CD vs. Vinyyli (CD kuolee aikaisemmin, kuin Vinyyli ??)

Back to yleinen keskustelu O

totta totta. no kai se on enemmän siitä kiinni mitä itse tykkää soittaa.

Toivottavasti vinyyli ei mene mihinkään koska se on kiva kattoa kun kaverit vääntää niillä. Vähän tuli mulle paha mieli Ibizalla kun Judge Jules veti settiä tietokoneella. Vähän näytti siltä, että "vedä hiirellä tähän, niin toimii automaattisesti. Tästä kun vääntää nipukkaa, niin tulee hieno efekti automaattisesti". Kaverilla ei ollut edes kuulokkeita kuten yleensä on tapana vaan ihan tavalliset keltaiset korvatulpat korvissa.

[q]opmdevil, 17.1.2008 11:06:
Toivottavasti vinyyli ei mene mihinkään koska se on kiva kattoa kun kaverit vääntää niillä. Vähän tuli mulle paha mieli Ibizalla kun Judge Jules veti settiä tietokoneella. [/q]
Soittiko se koneella edes paremmin kuin CD:llä?

Näitkö tarkemmin oliko kyseessä Ableton, Serato, Traktor tai joku muu?

[q]opmdevil, 17.1.2008 11:06:
Tästä kun vääntää nipukkaa, niin tulee hieno efekti automaattisesti".
[/q]
Vähän niinku Flanger Pioneerin miksereissä? :D

[q]opmdevil, 17.1.2008 11:06:
Kaverilla ei ollut edes kuulokkeita kuten yleensä on tapana vaan ihan tavalliset keltaiset korvatulpat korvissa.[/q]
Kieltämättä esim Abletonilla soittaessa ei välttämättä tarvitse esikuuntelua, jos vaan tuntee soittavansa biisit tarpeeksi hyvin.


Jännä nähdä miten digitaalisuus tulee etenemään näiden nimimiesten keskuudessa ja sitä kautta makkarideejiiden setupissa. Vinyylipuristit voivat soitella digibiisejään vinyylikontrollilla Seratolla tjms. CD-soittajat voivat jatkaa levyjen polttelua, tai käyttää sitä samaista Seratoa aikakoodi CD-levyillä.

Midikontrollointi onnistuu moneen softaan, joten voisin uskoa, että läppärit ja midikontrollerit tulevat yleistymään keikoilla.

Kyllähän se setti silloin ihan hyvää oli ja ei sitä pysty tietämään millä se vetää. Pääasia kuitenkin on, että musa on hyvää ja on kivaa.

[q]Loopy, 17.1.2008 11:22:
Vinyylipuristit voivat soitella digibiisejään
[/q]

[q]blastic, 17.1.2008 11:58:
---
Loopy, 17.1.2008 11:22:
Vinyylipuristit voivat soitella digibiisejään

---

[/q]

Joo, pari lolleroa pääs, ku siinä vinyylissä on hieman muutakin kuin se käyttörajapinta :D

Kiitos kun yrititte ymmärtää pointin aivopieruni taustalla.

[q]Loopy, 17.1.2008 13:10:
Kiitos kun yrititte ymmärtää pointin aivopieruni taustalla.[/q]

Mitäköhän se puristi sanassa vinyylipuristi merkitsee ;-)

[q]jUSSi, 17.1.2008 13:21:
---
Loopy, 17.1.2008 13:10:
Kiitos kun yrititte ymmärtää pointin aivopieruni taustalla.
---


Mitäköhän se puristi sanassa vinyylipuristi merkitsee ;-)
[/q]
http://www.forsfood.fi/kuvat/tuotteet/bar10.gif

?

[q]Loopy, 17.1.2008 13:26:
---
http://www.forsfood.fi/kuvat/tuotteet/bar10.gif
?[/q]

PRÖÖT. puristi on verbin puristaa imperfekti.

Ite ainakin tänhetkisten aatoksien perusteella ostan vinyyliä niin kauan kun sitä julkaistaan. Tällä harrastuksella suurin merkitys mulle on keräily- ja viihdearvo. Levyjen plärääminen hyllystä ja niiden kieputteleminen lautasilla on yksinkertaisesti niin hauskaa, että en ole harkinnut mitään CDJ-avaruusaluksia pöydän koristeeksi. Vinyylin fyysinen ulottuvuus on vaan niin siisti juttu. Ehkä ajatukset voisivat olla toiset jos pitäisi heittää jatkuvasti keikkaa ulkomailla tjsp.

CD:n kuolema sen sijaan alkaa ainakin omalta osaltani olla faktaa, en kuuntele CD:itä kotona kuin harvoin ja automankassakin äänilähteen virkaan on jo reilun vuoden toimittanut USB-tikku. Vaikka noin muuten uuden tekniikan ystävä olenkin, niin vinyyliharrastus pysyy :)

[q]happosepi, 17.1.2008 13:54:
Ite ainakin tänhetkisten aatoksien perusteella ostan vinyyliä niin kauan kun sitä julkaistaan. Tällä harrastuksella suurin merkitys mulle on keräily- ja viihdearvo. Levyjen plärääminen hyllystä ja niiden kieputteleminen lautasilla on yksinkertaisesti niin hauskaa, että en ole harkinnut mitään CDJ-avaruusaluksia pöydän koristeeksi. Vinyylin fyysinen ulottuvuus on vaan niin siisti juttu. Ehkä ajatukset voisivat olla toiset jos pitäisi heittää jatkuvasti keikkaa ulkomailla tjsp.

CD:n kuolema sen sijaan alkaa ainakin omalta osaltani olla faktaa, en kuuntele CD:itä kotona kuin harvoin ja automankassakin äänilähteen virkaan on jo reilun vuoden toimittanut USB-tikku. Vaikka noin muuten uuden tekniikan ystävä olenkin, niin vinyyliharrastus pysyy :)
[/q]

Itelläkin about sama tilanne! Musiikki pääosin digimuodossa kovolla tai tikulla
ja vinyylejä ostan melkeinpä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta cd:t
on jääneet todella vähäiselle käytölle. ps. toivottavasti vinyyleitten tekemistä
ei ikinä lopeteta vaikka ne on painava, hankalia ja tilaa vievä formaatti, mutta
silti minusta se ainoa oikea ja alkuperäinen sekä mukavin soittaa!!

http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/12558.cfm <- en ehtinyt nyt kahlata ketjua, että onko tää jo ollutkin täällä, mutta: aiheeseen liittyen, jos ei ole ollut.

[q]Loopy, Näitkö tarkemmin oliko kyseessä Ableton, Serato, Traktor tai joku muu?
[/q]

ei ketään kiinnosta :D

Eiks vois vihdoinki luoda sellasen kontrollerin joka ei tunnu jog wheeliltä eikä vinyyliltä mut siin olis sama toimintaperiaate. Vois kontrolloida vaik pelkältä läppäriltä. Ottaa päähä ku tarttee jotai ihme soittimii ennen vahvistinta, kelatkaa ny!

EDIT: Mut vaik kuulostais sit deejiiltä ni sehän ei olis dj ku sil ei oo levyjä? O___o

[q]Dorka, 6.1.2008 21:24:

...muutenkin kertoo hyvin SACD:n asemasta, kun esim. Classe joka tekee ehkä kaikkein parhaimpia HIFI koneita ei edes tue SACD:tä.
[/q]
Onhan Classe hyvä, sitä en kehtaa kiistää, mutta jospa se liittyy enemmänkin siihen että sacd on sotinut dvd-audion kanssa ja on ollut riski edes alkaa opiskelemaan formaatin täydellistä hallitsemista. Yritys valmistaa kuitenkin
Hi-end tuotteita ja niitten rakentaminen on aika haastavaa puuhaa ja formaattien salojen oppimiseen menee pahimmillaan vuosia. Ei niitä suunnitella samalla liukuhihna strategialla kuin esim. Sonylla jonka strategia on volyymi. Monet firmat jättää suosiolla tietyt osa-alueet mallistoistaan peläten maineensa puolesta ja syystä! Esimerkkinä Quad joka ei halunnut tehdä DVD laitteistoa moneen vuoteen koska yrityksellä oli kuluttajien keskuudessa maine laadusta johon ei oltaisiin päästy hätiköimällä. Classe lisää satavarmasti Sacdin mallistoonsa kun ja jos on sen aika. btw. fyysisen koonsa puolesta (siis vs:kapasiteetti) Cd on naurettavan kokoinen. sitä seikkaa mm. Sacd yrittää korjaa. Samalla tavalla voidaan sanoa DVD:n olevan floppi koska senkin kapasiteetti on naurettava. Formaattisota on myös taannuttanut kehitystä isoissa studioissa joissa taistellaan kaiken lisäksi mp3:n kanssa... Pc:kin oli paskin vaihtoehto ja wintoosa ja vhs jne... Mutta miten kävikään... Perkeleen IBM*grr* Joten päätelmäsi perustuu sokeaan merkkiuskollisuuteen. (Perkeleen IBM*grr*) Mitä me tästä opimme?

[q]Dorka, 8.1.2008 00:37:
---
Viltsu, 7.1.2008 23:11:
Tusinaferrykiksun kuuntelu hifi-vehkeillä on vähän kuin ajaisi ferrarilla sorateitä??

---


...no ei. Musiikki kuin musiikki, jos tykkää niin mikäs siinä. Itse vaikka kuuntelen paljon jazzia ja muuta "oikeata" musiikkia niin kyl konemusalla on tietty paikka ja suoraan sanottuna ilman sitä mun elämä olisi köyhempää. Niin paljon fiiliksiä siitä saan. Jo toistan itseäni, mutta sitä en vain käsitä et miten ei vielä 2008 luvulla genre joka on täysin elektronista saada parempaa soundia aikaseks. Oli muusta genrestä puhe niin yleisesti ottaen CD levyjen äänenlaatu on parantunu tässä 5-10v aikana huimasti (jos otan otantaan "kulutustavara" musiikkia, eli pop räp r&b jne.). Paitsi konemusa - tosin. ei minulla hirveän vanhaa konemusa settejä ole, mut esim. 5 vuoden takaiset Hed Kandit kuulostaa yhtä paskalta kun uusimmat.
[/q]Konemusan saundihan on kehittynyt aivan sairaan nopee, nopeammin kuin minkään muun. Räppi
on myös suurelta osin konemusaa, kuten muittenkin mainitsemiesi(cubase jyllää). Siinä ne studiot on vaan vähän parempia kuin suhteellisen UG:ssa
'tekno'kulttuurissa. Räppi sitäpaitsi on aika simppeliä tavaraa ja nopeaa tuottaa, eikä mun mielestä räppi oo kehittyny ainakaan parempaan suuntaan (southsideassholes*dissaa*). Hed Kandia en kuuntele (eikä ihme, mut en sitä vastatessa tiennyt) mutta taitaa henkilöllä olla sitten samat vehkeet ku 5v takaperin (ja se ei välttämättä ole häpee).
Olin just nukahtamassa kun mieleeni pomppasi ajatus. Ehkä tarkoitat tilantuntua ja läsnäolevuutta. No siihenkin löytyy selitys eri instrumenttien eri kaiuista. Lautanen saattaa kaikua pitkään vaikka muut äänet soivat napakasti jne. No onhan se tietenkin epäaitoa, mutta realismia voit hakea maailman pienimmästä viulusta joka soittaa maailman surullisinta musiikkia. Kokeile itse eri synillä
löytää se oikea kaiku ja kopioida se niihin kaikkiin muihin niin että saat kaikki äänet kuulostamaan hyviltä. Ja onhan se echo:ki aika naurettavaa. Kuka vittu kuuntelee saati sitten soittaa muka syntikkaa kanjonissa. Mä en ainakaan laittais mitään realismin rajoja konemusiikkiin. Kyllä varmasti vituttaa laittaa monta tonnia laitteistoon kiinni ku ei sille käyttöä löydy, mutta täytyy kysyä itseltään että onko tää sit mun juttu kun biisit vituttaa...

En tiiä tuleeko nyt niin uutisena mutta

http://cdjshop.com/

..Kuollut ja kuopattu

O