Levyjen määrä

Back to luomisen tuska O

maxeja n. 1800 kpl
lp:itä n. 100 kpl
cd:itä n. 500 kpl
cd-sinkkuja n. 50 kpl

ja ikuisuusprojektina syöttää nämä discogs:iin ikivanhan access-kannan sijasta...

Vinyyliä n. 2000, joista n. puolet mustaa musaa. Löytyy aika paljon arvokkaita helmiä mustan musan joukosta ja onkin alkanut kuumottaa vakuutushommat. Nyt mulla on joku ihan perus IF-vakuutus. Mitenkäs jengi on vakuuttanut isoja & arvokkaita kokelmia?

Quote by juips
Vinyyliä n. 2000, joista n. puolet mustaa musaa. Löytyy aika paljon arvokkaita helmiä mustan musan joukosta ja onkin alkanut kuumottaa vakuutushommat. Nyt mulla on joku ihan perus IF-vakuutus. Mitenkäs jengi on vakuuttanut isoja & arvokkaita kokelmia?


That's a good question, it seems to me like getting "proper" insurance for more recent dance music should be hard as there really aren't any de facto price guides around in print form...

Quote by juips
Vinyyliä n. 2000, joista n. puolet mustaa musaa. Löytyy aika paljon arvokkaita helmiä mustan musan joukosta ja onkin alkanut kuumottaa vakuutushommat. Nyt mulla on joku ihan perus IF-vakuutus. Mitenkäs jengi on vakuuttanut isoja & arvokkaita kokelmia?


Olen myös miettinyt tätä, eli miten esim. palaneet tai pöllityt levyt arvostettaisiin vakuutuksessa? Ainakin Discogsissa on hyvä olla
levyt merkittynä, niin on edes jotain listaa tiedossa. Mutta mitäs
se sitten todistaa...

BTW kannattaa muistaa, että useat vakuutukset korvaa vain 10% tavaran arvosta, mikäli ne on säilötty esim. kellari-/vinttikomeroon tai autotalliin. Käytännössä siis korvaus on useimmiten nolla. Itse ainakin roudasin kaikki scheisselevyt tämän vuoksi veke autotallista.

Jos on tosi kalliita, rakkaita ja harvinaisia levyjä, voisi ehkä harkita palonkestävän kassakaapin hankkimista niille kaikkein korvaamattomimmille? Palonkestävyyden kanssa saa kyllä olla tarkkana - ettei lopputuloksena ole muutaman kymmenen kilon yhteensulanutta muovimöykkyä :panic:

Mutta onhan se kyllä vähän tyly paikka säilyttää..

Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista ja mahdollisuuksien mukaan levyt olisi arvioitava "ammattilaisen" toimesta, mikä uuden tanssimusiikin kanssa on lievästi sanottuna vaikeaa. Peruskotivakuutus kattaisi suunnilleen 85oo euron arvosta levyjä, mutta kun se ei enää riitä, niin täytyy jotain kehittää...

Quote by jUSSi
Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista ja mahdollisuuksien mukaan levyt olisi arvioitava "ammattilaisen" toimesta, mikä uuden tanssimusiikin kanssa on lievästi sanottuna vaikeaa. Peruskotivakuutus kattaisi suunnilleen 85oo euron arvosta levyjä, mutta kun se ei enää riitä, niin täytyy jotain kehittää...


Tietääkö kukaan Suomessa tahoa, joka arvioisi levykokoelmia?

Quote by jUSSi
Quote by jUSSi
Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista ja mahdollisuuksien mukaan levyt olisi arvioitava "ammattilaisen" toimesta, mikä uuden tanssimusiikin kanssa on lievästi sanottuna vaikeaa. Peruskotivakuutus kattaisi suunnilleen 85oo euron arvosta levyjä, mutta kun se ei enää riitä, niin täytyy jotain kehittää...


Tietääkö kukaan Suomessa tahoa, joka arvioisi levykokoelmia?


Eikö noita voi ihan arvotavaravakuutuksella vakuuttaa? Määrittelee siihen tavaran arvoksi vaan sen summan josta ne haluaa vakuuttaa jne.

Quote by jUSSi
Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista


Kevyt homma listata kaikki :(

Pitänee vuokrata eilakaislasta joku kirjuri/sihteeri viikoksi...

Quote by Ath
Eikö noita voi ihan arvotavaravakuutuksella vakuuttaa? Määrittelee siihen tavaran arvoksi vaan sen summan josta ne haluaa vakuuttaa jne.


Hinta voi muodostua aika kalliiksi, enkä ole paljoa nähnyt arvotavaravakuutuksia tarjottavan. Joskus kysyin If:stä, mutta ne hinnat olivat sikamaisen korkeita ja se olisi kannattanut vain jos tavaran arvo olisi ollut jotain miljoonan markan luokkaa tjsp. Kotivakuutuksessa nuo saisi vakuutettua varmasti halvemmalla.

Quote by miikkah
Quote by jUSSi
Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista


Kevyt homma listata kaikki :(

Pitänee vuokrata eilakaislasta joku kirjuri/sihteeri viikoksi...


kannattaa tehdä, ihan oman mielenrauhan vuoksi.

Quote by jUSSi
Quote by miikkah
Quote by jUSSi
Kyselin Tapiolasta kotivakuutusta ja he ainakin haluavat, että levyistä on olemassa tarkka lista


Kevyt homma listata kaikki :(

Pitänee vuokrata eilakaislasta joku kirjuri/sihteeri viikoksi...


kannattaa tehdä, ihan oman mielenrauhan vuoksi.


No jos alottaa sillä, että kuuntelee kaikki levyt läpi. Ja aina kun saa uusia päivittää nekin listaan. Discgos on kyllä varsin kätevä tuossa listan tekemisessä. =)

-- xybo

Quote by xybo
Discgos on kyllä varsin kätevä tuossa listan tekemisessä. =)


Ai. Mä kun en keksi yhtään epäkätevämpää tapaa kirjata satoja levyjä ku hakea jokainen nimike yksitellen ja runkkailla miljoonan repressin tunnistamisen jne kanssa.

Quote by timppa^
Quote by xybo
Discgos on kyllä varsin kätevä tuossa listan tekemisessä. =)


Ai. Mä kun en keksi yhtään epäkätevämpää tapaa kirjata satoja levyjä ku hakea jokainen nimike yksitellen ja runkkailla miljoonan repressin tunnistamisen jne kanssa.


Suurimman osan saa kuitenkin kivuttomasti. Jos vertaat siihen, että
kirjoitat kaiken datan itse käsin vaikkapa excelliin kun että kirjotat
hakusanoja.. sanoisin että discogs on kätevämpi. Ja sitten kun taas
katsot whitelabeleita ja muita niin joutuu kuitenkin katsomaan levyjen
kaiverruksia lampun kanssa... Pelkästään kaiverruksessa olevista
kirjaimista on saanut tietoon levyn oikean nimen. Ja kun ensimmäinen
vaiva on tehty niin jatko ylläpito on suht-helppoa, vieläkin joutunee
googlella etc etsimään lisätietoa ja usein lisäämään levyjä kantaankin,
mutta se on osa tätä harrastusta <3

-- xybo

Quote by xybo


Suurimman osan saa kuitenkin kivuttomasti. Jos vertaat siihen, että
kirjoitat kaiken datan itse käsin vaikkapa excelliin kun että kirjotat
hakusanoja.. sanoisin että discogs on kätevämpi. Ja sitten kun taas
katsot whitelabeleita ja muita niin joutuu kuitenkin katsomaan levyjen
kaiverruksia lampun kanssa... Pelkästään kaiverruksessa olevista
kirjaimista on saanut tietoon levyn oikean nimen. Ja kun ensimmäinen
vaiva on tehty niin jatko ylläpito on suht-helppoa, vieläkin joutunee
googlella etc etsimään lisätietoa ja usein lisäämään levyjä kantaankin,
mutta se on osa tätä harrastusta <3

-- xybo


Niinno suurin osa ainakin mun levyistä on sen verran helppolukuisia plättyjä,
että niiden paukuttaminen vaikka access-kantaan on huomattavasti
nopeampaa kun search -> väärä hakusana -> uus search -> arvotaan oikea
julkaisu -> click -> venataan että discogs toipuu
kaatumisesta/katkoksesta/whatever -> add to my collection. Mut joo, kukin
tyylillään.

Quote by juips
Mitenkäs jengi on vakuuttanut isoja & arvokkaita kokelmia?


taannoin kaverilla kävi vesivahinko jossa muutama sata levyä uiskenteli veden varassa hyvän aikaa. tuloksena kannet ja etiketit meni aika muusiksi, vinyyli sinänsä pysyi ihan soitettavana kunhan vain putsasi paperimassan päältä pois.

kaveri otti kaikki kärsineet laatulevyt talteen ja kuskasi vähemmän kuunnellut jämälevyt vakuutusyhtiöön. tavallisesta kotivakuutuksesta korvattiin n. 30-40 mk / levy ja korvattuja levyjä oli kai parisen sataa...

eli kyllä jotain korvausta irtoaa tavallisesta kotivakuutuksestakin mutta tuskin noilla hinnoilla harvinaisuuksia saa ihan heti osteltua takaisin...

Vinyyliä ~130 tanssimatskuu ja about saman verran vanhaa rokkia yms.
CD:itä on varmaan joku 3 - 400 kpl.

PS. Miten tää muuten liittyy mitenkään audio tech:iin ? :D

O