Asiakas on aina väärässä.

Back to yleinen keskustelu O

Jos teetta pöytävarauksen, on suotavaa tulla ajoissa tai ilmoittaa että myöhästyy tai ettei tule ollenkaan.
On turhaa seisottaa tyhjiä pöytiä pitkän aikaa.
Ei se voi olla niin vaikeaa.
Vai onko?

[q]innae, 6.11.2005 02:34:
Jos teetta pöytävarauksen, on suotavaa tulla ajoissa tai ilmoittaa että myöhästyy tai ettei tule ollenkaan.
On turhaa seisottaa tyhjiä pöytiä pitkän aikaa.
Ei se voi olla niin vaikeaa.
Vai onko?
[/q]
Jos tekee pöytävarauksen klo 19:00 niin voisi kuvitella saavan pöydän ennen klo 23:00. Ei se voi olla niin vaikeaa.

Tuli mieleen kun olin aikoinani töissä eräässä telemarkkinointifirmassa. Olin kerran sattumalta päivystämässä asiakaspalvelupuhelinta, joku keski-ikäinen rouva soitti ja rupesi hetii huutamaan että miksi hänelle on tullut lasku kun hän ei ole mitään tilannut. Pyysin häntä rauhoittumaan ja kertomaan laskunnumeron jotta saan sen koneelta auki. Katsoin sitten ensimmäisenä kuka on kyseisen tilauksen myynyt. Kappas vaan huomasin itse myyneeni sen. Sanoin rouvalla että olen itse tilauksen myynyt ja minulla ei ole tapana tehdä "kupla" tilauksia. Rouva oli hetken hiljaa ja sanoi sitten että kai sen voi silti peruuttaa. Vastasin että etämyyntiä koskeva kuluttajansuojalain mukainen 14vrk:n peruutusaika on jo ylittynyt että kyllä se pitää nyt maksaa. Rouva vastasi jotain tyyliin aha ja sulki puhelimen. Myöhemmin tarkistin koneelta että kyllä rouva oli sitten lopulta laskunsa maksanut.

Jos limuautomaatti syö rahat, soittakaa siihen v*tun numeroon mikä on automaatin kyljessä älkääkä whinettäkö asiasta esim kauppakeskuksen edustajalle! *toktok*

[q]hallucinogen, 4.11.2005 17:27:
Ois kyllä mainio kun jengi kiroilee tänne "vittu oli muuten vitun tyhmä asiakas plapla..." ja sitten joku tunnistaa itsensä siitä "se olin muuten minä..." ;D
[/q]
Mua taas harmittaa, että harvempi niistä idiootti-asiakkaista todella lukee näitä, saisivat ottaa opikseen kuinka tulee käyttäytyä ja kuinka ei.*joo*

[q]Juhgu, 15.11.2005 08:27:
Varsinkin jossain kaupassa, kioskissa tms on paljon parempi että kassa laskee ne hilut kuin että ostaja, jolla menee 3 minuuttia jokaisen ajatuksen suorittamiseen, laskee niitä kolikoita 2 vuotta samalla kun sen takana jonottavista asiakkaista alkaa nousta höyryä.
[/q]

Lisäksi kassa joutuu ne joka tapauksessa laskemaan itse varmistaakseen, että siinä tosiaan on tarvittavat hilut. Mieluummin siis kyllä noin, että antavat suosiolla kassan laskettavaksi ne kolikot. Rasittavampaa on seurata kun mummelit pyörittelevät kolikkoja näpeissään ja miettivät onko kyseessä kymmenen vai kahdenkymmenen sentin kolikko (viiden sentin kolikon ollessa se, mitä kaivattaisiin).

[q]Kolera, 10.11.2005 21:58:
---
extramppa, 10.11.2005 17:59:
---
Mua taas harmittaa, että harvempi niistä idiootti-asiakkaista todella lukee näitä, saisivat ottaa opikseen kuinka tulee käyttäytyä ja kuinka ei.*joo*

---

Musta taas on just kiva lukasta näitä niin jos joskus jollain asiakaspalvelijalla sattuu olemaan naama ihan norsunvitulla ja sopiva rako siinä käy niin rysäyttää kaikki täältä löytyvät huonot jutut ja sähläykset putkeen kerralla tiskiin.
[/q]

Leikit hengelläs.

Tästä aiheesta voisin kirjottaa romaanin. Mutta mainitaan vaan pari..

1. Jos tuotteessa on jotain vikaa ja se lähetetään huoltoon ja me kerrotaan että siinä menee se parisen viikkoa ja me soitetaan sulle kun se tulee sieltä huollosta, niin älä jumalauta soita joka päivä "Onko siitä (halpispaskaromusta) jo kuulunu ku eilen sen toin huoltoon.. nyt se on ollu siel viikon". Mjoo.

2. Työskentelen suomen kolmanneks suurimmassa kauppakeskuksessa. Ko. keskus on suunniteltu ihan päin vittua, mitään kaunistelematta, jopa vähätellen. On olemassa vanha ja uus puoli.
Cittarin info on eriasia kun kauppakeskuksen info, joka sijaitsee edelleen siinä keskellä uutta osaa spice ice:ssa. Jeh, siinä on sellanen kymmenen senttiä kertaa kymmenen senttiä vihree i, joka asiasta tiedottaa.

3. Meijän info ei oo mikään 118, josta yhdistetään liikkeestä toiseen ja vielä kolmanteenki.

4. Jep, ja me ei tiedetä Mustanpörssin valikoimaa tai minkälaisia kenkiä jostain K-kengästä löytyy. Ehkä molemmat Keskon alaisia mut ei meil sit mitään muuta tekemistä toistemme kanssa ole.

5. Pikkolo, Cassa, K-market, K-supermarket ja K-citymarket on todellakin eri liikkeitä.

6. En todellakaan tiiä millon Sonerapisteen työntekijät tulee töihin, niillä kun ei tunnu koskaan olevan mitään säännöllisiä työaikoja, ja ei, en tunne soneran tuotevalikoimaa. Meillä on tässä myynnissä vaan parit latauslipukkeet, joista en edes tiiä mihin liittymään ne sopii ja ei sovi.

7. Jos maailman kämäsin ohjelma, Winrask, Lippupalvelu, on nurin, niin se on nurin. Me ei sille mitään mahdeta. Kaikki on yksin ruotsalaisten vikaa. Siellä se emokone tilttailee vähän väliä.
Eikä meiltä voi varata lippuja, kuten ei mistään muustakaan lippupalvelun pisteestä. Liput voi varata ainoastaan netistä tai lippupalvelun puhelinpalvelusta. Me vaan myydään niitä.

8. Veikkauksessa oman tilinumeron jos antaisit ensimmäisenä, et viimesenä.

9. Kyllä me vaihdetaan rahaa. Laita kolikot pöydälle, astu syrjään, et voi mitenkään auttaa. Me joudutaan laskemaan ne jokatapauksessa uudestaan.

10. Soitan sulle mielelläni taxin, odotatko sen aikaa, että kerron sulle tilausnumeron, ja ei, se taxi ei tuu tohon oven eteen, se tulee sinne parkkihalliin A-taxiruutuun, niinku se tuli eilenki.

Näitä riittää.. Kertokaa vaan jos haluutte kuulla lisää?

[q]Jocular, 15.11.2005 12:17:
---
Kolera, 10.11.2005 21:58:
Musta taas on just kiva lukasta näitä niin jos joskus jollain asiakaspalvelijalla sattuu olemaan naama ihan norsunvitulla ja sopiva rako siinä käy niin rysäyttää kaikki täältä löytyvät huonot jutut ja sähläykset putkeen kerralla tiskiin.

---

Leikit hengelläs.
[/q]

Ei kun se leikkii vaan sun mielenterveydellä ;)

Heh, yhdyn tohon mitä Jocular sanoi. Mä en ainakaan aio säästellä sanojani jos siltä tuntuu, vaik asiakaspalvelussa oonkin

Oke, my bad! :)

[q]paasaus[/q]
http://www.phnet.fi/public/juhgu/s/toktok2.gif

[q]REivaaja, 9.8.2008 14:34:
Sä varmaan olisit saanut sanoa suoraan että siitä saa kuitin, josta näkee hinnat ja se laskee ne automaattisesti ilman että sä voit siihen vaikuttaa.[/q]
Mä en saa kuittia ennen ulos ennen kuin täti maksaa, eikä se halunnut maksaa koska sen mielestä ne ei maksaneet niin paljon. Eli kiitti vinkistä, mutta teeppä itse kassahommia ensin ja tuu sit kertomaan miten ne koneet toimii.

[q]Ja kyllä se nyt on saatanan hyvä juttu että hän yritti puhua Suomea vaikka se olikin hänelle vaikeaa. 1. Se on kohteliaisuus jota sä et näköjään käsitä 2. Se on kieltä harjoittavaa *dissaa*[/q]
Mä olen täysin samaa mieltä siitä että on mukavaa jos kieltä osaamaton asiakas osaa edes sanan tai kaksi suomea, palvelen päivittäin asiakkaita jotka ei puhu suomea tai englantia kuin muutaman sanan ja 98% ne menee täysin loistavasti. Monet meidän työntekijät ihan suoraan pyytää mut kassalle jos on kielimuuria, koska mä pärjään elekielellä ja niiillä muutamilla yhteisillä sanoilla yleensä paremmin kuin meidän muut työntekijät. Kyse ei ollut siis nyt kielimuurista, vaan siitä että jos sä tiedät että sulla ei ole yhteistä kieltä vastapuolen kanssa, niin silloin sun ei kannata olla ns. hankala asiakas. Tottakai silläkin tädillä oli oikeus väitellä mun kanssa vaikka indokiinaksi, mutta jos sen takana on 10 asiakasta lisää odottamassa ja kaikki tuotteet on viivakooditettuja ja myös päässälaskettavissa, niin mun mielestä sen ei pidä tulla siihen kassalle laisinkaan jos se haluaa vielä pohtia että paljonko rahaa se haluaa käyttää.
Sama asia se on vaikka suomeksikin, älä tule ostoksille jos et osaa laskea, et kuunnella etkä uskoa kassakoneeseen.

Mut sä nyt yrität keksiä noita uskomattomia rasistijuttuja joka paikasta, joten aivan sama. Oot muuten melko lähellä päästä ensimmäiseksi mun ignoressa ikinä. Musta se toiminto on aina ollut melko turha, mutta alan muuttaa mieltäni sun kanssa, koska jauhat näitä samoja "luin nopeasti, vastaan kiivaasti" juttuja joka paikassa... Uskon että sulla on niiden takana järkevä aate tai kaksi, mutta kannattaisi ehkä olettaa että muillakin voi olla.
[q]
Täällä usein pitää mainita turhia asioita, kuten etnisyys, vaikka se ei millään tavalla edes liity asiaan. Se liitetään asiaan.[/q]
Juurikin kulttuuritaustojen vuoksi se voi hyvinkin liittyä asiaan. Mä en esim. ole koskaan käynyt afrikassa, mutta joku jo sanoikin että siellä pitää oikeesti pitää kiinni rahoistaan kunnes saa tuotteet itselleen, joka selittää hyvinkin tädin rahoista kiinnipitämisen ja todella nopean muovipussin kiskaisun pois kassalta.
[q]
kai sitä nyt saatana tuleekin välillä ongelmia kun toinen muuttaa kokonaan erillaiseen maahan.
Sitä voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa siihen kuinka nopeasti he sopeutuvat ja sopeutuvatko he edes. Odottelen tässä Chinatowneja ja Turkkilaiskortteleita kun ei heille muutenkaan löydy yhteisöä.[/q]

Mun ystäväpiiristä löytyy kyllä ulkomaalaistaustaisia ihmisiä useampiakin ja olen myös työskennellyt useampien kanssa, joten sun on ihan turha käydä mulle lässyttämään tommosta kuraa... Miten mun olis susta nyt pitänyt käyttäytyä paremmin jotta täti olis sopeutunut?

Mähän hoidin tilanteen loppuun asti hymyillen, mä laskin sille ne laskimella, mä laskin ne sille ääneen, mä laskin ne sille paperille, mä annoin sille kuitin kuten se halus (ja kuten antaisin kaikille), mä viikkasin sen vaatteet uusiksi kun se kertaalleen repi ne siihen pöydälle.

Ei se että valitan täällä ole huonoa asiakaspalvelua, se täti sai parempaa asiakaspalvelua kuin valtaosa suomalaisista ja juurikin siksi etten päässyt kunnolla selittämään sille asioita, enkä meinannut aina ymmärtää, eli juurikin kielimuurin ja kulttuurieron vuoksi kohtelin sitä paremmin kuin suomalaista asiakasta olisin kohdellut. Suomalaiselle asiakkaalle olisin voinut sanoa että "No pohdi siinä sivussa hetki vielä että haluatko ko. tuotteet vaikka ne maksaa ton verran, otan sillä aikaa tästä muita asiakkaita"

Eli lyhyesti, vedä se pää pois perseestä tai lopeta ainakin huuteleminen.

[q]
AAARRRGHHH! mua *ituttaa taas niin saatanasti ihmisten typeryys ***TU!!!
[/q]

Katso peiliin.

EDIT: väsytypoja ja quotevirheitä

[q]extramppa, 10.11.2005 17:59:
---
hallucinogen, 4.11.2005 17:27:
Ois kyllä mainio kun jengi kiroilee tänne "vittu oli muuten vitun tyhmä asiakas plapla..." ja sitten joku tunnistaa itsensä siitä "se olin muuten minä..." ;D

---

[/q]

Mä olen ollut nyt erilaisissa asikakaspalvelu hommissa 8-9 vuotta (alussa koulun ohella, nyt jo viiden vuoden ajan täyspäiväisesti) ja kyllä mun täytyy myöntää, että mun asenteeni asiakaspalveluhenkilöitä kohtaan ei missään nimessä ole lempeä. Mä olen se asiakas joka vaatii että tärkein asia myyjän elämässä (ainakin silloin kun olen myymälässä) olen minä. Odotan että minua palvellaan kuten minä palvelen muita. Minä, asiakkaana, olen AINA oikeassa.

Tais mennä pikkasen aiheen sivusta..

Jokaiselle ASIAKKAALLE, jonka sopimus on irtisanottu maksamattomien maksujen vuoksi haluaisin sanoa, että mm. seuraavat syyt EIVÄT pääsääntöisesti kelpaa selitykseksi sille, ettei ole viimeiseen kolmeen kuukauteen maksanut kuukausittaisia maksujaan, tai vaivautunut edes olemaan yhteydessä kymmenestä kirjeestä ja huomautuksesta huolimatta:

-"siis mä oon ollu tässä kipeenäki"
-"mulla on vaan yksinkertasesti ollu muuta ajateltavaa"
-"oon ollu lomalla / matkalla / en oo ollu kotona"
-"oon mä ne kirjeet nähny mut en oo vaan lukenu"
-"emäntä näitä yleensä maksaa"
-"oon rakentanu tässä taloo ja autoki oli korjaamolla"
-"on menny vähän huonosti, on eroki vissiin tulossa"

Loppuu se vähäinenkin joustavuus, kun kuulee jatkuvasti noita samoja juttuja.

ei mua onneks koskaan pahemmin keitä olla asiakaspalveluammatissa töissä meil o ihanat vakkari-asiakkaat ja muutenkin 95%asiakkaista on helmiä *sydän*
joku 9kk ollu töissä eikä kertaakaan oo asiakkaiden takia ollu paha mieli
Muiden työntekijöiden kanssa ollu joskus jotai kränää mut ei pahemmin edes niiden

sääli vaan ettei mua kiinnosta matkustaa 3-4h julkisilla duuniin ku autolla pääsis tunnissa edes takaisin. varsinkin kun vuorot on n 5-6h

[q]Yallu, 22.11.2005 10:53:
Minä, asiakkaana, olen AINA oikeassa.

[/q]
Oot tainnu pettyy aika monta kertaa, kun huomaat ettet ole oikeassa (tai sitten et osaa AINA oikeassa olevana asiakkaana vaatia täydellistä palvelua).
"Toi tuote ei sitten maksa mitään" -asiakas
"Ei tietenkään, kaikki täällä on ilmaista" -myyjä
Tuohan toteutuu aina, koska asiakas on AINA oikeassa

[q]Caro², 25.11.2005 04:00:
Asiakkaat on perseestä. Tutkimuksien mukaan melkein 100% firmojen ongelmista liittyy jollakin tapaa asiakkaisiin.
[/q]

Mihin tutkimuksiin toi perustuu?

Olen ollut jonkin aikaa asiakaspalvelualalla ja siinä oppinut ainakin sen, että itse asiakkaana ollessani en ala räyhäämään syyttä suotta. Jos ongelma pitää selvittää, sen voi hoitaa asiallisesti puhumalla.

Kokemuksesta voin sanoa, että jos sattuu useana päivänä peräkkäin saamaan syyttä asiakkaalta kuraa niskaan, niin se alkaa vituttamaan. Takaisinkaan ei voi mitään sanoa vaikka asiakas olisi kuinka väärässä. Toisaalta jos sattuu saamaan asiakkaalta hymyn tai jonkun pienenkin kohteliaisuuden, niin se voi pelastaa koko päivän, ehkä jopa viikon.

Etenkin nyt, kun joulusesonki alkaa olla kuumimmillaan, ihmisillä on jumalaton kiire joka paikkaan ja kaupoissa pyörii porukkaa, kuin härmänhäissä, niin siitä aiheutunutta mahdollista stressiä ei saisi purkaa "syyttömiin", kuten esimerkiksi kaupan kassalla työskenteleviin.
Voimia kaikille asiakkaiden kanssa työskenteleville kestää huonot päivät ja muistaa ne pienen pienet hyvät hetket, jotka saattavat piristää synkänkin päivän.

[q][Nuclear], 2.7.2005 00:18:
---
Lost-Soul,
No mitä se sitten sille alkaa urputtaa jos se saa paikanpäällä huonoo palautetta. Tyhmähän siitä menee esimiehelleen kertomaan.
---

Eli jos asiakas vaikkapa valittaa, että palvelupisteessä on hirveä jono, vesi loppu ja kuuma ilmakin niin se on tyhmä työntekijä joka siitä ylemmille tahoille kertoo? Huh..
[/q]
Varmaan jo ymmärrät tahallasi väärin, mutta tuollaisiin pystyn antamaan suoraan vastauksen. Ja on se kumma kun et pysty ymmärtämään suhteellisen selkeää kirjoitusta ja väännät vielä minun kirjoituksiani juuri väärin.

(Ja todennäkösesti vastaisin noihin valituksiin "yksi ihminen ennen sinua ja alat itkemään?? voi pikkusta; Me emme myy mitään virvokkeita täällä, mutta niitä löydät varmasti kaupasta; En mahda ulkona olevalle lämpötilalle juuri mitään, mutta kerron toki isolle A:lle että on vähän liian läämin)

[q]
Asiakaspalvelu duuni nyt vaan on asiakaspalvelu duunia ja ne vttumaiset asiakkaat kuuluu työnkuvaan myös. Edelleen en oo sanonu, että sellasta mulkkua joka tulee huutamaan päin naamaa pitäis rekisteröidä mitenkään, sen sijaan sellaset asiakkaat jotka asiallisesti ilmoittaa epäkohdista niin heitä voisi joskus kuunnellakin ja viedä asiaa eteenpäin.
[/q]
Ja itse olen juuri puhunut näistä mulkuista, joita tuolla riittää (ainakin eilen). Ja tähän topiciin juuri niistä ihanista mulkuista kait pitikin kirjotella (eli niistä "ihanista" hetkistä asiakaspalvelussa).

[q]
Eli teillä kaikki asiakkaiden mielipiteet mitataan vain sillä mitä on paperilla? Typerää IMO, suurin osa mielipiteistä kun tulee sillä hetkellä eikä siitä mitä paperille rustataan.
[/q]
Melkein koko sen ajan kun juttelen asiakkaan kanssa, saan jotain palautetta palvelusta, tuotteesta, ympäristöstä yms. Tietenkin jos juttelen 10min asiakkaan kanssa, niin kirjotan dokumenttia 20min siitä keskustelusta.. Tämähän on juuri liikkeessä olevien asiakaspalvelioiden työ ja näin varmasti tehostetaan kaikkien asiakkaiden palvelemista. Typerää IMO.

[q]
Onks se numero ilmainen?
[/q]
Muistaakseni on, mutta en ole täysin varma tähän aikaan yöstä. Jos se numero ei ole maksuton, niin siitä voi suoraan valittaa nokialle ;)
(Kohta varmaan jutellaa miten tuotteiden ja palveluiden hintoihin pystyy yksi pieni asiakaspalvelija vaikuttamaan siten, että se ei maksaisi mitään asiakkaalle. Sehän on tyhmää maksaa tuotteista ja palveluista ;)

[q]
Edelleen puhe on paikanpäällä kokemasta epäkohdasta eikä mistään kun puhelin nyt ei toiminu ja siinä on tyhmän värinen näyttökin ja sit juostaan kauppaan tuulispäänä, haukutaan asiakaspalvelijat alimpaan helvettiin ja vielä tuhahdetaan kun joudutaan tekemään kaikki kirjallisena.
[/q]
Ja edelleen puhe on siitä kitinästä mitä jokin asiakas tulee myymälään huutamaan ja josta saisi paljon paremman tuloksen (ja vielä helpommin) jos jaksaisi kirjoittaa sen paperille tai lähettää sen maililla esim myymälään. (Näin ainakin itse olen tämän kirjoituksen alunperin aloittanut)

[Yleensä paikanpäällä koketut epäkohdat tullaan itkemään seuraavana päivänä tai jopa 3kk kuluttua (tietenkin jonon pituus saatetaan huutaa heti, mutta niihin ei ainakaan meidän myymälässä pysty tekemään mitään, jos halutaan asiakkaitakin mahtuvan sinne sisään.)]

otetaan tuolta aijempaa vähän
[q]
Lähinnä viittasin johonkin pienempään epäkohtaan... vaan se, että jos kokee saaneensa paskaa palvelua niin siitä ihan asiallisesti ilmoittaa ja duunari vie viestiä eteenpäin.
[/q]
Paska palvelu on asiakaspalvelijan antamaa palvelua, suuri jono ei mielestäni ole paskaa palvelu vaan huonosti organisoitu liike. Juuri siitä paskasta palvelusta mielestäni pitää ilmoittaa vähän suoraan tämän asiakaspalvelijan esimiehelle, jotta asialle voisi tehdä jotain. Ja jos asiakaspalvelija antaa kokoajan paskaa palvelua, niin silloin potkut ovat paikoillaan.

Jatketaan tätä saman asian kirjottamista vielä paljolti, joohan...

O