nastat vai kitkat?

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Taedium
Quote by jUSSi
Olen, mitä sitten :what:
Ei sitten mitään. Ehkä on parempi, että käyt siellä rengasliikkeessä vaihdattamassa, niin et riko itseäsi.


heh :)

voi tuossa olla hieman mukavuudenhaluakin mukana, mutta en nyt väittäisi että pelkäisin liata käsiäni.

nimim. "Entinen Land Cruiserin (vm. -88) omistaja, jolla on oma perunapelto ja kasvimaa"

mun isi sano että sen kitkarenkaat pitää pienempää meteliä kuin kesärenkaat. Tiedä sitten. Ne taitaa kyllä olla nyt ihan ensimmäistä talvea käytössä, siis nämä nimenomaiset renkaat.

Meillä on aina ollu kitkat, eikä ole mitään ongelmia ollut. Kuitenkin kuski on tietoinen että on kitkat alla, eikä lähde jäälle luistelemaan tietentahtoen.

Quote by jUSSi
Henkilökohtainen valinta mulla vain on kitkat ja osasyynä siihen on toi vaihtoruljanssi.
Mikä ihmeen vaihtoruljanssi? Se on vartin homma, ku ne vaihtaa. Ja mä en yleensä edes likaa käsiäni pahasti. No ainahan pitää tommosen jälkee kädet pestä, mut ei oo tarvinnu edes pahasti hangata.

Eikä oo ikinä lonksunu, eikä oo ikinä menny liian tiukalle, enkä edes tiedä miten sellasta momenttimittaria käytetään.

Herranjestas ku pitää tehdä yks renkaiden vaihto noin hankalaks.

...Ja melkeenpä tiesin että kyseessä on insinööri. Ei se helpon asian hankaloittaminen ihan joka jannulta onstu. Osaatko keittää kananmunia?

Miksi tehdä asioita yksinkertaisesti, kun on niin yksinkertaista tehdä asiat hankalaksi?

Okei, jos on joku hieno auto ja aluvanteet, ni ehkä on parempi käydä jossain jos on epävarma itsestään, mutta normaalit renkaat ny vaihtaa vaikka tällänen tumpelo ku minä, joka ei tiedä autoista yhtään mitään.

Uudet Nokian Hakkapeliitta 1-nastakumit. Syy? Ei tulisi mieleenikään ajaa kitkoilla ekaa talveani takavetoisella 170hv autolla. :)

Quote by jUSSi
Kyllähän sinä Teuvo maanteiden kuningas tämän varmaan jo tiesitkin, vai laitatko liimaa sinne pulttien väliin niin eivät varmasti aukea?


Teuvo maanteiden kuningas kuittaa, enpä tiennyt mutta hipsinkin täsät liimakaupaaan *tuoksuupas täällä hyvälle* *nuuuuuuhh* *wow, mitkä visiot!* :hah: :D

Ezzy sitten kun ostat vähän parempi potkuisen auton niin jäljelle jää vaihtoehdot ajaa joko kuivalla kelillä erittäin maltillisesti nastoilla tai vähän reippaamin liukkaalla, tai kitkoilla vähän reippaamin kuivalla kelillä tai erittäin maltillisesti liukkaalla.

Nastat nimitttäin lentelee ihan älyttömän helposti ja nastat ei pidä käytännös ollenkaan tuol asfaltilla...

Quote by Taedium
Mikä ihmeen vaihtoruljanssi? Se on vartin homma, ku ne vaihtaa. Ja mä en yleensä edes likaa käsiäni pahasti. No ainahan pitää tommosen jälkee kädet pestä, mut ei oo tarvinnu edes pahasti hangata.


Vartin homma, aivan. Siis itse vaihto. Sinulla ei varmaan kulu aikaa niitten renkaitten raahaamiseen varastosta autolle ja takaisin? Minulla esimerkiksi ei ole muuta paikkaa säilyttää renkaita kuin mökki, jonne ajaa yhteen suuntaan n. 45 minuuttia. Venyy se reknaidenvaihto hieman.

Quote by Taedium
Eikä oo ikinä lonksunu, eikä oo ikinä menny liian tiukalle


Niin, ei se vaikeata ole. Olen itsekkin tehnyt sen useasti.

Quote by Taedium
enkä edes tiedä miten sellasta momenttimittaria käytetään.


no, se on sellanen kääntöavain jolla käännetään pulttia kunnes viisari osoittaa oikeaa lukemaa tai siihen asti kunnes avain laukeaa halutussa kiristysmomentissa.

Quote by Taedium
Herranjestas ku pitää tehdä yks renkaiden vaihto noin hankalaks.


Päinvastoin, tein siitä helpompaa kun vähensin vaihtokertoja.

Quote by Taedium
...Ja melkeenpä tiesin että kyseessä on insinööri. Ei se helpon asian hankaloittaminen ihan joka jannulta onstu.


Se, että haluaa tehdä asian perinpohjin ja kunnolla ei minusta kuulosta asian hankaloittamiselta.

Quote by Taedium
Osaatko keittää kananmunia?


öh. Tota noin, tässä vaiheessa kaikki idiootit voivat sitten viskata ne kivat ja hauskat ennakkoluulot romukoppaan.

Quote by Taedium
Miksi tehdä asioita yksinkertaisesti, kun on niin yksinkertaista tehdä asiat hankalaksi?

Okei, jos on joku hieno auto ja aluvanteet, ni ehkä on parempi käydä jossain jos on epävarma itsestään, mutta normaalit renkaat ny vaihtaa vaikka tällänen tumpelo ku minä, joka ei tiedä autoista yhtään mitään.



Jos se ei ole käynyt ilmi, minun ei tarvitse kovin usein vaihtaa renkaita, joten miten sinä saat siitä monimutkaisempaa.

öö, ja nyt en käsittänyt miten epävarmuus tähän liittyy. Olen vain todennut renkaiden vaihdon olevan ärsyttävää ja siinä sivussa maininnut miksi minua se ärsyttää sekä ne pienet riskit mitkä liittyvät renkaiden vaihtoon. Itse otan autoilun aika vakavasti (kuten sinäkin omien irkkuliikennekommenttiesi perusteella) ja autoiluun liittyy myös auton huolto, joten omat väheksyvät kommenttisi voit säästää vaikka Daniel Braunille (no pun intended Daniel) .

Ja "tällainen tumpelo kuin minä" marttyyri-asenne ei todellakaan tuo lisäpisteitä. Varsinkaan kun olet täälläkin esittänyt jokaiseen aiheeseen niin asiantuntevia kommentteja, että roolin vaihto besserwisseristä/kaiken kokeneesta hellyyttävään tumpeloon ei vain toimi.

Quote by jUSSi
öh. Tota noin, tässä vaiheessa kaikki idiootit voivat sitten viskata ne kivat ja hauskat ennakkoluulot romukoppaan.

[...]

Ja "tällainen tumpelo kuin minä" marttyyri-asenne ei todellakaan tuo lisäpisteitä. Varsinkaan kun olet täälläkin esittänyt jokaiseen aiheeseen niin asiantuntevia kommentteja, että roolin vaihto besserwisseristä/kaiken kokeneesta hellyyttävään tumpeloon ei vain toimi.
:D

Hienoa. Nyt taisit jauhaa sen herneen oikein hienoksi, tasoitella siitä Gillettellä ja viivottimella tasaisen ja täysin suoran viivan ja huitasta kerralla oikee syvälle nenään. Näköjään insinööreistä ei saa sinulle heittää yhtään läppää - onneksi sentään edes Varvanalla on itseironian tajua. Kaikilta sitä ei löydy, eikä minun teksteistä näköjään se näköä haittaava tuohenkappale loista läpi riittävän voimakkaasti. No eipä se Danikaan tajunnut sitä kun heitin sitä läppää, että "luulin" että hän henkilökohtaisesti minulle ketkuilee.

Sitäpaitsi minä olen oikeasti tumpelo autojen kanssa. Osaan just sen verran, että renkaat ja jarrupalat vaihtaa, öljyt vaihtaa (opin kuukausi sitten), bensakoneen sytytyksen säätää... ja siihen se sitten jääkin. Ja jos tulee merkki, jota en tunne, niin tietysti joko en sitten osaa sitä tai sitten menee kauemmin. Eli tarkoitatko sitä, että jos jossain aiheessa kerron suoraan mitä tiedän, niin jos jostain aiheesta en oikeasti tiedä yhtään, niin en saa sitä mainita? Virheet on peitettävä? Kova jätkä täytyy olla? Miehet ei saa itkeä?

Pahoittelen, huumorimme ovat aivan eri tasolla. Tiedän, että minulla on outo huumorintaju, mutta näköjään pitää entisestään rauhoittaa itseään. (Et tiedäkkään kuinka hankalaa on olla kirjoittamatta, kuten itse pitäisin asioita hauskana... No monelta menisi ruokahalu.)

Jos tähän olet nyt kirjoittamassa jotain, että "nii heti ku valittaa takasin, ni otat sanas takasin sanomalla, että se oli huumoria" niin anna olla. Ei tuhlata tätä palstatilaa siihen. Kirjoita se vaikka paperille ja lähetä osoitteeseen: Paavi, Vatikaani (Sitä kiinnostaa varmasti yhtä paljon ku mua.) Tai sitten mulle sähköpostitse osoitteeseen: reverend@vituttaa.net - lupaan kyllä lukea sen ja vastata asiallisesti.

Herneitä, mies.

(Piis, mään.)

Quote by Taedium
Näköjään insinööreistä ei saa sinulle heittää yhtään läppää


Minä muuten tituleeraan itseäni ingenjööriksi. Itseäni lähinnä ärsytti se että, perinpohjaisuuteni leimattiin insinööriviisaudeksi. Minä olen itseironian itsetehty kuningas, kysy vaikka sun kavereilta.

nimim. "isopää"

Quote by Taedium
Eli tarkoitatko sitä, että jos jossain aiheessa kerron suoraan mitä tiedän, niin jos jostain aiheesta en oikeasti tiedä yhtään, niin en saa sitä mainita? Virheet on peitettävä? Kova jätkä täytyy olla? Miehet ei saa itkeä?


Vika olikin siinä, että heittäessäsi kyseisen ironisen kommentin et vaivautunut kertomaan tietämättömyydestäsi. Aikaisemmat juttusi huomioiden useat varmaan ymmärsivät sen ironisena kommenttina.

Quote by Taedium
Pahoittelen, huumorimme ovat aivan eri tasolla. Tiedän, että minulla on outo huumorintaju, mutta näköjään pitää entisestään rauhoittaa itseään. (Et tiedäkkään kuinka hankalaa on olla kirjoittamatta, kuten itse pitäisin asioita hauskana... No monelta menisi ruokahalu.)


Ei, itse asiassa sun jutut on hauskimpia täällä platinumissa. Sulle taitaa vain tuottaa vaikeuksia pitää sarkasmia poissa paikoista joissa siitä ei ole hyötyä ja joissa se todennäköisesti aiheuttaa enemmän ärtymystä ja väärinkäsityksiä kuin hupia. 97% sun jutuista on hauskoja sekä sanavalmiita ja oikeissa paikoissa.

*pusu*

Quote by Taedium
Hienoa. Nyt taisit jauhaa sen herneen oikein hienoksi, tasoitella siitä Gillettellä ja viivottimella tasaisen ja täysin suoran viivan ja huitasta kerralla oikee syvälle nenään.


Ai sen voi tehdä noinkin!!!

HUR ROLIGT!!!!
(näin ruotsalaisuudenpäivän kunniaksi)

Quote by jUSSi
Minä muuten tituleeraan itseäni ingenjööriksi. Itseäni lähinnä ärsytti se että, perinpohjaisuuteni leimattiin insinööriviisaudeksi.
No mä en osaa tradenomivitsejä, joten oli pakko kokeilla insinöörivitseillä...

Quote by jUSSi
Minä olen itseironian itsetehty kuningas, kysy vaikka sun kavereilta.

nimim. "isopää"
Okei, eksytit mut. Tässä.

Quote by jUSSi
Ei, itse asiassa sun jutut on hauskimpia täällä platinumissa. Sulle taitaa vain tuottaa vaikeuksia pitää sarkasmia poissa paikoista joissa siitä ei ole hyötyä ja joissa se todennäköisesti aiheuttaa enemmän ärtymystä ja väärinkäsityksiä kuin hupia. 97% sun jutuista on hauskoja sekä sanavalmiita ja oikeissa paikoissa.

*pusu*
Ahttp://www. Dänks. *virtuaalihali ja märkä pusu*

Quote by serotonot
Ai sen voi tehdä noinkin!!!
Emmätiiä. Kokeile, ota kuva ja postaa tänne.

Quote by Quu
Quote by jUSSi
ehdottomasti kitkat


Kitkat ovat kyllä matkustusmukavampia (melu!), mutta Eteläsuomessa en niitä autooni laittaisi. Ongelma on siinä että tiet ovat lumen sijasta pelkkää peilijäätä, jolloin kitkarenkaiden pito on aivan mitätöntä nastarenkaisiin verrattuna.

Jos tiet olisivat lumipeitteisiä, niinkuin vähän pohjoisemmassa alkaa olemaan olisi kitkarenkaat yhtä turvalliset kuin nastat.

Nyrkkisääntö: Nastat jäälle, kitkat lumelle.


Quu on oikeassa, nastat etelään, kitkat lappiin jossa kelit eivät pahemminn talvella vaihtele. Toista on sitten täällä etelässä jossa on aina eri ajokeli kuiva/jäässä/lumessa/sohjossa/polannetta ym.

kuinkas tuo muuten on,nypiin nastat keväällä pois talvinakeista,kysymys kuuluukin saako ripatuilla tavlirenkailla ajaa?(talvella) :D

ps:kuulin juttua että voisi,jos yhtäkään nastaa ei oo sit ripatuis renkais

Uudet nastat aluvanteilla lävähtää auton alle huomenna.

nitkut

Mul on itselläni tosi huonoja kokemuksia kitkoista. Jos on jäätä, ei pidä, ja useimmiten se jää aiheuttaa enemmän ongelmia kuin lumi. En osta koskaan kitkoja, nastat rules. Siis mun mielestä.

Mielenkiintoinen keskustelu.

Edellisessä autossa oli alla nastat, nykyisessä kitkat. Molemmilla tosiaan omat hyvät puolensa. Isoin ongelma kitkoilla täällä pääkaupunkiseudulla onkin tosiaan se, että tiet tuppaavat hioutumaan peiliksi lukuisien kitkarenkaiden ja ennen kaikkea raskaan liikenteen alla. Peilijäällä kitkoilla ei ole hauskaa. Toisaalta, kuivalla kelillä nastojen ongelma onkin sitten se, että niistä nastoista ei välttämättä ole keväällä enää mitään jäljellä.

Oma preferenssi on tällä hetkellä kitkat ihan kokemusten perusteella. Kitkoilla huomaa aika nopeasti milloin on oikeasti liukasta ja saa paremmin ymmärtämään fysiikan lait. :)

Huomasin meinaan viime talvena, että tulee ajeltua kitkoilla talvella ihan oikeesti paljon rauhallisemmin.

Mitä etu- / takavetokeskusteluun tulee niin kokemattomalle kuskille ehdottomasti etuveto. Kokeneelle takavetokuskille ei missään nimessä etuvetoa, koska etuvedon ääritilanteiden haltuun saaminen vaatii täysin toisenlaisia toimenpiteitä kuin takavetoisella. Moni vanha takavetokuski (tuskin tarkoitan ketään teistä tässä tapauksessa) painaa auton puskiessa lisää kaasua, jolloin viimeisetkin ohjauksen rippeet menee luistoon.

Turhaa knoppitietoa: Tiesitkös, että lukkiutumattomilla jarruilla voi oikaista luiston painamalla jarrua. Lukkiutuvilla jarruillahan tuo on suunnilleen typerintä mitä voit tehdä. Kokeilkaa jos ette usko, mutta mielellään radalla. ;)

Kitkat siis mulle nykyiseen autoon sopiva ratkaisu. :)

Nastat!

Jossain mainoksessa oli joskus hyvin kiteytetty tämä asia:

- "Onko tässä kitkat vai tavalliset?"
- "En minä tiedä... Kai siinä on."

kummat vaan, edellises oli viimeks kitekatit nyt taas nastat. kummillakaan oo kuitenkaan mitään pitoa, edes sulalla.

Quote by Remotion
kummat vaan, edellises oli viimeks kitekatit nyt taas nastat. kummillakaan oo kuitenkaan mitään pitoa, edes sulalla.


Hä? Sulla taitaa olla kaasujalka aika herkässä, kun tuollaisiin tuloksiin olet päätynyt. :)

O