. Nokialaisista löytyy e90. IMO näiden välillä yks pirun suuri ero: Nokialainen on täysiverinen työkone, jolla voi ihan oikeasti tehdä kaiken. Apple on kiva lelu, jonka käyttäminen on ainutlaatuista lähinnä sen takia, että laite vaan on niin päheä.

Vertaa vaikka näitä

Nokian suuri ja hyvä näppäimistö vs. touchscreen, joka ei ole kovin suuri ja jonka näppäimistö ei ole täydellinen

Nokia PIM-sync vs ei sync (tulossa kyllä)

VPN vs ei VPN

HSDPA (täysiverinen laajakaista) vs EDGE (mukavasti pelkkä teksti eli sähköposti)

Suuri leveä näyttö vs kapeampi (ärsyttävä nettisivuissa, kun usein ei ihan riitä)

Näppäinoikopolut vs puhtaasti touchscreen

iPhone on loistotuote ja omassa segementissään se kilpailee tosi vahvasti kaikkia muita vastaan. Kiva käyttöliittymä, tyylikäs ulkoasua ja viuhuvat ikonit tuovat laitteelle kivaa lisäarvoa ja joka kerta kun tuotetta käyttää, tulee wow olo.

Mut kyse on vaan siitä, että jos sä tarviit vähänkin enemmän kun kivaa lelua jota esitellä kavereille, nykyinen iphone ei vaan taivu...

Uskoisin, että seuraava iphone korjaa monia merkittäviä puutteita. HSDPA tulee varmasti ja muutama hardisnäppäin. Jos / kun apple vielä saa softatarjonnan kohdalleen, iphone saattaisi ehkä olla laite, jolla voisi itsekin tulla toimeen :)

Pienenä iPod fanina tuli sitten hommattua iPod Touch. Täytyy sanoa, että nyt ymmärrän hyvin miksi iPhone on niin kovassa suosiossa.

Kännykkänä HTC:n Touch ja siinä tosiaan kosketusnäytön käyttö on kyllä tuskaa MUTTA Apple... ne on saanu kyllä kehitettyä oikeasti toimivan käyttiksen josta varmasti muut yrittävät vain ottaa mallia - niin ylivertainen se on mihinkään muuhun kosketusnäytöllä toimivaan laitteeseen.

iPod Touch tuli ostettua käytännössä vain omien kuvien näyttämiseen keikoilla yms. ja jos olen ymmärtänyt oikein niin arvostelujen mukaan Touchissa on huonompi screeni kuin iPhonessa, mutta silti ei mulla ole kyllä mitään Touchin ruutuun mitään negatiivista sanottavaa muutakuin et se vähän kellertää (niin, kuin kaikki ei kalibroidut näytöt tosin) vähän enemmän kuin mitä muut vastaavat LCD:t tekee.

Vaikka niin kova Mikkisofta fani olenkin niin teollinen muotoilu ja käyttöliittymän suunnittelu on Applella aivan omaa luokkaa. iPhone tulee tosin hommattua vasta sitten, kun Applen lupaama Exchange ja 3g tuki saadaan siihen.

...edes Nokian puhelimet ei tue suoraan Exchange maili palvelinta joten toi on kova veto Applelta jos se saa OMA (outlook mobile access) synkin toimimaan siinä suoraan.

Onkos jollain kokemuksia noista elisan / saunalahden / dna:n yms mokkuloista macin kanssa? Näyttäis siltä että tänne paikkakunnalle ei sopivaa intternetiä saa (ainakaan maksamatta itseään kipeeksi). Eli jossain oli ainakin juttua tosta Huawei E220 mokkulasta ja sit Icon Opticonista oli kans jossain juttua. Aattelin siis että jos jollain on käyttökokemuksia ?

[q]ville, 12.3.2008 12:13:
Elisaan ei kannata koskea pitkälläkään tikulla nykyisin, koska verkko on niin tukossa. Soneralla ja DNA:lla saa jatkuvasti yli megaa, välillä kahta.
[/q]

Onko eri tosiaan noin järkky

Mulla on siis saunalahti ja sehän käyttää vissiin elisan verkkoa? Missäs sitten nopeimmat EDGE nopeudet on? Kannattaako mun tosiaan harkita Soneraa tai DNA:ta jottai saisin ton toimimaan nopeammin? Sillä kriteerillä tosiaan sitten että se toimisi paljon nopemmin?

[q]HSDPA peittoalue on vielä aika pieni, mutta se kasvaa. Esim itse käytän kaiken julkisissa olevan ajan sähköpostin vastaamiseen / lukemiseen ja netissä surffailuun. Jos asuu edes suht fiksussa paikassa ja käy duunissa suht fiksussa paikassa, 3G löytyy lähes koko ajan. Harmittavasti pieniä katveita löytyy, esim länärillä karhusaaren kohdalla känny tippuu hetkeksi pois 3G verkosta.
[/q]

Joo tämän tiedän ja ostan kyllä 3G:llä varustetut iPhonen heti kun sellanen vaan tulee ja on sopivan hintainen. Nyt kun sellaista ei ole niin tyydyn vielä tähän.

[q]Nokialainen on täysiverinen työkone, jolla voi ihan oikeasti tehdä kaiken. Apple on kiva lelu, jonka käyttäminen on ainutlaatuista lähinnä sen takia, että laite vaan on niin päheä.
[/q]

No joo ja ei. Kyllähän nokialla voi toki tehdä kaikkee mutta mä en ainakaan sillä kauheasti kirjoittele. Sähköpostien lukeminen mielestäni onnistuu kyllä paremmin iPhonella juuri tuon scrollauksen ja zoomauksen takia. Vastaaminen siihen on sitten tosiaan hieman hankalaa. E90 on kylläkin hieno peli mutta järkky halko ja maksaa tosiaan tuplasti iPhonen verran

[q]Vertaa vaikka näitä

Nokian suuri ja hyvä näppäimistö vs. touchscreen, joka ei ole kovin suuri ja jonka näppäimistö ei ole täydellinen[/q]
Totta. Sellaiselle joka kirjoittaa paljon varmasti kätevämpi. Mulle ei niinkään suuri merkitys.

[q]Nokia PIM-sync vs ei sync (tulossa kyllä)[/q]
En edes tiedä mitä toi tarkoittaa

[q]VPN vs ei VPN[/q]
Tämä kyllä on ihan perusasetuksissa iPhonessa

[q]HSDPA (täysiverinen laajakaista) vs EDGE (mukavasti pelkkä teksti eli sähköposti)[/q]
Jos jotain irc-galtsua tai facebookkia paljon selailee niin on toki hidasta. Jos perus asioita tarkistelee niin kelpaa vielä ainakin mulle.

[q]Suuri leveä näyttö vs kapeampi (ärsyttävä nettisivuissa, kun usein ei ihan riitä)[/q]
Näyttö kaatuu leveäks kun puhelinta vain kääntää... Tämä helpottaa monen sivun tarkistelua.

[q]Näppäinoikopolut vs puhtaasti touchscreen[/q]
Suhteellisen monipuoliset asetukset kun haluat oikeat palikat oikeisiin paikkoihin. Nopeempi käyttis ja ohjelmien käynnistys.

[q]
Uskoisin, että seuraava iphone korjaa monia merkittäviä puutteita. HSDPA tulee varmasti ja muutama hardisnäppäin. Jos / kun apple vielä saa softatarjonnan kohdalleen, iphone saattaisi ehkä olla laite, jolla voisi itsekin tulla toimeen :)
[/q]

Näitä uudistuksia odotellessa Mutta tota softaahan on aivan helvetisti jo... Ei vaan "virallista"

Bonus vastalause: Vertasit just tosiaan kahta laitetta joiden hinta on noin 400e ja 800e

[q]thomas, 12.3.2008 12:34:
Onkos jollain kokemuksia noista elisan / saunalahden / dna:n yms mokkuloista macin kanssa? Näyttäis siltä että tänne paikkakunnalle ei sopivaa intternetiä saa (ainakaan maksamatta itseään kipeeksi). Eli jossain oli ainakin juttua tosta Huawei E220 mokkulasta ja sit Icon Opticonista oli kans jossain juttua. Aattelin siis että jos jollain on käyttökokemuksia ?
[/q]

Option tukee kaikkia mäkkejä, myös 10.5. Huawein kanssa saat ongelmia.

Harvassa nokiassa on myös suoraan 3,5millinen stereo plugi ja pitää käyttää jotain vitun adaptereita sun muita paskoja. iPhonessa nää toimii ja ihan varmasti tulen käyttämään tota muistia musiikkiin ja sen kuunteluun.[/q]

Sä tarviit kyl adapterin iphoneenkin, koittappa laittaa esim. senkut kiinni.. ;)

[q]Dorka, 12.3.2008 11:51:
iPod Touch tuli ostettua käytännössä vain omien kuvien näyttämiseen keikoilla yms. ja jos olen ymmärtänyt oikein niin arvostelujen mukaan Touchissa on huonompi screeni kuin iPhonessa[/q]

Tää on oikeesti aika kova juttu, itekkin käytän touchia tähän ja välillä saa pyyhkiä kuolaa pois ruudulta kun poka ihmettelee tota pientä laitetta monttu auki. showstopper. :)

Vielä kun sais sen slideshowsoftan vähän fiilattuu (esim. kuvien järjestystä ei saa itse ohjelmassa enää muutettua) niin kyllä kelpaa.

iphoneja ja toucheja oon pyöritelly, haxoroinu ja säätäny kyllästymiseen asti ja mielestäni niissä ei oo mitään laadullisia eroja näytössä.

[q]Kinli, 12.3.2008 12:52:
Tää on oikeesti aika kova juttu, itekkin käytän touchia tähän ja välillä saa pyyhkiä kuolaa pois ruudulta kun poka ihmettelee tota pientä laitetta monttu auki. showstopper. :)
[/q]

Kummalla saa paremmin pillua:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

:D

[q]ville, 12.3.2008 12:55:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

[/q]

hehe, päästiin iAsian ytimeen vihdoin! ;)

[q]ville, 12.3.2008 12:45:
-
Ja siltikin pitää vierittää sivusuunnassa...
[/q]

Emmä tiiä, itse oon sitä mieltä et täs iPhonessa on ensimmäistä kertaa matkapuhelinten historiassa toteutettu toi webbisivujen selaus siten, että webin käyttö on oikeasti helppoa ja hauskaa.

Tosiaan kun vaaka-asennossa noita sivuja katselee, niin kyllä ainakin mun silmissä selailukokemus on varsin miellyttävä. Jos sivu oletuskokoisena näyttää liian pieneltä luettavaksi, niin toi multitouch-zoomaus on kyllä niin helppokäyttöinen et en tiedä miten tän nyt enää sais paremmaksi kehitettyä. Ja Safari selaimena toimii tietty niinkuin web-selaimen tuleekin toimia.

Ainoa heikompi puoli (sinällään toki aika isokin miinus) tosiaan webbikäytössä on toi 3G:n puuttuminen, mikä varmastikin korjantuu kyllä lähitulevaisuudessa. Ja sinänsä tätä käyttäessä huomaa kyllä myös hyvin kuinka paljon vapaita / salaamattomia wlan-verkkoja tuolla kaupungilla oikeastaan onkaan...

Täytyy kyl sanoa et jos firma historiansa ekalla yrittämällä saa jo kasaan tälläsen matkapuhelimen, niin iPhonen seuraava, jenkkimarkkinoiden ulkopuolelle suunnattu kehitysversio tulee kyl olemaan todennäköisesti melkoinen partykilleri muiden valmistajien kannalta.

[q]ville, 12.3.2008 12:55:
---
Kinli, 12.3.2008 12:52:

---

kommari

vs

ipod touch / iphone

[/q] Mä tuskin saisin vaikka omistaisin kummatkin...*dissaa*

[q]domi, 12.3.2008 15:10:
[/q]

[q]Juhgu, 12.3.2008 15:11:
[/q]

[q]RiD, 12.3.2008 15:13:
[/q]

Hei aasit...

----> http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=51363

kthnxbai!

O