Kolahtaako kirjat?

Back to yleinen keskustelu O

Tällä hetkellä menossa:

Richard Adams: Ruttokoirat

Omituinen ja raskas luettava, mutta kun muutaman sivun tahkoaa niin alkaa sujumaan ja maistumaan. Perusidea ja koiranäkökulma jaksaa kiinnostaa, mutta kestää silti varmaan silti vielä viikkoja ennen kuin saan luettua loppuun. En tiedä voinko suositella, koska tämä on todellakin turhan raskasta luettavaa.

Umberto Eco: Foucaultin heiluri

Kieltämättä aika uskomatona tekstiä, ja ellei tietäisi Ecoa fiksuksi ihmiseksi, ei uskoisi puoliakaan. Eikä ehkä kannattaisikaan, mutta Eco rakentaa loppuhuipennusta mielenkiintoisten henkilöhahmojen ja runsaan kerronnan avulla niin pirun ovelasti vähitellen, että pakko jatkaa vaikka historian "faktojen" ja sivistyssanojen määrä tursuukin korvista. Ja juuri ennen kuin menee överiksi, huomaan aina jotain, jolla uskon olevan merkitystä loppuratkaisun kannalta. Tätä voin kyllä suositella, vaikken ole vielä loppuun asti lukenutkaan.

Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Tämä on matkalukemisena, ja täytyy sanoa että yksi parhaista kirjoista mitä olen lukenut (vaikka onkin siis kesken). Kertojana autistinen poika, jonka tunteeton kerronta on vain jotain niin tarttuvaa ja helposti lähestyttävää, vaikka samalla niin omituista. Suosittelen ehdottomasti!

Ayn Rand - Atlas Shrugged on juurikin meneillään.

Meneillään: Terry Pratchett - Wee Free Men.
Tiedän, kyseessä on lasten kirja, mutta aivan loistava sellainen. Saa nauraa ihan jatkuvasti.

Temppu

Itse luen lähinnä elämänkertoja. Kenelläkään suosittela mitään mielenkiintoista ?

tällä hetkellä menossa Da Vinci Koodi ja on aivan mahtava... pakko lukea kokoajan...

[q]Jutu, 29.3.2006 00:15:
Luin tänään uusimman Hartsa Potterin ja jäin kyllä innolla odottamaan viimeistä osaa*hih*

[size=8]vaikka se loppu olikin niin surullinen *nyyh*[/size]
[/q]

mä luin viimesimmän potterin heti sinä viikonloppuna kun julkasivat sen... ja odottanu siit asti*uuh*

sais tulla nopee... ku edellistkin odotin... hmmm... ja odottaminen ei oikein sovi mulle

vaiks o kyl paljo muitkin hyviä kirjoja... mm.Mika Waltarin - Sinuhe egyptiläinen ehkä paras mitä oon lukenu tai parempaa ei tu mieleen tosin en muista puoliakaan mitä oon lukenu

Viimeiseksi saanut luettua:

John Courtenay Grimwood: Stamping Butterflies
Korkealentoista scifiä, jossa liikutaan vuoron perään kolmessa aikakaudessa. Aiheutti ehkä eniten ymmärtämisvaikeuksia tähän mennessä luetuista scifi-kirjoista, tosin ehkä eniten kielen takia.

Richard P. Feynman: Surely You're Joking, Mr. Feynman! Adventures of a Curious Character Nobel-palkitun fyysikko Feynmanin sangen riemastuttavat muistelmat, osa 1. 2. lukukerta, tällä kertaa alkuperäiskielellä. Hämmentävää, miten yhdelle hepulle voi tapahtua noin paljon hupaisuutta. Onneksi äijän intohimo, fysiikka, ei ole läsnä niin, että sen syvällistä ymmärtämistä tarvitaan kirjasta nauttimiseen. Pääpaino keppostelulla ja seikkailuilla. :)

Alastair Reynolds: Diamond Dogs, Turquoise Days
Huh huh! Reynoldsin raapustukset, etenkin Revelation Space / Ilmestysten avaruus -universumiin sijoittuvat (kuten tämä kahden novellin kokoelma), eivät laka päräyttämästä. Parhaiten varmaankin kuvaisi näin: synkeää avaruusoopperaa, jonka taustalla oleva tiede ei ole ihan täysin tuulesta temmattua. Siltikin hahmo- ja tarinavetoista, mukana siellä täällä joitakin ripauksia noiria, kauhua ja tylyä huumoria. Voittajakaava!

Tällä hetkellä menossa:

William Gibson: Pattern Recognition

M. John Harrison: Valo

Nyt on työn alla tuo J.T. Leroyn omaelämänkerrallinen Petollinen on ihmissydän, joka ainakin alkusivujen perusteella on aika rankkaa kuvausta, ei niin onnellisesta lapsuudesta. Sen jälkeen tulisi siirtyä Audiovisuaalisen käsikirjoittajan oppaaseen ja kaikkien äänijätkien perusjärkäleeseen Mastering audio.

Nyt on tullut luettua Egyptin faaraosta, Ramseksesta kertovaa novelli-sarjaa.
Täytyy sanoa, että tykkään kovasti. Muutama osa ois vielä lukematta

Aika huonosti kieltämättä tulee kirjoja luettua nykyään kun ei vaan ehdi... Silloin, kun ehtii niin mieluiten lukee sellasta jotain höpöhöpöö, eli ei mitään niin hirveen raskasta luettavaa jaksa. Sitä vapaa-aikaa on niin vähän, että pitää sitten kun kirjan saa käteen niin lukee jotain, jonka aikana pystyy ehkö jotenkin rentoutumaankin.
Sci-fi ja fantasia ei oo muhun koskaan iskenyt, jännä juttu. Sellanen viihteellinen kunnon hömppäkirjallisuus sitten kolahtaa.

Nuoremmiten tuli luettua palkon scifiä, näin vanhemmiten jännitystä (Remes & co). Ja toisinaan myös ihan tositapahtumista tehtyjä, suosittelen erityisesti Antony Beevorin kirjoja Berliini 1945 ja Stalingrad. Osoittavat kuinka historia ja maailmankaikkeus itsessään luovat jännittävämpiä ja julmempia "tarinoita" kuin yksikään tomclancy.

Tällä hetkellä luettavama Remeksen Hiroshiman Portti ja Caesarin Gallian Sota.

kolahtaa.

Mä oon viime aikoina yrittäny viimein löytää jotain muuta luettavaa kun fantasia kirjat. En vaan oikeen osaa ettiä kirjastosta mitään, paitsi fantasia hyllystä

Vaihtelua tohon fantasia maailmaan anto Johanna Sinisalon kirja Ennen päivänlaskua ei voi. Aivan ihana kirja. Hieman fantasiaa ripoteltuna nykypäivän elämään Suosittelen, jopa niille, jotka eivät lue fantasiaa.

nyt on menossa tälläinen:

Welsh, Irvine: Trainspotting

http://www.melankolia.net/kirjavinkit/listaa.php?author_id=29

En oo nähny leffaa enkä ollu ees aikasemmin kuullu koko kirjasta
Saa nähä mitä tykkään nyt oon ihan alussa vasta ekat 70 sivuu luettu läpi..

Ei ainakaan pääsykoekirjat just nyt

Nyt on menossa eilen lainaamani F.E. Sillanpään Hurskas kurjuus ja täytyypä sanoa, että en ole mielestäni koskaan lukenut kenenkään kirjoittaneen noin hienoa tekstiä. Miten jollain onkaan taito kuvata noin hienosti esim. katovuosia ja köyhyyttä, jota kirjan alussa eletään. Tuo kansalaissota on alkanut kiinnostamaan ja siitä aion kyllä nyt lukea enemmänkin kirjallisuutta ja sitähän kyllä riittää.

[q]salaisinko?, 6.6.2006 15:11:
Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything[/q]
Bill Bryson on mainio veikko. Olen lukenut hänen matkakirjoistaan seuraavat: The Lost Continent - travels in small-town America; Notes from a Big Country (oikeastaan kolumnikokoelma, todella suositeltava!); ja Notes from a Small Island (Ison-Britannian kiertelyä). Lukematta olevista kiinnostaa vielä Australian opus Down Under. Jotain noista on suomennettu, ainakin tuo Notes from a Small Island. Bryson on parhaimmillaan todella ilkeä, terävä, itseironinen ja suorastaan hysteerisen hauska, mutta toisinaan kyllä sortuu jaarittelemaan tylsyyksiin asti. Ailahtelevan tasoista, mutta silti kovin suositeltavaa lukemista :)

Sain juuri luettua Tuomo Santolan Dynaamisen Universumin teoreettiset perusteet. Melkosta meininkiä

Mulla on yleensä aina kesken liuta kirjoja, tällä hetkellä seuraavat:

Neal Stephenson - Quicksilver (wikipedia, amazon)
Tää on Neal Stephensonin "Baroque Cycle"-"trilogian" eka osa. Sijoittuu 1600-luvun puolivälille ja huisin hyvä kirja. Kannattaa olla lukenut saman kirjoittajan Cryptonomicon ekaks.
Ihan samaan fiilikseen kuin Stephensonin Snow Crashissä ei näissä kirjoissa päästä, mutta kerronnan tyyli ja tekniikka ovat sitäkin makeampia.

John Morris Roberts - The New Penguin History Of The World (Fourth Edition) (amazon)
John Morris Roberts - The Penguin History Of Europe (amazon)
Parhaat yleistajuiset historiankirjat, mitkä käy läpi tärkeimmät tapahtumat ympäri maailmaa.

Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything (wikipedia, amazon)
Paras yleissivistävä kirja ikinä. Pakollista lukemista kaikille!

Daniel C Dennett - Brainstorms (amazon)
Dennettin ensimmäinen kirja on jotenkin jäänyt lukematta, vaikka on roikkunut hyllyssä jo vuosikaudet. Muut kirjat onkin tutumpaa tavaraa. Dennett on filosofi ja kognitiotieteilijä(?), joten käsiteltävät aiheet pyörivät vapaan tahdon ja tietoisuuden muodostuksen ympärillä. Lisätietoja Dennettistä.

Neuropsykologian perusteet

O