Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
- « Edellinen
- 1
- ...
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- ...
- 98
- Seuraava »
[q]Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
Sinza, 11.3.2009 09:26:
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.
---
Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin. OK - joskus saatetaan pyytää vuokralaista ottamaan kuvia, mutta ei muisteta sitten kertoa, että ne on tulossa julkaisuun jonnekkin. Ainakin jos on omaa kämppää myymässä, niin myyvempiä olisi ne kuvat, joissa on siistiä.
Esim täällä pyykit ja tiskit kivasti tuovat kiinnostusta asuntoa kohtaan
[/q]
http://www.oikotie.fi/myytavat+asunnot/kerrostalo/keskusta/turku/1746771
[q]Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.
---
Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin. OK - joskus saatetaan pyytää vuokralaista ottamaan kuvia, mutta ei muisteta sitten kertoa, että ne on tulossa julkaisuun jonnekkin. Ainakin jos on omaa kämppää myymässä, niin myyvempiä olisi ne kuvat, joissa on siistiä.
Esim täällä pyykit ja tiskit kivasti tuovat kiinnostusta asuntoa kohtaan
[/q]
Enemmän muo ihmetyttää ne kuvat, missä on kuvattu jotain pöytää ja taustalla on vain seinä.. eli kuvan sisältö mahdolliselle ostajalle on se, että talossa on seinä.
[q]whispering, 19.4.2009 11:20:
---
Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
---
Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin.
---
http://www.oikotie.fi/myytavat+asunnot/kerrostalo/keskusta/turku/1746771
[/q]
Mua ei itseäni haittais tippaakaan, mitä sälää kämpässä olis tai ei olis, jos olisin asunnon ostaja / ostamista harkitsemassa. Päin vastoin pidän vähän naurettavana, että asuntoja peräti stailataan myyntiä varten... (En käsitä eikö ihmisiltä löydy ihan omasta päästä riittävästi ideoita asunnon sisustamiseen? Ei kai sit löydy.)
Asuntoja myydään kovin monesta syystä ja monenlaisella aikataululla. Aina ei ole mahista siivota. Jos esim. myydään toisella puolella maata sijaitsevaa kämppää, josta sukulainen on vaikka kiidätetty laitoshoitoon tai peräti delannut. Joskus myynnissä on todella eksoottisessa kunnossa olevia asuntoja. Hyvä puoli siinä: ostaja saattaa saada suhteellisen edullisen kämpän hyvältä paikalta.
[q]Petra*, 19.4.2009 08:47:
Upeita ja persoonallisia koteja täällä kyllä. Muutin juuri itse Aurajoen rantaan tiiliskivitaloon ja kaipaisin vinkkejä imastointilaitteiden suhteen. Haussa siis liikuteltava laite, jolla saa sekä viilennettyä että lämmitettyä asuntoa tarpeen mukaan, tähän tyyliin: http://www.air-n-water.com/product/ACP-1300H.html
Onko kellään kokemusta tai muita vinkkejä? Oon vähän huolissani siitä, kuinka kovaa metakkaa noi pitää.
[/q]
Lämmitys on helppoa, mutta jäähdyttämisessä on yksi merkittävä ongelma: jäähdytyksessä huoneen lämpö siirretään pois johonkin toiseen tilaan, eli jäähdyttämistä varten tuo letku pitäisi saada vietyä johonkin sellaiseen tilaan missä ylimääräinen lämpö ei haittaa. Kiinteissä asennuksissa lämmönpoisto hoidetaan kiinteän asennuksen avulla ulkoilmaan, mutta liikuteltavassa laitteessa tuo on iso ongelma. Jos et halua lämmittää olohuonetta samalla kuin viilennät makuuhuonetta, niin sinun on hankittava esimerkiksi ikkunaan sopiva sovituskappale jolla voit työntää kuuman ilman ulos.
Esimerkiksi tuon ilmastointilaitteen jäähdytysteho on 13000 BTU, joka (käsittääkseni) vastaa 3800 Watin jäähdytystehoa. Koska laiteen sähkönkulutus on 1200 W jäähdytyksessä, niin letkusta ulostuleva lämpöteho on 5000 W. Vertailun vuoksi saunan kiuas lämmittää vastaavalla teholla, joten voit kuvitella kiukaan paahtamassa täysillä olohuoneessasi jos vedät ilmanpoistoletkun makuuhuoneesta olohuoneen puolelle
- Garo
[q]r2d2, 12.4.2009 19:12:
*tekstiä*
[/q]
Kirena http://www.kirena.fi
Ei omaa kokemusta, mut niitten kuvalliset liukuovet on mun mielestä hienoja.
Lundia http://www.lundia.fi
Alunperin varastohyllyiksi tehty. Vois tulla halvemmaksi (?) kuin puusepällä ja hyllystö elää mukana, aina voi ostaa uusia osia tarpeen mukaan. Kestää painoa paljon. Hylly syvyydet ja leveydet 10cm välein, korkeudet 5cm välein.
Sit kokemusta ei ole laadusta, mutta http://www.puuhyllyt.fi väittää myyvänsä ihan vastaavia hyllyosia halvemmalla.
Punta http://www.punta.fi
Enemmän teollisuuden kalusteita tosin.
Sovellan hyllyjä ollaan usein pistetty siivouskomeroihin, vaatehuoneisiin ja muihin varastoihin. Kestää ihan kivasti painoa. Mutta pitää olla jossain kunnon seinässä kiinni. Mitkään kipsilevy kiinnikkeet ei niihin riitä.
Edit: niin ja jos ois mun kämppä eikä olis rahasta kiinni, niin tekisin/teetättäisin perinteiset Japanilaiset Shoji liukuovet eteen. Ei mitään hajoavia metallisia härpäkkeitä, vaan alapuussa ura jota pitkin ovet liukuu. Sisälle Lundian hyllyistä joku setti ilman alahyllyjä ja alas ihan erikseen hankkii niitä kenkä ym telineitä. Valot vaikka liikkeentunnistimella, tai oviin joku switchi.
[q]akir0, 19.4.2009 20:14:
---
Petra*, 19.4.2009 08:47:
Onko kellään kokemusta tai muita vinkkejä? Oon vähän huolissani siitä, kuinka kovaa metakkaa noi pitää.
---
Mulla on pelkästään viilentävä ilmastointilaite, jotakuinkin samantyyppinen kuin toiki. Meteli noissa on pääosin sellainen, että nukkumista samassa tilassa laite päällä ei oikein voi suositella. Mutta itse jäähdytän yleensä makkarin ovi kiinni ja sitten hilpaistaan sinne nukkumaan kun tila on viileä.
Poistoputki on käytännössä pakko saada ikkunasta ulos, koska laite luonnollisesti generoi tolkuttomasti lämpöä luodessaan viileää ilmaa. Lisäksi noi luovat myös vettä, eli poistovedet pitää säännöllisesti kerätä jonnekin.
Ite oon ollu kyl ihan tyytyväinen, mutta aikamoista säätöä sen ton vehkeen kanssa on.
[/q]
Jumalattoman vaivalloisia, äänekkäitä, tehottomia, rumia laitteita...
Muija osti tsing tsongista moisen heräteostoksena ja poistoputkellekin löytyi paikka hirveen vaivan jälkeen ilmanvaihtorööristä olkkarista partsille, mut eihän tollasen poistoputki siihen riitä, niin piti jatkaa. Ja tokihan se pitkä putki välittää ihan hitosti lämpöä takas tilaan, jota sen pitäis jäähdyttää ja on sikaruma :) Käytännöllisyys kaukana.
Jos oikeasti haluaa järkevän jäähdytyksen, niin siihen kannattaa kyllä jo sijoittaakin hieman rahaa.
Kaveri meni osti ja remppas vanhan kerrostaloasunnon. Kamppa on 18v vanha ja oli alkuperaisessa kunnossaan (ihan pain vi£@a).
Ainoat hyvat puolet kampassa oli parvekkeet olevat vuorimaisemat seka koko 163m2. Kamppa irtos halvalla mutta remppaan uppos massia:
http://www.getdropbox.com/gallery/71610/1/gordonscondo?h=76f252
oheisessa galleriassa hieman kuvia.
Olohuone/keittio:
Olohuoneessa tv/kirjahyllytason kaveri kyhas itse, baarikeittio rakentui katevasti nurkkaan ja sitten eraanlainen puinen korotus huoneeseen ns. meditointia varten. ikkunoita tuli paljon lisaa ja monet lattiasta kattoon. huone on siita kiva etta nyt keskelta huonetta seka istualtaan etta seisaaltaan nakee vuorenhuiput.
2 makuuhuonetta molemmat rakennutti silleen jarkevasti etta makuuasennossa nakee vuorenhuiput mutta toisista huoneista ei naa sisaan vaikka verhot on auki. master bedroomissa on kylppari jossa jacuzzi ja sadesuihku.
vierashuoneessa ei ole omaa kylpparia mutta olohuoneesta on kaynti kylppariin johon myos rakennettiin 3 istuttava sauna.
kaiken kaikkiaan kamppa maksoi alkujaan vahan vajaa 40.000 euroa mutta remppaan menikin sitten toiset samanlaiset =)
mutta nyt kun kamppaa katselee valmiina niin kylla kelpais mullekin.
Ville, vaihtuuko teillä asunnon lämmitystapa remontissa, kun näyttäis olevan vesipatterit ja silti asennatte lattialämmityksen?
[q]paviaani, 17.12.2009 06:11:
Ville, vaihtuuko teillä asunnon lämmitystapa remontissa, kun näyttäis olevan vesipatterit ja silti asennatte lattialämmityksen?
[/q]
Veikkaisin mukavuuslämmitystä lattialämmityksellä, eli maata vasten olevat lattiapinnat ei tunnu kylmältä.
Ostin tänään asunnon Tarttosta, Virosta. Hinnat ovat laskeneet täällä vuodessa 30-40% ja siltikään kauppa ei meinaa käydä.
Tuo minun kämppä sijaitsee vanhassa ruukkutehtaassa joka on rakennettu ennen Neuvostoliiton miehitystä 30-luvulla. Kyseessä on ehta loft-asunto, joka ei ainakaan vaikeuttanut ostopäätöstä. Kellarissa on kaunis holvikatto. Vuonna 2006 koko rakennus saneerattiin perusteellisesti ja pilkottiin asuntoihin. Minun huoneisto on pieni, 25,5m2 ja tilaa rikkoo kaksi kantavaa tukipylvästä. Huonekorkeus on n. 3,2 metriä joka on harvinaista Tarttossa. Tarkoitus onkin rakentaa sinne kiinteä parvi. Sisäänkäynti tapahtuu katutasolta, mutta ikkuna sijaitsee toisessa kerroksessa (rinnetontti). Sijainti on ok, n.10 min. kävellen vanhasta keskustasta sekä 20 min. tiedekunnasta. Lisäksi ostin autopaikan koska sain sen niin edullisesti. Lain puitteissa voin vuokrata sitä rauhassa ihan kenelle vaan.
Muutenkin omistusoikeus (korteriomand) tässä maassa on jännä. Omistan konkreettisesti asuntoni seinät, oven, ikkunan sisä-ja ulkokarmit, teoreettisen osan rappukäytävästä, katosta sekä tontista. Parkkipaikallani voin säilyttää vaikkapa betoniporsasta tai polkupyörää.
Liitteenä käryinen kuva. Alkoi ilta hämärtää, joten yritin taikoa lisävaloa kylpyhuoneesta. Neuvostoliiton aikaiset modulaariset sohvapalat sain tänään ilmaiseksi :)
[q]Yallu, 10.2.2010 09:32:
Kyllä siihen tarjoukseen on eritelty, mitä mikäkin maksaa ja mulle riittää vain tieto, missä ovet edullisimmat..
[/q]
Keittiöjätissä on ainakin nyt -50% tarjoukset menossa http://www.keittiojatti.fi/
ja Orikedon Keittiötukussa -20% http://www.orikedonkeittiotukku.com/
Mä kävin itse eilen Kalustetukussa hakemassa tarjouksen ja oli ihan asiallinen tarjous. http://www.kalustetukut.com/ tuolla saitilla on hinnastotkin erikseen kaikista
[q]KeijoK, 11.2.2010 07:38:
---
Yallu, 10.2.2010 09:32:
Kyllä siihen tarjoukseen on eritelty, mitä mikäkin maksaa ja mulle riittää vain tieto, missä ovet edullisimmat..
---
Keittiöjätissä on ainakin nyt -50% tarjoukset menossa http://www.keittiojatti.fi/
ja Orikedon Keittiötukussa -20% http://www.orikedonkeittiotukku.com/
Mä kävin itse eilen Kalustetukussa hakemassa tarjouksen ja oli ihan asiallinen tarjous. http://www.kalustetukut.com/ tuolla saitilla on hinnastotkin erikseen kaikista
[/q]
No toi keittiöjättihän on ihan vieressä.. Käynpä siellä tänään..
eikö olis jo villevaavukämpästä jo jotain kuvia ??
Tarkoitus tehdä kaikki itse, materiaalit keskihintaisia, ei mitään erikoista, ei mitään halpaa skeidaakaan. Kiitos arviosta =)
[q]ville, 20.11.2009 12:01:
---
:D, 18.11.2009 16:13:
edit:teinpä tos viikonloppuna jo hieman hahmotelmaakin miten pitäs tulla kamat
link
---
Toi keittiösuunnitelma on suoraan sanottuna aika päin sitä jotain.... tässä taas näkee mitä käy kun amatöörit alkaa soheltaa ikean keittiöohjelman kanssa ja suunnitelee itselleen remppaa =)
- Alhaalla ei laatikkoja lainkaan?
- Liesi kulmassa
- Liesi ja allas liian lähellä toisiaan
- Tasoa liian vähän, laittamalla uunin liesitason alle ja nostamalla mikron yläkaappiin saisit jääkaapin viereen laskupyötätason, tason alle laatikot ja ylipäätään lisää laskutasoa
- Erillinen jätteenlajitteluroskis olisi tätä päivää
- Ylipäätään toi koko vasen sivu on aika sieltä jostain... esim tiskipöydän viereen jos laitat likaiset asiat, sulla on koko toi pätkä paskainen, jolloin ainoa "puhdas" on toi lieden vieressä, joka taas on rasvassa kun teet liedellä jotain
Suosittelen lukemaan vähän keittiösuunnittelua ja aloittamaan alusta :)
[/q]
Kun pitää koko keittiö rakentaa vajaan kolmen neliön alueelle,
tavarat tulee vähä väkisin lähelle toisiaan. En näe missään vaiheessa
mahdollista saada liesiä muualle, kuin missä se on nytkin. Laatikoita
ei ole tosiaan tossa hahmotelmassa, tulossa kuitenki on. Nykysinki
on käytössäjo vain kaksi laatikkoa, joten tarve on huutava - not. Mniin,
meillä on yleensä tapana laittaa likainen lautanen lavuaariin, ei ohi.
Tasoa liian vähän? lulwut. Tos on tasoa about 2x mitä mul tällähetkellä
on tos keittiös. Tos hahmotelmas on uhrattu yhden kaapin verran jo
tilaa tasolle. Sori mut tartten sitä kaapitilaakin keittiös, edes vähän,
vaikka se on ehkä outo asia tuolla Espoossa. Sul ei selkeesti ole nyt
mitää hajua, mistä puhut. Ens kerralla ajatuksen kanssa sit.
Tokihan kaikki olisi helpompaa kos keittiö olisi edes vaikka jätti-iso 4x4,
nyt on oikeastaan 3x1.5.
Mut eihä me maalla asuvat mitää tajuta, perkele nii!
[q]:D, 20.11.2009 16:47:
Kun pitää koko keittiö rakentaa vajaan kolmen neliön alueelle,
tavarat tulee vähä väkisin lähelle toisiaan. En näe missään vaiheessa
mahdollista saada liesiä muualle, kuin missä se on nytkin. Laatikoita
ei ole tosiaan tossa hahmotelmassa, tulossa kuitenki on. Nykysinki
on käytössäjo vain kaksi laatikkoa, joten tarve on huutava - not. Mniin,
meillä on yleensä tapana laittaa likainen lautanen lavuaariin, ei ohi.
Tasoa liian vähän? lulwut. Tos on tasoa about 2x mitä mul tällähetkellä
on tos keittiös. Tos hahmotelmas on uhrattu yhden kaapin verran jo
tilaa tasolle. Sori mut tartten sitä kaapitilaakin keittiös, edes vähän,
vaikka se on ehkä outo asia tuolla Espoossa. Sul ei selkeesti ole nyt
mitää hajua, mistä puhut. Ens kerralla ajatuksen kanssa sit.
Tokihan kaikki olisi helpompaa kos keittiö olisi edes vaikka jätti-iso 4x4,
nyt on oikeastaan 3x1.5.
Mut eihä me maalla asuvat mitää tajuta, perkele nii!
[/q]
Herne? Kyl kaikki mitä Ville sano oli ihan asiaa. Voi olla että sulla on tavallisesta poikkeavat keittiö tarpeet, jolloin Villen ohjeet tulevat vastaan vasta myytäessä.
Niiin ja mulla yht 3,5 metriä keittiötä (kahdella seinällä), eikä ainuttakaan korkeaa kaappia (jääkaappia lukuunottamatta). Silti pöytätilaa on liian vähän.
[q]ville, 20.11.2009 21:17:
....
Ps oon sunnitellut toistakymmentä keittiötä, palaute on ollut aika musertavan hyvää.
....
[/q]
Uuh kattelin just sun remppakuvia ja en voinu olla miettimättä..että kumpa kaikki ihmiset remontois yhtä ajatuksella ja sydämellä *sydän*
Vapailla vuokramarkkinoilla ainakin pieniä kämppiä kattellessa meinaa välillä tippua silmät päästä mitä omituisempia keittiö-, kylppäri- ja säilytystilaratkaisuja ihmetellessä...
esim. kylppärissä pyykkikoneliitäntä muttei tilaa itse koneelle (liitännästä on siis MITÄ hyötyä?), keittiössä jääkaappi uunin ja patterin välissä (energiatehokkuus anyone?), vääriin suuntiin aukeavia kaapinovia - ja jopa ovia joita ei edes saa auki (WTF?), parkettia vedetty vaan huoneen puoliväliin, jatkettu sinisellä muovimatolla (ei, ei näytä hyvältä), suihkusetti asennettu wc-pöntön päälle (sopii ehkä aamukiireeseen??), yksiö jonka AINOA sähköpistoke lattiatasossa ulko-oven vieressä (no, onhan kynnysmatolla toki kiva istua kermavaahtoa vatkatessa)...jne jne :'(
Surullisinta on ettei hutiloitujen "remonttien" syy ole usein asunnon omistajan rahanpuute, vaan piittamattomuus...pk-seudallakin on niin kova pula yksiöistä että olipa kämppä millanen tahansa, siihen löytyy aina vuokralainen
[q]ville, 18.11.2009 15:58:
---
Sepistö, 18.11.2009 10:48:
taasko ville remontoit. mä en ehkä enää ikinä vaihda asuntoa nyt kun vihdoin pääsen muuttamaan sisään. kauhistuttaa ajatuskin että joutuis taas alottamaan sieltä rälläkkähommista.
---
Remppaaminen on kivaa!
Jonkun perusrempan eli vähän maalia pintaan, keittiö uusiksi ja joku pieni seinänkaato tekee kuitenkin ilman ammattiapuakin parissa kuukaudessa duunin sivussa. Vähän suuremman asunnon ja täydellisen uusimisen (joka tässä itsellä alla), duunaa 2-3kk, jos palkkaa täysipäiväisen apurin kuukaudeksi.
IMO pieniä aikoja suhteessa siihen, et saa 100% uutta pintaa, just sitä mitä haluaa ja asunnon arvo nousee aika monta kymmentä tuhatta
[/q]
itsellänihän siihen meni vuos. :) en tiedä oliko sen arvosta. toki saa just sitä mitä haluaa ja asunnon arvo nousee, mutta kyllä siihen rahaa uppos ja aikaa vielä enemmän. no varmasti nopeemmin selvii jos on yhtään aikaisempaa kokemusta.
kivaa se on kyllä siinä vaiheessa kun kiinnittelee hyllyjä paikalleen jne. ja saa koko ajan jotain näkyvää aikaseks, mutta jossain vaiheessa kun oli samaa seinää tasottanu ties kuinka monta iltaa peräkkäin niin hajotti välil aika vitusti.
[q]Sepistö, 23.11.2009 10:48:
itsellänihän siihen meni vuos. :) en tiedä oliko sen arvosta. toki saa just sitä mitä haluaa ja asunnon arvo nousee, mutta kyllä siihen rahaa uppos ja aikaa vielä enemmän. no varmasti nopeemmin selvii jos on yhtään aikaisempaa kokemusta.
[/q]
Jos vuoden "remppaa", silloin tekee kyllä aika paljon muutakin kuin remonttia.... jotain kaksiota / kolmiota tuskin tekee 500h pidempään, vaikka laittaa ihan jokaisen pinnan uusiksi. Joku pienempi pintaremppa (maalaa seinät, ovet, vähän pakkelia jne) + keittiö syntyy ehkä puolessa tästä, jopa alle.
Jos keskimäärin tekisi vaikka 3h per arkipäivä ja 6h per viikonloppu sitä saa viikossa duunattua 30h. Tällä tavalla ajateltuna suht maltillinen remppa vie aikaa ehkä 8vko, vaikka ulkopuolista apua ei ole lainkaan.
Tietysti on henkilöstä kiinni, kuinka paljon on valmis uhraamaan aikaan remppaan. Mä oon tällä hetkellä priorisoinut jokaisen minuutin ton tekemiseen, duunin ohella remppaa ehtii tehdä 35-40h/vko. Tällaisellä työtahdilla pienen kerrostalokämpän duunaa lähes kuukaudessa. Omassa kämpässä on hommaa sen verran, että about 3kk pintaan painuu, mutta ei kyllä kaduta tippaakaan :)
[q]
kivaa se on kyllä siinä vaiheessa kun kiinnittelee hyllyjä paikalleen jne. ja saa koko ajan jotain näkyvää aikaseks, mutta jossain vaiheessa kun oli samaa seinää tasottanu ties kuinka monta iltaa peräkkäin niin hajotti välil aika vitusti.
[/q]
Tasottaminen on kyl aika ärsyttävää puuhaa, varsinkin aloittelijalle. Siinä tekee saman kohdan helposti parikin kertaa, kun lopputulos ei vaan ole hyvä. Jos itse pitäisi valita yksi homma, jonka teetän ammattilaisella, niin se on nimenomaan tasoitus.
[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]
Aika rankka yleistys.
Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.
[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]
Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?
Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.
IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.
Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.
Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.
Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.
Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- ...
- 98
- Seuraava »