nastat vai kitkat?

Back to yleinen keskustelu O

yleensä kokista koska nastat takertuu kurkkuun...

öööö...
Onks tähän vastaus...
Tuota ootas.
Hmmm...
Punainen?
Eiku.
Sileät?
Ei.
Tuota.
Just.
Kumiset ne on.
Eiku.
Enhän minä käytä.
Eihän minulla ole edes autoa...

emmä tiä.

mu autoss o renkaat. ne menee näi: :roll:

emmä tiä mitä noi muut o.

Nastat.

Koska on enemmän pitoa jäisellä tiellä.

Kesänakit :D Mut auto on kiltisti tallissa...

Liukuvoidetta vaan kehiin niin ei turhat kitkat häiritse!

ehdottomasti kitkat

Ehdottomasti KESÄRENKAAT, mut kaskummaa silti mun autossa pyörii alla ihanasti ropisevat nastat joilla saa pelätä henkensä edessätä kaasun käytön kanssa aina kun painaa vähänkin kaasua niin se on moimoi niille nastoille.

Kitkoilla sentään voi ajaa luisua asfaltilla ilman pahempia sivuvaikutuksia.

Myös minä olen ehdottomasti kitkojen kannalla. Nastarenkaat syövät teitä todella paljon, pitävät infernaalista meteliä ja niistä saatava hyöty varsinkin Etelä-Suomessa on vähintääkin kyseenalainen.

Nastat.
Kitkat tulossa..

Kokovuoden renkaat.
Ei erillistä talviuritusta tahi nastoja.

Quote by jUSSi
ehdottomasti kitkat


Kitkat ovat kyllä matkustusmukavampia (melu!), mutta Eteläsuomessa en niitä autooni laittaisi. Ongelma on siinä että tiet ovat lumen sijasta pelkkää peilijäätä, jolloin kitkarenkaiden pito on aivan mitätöntä nastarenkaisiin verrattuna.

Jos tiet olisivat lumipeitteisiä, niinkuin vähän pohjoisemmassa alkaa olemaan olisi kitkarenkaat yhtä turvalliset kuin nastat.

Nyrkkisääntö: Nastat jäälle, kitkat lumelle.

Quote by Quu

Kitkat ovat kyllä matkustusmukavampia (melu!), mutta Eteläsuomessa en niitä autooni laittaisi. Ongelma on siinä että tiet ovat lumen sijasta pelkkää peilijäätä, jolloin kitkarenkaiden pito on aivan mitätöntä nastarenkaisiin verrattuna.

Jos tiet olisivat lumipeitteisiä, niinkuin vähän pohjoisemmassa alkaa olemaan olisi kitkarenkaat yhtä turvalliset kuin nastat.

Nyrkkisääntö: Nastat jäälle, kitkat lumelle.


Tai pikemminkin päinvastoin. Eteläsuomessa jää on 99%sesti nastojen
karheaksi rouhimaa, pohjoisessa tiet ovat sitä mainitsemaasi
peilijäätä/paakkuuntunutta lunta. Luulisin että tilanne voisi mennä
heikommaksi, jos kaikki etelässä kulkisivat kitkoilla.

Meidän perheen autoissa kokeiltiin kitkoja '95 (itse ratissa vuodesta '97),
ja siitä asti käytetty. Niillä pärjää vallan loistavasti etelässä, ja ihan
kohtuuhyvin myös vuosittaisilla lapin reissuilla. Käytännössä eron huomaa
vasta silloin, kun auto on jo luistossa - tilannetta pelastettaessa nastoilla
on paremmat saumat. Omien kokemuksien perusteella en laittaisi enää
nastoja, hyödyt ovat niin merkittävät.

Eihän mulla ole edes autoa, mutta kommentoinpa kuitenkin. Jos enimmäkseen ajaisin pääkaupunkiseudulla niin kitkat alle, mutta Keski-Suomen mäkisillä ja jäisillä mökkiteillä kyllä nastat alle.

Tai sitten nurmijärvellä missä pikkuteiden hiekotus on tuntematon käsite...Nastat.

Nastat tottakai. Pari talvea sitten kattelin, kun jengi hyytyy kitkoilla parin asteen ylämäkeen. Muutenkin täällä, jossa teillä on oikeesti lunta ja jäätä, nastat puolustaa selkeesti olemassaoloaan ihan vaan turvallisuutensakin puolesta.

Quote by ioni
Nastat tottakai. Pari talvea sitten kattelin, kun jengi hyytyy kitkoilla parin asteen ylämäkeen. Muutenkin täällä, jossa teillä on oikeesti lunta ja jäätä, nastat puolustaa selkeesti olemassaoloaan ihan vaan turvallisuutensakin puolesta.


Öh, ylämäkiä varten on neliveto :king:

Kitkojen pito on nastoja heikompi nimenomaan jäällä, joten kitkojen käyttö on mielestäni järkevää koko suomessa. Kitkojen kanssa pitää muuttaa ajotyyliään ja vain varoa nollakeleillä entistä enemmän, jos tienpinta on ehtinyt jäätyä esim. yön aikanan. Ja ainahan pitää ajaa ennakoivasti :)

nimim. "jalkakäytävän kautta ohi mennyt kun nastat jäävät parin asteen ylämäkeen"

Quote by jUSSi
Quote by ioni
Nastat tottakai. Pari talvea sitten kattelin, kun jengi hyytyy kitkoilla parin asteen ylämäkeen. Muutenkin täällä, jossa teillä on oikeesti lunta ja jäätä, nastat puolustaa selkeesti olemassaoloaan ihan vaan turvallisuutensakin puolesta.


Öh, ylämäkiä varten on neliveto :king:

Totta, hyvässä tuiskussa on parasta iskeä se neliveto päälle jotta pääsee sinne mäen laelle.
Turvallisuuden kannalta kannattaa käyttää sitä nelivetoa myös alamäessä...
Sekä riittävässä tuiskussa myös tasamaalla :D :D

Quote by jUSSi

Öh, ylämäkiä varten on neliveto :king:

Joo, ja tosi kovia mäkiä varten suihkumoottori kojelaudasta löytyvän napin takana :D
Mun kärryn valmistumisen aikaan hyvä että oli pyörä edes keksitty..

Kumpia käytät ja minkä takia?

O