valittavat naapurit

Back to yleinen keskustelu O

Meillä on täällä Otaniemessä nihkeät naapurit alakerrassa. Vähän vaan suursiivottiin, imuroitiin ja kolisteltiin sänkyä yms. huonekaluja keskellä yötä ja harrastettiin kovaäänistä seksiä aamuviiden aikaan yöllä, ja eikös vaan heti aamulla (tai no ok, klo 14 aikoihin) herätessä on jo lappu että dear sir/madam, olokkootten hilijjaa ku tänne alakerttaan kuulluu.

Quote by Jokke

Tuo on hyvä idea. Lisäksi kannattaa varmistaa että kaiuttumet ovat mahdollisimman kaukana pattereista. Myös kantavat rakenteet johtavat ääntä ikävän hyvin.


Paras tapa eristää rakenteisiin siirtyvä resonanssi on ns. kaiutinpiikki (tai kaiutinkartio, hifistit tietää kyllä) ihan normaalia lattiamattoa (siis sitä muovista vasten). Kun kaiuttimen pinta-ala, jolla se osuu rakenteisiin pienenee lähes olemattomiin, häipyy suurin osa muihin asuntoihin siirtyvästä resonanssista.

Tähän liittyen: http://www.kyttaajat.net

Mä olen kanssa asunut pienehkössä kaksiossani kohta kolme vuotta, enkä koskaan ole saanut ainuttakaan valitusta, vaikka täälläkin on järkkäilty kaikenlaisia kahden päivän jatkoja, soiteltu levyjä ja duunattu musiikkia. Naapurit on mun mielestä jopa epäilyttävän hiljaa lukuunottamatta vanhempaa herrasmiestä seinäni takana, joka noin kerran-kaksi kuukaudessa harrastaa myös jatkojen pitämistä läheisen Konalan Keitaan asiakaskunnalle. Sekään ei jaksa kiukuttaa, kun se käy aina vuolaasti pyytelemässä anteeksi, vaikkei itse olisi ollut silloin edes kotona.

Hyvinkäällä asuessani oli sitäkin enemmän riitaa naapureiden kanssa, homma huipentui siihen, että ollessani armeijassa, tyttöystäväni kämppäsi luonani, vaikkei ollut kirjoilla. Naapuri (taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja) oli eräänä päivänä soittanut vuokranantajalleni ja ilmoittanut, että asunnossani asuu joku muukin lisäkseni. Tietysti kiistin asian, jolloin naapurilla oli esittää parin kuukauden ajalta melko aukoton kirjanpito siitä, ketä asunnossani oli vieraillut. Saapumis- ja lähtemiskellonajat (myös aamuyön tunneilta), ulkoiset tuntomerkit etc. Miedosti hymyillen maksoin sitten lisävesimaksut a'20mk/kuukausi. Kyllä taloyhtiö oli sen ansainnut, kun kerran noin jaksoivat kytätä. :D

Kai se vähän on niin, että kun jaksaa sanoa päivää naapureille ja hymyillä ja jutustella, niin aika paljon meluamista painetaan villaisella. Suhdetoiminta on kaiken a ja o. :)

Quote by bulk aka. electro lt

Tietysti kiistin asian, jolloin naapurilla oli esittää parin kuukauden ajalta melko aukoton kirjanpito siitä, ketä asunnossani oli vieraillut. Saapumis- ja lähtemiskellonajat (myös aamuyön tunneilta), ulkoiset tuntomerkit etc. Miedosti hymyillen maksoin sitten lisävesimaksut a'20mk/kuukausi. Kyllä taloyhtiö oli sen ansainnut, kun kerran noin jaksoivat kytätä. :D


Herranen aika...

Espoo. Omakotitalo. Voi metelöidä niin paljon ku perse kestää.
:D

Quote by yana

kyllästynyt jässikkä katsoi oikeudekseen hakata patteriin puolen tunnin ajan ja herätti tällä sitten koko talon.
Vituttaa ihmiset jotka
  • Uskovat kostoon
  • Haluavat sanomansa perille ja syyllisen kiinni sivullisista välittämättä (vrt. GWB)
  • Katsovat oikeutenaan, että "jos minä en nuku, ei nuku kukaan muukaan."

Suomalainen mielenlaatu syynä, vai mikä?

Originally posted by bulk aka. electro lt
Kai se vähän on niin, että kun jaksaa sanoa päivää naapureille ja hymyillä ja jutustella, niin aika paljon meluamista painetaan villaisella. Suhdetoiminta on kaiken a ja o. :) Todennäköisesti. Siksi suosittelen sitä "pre-emptive attack" tyyliä. Kun muuttaa, niin samontein käy esittäytymässä. Ja kun uusia muuttaa, niin samoin. Käy toivottamassa tervetulleiksi, niin eivät hekään jaksa sitten nipottaa ihan kaikesta. Aina rappukäytävässä reippaasti ja iloisesti kun tervehtii. (Itse teen niin vaikka olisi paha päivä ja vituttaa. Kun oman naaman vaikka väkisin vääntää hymyyn, tuntuu hetkellisesti vähemmän vituttavalta myös itsestä.) Ja kun jonkun mummon roskapussin tarjoutuu kantamaan ja avaamaan pari kertaa ovea, eivät he voisi kuvitellakkaan, että olisin raggari ja ääniä saa anteeksi. Hyvä palkitaan hyvällä.
Quote by happosepi

Tämä lappu
LOL!

Se mikä kanssa huomattavasti ärsyttää allekirjoittanutta on ne laput, jotka jätetään jonkun koiran toimesta tms.

"Hei sinä, joka pidit bileitä viime yönä. Olen Tepi, 3-vuotias Uudenmaankyttääjä. Metelöitte viime yönä niin kovasti, että en saanut nukuttua ja ulvoin pitäen isäntänikin hereillä. Nyt olemme molemmat väsyneitä. Voitko ensi kerralla pitää vähän pienempää ääntä? Terveisin, Tepi." - Ja yleensä siihen aina piirretään vielä käpälän kuva. Mä en tajua. Luuleeko ne, että ton ottaa jotenkin paremmin, kun se on eläimen kirjoittama? Ja mikä ihmeen eläin osaa edes kirjoittaa? Ja jos osaa, niin minkä takia eläin piirtäisi nimensä perään vielä tassunkuvan? Ensi kerran kun näen tuollaista kirjoitan vastauksen "Hei Tepi. Jos isäntäsi olisi kouluttanut sinut hyvin, et ulvoisi, vaikka pientä ääntä kuuluukin. Kirjoitustaitosi hämmästyttää minua. Jos vielä luet sujuvasti, niin ehdotan, että jätät sen koulutuksesi laiminlyövän isäntäsi ja lähdetään shoupisnekseen. Jaetaan voitot 50/50. Osaatko muita temppuja? Terveisin, Taedium Vitae." - Ja kämmenen kuva lopussa. Onneksi yhtään tuollaista lappua ei ole jätetty minun takiani. Olisin muuten jo vastaukseni kirjoittanut.
Quote by Esa

harrastettiin kovaäänistä seksiä aamuviiden aikaan yöllä,
Tämän ymmärrän. Itse ei silloin ajattele kun harrastaa, mutta edellisessä kämpässä yläkerran näkkärityttö roudasi välillä jätkänsä sinne ja heidän seksinsä oli aluksi melko huvittavan kuuloista. Sängyn kulma hakkaa tasaisesti puoli tuntia ja vartin kuluttua sen alkamisesta se äijä alkaa huutamaan ku hinaaja, että "Hoo, hoo!" Kuulosti joltain laivan sumutorvelta.

Ei muuten olisi vituttanut, mutta niinä hetkinä kun itse oli yksin asunnossa, eikä saanut itse...

"Hoo, hoo!"
Quote by JZZ

kaiutinpiikki (tai kaiutinkartio, hifistit tietää kyllä)
Jub. Askartelemalla saa aikaan. Ja jos laiska on, niin siihen hiirimattojen ja kaiuttimen väliin voi laittaa vaikkapa puupalikat kulmiin tms. Mitä vähemmän kaijjutin koskee rakenteisiin ja mitä pehmeämpi on se liitoskohta, sitä vähemmän ääntä siirtyy rakenteisiin.

Edellisessä vuokra kämpässäni asuvalla vanhemmalla naishenkilöllä oli tapana koputella seinään, kun kuuntelin kuumimpia hittejä normaalilla volalla.
Tulipa eräs kerta kun täydellisen musiikillisen nautintohetken lomassa alkoi kuulumaan koputusta... pitkiä sarjoja, lyhyitä sarjoja, eri rytmityksellä, kovia ja hiljaisia, vasemmalta ja oikealta seinästä - sitten riitti .:mad:

Mikki päälle ja äänentoisto täysille, suoltaen n. 30 min kaikkea mahdollista sadatusta, rivouksia, karjuntaa ym. taukoamatta
Normaalisti en edes kiroile, mutta nyt eukko kerjäsi sitä.
Tämän episodin jälkeen oli erittäin rauhallista, tunsin itsenikin hieman taantuneeksi :D

Meni viikko ja muutto-auto naapurin oven edessä, vuodatukseni oli tehnyt ilmeisesti tehtävänsä ja naapuri ymmärsi, etten aikonut luopua musiikista, joka häntä ei miellyttänyt.

Tässäpä yksi tapa, jos ei jaksa vastaanottaa niitä turhia valituksia
- toisaalta möykätessä oli mielessa, että nyt tuli itelle lähtö ;)

Quote by Taedium

Jub. Askartelemalla saa aikaan. Ja jos laiska on, niin siihen hiirimattojen ja kaiuttimen väliin voi laittaa vaikkapa puupalikat kulmiin tms. Mitä vähemmän kaijjutin koskee rakenteisiin ja mitä pehmeämpi on se liitoskohta, sitä vähemmän ääntä siirtyy rakenteisiin.


Noitahan saa ostettua ihan valmiina hifi-liikkeistäkin. Mä väittäsin että puupalikat ei toimi lainkaan samalla tavalla kun noi piikit, koska niistä siirtyy lähes pakosti miljoonakertaiselta alueelta resonanssi rakenteisiin.

Quote by Giotto

Tässäpä yksi tapa, jos ei jaksa vastaanottaa niitä turhia valituksia
- toisaalta möykätessä oli mielessa, että nyt tuli itelle lähtö ;)


Kannattaa miettiä ennen kun alkaa tollasta tekemään, koska yhden häädön saaminen voi vaikuttaa todella paljon uuden asunnon hankkimiseen. Varsinkin pienemmällä paikkakunnalla saattaa vuokranantajat loppua kerralla...

Quote by JZZ

Noitahan saa ostettua ihan valmiina hifi-liikkeistäkin.
Saa. Mutta mä olen joskus ollut opiskelija. Puupalikalla on pienempi pinta-ala, kuin kaiuttimella ja puupalikka on halvempi kuin mikä tahansa hifikaupasta ostettu tavara.

Espoo, rivitalo. Voi metelöidä kohtuullisesti.

Mun äippä on välillä kysäissyt naapureilta että onko meiltä kuulunut melua? Naapurit on aika hyvin todennu että ei häiritsevää. Noh, kerran toinen seinä naapuri kyllä sano että
"yllättävän hyvin se kuuluu". ;)

Tulee kyllä aina oikeestaan mieleen et ei vitsit taas naapurit varmaan kärsii, pakko hiljentää...

Omasta taloyhtiöstä kyllä sitten valitetaan välillä mulle kaveristani kun menen sillä kaverilla käymään, joka asuu 400 metrin päässä pienessä omakotitaloyhtiössä.

Ottakaa tää nyt läppänä vaikka faktaa onkin:
Noh, todettu on että kummaltakin kuuluu tarvittaessa meteli toisillemme saakka, ja niinpä ei kesällä tarvitse kuin toisen laittaa seinät tärisemään ja taulut tippumaan seiniltä ja silti kumpikin voi kuunnella musiikkia, tosin siitä saa sit nauttii kaikki muutkin 500 metrin säteellä... :D

Quote by Jokke



Asuuko talossa omasta mielestäsi ketään kuka pitää meteliä? Jos valituksessa ei ole mainuttu valituksen tekijää ja eritoten jos itsestäsi tuntuu siltä ettet metelöintiin ole syyllistynyt, kannattaa varmistaa että valittajat haukkuvat oikeaa puuta. Kerrostalossa ääni käyttäytyy usein eriskummallisesti ja vaikuttaa kuuluvan täysin eri suunnasta missä tosiasiallinen melun aiheuttaja on.




Talossa asuu meteliä pitäviä henkilöitä. Kuitenkaan musiikkia en ole seinän takaa kuullut vaan lähinnä kännissä möykkäämistä. Tähän mennessä kovaäänisestä musiikinsoitosta tulleisiin valituksiin olen aina vastannut, että ei ole tullut meiltä, mutta nyt valituskirjeen sävy oli astetta tiukempi. Naapuri oli kirjannut päivämäärät ja jopa kellonajat minuutin tarkkuudella(!) ylös kun musiikkia oli kuulunut (tyyliin 30.10 klo.16.30-19.02).

Päivämäärät täsmäsivät kyllä aika hyvin. Lapussa luki esim. kovaäänistä musiikinsoittoa 13.11-17.11 eri aikoihin sekä päivällä että illalla( 13.11 olin juuri saanut nipun uusia levyjä ;))
Ilmeisesti naapurit ovat nyt tosissaan hiillostamassa minua ulos kun tuollaisen vaivan näkivät, että oiken sekundaattori kourassa kirjasivat kellonajat ylös.

Meluhan on subjektiivinen käsite, mutta on sen mittaamiseen myös objektiivisiä välineitä. Jos em.vaahtomuovi yms. kikat eivät valitusta lopeta niin täytyy ottaaa desibeli-mittarit käyttöön ja mitata että onko naapuriin kuuluva ääni todellakin häiritsevää.
Nyt kiinnostais vaan tietää, että onko ne rajat määritelty jonnekin ihan selkeinä numeroina??????

Nimim. Kova kovaa vastaan

Noh, itsekin kyllä olen syyllistynyt välillä luukutukseen, mutta arki-iltoina musa kyllä hiljenee ennen klo 22...mutta tottahan se on, että osakkeenomistajilla tuntuu olevan jonkinlainen valta valittaa vuokralaisten toiminnasta...mutta onneksi tämän hetkisessä talossa, jossa asun on omista asioistaan huolta pitäviä ihmisiä, jotka eivät kyllä ole tulleet valittamaan mistään...( Ei kyllä mun mielestä pitäis olla aihettakaan...) Mutta valitusreittihän on seuraava:
Naapuri valittaa toisesta asukkaasta ( lue= usein vuokralainen )
isännöitsijälle, joka valittaa vuokranantajalle, jolta tulee sitten noottia sille, ketä valitus koskee ja tänä aikana on asiaan tullut jo niin paljon lapin lisää ja se on kerennyt muuttua jo ihmisten suussa, että tuskin sillä on enää alkuperäisen valituksen aiheen kanssa paljoa tekemistä...
Ja sitten jos se,kestä on valitettu haluaa kuulla, kuka on valittanut, niin sitä ei voi muka kertoa...ei koskaan...
Noh, pitäähän kerrostaloissa pelisäännöt olla, ja olen itsekin saanut kyllä joskus ihan aiheestakin noottia ja itse olen sellainen, että meikäläinen ei kyllä hevin mene valittamaan kestään kenellekään...Jos maksaa vuokraa ja usein se on korkea, niin pitäähän sillä hinnalla saada myös elää, ettei tartte joka ääntä pelätä ja miettiä, mitä naapurit sanoo...periaatteessa jos ostaa oman kämpän, niin en voi tajuta, että joku haluaisi sen ostaa kerrostalosta. mutta....

Humalaisten möykkää ja asuntooni tunkeutuvaa tupakansavua( Itse en tupakoi ) ei varmaankaan mielettäisi häirinnäksi , jos päättäisin siitä joskus valittaa...

T:Tero

Ympäristöministeriön sivuilta löysin ohjearvot melulle. Tuolla sanottiin, että ulkoa kantautuva melu ei saisi sisätiloissa ylittää päiväsaikaan 35db:ä. Yöaikaan raja oli 30db. Tuo sama raja kai pätee myöskin toisesta huoneistosta kantautuvaan meluun. En osaa oikein arvioida paljonko yläkerrasta kantautuva vaimea bassonjytke desibelimittarin "viisaria" siellä alakerrassa väräyttää, mutta pitää kai hankkia mittari että voi testata.

Oikeastaanhan sen desibelimittarin vois asentaa pysyvästi sinne naapuriin ja laittaa sitten vaikka mikserin viereen mittarin lukemaa osoittavan näytön, jotta tiedän nostaa äänenvoimakkuuden juuri sallittuihin rajoihin :)

hmph..

"Onneksi" sentään muillakin näyttää olevan ongelmia naapureiden kanssa. Miltei kaikki ongelmatyypitkin näyttävätkin tulleen esille edellisissä postauksissa.., mutta yksi lisää:

Minäkin sain varoituksen tossa keväällä kun katsoin tv:stä Mestareiden liigaa ihan normaalista 20" mono telkkarista, josta nyt ei minun mielestäni edes tahtomallakaan saa niin kovaa ääntä että se muita häiritsisi. Mitänyt J-P Jalo välillä riehaantui maalin tullessa.

No, sitten kesällä tuli ostettua uusia levyjä ja soitettua niitä kohtuullisen kovaa joskus arkena ennen klo 17. Niin tämä samainen eukko tuli vaahtoomaan: jos hän maksaa yhtiövastiketta ja kuuluu hallitukseen. Hänen kuuluu saada olla rauhassa silloin kun hän haluaa jne.. Samalla hän kuitenkin lipsautti vahingossa kun rupesin tivaamaan syytä, että hän kuulee kyllä kun aamuisin lähden töihin siinä 8 aikaa, ja kun kävelen iltaisin puukengillä(ei ole), ja avaan komerosänkyni(ei ole) aina iltaisin.

Soitin asiasta ystävällisesti isännöitsijälle, joka aluksi oli vahvasti häiriköintiäni vastaan. Mutta kun kerroin stoorini, ilmeisesti heltyi ja kertoi ettei ollut ensimmäinen kerta kun oli kuullut että eukko puhelee pehmoisia(tai ainakin SUURENTELEE asioita)..

Meneppä keskustelemaan naapuriin jutusta. Me ollaan ainakin vehkeet laitettu pöydälle niin että siisnä on paksu liina alapuolella... Seinään nojaa taulu pöydän päältä siis ja matto on olkkarissa ja iteasiassa joka puolella kämppää. Skobejen alle paksut liinat ettei tärise lattialla. Tämän jälkeen alakertaan ei ole musaa kuulut. Skobet ei ole seinää vasten vaan aika paljon irti seinästä. Viereiseen naapuriin musa kuuluu joskus. Mutta kun keskenään naapurusten kanssa kavereita ollan niin saa tulla sanomaan et musaa hiljemmalle kiitos. Me pidetään meteliä siinä 11-23.00 kotona ja nyt ei ole valituksia tullu. :D Onneksi on ihanat naapurit :)

luin : VALTAVAT NAAPURIT

..ja hetken päästä petyin :(

Quote by jUSSi

Jos kyseessä on todellakin omistusasunto, riitauta asia ja vie oikeuteen. Tuolle melulle pitää silloin etsiä todisteet ja häädölle perusteet ja sitten kun kysellään muilta naapureilta melusta on ko. naapuripariskunta tod.näköisesti pississä.


Tohon liitty paljon muutakin epäselvää, ekassa valituksessa oli väärin mm. rappu... Oli tosiaan omistusasunto, mutta kämppiksen, joka ei halunnut lähteä tappelemaan asiasta. Huvittavaa oli, että kämppis oli kokki ja teki töitä toisinaan myöhään yöllä, ja luonnollisesti olisi siksi nukkunut sunnuntaisin pidempään. Tämä ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska yläkerran naapurit "hoitivat" lapsenlapsiaan yhden syksyn. Nämä kakarat eivät koskaan leikkineet ulkona, vaan aloittivat asunnon päästä päähän (kirjaimellisesti!) ravaamisen ja sohvalta dyykkailun aamuisin siinä seitsemän aikaan. Yläkerran lattia oli rakennettu väärin, jonka takia esim. kynän putoaminen kuului alakertaan. Skidien melu kuului läpi mm. puhelimesta soitettaessa...

Käytiin lakki kourassa kiltisti pyytämässä, että rauhottaisivat hiukan lapsia ja ehdotettiin, että lapset leikkisivät poliisia ja rosvoa esimerkiksi pihan leikkipuistossa- saatiin vastaus, että lapset saa leikkiä just niinkuin ne haluaa. Ja kun tää möykkä tapahtu "säädylliseen aikaan", niin minkäs teit.

Ei menty oikeuteen, mä pääsin onnekseni muuttamaan kommuuniin uudenkarheassa paritalossa, Espoon takamaille. Siellä ei mekkala haitannut - paitsi yksi tapaus. Väärin rakennettu liesituuletin aiheutti niin valtavia värinäaaltoja talon rakenteissa, että naapurissa kuulosti siltä kuin meiän olkkarissa ois ollu täysmittanen Precision Audion PA. Olivat kyllä ihmetelleet, et onpa monotonista musiikkia :)

Nyt muutan takas ihmisten ilmoille, laatikkopinoon lähelle ydintä- saas nähä miten tottuu taas siihen et seinän takana nukkuu joku tuntematon. Nykyisten asukkaiden mukaan rapussa majailee ainakin yks psykoottinen kyttämummo :eek:

Monilta ongelmilta voitais kyllä välttyä jos kerrostalokämpissä tunnettais naapurit vähän paremmin.

Quote by pakana



Monilta ongelmilta voitais kyllä välttyä jos kerrostalokämpissä tunnettais naapurit vähän paremmin.


Me tunnetaan (tiedetään) ainakin meidän seiskakerroksen naapuri. Kämppikseni bongas sen eräs perjantai tullessaan himaan meidän oven takana kuuntelemassa toisen kämppiksen soittamaa Beethovenia. Oli kai kommentoinut vaan jotain et "tuolta kuuluu Beethovenia" :D

yana muistaa paremmin ...

Äänieristy & akustiikka-topicissa aihetta jo vähän sivuttiin, mutta kaipaisin lisäneuvoja. Alakerran naapurilta kun on toistuvasti tullut valituksia "jumputtavasta musiikista" :),vaikka volyymi omasta mielestäni on hyvinkin kohtuullinen. Tulikin vaan mieleen, että onkohan johonkin laitettu ihan desibeli-rajat tms. jonka ylittävä melu voidaan katsoa järjestyssääntöjen vastaiseksi häiritseväksi käyttäytymiseksi.
Kertokaa jos teillä on ollut vastaavia ongelmia ja miten ne selvititte. Popittamisen lopettaminen kun ei ainakaan mulle ole mikään vaihtoehto, ennemmin lähden vaikka käräjille!

O