Sequencers -> Logic Studio

Back to luomisen tuska O

029 sanoo:
Mun mielipide on et toi selkeys riippuu joka softassa ihan siitä mihin on tottunut ja mihin itse päättää paneutua.


Damn rigth.

bulk aka. electro lt väittää että:
Ja Cake 9:ssä saa VST-plugarit toimimaan erinäisilläkin DX-VST muuntajilla, tosin VST2 -tukea en ole ainakaan freewareohjelmilla saanut toimimaan, joskaan en liiemmin ole jaksanut etsiä.


Ihan tosi? Jos jaksat ja viitsit niin voisit kertoilla tarkemmin mistä noita löytyy ja miten ne saa workkimaan.

Originally posted by 029:
Kannattaa myös huomioida sellanen puoli et esim. Cubase VST on juuri niin kevyt käyttää kun käyttäjä tahtoo... käyttistä on aika iisi keventää noissa raskaammissa softissa... jos et tarvii softasynaa tai monsteriplugaria ni miksi turhaan sit pitää sitä päällä tms ?

Mun mielipide on et toi selkeys riippuu joka softassa ihan siitä mihin on tottunut ja mihin itse päättää paneutua.


029 puhuu tosiaan asiaa, joillekkin sopii jonkunlainen softa, toiselle joku muu. Ja isompiakin softia saa räätälöityä omaan käyttöön sopivaksi.

Senverran kyllä sanoisin, että jotkut ohjelmat vain yksinkertaisesti ovat vaikeampia käyttää kuin toiset, ainakin ensialkuun.. Luet minkä tahansa arvostelijan tekstin esim. Logic Audiosta niin esille pomppaa jossain vaiheessa teksti "vaikea käyttää aluksi ja vaatii runsaasti opiskelua, skaalautuu kuitenkin täysin käyttäjien tarpeiden mukaiseksi" tai muuta tämäntapaista.

Mua esmes ei kiinnosta raudan käyttäjänä niinkään tuhannet ziljoonat eri mahdollisuudet joita joku softa voi antaa, vaan se että miten nopeasti sillä pääsee asiaan. Jos Amigan 80-luvun Dr. T's KCS -sequssa olis tuki useammalle midiportille ja edes jonkinlainen audiotuki niin voisi täysin olla mahdollista että käyttäisin sitä vieläkin

Heh, olipa nostalgista nähdä KCS. Mä tein yhden albuminkin Atarilla ja KCS Omegalla (ja parilla synalla tietty).

Siinä oli myös se tosi monipuolinen MIDI-editointiosio PVG.

Täällä lisää tietoa kiinnostuneille.
http://tamw.atari-users.net/omega.htm

Hmm. Toimiskohan toi emulaattorin kanssa?

Nykysekvenssereistä diggaan eniten Logicia.

Käytän Sonaria / PA9:ä ja ajattelin katsastella
muut vaihtoehdot...

Minun kokemuksieni mukaan sonar 1.0:assa on
audio-editointi aika nahkeaa. 1.3:ssa zoomailu
onnistuu jo niin että saa jotain aikaseksin.
Pidän vielä Pro Audio 9:ä koneella mutta kyllä
se vaan vähälle käytölle on jääny koska Sonari
on toiminut vakaammin ja sisältää uusia helpottavia
ominaisuuksia kuten se jokaisen sampleclipin alussa
ja lopussa oleva faderi.. DXi:n kanssa on ollut sen
verran ongelmia että olen käyttänyt mielummin adapterin
läpi VSTi-versioita softasynista, kuten esim FM7..

No koittelin sitten Logic Platinum 4.81:stä ja sehän
toimi ihan hyvin. Kerran taisi kaatua. Helppo käyttää
kunhan ensin saa jonkinlaiset määritykset sisään.
Testin aikana en kyllä kerennyt saada kuitenkaan
synille määritettyä pankkien tahi patchien nimiä.
Osaako joku neuvoa miten se tehdään? Environmenttiä yritin
tovin potkia, mutta homma ei edistynyt eikä manuaalia
sattunut olemaan, niin tuota...

Sitten vielä osui silmään jossain tällainen N-Track-Studio
joka väittää tukevansa DX/DXi/VST/VSTi-plugareja, WDM-,
ASIO- ja MME-ajureita ja hintaa on ... 60EUR! Onko kenelläkään kokemuksia tästä softasta? Tönäsen ite sen
koneelle testiin jahka pääsen takaisin Jyväskylään.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
bulk aka. electro lt väittää että:
Ja Cake 9:ssä saa VST-plugarit toimimaan erinäisilläkin DX-VST muuntajilla, tosin VST2 -tukea en ole ainakaan freewareohjelmilla saanut toimimaan, joskaan en liiemmin ole jaksanut etsiä.
--------------------------------------------------------------------------------

Ihan tosi? Jos jaksat ja viitsit niin voisit kertoilla tarkemmin mistä noita löytyy ja miten ne saa workkimaan.

--------------------

http://www.spinaudio.com/products_vstdxwrapperpro.html tuolta löytyy sellainen plugaritsydeemi, jolla saa vst-plugarit futaamaan kakun kanssa, freewareversiossa tosin saa vain yhden plugarin kerrallaan.

Logic 5:sta alkaa pikkuhiljaa löytyyn studioista, onkos herkut vienyt muita mennessään??

Itselle fiilareita aiheuttanut mm;

Automaatio

Voi äänitellä melkein minkä tahansa potikan (plugarit, mikserin kanavat ym) säätöjä, kuinka paljon haluaakaan. Paaaaaljon kehittyneempi/överihelppo tapa kontrolloida miksausta.

Uudet synat & efektit

Uutta bassosynaa, synaa ja efektiä, multikompuraa ja muuta kivaa. Prossutehoo vaan ei riitä aina edes 1,6K prossulla :) Tarvis olla pari rinnan tai sit se mäkki alla...

Käyttöliittymän viilaukset

Pientä kivaa, joka helpottaa taas käyttöä entisestään.


Moitteita aiheuttaa Logicin update-systeemi, jengi on saanut vääria aktivoimisavaimia ja muutenkin kestää ja kestää ellei käytä jekkuja... :]

Coma fiilistelee:

"Logic 5:sta alkaa pikkuhiljaa löytyyn studioista, onkos herkut vienyt muita mennessään??


...Ei o Logicia, mut Cubasen 5.1ssä on sama automaatio, joka on kyllä eri kätsy. Tossa kun vertailumielessä kävin läpi kummankin softan vitosversioiden specsejä, niin näyttäis olevan sama omnipotentti tavara kahdessa eri paketissa... mut kerropa tosta Logiikan Environment-ominaisuudesta; graafinen rautastudion piuhastomelskan mallinnus onko ollut iloa?


"Uudet synat & efektit"

Kantsii kurkistaa sellanen rgcAudion ilmanen! softasyna ku Triangle II, jos ei oo jo tuttu... mm. opetettavat knobit ja softaks sangen sähäkät filtterit.

Olisi muutamia aika peruskysymyksiä noista studiosoftista...

Käyttäisin muuten varmaan ihan iloisesti jotain Buzzia tms, mutta kun olen kuitenkin sen verran tyhmä jätkä että on tullut hankittua rautaakin, olisi kiva päästä käyttämään sitäkin.
Itse olen käyttänyt noista studiosoftista ainoastaan Cubasea moniraitamikaukseen, ja ainakin audiopuoli on aika selkeä mielestäni.

En ole oikein vain koskaan sisäistänyt miten ihmeessä piano-roll-sekkareilla tehdään musiikkia. Vedellään hiirellä nuotteja eestaas? Miten funkin vääntäminen noilla muka voi olla yhtä kätevää kun tracker-tyyppisillä matriisisekvenssereillä vaikka olisi mitkä näppäinoikotiet?
Step-record-ominaisuudet löytyy, mutta eikö noilla pidä vetäistä kerralla kuitenkin se melodia eli samalla tavalla ei voi liikutella ja räplätä nuotteja eestsaas kun träskereissä?

Kannattaa muuten muistaa, että ainakin Cubasesta ja Logicistakin taitaa olla ilmaiset versiot olemassa. Ne eivät tosin tainneet tukea esim VST2-formaattia yms.

Ja en oikeastaan tarttisi muuta kun jonkun softan jossa on kätsy sekkari, MIDI-ulos ja tuki Dx/VST-pulikoille. Harmittaa että kaikki studiosoftat on niin pirullisia dinosauruksia... Mua ällistää että ihan sellaista simppeliä ja kevyttä softaa ei ole olemassa kai oikein. Kun isoihin softiin on pakko panna kaikki että myyntiä on tarpeeksi ja homma kannattaa. Jaska kotihakkerilla taas ei ole välttämättä oikein resursseja tehdä opensource-projektiaan koskaan valmiiksi...

Ja mähän sitten teen pelkkää psykeä ja diskoa että emmätartte koskaan eläessäni mitään 32-osanuotteja tarkempaa, mistään muista älyttömistä musiikkijutuista puhumattakaan.

Mut hei: kuinka moni käyttää niitä score-view-juttuja? Olisikin kova juttu alkaa vääntämään stygeä jollain Sibeliuksella

Tai toisaalta, kuinka moni kotiteollisuusmuusikko nykyään osaa muka edes lukea nuotteja? En mä ainakaan.

(Näin vähän aikaa sitten painajaista; tein siinä kaksi biisiä tiukalla deadlinellä Buzzin vMIDIout-pulikalla laitteitani ohjaten. Sitten heräsin ja se uni olikin totta ja kello 3:03 yöllä...)

Originally posted by pakana:
mut kerropa tosta Logiikan Environment-ominaisuudesta; graafinen rautastudion piuhastomelskan mallinnus :) onko ollut iloa?


Onhan siitä tavallaan, vaikkakin aika harvoin sitä tarvii. Uusissa Logiceissa ei tarvi enää omaa studiota onneks rakentaa siihen aluks :) Mm. mikserin piuhotuksia saa vedeltyä miten vaan uusiks ja jonkun synan väliin voi piuhaan laittaa vaikka arpeggiaattorin. Eli tollaisissa hetkissä siitä on jotain iloa, mut muutenhan se on aika koriste...



Kantsii kurkistaa sellanen rgcAudion ilmanen! softasyna ku Triangle II, jos ei oo jo tuttu... mm. opetettavat knobit ja softaks sangen sähäkät filtterit.


Joo, Kim tota on hehkutellut, mutta en o vielä ehtiny tsekkaan. Täytyy kyllä tarkistaa väite :)

[ 11 April 2002: Message edited by: Coma ]

Pakko kai se munkin on vähä hehkuttaa:

Nimittäin jo hieman tulevaa Cubase SX:ää räplänneenä, voin kyllä sanoa että siinä on tämän vuoden kovin juttu softarintamalla. Käykää tarkemmin tsiikaamassa http://www.steinberg.net

Siinä on muutamia mielettömiä juttuja (jotka tässä tuntuvat itsestään selviltä, mutta sitä ei oikein tajua ennenkuin sen on nähnyt tai kokeillut.
esim.
- editoinnit voidaan tehdä suoraan project (arrange) ikkunassa samplentarkkuudella
- audioihin voidaan tehdä feidit, crossfeidit ja offline prosessoinnit niin näpsäkästi, että vanha Cubase (ja muut softat) tuntuu kyllä aika kankeilta.
- Surround zydeemit
- unlimited Undo/redo
- MIDI pluggarit
- VST system link, joka mahdollistaa useamman koneen (PC/MAC) ja useamman softan (Cubase/Nuendo) synkkaamisen samplen tarkkuudella vain yhtä audiokanavaa pitkin. Ja tämähän mahdollistaa aika jykevät modulaarisysteemit esim. Yksi kone voi pyörittää räkkikaupalla virtuali-instrumentteja, toinen kone luukuttaa audiota+efektejä ja kolmas vaikka miksaa koko mällin masterointipluggareilla... Hmmm.
- mielestäni paras automaatio mitä koskaan ollut missään softassa
- uusi konfiguroitava mikseri
+ myriardi muuta ominaisuutta mitä on kaivattu, mutta ei ole voitu vanhaan Cubasen koodiin ympätä.

Eli tämä uusi SX:hän on rakennettu Nuendon moottorin päälle, mikä taas on varmaan monelle jotenkin tuttu.

Vaan nyt pitää pyyhkiä tämä lampaan kokoinen vaahtopallo suupielestä ja mennä johonkin kellariin odottelemaan.
Ei muuta kun toivotaan vain että julkaisuaikataulu pitää...

wööd

Originally posted by Fat Abbot:
- VST system link, joka mahdollistaa useamman koneen (PC/MAC) ja useamman softan (Cubase/Nuendo) synkkaamisen samplen tarkkuudella vain yhtä audiokanavaa pitkin. Ja tämähän mahdollistaa aika jykevät modulaarisysteemit esim. Yksi kone voi pyörittää räkkikaupalla virtuali-instrumentteja, toinen kone luukuttaa audiota+efektejä ja kolmas vaikka miksaa koko mällin masterointipluggareilla... Hmmm.

wööd[/QB]


Toi kuulostaa hyvältä. Noi vanhat ilmaseks
saatavat naput alkaa oleen sitä tasoa että niillä
pyörittäis jo jotain plugaria. Kohta meillä
kaikillla on sellanen konefarmi pöydän alla..

millos se julkasupäivä olikaan:)

Originally posted by CosmicMan:
Kuulin että Logic Audio Platinum 5 ois alunperin tarkoitettu
elektronisen tanssimusiikin tuottamista silmällä pitäen.
Ohjelma on vain järjettömän kallis!
Tekeekö niillä halvemmilla (esim. Gold & Silver) mitään?
Mitä Platinumissa on sellaista jotai noissa halvemmissa ei
ole.. hintaero Silveriin taitaa olla melkein 500e!!



Itse omistan LA Silver 4.7:n. Midiremote puuttuu taysin ja eraat fiksut shortcutit eivat toimi micro/silver -versioissa, kuten esim. select equal subpositions etc. (mika on huomattava apu editoitaessa pitkia rytmisekvensseja)... Kompurat ja eq:t ovat kayttokelpoisia, mutta jos studiolla ei ole erillista "The Kaikua", niin kannattaa harkita sita suurempaa investointia.

Goldin ja Platinumin erot ovat lahinna plugarien laadussa ja audioraudan maaran tuessa. Platinumin kaiku on uh NIIIN sakea... densitya riittaa pistaan kampoihin aina Lexiconin siruille! Mielestani siina missa tietokone on digitaalistudion keskus, pyoritti sitten pelkkaa midia tai koko lajaa samassa-, niin LAP5.0 mahdollistaa seka tietokoneesi etta omien aivojesi maksimaalisen hyodyntamisen tuotannossasi.


Tarkan vertailulistan loydat taalta:
http://www.emagic.de/english/products/logic/compare.html


!! Micro/Silverlogicin tuotanto on lopetettu. Ne on liimattu yhteen nimellä 'Logic Audio'.

[ 15 April 2002: Message edited by: luminescent ]

Testasin sitten sen aikasemmin täältä kyselemäni
n-track studion parilla koneella..

Ensimmäisessä koneessa oli winxp ja äänikorttina
sblive. Jotain pientä sain testattua mutta softa
kaatuili alituiseen. Äänikortin asetuksia potkin
vähän mutta ei se mitään auttanut. kaatoa kaatoa
kaatoa..

Toisessa koneessa oli win98 + äänikorttina st-audio
dsp24. Vähän vakaampi, pääsin jopa testaamaan
dxi- ja vsti-plugareja. Jotkut näistä jopa toimivat
ihan kelvollisesti. Softa kuitenkin kaatuili siinä
määrin että päätin jättää laajemmat testit myöhempään.

Helppokäyttöiseltä ja kohtuu monipuoliseltakin tuo
softa kyllä vaikutti. Käyttöliittymä oli kyllä jonkun
sellaisen suunnittelema, joka ei ole aiheeseen pahemmin
oppia saanut ja muutenkin ohjelmasta sai vähän sellaisen
autotallifirma-vaikutelman. Käyttöliittymä oli kuitenkin
toimiva vaikka ei silmiä hivellytkään. Hitaan oloinen
ehkä jopa Sonariin verrattuna. Kyllä tuolla
melunsa pystyisi tekemään jos vain saisi säädettyä
softan pysymään pystyssä.

Lukaisin pikaisesti netistä, että muutkin olivat painiskelleet vastaavien ongelmien kanssa ja peräänkuuluttivat "oikeita asetuksia" eri äänikorteille.

Eli kylläpähän taidan pysytellä Sonarissa vielä
tovin, ellei sitten Logic Platinum 5 käännä mieltä
(odottaa tuossa vieressä testiä)

"Eri asia sit mikä softa toimii parhaiten kräkättynä toisella ja mikä ei... Itse en lähtis arvosteleen mitään softaa paremmaks tai huonommaks ennenkun on se Dongle siellä koneen persauksiss"
------------------------------------------------------

Mulla on alkuperänen cubase itselläni, mut mä käytän silti cräkkiä. Se on näes vakaampi, ja vähän nopeempi.
Poijaat on poistaneet parit bugit cräkätessään.
Niin, ja se myös käynnistyy nopeemmin, kun sen ei tarvii haistella sitä dongelii vähän väliä.

Originally posted by Dewil:
Mulla on alkuperänen cubase itselläni, mut mä käytän silti cräkkiä. Se on näes vakaampi, ja vähän nopeempi.
Poijaat on poistaneet parit bugit cräkätessään.
Niin, ja se myös käynnistyy nopeemmin, kun sen ei tarvii haistella sitä dongelii vähän väliä.


Samaa kertoo kyllä monet muutkin; ostettu sekkari on hyllyllä laatikossa ja koneessa ja läppärillä & ties missä pyörii sitten kräkätty versio...

Logic 5:sen 'military proof' avainsuojaus kräkättiin kans heti enstöiks ja monet käyttäjät on turvautunut piraattiversioihin, kun valmistaja ei ole saanut toimitettua uusia versioita käyttäjilleen :/

Mua kiinnostais toi Logic Platinum 5.. kukaan ei oo vielä
suostunu koppaa sitä kokeiluun (demoversioo kun ei ole)

Coma: sattuuks toi ekasivun Atari-screenshotti olee
vastaavasta kottaraispönttö-atarista mikä lojuu esim JS:n
studion nurkassa pölyn peitossa?

Originally posted by CosmicMan:

Coma: sattuuks toi ekasivun Atari-screenshotti olee
vastaavasta kottaraispönttö-atarista mikä lojuu esim JS:n
studion nurkassa pölyn peitossa? ;)


Jees, Atari Falcon 030, jonka kanssa meni muuuuuutaman kerran hermot. Mm. sen SCSI -kovo oli niin herkkä et meni formatointiin jos sattu liikuttamaan sitä liikaa :] Toi kuva ei tosin oo siitä ihan omasta kokoonpanosta, netistä löydetty...

Tosimiehetkäyttää ProTools:ia.
Itse en ole tosimies vaan käytän Caken "Pro" Audio 5.0:sta lähinnä pelkkään miditykseen :P Cakeen kun on tottunut ja sitä käyttänyt monta vuotta niin ei midiä halua muulla softalla tehdä. Jotenkin Cubasessa nuottien lätkiminen ja editoiminen tuntuu olevan hankalampaa(?)
Ajattelin vaan kysyä jos jollain on ProTools LE niin mitä pluggareita siinä tarkalleen ottaen tulee mukaan? Digidesignin sivuilta en löytänyt. Kyseessä saattaa olla kuitenkin vka (vika käyttäjän aivoissa) mutta joo.

-anselmi

Logic Platinum 5.01 testikäytössä, mutta mitä ihmettä!
Ei taida löytyy ASIO-tukea, jolla pluggarisoftasynat sais
4ms latenssilla pelittää?
Softa vaikuttaa muuten kyllä oikein, oikein herkulta!




Applen Logic Studiolle pyhitetty thread \,,/

Pari linkkiä mitä kannattaa tarkastella:

Computer Music -lehden 'Logic tutorial for beginners'

Katso ensin täältä - Logic FAQ

Sonicmatter Logic - forums (PC/MAC).

OSX Audio Resources (MAC)

Logic-users at Yahoo postituslista

Logic Pro - forums

Swiftkick Logic Environment Downloads

audio-units.com - plugariuutisia (AU)

KVR-VST - plugariuutisia (AU/VST)

Plugari/musasoftauutisia (MAC)

Logic Pro 7 Audio Units compatibility list

Applen Logic Downloads - Latest Updates

Applen Logic - kotisivut

Misc studio/recording links


O