Asiakas on aina väärässä.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- ...
- 111
- Seuraava »
[q]serotonot:
---
mayah:
---
serotonot:
Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä.
---
Meillä ainakin tiskin takana toiset pitää yhteistä kippoa ja toiset kerää omiinsa. Siis tiskikohtaisesti. Riippuen siitä, kenen kanssa on töissä siis ja miten baarimikot keskenään sopivat. Ruokaravintolapuolesta en tiedä.
---
No siis itse tarkoitin lähinnä ruokaravintoloita joista tuossa jäljemmässä puhuinkin. baareissa en kyllä tippaa, tiedä tosin mistä se johtuu
[/q]
Niin no on totta, että jossain paikoissa on yhteinen tippikuppi, mutta aikapitkälti olen yleensä tipit omaan taskuuni laittanut jos jotain tippiä olen saanut. Tosin jos asiakas oikeasti tyyliin sanoo että kiitokset "kokille" ja antaa rahaa vähän niikuin kokille vietäväksi, niin sitten olen vienyt rahat kokille/yhteiseen tippikulhoon.
Kokit saa enemmän liksaa kuin tarjoiliat btw, osa syy on se niiden duuni, mutta osana on perusteltu sitä että ne ei saa sitä tippiä ja että tarjoilian palka lisääntyy tipin mukana.
[q]mayah:
---
serotonot:
Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä.
---
Meillä ainakin tiskin takana toiset pitää yhteistä kippoa ja toiset kerää omiinsa. Siis tiskikohtaisesti. Riippuen siitä, kenen kanssa on töissä siis ja miten baarimikot keskenään sopivat. Ruokaravintolapuolesta en tiedä.
[/q]
No siis itse tarkoitin lähinnä ruokaravintoloita joista tuossa jäljemmässä puhuinkin. baareissa en kyllä tippaa, tiedä tosin mistä se johtuu
[q]Cloud:
---
ambomaalapsi:
Turha tippienkään perään on ulista, jos ei osaa palvella.. varsinkin kun tipittäminen ei ole suomessa mikään yleinen käytäntö. Tippiä saa hyvästä palvelusta.. kannattaa sitten miettiä mitä se on.
---
Itse kokisin että suomalainen antaa tippiä, silloin kun hän haluaa näyttää "seuralaisilleen" että mulla on varaa ja kato mä osaan tän homman. Eikä niinkään hyvästä palvelusta, kuten se ehkä kuuluu antaa[/q]
Suomessa tuo tippaamattomuus myös perustuu siihen tasa-arvojärjestelmään jossa tipitkin pitää periaatteessa jakaa tasan vuorossa olleiden kesken. Näin ainakin käsitykseni mukaan usein toimitaan, korjatkaa jos olen väärässä. Mielestäni siinä tapauksessa tippi menee tietyllä tavalla hukkaan koska senhän on tarkoitus olla ekstraa sille palvelijalle, ei koko sille työporukalle. Ne saa palkkansa työstään ja tippinsä omista suorituksista.
Tästä huolimatta jätän poikkeuksetta ravintolassa tippiä jos palvelu on ollut hyvää ja kyse ei ole lounaasta vaan "oikeasta" ruokailusta.
Ai joo, tulipa muuten mieleen yks ärsyttävä tapaus töistä muutama viikko sitten. Meillä tuolla Sedulassa on kantiskortit käytössä ja niillä pienen oluen ja siiderin saa 2,5 eurolla koko illan, joka päivä. Yleensä kaikki näyttää kortin siinä tilatessaan, että tietää laittaa sen pienen oluen ison sijaan, mut yksi kundi tuli tiskille aika alkuillasta, tilas kaksi olutta, yhden siiderin ja yhden lonkeron. Kysyin siltä, et laitetaanko isot vai pienet oluet ja poika nyökkäili, et isot tietysti. Heitettiin vielä puolin ja toisin jotain tyhmää läppää, et kyllähän sitä aina ison oluen jaksaa juoda tähän aikaan illasta jne.
Kun sitten tuli maksun aika, poika kaivoi rahat esille ja muisti, että hänellä olis sellainen kanta-asiakaskorttikin, jos siitä on jotain hyötyä. Mä sitten totesin, et joo, saahan sillä pienen oluen/siiderin 2,50 hintaan. Siinä vaiheessa kundi alkoi väittää, et hän nimenomaan tarkoitti pieniä oluita ja kun mä huomautin, et vielä kysyin että laitetaanko isot vai pienet oluet, hän väitti naama vakavana, että hän tarkoitti isoa lonkeroa. Hänelle ei kelvannut selitys, että lonkero on talon lonkero, 2cl giniä ja greippilimsaa, eli lonkerosta ei ole olemassa kahta standardikokoa. Ihmetytti kyllä, että kundi jaksoi pokkana asiasta valittaa, kun varsin hyvin tiesi tilanneensa isot oluet. Oli taas oikein miellyttävä alku illalle...
Ja epäilijöille todettakoon, että kyllä, poika sai pienet oluet 2,5:n hintaan, ja kyllä, minä hymyilin koko ajan, ja kyllä, hän lähti tiskiltä todennäköisesti tyytyväisempänä, kuin silloin, jos koko tapausta ei olisi sattunut. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö mua sais se ärsyttää.
[q]ambomaalapsi:
Turha tippienkään perään on ulista, jos ei osaa palvella.. varsinkin kun tipittäminen ei ole suomessa mikään yleinen käytäntö. Tippiä saa hyvästä palvelusta.. kannattaa sitten miettiä mitä se on.
[/q]
Itse kokisin että suomalainen antaa tippiä, silloin kun hän haluaa näyttää "seuralaisilleen" että mulla on varaa ja kato mä osaan tän homman. Eikä niinkään hyvästä palvelusta, kuten se ehkä kuuluu antaa.
Jos asiakas ei osaa käyttäytyä, voidaan hänet poistaa liikkeestä. Suomalaiset voisivat opetella käyttäytymään asiakkainakin etikettien mukaisesti.
Offtopic jos minusta tulisi se freeking maailman keisari laittaisin suomalaiset tapakurseille. Niin asiakkaat kuin myyjät.. kaikki freeking pakko tapa-aivopesu kurseille jonka jälkeen jokainen osaisi käyttäytyä kuten kuuluu.. =)
[q]Verano:
paskankukkulat tosiaan
et kai sä nyt ihan tosissas väitä että mestoissa, joissa joku tulee heti oven suussa kyselemään kuinka voin palvella ja sitten tulee vielä sovituskopin oven taakse kysymään sopiiko se mekko, ei tää palvelualttius ynnä suuri henkilökunnan määrä per asiakas näkyis mitenkään tuotteiden hinnoissa?[/q]
En tietenkään. Minä maksan palvelusta erittäin mielelläni ja se olikin edellisen postaukseni pointti! En minä ole vaatimassa palvelua halvoilla hinnoilla, vaan vaadin että tuotteen ylitettyä tietyn hintatason saan sitä palvelua automaattisesti. Jos en sitä saa (kts. huoltamoesimerkki) ja koen että hinnat sitä edellyttäisivät, niin en todellakaan ala tekemään työntekijöiden hommia heidän puolestaan, vaan silloin se tarjotin jää sinne pöydälle.
[q]Verano:kyllä mä ainakin oikein mielelläni kerään ite tarjottimen, ruokailuvälineet, juomat, salaatit, leivät, riisit/ perunat ja haen safkat tiskiltä, meen kassalle maksamaan, palautan astiat ja lajittelen bio- ja sekajätteet ja laitan kaikki likaiset ruokailuvälineet omille paikoilleen. tuon kun teen niin hyvä lounas yliopistolla maksaa 2,10. [/q]
Niin, tietenkin tuolla hinnalla. Miten tuota tilannetta voi verrata esittämääni huoltamo-esimerkkiin? Tekisitkö samat temput 7,5 eurolla, kun sisältö on alle puolet tuosta? On muuten aivan turha verrata täysin kaupallista toimintaa ja HYY:n ylläpitämää, voittoa tavoittelematonta organisaatiota.
[q]Verano:ja vanha totuushan on se et jokainen voi ite valita missä asioi omien mieltymyksiensä ja varojensa mukaan.[/q]
Näin minä toimin. Olen tässä muunmuassa boikotoinut erittäin lähellä duunia sijaitsevaa ravintolaa reilut 2 vuotta, koska palvelu oli paskaa ja en ole saanut vastinetta rahoilleni. Näin helppoa se on. Minä teen valintoja, toivottavasti moni muukin tekee pelkän valittamisen sijaan.
[q]toma:
Aikoinaan kun olin ikkunoita pesemässä "Ja puhdasta tulee?"
oli aina yhtä kiva kuulla ohikulkijoilta. Jep.....
[/q]
Mikäköhän siinä on, et sitä kuvittelee aina heittävänsä niin saatanan hyvää läppää?
[q]flygfisk:
---
phanatic:
Niin? Jos olet jo yhdessä jonossa, ei mielestäni ole mitenkään erityisen epäkohteliasta olla tarjoamatta paikkaa toisesta jonosta.
---
Ok. Kyseessä on ehkä kasvatus- ja kultturikysymys.[/q]
Taitaapi olla. Mun kokemuksen mukaan odotettu käytös tuossa tilanteessa on että se joka haluaa siirtyy toiseen jonoon, oli sitten itse jonon keskellä tahi päässä, ja jos itsensä takana oleva siirtyy toiseen jonoon ja itse siirtyy sinne vasta sen jälkeen, on oman hidastelunsa vuoksi sen jälkeisemmän paikan ansainnut... Mun mielestä tämä on näin ihan luonnollista ja luontevaa. Oudompaa olisi alkaa neuvomaan ventovieraita siirtymään toiseen jonoon.
[q]phanatic:
Niin? Jos olet jo yhdessä jonossa, ei mielestäni ole mitenkään erityisen epäkohteliasta olla tarjoamatta paikkaa toisesta jonosta.
[/q]
Ok. Kyseessä on ehkä kasvatus- ja kultturikysymys.
[q]flygfisk:
Hallelujaa.
Menin kauppaan. Ostin kolme tavaraa. Menin ainoaan kassajonoon. Jonoa kertyy. Hetken kuluttua toinenkin kassa aukeaa. Sivuiltani ja takaatani ihmiset säntäävät toiselle kassalle. Eivät millään tavalla esittäneet minulle, että haluanko mennä toiselle kassalle heidän edelleen.
Hallelujaa.
ps. Jep, Suomessa.
[/q]
Hallelujaa.
Menin kauppaan. Ostin kolme tavaraa. Menin ainoaan kassajonoon. Jonoa kertyy. Hetken kuluttua toinenkin kassa aukeaa. Sivuiltani ja takaatani ihmiset säntäävät toiselle kassalle. Eivät millään tavalla esittäneet minulle, että haluanko mennä toiselle kassalle heidän edelleen.
Hallelujaa.
ps. Jep, Suomessa.
Hehehee, deejiipojille hattua En tunnustaudu hankalaksi deejiiasiakkaaksi, osaan nauttia likimain kaikesta musasta. Harmillista on täällä maalla tuo paikkojen vähyys. Onneks deejiit on samanhenkisiä ja monesti pyyntö soitetaan mielellään. Harvat tahtoo sitä Ballroom Danceria tms progeilua siä.....miinuspuolena tyhjentyvä lattia, saapa vaimon kans heilua kahestaan.. :D
Asiakkaan palvelijana omassa sivutyössäni traktoriurakoitsijana allekirjoitan tuon otsikon. Eihän asiakkaalta voi vaatia tarkempaa tietämystä työn luonteesta, mutta voisihan sitä uskoa, kun sanotaan. Aika monesti joutuu sanomaan, ettei asiakkaan suunnitelmasta tule mitään, vaan pantava uusiksi koko juttu. Kuuntelee siinä sitten "kun minä ajattelin, että menet tästä tuonne tuon puun ja aidan välistä ja käännyt sitten tuonne talon taakse (110 asteen kurvi kärry perässä) ja otat sieltä sen lastin kyytiin ja pois (tilaa juuri ja juuri autolle)"
Aikoinaan kun olin ikkunoita pesemässä "Ja puhdasta tulee?"
oli aina yhtä kiva kuulla ohikulkijoilta. Jep.....
[q]_nua, 26.6.2008 15:29:
Minkä ihmeen takia ihmiset ei voi alottaa puhelua kysymällä "anteeksi ihmettelen onkohan nämä verot laskettu oikein koska minun mielestä niitten pitäisi olla vähemmän"??
[/q]
Eiköhän tuo tule siitä että henkilö tulee tarkastaneeksi hinnat ja havaitsee että muahan on kusetettu isommalla kädellä ja siten päälimmäisenä tunteena on aggressio ja vitutus kun sinne firmaan soittaa samantien.
[q]emily_:
Ja tässä enklannin kielessäkin sanotaan yleensä tällaisessa tilanteessa "excuse me, could we possibly get the check, please."
[/q]
Kenties näin jos ollaan tietyillä herrasmiesten suljetuilla klubeilla tietyilla postinumeroalueilla Westminsterin kaupungin alueella ja laskun tuo herra nimeltä Jeeves, mutta kyllä yleiskieleen on vakioitunu ihan pelkkä "check, please!"
[q]Keeerin:
---
*Mirde*:
Tänne topiciin riittäs tarinaa toisen perään... Asiakaspalveluduunia takana reilu 5 vuotta ja tällä hetkellä vuoropäällikkönä eli siis jos siihen kassalle tulee joku jtn nurisemaan ni mut kutsutaan paikalle sitä mielistelemään.. Viimeks eilen oli taas tällanen seuraavanlainen tilanne. a= asiakas, m=minä
a: Mä ottaisin tollasen pizzan ja jääveden
m: Kiitos. Se olis sitte sen ja sen verran
a: Siis maksaaks vesi?
m: Kyllä vain
a: MITÄ VTTUU? Molen kuule vastaavassa duunissa eikä meillä vaan maksa jne jne jne... nalkutinalkuti...
m: No tää nyt on ketjun määräys, ei mun joten en siihen voi vaikuttaa.
a: (jupinaa) no kauan siinä pizzassa kestää?
m: Vajaa 10 minsaa
a: TÄH? NIIN KAUAN? (ja jälleen nalkutinalkuti)
m:No jos haluat että se pizza on kypsä niin kyllä siinä väkisin niin kauan menee.
a: (lisää jupinaa)
--------------------------------------
N. 10 min myöhemmin vien asiakkaalle pizzan pöytään
a: (mulkoilua) Siis eiks tähä saa mitn oreganoo tai muita mausteita? Entä mikset sä tuonu mulle ruokailuvälineitä?
m: Ruokailuvälineet ja mausteet löydät tuolta kassalinjalta
a: (hyvin vihainen katse) No voisitsä hakee ne mulle?!
m: Minulla on muita asiakkaita tuolla jonossa joten joudut kyllä itse nyt hakemaan.. (niinkuin muutkin...)
a: nalkutinalkuti
m: Hyvää ruokahalua (ja hymy päälle)
Ja luonnollisesti kyseinen asiakas jätti palautteen jossa haukkui minut ammatitaidottomaksi ja vttumaiseksi, ruoka oli helvetin pahaa ja törkeän hintaista ja muistipa vielä käyttää palautteessaan paria tehostesanaa kuten kiitos vtusti jne.. Juuri näin...
---
Kiitos raksu!!! Sait mut hymyilemään tänään ekaa kertaa!!! Soot niin paras!! *sydän*
[/q]
hahahahaaaa*nauru*!
Voisiko joku tarjoilijana työskentelevä hieman neuvoa?
Eli siis, miten herätetään tarjoilijan huomio ruokaravintolassa, missä itse valutaan niihin pöytiin? Huutaa ei kehtaa, napsuttelusta/viheltelystä vittuunnutaan. Yleensä vielä tuntuu siltä, että tarjoilijat yrittävät katsoa kattoon, etteivät vahingossakaan huomaisi palvelua tarvitsevaa ei-huutelevaa asiakasta?
Niksi-Pirkassa neuvotaan seuraavasti: "Vauvan kanssa on kaupassa vähän aikaa, mutta paljon pientä ostettavaa. Ota kahvallinen kori mukaasi ja pane se ostoskärryn pohjalle. Kun ladot vauvanruokapurkit ja muut pikku ostokset koriin, voit nostaa sen sellaisenaan kassan laskettavaksi."
Tiedoksi: Et helvetissä voi!
tapahtuu isossa hypermarketissa...
"missä teillä on sitä leipää joka on aina ollut tässä?"
"mahdatteko muistaa minkä nimistä leipää se oli tai minkä valmistajan?"
"se oli semmosta ruismallasleipää, en muista nimeä enkä valmistajaa, se on kyllä aina ollut tässä"
voi hyvää päivää siinä ei kyllä ole ollut kahteen vuoteen kuin vaaleeta leipää, eikä varmaan oo ollut ennen sitäkään. erittäin helppo auttaa asiakasta tilanteessa kun se ei muista mitään.
"kun teillä aina vaihtuu näiden leipien paikka mäkämäkämäkä.."
joo viimeks vaihdettiin järjestystä vuosi sitten.
kyllä, näytän 18-vuotiaalle pikkublondille, mutta se ei tarkota että olen täällä kesätöissä. nimikyltissäni lukee "leipä-osasto" ja silloin minulta saa kysyä. minähän ne leivät sinne sinulle tilaan... ja tiedän aivan varmasti että se *tun leivän valmistus on lopetettu syksyllä. ei, en minä sinua huijaa, saisit sen kuitenkin selville ja silloin tulisi lisää paskaa niskaan. *tana *ttu
jäinpä tänään viikon saikulle.
[q][Nuclear], 2.7.2005 00:18:
---
Lost-Soul,
No mitä se sitten sille alkaa urputtaa jos se saa paikanpäällä huonoo palautetta. Tyhmähän siitä menee esimiehelleen kertomaan.
---
Eli jos asiakas vaikkapa valittaa, että palvelupisteessä on hirveä jono, vesi loppu ja kuuma ilmakin niin se on tyhmä työntekijä joka siitä ylemmille tahoille kertoo? Huh..
[/q]
Varmaan jo ymmärrät tahallasi väärin, mutta tuollaisiin pystyn antamaan suoraan vastauksen. Ja on se kumma kun et pysty ymmärtämään suhteellisen selkeää kirjoitusta ja väännät vielä minun kirjoituksiani juuri väärin.
(Ja todennäkösesti vastaisin noihin valituksiin "yksi ihminen ennen sinua ja alat itkemään?? voi pikkusta; Me emme myy mitään virvokkeita täällä, mutta niitä löydät varmasti kaupasta; En mahda ulkona olevalle lämpötilalle juuri mitään, mutta kerron toki isolle A:lle että on vähän liian läämin)
[q]
Asiakaspalvelu duuni nyt vaan on asiakaspalvelu duunia ja ne vttumaiset asiakkaat kuuluu työnkuvaan myös. Edelleen en oo sanonu, että sellasta mulkkua joka tulee huutamaan päin naamaa pitäis rekisteröidä mitenkään, sen sijaan sellaset asiakkaat jotka asiallisesti ilmoittaa epäkohdista niin heitä voisi joskus kuunnellakin ja viedä asiaa eteenpäin.
[/q]
Ja itse olen juuri puhunut näistä mulkuista, joita tuolla riittää (ainakin eilen). Ja tähän topiciin juuri niistä ihanista mulkuista kait pitikin kirjotella (eli niistä "ihanista" hetkistä asiakaspalvelussa).
[q]
Eli teillä kaikki asiakkaiden mielipiteet mitataan vain sillä mitä on paperilla? Typerää IMO, suurin osa mielipiteistä kun tulee sillä hetkellä eikä siitä mitä paperille rustataan.
[/q]
Melkein koko sen ajan kun juttelen asiakkaan kanssa, saan jotain palautetta palvelusta, tuotteesta, ympäristöstä yms. Tietenkin jos juttelen 10min asiakkaan kanssa, niin kirjotan dokumenttia 20min siitä keskustelusta.. Tämähän on juuri liikkeessä olevien asiakaspalvelioiden työ ja näin varmasti tehostetaan kaikkien asiakkaiden palvelemista. Typerää IMO.
[q]
Onks se numero ilmainen?
[/q]
Muistaakseni on, mutta en ole täysin varma tähän aikaan yöstä. Jos se numero ei ole maksuton, niin siitä voi suoraan valittaa nokialle ;)
(Kohta varmaan jutellaa miten tuotteiden ja palveluiden hintoihin pystyy yksi pieni asiakaspalvelija vaikuttamaan siten, että se ei maksaisi mitään asiakkaalle. Sehän on tyhmää maksaa tuotteista ja palveluista ;)
[q]
Edelleen puhe on paikanpäällä kokemasta epäkohdasta eikä mistään kun puhelin nyt ei toiminu ja siinä on tyhmän värinen näyttökin ja sit juostaan kauppaan tuulispäänä, haukutaan asiakaspalvelijat alimpaan helvettiin ja vielä tuhahdetaan kun joudutaan tekemään kaikki kirjallisena.
[/q]
Ja edelleen puhe on siitä kitinästä mitä jokin asiakas tulee myymälään huutamaan ja josta saisi paljon paremman tuloksen (ja vielä helpommin) jos jaksaisi kirjoittaa sen paperille tai lähettää sen maililla esim myymälään. (Näin ainakin itse olen tämän kirjoituksen alunperin aloittanut)
[Yleensä paikanpäällä koketut epäkohdat tullaan itkemään seuraavana päivänä tai jopa 3kk kuluttua (tietenkin jonon pituus saatetaan huutaa heti, mutta niihin ei ainakaan meidän myymälässä pysty tekemään mitään, jos halutaan asiakkaitakin mahtuvan sinne sisään.)]
otetaan tuolta aijempaa vähän
[q]
Lähinnä viittasin johonkin pienempään epäkohtaan... vaan se, että jos kokee saaneensa paskaa palvelua niin siitä ihan asiallisesti ilmoittaa ja duunari vie viestiä eteenpäin.
[/q]
Paska palvelu on asiakaspalvelijan antamaa palvelua, suuri jono ei mielestäni ole paskaa palvelu vaan huonosti organisoitu liike. Juuri siitä paskasta palvelusta mielestäni pitää ilmoittaa vähän suoraan tämän asiakaspalvelijan esimiehelle, jotta asialle voisi tehdä jotain. Ja jos asiakaspalvelija antaa kokoajan paskaa palvelua, niin silloin potkut ovat paikoillaan.
Jatketaan tätä saman asian kirjottamista vielä paljolti, joohan...
- « Edellinen
- 1
- ...
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- ...
- 111
- Seuraava »