Ableton Live

Back to luomisen tuska O

Kaivetaanpa thread naftaliinista.

Ableton Live 7 on julkaistu tänään. Saatavana downloadina tai boksattuna, normiversiona sekä Ableton Suitena.

Suiteen kuuluu läjä samplemateriaalia, Sampler, Operator, sekä kolme uutta synaa: Electric, Analog ja Tension.

Tuotantopuolelle on tullut läjä uusia ominaisuuksia kuten sisäänrakennettu sidechain, combing, uusittu audio engine, parannettu EQ8, spektri sekä muita herkkuja. DJ/esiintymispuolen uutuudet rajoittuu aika pitkälti odotettuun nudgeen.

lollo, vasta toissapäivänä tipautti kuljetusliike työpisteelle boksi kutosen... pientä mututuntumaa vasta saanu ohjelmaan, manuualia tullu eniten selailtua...

kai se pitää sit samantien päivittää seiskaan kun kerran ei maksa mitää meille jotka osti nyt tarjoushintaan:)

Pakko todeta, noin vajaan tunnin testailun jälkeen että voi helvata miten loistava toi seiska on :)
SC kompura toimii niinkuin pitää, "pendit" masterin tempoon todella rok rok ominaisuus.
Kannatti päivittää...

Myöhemmin pitää antaa parempaa arviota, nyt ei malta...

Kyllä ne saksalaiset osaa;)

kertokaas mulle joku helvetin nopea tapa warpata biisei (mutta silti tarkka)? ...tähän mennes oon warpannu ilman mitää autowarppeja 8 biitin iskun loopeissa, mutta ku siin kestää per biisi niin helvetin kauan aina... ja nyt ku tota musaakin löytyy muutamia satoja biisejä mitkä pitäs vielä jaksaa warppailla.

Ensimmäinen isku kohdalleen niin tarkkaan kun ikinä vaan voi olla.

Sen jälkeen siirtelet vaan niitä markkereita biitin kohdalle tekemättä niistä keltaisia. Yleensä jostain breikin jälkeisestä ykkösiskusta saa hyvän kiintopisteen mikäli tuottaja ei ole tehnyt jekkuja.

Ihan biisin loppuun laitat toisen markkerin. Enempää ei välttämättä tarvita, mutta voit laittaa isää markkereita vaikka visuaaliseksi avuksi.

outoa...

ableton anylysoi biisin ja antoi bpm-lukemaksi 124.99. Warppasin biisin 8-bar loopeissa... jolloin saan bpm:ksi tasan 125.
Nyt kun soitan biisiä esim. juuri tuolla 125 bpm nopeudella niin siinä kuuluu sellaista outoa nitisevää ja natisevaa saundia... jos laitan master tempoon tuon 124.99 niin biisi soi juuri niin kuin kuuluukin.. ilman noita ihme häiriöääniä. Huomasin saman vaivan lähes jokaisessa biisissä. Warp-mode mulla on Complex kaikissa biiseissä.

Onks kukaa muu huomannu vastaavaa? Mul on ihan perus MacBook koneena ilman ulkoista äänikorttia.

Ei liity äänikorttiin millään tavalla.

Abletonin autowarp on hyvä ja huono samaan aikaan. Se on melko usein oikeassa, mutta taas aloituskohdat karkailevat säännöllisesti.

Onko soittamasi tiedosto CBR, VBR vai WAV?

Kaikki biisit on 320kbps CBR. Toi häiriöääni siis kuuluu aina silloin kun master tempossa on mikä tahansa muu arvo kuin se minkä ableton alunperin laski. Mul on ainoastaan yks biisi mikä soi ilman noita härö-ääniä, siinä warppauksen jälkeen bpm-tulos oli sama kuin minkä abletonkin laski ennen kuin warppasin sen.

Autowarppia käytän mutta kyl mä oon aina samantien tuhonnut joka ikisen markkerin minkä se itse tekee noihin biiseihin. Sitten warppinut alusta loppuun asti 8-bar loopeissa midibiittiä vastaan ja markkerin heittänyt kaikkiin tahdin ensimmäisiin iskuihin.

edit:typo

Quote by T82
Sitten warppinut alusta loppuun asti 8-bar loopeissa midibiittiä vastaan ja markkerin heittänyt kaikkiin tahdin ensimmäisiin iskuihin.

Apropåå, miksi warppaat 8 barin loopeissa?

Konemusassa pystyy helposti käyttämään kahta markkeria, ensimmäinen kohtaan 1.1.1. ja toinen ihan biisin loppuun, vaikka sen viimeisen crashin alkuun. Muut biitit loksahtavat kohdalleen näppärästi.

Tämä antaa mahdollisuuden luoda "muistilappu"-markereita keskelle biisiä.

Voisin kuvitella, että äänenlaatukin voisi olla himpun verran parempi, kun se ei laske jatkuvalla syötöllä markereiden välistä ääntä. (mutu, ei fakta).

Käytän tota tyyliä sen takia että se on HELVETIN tarkka tapa warppia biisejä, ja nyt kun oon oppinu sen kunnolla niin tolla tyylillä warppaaminenkin aikasta nopeaa touhua. Ja en mä siirtele niitä kaikkia gridmarkkereita, teen sen täl tapaa:

Kelailen ekaan basarin iskuun, laitan markkerin, zoomaan ja viilaan ja laitan sen markkerin juuri siihen kohtaan missä signaali tippuu alle nollan ja yhtäkkiä piikkaa ylöspäin (biitti).

Sit isken 8-bar loopin päälle, kelaan sinne loopin loppuun eli seuraavan tahdin 1. iskuun, zoomaan ja viilaan sen samanlailla.

Nyt ku looppi on valmis niin teen pari-kolme tarkistusta loopissa sinne tänne että näiden kahden warpmarkkerin väliset gridmarkerit asettuvat kanssa TÄSMÄLLEEN samanlailla biitteihin kuten nuo kaksi warpmarkeria.

Sit vaan molemmat kanavat soimaan (toisessa esim. midibiittiraita).

Jos kuulostaa hyvältä, niin vóila. se on siinä. täydellisesti warpattu looppi.

Sit vaan nopeasti siirtää loopin seuraavaan 8-bariin ja samanlailla siirtää sen loopin viimesen markkerin ja merkkaa.

Tuo on nopea ja erittäin tarkka tapa. kestää n. 5 minuuttia per biisi.

En käytä kahden markkerin taktiikkaa koska se nyt ei vaan toimi... tai toimii... mutta ei näin tarkkaan...
Toinen syy on ehkä se että oon tällanen jonninjoutava perfektionisti biittimiksauksen suhteen ja tuolla tyylillä mä ton ton opettelin ja siihen oon jämähtänyt:)

Kannattaa lukea Vinkalmanin Warp-guide jossa selitetään tarkemmin miks kahden markkerin taktiikka ei toimi.
http://www.vinkalmann.com/VINKALMANN_Warping_Guide.pdf

http://abletonlivedj.com/forum/viewtopic.php?t=11788

tuolta löytyikin selitys huonolle äänenlaadulle. Ehkä kasiin tulee sit toi parempi algoritmi. Ehkä.

Mulla on probleema ableton live 7 kanssa.
SQ8L vst -synaa soittaessa ääni katkeaa heti, kun päästää irti koskettimesta. Saman ongelman oon huomannut Drum Rackin kittien kanssa. Kyse ei ole mistään plugarin release säädöstä, koska syna toimii täysin esim. fl-studiossa. Muut softasynat on toiminu livessä hyvin.

Kiipparina on tommonen vanha Roland D-20.

Jos warppaa kahdella (tai yhdellä) markkerilla nykyisiä xxx.000 tempoisia biisejä, niin kyllä on riittävän tarkkaa. Eka (tai vaikka 16.) kikki kohdalleen ja sitten ihan lopusta yks kikki kohdalleen, niin biitti pysyy läpi biisin. Eri asia on tietenkin esim. vinyyliltä nauhoitetut vaeltavat temmot. Sitten vaan enemmän niitä markkereita.

Jos tekee dj-mixiä ja käyttää warp modena repitchiä, niin laatu säilyy about priimana (samalla tavalla kuin levysoittimella pitchiä käyttäessä), ja jos soittelee +/-2bpm biisejä ristiin, niin tuo repitch on juurikin purrrfeckt. Jos taas paiskii eritempoisia ja korkuisia looppeja päällekkäin jne, niin sitten tietenkin muut modet täytyy ehkä ottaa käyttöön. Toki parhaaseen laatuun on hyvä pyrkiä, mutta kannattaa muistaa, että kymmenen vuotta sitten tollasesta säädöstä sai vielä vain uneksia. Ja se ite biisi, ja idea on kuitenkin pääasia, ei pippelin nysvääminen.

Postaanpa nyt tänne kans yhden samplen jonka kanssa oon tapellu jo ah... niin pitkään ja mikään ei auta.
Oudompi tapaus johon eivät osaa edes Abletonilla vastata:

Näyte 8-Bar luuppi soitettuna kaksi kertaa peräkkäin, Biisin BPM 125.00.

Tältä se kuulostaa kun biisiä soittaa Warp-mode päällä, biisin oikealla ja alkuperäisellä temmolla (Master BPM 125.00):
http://www.toniturpeinen.com/Distorted_loop_125bmp.wav

Sama luuppi, soitettuna 124.99 BPM (tältä sen kuuluisi kuulostaa):
http://www.toniturpeinen.com/Normal_loop_124.99bmp.wav

Näytteet on siis alkuperäisessä WAV-muodossa, ei MP3-tiedostoista tehtyjä WAVeja.

Eli jos soitan biisiä sen alkuperäisellä temmolla niin Ableton jostain syystä lisää tuon nitkunitku härö-äänen tuohon.
Kun taas soitan biisiä -0.01 bpm sen alkuperäisestä temmosta niin biisi soi juuri kuten sen kuuluukin.

Warp-modella ei ole mitään väliä, Ableton tekee tuon häiriö äänen aina, eikä myöskään markkeiden määrällä, vaikka biisissä olisi vain 1 tai kaksi markkeria niin tuo ääni säilyy.

Ja ton äänen ainakin mulla Ableton tekee jokaikiseen biisiin.

Oon kokeillu kaikkea, asentanu Abletonin uudelleen, OS X:n uudelleen, kaikki ohjelmat on päivitettyjä. Oon warppinu biisejä erilailla ja eri modeilla... silti Ableton kusee joka ikinen kerta äänenlaadun.

Joissakin biiseissä toi häiriö on vielä voimakkaampi ja helpommin kuultavissa.

Eli summasummaarum.. .en voi miksata biisejä yhteen jos ne ovat pikkaisenkin eri nopeuksisia.. Voin soittaa Audio 1:ssä biisiä 124.99 BPM (segment 125.00 BPM) ilman häiriöitä mutta kun yritän siihen miksata esim biisin jonka alkuperäinen tempo on 126.00 BPM niin tuo nitkunitkuvikinä tulee heti. (126.00 pitää soittaa 125.99, 127.00 - 126.99, jne jne).

Mulla on varmaan vaikkua korvissa tänään mut en kuule mitään hurjaa häiriötä, paitsi että tossa ekas klipissä basarin napsu/transientti kuulostaa kummalliselta verrattuna tokaan, vähän samalta ku ois mennyt mp3-koodauksessa mössöks. Sitäkö meinasit?

Joka tapaukses, tyypit jotka on koodannu Livessä käytetyt pitchaus / stretchausalgoritmit on Zplane development: http://www.zplane.de/ ... Niiltä on ilmeisesti tullu just uudet versiot niistä algoritmeista joita Livestä ei oletettavasti vielä löydy. Voisit kokeilla lähettää linkit noihin klippeihin ja ongelman kuvauksen niille, josko ne osais sanoa jotain paremmin kuin Ableton. Eräällä foorumilla ko firman tyypit on jopa olleet ihan ilosia kun ihmiset on osoittaneet niille että mitkä jutut ei toimi kunnol, saavatpahan sit hyvää palautetta lisäkehitystä varten.

edit: Onko ongelma sama sillonkin kun käytät repitch-moodia vai vaan niillä beats / texture / complex -moodeilla vai mitäolikaan?

Outoo on.

Eli re-pitch-moodissakin nitkuu? (Aleksi, kyllä se noissa kickeissä selvästi kuuluu se sellanen "nitku", eli just vähän kuin huono mp3 koodaus, sellanen vedenalaismeininki, tms)

Kuten tossa jo sanoinkin, sama häiriöääni tulee joka ikisellä warpmodella, myös re-pitch.

Mulla on pari kolme biisiä warpittuna jokaisella modella erikseen ja ton äänen ableton tekee niihin kaikkiin

Ja tossa samplessa siis toi häiriö ääni on asteikolla heikko... joissain toisissa biiseissä se on vielä pahempi.

Edit: noista algoritmeista... Abletoniin on laitettu tuon firman huonoin ja heikoin vaihtoehto "Efficient"... siitä löytyy parempikin "Pro" versio, josta parhaillaan Abletonin ja ALDJ foorumilla on adressit menossa että se saataisiin tuleviin versioihin.

Tosi outoa. En ole moista huomannut ja on noita yksittäisien soundien looppeja, sekä koko biisejä tullut warpattua aika runsaasti. Joku jossain kyllä pielessä. Varsinkin ton re-pitchin ei pitäs vaikuttaa mihinkään muuhun kuin sämplen soittonopeuteen eli siihen pitchiin. :/

Quote by Darude
(Aleksi, kyllä se noissa kickeissä selvästi kuuluu se sellanen "nitku", eli just vähän kuin huono mp3 koodaus, sellanen vedenalaismeininki, tms)


Joo, kyllä se on ihan selkeästi kuultavissa, jotenkin vaan tosta "nitkunitkuvikinä"-kuvauksesta sain sellasen mielikuvan että sen virheen ois pitänyt olla toisenlainen. aloin just ekaks kuuntelee et "onkohan tää toinen mp3-pakattu kun transientit on vähän mössönä" ja mietin samalla että mikähän se virhe sit on :D

Quote by T82
Kuten tossa jo sanoinkin, sama häiriöääni tulee joka ikisellä warpmodella, myös re-pitch.


mielenkiintosta kyl. vois yrittää veikkailla että mistä tollanen bugaus / ongelma johtuu, mutta luultavasti menisin ihan täysin metsään joten olkoon... ehkä tosiaan kandeis ottaa yhteyttä zplanen tyyppeihin ja pistää niille joku mahd. selkeä esimerkki ongelmakuvauksen kanssa, jos ne vaikka osais sit kertoa abletonin jätkille että "u're doing it wrong" tai jotain.

Edit: noista algoritmeista... Abletoniin on laitettu tuon firman huonoin ja heikoin vaihtoehto "Efficient"... siitä löytyy parempikin "Pro" versio, josta parhaillaan Abletonin ja ALDJ foorumilla on adressit menossa että se saataisiin tuleviin versioihin.


joo, toisaalta huonolaatuisin mutta toisaalta myös kevyin - en oo testannut uusia fl studioita, reaperia tai noiden omia techidemoja joista se elastique pro löytyis, mut mun ymmärrykseni oli että sillä sais nykyisillä prossuilla ehkä just raidan-pari reaaliajassa stretchattua eli ei oikein soveltuis tommoseen lennossa-tyyppiseen duuniin. tietysti kaikkein paras vaihtis ois se että noita kevyitä algoritmeja vois käyttää lennossa, ja sit vois jollain process-napilla vetästä sen parempilaatusen shiftauksen kehiin kun on tyytyväinen.

O