Suurmielenosoitus hoitajien puolesta!

Back to yleinen keskustelu O

[q]Ana-5000, 13.11.2007 18:09:

Kyse ei ole orjuutuksesta, sillä työstä saa palkan. Kyse on huoltovarmuudesta poikkeusoloissa, samalla tavalla kuin käsky rintamalle liikekannallepanon yhteydessä tai tiettyjen yritysten ja organisaatioiden lakisääteiset huoltovarmuusvelvollisuudet.
[/q]

Tuli tästä ot:na mieleen, että monikohan tässä asiassa tätä orjatyönä pitävänä tajuaa, että ihan yhtälailla suomen nuoret pakotetaan inttiin ja ei ne siitä saa edes "palkkaa". Siis, että kuinkakohan moni noistakin on sitä mieltä, että intti seis ko sehän on Orjatyötä. :)

[q]

tilanne on vaan siitä kinkkinen, että alalla ei näytä olevan mitään muuta todellista työtaistelukeinoa, ennen kuin alkaa tapahtumaan muutoksia
[/q]
vai pitäiskö sanoa, että alalla ei tunnu olevan mitään laillista työtaistelukeinoa...

[q]Skenemursu, 13.11.2007 19:19:
---
Ja tosta lennättämisestä... ei se halpaa ole... Sipoon kunnalle on juuri tulossa miljoonan euron lasku pneumonia potilaan kuljettamisesta Ruottin maalle hoitoon.. että sellasta...

---

Ohos onpas kallis lento... tää on siis joku tosi spesiaali kuljetus vai? Itse kun maksan Finski lennosta Helsingistä Bangkokiin joku 400 ja jos sipoosta ottais taksin lentokentällä niin se tuskin paljon yli 100 on... jotenka siis öö... eli luonnollisesti normikuljetukset voitais vielä hoitaa muualla... tollaset miljoonan kuljetukset tarkoittaa varmaan sitä että sipoo helsinki välikin maksaa jo 300.000.... no mutta luonnollisesti eivät ne englannistakaan lennätä mitään spesiaali kuljetuksia eli vaan ei hätäiset normi lennon kestävät potilaat lähetetään...
[/q]

niinno.. Potilaathan pistetään finnairin sardiinipurkkeihin muiden ihmisten keskelle.. Ilman mitään monitorointilaitteistoja..

[q]Skenemursu, 13.11.2007 19:26:
---
Annakins, 13.11.2007 09:43:
---
Skenemursu, 13.11.2007 08:47:

Niin ja ei muuta kun potilaat Thaimaahan sitten vaan leikkauksiin, ja eikös Tallinnaan ja Tukholmaankin saada dumpattua jokunen...

---


Jos ihmisellä on varaa lähteä Thaimaaseen, tai edes Tallinnaan leikkauksiin, niin eiköhän sillä sillon olis varaa myös käydä yksityisellä täällä.

---

eihän tässä ihmisten varoista ole kyse... Esim. Englannissa laskettiin, että lonkkaleikkausket thaimaassa lentoineen tulee valtiolle edullisemmaksi kuin Englannissa, että hoito on parempi ja jonoja ei ole. Eli siis valtion pussista maksetaan ja sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan vaikka se sitten olisikin pienen matkanpäässä...
[/q]

Olis kiva nähdä tää laskelma..

[q]Parker, 13.11.2007 19:34:
---
Skenemursu, 13.11.2007 19:26:
---
Annakins, 13.11.2007 09:43:
---
Skenemursu, 13.11.2007 08:47:

Niin ja ei muuta kun potilaat Thaimaahan sitten vaan leikkauksiin, ja eikös Tallinnaan ja Tukholmaankin saada dumpattua jokunen...

---


Jos ihmisellä on varaa lähteä Thaimaaseen, tai edes Tallinnaan leikkauksiin, niin eiköhän sillä sillon olis varaa myös käydä yksityisellä täällä.

---

eihän tässä ihmisten varoista ole kyse... Esim. Englannissa laskettiin, että lonkkaleikkausket thaimaassa lentoineen tulee valtiolle edullisemmaksi kuin Englannissa, että hoito on parempi ja jonoja ei ole. Eli siis valtion pussista maksetaan ja sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan vaikka se sitten olisikin pienen matkanpäässä...

---


Olis kiva nähdä tää laskelma..
[/q]
tai mää haluaisin omistaa sen kuljetusfirman :)

edit: meinaan sen joka laskuttaa miljoonen sipoo-stokis välistä :)

mutta anyway mulla ei ole laskelmia englannin päästä, mutta Bumrungrad (sairaala bänkkärissä) tilinpäätöksestä näköi isoimpana asiakkaan UK Health Service ja siitä löytyy paljon materiaalia kyllä... samoin Itävallasta ja Sveitsistä sekä monesta Arabimaasta, Jenkeistä ja Kanadasta lennätetään paljon jengiä Bumrungradiin, mutta suurilta osin vakuutusyhtiöiden puolesta...

[q]Skenemursu, 13.11.2007 19:28:
---


tilanne on vaan siitä kinkkinen, että alalla ei näytä olevan mitään muuta todellista työtaistelukeinoa, ennen kuin alkaa tapahtumaan muutoksia

---

vai pitäiskö sanoa, että alalla ei tunnu olevan mitään laillista työtaistelukeinoa...
[/q]

Ei nyt aleta liioittelemaan olihan lääkärilakkokin muutama vuosi sitten ja silloinkin hoidettiin kaikki kriittiset&välitöntä apua vaativat tapaukset+vielä vähän enemmän.
Palokunta oli lakossa ja silti hoidettiin kaikki akuutit ja tärkeät tehtävät.

Lakko ja joukkoirtisanomiset on kaksi täysin eri asiaa!

Ja olen todellakin sitä mieltä että hoitajat niin todellakin kaikki hoitajat (ei vaan sairaanhoitajat) ovat palkankorotukset ansainneet mutta 24% kuulostaa minusta todella isolta summalta. Lääkärit sai viime lakon jälkeen 11% korotukset...

Toivottavasti ratkaisu löytyy ja niin ajoissa ,että yksikään ihminen ei sen takia jää hoitamatta.

[q]-henu-, 13.11.2007 20:01:
Ja olen todellakin sitä mieltä että hoitajat niin todellakin kaikki hoitajat (ei vaan sairaanhoitajat) ovat palkankorotukset ansainneet mutta 24% kuulostaa minusta todella isolta summalta. Lääkärit sai viime lakon jälkeen 11% korotukset...[/q]
Prosenttilukuja on turha tuijottaa liian tarkkaan. 11% lääkärien palkasta on luultavasti rahallisesti paljon enemmän, kuin 24% sairaanhoitajien palkasta.

Tekis mieli tulla tänne vähä riehuu. Äänekkäästi. Rahaa tänne perkele.

Hmm, eiks tää melkein pitäs järjestää joka paikkakunnalla ??

[q]-henu-, 13.11.2007 20:01:

Ja olen todellakin sitä mieltä että hoitajat niin todellakin kaikki hoitajat (ei vaan sairaanhoitajat) ovat palkankorotukset ansainneet mutta 24% kuulostaa minusta todella isolta summalta.
[/q]

Mä olen myöskin sitä mieltä, että sairaanhoitajat ansaitsisivat palkankorotuksen, mutta niin ansaitsisivat monet muutkin ammattitahot. Mun mielestä yhteiskunnan tilannetta pitäs tarkastella kokonaisvaltaisesti, ja satsata niitä rahoja kaikkiin huonosti palkattuihin ihmisten parissa tehtäviin töihin. Mä tosin olisin valmis jopa tyytymään tänhetkiseen paskapalkkaani, jos resursseja suunnattas edes muilla konstein esim. lasten ja nuorten parissa tehtävään ennaltaehkäisevään työhön niin nuorisotyön, lastensuojelun kuin koulujenkin kohdalla, asiakkaiden ja koko yhteiskunnan hyvää ajatellen. Valitettavasti tässä maassa ei kuitenkaan arvosteta paskaakaan sellasta sanaa kuin ennaltaehkäisy - asioiden korjaaminen tuleekin sit hemmetin kalliiksi, eikä siihenkään panosteta läheskään riittävästi.

Enihau, syystähän nää hoitsut taistelee, ja ne nyt ensimmäisenä tän taistelun aloitti. Toivoen joskus tässäkin maassa herätään arvostamaan muitakin ammatteja kuin sellaisia, joissa tehdään suoraan rahaa. Sellanen asia kuin ihmisten hyvinvointi ja tulevaisuus ois kans ihan hyvä pitää mielessä.

Ja tosta 24 prosentista vielä, ei se paljoa olisi per palkkaa saava henkilö, palkat kun ovat niin pienet, mutta tietysti valtiolle se olisi iso pala. Varsinkin, jos kaikkien palkankorotusta ansaitsevien palkkoja nostettaisiin tuon verran. IMHO noi rahat voitas kyllä repiä vaikka ''suurmiesten ja -naisten'' pulla- ja kahvirahoista - niihin nimittäin uppoo varmasti melkonen määrä pätäkkää, kun on se perseellään istuminen ja peukaloiden pyörittäminen niin rankkaa ilman kahvetta ja pullaa.

[q]Enihau, syystähän nää hoitsut taistelee, ja ne nyt ensimmäisenä tän taistelun aloitti. Toivoen joskus tässäkin maassa herätään arvostamaan muitakin ammatteja kuin sellaisia, joissa tehdään suoraan rahaa. Sellanen asia kuin ihmisten hyvinvointi ja tulevaisuus ois kans ihan hyvä pitää mielessä.

[/q]
öö mutta siitähän tässä kai on kyse, että hoitajat ovat sitä mieltä että heidän työtä pitää arvostaa rahassa 25% enemmän... enkä siis todellakaan sano etteikö tämä voisi olla ihan oikea luku, mutta rahassahan tätä mitataan... meinaan jos puhutaan sairaanhoitajien työn arvostamista eettisesti niin nythän sitä arvostetaan enemmän kun tekevät duunia paskapalkalla sitten kun palkka on 25% enemmän niin arvostus on 25% vähemmän kun tekevät parempipalkkaista duunia... tulipa taas selitettyä vaikeesti... avautukohan tämä ?

edit: pakko lisätä pikku selitys: minua vastaan kävelee vanhaluokkakaveri joka on sairaanhoitaja mietin itsekseni "vau tosi arvokasta työtätekee ja vielä niin huonolla palkalla, tälläisiä ihmisiä yhteiskuntatarvii"... tai... minua vastaan kävelee vanha koulukaveri joka on sairaanhoitaja ja Tehyläinen mietin... "tosi tarpeellista duunia tekee... mutta tolla liksalla, pitäsköhän itsekin alkaa sairaanhoitajaksi... 3k/kuussa... sillähän eläis ihan mukavasti ja kaupan päälle voisin pummata kaikki vko loppulääkkeet joltain lääkäriltä... helmi duuni"

[q]Skenemursu, 13.11.2007 21:15:

öö mutta siitähän tässä kai on kyse, että hoitajat ovat sitä mieltä että heidän työtä pitää arvostaa rahassa 25% enemmän... enkä siis todellakaan sano etteikö tämä voisi olla ihan oikea luku, mutta rahassahan tätä mitataan... meinaan jos puhutaan sairaanhoitajien työn arvostamista eettisesti niin nythän sitä arvostetaan enemmän kun tekevät duunia paskapalkalla sitten kun palkka on 25% enemmän niin arvostus on 25% vähemmän kun tekevät parempipalkkaista duunia... tulipa taas selitettyä vaikeesti... avautukohan tämä ?

edit: pakko lisätä pikku selitys: minua vastaan kävelee vanhaluokkakaveri joka on sairaanhoitaja mietin itsekseni "vau tosi arvokasta työtätekee ja vielä niin huonolla palkalla, tälläisiä ihmisiä yhteiskuntatarvii"... tai... minua vastaan kävelee vanha koulukaveri joka on sairaanhoitaja ja Tehyläinen mietin... "tosi tarpeellista duunia tekee... mutta tolla liksalla, pitäsköhän itsekin alkaa sairaanhoitajaksi... 3k/kuussa... sillähän eläis ihan mukavasti ja kaupan päälle voisin pummata kaikki vko loppulääkkeet joltain lääkäriltä... helmi duuni"
[/q]

En ole ihan varma sun pointista, mutta ei me mun mielestä puhuttu niin kovin eri asioista. Tässä yhteiskunnassa toi konkreettinen arvostaminen osoitetaan rahalla, ei se muutoin hyödytä mitään eikä ketään. Ihan tarpeeksi on jo nähty pelkkiä puheita siitä, mikä on tärkeää ilman, että asioille tehdään mitään. Ja kyllä, hoitsut haluavat nousta palkkakuopasta, mikä on täysin ymmärrettävää työn vaativuuden, vastuullisuuden ja yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi.

Ja en puhunut oikeastaan siitä, miten paljon ihmiset arvostavat hoitsujen tekemää työtä vaan siitä, miten paljon hallitus ja asioista päättävät tahot arvostavat ylipäänsä KONKREETTISESTI OSOITTAEN ihmisten hyvinvointia. Jatkuvasti leikataan pois just niistä asioista, joissa jo valmiiksi on ihan liian vähän resursseja, ja joihin pitäisi satsata. Kirjoitin varmaan pointtini hiukan epäselvästi taasen, mutta enihau. Kyllä hallitus saisi alkaa suuntaamaan konkreettista arvostustaan niihin oikeasti tärkeisiin asioihin. Täällä on ihan tarpeeksi sellasia, jotka tienaa ihan överisti rahaa pureskelemalla sitä pullaa perseellään istuen, ja sit juurikin hoitsujen työstä ei saa paljon pashaakaan rahnaa. Kyllä mun mielestä kertoo tän maan hallituksesta ja johdon arvoista jotain se, että resursseja ei ole siellä missä pitäisi, ja ihmisten hyvinvointiin suoraan vaikuttavista ja välttämättömistä työn muodoista ei makseta palkkaa juuri mitään.

[q]Epailija, 13.11.2007 17:09:
No ei kai, jos noin vertaa. Yhteiskunta ei kuitenkaan taida toimia pelibisneksen palkkojen maksumiehenä toisin kuin esim. kunnalle työskentelevien opettajien, eikö?[/q]

No ei toki (kärjistäminen on tosi pop!), mutta valtio syytää käsittämättömän määrän rahaa teollisuuden tukemiseen (ml. ICT-ala), jolloin nillitys siitä, että "ei tällaiseen ole varaa nyt tai tulevaisuudessakaan" kuulostaa aikamoiselta kusetukselta.

Toki teollisuuden tukeminen ja terveydenhuollon pohjan hidas rapauttaminen on sekin politiikkaa. Paskaa politiikkaa tosin.

On olemassa tiettyjä alueita, jotka ovat elintärkeitä hyvinvointiyhteiskunnalle ja niiden tulisi aina olla etusijalla valtioneuvoston toimissa. Nyt näin ei näytä olevan (ei itseasiassa ole näyttänyt olevan siitä lähtien kun talous lähti nousuun laman jälkeen). Talous vain kasvaa, mutta rahaa ei silti ole koskaan.

[q]Skenemursu, 13.11.2007 19:19:
---
Ja tosta lennättämisestä... ei se halpaa ole... Sipoon kunnalle on juuri tulossa miljoonan euron lasku pneumonia potilaan kuljettamisesta Ruottin maalle hoitoon.. että sellasta...

---

Ohos onpas kallis lento... tää on siis joku tosi spesiaali kuljetus vai? Itse kun maksan Finski lennosta Helsingistä Bangkokiin joku 400 ja jos sipoosta ottais taksin lentokentällä niin se tuskin paljon yli 100 on... jotenka siis öö... eli luonnollisesti normikuljetukset voitais vielä hoitaa muualla... tollaset miljoonan kuljetukset tarkoittaa varmaan sitä että sipoo helsinki välikin maksaa jo 300.000.... no mutta luonnollisesti eivät ne englannistakaan lennätä mitään spesiaali kuljetuksia eli vaan ei hätäiset normi lennon kestävät potilaat lähetetään...
[/q]

Siis kunta joutuu kyllä maksamaan koko hoidon Ruotsissa, eli hintaa tulee paljon enempi ku8in pelkkä lento. Sama se jos ulkomailta tulee Suomeen hoitoon joku jolla ei ole Suomen kansalaisuutta, niin kaikki joutuu itse maksamaan. Hoitopäivä sairaalassa maksaa Suomessa vähän alle 700... plus kaikki hoidot päälle... Ja kyseinen potilas ei ollut kovin halvassa hoidossa...

niin ja kyse ei todellakaan ole mistään finskin lennosta, vaan sellaisesta jossa pystyttiin toteuttamaan hengityskonehoito...

Naisvaltaiset alat eivät ole perinteisesti uskaltaneet vaatia, mutta joustaa ja nyörejä kiristää ne ovat aina osanneet. Nykymaailman menoon ei kuitenkaan kuulu se, että hyvästä työstä automaattisesti palkittaisiin, vaan palkintoa pitää maanitella, kiristää ja uhkailla itselle.

[q]Skenemursu, 13.11.2007 21:15:
---
... 3k/kuussa... sillähän eläis ihan mukavasti ja kaupan päälle voisin pummata kaikki vko loppulääkkeet joltain lääkäriltä... helmi duuni"
[/q]

kysyn vaan mistä tollasen summan keksit???

Itse saan HUS:ssa työtä tekevänä 70 vähemmän palkkaa kuin KORKEINTA palkkaluokkaa täällä saava, eikä palkkani tule nousemaan tuollaisiin summiin korotusten jälkeen...

Kyse on peruspalkkaan tulevasta korotuksesta!!! Lisät sitten riippuvat siitä miten tekee öitä / viikonloppuja ja ylitöistä. Mediassa liikkuvissa palkoissa on mukana kaikki lisät ja ylityökorvaukset...

[q]Skenemursu, 13.11.2007 21:15:
---
edit: pakko lisätä pikku selitys: minua vastaan kävelee vanhaluokkakaveri joka on sairaanhoitaja mietin itsekseni "vau tosi arvokasta työtätekee ja vielä niin huonolla palkalla, tälläisiä ihmisiä yhteiskuntatarvii"... tai... minua vastaan kävelee vanha koulukaveri joka on sairaanhoitaja ja Tehyläinen mietin... "tosi tarpeellista duunia tekee... mutta tolla liksalla, pitäsköhän itsekin alkaa sairaanhoitajaksi... 3k/kuussa... sillähän eläis ihan mukavasti ja kaupan päälle voisin pummata kaikki vko loppulääkkeet joltain lääkäriltä... helmi duuni"
[/q]

Sinunko mielestä hoitajien pitäisi lopettaa yrittäminen, jotta ihmiset voisivat tulla taputtamaan päälaelle ja voivotella, että "on se kumma kun ei teidän hienoa työtä tuon enempää arvosteta, oottepa hyviä ihmisiä", sen sijaan että tilanteeseen tulisi oikeasti muutos? Sillä arvostuksellako pitäisi elää? :D Sun mielestä se jotenkin murentaisi hoitajien etiikkaa, jos he ansaitsisivat paremmin, ehkä jopa keskivertohyvin?

Ja vielä: ymmärsitkö vieläkään, ettei se Tehyyn kuuluminen vaikuta palkkaan siinä vaiheessa kun ne mahdolliset korotukset saadaan? Tehy on etujärjestö, joka tätä työtaistelua ajaa.

En tiedä minkälaiset käsitykset sinulla on sairaanhoidon (ja esimerkiksi erikoissairaanhoidon laitteiden) kustannuksista tai työmäärästä, mutta et kai ihan oikeasti kuvittele, että niitä potilaita sinne ulkomaille lennätetään jossain Finnairin koneen ruumassa rahtihinnoin?

Kysyn, koska mun on todella vaikea ymmärtää sun logiikkaasi.

[q]En tiedä minkälaiset käsitykset sinulla on sairaanhoidon (ja esimerkiksi erikoissairaanhoidon laitteiden) kustannuksista tai työmäärästä, mutta et kai ihan oikeasti kuvittele, että niitä potilaita sinne ulkomaille lennätetään jossain Finnairin koneen ruumassa rahtihinnoin?

Kysyn, koska mun on todella vaikea ymmärtää sun logiikkaasi.
[/q]

tässä vähän selvennystä logiikkaan.. aiemmalla sivulla joku asiasta enemmän tietävät totesi näin...

" Hoitopäivä sairaalassa maksaa Suomessa vähän alle 700... plus kaikki hoidot päälle..."

Elikkä jos otetaan erittäin helppo esimerkki... (mähän leikkauksista mitään tiedä, mutta olettamus). Kallen olkapää pitää leikata. Leikkaus ja toipuminen vaatisi 5 hoitopäivää....

5*700 = 3.500 (suomessa + hoitotyöt)

Lento Finnair Hki-Bkk-Hki (kallein mitä itse olen koskaan maksanut) 1.000 ja oletan hoitopäivän vaikkapa mainitsemassani Bumrungradissa maksavan 100 = 1.500 tähän vaikkapa jotain pikkulisiä kun kalle soittelee suomeen puheluita ja tilaa huoneeseensa pote kanavat jne (on muuten mahdollista)... Kalle on myöskin erittäin tyytyväinen palveluun ja 5tähden hotelliluokka olevaan huoneeseensa ja palaa takaisin Suomeen ja työntekoon sekä veroja maksamaan...

ei tää nyt niin vaikeeta ollut vai oliko ? :)

Valtion säästö tässä tapauksessa luokkaa 50% tod. näk. enemmän... ja Kalle tapauksia varmaan riittäisi lähetettäväksi.

todellinen säästö onkin sitten vaikeempi laskea kun tuo Thaimaahan maksettu raha jää sinne eikä rullaa edelleen suomen sisällä, mutta Finnair lippu rahat tosin jää peliin...

Mihin me tarvitaan ambulansseja? Mursun logiikalla potilaat voi pistää busseihin.

Suomen hallitus ei suostu neuvottelemaan kunnollisen kuoppakorotuksen antamisesta hoitajille. Kunnilla ei ole mahdollisuutta nostaa hoitoalan palkkoja, ellei hallitus anna siihen rahaa. Ainoa, joka jumiutuneen tilanteen pystyy ratkaisemaan, on hallitus. Hallituksella on miljardien eurojen ylijäämä käytössään, muttei tahtoa lunastaa lupauksiaan.

Ihmisoikeuksia loukkaavalla pakkotyölailla pyritään estämään sairaanhoitajien työtaistelu. Hallitus asettaakin rahan ihmishenkien edelle ja pakottaa sairaanhoitajat vastuunkantajiksi. Etenkin sairaanhoidon tulevaisuus on nyt vaakalaudalla, hallituksen toiminnan johdosta alasta kiinnostuneiden joukko tulee pienenemään, vaikka jo nyt kärsitään hoitajapulasta.

Tule Eduskuntatalolle osoittamaan tukea sairaanhoitajille ja vastustamaan hallituksen törkeää vastakkainasettelua. Mielenosoitus alkaa Eduskuntatalon portailla torstaina 15.11. klo 15.

Mielenosoituksen järjestäjinä on joukko huolestuneita kansalaisia, kansalaisjärjestöaktiiveja, hoitajia, kätilöitä ja opiskelijoita.
[http://www.vas.fi/uutiset/marraskuu_2007/fi_FI/1194875730431/]

O