Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

[q]mikke, 28.9.2009 22:18:
Mistä saan muutettua silleen että esim irkin tai sähköpostin kautta avatut linkit ei avautuis Operalla vaan Firefoxilla ? Oon kyl mielestäni asettanu ton Mozillan oletusselaimeksi mut ei näköjään sitte kuitenkaan...
[/q]

Edellisen ohjeen lisäksi avaa Firefox -> tools -> options -> advanced -> general välilehti ja tarkista että rasti on ruudussa "Always check to see if Firefox is the default browser on startup". Sit etit operasta vastaavan ja otat rastin pois. Tai sit vaan poistat sen turhakkeen ;)

[q]wiwi, 29.9.2008 23:10:
Kuuntelen musiikkia tietokoneelta, stereoiden kautta. Vähän väliä tää särisee, vaikka toiselta tietokoneelta kuunneltaessa ei ole ongelmaa. Miksi, oi miksi? Oon myös tarkistanut, että yhdistävä johto on kunnolla kiinni.
[/q]

Käytätkö samaa johtoa molemmissa koneissa? Jos on eri johdot niin mahdollisesti siinä johdossa voi olla katkos.

Itsellä olisi kaksi tyhmää kysymystä:

1. Menin ja kokeilin autoni tuulilasiin tällaista "sateesta viis" tuotetta joka siis tekee siihen tuulilasin pintaan kalvon, jossa vesi liukuu ilmavirran voimalla nopeasti pois ja joka sitten vähentää pyyhkijöiden käyttöastetta sekä pidentää niiden käyttöikää. Ongelma on siinä että tämä aine kuluu n. kuukaudessa sen verran että se ei enää toimi kunnolla, mutta myöskään pyyhkijät ei toimi kun tuulilasi on vähän niinkuin öljyinen. Itsellä ei ole aikaa/jaksamista eikä varmaan rahaakaan tehdä tätä käsittelyä joka kuukausi ja haluaisin nuo rippeet pois tuulilasista, mutta miten? Ne siis ei ole vielä kolmen kuukauden aikana lähteny juuri mihinkään

2. Onko olemassa astianpesukonetta johon mahtuisi pelkästään läjä ruokailuvälineitä, eli haarukat, veitset ja lusikat? Keittiööni ei mahdu sellaista kuution mallista pientä astianpesukonetta, enkä sitä juuri tarvitsisikaan muuten kuin näiden aseiden osalta. Niiden käsin tiskaaminen vain on yhtä helvettiä.

[q]vala, 30.5.2009 15:35:
Minkä takia musan täytyy tulla jossain bileissä nin lujalla, että korvat vaurioituu ilman tulppia*ding*
[/q]

Ei pelkästään joissain bileissä vaan kaikissa. Idea on siinä että musiikin pitää myös tuntua. Mut toiset vaan ei osaa soittaa ilman että kaikki valot vilkkuu punaisella

[q]crissy, 3.10.2008 11:46:
tää tietokone ei oo mun kaveri...

eli siis iMacista kysymys.. Meillä on siis koneessa macin oman käyttiksen lisäks windows.

Haluisin mennä katsomaan ohimenneet SAIRAALA-sarjan jaksot. Niitä ei pysty kattomaan kuin IE:llä *grr*. No saan sen toimimaan ja äänet kuuluu ja kuva liikkuu. Ongelma on siinä et se kuva on väritykseltään vihreeoranssisininen.. ja näyttää vähä samalle ku katsoisit valokuvan negoja.

MISSÄ ON VIKAAAAAAA!!!!!

ja vittu toi nelonenki vois jotain tehä et niitä ohjelmia voi kattoo muullakin kuin fukin IE:llä!
[/q]

Klikkaa videota hiiren oikealla napilla -> properties, kopioi tiedoston urli ihan maalaamalla ja ctrl-c (tai mikä se sitten siinä mäkissä on). Avaa joku hyvä mediasoitin ja sit pasteet sen urlin "open url" valikkoon :)

[q]wiwi, 6.10.2008 14:42:
Mulla on usein tietokone mukana luennoilla, joilla käytän ylipiston nettiä. Kaikki muut sivut toimii, mutta jostain syystä en pääse ikinä lukemaan sähköpostia. Kone sanoo vaan että "yhteyden aikakatkaisu". Onks mulla joku asetus, joka katkaisee yrityksen liian ärhäkkäästi vai mikä mättää? Intranet ynnä muut toimii ihan normaalisti ja mukavalla nopeudella.
[/q]

Onks kyseessä joku nettimaili vai ihan sun oman palveluntarjoajan maili jota luet jollain ohjelmalla? Jälkimmäinen nimittäin ei ainakaan lähetyksen osalta toimi muilla kuin sen sun oman isp:n yhteydellä. Mailien lukeminen kyllä pitäisi toimia mutta en ole varma. Syynä tuolle estolle yksinkertaisesti se että lähtevää postia varten ei kirjauduta palvelimelle ollenkaan, lähettäjä tunnistetaan sen käytetyn isp:n perusteella. Jos millä tahansa yhteydellä voisi lähettää niin aika äkkiä olisi kaikki palvelimet tukossa kun niitä surutta käytettäisiin massapostitukseen (aka spammiin)

Laitoin CD-levyn asemaan ja nyt se ei toimi mihinkään suuntaan. Ensin kun yritin avata sitä, niin siinä levyaseman kohdalla oli sellainen punainen pallo, jossa oli kysymysmerkki sisällä, nyt ei näy enää koko levyasemaa. Kun yritän ottaa levyä pois, niin mitään ei tapahdu koko asemalle. Se siis ei avaa edes sitä "levykelaa", jotta sen CD:n saisi sieltä pois.

Mitä mä nyt teen? (En ehkä kehtaa soittaa ATK-tukeen *nauru*)

[q]mikkelsson, 6.5.2006 13:31:
mistäs mä voin tietää onko mun koneella USB 1.0 vai 2.0-väylät ? Ja jos mä ostan esim. mp3-soittimen mikä tukee USB 2.0:aa ni saanko mä sen tähä koneeseen kiinni jos mulla on tässä koneella vaan USB ykkönen ?

[/q]

USB 2.0 sopii aina USB ykköseen. Mulla ei ainakaan koskaan oo ollu ongelmia (muistikortit, muistitikut, mp3-soittimet) Noi väylien versiot näkee ainakin koneen teknisistä tiedoista, mutta melkeinpä kaikki XP-ajan koneet on varustettu USB 2.0:lla.

USB 1.0:n kautta jonkun parin gigan MP3-soittimen täyttö kestää n. 45-60 minuuttia *vink*, kakkosella se menee parissa minuutissa. Sillon viimeistään tiedät kumpi sulla koneessas on

[q]ezzy, 20.10.2005 22:27:
---
koo, 20.10.2005 19:20:
---
RainChild, 20.10.2005 19:09:
Miksi meren rannoilla on vaahtoa? miten se muodostuu? *täh*

---

Ahdin synttärikakusta!

---

Olispa munki synttärikakussa Ahdin...
[/q]

Se vaahto on käsittääkseni kaikista kaloista, levistä, laivoista jne. veteen joutunutta kamaa: limaa, öljyä, rasvaa jne.

[q]mikkelsson, 6.5.2006 13:38:
---
alek száhala, 6.5.2006 13:35:
--nips--

---

kiitoksia oikeen paljon
[/q]

Kantsii kuitenkin varmistaa toi yhteensopivuus jos veikkaat että sullon vaan USB 1.0 koneessa. Mitkään älyttömiä väylänopeuksia tarvitsevat kamat ei toimi ykkösessä, kuten äänikortit jne.

Yleensä oon joutunu erikseen hommaamaan laitteille ajurit että oon saanu USB 2.0-vermeet sopimaan tähän mun antiikkiseen pöytäkoneeseen.

[q]Android, 22.5.2006 16:38:
---
Avernian, 19.5.2006 23:35:
Millä perusteella suomalainen somaliperäinen poika pitää itteään gangstana?

---

Gangster-sanahan on periaatteessa synonyymi sanalle "jengiläinen". Gang on jengi ja gangster on jengiläinen, eli jos suomalainen somaliperäinen poikaa kuuluu johonkin jengiin ja tuntee voimakasta yhteenkuuluvuutta ko. jengiin, voi hän kaiketi käyttää sanaa "gangsta". Ymmärrän toki että "gangster"-sanalla yleensä viitataan esim joihonkin Los Angelesin etnisiin järjestäytyneisiin rikollisjengeihin, mutta periaatteesa tuo sana voi kattaa myös muita jengejä.
[/q]

Mulle ainakin gangsta on musta läski jätkä jolla on uzi ja kultakoruja. Gansteri taas 20-luvun Chicagon pukumies jolla on viulukotelossa konepistooli.

Offtopiccina noi anga, killa, busta, playa jne. väännökset on ihan vitun karseita. Meinas pala lentää kun Carboneiden Anger ball oli uudelleenristitty Anga balliksi Nu Energyn kokoelmalla.

[q]Mark Hamilton, 19.10.2005 17:28:
Miksi Vampe Vainiolla tarkoitetaan vammaista?
[/q]

Miks yöntimolla tarkotetaan neeceriä?

[q]coolcat82, 10.11.2006 18:11:
Miks naapurit soittaa poliisit mielummin kun tulee soittamaan ovikelloa ja huomauttamaan että niitä joku asia häiritsee??? Tota mä en ole koskaan tajunnu, en mä nyt sentään mikään sinko kädessä tuu ovea aukasemaan jos naapureilla on asiaa. Tai sitte ne jostaan syystä pelkää mua oikeesti Mä oon ihan tavallinen naapuri anyway ni ei käy järkeen... Ja on se kiva kun muutkin naapurit tuijottaa ikkunoista naama pitkällään et sinne ne taas menee
[/q]

mä ainakin soittaisin ihan vittuillakseni. mulla on yks mulkku naapuri joka soittaa musaa vitun kovalla välillä yöhön asti, jos joskus pärähdän siihen ni soitan kyllä kytät ja ilmotan suoraan hoasille että kenkää noille, löpinät sikseen.

Mistähän löytäis jotain vanerinkäikäleitä/paksua pahvia tai muuta vastaavaa kylttien tekoon? Ilmaiseksi mielellään.

[q]nomic, 11.7.2007 22:23:
Miksi joidenkin maiden nimet, tai kaupungit on kirjoitettu toisella tapaa, kuin esimerkiksi englanniksi? Tukholma, Venäjä, Japani, Unkari, Kreikka, Rooma jne.
[/q]

Paikkojen nimet muotoutuu vieraskielisten suussa samalla tavalla kun lainasanat. Tyhmät härmäläiset ei osannu ääntää montaa konsonanttia peräkkäin sanan alussa (eikä osaa vieläkään ku tulee ressiä ja rapula). Sen takia meillä on ranta < strand ja tukolma < stockholm jne. Kyllä mä toisaalta kutsun unkaria mieluummin unkariks ja kiinaa kiinaks kun Magyariks (madjar) ja Zhongguoks.

Paikannimet on yleensäkin aika mielenkiintosia, tiesikkö muuten että ryssä ja Ruotsi tulee samasta sanasta? Samoin häme ja saame (ja ehkä myös suomi). JAH Ranska tulee vanhaan aikaan kyseisellä alueella käytetystä heittokirveestä (frankon / fransisca), niinkun kaikki diabloo ja pelanneet tietää (josta taas kerran härmäläiset on ottanu toisen alkukonsonantin pois).

[q]Kolera, 2.11.2007 21:34:
Missä yhteydessä löytyy SHITGOLEM ?
Shitdemon on Dogma leffasta mutta missä shitgolem on.
Onko tämä joku Dogman nähneiden larppaajien jonkinlainen hämärä läppäassosiaatio erilaisiin golemtyyppeihin? Esim. kuin ollakkaan scrabbleen ei kelpaa kaverin ehdottama Urineogre <3
[/q]

Kakkaelementaalit oli aika legendaarisia mm. D&D:ssä. Viemärissä käy päälle.

miks jengi ei enää haravoi, vaan käyttää jotai perkeleen bensakäyttösiä äänekkäitä puhaltimia, jotka loppujen lopuks vaan siirtää lehdet minne sattuu.

vituttaa ku välillä aamusin joku mulligaani alkaa puhalteleen.

[q]Zeratul, 16.10.2008 17:24:
---
Marjo, 16.10.2008 16:32:
Kertoisitteko mulle fiksut enrgiasäästölampuista...

Meillä on täällä kotona niitä käytetty, mutta joihinkin kohtiin ollaan sitten kuitenkin laitettu hehkulamppu, kun tuntuu, ettei nuo energiasäästölamput valaise yhtä paljoa.
Ja siis onko se nyt niin, että jos ostaa 40W tavallisen lampun tai 60W lampun, niin viittaako tuo W sen kirkkauteen vai/ja kuinka paljon se tarvitsee sähköä.

Mieluiten ostaisin tietty energiasäästölamppuja, mutta mitkä niistä olisi mahdollisimman kirkkaita, kun ei haluaisi kaamos aikana hämärässä elää.

---

Tullas ny tökkii ku muutki...

Lampuissa ilmotetut watit (W) kertoo tehon, energiakulutuksen. Watit EI suoranaisesti kerro kuinka kirkas lamppu on, sillä vaikka loogisesti esim. 60W hehkulamppu antaa enemmän valoa ku 40W hehkulamppu, nii esim 60W hehkulamppu ja 60W loisteputki tuskin valasee yhtä paljoa. Asiaan vaikuttaa myös esim. onko lamppu matta vai kirkas (matta ei päästä yhtä paljoa valoa läpi, joten samantehosesta kirkkaasta hehkulampusta saa enemmän valoa).

Vielä turhana nippelitietona, valoa mitataan seuraavissa:
Valovoima, jonka yksikkö on kandela (cd)
Valovirta, jonka yksikkö on lumen (lm)
Valaistusvoimakkuus, jona yksikkö on luksi (lx)

Joku asiantunteva myyjä varmaan osaa neuvoo paremmin erilaisten lamppujen energiakulutuksen/ valaistusvoimakkuuden suhteesta.
[/q]

Ja tähän vois vielä lisätä että loisteputkissa (ja varmaan sit myös niissä energiansäästölampuissa) on sellasiakin eroavaisuuksia kuin värisävy eli nk. värilämpötila joka ilmoitetaan Kelvineinä (K). Kylmä värilämpötila on aika ikävän sininen kun taas lämmin on punertava. En nyt muista minkälaisissa lukemissa olisi sellainen suht. neutraali valkoinen, mutta veikkaisin ~4000K.

[q]ezzy, 16.10.2008 20:43:
Kyl niitä on ihan kiveniskukorjaamoja. Naarmut lähtee varmaan myllyttämälläkin, riippuen syvyydestä.
[/q]

Eiei, siis ei sellasia kiveniskuja mitkä alkaa halkeilemaan, vaan sellasia pieniä koloja joita tollasen 8v vanhan auton tuulilasi on täynnä ja jos vaikka aurinko sattuu paistamaan edestä suht. matalalta niin siitä ei näe läpi. Ja sen lisäksi ne vielä rikkoo pyyhkijänsulat.

Kysytty varmaan useampaan otteseen, mutta konemusiikista kertovia elokuvia tai dokkareita, joita kannattaisi nähdä?

[q]Amma, 19.11.2007 04:37:
---
Snaggo, 19.11.2007 04:31:
No siis vertaa hevi/rock vs. "klassista"/"akustista" soundia.

Metallica - Nothing else matters ja Metallica - Master of puppets esimerkiksi. sama soitinhan se on molemmissa, nimittäin kitara. jälkimmäisessä kitaran soundi on vaan säröytetty.
Josko nyt menis perille

---

Olet 100% blondin kanssa tekemisissä, enkä myönnä olleeni 7 vuotta musiikkiluokalla...
Kyllä mä varmaan melkein tiedän, mitä tarkotat näin kun tarkemmin yritän ajatella. Mutta ehkä pitäs vaan mennä kiltisti nukkumaan.
[/q]

Teh vertailusample:

http://81.209.103.109/alek/dzingdrzzagh.mp3

O