Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]Freja, 4.12.2006 10:56:
Oon joo. Hepatiitti A:n kävin joskus '99 hakees ku olin lähös unkariin, mut se ei taida olla enää voimassa edes sillä vahvistusrokotuksella. Jäykkäkouristusrokote on annettu mulle viimeks näköjää 20.3.1996, eli ois ehkä pieni tarve jo No, taidampa tästä lähteä pikkuhiljaa shoppailemaan ja lääkärissä käymään
[/q]

Otitko ton Hepatiitti A:n Havrixina? Nykytiedon mukaan se nimittäin on voimassa vähintään 10 vuotta:

Suojateho

Havrix 1440 ELISA U/ml ja Epaxal: Vasta-aineet ovat yli 80 %:lla rokotetuista suojaavalla tasolla kahden viikon kuluttua ja yli 90 %:lla kuukauden kuluttua rokotuksesta. Rokotteet tulisi antaa mielellään vähintään kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä. Perusrokotuksen (kaksi annosta) jälkeen suojan kesto on ainakin kymmenen vuotta, ennustemallien mukaan 20 vuotta. Havrix 720 ELISA-yksikköä saaneilla rokotetuilla (kolmen rokotteen sarja) tehosteväli on myös sama.

Joidenkin mukaan Havrix suojaisi jopa koko loppu elämän. Tutkimustuloksiahan saadaan koko ajan uusia. Eli välttämättä ei tarvitse ottaa hepatiittia uudestaan.

[q]ezzy, 12.8.2008 13:13:
lol, mä muistais puoliakaan noista :D
[/q]

Dementia?

Miten menee Kari Petsamon Kauppaopiston naisissa se yksi kohta:

"(***piip***) tuli täyteen, mutta riimit ei. Kauppaopiston naiset, ne todella kääntää mun pään..."

Mitä tulee piip kohdalle siis? Interwebbi ei osannu auttaa. Osaisiko klubitus.

[q]Freja, 20.12.2006 03:36:
Kuinka monta finrexiniä/buranaa voin ottaa turvallisuuden rajoissa? Entä jos otan molempia, niin kuinka monta?
[/q]

Tämä on tämmöistä mutu/kuulotietoa, joku lääkkeistä enemmän tietävä korjatkoon. Mulle on ainakin sanottu, että ei kannattaisi miksata kahta tulehduskipulääkettä. Finrexinissä vaikuttavana aineena asetyylisalisyylihappo (esim. Aspirin) ja Buranassa ibuprofeeni. Siellä pakkausselostukissa lukee, että kuinka monta niitä saa ottaa. Se taitaa olla sellainen "turvallinen" päiväannos, että haittavaikutukset pysyvät minimissä. Muistelisin, että sekä Buranaa, että Finrexiniä saa ottaa sen 1 tabletti/pussi 3-4 kertaa päivässä.

[q]Jammailija, 4.1.2007 23:15:
Kuin nopeesti kuplat muuten kaikkoaa? Ku me jätettiin skumppa klo 22 lusikan kans ja tultiin seuraavana päivänä klo 12.30 ja kuplat oli tallel*ding
[/q]

Siihen vaikuttaa se, että kuinka laadukasta juoma on. Oikeasta skumpanjasta ei kai pitäisi niitten kuplien yhtä nopeasti lähteä, kuin jostain viiden euron lekasta. Muistaakseni siinä samassa Mythbustersissa, jossa testasiva tuota lusikkaa, auki olevaa ja eri tavoin suljettua skumppapulloa, niin siinä selitettiin tätäkin.

[q]Sensuurikalastaja, 30.6.2008 18:25:
mistä saan 30min sisää itselleni ja 6kassille pulloja kyydin lidlii ja takasin kotio?
[/q]

Tampereen aluetaksi 10041 lankapuhelimesta ja gsm:stä 0100 4131

Mut siis jos on vaan tarkoitus palauttaa 6 pulloa, niin taitaapi tulla aika kalliiksi

Voiko koiran opettaa varomaan autoja tietä ylitettäessä? Siis sillä tavalla, että esimerkiksi opaskoirana käytettävä koira katsoo ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan, ennen kuin lähtee ylittämään tietä

Osaako tämä sama koira varoa niitä autoja myös silloin, kun se ei ole "virantoimituksessa". Eli kun se esimerkiksi karkaa (varmaan aika harvinaista opaskoirille, mutta mistäs sen tietää) ja sinkoilee kylän keskustassa, niin onko sillä jossakin takaraivossa ajatus, että autoja pitää varoa. Vai onko niin, että se silloin kapinoi koko hommaa vastaan ja autojen varominen on pois päältä?

[q]Sensuurikalastaja, 30.6.2008 18:54:
6kassia pulloi :D ja olis rahaa taksii niin tuskin veisin pulloja kaljarahoja saadakseni, mut kiitos vastauksesta
[/q]

Juu aar veri velkome

Toivottavasti sait rahaa kaliaan, sillä maanantai on toivoa täynnä. (Vaikka pulloja olisikin ollut kuuden sijaan kuusi kassia.)

[q]SmiLE, 3.1.2007 20:37:
Tuossa töissä syödessäni siemenettömiä viinirypäleitä heräsi kysymys. Kuinka niitä sitten kasvatetaan kun niissä ei niitä siemeniä ole??!!! Eikös nekin niistä siemenistä kasva nuo viinirypäleet?

[/q]

Välillä mutaatiot voi olla hyväksi.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Viiniryp%C3%A4le

Elikkä on niissä siemeniä, mutta niissä ei ole kovia kuoria niissä siemenissä.

Onko joku tutkinut, että ihmiset ostavat alkuvuodesta enemmän autoja, kuin muina vuodenaikoina? Olen kattellut ehkä 1,5 h telkkaria ja nähnyt (ainakin) 3*Renaultin ,2*Subarun, 2* Peugeotin, 1*Saabin, 1*Volvon, 1*Volkkarin + näitten about kaikkien mainosten sen perässähiihtäjän MTV3 kanavalla.

Tottakai mä ymmärrän, että mä katsoin CSI:ta joka on ehkä enemmän miehille kuitenkin suunnattu, mutta en ole huomannut moista buumia CSI:n mainoskatkoilla aikaisemmin. Aiheuttaako tämä automainossuman MTV3, joka pistää mainostajansa laittamaan mainokset siihen samaan syssyyn vai tekeekö ne itse jotain tutkimuksia ja päätyvät "samoihin" mainospaikkoihin.

Täytyy kyllä sanoa, että sinällään mainokset vaikutti, että ajattelin, että voisi sunnuntaina mennä vaikka koeajamaan autoja. Aloin jo miettiä, että kenet nappaan mukaani esittämään pariskuntaa.

[q]Verano, 12.1.2007 19:18:

Juuh, olin kyllä tietoinen, kiitos.

Esim leffaa katsellessa oikealla ja vasemmalla on toki merkitystä, mutta miksi vaikkapa jossain cd-soittimessa olis väliä kummassa korvassa ne kuulokkeet on? Onko väliä kummalta puolelta lenkkipolkua kuuluu rummut ja kummalta kitara? Koska Lars Ulrich soitti treenikämpän vasemmassa nurkassa ja Kirk Hammet oikeassa?
[/q]

Ehkä musiikin tekijöille itselleen on merkitystä sillä, että joku tietty tilutus tulee tietyltä puolelta. Sanovat sitä toisinaan jopa taiteeksi. Jos sillä ei sinulle ole merkitystä (ja kuulokkeet sopivat kumpaan tahansa korvaan) niin voit toki kuunnella musiikkia myös "väärinpäin". Sitähän kukaan ei estä, mutta alkuperäinen ajatus muuttuu "peilikuvaksi".

Ehkä yksi mahdollinen esimerkki miksi ovat aina merkityt, voisi olla sinfoniaorkesterin soittaman musiikin kuunteleminen. (Tiedä sitten, että kuunteleeko kukaan oikeita orkesterisovituksia kuulottimilla.) Normaalistihan siellä isossa orkesterissa viulut istuvat vasemmassa reunassa ja siitä mennään matalampiin jousiin eli alttoviulujen ja sellojen kautta bassoihin. Jos siis nauhoitus olisi tehty mahdollisimman realistisesti, saattaisi kuulostaa siltä, että viulut ovat vasemmalla ja bassot oikealla. Jos taas käännät napit eri korviin, niin viulut ovatkin yhtäkkiä oikealla.

millä saa ripsarin ja nestemäisen kajaalin pois vaatteista? tahranpoistoaine?

[q]Annakins, 8.2.2007 17:01:
Miksi naiset voivat käydä miesten vessassa ilman, että kukaan katsoo kieroon, mutta miehet eivät voi käydä naisten puolella ilman hämmästelyä?
[/q]

Se johtuu naisten ja miesten erilaisesta luonteesta tai lähinnä siitä, että minkä laista vastakaikua saa, jos menee "väärälle" puolelle vessaan. Miehet ei paljon hätkähdä, vaikka sinne joku nainen tulisikin luonnollisia tarpeita suorittamaan.

Naisten puolella alkaa taas armoton kaakatus, jos joku mies uskaltautuu heidän valtakuntaansa. Itse nään syinä tähän sen, että naiset eivät halua paljastaa, kuinka siellä vessassa tälläydytään ja pynttäydytään, jotta näytettäisiin mahdollisimman viehättävältä, naiset usein menee vessaan sipisemään ja supisemaan paikalla olevista miehistä ja konkeloista heidän päänmenokseen. Jos miehiä päästetään naisten valtakuntaan, niin nämä salajuonet saattavat raueta. Yhtenä syynä saatetaan myös pitää sitä, että miehet sotkevat. Kukaanhan ei halua istua keltaisten tiplojen päälle tahi nähdä niitä näköpiirissään.

Tässä kun tätä kirjoittelin, niin tulin päätelmään, että miehille vessassa käyminen on lähinnä tarpeiden tyydyttämistä. Naisille se on myös eräs sosiaalisuuden muoto. Tämä ehkä aiheuttaa eroja.

Nimim. keittiöpsykologin päätelmät # 17

[q]Fresia, 19.1.2007 11:16:
Mitenkähän verottaja suhtautuu siihen, jos esim. ainejärjestöllä on pientä omaisuutta, esim. oma tietokone?
[/q]

Ainejärjestöthän on kai yleensä yhdistyksiä. Kyllä yhdistyksellä saa omaisuutta olla, mutta se ei saa tuottaa voittoa eli +/- 0 tulokseen pyritään. Tarkemmin asiaa voi pällistellä Yhdistyslaista Finlexistä.

[q]Freja, 15.2.2007 21:15:
Rokotekortti löytyy vielä, mutta taitaa allergialääkkeet jäädä ottamatta mukaan, sillä en löydä reseptiä mistään. Hittojakos tässä, ainakin opin säilyttämään reseptit tästä lähtien
[/q]

Älä jätä allergialääkkeitä ottamatta mukaan sen takia, että sinulla ei ole niihin reseptiä. (Jos ne ovat alkuperäispakkauksissa, niin kyllä ne saa viedä.) Kaverille nimittäin kävi Ausseissa niin, että tuli siellä allergiseksi jollekin tai siis...hän oli siellä meidän syksyllä eli heidän keväällä ja ilmassa oli siitepölyjä. Välillä hänelle tulee keväisin suomessakin allergisia reaktioita siitepölyistä, mutta siellä oli tullut pahemmat, kuin täällä koskaan. Ilmeisesti siellä joku vieras kasvi, joka oli saanut hänet reagoimaan näin.

Tutut ja turvallsiet allergialääkkeet on kuitenkin mukavampia, kuin jonkun vieraan puoskarin määräämät.

[q]Hitchhiker, 20.2.2007 16:09:
Mitenköhän pirussa saisi hyvinkin rasvottuneet keittiössä esiintyvät tahrat pois (on siis entisen asukkaan jäljiltä)?

Kokeiltu on: tolua ja eilaisia rasvalle tarkoitettuuja puhdistusaineita.

Ainoa mikä tulee mieleen niin natriumhydroksidi-liuos (ei vaan viitteis töistä lainailla) ja kun nuo pirulaiset ei millään meinaa lähteä pois.
[/q]

Äiti antoi mulle sitä Fairy:n "teho" suihketta. Sillä olen kyllä saanut kaiken maailman rasvat lähtemään ja muun muassa useamman vuoden käytössä olleen paistinpannun pohjan (mun mielestä myös kattiloiden pohjat pitää olla puhtaat) puhtaaksi, uunista rasvat veke, uunivuoan taas kirkkaaksi ja liedeltä kaikki pikkutahratkin veke.

Tosin jos sitä olet jo kokeillut, niin nämä kokemukset olivat sitten aivan turhia.

Pystyykö napin tuloksia nollaamaan? En nimittäin halua, että mulla on tuolla profiilissa säälittävät:

Nappi #1: 201
Nappi #2: 56
Nappi #3: 1177

Nuita ei ole nyt eli en ole nappia napsutellut, haluaisin kyllä vähän koklata, mutta jos ei saa nollattua, niin enpä viitsi Voisko joku viksumpi kertoa.

[q]UnityF, 22.2.2007 13:03:
Broidin kanssa oli vähänaikaa sitten keskusteluu ja se valitti kun sen selänraaputin on menny rikki. Hän oli voittanu sen lintsiltä aikoinaan. Siis sellainen muovinen keppi jossa on käden muoto toisessa päässä ja sillä on hyvä raaputtaa selkää kun kutittaa. Kysymys kuuluukin että onko tollaisia missään myynissä tai jotain vastaavanlaisia vai pitääkö mennä ens kesänä vai lintsille onkimaan kunnes voittaa sellaisen
[/q]

Noita selänraaputtimia sai aikoinaan Euroihmeestä. Nyt kun kyseinen pulju on mennyt vasaran alle, niin enpä osaa sanoa. Joku muu eurolla tuotteita kauppaava yritys siis saattaisi myös niitä myydä. Ja toisaalta jos joku ystävä/tuttava/sukulainen asuu Turun suunnalla (Hansa, Mylly...), niin siellä Egeihmeet pyörii kai maaliskuun loppuun.

Joku tuossa sanoikin, että ulkomailta niitä löytyy turistikrääsäkaupoista. Halvemmaksi ehkä tulee, jos menee sinne Lintsille niitä onkimaan. Miksei semmoista toki voisi itsekin tehdä. Mielikuvitusta vaan kehiin, niin saa persoonallisen selänrapsuttimen

[q]Zenni, 22.2.2007 18:20:
---
Umbala, 22.2.2007 18:04:
2. Tää saattuu kuulostaa totaalisen absurdilta, enkä mä oletakkaan että ottaisit tätä vaihtoehtoo todesta, mut mieti sitä jonain krapula aamuna. Jos joisit vähän vähemmän.

---

:D Tota tulee mietittyä kyllä usein, mutta välillä viinan käyttö lähtee ns. lapasesta illan mittaan :D
[/q]

Sitte kannattaa huomioida, että keho myös tottuu sietämään krapuloita ts. mitä useammin altistuu krapulalle, niin sen "kevyempiä" ne on. Ainakin itsellä, kun tuli dokattua huomattavasti enemmän (lue: useita kertoja viikossa, ne euron tuopit, ne euron tuopit), niin ei tullut krapulaa oikeastaan ollenkaan. Nykyään, kun pämppääminen rajottuu lähinnä viikonloppuihin, niin sunnuntaina sitten tulee kärsittyä darraa.

Toisaalta mä olen kyllä ottanut semmoisen asenteen, että en kärsi krapulasta, vaan mä nautin siitä. Nautin siitä vetämättömyydestä ja näin, köllöttelen sohvan pohjalla, syön mitä huvittaa ja nautin KattiMatti -mehua. Joskin silloin siihen krapulaan on pitänyt varautua, aika inhottavaa on herätä jostain ihan väärästä paikasta ja lähteä luovimaan kotiin. Vielä jos joutuu menemään kauppaan (ja se on tunnelin S-Market), niin ei kyllä ole kivaa.

[q]onni3mk, 1.3.2007 05:41:
Mitä tapahtuu postimerkittömille kirjeille, jotka on heitetty postin laatikkoon?
[/q]

Mä nyt en ole iiiiihan satavarma, mutta ainakin mulle töihin tuli yksi kirje, jonka postimaksu ei ollut riittänyt. Se oli kannettu tohon meidän lähipostiin ja se piti käydä lunastamassa sieltä eli siitä piti maksaa, jotta sen sai ulos sieltä. Veikkaisin, että postimerkittömille kirjeille tapauhtuisi sama. Varma en ole asiasta. Postin sivuilta en nopsasti löytänyt.

[q]Jocular, 12.3.2007 11:44:
Jos ostan lentoliput netistä, niin voinko varata ne ja maksaa parin kk päästä?

[size=8]Ennenki matkustellu. Maailmanmatkaaja-Janni[/size]
[/q]

No jos ostat suoraan lentoyhtiöltä, niin yleensä ei voi tehdä tolleen. Ainakaan halpalentoyhtiöillä (Blue1, Ryanair), vaan sinne pitää antaa luottokortin numero ja sieltä veloittaavat sitten ajallaan, muutaman päivän sisällä. Vaihtoehto on sitten ostaa matkatoimiston kautta laskulla "netistä", jolloin tulee vähän enemmän hintaa, mutta on usein maksuaikaakin. Vaikka muistaakseni eBookersin laskussakin taitaa olla vaan 14 pvä maksuaikaa ja jotta en ihan läpiä päähäni puhu, niin useamman kympin maksaa tuo laskulla homman hoitaminen. Ja nyt puhuin läpiä päähäni eli eBookerisssä ei pysty maksamaan laskulla, vaan siellä tarjotaan vaan tota verkkopankki ja pankkikortti vaihtoehtoa.

Matkatoimistoissa saattaa myös mennä niin, että maksaa varausmaksun ja sitten myöhemmin, lähempänä matkaa, loppusumman. Eli siellä onnistuu sen kulun siirtäminen.

O