Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]dj upi, 25.1.2008 16:19:
---

Mä tunnen monta ihmistä jotka tekee musiikkia ammatikseen ja kukaan niistä ei tee musaa puuceella :)
[/q]

Joo no noita on varmaan miljoonia, mut mä haluisin jonkun pointin siihen, että MIKSI jotkut hehkuttaa osX:ää paremmaksi musantekoalustaksi kuin Winkku. Itse en tätä tiedä, että miksi jotkut näin hehkuttavat, mutta mielelläni kuulisin painavia syitä. Omassa tuttavapiirissäni kun ei tietääkseni kukaan mäkillä väsää musaa, kuten tuli sanottua, niin toi on aina ihmettänyt.

Mitä ilmeisimmin molemmilla onnistuu hyvän saundin vääntö, tai no se nyt on onnistunut aikojen saatossa vaikka millä, jos muusikolla vaan on tarpeeksi lahjoja. :)

3 vuotta tein skolessa mac-pohjaisessa studiossa bändijuttuja. Parhaimmilaan biisisessiossa tai arrissa oli 45 raitaa audiota. Itse sen 3 vuoden aikana en saanut ko. g5:sta ja mikä meillä olikaan aiemmin kaatumaan, eikä siinä muistini mukaan onnistunut kauhean usein kukaan luokkatoverikaan. Olis ihan vänkää kokeilla pc:llä vääntää yhtä monta raitaa vieviä juttuja. Noh, itse duunissa väännän äänimainostuotantoo pc:llä ja pärjään sillä oikein mainiosti ja koneeni ei kyllä mulle aseta mitään rajoituksia tällä hetkellä, pelkästään omat skilssini sen tekevät. (ja aika vitun monelle suomalaiselle radion kuuntelijalle tehdään kanavien äänimaisema (logot, promot jne..) pc:llä)

Yhdessä mediataidefirmassa ja yhteisössä, missä olin alun toista vuotta yhteensä harkkarina oli myös macit videotaiteen väsäämiseen. Niin Pappa Jyrälällä myöskin siellä ollessani. Että kaippa siinä joku idea on, miksi tuo taideväki on niin kovasti kiintynyt mäkkeihin.

[q]sts, 26.1.2008 09:15:
---

Toisaalta ymmärrän tän, toisaalta en tajua miks joku haluaa maksaa ~70-80e/h + osat siitä että vaihdetaan appleen kovalevy. Kun pc:llä se vaatii lähinnä ruuvimeisselin ja 5min aikaa (ja sen kovalevyn ostamisen).
[/q]

Sä et ny hiffaa. Se on ihan sama vaikka mulla olis puucee, emmä siihenkään alkais missään tapauksessa vaihtamaan kovalevyä itse vaikka se olis ilmaista. Emmä ees jaksais alkaa opettelemaan mitä ruuveja pitää aukasta ja mitä kaikkee pitää muistaa jne jne jne. Todennäkösesti saisin sen koneen vaan paskaks *hymy*.Toiset saa mun puolesta tehdä noi jutut. Jos se kovalevy menee päreiks, ni shit happens, vien kompun huoltoon ja teen duunit sillä aikaa toisella koneella. Ei siin sen kummempia.

Ja jos näitten Maccien huolto maksaa jonkun kympin enemmän ku peeceitten ni sit maksaa. Todennäkösesti oon kuitenkin säästäny nekin kympit jo parin duunipäivän aikana, ku ei oo tarttenu käyttää työaikaa kompun kanssa tappelemiseen.

Ylipäätään kun mä ostan tietokonetta itselle, niin ei mulla oo minkäänlaisena kriteerinä hankintaa tehdessä sen huollon helppous, tai paljon siihen maksaa kovalevyn vaihto. Ite ku ostan kompua ni mua kiinnostaa edelleenkin sen käytön helppous, tehokkuus, nopeus ja läppäritapauksissa akun kesto. Ja itselle noi Applen vehkeet on täyttäny nää kriteerit huomattavasti paremmin ku puuceet.

[q]CM, 26.1.2008 02:30:
---
sts, 25.1.2008 18:35:
---
Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D

---

Köyhästä se saattaa tuntua kalliilta

;)
[/q]

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa

;)

[q]bates, 26.1.2008 09:52:
Sä et ny hiffaa. Se on ihan sama vaikka mulla olis puucee, emmä siihenkään alkais missään tapauksessa vaihtamaan kovalevyä itse vaikka se olis ilmaista. Emmä ees jaksais alkaa opettelemaan mitä ruuveja pitää aukasta ja mitä kaikkee pitää muistaa jne jne jne. Todennäkösesti saisin sen koneen vaan paskaks *hymy*.Toiset saa mun puolesta tehdä noi jutut. Jos se kovalevy menee päreiks, ni shit happens, vien kompun huoltoon ja teen duunit sillä aikaa toisella koneella. Ei siin sen kummempia.

Ja jos näitten Maccien huolto maksaa jonkun kympin enemmän ku peeceitten ni sit maksaa. Todennäkösesti oon kuitenkin säästäny nekin kympit jo parin duunipäivän aikana, ku ei oo tarttenu käyttää työaikaa kompun kanssa tappelemiseen.
[/q]
Ainakin omassa koneessa (PC,läppäri) kovalevyn vaihto vaatii seuraavan n. 3 minuuttia vievän operaation:
1. Sammuta virta
2. Käännä kone
3. Avaa kaksi ruuvia kohdasta missä on kovalevyn symboli
4. Ota kovalevy pois ja laita uusi tilalle
5. Käynnistä kone.

Se miksi tätä kerron on se että IMO on huomattavasti parempi jos pystyy tekemään pienet
korjaus ja huoltotyöt itse. Ainakin itse annan sille arvoa. Se on kumminkin sun aikaa ja vaivaa mitä siinä menee kun roudaat.
viemään sen korjattavaksi ja haet sieltä.

[q]CM, 26.1.2008 11:33:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa

;)

---

Niin. Vähän samaa vois sanoa vaikka kaikille, ketkä vuokraa kämppää Helsingistä :)
[/q]
Niin. Tyhmää on maksaa jos saat vierestä Helsingissä 33% halvemalla vastaavan.
[q]sts, 26.1.2008 09:10:
Ai se että applen varaosat jotka on samaa paskaa ku pc-vastaavat vrt kovalevy maksaa 33% enemmän koska niihi on printattu applelogo? :)
[/q]
Jos näin todellakin on kuin herra sts sanoo, joka ilmeisestikkin tuommoisia omena ja peecee
koneita huoltaa. Että omenalogo maksaa sen 33% enemmän, laadun ollessa sama.
Yleensä kuluttujat ovat tottuneet saamaan jotain lisäarvoa jos maksavat enemmän.

[q]Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---

ohjeistusta

[/q]

Joo kiitti ohjeista!
Emmä väitä ollenkaan etteikö olis varmaan ihan iisi homma toi kovon vaihto ja sen voi tehä itekin viides minsas. Tai kolmessa niinku sä. Tai sit multa iteltä voi mennä siihen 3 päivää ku ensin hommaan jostain sen oikeenlaisen kovon ja torxit tms ja tavaan manuskaa ja mietin et mitenköhä mä ny lähtisin avaa tota mun läppärii. Senkin ajan oisin voinu tehdä duunii ja joku työkseen tommosia asioita tekevä fiksaa mun kompuu reilaan. Got the point?
Nii ja sit jos kone menee pashaks ni voin myös soittaa sellasee yhteen numeroon, jolloin kiva setä tulee autolla hakee mun koneen korjattavaks ni ei tartte lähtee postiin asti ite lähetteleekään tms jos ei haluu. Ei mee sit sitä työaikaakaan ku voi lennosta vaihtaa toiselle koneelle tekee töitä.

Ja samanlaillahan voi toki ite vaihtaa autoon pakoputken tai öljyt tai akun tai mitä tahansa - tai sit sen kiesin voi vaan ajaa sinne huoltofirmaan mis joku muu tekee sen. Joku haluu tehä sen fiksauksen ite ja joku ei, valintojahan nää on. Varmasti siinä säästääkin jos ite ostaa osan ja vaihtaa sen, emmä vastaan väitä. Talonkin saa varmaan rakennettua halvemmalla ite pitkästä tavarasta ku et tilaa firman paneen hommat pydeen ja avaimet käteen.

Mut siis ite oon ihan valmis vaik maksaa sen muutaman kybän enempi jos joku ammattilainen korjaa mun koneen ku et ite lähen räveltää sitä. Tuliks tää ny selkeeks ja voinks mä toimii samanlailla jatkossakin?

[q]bates, 26.1.2008 12:09:
---
Anselmi, 26.1.2008 11:21:
---

ohjeistusta

---

Joo kiitti ohjeista!
[/q]
Noh, thomaksellehan tuo kunnia kuuluu apple-ohjeesta.

[q]
Emmä väitä ollenkaan etteikö olis varmaan ihan iisi homma toi kovon vaihto ja sen voi tehä itekin viides minsas. Tai kolmessa niinku sä. Tai sit multa iteltä voi mennä siihen 3 päivää ku ensin hommaan jostain sen oikeenlaisen kovon ja torxit tms ja tavaan manuskaa ja mietin et mitenköhä mä ny lähtisin avaa tota mun läppärii. Senkin ajan oisin voinu tehdä duunii ja joku työkseen tommosia asioita tekevä fiksaa mun kompuu reilaan. Got the point?
[/q]
Tottahan toki. Mutta koska tuo roudaaminen on oma vaivansa niin itse suosittelen aina
pari minuuttia googlettamaan oikeilla hakusanoilla aiheesta. Siinä yleensä selviää
että millainen proggis on kyseessä. Siinä voi pitemmän päälle säästää omaa aikaa
ja saada jonkinlaisen kuvan että miten mikäkin toimii. Tällainen pieni kiinnostus laitteita
kohtaan jota käyttää voi helposti estää
joutumasta hölmöläisten kerhoon http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/26/Kuluttajaa+on+helppo+h%F6yn%E4ytt%E4%E4+laitekaupassa/20082254/322
Mutta toki jos pienen tiedonhaunkin jälkeenkin on
epävarma niin kannattaa tottakai huoltoo roudaa.
[q]
Nii ja sit jos kone menee pashaks ni voin myös soittaa sellasee yhteen numeroon, jolloin kiva setä tulee autolla hakee mun koneen korjattavaks ni ei tartte lähtee postiin asti ite lähetteleekään tms jos ei haluu. Ei mee sit sitä työaikaakaan ku voi lennosta vaihtaa toiselle koneelle tekee töitä.
[/q]
Paitsi tässähän on vastaus tuohon ongelmaan. Ronklit hiukan itse ja soitat sedän hakeen*vink**nauru*
[q]
Ja samanlaillahan voi toki ite vaihtaa autoon pakoputken tai öljyt tai akun tai mitä tahansa - tai sit sen kiesin voi vaan ajaa sinne huoltofirmaan mis joku muu tekee sen. Joku haluu tehä sen fiksauksen ite ja joku ei, valintojahan nää on. Varmasti siinä säästääkin jos ite ostaa osan ja vaihtaa sen, emmä vastaan väitä. Talonkin saa varmaan rakennettua halvemmalla ite pitkästä tavarasta ku et tilaa firman paneen hommat pydeen ja avaimet käteen.
[/q]
No tuo talon rakentaminen nyt liittyy kovalevyn vaihtoon yhtä paljon kuin se että kyllähän
jonkun voi palkkaa kuorimaan perunasikin ja pesemään selkäsi.
[q]
Mut siis ite oon ihan valmis vaik maksaa sen muutaman kybän enempi jos joku ammattilainen korjaa mun koneen ku et ite lähen räveltää sitä. Tuliks tää ny selkeeks ja voinks mä toimii samanlailla jatkossakin?
[/q]
En pitäisi hetkeäkään bates sua niin tyhmänä että muuttaisit toimivaksi havaitsemisia tapojasi sen takia mitä minä tai joku muu täällä sanoo. Joten lupaani et siihen tarvi.

Alunperin pointtini ja se mitä hain takaa oli se että on (joissakin tapauksissa jopa) merkittävä lisäarvo että pystyy läppäriin tai mihin tahasa tekemään pienet huoltotyöt itse. Eli on, ainakin
itselle, miinus jos kaikesta pitää huoltoon viedä. Yhtälailla se on lisäarvo että on mahdollisuus tuollaiseen huoltoon ja huoltoratkaisuihin kuin kuvailit. Optimaalisin tilanne onkin että on molemmat mahdollisuudet.

[q]bates, 26.1.2008 13:26:
---
Anselmi, 26.1.2008 12:43:
---
Tarinaa

---

Jep. No mut toivotaan ettei kovot pauku ni ei tartte vaihdella
[/q]
Joo mä veikkaan kans et se vaihtaminen on pienin murhe siinä vaiheessa kun kovo
pamahtaa*nauru*

Heipähei Mäcistit

Olen pitkään yrittänyt vältellä osallistumista tähän keskusteluun, mutta nyt on hieman avauduttava. Olen nimittäin joutunut omenakoneen terrorin kohteeksi.

Kaikki alkoi siitä, kun päästin kotiini omenalla varustetun kannettavan vierailulle. Ystävällisesti tarjosin sille pääsyn verkkoon ja verkkolevyille. Lopputulos on se, että verkkolevyjen hakemistoissa on .DS_Store nimisiä TYHJIÄ tiedostoja. Tänään asiaa ihmetellessä syyttävä sormi osui Macin hienoon ominaisuuteen, joka luo hakemistoissa käydessään ko. tiedoston vaikka sille ei olisikaan käyttöä.

Tämä ominaisuus muistuttaa windowsin Thumbs.db "ongelmaa", mutta on huomattavasti järjettömämpi koska tiedosto luodaan aina ja kaikkialle vaikkei sille olisi mitään käyttöä.

Koska Mac on niin helppokäyttöinen, tiedätte varmaan miten ongelma otetaan pois käytöstä verkkolevyjä käyttäessä. Laitan nyt vielä muistutukseksi ohjeen:
[code]
1. Open the Terminal
2. Type:
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
3. Press Return
4. Restart the computer
[/code]
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301711

http://en.wikipedia.org/wiki/.DS_Store

Edit: code hajoittaa sivun layouttia.

[q]Sallakat, 14.2.2008 17:55:
miten mahdollista tai mahdotonta olisi itse saada inssattua muistipalikkaa kannettavaan macciin?

Vanha pöytämac mikä oli työkoneena niin siihenhän keinot oli lähinnä pohjan irti repiminen väkivalloin ja palikan sisään pistäminen :D (kyseessä se puolipallo keskusyksikkö jossa näyttö kiinni varren päässä, eli vaaaanha).

Tässä nyt sormet syyhyää tota macbookia varten aivan pirusti, eiköhän se tuu nyt tilattua piakkoin. Ois vaan kiva tietää sitte, että koska se tukee 4Gt:n asti (667MHz DDR2 SDRAM) muistia niin mitä toimenpiteitä tarvii tehdä jos joskus haluaa tosta yhdestä gigasta muistia kasvattaa.
[/q]

makki taitaa olla niin helppokayttoinen et siina ei tuu mukana edes ohjekirjaa ;)

tolleen yleensa lappareissa luukku pohjasta auki, muisti kiinni tyhjaan paikkaan, luukku kiinni

[q]JussiS, 1.3.2009 14:32:
---
Loopy, 1.3.2009 14:30:
Eiköhän tällä lähtisi. Testaa ja kerro miten äijän kävi:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

---

Katos vaan, tuohan vaikuttaisi sellaiselta kuin pitääkin. Jos joltain löytyy testikokemusta tästä, niin olis kiva kuulla tuloksia.
[/q]

Oo, tällaista ohjelmaa olenkin etsinyt. Sujuvasti lähti Spotify-musat soimaan langattomasti :) Voisi harkita tämän ostamista.

[edit] Itselläni osx 10.5.6

[q]thomas, 17.2.2008 05:41:
---
Tiia, 17.2.2008 00:43:
En osaa vielkään laittaa videoo mun iPodiin.
---

http://www.isquint.org/ tolla ainakin voit muuntaa sen videon ipodin ymmärtämään muotoon.. sitten vaan itunesilla siirrät
[/q]
Tänks! Yritetään.

Edit: Ei toimi mun koneella, kun ei ole Macia, vaikka tää Apple topic onkin..

[q]JussiS, 1.3.2009 14:32:
---
Loopy, 1.3.2009 14:30:
Eiköhän tällä lähtisi. Testaa ja kerro miten äijän kävi:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/

---

Katos vaan, tuohan vaikuttaisi sellaiselta kuin pitääkin. Jos joltain löytyy testikokemusta tästä, niin olis kiva kuulla tuloksia.
[/q]

Mulla on toi ostettuna, voin suositella lämpimästi. Streamaa vaivattomasti mitä tahansa ohjelmaa Airporttiin, mutta pienellä viiveellä. Eli esim. VLC-playerin streamaaminen Airporttiin leffaäänen saamiseksi kajareihin ei natsaa, koska ääni tulee tosiaan vähän jäljessä.

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 10:39:
iPhone...
<clip>
[/q]Mä voisin viel lisää tohon miinuksiin pari:
- Se on apple
- Kallis
- Hajoaa kyllä ihan liian helposti (tosin, niin kyllä 95% muistakin puhelimista jotka on nykypäivänä myynnissä...)
- Ei oo fikkarii =(

mut on siin hyviäkin puolia:
+ It WILL blend!
+ Saatanan kova statussymboli, siis ennen kun piti ostaa bemari ja aluvanteet niin nykyään riittää iBone, eiku siis iPöhnä

Kjäh!
(ainii älä ny stefu ota vakavasti tätä, sehä on vaan puhelin) :)

[q]Dorka, 12.3.2008 11:51:
...edes Nokian puhelimet ei tue suoraan Exchange maili palvelinta joten toi on kova veto Applelta jos se saa OMA (outlook mobile access) synkin toimimaan siinä suoraan.
[/q]

Ainakin omassa e-sarjalaisissa on suoraan exchange mail, joka osaa meilin, kalenterit, kontaktit ja taskit. Jos ei löydy suoraan, omasta nokiasta voi valita download ja ladata softan. Ja lataaminen ei maksa mitään. Ihan täydellinen tuo ei kyllä ole, esim kalenterista ei pysty luomaan requestia ja sent mail ei tule näkyviin lähetettyihin. Kontakteissa jaettu yrityskontaktilista toimii kyllä tosi jees, mikä on varsinkin tien päällä mukava lisä.

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 11:35:
latenssin takia? SSH?
[/q]

Vasta-aika eli aika joka menee ennenkuin verkko vastaa mihinkään mitä teet.

EDGE:llä tuo on satoja millisekunteja, varmaan joku 0.3->. Tarkoittaa sitä, että vaikka tietoa siirtyy pieniä määriä, netin käyttö on hidasta, koska jokainen requestin vastaus kestää pirun pitkään.

HSDPA verkossa latessi putoaa lähelle 0.1, keskiarvo omissa testeissä on ollut yleensä 0.15-0.2 välillä

HSUPA verkossa päästään vielä alemmaksi, mutta 0.1 maagista rajaa on silti aika vaikea alittaa, vaikka välillä tämän alle pääsee.

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 11:45:
Noi numerot voi hyvinkin olla vääriä, mutta ne oli kuitenkin aina hyvin lähellä tuota 60 tai 120 lukuja eli suhde pysyi kuitenkin samana, eli siis noin kaksi kertaa nopeampi.
[/q]

Niin... siis elisan verkossa ja varmaan liittymällä jossa on nopeus rajoitettu 384:ään tai jopa alle.

Duunissa teen jatkuvasti töitä näiden kanssa ja nopeuserot EDGE ja HSDPA välillä on kyllä about kymmenkertainen, kunhan vaan ei valitse sitä Elisaa, jonka verkko on täysin ylikuormitettu. EDGE on niin hidas, että sitä ei oikeasti käytä kuin pakosta, HSDPA on niin nopea, että aina ei viitsi vaihtaa edes WLAN:iin, vaikka se olisi saatavilla.

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 12:32:
Mulla on siis saunalahti ja sehän käyttää vissiin elisan verkkoa? Missäs sitten nopeimmat EDGE nopeudet on? Kannattaako mun tosiaan harkita Soneraa tai DNA:ta jottai saisin ton toimimaan nopeammin? Sillä kriteerillä tosiaan sitten että se toimisi paljon nopemmin?
[/q]

Edgeä ei saa nopeaksi vaikka mikä olisi, koska se on samassa verkossa GSM kanssa ja siten puhe aina korkeamalla prioriteetillä kuin data.

[q]
No joo ja ei. Kyllähän nokialla voi toki tehdä kaikkee mutta mä en ainakaan sillä kauheasti kirjoittele. Sähköpostien lukeminen mielestäni onnistuu kyllä paremmin iPhonella juuri tuon scrollauksen ja zoomauksen takia. Vastaaminen siihen on sitten tosiaan hieman hankalaa. E90 on kylläkin hieno peli mutta järkky halko ja maksaa tosiaan tuplasti iPhonen verran
[/q]

Sehän se just on, E90 on suuri, mut se tuo tiettyjä etuja ja haittoja. Suurin etu on se, että laite oikeasti muistuttaa jo pientä kannettavaa ja sen kanssa pärjää aika hyvin. Suurin haitta se, että E90 lisäksi tarvii usein ostaa "bilepuhelin".
[q]
Tämä kyllä on ihan perusasetuksissa iPhonessa
[/q]

Joka riippuu siitä mitä VPN käyttää. Pointti oli se, että vielä toi rajapinta ei ole avoin ja siten mahdollisuudet ovat rajatut.

[q]
Näyttö kaatuu leveäks kun puhelinta vain kääntää... Tämä helpottaa monen sivun tarkistelua.
[/q]

Ja siltikin pitää vierittää sivusuunnassa...

[q]
Suhteellisen monipuoliset asetukset kun haluat oikeat palikat oikeisiin paikkoihin. Nopeempi käyttis ja ohjelmien käynnistys.
[/q]

Mä en kyllä tossa e90:ssä ja ipod touchissa hirveästi ole huomannut eroa siinä miten softat käynnistyy ja käyttis vastaa. Nokialaisen perussynti kyllä on pieni käyttömuisti, joka vaatii sitä akun irroitusta sillointällöin, jotta puhelin toimii fiksusti.

[q]
Bonus vastalause: Vertasit just tosiaan kahta laitetta joiden hinta on noin 400e ja 800e
[/q]

No en oikestaan. Applen hinta ei ole 400e jos haluaa virallisen laitteen. Vasta sitten kun laite saadaan tänne myyntiin voi nähdä, mihin hinta asettuu.

[q]Skenemursu, 8.4.2009 10:32:
ja kaljaa... *känni**känni**känni*
[/q]

Voinen muuten kokemuksesta suositella semmoista, että tekee sen konffauksen ensin selvinpäin, jonka jälkeen vasta sitten juo. --> tulee nopeammin valmista, eika tarvitse koko hommaa tehdä seuraavana päivänä uusiksi!

Kuvamateriaalista päätellen Chang on maistunut? *känni*

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 14:29:
---

Haa enpäs juuri ole kokeillut noin laittaa... Osaako E70 muka soittaa ihan mp3 filsuja? Ton nokian oman softan kauttahan se vielä muuntelee niitä puol päivää aac muotoon ja ties miten.

Ainiin... iPhone muuten lataa samalla akkua usbin kautta kun teet sillä jotain. Bonaria? Oh yes!
[/q]

Nokia Suite on pääosin aika turha softa ja sitä ei mun mielestä kannata käyttää kuin kalenterin synkkaamiseen jne., mut tiedostoja en sillä siirtelisi, jos on kerta usb-mahdollisuus. Mulla on omissa Nokian luureissa ollut ainakin niin, että sen kun pistää usbilla kiinni ja se laite näkyy niinkuin muutkin massamuistit ja sit vaan raahaat biisit kortille aivan kuten Creativen soittimiin tai vaikka ulkoiselle kovolle ja se on sit siinä. :)

Toi usbin kanssa lataus sillä aikaa, kun teet muuta on kyllä vähän outo siinä mielessä, että (KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ) itse olen ainakin ymmärtänyt, että MITKÄÄN akut eivät tykkää siitä, että niitä lataillaan vähän kerrallaan (esim. just noin, että siirrät biisejä ja sillä aikaa ladataan akkua vähän ja sit otat sen irti).

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O