Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

Nadifa:[q]Sorry, en ole lukenut kaikkia edellisiä juttuja, mutta pakko kommentoida aiheeseen sen verran, että mun mielestä on tosi kauheeta ja älytöntä se, että monien mielestä on älyttömän siistiä olla mahdollisimman sekaisin ja illan saldo on vaikka 8 ja parit päälle. Mitä enemmän, sen kovempi tyyppi. Get a life voin vaan sanoa.
[/q]

jep, täysin samaa mieltä. Ja kaikille tiedoksi että on näitä, tullut muutamaankin törmättyy.

[q]
Sitä vaan välillä miettii, että mitkä motiivit löytyy ottamisen takaa. Tottumus? Ei oo kivaa ilman? Oli mikä oli niin kauheeta, että elämä pyörii vain bileiden ja huumeiden ympärillä. Ihan kuin se olisi jotenkin siistiä, ylpeiltävää ja hienoa. Suurimmaksi osaksi vain säälittävää.
[/q]

AGREED! ei lisätäävää.

[q]
Mikään ei voi voittaa sitä fiilistä kun olet aidosti rakastunut ja pääset jakamaan sen tunteen oikean ihmisen kanssa.
[/q]

*joo**joo**joo**joo* AIVAN!

Muista Nadifan teksteistä mulla saattaa olla hieman erilainen mielipide, mutta koska niihin on jo puututtu, en kajoa niihin enää.. Täytyy vaan sanoa että pimeät klubit ja kaikenkarvaset aineet on nyt kyllä aika etova ajatus kun ulkona paistaa täysillä arska ja fiilis on kesäinen =)

-M

Avernian:[q]Pistänpäs nyt tähän pointtiin lusikkani.
Voiko kuosailla ilman että tarkoitus on mennä sekaisin/nostattaa mielialaansa normaalin yläpuolelle?

Alkoholiahan voi ottaa sen yhden tai kaksi, ihan vain seuran vuoksi tai vaikka maun, tai pelkän tuopin pitelyn vuoksi, ilman että siitä on sen suurempia vaikutuksia. Huumeista en tiedä.[/q]

Ai sä diggailet puhtaan etanolin mausta
Jos kerran se juttu on jossain muussa kuin itse alkoholissa,
niin eiks se sitten o ihan sama että onks siinä
tuopissa maitoo vai siideriä? *täh*

Avernian[q]
Eli voi sen yhden nipsun kuitenkin napata, ilman että fiilis lentää suoraan kattoon ja siitä läpikin? Onko saatavilla pienempiä annoskokoja?[/q]

yllättäen jokaisessa nipsussa ei ole samaa ainetta ja yhtä paljon. Kai nyt sen verran tiedät?? Ja jokainen mielikuvituksella varustettu ihminen tajuaa, että se pilleri on aika helvetin helppo pistää paloihin tai jauheeksi ja otta vähemmän.

-M

[muokattu 22.4.2003 16:57]

mun mielestä on kerrassaan upeeta jos pystyy ja HALUAA bailata ilman nipsui jne.....onneksi suomessa tämä klubihuume (????) ei oo viel kovin pinnalla!!!
NO DRUGS BESIDES THE MUSIC!!!!

in trance i trust!!!*ökkö**piis**igor**nauraa**nauru**joo**hymy**sydän*

kuilu:[q]
Sanoo kaveri ja quottaa sigussa latinan lauseita…*nauraa*

[/q]

Mä en oo koskaan tajunnu et minkä helvetin takia latinankieliset lainaukset jonkun kirjoittamassa tekstissä ovat olevinaan älykkyyden merkki (ei siis mitenkään hlökohtaisesti sinua kohtaan avernian *iloinen*) noin siis yleensä. Ymmärrän että joskus kaikki älymystöön kuuluvat osasivat latinaa ja muut eivät, nykyään sitä opetetaan lukiossa, niinkuin myös kymmeniä muita kieliä

-M

Aino:[q] totta. Mutta itse kelailen ja tunnen sen jutun niin että -jos- siihen vielä lisää jonkun hyvän lisäefektin (doupin) niin se fiilis (joka aikasemminki on ollu jo katossa) niin vaan kymmenkertaistuu..[/q]
Hmm, rohkenen olla sen verran eri mieltä että väittäisin että selvinpäin tulee kuitenkin ne kaikkein parhaat fiilikset. Moisia on vain se kymmenen kertaa vaikeampi saavuttaa kuin jonkun päihteen avustuksella.

Ja sitä jeesustelun määrää mitä klubikansan saiteilla harrastetaan, kun on näistä asioista kysymys ei voi sanoin kuvata...

[muokattu 31.7.2003 13:35]

[muokattu 31.7.2003 13:35]

Onhan huumeissa haittansa niinkun kaikissa nautinto aineissa.
Mutta JOS käyttö pysyy jollain tapaa järkevissä määrissä, niin ei kellään pitäis olla mitää moralisoitavaa.
Jos jollain kaverilla taas näyttäis menevän yli niin sillon tietenkin asialle on tehtävä jotain, vaikka jokainen joka käyttää on varmastin hankkinut infoa riskeistä, jos ei niin perkele heti hankkimaan! Asia on kuitenkin jokaisen omasta päästä kiinni eikä kaveripiiristä saati muitten mielipiteistä!

En kannusta ketään kokeileen yhtään mitään koska loppupeleissä jokanen ylimääränen aine tekee pahaa jälkee.
Mulla on ainoo pahe nykyään nuo essot jos tupakkaa ei lasketa.
Mutta esitämpäs taas tän ikuisuus kysymyksen tälläkertaa niin että jos kerran alkoholi on moraalisesti laillista niin mikä tekee muista aineista niin paheksuttavia?
Vaikka takuu varmasti alkoholi aiheuttaa vuosittain vähintään yhtä paljon mielipahaa kuin huumeetkin?

mulle se 1-2 extaasia on vähän niinkun muutama olut joillekkin.
Oon baarimikon painajainen kun oon hymykorvissa tilaamassa kolmatta jäävettä joka useassa paikkaa on ilmainen, mutta eiköhän maksaviakin asiakkaita löydy. ja usein vielä tyrkytän jotain 50senttistä; ”ota ny toi ku oot nii mukava että annat vettä mulle”

Oon ainoostaan yliystävällinen kun oon bileissä ja jos se ärsyttää niin hämmästelen.
Jos pärjää ilman niin kannattaa olla ilman!
Mä oon rakastunu tohon aineeseen enkä aatellu luopuu siitä viä pitkään aikaan.
Siis oonko narkomaani? Enkö muka teidän mielestä saa käyttää mitä haluan?*hymy*

skywalker:[q]"enhän minä käytä mitään piristeitä IKINÄ!"*plur*.
huhu,bileitä "jonkin" verran käyneenä ihmettelen vain sitä kuinka ihmisiä tulee vastaan silmät "iloisina"*voiei*.ajattelin vaan et kuinka moni kusettaa itseäänkin... itse olen sitä mieltä että hyvä vaan kun bileet pysyy meiningissä ilman piristeitä. Tosin voisin väittää että ihmisiä on paljon ja mielipiteet huumeista jakaantuu aika moneenkin osaan.[/q]

Mielipiteesi olkoon merkille pantu. Mutta mikä oli postauksesi
pointti? Voin mäkin sanoa tänne että mielestäni taivaalla
leijailee vesyhöyrystä muodostuneita valkeita pilviä, mutta
se ei tuskin tuo mitään lisäarvoa keskusteluun. Ei millään
pahalla.

hardikaveri:[q]
huumausaine tai huumaava aine tai ihan mikätahansa ruumista stimuloiva-aine joka aiheuttaa riippuvuutta tai tuhoaa kroppa on huono juttu [/q]
Terveyden kannalta yleensä kyllä, muuten asioita ei taaskan voida sanoa noin yksinkertaistetusti ja mustavalkoisesti. Puolensa ja puolensa...

Helsingin sanomien pääkirjoitus sunnuntaina oli aika
mielenkiintoisen asenteellinen:

"Huumeiden viihdekäytöstä puhuminen on kevytmielistä

Huumeongelma ei ole vähenemässä, vaikka viime vuoden tilastoista niin voisi päätellä. Poliisin tietoon tulleita huumausainerikoksia kirjattiin seitsemän prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Törkeät huumerikokset näyttävät vähentyneen vielä enemmän. Samaa kehitystä tukevat keskusrikospoliisin tilastot: vuonna 1998 krp tutki 440 huumausainerikosta, viime vuonna vain 144.
Tilastot ovat kuitenkin harhaanjohtavia. Krp on viime vuosina keskittynyt järjestäytyneeseen huumerikollisuuteen. Niiden tutkinta vie aikaa ja sitoo useiden huumetutkijoiden työpanoksen. Työ kuitenkin kannattaa, vaikka tilastot vääristyvät. Ison huumekoplan paljastamisella on suurempi merkitys kuin katutason vähittäiskauppiaiden jahtaamisella.
Työ ei missään nimessä lopu, päinvastoin. Huumeet ovat maailmalla jo niin yleisiä, että puhutaan niiden käytön normalisoitumisesta. Eli huumeisiin suhtaudutaan kuin mihin tahansa ihmisten elämään kuuluvaan normaaliin toimintaan.
Suomessa ei onneksi olla vielä niin pitkällä, mutta siihen suuntaan ollaan menossa. Stakesin tutkimuksen mukaan huumeita kokeilleiden määrä kasvaa jatkuvasti. Erityisen huolestuttavia ovat tiedot 20-29-vuotiaista. Heistä joka kolmas mies ja joka neljäs nainen ilmoittaa joskus kokeilleensa kannabista.
Kannabista kovempiakin huumeita on tarjolla diskoissa ja kotihipoissa ikään kuin normaaliin juhlimiseen kuuluvana. On ryhdytty suuren maailman tyyliin puhumaan huumeiden viihdekäytöstä. Ikään kuin ekstaasi, amfetamiini, kokaiini tai LSD olisivat alkoholiin verrattavia päihteitä. Huumeiden vähättely johtaa helposti huumeiden säännölliseen käyttöön ja riippuvuuteen, joka tuhoaa käyttäjän elämän lopullisesti.
Etenkin mietojen huumeiden käytölle löytyy puolustajia. Väitetään, että kannabiksen käyttö on jopa vähemmän haitallista kuin alkoholin nauttiminen. Yhden hasissätkän polttaminen ei vie terveyttä, mutta se voi johtaa kovempiin huumeisiin. Stakesin tuoreen tutkimuksen mukaan miltei kaikki laittomia huumeita kokeilleet ovat joskus elämänsä aikana käyttäneet kannabista. Tiedetään myös, että koviin huumeisiin sortuneet ovat lähes poikkeuksetta aloittaneet miedoista aineista.
Keskustelu mietojen huumeiden käytön sallimisesta kävi eduskuntavaalien alla kiivaana. Vihreiden yhden ehdokkaan huumemyönteiset kannanotot saivat puolueet vannomaan tiukan huumepolitiikan nimeen. Huumeille ei pidä antaa tuumaakaan periksi. Pienikin lievennys johtaa nopeasti huumerikollisuuden entistä suurempaan kasvuun.
Suomeen ja etenkin Helsinkiin virtaa entiseen tahtiin amfetamiinia, ekstaasia ja heroiinia. Huumepoliisi yrittää vähenevän väen voimin estää huumeiden leviämistä. Työtä ei yhtään helpota, jos asenteet huumeisiin muuttuvat myönteisiksi. Keskusrikospoliisin päällikkö Rauno Ranta on oikeassa, kun hän laitoksen tuoreessa vuosikertomuksessa arvostelee huumemyönteistä ilmapiiriä. Huumeista pitää voida keskustella, mutta huumeille annettu viihteellinen merkitys antaa väärän mielikuvan huumeiden käytön hyväksyttävyydestä ja vaarattomuudesta. Vaaratonta huumausainetta ei ole olemassakaan. "

Kuka löytää eniten asenteellisuutta, asiavirheitä ja täyttä
paskaa?

Suosikkini: "Stakesin tuoreen tutkimuksen mukaan miltei kaikki laittomia huumeita kokeilleet ovat joskus elämänsä aikana käyttäneet kannabista."

Aijaa? Ovat varmaan myös polttaneet tupakkaa ja juoneet
viinaa. Ja hengittäneet. Tuollainen tilasto osoittaa vain
ajallisen seuraamissuhteen, ei minkäänlaista syy-seuraus-
suhdetta. Huh mitä sontaa...

[muokattu 12.5.2003 15:18]

sviddu en kyllä ala lukee näitä kaikkia edellisiä posteja joten heitän tähän villin lauseen jossa voi olla jo tullutta...

eli
ongelma musa maistuu paremmalta huumeissa
mun mielestä se jotka pystyy bilettää selvinpäin on aitoja kyseisen musiikin diggareita...
mutta itsekkin usin bileissä alkoholia nauttineena ymmärrän huumeiden käyttäjiä siinä että kyllä siitä varmaan paremmat fiilikset lähtee...
itse olen keskustellut kysyeiten kavereiden kanssa ja yllättävää oli että fiilikset nojoo musa+huumeet = hyvämusa+sopiva alkoholi eli MÄ saan kuulemma ihan samat fiilikset kuunnellessani mieli dj ja siemaillessa kun kaveri jonka mielestä oli ihan jees setti ja huumeita suussa.

toinen suuri ongelma varmaan polkka/trance skenessä on kunnon puute kun se esso nyt sitten auttaa jaksamaan kuumassa hikisessä pommisuojassa... näin on mutta onhan sitten kyseisessä aineessa omat vaaransa jonka takia minä en niihin koske.
on kyllä ollu mielil ottaa ja toisaalta olen varma siitä että jos joskus vahingossa tulis otettua niin varmasti tulis toisenkin kerran mutta olen ollut tyytyväinen valintaani olla ottamatta.
kolmas ongelma kääntää asian ylös alaisin... nimittäin äskettäin työpaikkaa vaihdettaessa jouduin huumetestiin!! joka on jo julkisella sektorilla mutta kovasti tulossa myös yksityisiin... ongelma huumeet varsinkin kannabis yms. näkyy hävyttömän pitkään!!

en tuomitse porukkaa joka douppaa mutta varoittaa voin kovasti silla oma kaverini juuri joutui koukkuun ja se sattui kun ei voinu auttaa. tiedän että täällä on muutama joka on kokenut pahemipiakin menetyksiä.
eli funtsikaa nyt vielä kerta ennen kun koitatte sen ensimmäisen kerran

ja sitten vielä 1 juttu...

kovat alkoholin käyttäjät ovat myös melkei rinnastettavissa huumeidenkäyttäjiin...
esim alkoholistit on jo suoranaisesti rinnastettavissa sillä he ovan myös kroppansa pilanneet..

esim kerran tuli kavereiden kanssa juttua että kumpi on sitten pahempi. mies joka pössyttelee harvoin vai paasaava isä joka vetää viinaa simona joka v-loppu.. tulos kumkin huono mutta isä huonompi
vaikkei mun mielestä ihmisiä voi sanoa sen huonommiksi vaan jonkun riippuvuuden eli sairauden takia

on myös piiloalkoholisetja eli usein nuoriamiehiä joiden on pakko joka viikonloppu vetää sumeet kännit ja joskus vaan seurantakia
nämä rinnastettavissa satunnaisiin huumeidenkäyttäjiin

yhteenveto:

huumausaine tai huumaava aine tai ihan mikätahansa ruumista stimuloiva-aine joka aiheuttaa riippuvuutta tai tuhoaa kroppa on huono juttu

media paskaaa vuodesta kivi & keppi *nauru**nauru* noit pelottelu tarinoita on kuullu ala/ylä-asteelta saakka ...

Aika hassua verrata paria nappia muutamaan kaljaan, ehkä sit jos toleranssi on kasvanu jonnekin taivaisiin mut kyllähän yks esso riittää monille ja kahdesta tulee kuulemma tosi kovat fiilarit, en tiedä kun ei oo kokeillu mut harvalla se kaks kaljaa missään pahemmin tuntuu

Huumeet, mistä tietoa epävarmoille nuorille ja vanhemmille?

Kun luin tuon Kuilun kirjoittaman viestin HS:n lainauksin varustettuna, kaivoin esiin. tästä vanhan Terveyssanomat, jutun kirjoittajana huumetutkija Mikko Salasuo.
Ihan mielenkiintoisia väitteitä tuohon Hesarin rinnalle:

"Eurooppalaisissa tutkimuksissa on arvioitu, että noin viisi prosenttia huumeiden kokeilijoista tai käyttäjistä ajautuu ongelmiin."

"Huumeiden tapakäyttö on tavanomaista pilven polttamista, osa henkilön elämäntapaa, joka ei yleensä johda muiden huumeiden kokeiluihin tai käyttöön eikä päihdeongelmiin."

"Nuori aikuinen voi samanaikaisesti olla hyvässä toimessa, toimia urheiluseurassa tai olla mukana muussakin rakentavassa toiminnassa ja käyttää silti huumeita."

"Nuori voi samanaikaisesti olla esimerkiksi luokanopettaja ja käyttää huumeita ilman, että se aiheuttaa hänelle mitään moraalista ristiriitaa. Nuori voi siirtyä paikasta ja jopa moraaliarvoista ja tekemisestä toiseen valtavan helposti. Tämä on osaksi markkinatalouden tuotosta, koko ajan tarjotaan erilaisia elämyksiä ja kokemuksia."

Pitäisi tuosta yrittää Helsingin Sanomille lähettää linkkiä:
http://www.aikakaus.fi/al_koulussa/artikkelipankki/huumeet.htm

Torstain hesarissa oli artikkeli alkoholin kansanterveydellisestä
vaikutuksesta. Artikkelissa sanottiin suoraan että alkoholi on
suurin kansanterveydellinen ongelma, joka aiheuttaa ~2500
ihmisen kuoleman vuosittain.

Eli väitteet joiden mukaan huumeet olisivat merkittävin ongelma
ovat suoraan sanoen täyttä valehtelua.

Helou!

Minulle on niin kauan aika sama mitä porukka ottaa tuolla, kun ei päälle käydä, rikota paikkoja, yms. Tuntuu että nämä "kossupullo" pohjille tyypit siellä eniten mokailee, tönii ja rähisee?

Kohtuus kaikessa ni hyvä tulee

Oli kyllä aivan loistava se eilinen dokkari
Ei niinkun mulla menny jakeluun se et kun ne sit lopulta teetti niit tutkimuksia ja kun ruoho ei osoittautunut vaaralliseksi tai kovinkaan paljoa ainakaan niin pressa heitti lukematta roskiin Siis niinkin tollaset ihmiset jotka väittää vastaan viimeseen asti vaikka mikä ois niin menee vähän...*ding*

Turkoosi lammas:[q]Eihän Hesari olekaan mikään tietotoimisto, vaan sanomalehti, jolla on omat toimitukselliset ja poliittiset linjauksensa, jotka muuten tulevat varsin selvästi esille muissakin kuin huumeita koskevissa kirjoituksissa.

Onhan se harmi, että niin moni ihminen lukee tollasta lehteä ja vielä ottaa sen läpän enemmän tai vähemmän tosissaan. Allekirjoittamaton muiden muassa. :O[/q]

Jos haluaa kertoa jotain konkreettista, niin kannattaa katsoa tarkistaa muitakin tietolähteitä kuin yhdestä sanomalehdestä.

O