Ableton Live

Back to luomisen tuska O

Nyt hiukan alle viikon venkslannut liven kanssa ja tässä hiukan ainakin omia näkemyksiä sekä tiukkoja mielipiteitä;)

Nöö, ensinnäki tein kans tuon performance testin. 2gigainen 512 megainen koneen AMD prossu veivas 35-36 prosenttia. Vitosel oli 36-37 (eikä 29-34 kuten muistin) joten ainakin se yksi prosentti on tehoa tullu lisää... Huomatkaa tosin et Mikkihiiren Geefemman ja mun puuceen välil on ainoastaan 10 prosenttia joten musta se ei oo kovin kummoinen ottaen huomioon koneitten oikea tehoero.

Kenties sitten tehokäytös jossa kapasiteettia tarvitaan reilusti yli puolella geefemma näyttää kyntensä ja on tasaisemppi eikä piikkejä aiheutu kuten peeceel joka aiheuttaa hidastumista sekä äänen nykimistä välillä? Mene ja tiedä sitten...


Mutta itse softaan:

Suurimmat parannukset on ehkä tullu arrangepuolelle. Nyt voit tuplata minkä tahansa raidan (joka on todella näppärä ominaisuus) napin painauksella, eikä tarvii enää tehdä toista audioraitaa ja raahata taas samat efektit jnejne.

Myös monen raidan freezaus onnistuu kerrallaan, ja napin painalluksella voit boundcata minkä tahansa clipin audioksi. Ei enää "monimutkaista" reititystä toiselle kanavalle ja nauhoitusta, taikka sitten mitään exporttauksia. Se on nyt sekunnissa bounccattu audioksi olkoon se sit softasyna, tai audioklippi jossa on insert efektejä.

bör bör... mitäs muuta. No efekteistä ainakin uusi säröefekti on toimiva<3 Ja entinen 4alueinen equ on muuttunut 7alueiseksi joten toimii myös masterkanavassa kun haluaa biisiä "masteroidaa".

Tapaus räkki on hieno. Sitä voi käyttää todella monella eri tapaa. Eräs käyttökelpoinen kikka on laitta EFEKTIräkki jollekki raidalle ja siihen sitten vaikka delay sekä kaiku jolloin voit räkist säätää kummanki efektin äänenvoimakkuutta. Ja se ei oo sama asia ku efektin "dry" nappi sillä voit veivaa "dryn" asentoon täysi, mut sen äänevoimakkuutta säätää sitten räkistä. Pikemminkin se on vastaava kun tekisi kaksi "sent" kanavaa, mutta jos efektejä alkaa olemaan jo viisi tai kuusi on järkevämppi tehdä se yhdellä räkillä kuin viidellä sentillä;)

Tietty räkin voi tehdä myös sent kanavalle jne...

Niin ja räkkiin voi siis laittaa softasynia ja efektejä myös sekaisin. Voit efektoitaa joka softasynan eri efekteil ja laittaa perään vaikka vielä "räkkimasteriefektin" joka efektoi vielä koko hoidon.

Mainittakoon vielä et räkkiä voi käyttää myös samplerina! Eli voit latoa räkkiin vaikka 7kpl simplereit ja sitten assaamalla jokaisen simplerin tietylle koskettimelle on käytössä täysverinen sampleri! Ainut vaan et presettien tekeminen on tuskaista sillä jokaiseen simpleriin on ladattava aina yksi (uusi) ääni. Mut koko räkkikokonaisuuden efektien kera voi toki tallentaa presetiks. Eli kertaalleen tekemään pianopankkia et joudu tietenkään aina kasaamaan. Se vaan et kuin montaa pianopankkia jaksaat tehdä on asia erikseen;) Silloin olis helpomppaa hankkia jo Sampleri josta seuraavaksi...


Tapaus sampleri oli sittenkin pieni pettymys. Siis todellakin vain PIENI ei mikään suuri. En ole ihan varma mutta en ole löytänyt toimintoa jolla saan samplet kromaattisesti assattua eri koskettimille...? Ne jäävät tyhmästi kaikki pitkiksi jolloin root key on asetettava manuaalisesti. Luulen tosin et joku systeemi siihen pitäisi kyllä olla... En oo vaan kenties löytänyt sitä.


Toinen on se et sampleri ei osaa automaattisesti tallentaa sampleja "libaryyn". Se tallentaa ne kyl projektikansioon mutta jos haluaa vaik akain sampleja kääntää niin joutuu tallentamaan projektin johonkin ja sitten jälkikäteen siirtää samplet libaryyn. Tai missä samplesi sitten ovatkin, mun tapauksessa ainakin samplerin samplet sekä KAIKKI presetit ovat libarys josta niistä on helppo aina otta varmuuskopio.

Myönnän tosin et samplerist ei vielä hirveesti kokemusta oo, täytynee hiukan vielä perehtyä.


Muuten tiedostorakenne toimii nyt kyl mallikkaasti. Voit palata vaikka aikaisemppiin live projekteihin ja napata sieltä jonkun raidan efektien kera! Eli et joudu tyytyy pelkästään sampleihin vaan saat napattua sieltä kokonaisen raidan asetusten kera!


Tässä nyt jotakin... Seuraaviin versioihin jo lähes pakollinen tarve alkaisi olemaan ominaisuudelle jossa voin groupata x määrän raitoja. Pienen hifismin myöten myös allekirjoittaneella alkaa melkein joka biisi olemaan käytös jo 50-100 raitaa joten olisi kiva saata jotakin järjestystä mm. mikserinäkymään. On näppärää niputtaa rummut omaksi groupiksi ja voksut vaikka omaksi jne jolloin projekteihin tulee entistä enemmän selkeyttä.

En näe myös mitään syytä miksei arrangenäkymän alla voisi näkyä mikseri?? Silloin kun joku raita on valittu siellä näkyy efektit jne. mutta kun valitsen vaikka masterin niin siellä saisi näkyä mikseri? Noh, kyl oikeastaan raidoil olevilla säätimillakin miksaa, mut eipä se mikseri pahitteeksi ole. Sais viel olla kelluva sekin jotta sen saa vaikka toiseen näyttöön raahattua!

Noh, Abletonin pojille kehittämistä, hyvään suuntaan ne aina menee;)

Ja jos liven haluaa hankkia niin kannattaa se hankkia pian... Päivitysten myöden se on yhä arvokkaammpi. Nyt live+operator+sampler alkaa olee jo 600-900euroa, et ei puhuta enää mistään halppiksesta...


Tässä jotakin tekstiä siis....

Ableton Live 6.01 Demo - Live 5 Performance Test
koneena: Intel Pentium D 920(2x2.8ghz) - 1gb ram

CPU palkki 36%:ssa ilman dualcore supporttia
dualcore supportin kanssa 21%

Kokeilin kans tota kutosta, eipä ollut mitään eroa ainakaan cpu:ssa. Ilmeisesti p4 ei saa
suporttia, kun ei ainakaan toi multicore käänny päälle tuolt valikosta. Täl 3ghz koneel tehot
on siinä 34-36%

Quote by diffás
Kokeilin kans tota kutosta, eipä ollut mitään eroa ainakaan cpu:ssa. Ilmeisesti p4 ei saa
suporttia, kun ei ainakaan toi multicore käänny päälle tuolt valikosta. Täl 3ghz koneel tehot
on siinä 34-36%


orly.

Montaks ydintä siinä sun p4:ssä sitten onkaan.

liekö kaksi?

Quote by diffás
liekö kaksi?


Jaa sit sul on varmaan joku spessu P4, tavikset P4:t on yhdellä ytimellä.

e: tästä listasta en yhtään P4:sta löytäny dual corella:
http://indigo.intel.com/compare_cpu/default.aspx?familyID=1

no joku inteli tää o, ainaki kaksi prossua täs on . :< :<

yyh. enmä tiedä, meenpäs nurkkaan häpeämään.


edit: oli mikä oli, ei ainakaan vaikuttanu mitenkä toi
päivitys uusimpaan versioon.

Quote by diffás
no joku inteli tää o, ainaki kaksi prossua täs on . :< :<

yyh. enmä tiedä, meenpäs nurkkaan häpeämään.


Tsekkaa se prossus tällä:
http://www.cpuid.com/cpuz.php


btw pentium D on pentium 4:n dualcore versio

Quote by R24
Quote by Loopy
Quote by Loopy
Iskut Tamperelaisiin mäkkiliikkeisiin jatkuu.

Tällä kertaa vuorossa Musta MacBook 2,0. Muistia se perinteinen 512Mb.

Prossutehot tommosta 37-40%.

Vähän oon pettynyt kyllä. Mut ei toikaan kehno ole.


Tuliterä 2.16ghz 2gb ram 17": 35-40%

Eli ei tippaakaan enemmän tehoa kun macbookissa :(

Mutta mitäs mitäs. Xbench taustalla rasittamaan prossua ja prosentit pyörii 27-30%

Kyllä sitä tehoa löytyy, mutta speedstepping rajoittaa tässä testissä.


Ja sitten kutosella.
Multiprossu pois päältä: 39-42%
Päällä: 25-27%
Xbench päällä: 15-17%

Eli tuplaprossu tuki parantaa tulosta n.10%.
Mäkkiläppäri pesee näköjään D 920(2x2.8ghz) PC:n 4%:lla :D

Quote by R24

Mäkkiläppäri pesee näköjään D 920(2x2.8ghz) PC:n 4%:lla :D


Mun kone makso 300 euroo. Paljonko sun?

Quote by whuf.


Mun kone makso 300 euroo. Paljonko sun?


Haha touché! :D

Quote by whuf.
Quote by R24

Mäkkiläppäri pesee näköjään D 920(2x2.8ghz) PC:n 4%:lla :D


Mun kone makso 300 euroo. Paljonko sun?


Paljon, mutta voiko sun konetta käyttää riippumatossa makaillen ;)

Quote by R24

Paljon, mutta voiko sun konetta käyttää riippumatossa makaillen ;)


Joo no pointti nyt ei ollut se.. Halusin vaan muistuttaa että 3-4 kertaa kalliimpi ja pari vuotta uudempi prosessori yleensä on vähän nopeempi. Ihme kyllä että ero on noinkin pieni.

Quote by bulk
Quote by whuf.


Mun kone makso 300 euroo. Paljonko sun?


Haha touché! :D

http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads2/touche_480x376.mov

Quote by Loopy

Ei nyt oo ääniä tässä saatavilla niin mikä tossa videossa oli ideana? Applen perus propagandaa?

Quote by whuf.
Quote by Loopy

Ei nyt oo ääniä tässä saatavilla niin mikä tossa videossa oli ideana? Applen perus propagandaa?


No sitäpä juuri, ja joku juttu vielä ton touchén väärinkäytöstä.

Quote by Loopy
Quote by bulk
Quote by whuf.


Mun kone makso 300 euroo. Paljonko sun?


Haha touché! :D

http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads2/touche_480x376.mov


http://www.youtube.com/watch?v=mUeRqS4KqhY

Pienen hifismin myöten myös allekirjoittaneella alkaa melkein joka biisi olemaan käytös jo 50-100 raitaa


ihan mielenkiinosta kysyisin, että mihin tarkoitukseen nuo kaikki raidat menee? Olen itse vielä niin untuvikko että ei tule muuta mieleen kuin esim rumpuja mikittämällä jokainen mikki omaan kanavaan.

Quote by punaParta
Pienen hifismin myöten myös allekirjoittaneella alkaa melkein joka biisi olemaan käytös jo 50-100 raitaa


ihan mielenkiinosta kysyisin, että mihin tarkoitukseen nuo kaikki raidat menee? Olen itse vielä niin untuvikko että ei tule muuta mieleen kuin esim rumpuja mikittämällä jokainen mikki omaan kanavaan.


Rumpuhin menee yleensä se 10. Riippuen paljon jaksaa kolkuttimia kilkuttimia ripotella biisiin:) Parhaimillaan 20.

Sanotaan et aika paljon monokanavia tulee käytettyä josta teen stereoraidan. Eli mainitsemani 50 kanavaa olisi vaan normi 25 stereokanavaa! Joitakin liideja ja padeja tulee nauhoitettu monona, josta tehdään tuplaus=saat stereoraida joka pannataan oikealle ja vasemalle sekä efektoidaan snadisti eritavalla kun toinen sekä lopuksi ajetaan mahdollisesti vielä samaan grouppiin. Jo tähän siis tarvitaan kolme kanavaa! ja padisaundeja voi olla kolme päällekkäin joten siihen menis jo 9kanavaa.

Padit vievät eniten kanavia, jos käyttäis laulua niin laulu, tai joku kitara esimerkiksi. Myös pianoon saa yllättävän montaa raitaa uppoamaan jos ruvetaan oikein kunnol hifistelemaan.

Sit on tietysti noit trikkerikanavia abaut 10-15 jotka toimivat sidechain trikkerinä bassoille, padeille, efekteill jne.

Erilaiset efektit, humahutukset, pamaukset, dilayt, sweepit vievät kans 10-15 raitaa.


Et kyl noit saa uppoamaan;) Turhaa kait kanavis on säästellä jos kerran loputtomasti niitä tarjotaan. Arranges helpoittaa huomattavasti työskentelyä. Et joudu niin paljon automaatiolla kikkailemaan jos vaikka breikdownis haluat et liidiin tulee vitusti kaikua, teet vaan tuplauksen ja lisäät breakdownliidiin vitusti kaikua joka sitten pärähtää breakdownis soimaan. Ei tarvii ohjelmoitaa kaikuplugarin "ON" nappia automaatiolla aktiiviseksi.

Mikserinäkymä sitävastoin muuttuu aika kirjavaksi, siksi toivoisin et kanavia voisi groupata:)

Quote by gerry

Et kyl noit saa uppoamaan;) Turhaa kait kanavis on säästellä jos kerran loputtomasti niitä tarjotaan.


Kuulosti aika hullulta kanavien käytöltä. Toi imee varmasti aika paljon resursseja. Liven käytöstä biisin teossa en tiedä, mutta ainakin muissa sekkareissa mitä olen käyttänyt on ollut helppo tehdä "lisäkanava" sendejen kautta. Imis ainakin vähän vähemmän kovon tehoja.

Eikö toi reverbbi esimerkkikin vie ihan hulluna tehoa(liidi vst-syna? reverbi plugari?) verrattuna siihen että sen automaation jaksaa sinne vääntää?

O