Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]whispering, 23.9.2008 10:47:
Entä onko astianpesukoneella ja käsintiskauksella huomattavia eroja kulutuksen kannalta?
[/q]

Aika monessa kohtaa kun tuota asiaa tutkii, niin verrataan vain vedenkulutusta. Astianpesukone kuluttaa kuitenkin myös sähköä ja sen ekologista jalanjälkeä ei ehkä tule mietityksi.

Käsintiskaukseen voi vaikuttaa aika paljon itsekin. Esim. vedenkulutukseen vaikuttaa todella paljon se, että tiskaako seisovalla vai juoksevalla vedellä. Ja muutenkin kiinnittää huomiota siihen veden määrään, että jos meinaa tiskata pienen määrän, niin sitä allasta ei oo pakko täyttää ihan piripintaan jne.

[q]Astianpesukone maksaa paljon, kuluttaa energiaa ja konetiskiaineet ovat kalliimpia ja luonnolle haitallisempia kuin tavalliset tiskiaineet. Väitteet, että koneet kuluttaisivat vähemmän vettä kuin käsintiskaus eivät välttämättä pidä paikkaansa, vaan kaikki riippuu tiskaustavasta. Kahta vatia tai allasta käyttäen pesee isonkin tiskin jo 15 litralla vettä. Tämä edellyttää, että aloitetaan puhtaimmista astioista ja viimeiseksi pestään likaisimmat ja rasvaisimmat eikä laiteta kaikkea kerralla altaaseen. Kannattaa myös "kierrättää" astioita, eikä ottaa joka vesi- tai mehulasilliselle uutta lasia.

Hyvä tiskin vähennyskeino on hankkia joka perheenjäsenelle omat toisistaan erottuvat nimikkolasit, -mukit ja -lautaset, joiden tiskauksesta jokainen pitää itse huolen. Muista myös, että kukaan ei pakota sinua tiskaamaan joka päivä. Yhden isomman tiskin hoitamiseen kuluu suhteessa vähemmän aikaa ja vettä kuin monen pienen.[/q]

http://www.elisanet.fi/puutteenpera/saastovinkit.html

[q]Miinapiina, 14.10.2008 17:56:
millä saa ripsarin ja nestemäisen kajaalin pois vaatteista? tahranpoistoaine?
[/q]

Silmämeikinpoistoaineella?

Jos siis ei ole ihan tavallisessa pesussa lähtenyt, niin itse lähtisin koittamaan silmämeikinpoistoaineella, jolla noita juttuja muutenkin poistellaan ja sitten perus tahranpoistoaine päälle, ettei se silmämeikinpoistoaineen rasva jää vaatteeseen.

Tää meni nyt sitten ihan mutuksi. Itellä aina lähtenyt pesussa.

Mikä on sairaalan vastuu sairauskuljetuksen järjestämisestä
pienemmältä paikkakunnalta isommalle paikkakunnalle (välimatka 35km)
jos pitää suorittaa leikkaus täällä isommalla paikkakunnalla? Ja tilanne
on niinkin akuutti kuin umpilisäkkeen tulehduksessa yleensä on.

Kertoisitteko mulle fiksut enrgiasäästölampuista...

Meillä on täällä kotona niitä käytetty, mutta joihinkin kohtiin ollaan sitten kuitenkin laitettu hehkulamppu, kun tuntuu, ettei nuo energiasäästölamput valaise yhtä paljoa.
Ja siis onko se nyt niin, että jos ostaa 40W tavallisen lampun tai 60W lampun, niin viittaako tuo W sen kirkkauteen vai/ja kuinka paljon se tarvitsee sähköä.

Mieluiten ostaisin tietty energiasäästölamppuja, mutta mitkä niistä olisi mahdollisimman kirkkaita, kun ei haluaisi kaamos aikana hämärässä elää.

Kalaahan suositeltaisiin syömään 2-3krt/vko. Mutta mikä se määrä on grammoissa per kerta tai per viikko mikä pitäis syödä? Ja onko sillä mitään väliä syökö viikon aikana esim. kilon kalaa kolmessa päivässä(eli n. 333g/krt) vai yhtenä päivänä viikossa sen kilon?

[q]Norb, 16.10.2008 16:35:
---
Marjo, 16.10.2008 16:32:
niin viittaako tuo W sen kirkkauteen vai/ja kuinka paljon se tarvitsee sähköä.

---

joo/joo. Osta tehokkaampia energiansäästölamppuja niin on valoisampaa.
[/q]

Kiitos, nyt olen taas fiksumpi. Pitääpä sitten käydä ostamassa niitä. Piti eka kysyä ja varmistua asiasta, kun noi enrgiansäästölamput ei ole ihan halvimmasta päästä.

[q]Marjo, 16.10.2008 16:32:
niin viittaako tuo W sen kirkkauteen vai/ja kuinka paljon se tarvitsee sähköä.
[/q]
joo/joo. Osta tehokkaampia energiansäästölamppuja niin on valoisampaa.

[q]Kolera, 16.10.2008 16:43:

Joku tainnut aikaisemminkin täällä mainita tuon sappisaippuan. En sitten tiedä tuon toimimisesta värikkäisiin vaatteisiin mutta valkoiset vaatteet pitäis lähtee puhtaaksi
[/q]

paita on keltainen... hmm, en oo vielkään saanut aikaseks kokeiltuu sitä fairya... on kaikkee muuta ollut (muka)

[q]vala, 25.10.2009 12:08:
Entäs mitä MAMMA tarkoittaa? Äitiä vai tyttöystävää/vaimoa*ding*
[/q]

Itse miellän sanan lähinnä äitiä käsittäväksi , tietenkin ihmisestä riippuen voinee myös tarkoittaa jälkimmäistä, mut en ole törmänny.

[q]embie, 23.2.2006 20:03:
Mistähän sais lauantaiks pakettiauton muuttoa varten...plan A näyttää menevän vähän pieleen Mitä sellasen vuokraaminen muutamaks tunniks maksaa tai onko jollain vinkkejä halvasta vuokrauspaikasta? Kuski kyllä löytyy omasta takaa
[/q]
Eiköhä google kerro mistä löytyy, ja yleensä noissa on kilometritaksat, ja se, että tankki on täynnä kun auto palautetaan liikkeeseen.

Eiköhän se ole aika sama. Lopputulos on yhtä kauhee.

Meillä on täällä kotona niitä käytetty, mutta joihinkin kohtiin ollaan sitten kuitenkin laitettu hehkulamppu, kun tuntuu, ettei nuo energiasäästölamput valaise yhtä paljoa.
Ja siis onko se nyt niin, että jos ostaa 40W tavallisen lampun tai 60W lampun, niin viittaako tuo W sen kirkkauteen vai/ja kuinka paljon se tarvitsee sähköä.

Mieluiten ostaisin tietty energiasäästölamppuja, mutta mitkä niistä olisi mahdollisimman kirkkaita, kun ei haluaisi kaamos aikana hämärässä elää.
[/q]

Tullas ny tökkii ku muutki...

Lampuissa ilmotetut watit (W) kertoo tehon, energiakulutuksen. Watit EI suoranaisesti kerro kuinka kirkas lamppu on, sillä vaikka loogisesti esim. 60W hehkulamppu antaa enemmän valoa ku 40W hehkulamppu, nii esim 60W hehkulamppu ja 60W loisteputki tuskin valasee yhtä paljoa. Asiaan vaikuttaa myös esim. onko lamppu matta vai kirkas (matta ei päästä yhtä paljoa valoa läpi, joten samantehosesta kirkkaasta hehkulampusta saa enemmän valoa).

Vielä turhana nippelitietona, valoa mitataan seuraavissa:
Valovoima, jonka yksikkö on kandela (cd)
Valovirta, jonka yksikkö on lumen (lm)
Valaistusvoimakkuus, jona yksikkö on luksi (lx)

Joku asiantunteva myyjä varmaan osaa neuvoo paremmin erilaisten lamppujen energiakulutuksen/ valaistusvoimakkuuden suhteesta.

[q]sapeli, 25.10.2009 05:24:
---
ezzy, 25.10.2009 03:08:
Aikamoinen yleistys :) Toiset käyttää mutsistaankin nimitystä muija.
---

Ei tuo sulje pois sitä etteikö se olisi negatiivinen kuvaus...
[/q]

Sanoinko niin?

[q]Kolera, 16.10.2008 16:43:
---
Miinapiina, 15.10.2008 08:50:
juu ei oo lähtenyt tavispesuaineella, koitin heti mennä hinkuttaan, mut jäi haaleet läikät. samoin murmelin puseros on jotain nuohousjälkiä, eikä nekää oo lähtenyt perussa.

mut koitan edellä mainittuja keinoja, raportoin tuloksista

---

Joku tainnut aikaisemminkin täällä mainita tuon sappisaippuan. En sitten tiedä tuon toimimisesta värikkäisiin vaatteisiin mutta valkoiset vaatteet pitäis lähtee puhtaaksi
[/q]
Kyllä värillisistäkin vaatteista lähtee tahrat pois ilman, että ne värit lähtee samalla :P Eli suosittelen kyllä kokeilemaan tuota sappisaippuaa.

[q]vala, 25.10.2009 12:08:
Entäs mitä MAMMA tarkoittaa? Äitiä vai tyttöystävää/vaimoa*ding*
[/q]

Äitiä mielestäni. Oon kuullut joidenkin käyttävän myös mummosta sanaa mamma.

[q]Takyon, 24.10.2009 18:48:
Meillä oli siveyden kanssa eilisiltana kova väittely vosu-sanan merkityksestä. Eli että onko se esineellistävä, positiivinen, neutraali vai jotain aivan muuta tarkoittava ilmaisu.

Itse väittäisin että sana on melkein synonyymi kissalle eli kuumalle naiselle, mutta mitä sanoo klabbarin raati?
[/q]

vosu

http://fi.wiktionary.org/wiki/vosu
http://urbaanisanakirja.com/word/vosu/
http://images.google.fi/images?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&um=1&sa=1&q=vosu&btnG=Kuvahaku&aq=f&oq=&start=0

muija

http://fi.wiktionary.org/wiki/muija
http://urbaanisanakirja.com/word/muija/
http://images.google.fi/images?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&um=1&sa=1&q=muija&btnG=Kuvahaku&aq=f&oq=&start=0

Tuossa joidenkin ihmisten käsityksiä em. sanoista.

Itse arvotan sanan muija neutraalimmaksi verrattua vosuun. Olen kotoisin savosta, joten en yhdistä muija-sanaa äitiin. Äiti tai vaimo on savossa esim. emäntä ;) Yksittäistä sanaa on vaikeaa arvioida, sillä käyttöyhteys ja puhuttaessa äänenpainot vaikuttavat merkitykseen.

Muija on yhden kirjaimen päässä sanasta nuija, joten pelkästä sanasta ilman lausetta tai asiayhteyttä, tulee negatiivinen mielikuva. Vosu-sana taas kieltämättä tuo mieleni, että naisesta ollaan kiinnostuneita sukupuolisessa mielessä. Sikäli kuuma kissa joo voisi olla saman suuntainen. Kuuma kissa on kuitenkin positiivisempi imho kuin vosu, joka korvissani vihjaa kevyempiin kenkiin.

vala: mamma on äiti, tai äidillinen naishenkilö, myös naispuolisesta kumppanista voi käyttää hellittelynimitystä mamma, vihjaa siihen että sen kanssa voisi tehdä lapsia.

Johtopäätös: Kielestä on niin monta käsitystä kuin on käyttäjää, tai vähintään käyttäjäkuntaa.

[q]Takyon, 14.10.2008 22:08:
Oliskohan jossain sellasta palvelua että sais auton tuulilasin sileäksi? Joko jollain pinnotteella tai hiomalla mahdollisesti. Ja jos sellasta on niin mitähän mahtais maksaa?
[/q]

Sileäksi? :D

[/q]

Mä kanssa pitkään ihmettelin tuota, kun energiansäästölamput tuntui niin kovin hämäriltä, kunnes sitten tajusin, että nehän syttyy vain hieman hitaammin. Saman sitten kertoikin mulle Bauhaussin lamppumyyjä eli ne tarvitsee pidemmän ajan alkaakseen kunnolla antaa sitä valoa. Siten niitä ei kannata esim. sijoittaa vaatehuoneeseen, jossa valoa tarvitaan vain hyvin vähän aikaa.

Itsellä on nyt eteisessä 3 kpl sellaisia 60 wattia vastaavia lamppuja ja sytyttyään ne kyllä antaa niin paan penteleesti valoa.

[q]Jutu, 16.10.2008 17:50:

Kyllä värillisistäkin vaatteista lähtee tahrat pois ilman, että ne värit lähtee samalla :P Eli suosittelen kyllä kokeilemaan tuota sappisaippuaa.
[/q]

oih, kiva, täytyyki sit koklaa =)

[q]Lyylikki, 16.10.2008 20:28:
---
Marjo, 16.10.2008 16:32:

---

Mä kanssa pitkään ihmettelin tuota, kun energiansäästölamput tuntui niin kovin hämäriltä, kunnes sitten tajusin, että nehän syttyy vain hieman hitaammin. Saman sitten kertoikin mulle Bauhaussin lamppumyyjä eli ne tarvitsee pidemmän ajan alkaakseen kunnolla antaa sitä valoa. Siten niitä ei kannata esim. sijoittaa vaatehuoneeseen, jossa valoa tarvitaan vain hyvin vähän aikaa.

Itsellä on nyt eteisessä 3 kpl sellaisia 60 wattia vastaavia lamppuja ja sytyttyään ne kyllä antaa niin paan penteleesti valoa.
[/q]

Okei, kiitos noistakin neuvoista!

O