Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]noena, 10.10.2008 10:41:
---
ezzy, 10.10.2008 10:20:
Kyl ne toimii linuxissakin, jos tiedostojärjestelmälle on ajurit valitsemassasi linux-distrossa. Esim. Acerin Aspire One miniläppäriin piti heittää ntfs-tuki erikseen sen rajoittuneen Linpus Linuxin takia. Levy tunnistui, mut ei osannut lukea filesysteemiä jostakin syystä vakiona.
Tosin tonkin lisääminen onnistu täysin linux-noob tyttöystävältä helposti neuvoilla.

---

Melkein ymmärsin

[/q]

Linuxia on monen eri taho tekemiä paketteja, eli distroja (distribution). Ubuntu, SuSe, Linpus jne.
eri tarkoituksiin ja eri ihmisille erilaista.

NTFS on yksi windowsin tiedostojärjestelmista FAT ja FAT32:n ohella :) Se ei linuxeissa yllättäen ihan suoraan toimi (aina), koska se on windows-maailmasta.

aina oppii uutta :P

kun kaksi dj :tä soittaa samaa aikaan niin sanotaan b2b, mistä se lyhenne tulee ?

[q]noena, 10.10.2008 10:15:
Mulla on ollu taaaas ongelmia koneen kanssa ja hankin sellasen ulkosen kiintolevyn, Western Digital Elements 500G. Nyt oon saanu kaikki kuvat ja musiikit sinne talteen ja nyt pitäis buutata kone ja alottaa se alusta. Mietin uudeks käyttikseks Linuxia windowsin sijaan, mutta toimiiko toi ulkoinen kiintolevy sen kanssa vai onko siinä ainoostaan windows-ajuri?
[/q]

mul on toi sama ja toimii sellasenaan vistan ja ubuntun kanssa. josset oo itse formatoinu sita mitenkaan niin no problems

[q]wiwi, 13.10.2008 20:36:
Ovatko lipuntarkastajat päätoimisia tarkastajia, vai tekeekö ne jotain muutakin duunia?
[/q]
Kyllä ne pääsääntöisesti ihan päätoimisia on. Toki vois olla, että sitäkin duunia vois esim. opiskelija tehdä kesä-/osa-aikatyönä(?).

Onko se ihan laillista, että kun kirkko hakee palvelukseensa työtekijöitä, niin yhtenä vaatimuksena on, että tehtävään valitun henkilön täytyy kuulua suomen ev.lut. kirkkoon?

Ei niin, ettäkö sinällään se minua koskisi, koska en ole hakemassa ja varmasti tällaiseen "aatteliseen" työpaikkaan hakevat seisovat samojen aatteiden takana, mutta voiko tuollaisen edellytyksen laittaa työpaikkailmoitukseen? Aika hassulta tuntuisi, jos esim. PAM:iin haetaan työntekijää ja tämän tulisi olla PAM:in jäsen...tai...

[q]Norb, 14.10.2008 09:03:
---
yana, 14.10.2008 02:32:
---
noena, 10.10.2008 10:15:
Mulla on ollu taaaas ongelmia koneen kanssa ja hankin sellasen ulkosen kiintolevyn, Western Digital Elements 500G. Nyt oon saanu kaikki kuvat ja musiikit sinne talteen ja nyt pitäis buutata..
---
mul on toi sama ja toimii sellasenaan vistan ja ubuntun kanssa. josset oo itse formatoinu sita mitenkaan niin no problems

---

Ihan vinkkinä, että ulkonenlevy ei oo mikään takuu, että kuvasi ovat tallessa. *Kokemuksen syvällä rintaäänellä* Mulla on kuvat 2x hävinny ulkosiltakovalevyiltä..
Paras tallennuspaikka on edelleen manuaalisessa valokuvakansiossa :)
[/q]

joo sitten tulee itku ja poru kun se ulkoinen kovo kilahtaa. kannattaa pitaa backupit jossain kuitenkin (vaikka polttaa dvdlle)

parhaat kuvat toki teettaa paperikuviksi ja kansioon, mutta eivat nekaan mitaan ikuisia ole..

[q]Occu, 7.7.2009 11:38:

kyllä se ainakin nyt näytti ihan hyvin toimivan kun koitin.
[/q]

joo kyllä se sivu skulaa ihan hyvin. mut ei mun koneella prkl

[q]Lyylikki, 7.1.2009 13:20:
Onko se ihan laillista, että kun kirkko hakee palvelukseensa työtekijöitä, niin yhtenä vaatimuksena on, että tehtävään valitun henkilön täytyy kuulua suomen ev.lut. kirkkoon?
[/q]
Kyllä se on laillista. Muinoin työoikeuden kurssilla muistan tästä olleen puhetta. MUTTA muistaakseni se meni niin, että esim. puutarhatyöntekijältä moista ei voida vaatia. Vaikkapa kanttorilta kylläkin. Pitääpäs kaivella muistiinpanot esiin...

Edit: Tulipa muuten mieleen, että päästessäni kesätöihin Nordealle he edellyttivät tilin avaamista. Ei tätäkään tietenkään voi lain näkökulmasta vaatia, mutta edellyttää voi kaikennäköstä, tai "kannustaa". ;)

[q]Crazybattery, 14.10.2008 16:44:
miten voin kääntää Marketing Environment suomeks? siis tien mikä se on ja pystyn selittää mutt tarven talous termi tolle
[/q]
Markkinoinnin toimintaympäristö
http://www.joensuu.fi/taloustieteet/markkinointi/kuluttajamarkkinointi/kul1sanasto.htm

miten voin kääntää Marketing Environment suomeks? siis tien mikä se on ja pystyn selittää mutt tarven talous termi tolle

[q]Takyon, 14.10.2008 17:07:
Eikös noi vain ole aikas kalliita käsittelyjä?
[/q]
Kalliita joo, mut jos Norjaan asti ei tarvi lähettää niin IMO "korvaamattomien" tiedostojen palautukseen ei kuitenkaan sika kalliita.

http://www.iltalehti.fi/digi/200704266034979_dg.shtml

Töissä just kuukaus takaperin jouduttiin palauttamaan yhden serverin kovalevyltä tiedot, voisin kysästä kuinka paljon tuli maksamaan.

[q]Takyon, 14.10.2008 17:07:
---
whispering, 14.10.2008 15:13:
Ne tiedostot pystytään palauttamaan usein rikkoutuneelta kovalevyltä. Eli jos jotain korvaamatonta menee niin ei kannata heittää sitä rikkinäistä kovalevyä roskiin.

---

Eikös noi vain ole aikas kalliita käsittelyjä?
[/q]

riippuu ihan viastakin, jos biosissa tunnistuu niin kannattaa ihan softallakin kokeilla palauttaa.

---
yana, 14.10.2008 02:32:
---
noena, 10.10.2008 10:15:
Mulla on ollu taaaas ongelmia koneen kanssa ja hankin sellasen ulkosen kiintolevyn, Western Digital Elements 500G. Nyt oon saanu kaikki kuvat ja musiikit sinne talteen ja nyt pitäis buutata..
---

---

Ihan vinkkinä, että ulkonenlevy ei oo mikään takuu, että kuvasi ovat tallessa. *Kokemuksen syvällä rintaäänellä* Mulla on kuvat 2x hävinny ulkosiltakovalevyiltä..
Paras tallennuspaikka on edelleen manuaalisessa valokuvakansiossa :)
[/q]

Jos ne kamat on sekä sisäisessä, että ulkoisella kovalevyllä, niin on se nyt parempi kuin vain toisessa.
Ja jos turvaa haluaa, niin sitä varten on keksintö nimeltä RAID

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

tai sitten vaikka kk-maksullista turvaa:
http://www.nebula.fi/palvelut_backup.php

Paras tallennuspaikka on edelleen manuaalisessa valokuvakansiossa :)[/q]

Ne tiedostot pystytään palauttamaan usein rikkoutuneelta kovalevyltä. Eli jos jotain korvaamatonta menee niin ei kannata heittää sitä rikkinäistä kovalevyä roskiin.

[q]Jää~*, 12.1.2006 13:31:
Kiitos kaikille "satulatuolivinkeistä".
Ehkäpä sitten uskallan ostaa tuollaisen
ja kokeilla miten sen kans sujuu

Äitikin suositteli
[/q]
Mä tuun vielä suosittelijoiden joukkoon, ehottomasti kannattaa hommata. Itsellä lähti selkäkivut lähes kokonaan tuollaisella, kun joutuu paljon näyttötyötä tekemään.

domi *sydän* Salli

[q]Miinapiina, 14.10.2008 20:32:
tietääkö kukaan, millä bussilla pääsis parhaiten mellunmäestä/länsimäestä vantaan varistoon (askon kohille)? apuij?
[/q]
Kelpaisko reittiopas avuksi: http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/
Se näyttäis tältä istumalta suosittelevan vaihtoehtoja metro (keskustan suuntaan) + bussi.

[q]Amma, 14.10.2008 20:36:

Kelpaisko reittiopas avuksi: http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/
Se näyttäis tältä istumalta suosittelevan vaihtoehtoja metro (keskustan suuntaan) + bussi.
[/q]

juu, katoin tuolta, ja näytti metro + 2 bussia tai kaks vaihtista niin et oli 3 bussia. ehkä sit ennemmin metrolla rautatieasemalle, ja sieltä yhdellä bussilla

muoks: googlasin askon osotteen ja yhelle bussilla rautsikalta perille asti

muoks2: nii ja tää oli sellai, et yks kamu oli menossa tuonne jonnekii työmaalle, eikä sille oltu sanottu osotetta, mut tuolla askon osotteella haettu reitti oli kuulemma vienyt perille

[q]IsoLL, 14.10.2008 21:22:

Silmämeikinpoistoaineella?

Jos siis ei ole ihan tavallisessa pesussa lähtenyt, niin itse lähtisin koittamaan silmämeikinpoistoaineella, jolla noita juttuja muutenkin poistellaan ja sitten perus tahranpoistoaine päälle, ettei se silmämeikinpoistoaineen rasva jää vaatteeseen.

Tää meni nyt sitten ihan mutuksi. Itellä aina lähtenyt pesussa.
[/q]

juu ei oo lähtenyt tavispesuaineella, koitin heti mennä hinkuttaan, mut jäi haaleet läikät. samoin murmelin puseros on jotain nuohousjälkiä, eikä nekää oo lähtenyt perussa.

mut koitan edellä mainittuja keinoja, raportoin tuloksista

[q]Euphoria, 28.8.2008 14:30:
---
Lyylikki, 28.8.2008 12:25:
Mulla on määräaikainen työsopimus voimassa 30.9.2008 saakka, jonka jälkeen uusi toistaiseksi voimassaoleva sopimus alkaa 1.10.2008.

Jos mä nyt sitten jostain kumman syystä haluaisinkin lähteä meneen täältä, niin miten mun pitäisi toimia? Jos mä ilmoittaisin esim. 22.9. että mä irtisanoudun, niin pitäisikö mun olla töissä 7.10. saakka eli periaattessa se 2 viikon irtisanoutumisaika. Eli voidaanko ajatella, että mä olen tällä hetkellä toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa, koska mun määräaikainen jatkuu sellaisena syyskuun lopusta eteenpäin?

---

Jätät allekirjoittamatta uuden sopparin ja lähet 30.9 pois?
[/q]

Soppari siis allekirjoitettu. Sitten jos ei olisi, niin mähän vain ilmoittaisin, että en jatka.

Oliskohan jossain sellasta palvelua että sais auton tuulilasin sileäksi? Joko jollain pinnotteella tai hiomalla mahdollisesti. Ja jos sellasta on niin mitähän mahtais maksaa?

O