Kolahtaako kirjat?

Back to yleinen keskustelu O

Pankaj Mishra - Buddhan jalanjäljillä.

ÄÄRIMMÄISEN kova kirja Buddhan elämästä ja opeista. Tiukka läpileikkaus länsimaisesta ja itämaisesta filosofiasta ja historiasta yhdistettynä nykyajan maailmanmenoon.

Olin jo ammattini ja elämänseikkailujeni puolesta vakuuttunut, että monen monimutkaisuuden ratkaisu löytyy tunteista ja niiden vaikutuksesta muuten niin loogiseen elämään. Tämä kirja antoi vahvan vaikutteen elämääni ja paljon ajatteluuni.

Miinuspuolena kirjasta mainittakoon kääntäjän laiska työskentely. Moni asia on suomennettu suoraan englannista ymmärtämättä vaihtaa sanajärjestystä lauseista. Siksi lauseet tuntuvat välillä kummallisilta ja ovat välillä luonnottoman pitkiä.

Suosittelen kaikille! Antaa varmasti täkyjä ajatteluun*super*.

Riippuu siitä, kuinka korkealta ne tiputtaa.

Tällä hetkellä kaikenlaiset sotaromaanit työn alla. Lähinnä sissi/kaukopartio-kirjat, mutta myös II-maailmansotaa (Eurooppa) koskevat opukset.

Nyt oon parina viikkona lukenut "uusia" Forgotten Realmsin kirjoja (Örkkikuningas ja Merirosvokuningas) sekä joitain Dragonlancen kirjoja mitä en oo aiemmin lukenut (Kadonneet Kronikat mm). Tosin, jossain vaiheessa tajusin, että osan olin jo aiemmin lukenut. En oo koskaan ollut hyvä lukemaan noita kirjoja järjestyksessä, osittain sen takia ettei kirjastossa oo ollut jatko-osaa lainattavissa. Onneksi suurin piirtein muistaa mitä aiemmin on niissä tapahtunut niin ei oo ihan pihalla Täytyis varmaan kokeilla joitain muitakin fantasiakirjoja, eikä vain noita pelkästään.

Samaten pitäis Wallander kirjojakin lukea, luin niistä uusimman kun olin ostanut sen iskälle viime jouluna joululahjaksi. Tykkäsin kyllä tosi paljon siitä. Muutenkin tykkään dekkareista, mutta jostain syystä niitä ei tuu luettua kovin usein. Remeksen kirjat (sekä nuorten, että "aikuisten" kirjat) on olleet hyviä, oon joskus tehnyt Pääkallokiitäjästä kirja+kirjailijaesitelmän kouluun. Jotenkin nyt vaan tuntuu sekin niin tyhjältä, kun ennen ostin iskälle niitä aikuisten dekkareita lahjaksi ja se osti mulle niitä nuorten kirjoja, sitten vaihdettiin niitä päikseen *uuh*. Noh, kait se on ostettava itelle sitten lahjaksi se uusin.

Joskus yritin lukea Kaari Utrion jotain naiskirjaa (joku Kun nainen hallitsi, rakasti ja vihasi tms), mutta se oli niin tylsää luettavaa, että jätin sen melkein heti alkuunsa. Harvoin oon törmännyt sellasiin kirjoihin, jotka jätän kesken.

Nyt kun oon väliaikaisesti työtön, niin on ainakin aikaa käydä kirjastossa rauhassa ja lukea jotain uutta.

Suosittelen fantasian puolelta "The Black Magician" trilogiaa. Melko kevyttä mutta kuitenkin erilaista ja virkistävää velhofantasiaa.

Pratchettejä on tullut luettua vuosien varrella helvetisti, niitä suosittelen valtavasti. Etenkin Vartiosto-kirjat ovat löytäneet tiukan paikan sydämessäni. Raskasta ja kevyttä, synkkää ja valoisaa. Samassa kirjassa. Read em.

Ja kyllähän sitä "oikeaa kirjallisuuttakin" on luettu, Chuck Palahniuk etunenässä suosikkeina, häneltä etenkin Choke, Snuff ja luonnollisesti Fight Club. Yoshikawan Musashi on myös erittäin hieno kirja, kannattaa perehtyä jos kiinnostaa Japanilainen filosofiointi n. 1000 sivun verran.

Ma lahen viikonlopuks Beirutiin etta saan uuden Potterin kasiini heti lauantaina :) ha!

Kyllä kolahtaa etenkin näin pimeyden langettua.

Päinvastoin kuin valtaosa poppoosta täällä, luen ennemmin asiatekstiä kuin fiktiota. Nyt painopiste on ollut lähinnä markkinoinnin kaikkien osa-alueiden puolella, mutta aikaisemmin on tullut luettua esim johtajuudesta jne huomattavasti enemmän.

[q]Andrei, 7.9.2005 16:35:
Brett Easton Ellisiltä on ilmestynyt Lunar Park-niminen kirja elokuussa ameriikaksi ja ilmestyy ihmisten kielelläkin lokakuussa. Tammi julkaisijana. Hyvä kirjailija vaikka kirjoittaakin ameriikaksi ja ansaisisi sen vuoksi tulla teloitetuksi laittamalla palava autonrengas kaulan ympärille, vitun ali-ihminen.
[/q]

ööö. pitäskö kaikkien sit kirjottaa suomeks? :o

Oon just lukenu Andrew Tomasin Emme ole ensimmäiset - hämmästyttäviä löytöjä menneisyyden hämärästä. Otava 1973. JOS joku tietää jonku tuoreemman samantapaisen kirjan ym niin vinkkii saa heittää.. Oli aikas mielenkiintoinen nimittäin. ^_^

Tohon varmaan tois lisää perspektiiviä Fredy Perlmanin 'Against His-Story, Against Leviathan'. Sitä ei kyllä oo suomennettu, enkä tiedä löytyyks sitä muualta ku jostain yliopistojen kirjastoista suomesta. Jos printteri löytyy niin sen saa netistä. < tuolla myös sisällysluettelo, josta saa jo jonkun käsityksen kirjasta.

Alastair Reynolds - Aurinkojen Huone

Hiukan oli sekavaa alussa ja hankala oli päästä mukaan juoneen, kun rooli vaihteli kolmen eri henkilön välillä. Mut kyl se siit sit aukes ja olihan tässäkin mahtava tarina, johon alkuhämminkien jälkeen koukuttui ihan täysin. Mahtavaa syventyä omaan mielikuvitukseen tekstiä lukiessa!

Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi

Ehkä jonkun mielestä tosi ihastuttavaa, söpöä ja persoonallista peikkokirjallisuutta, mun mielestä kuolettavan tylsää ajanhukkaa.

Frédéric Beigbeder: 8,99

Entinen huippupalkkaa saanut Creative Director (? tai joku sinne päin) kertoo Euroopan mainosmaailman jutuista hyvin kyllästyneellä ja vittumaisella otteella. Ihan hyvä oli.

Esko Valtaojan Ihmeitä on ollut paras kirja mitä oon ikinä lukenut. Opettavainen, mielenkiintoinen ja ennenkaikkea HAUSKA! Helvetin hyvä huumori risuparralla.

Tällä hetkellä luen Anthony De Mellon Havahtumista (suosittelen, opettavainen ja antaa kelattavaa) sekä Esko Valtaojan Kotona Maailmankaikkeudessa (en oo lukenut lukiossa ku pakolliset kemmat ja fysiikat, joten välillä vähän työlästä luettavaa, mutta silti interestingissimo.)

Vähän helpompana luettavana voisin suositella vielä Sofi Oksasen Puhdistusta.

Lisäks tos on läjä jotain huonoja kirjoja, joiden loppuun lukemiseen en aio tuhlata aikaa.

Paul Theroux: Tyynenmeren onnelliset saaret

Theroux lähti 90-luvun alussa (muistaakseni) kiertämään kanoottinsa kanssa Tyynelle valtamerelle, ja raportoi ajasta mm. Australiassa, Pääsiäissaarilla, Tongalla, Marquessaarilla, Samoalla, Tahitilla, Havaijilla jne. Erittäin mielenkiintoista luettavaa! Jäi Tongastakin vähän enemmän käteen ku joistain Madventuresin kavattelusessioista. Tykkään kirjoittajan tavasta havannoida maailmaa. Theroux'lla on joitain semmosia hassuja ajatuksia, joita mä olen itse kelannut mutta en ole saanut laitettua sanoiksi. Lisäksi sen sarkastinen huumorintaju iskee. Suosittelen! (Luulen kuitenkin, että englanniksi kirja on parempi, sillä käännös ei ollut erinomainen).

Tällä hetkellä luvun alla saman kirjailijan vuonna 1975 kirjoitettua Suurta junamatkaa, jossa hän menee junalla ensin Euroopasta Intiaan ja sieltä Japaniin asti.

Luettavana kolmas Sookie Stackhouse- kirja, Kylmäveristen klubi.

Alastair Reynolds - Prefekti

Kahteen edelliseen verrattuna (Jäänpuskijat & Aurinkojen Huone) tää oli Reynoldsin "huonoin". Keskivertoa parempaa matskua mitä muiden tuotoksia olen lukenut. Kirja oli pitkävetinen ja välillä hankalaa pysyä mukana. Ehkä yks syy oli kans kun pidin 2 viikon tauon kirjan lukemisessa. Loppua kohden alkoi asiat avautumaan ja juoni tuli mielenkiintoisemmaksi.

clive barker - weaveworld. tähän kirjaan jää koukkuun!

tässä kirjassa on ehkä jotain vähän härskiä juttua ja ekan 100 sivun jälkeen tuntui vähä silt et mitä vitun kirjaa nyt oon oikeesti lukemassa. mut sit se alkoi menemään parempaan suuntaan, mut toisaalta tarina ei jääny missään kohtaa junnaamaan paikoilleen tai ois jotain sotastrategioiden suunnittelua tjsp mitä nyt fantasiakirjoissa tuppaa olemaan välillä.

ei ole ihan helpointa englantia tää kirja alussa jouduin aika usein kattomaan sanakirjasta sanoja mut kyl se sit helpotti parinsadan sivun jälkeen :)

ehkäpä paras kirja mitä oon ikinä lukenu <3

Leonie Swann: IHMISSUTTA KEN PELKÄISI

Valitteluni kaikille teille, jotka kirjan otsikon perusteella odotatte, että aiheesta puristettaisiin piakkoin huulipunaisesti kulöörattu Hollywood-pötkylä, jonka pääosia näyttelevät heinäseiväs ja puupökkelö (mutta nätin näköiset sellaiset). Tuskin tulee cinemoihin near you. Sen sijaan teille, jotka tykkäsitte Swannin edellisestä Murha laitumella -"dekkarista" voin suositella lukuelämyksenä myös tätä uudempaa. Monta vuottahan näiden välillä meni, mutta parempi niin, sillä nyt ei ainakaan pääse valittamaan, että kiire saada jatkoa best-sellerille paistaisi tekstistä läpi.

Mikähän taika siinä on, että aina kun viihteessä edes vilahtaa lammaslauma, niin kyseessä on laadukas tuotos? Ajatelkaa vaikka Babe-possun seikkailuja, joissa lampaat toki ovat hiukan syrjäisemmässä roolissa, tai parasta britti-komedia sarjaa ikinä, Late Lammasta. Swannin lammassankarit ovat huomattavasti maanläheisempiä ja harkitsevaisempia kuin Laten kööri, joka saatta tarpeen tullen ottaa hitsausvälineet haltuun tai järjestää ug-teknot ladossa, ja tämä hitaus on "swanneille" myös hieman rasitteeksi: Ehkäpä lukija haluaisi ensimmäisen kahden sadan sivun aikana tapahtuvan muutakin kuin että lampaat menevät metsään ja palaavat sieltä. (Laten ystävät voivat vertailla kuinka paljon hänen laumansa saa aikaiseksi yhden 7-minuuttisen telkkarijakson aikana - eritoten tuhoa.)

Swannin kirjojen vahvuus toisaalta on juuri siinä kuinka tiukasti hän pitäytyy lampaiden maailmankuvassa ja oletettavassa ajatuksenjuoksussa ja kirjoittaa lähes kaiken siitä vinkkelistä. Etenkin lampaiden lammasmaiset keskustelut ja päättelyketjut ovat hersyttäviä. (Jos ette Latea tiedä, niin sanonpa vertailun vuoksi, että Late-huumorin yksi kulmakivi päinvastoin on se, ettei sarjassa ole järjellistä dialogia laisinkaan.) Tässä uudemmassa kirjassa varsinainen murhamysteeri suorastaan hukkuu kaiken lampailun alle, mutta noin henk.koht minä suostun katsomaan tätä pikku puutetta läpi sormien, koskapa teksti kaikkinensa oli niin imuroitavaa.

Olen muuten vakuuttunut, että Leonie Swann tietää mistä kirjoittaa, kun on nostanut kirjojensa päähenkilöiksi lampaat: Kirjan etuliepeen kuvassa hänen kasvovärkkinsä tuo mieleeni - anteeksi nyt vain - karitsan!

Pitkään on pitänyt alottaa "Da Vinci koodi", kun kaverit ja tutut sitä on ylistänyt.

Tom Clancyn tiiliskiven kokoiset kirjat on pop

Kyllä kolahtaa. Varsinkin David Eddingsin ja Dean Koonzin kirjat

[q]Ana-5000, 2.2.2007 17:29:

Mut mä jätän noi kirjat tohon rappukäytävään ni tuu siit hakee ja jätä keksejä tilalle ^__^
[/q]

OT: Luuletko sä, että jos oot kerran mut kännissä saanut houkuteltua kämpillesi, niin muistan missä asut? :DDD

O