nastat vai kitkat?

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Daniel Braun
Totta, hyvässä tuiskussa on parasta iskeä se neliveto päälle jotta pääsee sinne mäen laelle.
Turvallisuuden kannalta kannattaa käyttää sitä nelivetoa myös alamäessä...
Sekä riittävässä tuiskussa myös tasamaalla :D :D


Joo kyllä siinä parin promillen kohdalla kannattaa varmaan ainakin tottumattoman jo pistää neliveto päälle... varsinkin jos tulee vastaan liukas rinne niin kahdella jalalla suistuu helposti tieltä.

nastat etelä-suomessa!

mulla oli viime talvena vielä auto olemassa ja hankin siihen ihkauudet kitkat. ajamisesta ei meinannut kyllä tulla mitään kun ei pääse eteenpäin, eikä pitoa ole laisinkaan jäällä.

jos joskus ostan vielä auton, kitkoja en ostaisi siihen ikuna!

Quote by ioni
Nastat tottakai. Pari talvea sitten kattelin, kun jengi hyytyy kitkoilla parin asteen ylämäkeen.


Ihme stereotypioimista tämäkin, jota jostain syystä esiintyy kitkojen kohdalla valtavasti. Jos nyt jotain vertailua pitää tehdä, mielestäni esim. takaveto on jo itsessään huomattavasti vaarallisempi kuin kitkat.

Perheeni piha on ehkä v-mäisimpiä mitä etelä-suomesta löytyy, eli piha mäen rinteen huipulla, oikealla puolella parkkeerattuja autoja, vasemmalla jyrkkä rinne, ja koko piha on kauttaltaan kalteva. Kerran olen ollut kusessa siinä rinteessä sinä 6 vuoden aikana kun olen siinä kitkoilla ajanut, mutta silloin olisin kyllä ollut nastoillakin. Läheltä piti tilanteita tms jotka olisivat edes etäisesti liittyneet kitkoihin en keksi ainuttakaan. Tietysti tarvitaan malttia, mutta niin tarvitaan talviliikenteessä aina.

Kaverini ajoi volvolla hirvikolarin. En ikinä osta volvoa.

Quote by ioni
Nastat tottakai. Pari talvea sitten kattelin, kun jengi hyytyy kitkoilla parin asteen ylämäkeen.


Juu tai ajaa metsään vähänkään liukkaammalla tiellä ;)

Nastat. Pääkaupunkiseudulla kitkat varmaa toimii paremmin ku tiet on
yleensä kuivia tai sulia.

Quote by MikkiHiiri
Pääkaupunkiseudulla kitkat varmaa toimii paremmin ku tiet on yleensä kuivia tai sulia.


Mä en ymmärrä tätä, että jengi luulee kitkojen olevan ihan paskoja talvirenkaita. Nastat on paremmat vain jäällä ja itseasiassa pakkautuneella lumella kitkat ovat paremmatkin kuin nastat. Ainoastaan jääkelillä kitkat ovat hieman huonommat kuin nastat, mutta eivät edes kovin paljoa. Muilla keleillä ne ovat yhtä hyvät.

Sitäpitsi kitkoilla ei ole vaihtoruljanssia joka kevät/syksy ;)

edit: sitäpaitsi nastat tuovat aivan liikaa turvallisuuden tunnetta talviliikenteeseen. Moni ajaa nastoilla kuin kesäkumeilla...

Quote by jUSSi
Nastat on paremmat vain jäällä


Jengi ajaa enemmän jäisillä teillä kuin lumisilla teillä?

Quote by reset
Quote by jUSSi
Nastat on paremmat vain jäällä


Jengi ajaa enemmän jäisillä teillä kuin lumisilla teillä?


jäätä on tiellä aika vähän liukkaiden kelien aikana. Päätiet suolataan ja pikkutiet aurataan ja ovat silloin lähes aina pakkautunutta lunta. Se on enemmän ajotyylistä kiinni kuin renkaista ja itseäni ei todellakaan kiinnosta vaihtaa renktaia 2 vuodess, kun olen jo tottunut kitkoihin ja tulen niiillä toimeen kaikissa suomen keleissä.

kitkat. vanhoissa talvirenkaissa oli nastat ja ne tuppas lentelemään irti(siis ne nastat ei renkaat).

Quote by jUSSi
Mä en ymmärrä tätä, että jengi luulee kitkojen olevan ihan paskoja talvirenkaita. Nastat on paremmat vain jäällä ja itseasiassa pakkautuneella lumella kitkat ovat paremmatkin kuin nastat


En mä sanonu et ne on paskat :)
Kitkoilla oikeesti täällä päin Suomea joutuu monesti miettimään
kannattaako uskaltautuu liikenteeseen.. moni kaveri on täällä vaihtanu
kitkat takas nastoiks.. ja sitäpaitsi mielummin leveet kesärenkaat
(vakautta ajaessa) ja ohkasemmat talvirenkaat (pitoa) :D

Nastat mutta ne on kyllä niin kuluneet että ovat lähinnä kosmetiikkaa. Positiivista on se että on pakko ajaa varovasti heti kun on hiukankin liukasta.

Quote by kilobitti
Kaverini ajoi volvolla hirvikolarin. En ikinä osta volvoa.

Mun kaveri taasen ajeli kitkoilla yhden talven ja kiros niitä koko ajan. Ite kokeilin samaa ja vaihdoin seuraavana vuonna nastoihin.

Nastat. On paljon turvallisemmat.

Quote by jUSSi
Se on enemmän ajotyylistä kiinni kuin renkaista


Totta. Nastoilla pääset nopeammin ja halvemmalla perille ;)

Nastoilla auto ei luisu

Quote by kilobitti
takaveto on jo itsessään huomattavasti vaarallisempi kuin kitkat.


:scared: :eek: EIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEI

Mä en ikinä suostuisi ajaa etuvedolla, etuveto kun lähtee hyppysistä niin mitä teet, aivan et mitään. Takaveto sen sijaan _ei voi_ lähtee hyppysistä vaikka luisussa menisikin, koska se vaan on niin ihanan kontrolloitavissa! :D Jos aliohjaa, painaa pienen sykäyksen kaasua ja ja taas mennään tasaisesti, tai jos yliohjaa niin kääntää vaan hiukan vastaa. Sipmlier it can't be.

Quote by Remotion
Mä en ikinä suostuisi ajaa etuvedolla, etuveto kun lähtee hyppysistä niin mitä teet, aivan et mitään. Takaveto sen sijaan _ei voi_ lähtee hyppysistä vaikka luisussa menisikin, koska se vaan on niin ihanan kontrolloitavissa!


Jep, asia on suunnilleen noin jos on harjoitellut luistelua takavedolla.
Takavetoinen on kuitenkin todella helppo saada hallinnasta (=poikittain)
jopa suoralla tiellä, etenkin jos ratin takana on joku muu "rattimies".

Tiedä oliko tuossa kuinka paljon sarkasmia ( :hah: ), mutta lähes kaikki
autovalmistajat ovat tunnustaneet etuvedon olevan turvallisempi - jopa
Volvo. Etuvedon aliohjatessa ei voi paljon muuta tehdä kuin painaa kytkin
pohjaan ja käännellä pyöriä, yliohjatessa taas auto on hyppysissä
kaasulla..mutta ylipäätään auto on huomattavasti tasapainoisempi.

Quote by kilobitti
Quote by Remotion
Mä en ikinä suostuisi ajaa etuvedolla, etuveto kun lähtee hyppysistä niin mitä teet, aivan et mitään. Takaveto sen sijaan _ei voi_ lähtee hyppysistä vaikka luisussa menisikin, koska se vaan on niin ihanan kontrolloitavissa!


Jep, asia on suunnilleen noin jos on harjoitellut luistelua takavedolla.
Takavetoinen on kuitenkin todella helppo saada hallinnasta (=poikittain)
jopa suoralla tiellä, etenkin jos ratin takana on joku muu "rattimies".

Tiedä oliko tuossa kuinka paljon sarkasmia ( :hah: ), mutta lähes kaikki
autovalmistajat ovat tunnustaneet etuvedon olevan turvallisempi - jopa
Volvo. Etuvedon aliohjatessa ei voi paljon muuta tehdä kuin painaa kytkin
pohjaan ja käännellä pyöriä, yliohjatessa taas auto on hyppysissä
kaasulla..mutta ylipäätään auto on huomattavasti tasapainoisempi.


Olen samaa mieltä, takavetoinen auto vaatii rattiin taitavan kuljettajan ennen kuin se on yhtä turvallinen kuin etuveto. Ja kuinkahan monta kolaria on tullut sen seurauksena kun kuljettaja on luullut olevansa ajomiehiä ja sitten on vähän hurjasteltu sladissa ja seurauksena onkin ulosajo...

Mut oon edelleenkin nelivetomiehiä :king:

Quote by jUSSi
Sitäpitsi kitkoilla ei ole vaihtoruljanssia joka kevät/syksy ;)

No jos haluu toisenkin talven ajaa niillä, ni olis hyvä vaihtaa ne kyl kesäks pois. Kitkarenkaat kun pakkaa kulumaan normaaleja kesärenkaita huomattavasti enemmän.

..ja vanhoista nastarenkaistaha saa oivat kesärenkaat :)

Kumpia käytät ja minkä takia?

O