nastat vai kitkat?

Back to yleinen keskustelu O

Pitää olla sellanen auto ettei o välii onko mitkä nakit alla!

Quote by JZZ
Quote by jUSSi
Sitäpitsi kitkoilla ei ole vaihtoruljanssia joka kevät/syksy ;)

No jos haluu toisenkin talven ajaa niillä, ni olis hyvä vaihtaa ne kyl kesäks pois. Kitkarenkaat kun pakkaa kulumaan normaaleja kesärenkaita huomattavasti enemmän.


ei ne nyt sentään niin nopeasti kulu ;)

totta on, että ne kuluvat nopeammin, mutta mieluummin uudet kitkat 4 vuoden välein kuin jokavuotinen vaihtoruljanssi.

Quote by kilobitti
Tiedä oliko tuossa kuinka paljon sarkasmia ( :hah: ), mutta lähes kaikki
autovalmistajat ovat tunnustaneet etuvedon olevan turvallisempi - jopa
Volvo. Etuvedon aliohjatessa ei voi paljon muuta tehdä kuin painaa kytkin
pohjaan ja käännellä pyöriä, yliohjatessa taas auto on hyppysissä
kaasulla..mutta ylipäätään auto on huomattavasti tasapainoisempi.


Yllättävää siis että kaikki luxus autot ovat nykyään takavetosia tai nelivetoja, esim. BMW, MB, Lexus, Jaguar, Porche... minne asti jatketaan.

Etuveto on n. 30% tms halvempi rakentaa kuin takaveto, that's the reason. Mulla itsellä oli viimesin Volvo minkä sai takavetosena (940) ja kun sitä vertaa faijan S80 niin vaikka auto muilta osin on parempi niin se vetely kurveissa kiihdyttäessä on erittäin ärsyttävää.
Audi on kyllä ihme valmistaja tässä suhteessa, tosin he uskovatkin sitten vähänkin paremmissa malleissa nelivetoon samoin kuin volvo, eikä sekään ole hullumpi ratkaisu.


BMW:n pääinsinööri / tekninenjohtaja sanoi että ei ole yhtään syytä miksi etuvetoinen olisi parempi.

t. onnellinen bemun omistaja.

ps älkää pilatko kesää ajamalla niillä talvirenkailla kesällä, se on ihan hirveetä, ajotuntumaa ei ole, pitoa ei ole (verrattuna kesärenkaisiin), käyttäytyminen ääriolosuhteissa on täysin sattuman varaista.

Quote by jUSSi
totta on, että ne kuluvat nopeammin, mutta mieluummin uudet kitkat 4 vuoden välein kuin jokavuotinen vaihtoruljanssi.

Onhan se totisesti hirveää, jos uhraa pari kertaa vuodessa puolisen tuntia aikaa, sotkee kätensä ja vuodattaa pari hikipisaraa... ;)

Quote by Remotion
Yllättävää siis että kaikki luxus autot ovat nykyään takavetosia tai nelivetoja, esim. BMW, MB, Lexus, Jaguar, Porche... minne asti jatketaan.

Tämä johtuu ihan siitä kiistattomasta faktasta, että takavedolla saavutetaan etuvetoa paremmat ajo-ominaisuudet. Ohjauksesta saadaan huomattavasti tarkempi ja tunnokkaampi, kun ohjattavat pyörät eivät vedä. Lisäksi noissa nelivetoisissa luksusautoissa vetosuhde on yleensä selkeästi takapainoinen (40/60 tai 30/70), joten sen tehtävä on lähinnä tasapainoittaa auton kulkua ääritilanteissa.

Etuvedolla varustettu raskas auto on hyvin vaarallinen jo siksi, että autoa on lähes mahdotonta ohjata, kun se lähtee puskemaan. Takavetoisen auton "huonot" ominaisuudet ovat taas helposti hyödynnettävissä.

Lisäksi urheiluautoissa etuveto ei tule kysymykseenkään paristakaan syystä; voimakkaissa kiihdytyksissä ohjaus vetelee, etuveto aliohjaa(=puskee) mutkissa ja ajotuntuma on takavetoa heikompi.

Mun kaverilla on Volvo C70. Jo sen 240hv ja etuveto on varsinkin nopeassa ajossa häiritsevä yhdistelmä.

Quote by : : : : :
Pitää olla sellanen auto ettei o välii onko mitkä nakit alla!
Jaa tällanen?

Quote by Remotion lyhennettynä

1. Yllättävää siis että kaikki luxus autot ovat nykyään takavetosia tai nelivetoja, esim. BMW, MB, Lexus, Jaguar, Porche... minne asti jatketaan.
2. Etuveto on n. 30% tms halvempi rakentaa kuin takaveto, that's the reason.
3. BMW:n pääinsinööri / tekninenjohtaja sanoi että ei ole yhtään syytä miksi etuvetoinen olisi parempi.


1. Sanoisin että suurin syy tuohon on perinne. Jostain syystä hienoissa autoissa takaveto mielletään ainoaksi "oikeaksi" ratkaisuksi. Huomaa myös, että kaikkien mainitsemiesi autojen suunnittelun pääpaino on varmasti jonkun muun maan olosuhteissa kuin Suomen. Esim. rutikuivalla autobahnilla ei todennäköisesti huomaa mitään eroa. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että etenkin vanhemmat Porsche 911set ovat todella haastavia ajettavia jos kovaa pitäis mennä. Takaveto, ja parhaimmillaan jopa 65% painosta takana on aika hc yhdistelmä.

2. _Voin olla väärässä_, mutta käsittääkseni takavetoinen oli ainakin ennen huomattavasti halvempi - onhan se kaikin puolin yksinkertaisempi rakenne. Mistä tuo etuvetoisuuden halpuus johtuu? Isommat sarjat (esim. GM:n pohjalevyissä) vai?

3. BMW:n pääinsinööri on tässä asiassa ehkä yhtä objektiivinen/uskottava kuin GWB yhtään missään.

Quote by Tapi T
Etuvedolla varustettu raskas auto on hyvin vaarallinen jo siksi, että autoa on mahdoton kontrolloida tai saada pysähtymään, kun se lähtee puskemaan.


Esitit mielenkiintoisen absoluuttisen faktan. Kumma kyllä olen kohdannut
tuon tilanteen vaikka kuinka monta kertaa (tahallaan ja vahingossa), ja
aina olen selvinnyt siitä tavalla tai toisella.

Olinkin kaivannut vahvistusta yliluonnollisuudelleni. Vastedes tottelen
ainoastaan nimiä "valittu" tai "the chosen one":D

Quote by Taedium
Quote by : : : : :
Pitää olla sellanen auto ettei o välii onko mitkä nakit alla!
Jaa tällanen?


:D no kyl ilman muoviliimalla liitettyjä telaketjuja pärjää... Lähinnä aattelin tollasta puoliraskasta jeeppiosastoo. Oman romun alle en yhtenäkään talvena joutunu vaihtaan talvirenkaita ^____^

Quote by Remotion
Yllättävää siis että kaikki luxus autot ovat nykyään takavetosia tai nelivetoja, esim. BMW, MB, Lexus, Jaguar, Porche... minne asti jatketaan.


No Porschea ei oo ees suunniteltu ajettavaks talvisiin olosuhteisiin.

Kyl mäki takavetoisella tykkään ajella. Sil on nii kiva leikkii ;D

Quote by : : : : :
no kyl ilman muoviliimalla liitettyjä telaketjuja pärjää...
Äh, liian helppo oli. Meinasin aluksi hakee kuvan wwiivehicles.comista, mutta sit kelailin, että jos hakee aidon kopion kuvan ja josko sitä ei huomaisi. Höh, huomasit.

Eikä oo muuten kolmeen talveen tarvinnu vaihtaa nastoja alle munkaan. (Ekana talvena ku ei ollu autoakaan käytössä.)

Quote by kilobitti
Esitit mielenkiintoisen absoluuttisen faktan.

Joo, sorry. Ei pitäisi kiireessä kirjoitella totuuksia. Editoin absoluuttisia faktoja.

Nastat tällä hetkellä mutsin autossa.

Tulevaan omaan autoon laitan 18" kitkat :)

Quote by Tapi T
Quote by jUSSi
totta on, että ne kuluvat nopeammin, mutta mieluummin uudet kitkat 4 vuoden välein kuin jokavuotinen vaihtoruljanssi.

Onhan se totisesti hirveää, jos uhraa pari kertaa vuodessa puolisen tuntia aikaa, sotkee kätensä ja vuodattaa pari hikipisaraa... ;)


Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle joten auto pitäisi käyttää rengasliikkeessä, jotta pulttien kiinnitys voitaisiin tarkistaa. Ja niihin liikkeisiin en ala jonottamaan.

Quote by jUSSi
Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle


Tuskin ko. värkkiä kovin moneltakaan itse renkaansa vaihtavalta löytyy ja en ole ainakaan tien päällä nähnyt sellaista näkyä, että renkaat irtoaisivat kesken ajon :)

Quote by reset
Quote by jUSSi
Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle


Tuskin ko. värkkiä kovin moneltakaan itse renkaansa vaihtavalta löytyy ja en ole ainakaan tien päällä nähnyt sellaista näkyä, että renkaat irtoaisivat kesken ajon :)


Liika kireys ei tee myöskään hyvää. Vaikka renkaiden irtoaminen on harvinaista klappaavie renkaita olen itse nähnyt ja liian kireät pultit voivat rikkoa kierteet ja ne myös jumittuvat helpommin kiinni oli kuinka paljon kuparitahnaa välissä tahansa.

Quote by jUSSi
Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle joten auto pitäisi käyttää rengasliikkeessä, jotta pulttien kiinnitys voitaisiin tarkistaa. Ja niihin liikkeisiin en ala jonottamaan.
Ootko insinööri?

Quote by Taedium
Quote by jUSSi
Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle joten auto pitäisi käyttää rengasliikkeessä, jotta pulttien kiinnitys voitaisiin tarkistaa. Ja niihin liikkeisiin en ala jonottamaan.


Ootko insinööri?


Olen, mitä sitten :what:

Quote by jUSSi
Quote by Tapi T
Quote by jUSSi
totta on, että ne kuluvat nopeammin, mutta mieluummin uudet kitkat 4 vuoden välein kuin jokavuotinen vaihtoruljanssi.

Onhan se totisesti hirveää, jos uhraa pari kertaa vuodessa puolisen tuntia aikaa, sotkee kätensä ja vuodattaa pari hikipisaraa... ;)


Hmm, minulla ei ole voiman mittaavaa momenttiavainta ainakaan käytössä ja ilman sitä en vaihtaisi itse renkaita. Siinä on liian suuri mahdollisuus laittaa pultit liian kireälle tai liian löysälle joten auto pitäisi käyttää rengasliikkeessä, jotta pulttien kiinnitys voitaisiin tarkistaa. Ja niihin liikkeisiin en ala jonottamaan.


Anteeksi mut ei kukaan voi olla noin nihkeen käsi amatööri ettei sais vanteita suoraan ilman jotain v. mittaria, :scared: :panic: :right:

Quote by jUSSi
Olen, mitä sitten :what:
Ei sitten mitään. Ehkä on parempi, että käyt siellä rengasliikkeessä vaihdattamassa, niin et riko itseäsi.

Disclaimer: Tämä viesti sisältää sarkasmia.

Quote by Remotion
Anteeksi mut ei kukaan voi olla noin nihkeen käsi amatööri ettei sais vanteita suoraan ilman jotain v. mittaria, :scared: :panic: :right:


jaa? Missä kohtaa väitin etten saa vanteita suoraan? Sanoin nähneeni klappaavia renkaita liikenteessä ja puhuin pulttien kiinnitysvoimakkuudesta. Sillä 'v. mittarilla' muuten mitataan voima (l. momentti), jotta pultteihin saadaan suurin mahdollinen valmistajan sallima kiristys. Liian tiukalle menneet pultit voivat hajoittaa vanteen, pultin tai kierteet. Liian löysät voivat irrota tai rengas klapata. Kyllähän sinä Teuvo maanteiden kuningas tämän varmaan jo tiesitkin, vai laitatko liimaa sinne pulttien väliin niin eivät varmasti aukea?

Ja kyllä, olen itse vaihtanut renkaat liiankin monta kertaa. Henkilökohtainen valinta mulla vain on kitkat ja osasyynä siihen on toi vaihtoruljanssi.

O