Asiakas on aina väärässä.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Jone, 10.10.2007 10:54:
---
crissy, 10.10.2007 09:25:
mun pointti oli se et jos sulla olis vaikka 100e ostoraja päivässä ja tiedät et olet sen ostanut jo nii menetkö seuraavaan kauppaan ostamaan lisää ja kassalla vasta toteat kun sanotaan ettei oo myyntilupaa et "joo oon kyl jo ostanu 100e:llä tänään"? eli sama ku tiedät et sun tilil on vaiks 50e rahaa ja sun ostokset maksaa 70e niin eihän sulla oo siihen rahaa..

---

Joo, jos kyseessä on sen verran aikuinen ihminen, että se pysyy jotakuinkin kärryillä siitä mitä on jo kuluttanut. 100e ostoraja päivässä viittaisi vähän muuhun - se on todennäköisesti niin alhainen juuri siksi, että kyseessä on joko nuori henkilö (joilta tota hahmottamista sopii odottaa vähän rajallisemmin) tai henkilö, jolla on ongelmia rahankäytön ja/tai summien hahmottamisen suhteen.

Tiedän et tää on "asiakas on aina väärässä"-thread, mutta mua hämmästyttää kerta toisensa jälkeen se kuinka vähän pystyt asettumaan asiakkaan asemaan ennenkuin jo oot lyömässä leimasimella ja kirjoittamassa tänne.
[/q]

no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.

[q]crissy, 10.10.2007 11:14:
no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.
[/q]

No onko se nyt ihan kohtuutonta esim. tässä tilanteessa?

[q]crissy, 10.10.2007 11:25:
kaipa mä oon sit KAAMEE nillittäjä..
[/q]

Voitko sä nyt vaan perkele vastata yksinkertaiseen kysymykseen? :D

[q]Jone, 10.10.2007 11:26:
---
crissy, 10.10.2007 11:25:
kaipa mä oon sit KAAMEE nillittäjä..

---

Voitko sä nyt vaan perkele vastata yksinkertaiseen kysymykseen? :D
[/q]

sori ei kerkee :D

[q]Jone, 10.10.2007 11:16:
---
crissy, 10.10.2007 11:14:

---

No onko se nyt ihan kohtuutonta esim. tässä tilanteessa?
[/q]

Mitä crissen olis pitäny tehdä? En oikeen hiffaa.

Jos asiakas tietää kuluttaneensa rahansa, niin mitä myyjä sille voi enää tehdä?

[q]ezzy, 10.10.2007 13:36:
[/q]

Olla tekemättä numeroa naurettavasti pikkujutusta.

[q]ezzy, 10.10.2007 13:36:
[/q]

Ei mitään.

[q]kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Osaatko tehdä (esim.) mansikkamargaritan/Tom Collinsin/blaa blaa?"
Ja siis kysyjä on yleensä ylimielisen näköinen keski-ikäinen mies, joka on ennen baariin lähtemistään lukenut drinkkikirjaa ja päättänyt päteä baarimikolle/muille asiakkaille. --> Please! Kysytkö kampaajalta osaako hän leikata otsatukan? Kysytkö bussikuskilta osaako hän ajaa autoa?
[/q]

No ainakin mulla on muutamia sellaisia kokemuksia joidenkin baarityöntekijöiden drinkinväsäystaidoista, ettei tuollaiset kysymykset sinänsä kummastuta lainkaan. Toki tämä on harmillista runsaslukuista ammattitaitoisten baarimestarien joukkoa kohtaan.

Vertauksesi muuten ontuu, koska bussikuskilta vaaditaan linja-autokortti. Hyvin harva kampaajakaan tekee käsittääkseni töitä ilman alan koulutusta. Baaritiskin taakse luullakseni taas (ainakin joissain paikoissa) pääsee aika helposti.

"Tarjoilija!!"
Ensinnäkin. Se on baarimestari, ei tarjoilija.
[/q]

Jep. Itsekin takuulla käytät siivoojasta termiä "toimitilahuoltaja", sekä bussikuskista "linja-autonkuljettaja" (kuten ylempänäkin näkyy;)

Ei voida olettaa, että tavallinen baariasiakas tuntee tarkasti kaikki ravintola-alan ammattinimikkeet ja osaa niitä illan humussa käyttää oikein. Siinä olet kyllä oikeassa, että sormien napsuttelu ja rahan/kortin heiluttelu on urpoilua.

Joo, ja sitten vielä että jos tilaa todella ison, aikaavievän ja hankalan määrän juomia (monia eri drinkkejä, kerrosshotteja jne.) tilanteessa jossa asiakkaita on tiskin päästä päähän ja heidän takanaan kaksi riviä jengiä venaamassa juomiaan (mikä jo sinäänsä vituttaa sekä hlökuntaa sekä asiakkaita), olisi hyvin kohtuullista ja kohteliasta jättää edes jotain tippiä. Tipin jättäminen ei (valitettavasti) ole pakollista, mutta aina voi ja saa katsoa tilanteen mukaan!
[/q]

Jos monimutkaisten juomien tilaaminen ruuhkatilanteessa ei ole toivottavaa, voi henkilökunta varmasti kertoa sen asiakkaalle jo tilausvaiheessa. Ehkä tästä voisi myös ilmoittaa jollakin lapulla tai kyltillä? Jos se sen sijaan on sallittua, niin miksi valittaa asiasta? Ei kai asiakkaan tehtäviin kuulu arvioida kulloistakin ruuhkatilannetta ja sen jälkeen huolellisesti suhteuttaa tilauksensa siihen?

Lisäksi en ymmärrä, miten se tipin jättäminen vähentäisi vuoroaan odottavien asiakkaiden vitutusta. Vai pitäisikö heitäkin tipata siitä, että jaksoivat odottaa jonossa vuoroaan?

Monilla ravintola-alan työntekijöillä on kova hinku tuoda tippikulttuuria Suomeen. Sinänsä ymmärrettävää, kukapa ei lisätienestistä pitäisi. (Muakin saa tipata, laittakaa ihmeessä vähän ekstraa seuraavaan tv-lupamaksulaskuunne, ne teistä jotka sitä maksavat... :D ) Mutta loppujen lopuksi tippikulttuuri puree nilkkaan juuri tippien saajia. Esim. USA:ssa tippiä saavilla aloilla minimipalkka on 2,13 dollaria (alle 2 euroa) tunnilta. Tämä siksi, että työntekijän odotetaan saavan juuri niitä pakollisia tippejä joita haikailit. Sitten kun ravintolaan tuleekin hiljaisempi ilta, jää baarimestarin päiväpalkka 15-vuotiaan viikkorahan tasolle. Ei vaikuta hyvältä systeemiltä.

[q]tir, 9.10.2007 23:22:
tapahtuipa tuossa perjantai-iltana.
mielenkiintoista sinällään kyllä.. (ja juu se bacardipullo oli pöllitty samasta ravintolasta eri tiskiltä)
[/q]

Ei vittu miten törkeetä :D

[q]ezzy, 10.10.2007 13:47:
---
tir, 9.10.2007 23:22:
tapahtuipa tuossa perjantai-iltana.
mielenkiintoista sinällään kyllä.. (ja juu se bacardipullo oli pöllitty samasta ravintolasta eri tiskiltä)

---

Ei vittu miten törkeetä :D
[/q]

Sitähän toi on ja totahan tapahtuu ihan Daily basis.. Mutta pahinta toi musta on aina ollut Pubeissa.. Oikeesti yksin vuoroissa ollessa, kun pitää viedä tiskiä pesukoneeseen tai hakea laseja takapöydistä.. on ihan varmaa, että joku liimanäppi siinä välis yrittää pihistellä jotain jos mitään on jäänyt siihen tiskin läheisyyteen.

Ei tätä tietty voi kaikkialle yleistää, Mutta pahimpia pöllimis mestoja on kyl mun kokemusten mukaan olleet aina Pubit ja varsinkin semmoset pienet jossa kaikki on omistajan kavereita..

[q]Jone, 10.10.2007 16:14:
---
ezzy, 10.10.2007 13:36:

---

Olla tekemättä numeroa naurettavasti pikkujutusta.

---
ezzy, 10.10.2007 13:36:

---

Ei mitään.
[/q]

oh that. ja kyllä sitä avautua saa, varsinkin täällä ^_____^

[q]kokosbollar, 10.10.2007 14:47:
Lähdetään kuitenkin perusolettamuksesta että sen henkilön, joka siellä tiskin takana on, pitäisi osata hommansa. Olen kyllä samaa mieltä että nykyään ravintolaan pääsee töihin ihan melkeen kuka urpo tahansa, koska alalla on kova työvoimapula.

Tarjoilija-nimitys on jotenkin ärsyttävän alentava ja 70-lukulainen, ja se vielä korostuu kun sitä käyttävät lähinnä yli 40-vuotiaat miehet. Baarimestarilla tarkoitetaan nykyään lähinnä henkilöä, joka on rahavastuussa baaristaan ja tilittää, ja on yleensä vuorovastaava. Joku tuolla aikaisemmin mainitsi että baarimestari olisi tarjoilijoiden esimies; ainoa paikka missä noudatetaan tuota vanhanaikaista hierarkiaa on enää ruotsinlaivat, joilla olen myös ollut töissä. Siellä ne baarimestarit on niitä kyyskymppisiä tutisevia, osa-aikaeläkkeellä olevia ukkoja.
[/q]
Noh, onneksi te kouluja käyneet olette heti tienneet mitä kaikkiin erilaisiin drinkkeihin tulee ja jopa muistaneet ne ainesosat! Työnohessahan ei tietenkään voi opetella niitä. Ite menin baariin töihin juurikin opiskelun lomassa ja kyllä ne drinkit siinä sujuvasti meni vaikka en ollut osasta edes kuullut. Siellä tosin oli sellanen ohjekirja missä oli yleisimmät tilatut drinkit.

Ja mä en tajuu mitä alentavaa on tarjoilijassa Mitä eroa on oikeesti käytetäänkö susta nimitystä tarjoilija, baarimikko vai baarimestari? Loppujen lopuksi nuo kaikkihan tekee sitä samaa ;)

[q]Jone, 10.10.2007 11:31:
---
crissy, 10.10.2007 11:27:
sori ei kerkee :D

---

Okei.

No, ei sit muuta kuin odottamaan sitä että seuraava asiakas pudottaa hiuspinnin maahan ja et pääset jyrähtämään kuudennenkymmenennen postauksesi neljän kuukauden sisällä siitä kuinka ne on niin perseestä.
[/q]

juust joo

sä oot vissiin tarkemminki sit seurannu tätä mun postailuu..? hei mut jos sua nyppii noin kovaa nii skippaa pliis mun postaukset ihan huoletta niin ei mee päivä pilalle eiks jeah!

[q]crissy,
sä oot vissiin tarkemminki sit seurannu tätä mun postailuu..? hei mut jos sua nyppii noin kovaa nii skippaa pliis mun postaukset ihan huoletta niin ei mee päivä pilalle eiks jeah!
[/q]

Sanotaanko vaikka, ettei tätä topiccia oo tarvinut viime kuukausina mitenkään suurennuslasilla lukea huomatakseen, että sua vituttaa asiakkaat. Sekä edellisen, että uuden duunin.

täytyypä sanoo, et onneks en oo ravintola-alalla töissä *pökr* toisaalta, nyt kun oon tehnyt taas enemmän kaupassa vuoroja, niin valittamisen/kyrpiintymisen määrä lisääntyy joku siinä vaan on, että ihmisten käytöstavat unohtuu kun tullaan kauppaan ja maksetaan ostokset.

[q]devisss, 11.10.2007 15:58:
---
crissy,

---

Sanotaanko vaikka, ettei tätä topiccia oo tarvinut viime kuukausina mitenkään suurennuslasilla lukea huomatakseen, että sua vituttaa asiakkaat. Sekä edellisen, että uuden duunin.
[/q]

no ehkä on tullu avauduttua paljon, ja joskus ehkä syyttä..
En viihtynyt ravintola-alalla enää niin hyvin kuin ennen perhettä. Ja kaipa seki siitä työpaikasta sanoo jotain et sieltä on kolme (8 hlöstä) lähdössä heti kun toinen työpaikka löytyy.

Se mesta oli lähiöbaari/ruokaravintola. Porukka nyt oli mitä oli.. kahta kauheemmat avautumiset sais kuulla työkaverilta joka on sitä paikkaa enemmän täys kuin mä

Mut joo.. Nyt oon kyl sellasella alalla minne oon halunnu jo kauan. Tosin noi mun "uudet" nillitykset on lähinnä ihmettelyä et noinki jotkut toimii, et puetaan vaatteet päälle ennenkuin ne on edes maksettu jne.

mut joo kaipa sitä täytys tukkia turpa ja olla ihan hiljaa

[q]crissy, 10.10.2007 09:25:

mun pointti oli se et jos sulla olis vaikka 100e ostoraja päivässä ja tiedät et olet sen ostanut jo nii menetkö seuraavaan kauppaan ostamaan lisää ja kassalla vasta toteat kun sanotaan ettei oo myyntilupaa et "joo oon kyl jo ostanu 100e:llä tänään"? eli sama ku tiedät et sun tilil on vaiks 50e rahaa ja sun ostokset maksaa 70e niin eihän sulla oo siihen rahaa..
[/q]

no on toi mustaki hieman outoa, että jos tietää että on ostanut sen verran kuin ostoraja sallii, ni koitetaan silti ostaa lisää

[q]crissy, 11.10.2007 20:18:

mut joo kaipa sitä täytys tukkia turpa ja olla ihan hiljaa
[/q]

höpöhöpö

[q]T82, 13.10.2007 22:41:
TERVETULOA RAUTAKAUPPAAN JOSSA TOTAALI NETTOHINNOITTELU!
Arvaappa vaan kuinka monta kertaa meiltä koitetaan tinkata päivän aikana... tuntuu että joka toinen lause mitä me sanotaan on: "meil on nettohinnoittelu, me ei anneta alennusta mistää"
[/q]

Missä rautakaupassa on totaali nettohinnoittelu?

Rautakaupathan on kuuluisia siitä että esim. hyvä vasara maksaa 195e, mutta jokainen asiakas saa siitä "tarjouksen" joka pudottaa hintaa, jos ostat enemmän kuin yhden tuotteen samalla kertaa, tarjous paranee entisestään, sitten kanta-asiakas saa omalta myyjältään "alennusta", sit kun se vielä menee rakennusfirman X tilille, niin siitä saa vielä lisää alennusta ja lopulta se vasara maksaa 78e

Eli siis että kaikki on törkeesti ylihinnoiteltua ja sitten kaikenmaailman syistä ne hinnat laskee ja laskee, toisille enemmän ja toisille vähemmän, mutta en mä oo koskaan kuullut rautakaupasta jossa joutuis maksamaan hyllyssä lukevan hinnan...

[q]T82, 13.10.2007 23:36:
Tervetuloa Lahteen ja Kodin Terraan, meillä ei tinkata, meillä on hinnat tinkattu valmiiks...
[/q]
Yks tuttua on kans töissä tuolla ja se on kans kertonut aika hauskoja juttuja asiakkaista :D

Tervetuloa Lahteen ja Kodin Terraan, meillä ei tinkata, meillä on hinnat tinkattu valmiiks...

[q]candyraver, 13.10.2007 22:00:
On sitä kyl tullut kuultua mitä omituisempia yrityksiä ja aina meinaa hitsata kiinni, kun alkavat tinkimään..Menis kirppikseltä sit ostamaan, jos pitää saada tinkiä! NIIN!! PRKL!!*grr*
[/q]

Tosi monessa paikassa ilmeisesti joustoa tapahtuu, ja siitä kärsii sitten ne, jotka ei voi joustaa. Mulla sama ongelma. Kovasti aina koitetaan mun kanssa sopia että "ja tästähän ei siis tule mitään lisäveloitusta" tai "niin ja luonnollisestihan tämä ei meille maksa mitään" jne, mutta siinä on hyvä tyynesti antaa reklamaatio-osaston puhelinnumero koska mulla ei ole valtuuksia sanoa noista asioista juuta eikä jaata.

O