Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

Remppa etenee.

http://www.flammabul.com/remppa

Kaappien sokkelit ja ovien vetimet ovat nyt paikallaan kuin myös baaritiski ja baarikaappi. Muitakin juttuja on tapahtunut sitten viimeisten kuvien.

Tänään haetaan uusi liesi ja astianpesukone ja huomenna pistetään laattoja paikoilleen.

[q]Jone, 26.5.2006 15:54:
Remppa etenee.

http://www.flammabul.com/remppa

Kaappien sokkelit ja ovien vetimet ovat nyt paikallaan kuin myös baaritiski ja baarikaappi. Muitakin juttuja on tapahtunut sitten viimeisten kuvien.

Tänään haetaan uusi liesi ja astianpesukone ja huomenna pistetään laattoja paikoilleen.
[/q]

Ompas tyylikäs setti tulossa.

[q]Verano, 26.5.2006 16:26:
:DDD
[/q]

No hei - en vaan osaa!

[q]ville,
ulkomuistista sanoisin, että eroa tähän vuoteen ei juuri ollut, jos ei oteta huomioon suurempia tontteja ja merta.
[/q]

Joo en mäkään jaksa kaivaa esiin Oulun messujen Dekoa, mutta suuremmat tontit ja meri = eläköön se suuri ero.

Toinen asia on, mitä mieltä mäkään olen merenranta-asumisesta muutaman kymmenen vuoden päästä, kun täälläkin alkaa olla kunnon taifuuneja ym lämpenemisen lieveilmiöitä. Tällä hetkellä arvostan merellistä ympäristöä ja ihaliin sitä jo 10-v. tyttönä kun käytiin järven rannalta sisämaasta Helsingissä.

Huomattiin tossa vkloppuna et nelonen on alkanut näyttään Unelmakämppä pt.1 uusintana sunnuntai-aamuisin klo 9.

päässee taas moikkaileen ja jutteleen mummojen kans kassajonoissa.

Mä olen käsittäny että eri maalien maalaaminen toistensa päälle on enemmälti lähtöisin siitä että toiset maalit eivät vain pysy toisten maalilaatujen päällä niin hyvin tms.
Esim akrylaattimaalit öljypohjaisten etc...
Siis jos isosta pinnasta on kyse...
Mut joku ammattilainen vois valaista asiaa enemmän.

Pistetään nyt vielä tännekkin juttu parvekkeen väsäilystä

Tehkää hyvin ja antakaa mulle vinkkejä!

Mistä mä saan halvalla keittiön altaan?

Ollaan juuri tapetoitu kämppä. Nyt mietityttää, että millä ilveellä taulut tms. saadaan seinille vahingoittamatta kovasti seinäpintaa? Ei ole kiva heti porailla ja vasaroida seinää kraatereille, kun edellisten asukkaiden taulun paikat on juuri saatu piiloon. Onko mitään konstia kiinnittää tavaraa seinälle hellävaraisesti, ilman pysyviä vaurioita seiniin?

Jee, nyt mäkin pääsen osallistumaan threadiin!!

Osa I : Myin nykyisen luukun -> Uutta etsimään!

[q]Chatte, 3.6.2006 09:28:
Ollaan juuri tapetoitu kämppä. Nyt mietityttää, että millä ilveellä taulut tms. saadaan seinille vahingoittamatta kovasti seinäpintaa? Ei ole kiva heti porailla ja vasaroida seinää kraatereille, kun edellisten asukkaiden taulun paikat on juuri saatu piiloon. Onko mitään konstia kiinnittää tavaraa seinälle hellävaraisesti, ilman pysyviä vaurioita seiniin?
[/q]

No, opiskelijakämpissä suosittu vaihto on kattolistoista ripustaminen, jolloin itse seiniin ei tule reikiä. Muuta ei ainakaan mulle tule mieleen eikä toikaan kyllä ole mikään hyvä vaihtoehto, koska se näyttää kauniisti sanoen aika hassulta.

[q]Chatte, 3.6.2006 09:28:
[/q]

Sit on tietty on olemassa taululista, josta itsestään tulee kyl kiinnitysjäljet seinään, mut jos siihenkin laittaa useamman taulun vierekkäin niin reikiä tulee vähemmän. Lisäksi asetelmaa/näyttelyä voi helposti muuttaa

Täysin jäljetöntä keinoa tuskin on olemassa... Itsekin tuskailen saman asian kanssa kun vuokrakämppä oli just rempattu ennen ku muutin sisään (kesti pari kuukautta kun raaski laittaa edes kellon ja peilin sienälle *poks*)

[q]ville, 27.5.2006 19:06:
Tuli sunnuntai-illan kunniaksi otettua myös toiseen suuntaan olohuoneesta kuva. Nyt kaikki alkaa olla about valmista:

http://www.villevaavu.org/temp/Remontti/pages/42OlohuoneValmis.htm
[/q]

Todella siisti, tyylikäs ja valoisa koti! Tuollaisen kun saisi ...

[q]Verano, 30.5.2006 12:17:
Noista kuvista bongasin sohvalta tummanvihreät tyynyt, mutta niitäkö ei siinä enää ole? Antavat mun mielestä tosi mukavasti väriä
[/q]

Ei ole enää, mä vein ne mun työhuoneen sohvaa koristamaan.

Se tummanvihreä ei ihan täydellisesti sopinut ton huoneen värimaailmaan, joten meillä oli tarkoituksena vaihtaa tyynyt uusiin jossain vaiheessa. Ostettiin sitten toissapäivänä uudet tilalle: 3 harmaata ja 3 turkoosia silkkityynyä, jotka sopii paremmin jo olemassaoleviin väreihin.

Matalat sohvat on siinä suhteessa ikäviä, että niiden kanssa tarvitsee ekstratyynyt pään taakse. Mutta parin tyynyn kanssa matalalta sohvalta saa haettua ihanan lötköttävän asennon, paremman kuin korkeassa jopa.

[q]Twist, 3.6.2006 14:27:
Tässä olohuonetta sisustellessa on tullu ongelmaksi JOHDOT! Voi elämä sitä johto helvettiä, onkos kellään hyviä ratkaisuja johtojen piilottamiseen. Pistäkääs myös kuvia jakoon ratkaisuista.. Kiitos !
[/q]

Plattarin vastaavassa topicissa tällästä ratkasua ;)

Tässä olohuonetta sisustellessa on tullu ongelmaksi JOHDOT! Voi elämä sitä johto helvettiä, onkos kellään hyviä ratkaisuja johtojen piilottamiseen. Pistäkääs myös kuvia jakoon ratkaisuista.. Kiitos !

[q]Samu, 3.6.2006 10:53:
[/q]

Ohos, onneksi olkoon myyntitapahtuman johdosta! Minkälaista asuntoa ja mistäpäin oot metskaamassa ton tilalle?

[q]vaavu, 4.6.2006 14:36:
---
Samu, 3.6.2006 10:53:

---

Ohos, onneksi olkoon myyntitapahtuman johdosta! Minkälaista asuntoa ja mistäpäin oot metskaamassa ton tilalle?
[/q]

Kiitostakiitosta! Haussa 45-50 m2 Punavuoresta. Pitää olla semmonen, missä ei tarvis nukkua parvella, niinkuin tässä nykyisessä/entisessä. Ratkaisusta riippuen iso alkovi tai pieni makuuhuone, mutta joka tapauksessa sen mallinen, että sais nykyistä paremmat nukkumis-/köllöttelypuitteet. Keittiö sais olla vähän snadimpikin, tai eri tavalla sijoitettu (lue: samaan tapaan kuin teillä, että olohuoneen yhteydessä, mutta selvästi oma tilansa). Hyvä pohja on joka tapauksessa kaiken aa ja öö. Näkymiä mä arvotan suht korkeelle kans.

Kiitos teidän ja muiden remonttikokemuksiaan tässä threadissä jakaneiden, olisin oikeinkin innokas pistämään kans seiniä matalaks ja kaiken lattiasta kattoon ihan uusiks.
Tossa kävin just tsiigaamassa yhden tosi romukuntoisen; Joutuis tekemään/sais tehdä isoja muutostöitä keittiön uudelleensijoittamiseksi ja muutaman uuden oviaukonkin vois puhkaista. Pohja oli hyvä ja ison tuntuinen 45 neliöiseks.
Siinä oli pari pientä miinusta;
1. Matalalla (2 krs.), eli vähän nihkee näkymä. Katu tosin on rauhallinen. Olen ko. kadulla asunutkin, joten sikäli "melutasosta" on tuntumaa.
2. Putkiremppa tulossa. Kylppäri ja vessa (erilliset) on niin järkyttävässä kunnossa, että ne pitäis laittaa kuntoon jo nyt. Siitähän on vissiin hyviä kokemuksia siitä uudesta metodista, eli että laitetaan vanhojen putkien sisälle uudet röörit. Silloin ei tarvis vetää seiniä kokonaan auki. Toi putkiremontin toteutustapa olis hyvä tietää, mutta siitä ei ole vielä hallituksessa ollu puhetta. Kuluja projektista tulee joka tapauksessa, vaikka itse remontti meniskin näppärästi, niinkuin kävi tässä entisessä nykyisessä.

Kiirehän mulla ei ole, joten katotaan nyt milloin se sopiva napsahtaa kohdalle. Mikään pakko ei ole tyytyä "ihan jees" ratkaisuihin. Nykyisen kämpän tyhjennän sopivasti pitkän reissun alla elokuun loppuun mennessä. Tavarat olen varautunut sijoittamaan jonkun muuttopalvelufirman varastotiloihin. Ne tuntuvat olevan varsin kohtuuhintaisia (~ 150 / kk). Siis jos en onnistu löytämään nyt ennen elokuun loppua sitä uutta.

[q]r2d2, 8.8.2006 01:39:
Espoon politiikka on vain kovin erilaista. Espoon historiassa oikeistolaisilla maanomistajilla on kenties ollut vähän liikaa valtaa. Maatahan siellä on vielä runsaasti, mutta hinnoista ei päästä sopuun. Kuopiossa kaavoittajat aina hymistelevät kun saavat suunnitella pääasiassa sitä mitä haluavat, välittämättä maaoloista. Näin siksi, että maat on ostettu jo 80-90 luvun puolella kaupungille. Helsingin ongelmat eivät enää kovin helposti parane, koska ei siellä enää ole kovinkaan paljoa rakennuskelpoista maata.
[/q]

Äsken sä puhuit siitä, miten Helsinki harrastaa pitkän linjan poltiikkaa ja Espoo ei. Seuraavaksi kun sanon, että Espoolla maata tulee kuitenkin myyntiin esim. pientaloja varten, toisin kuin Helsingissä väität, että Helsingissä maata ei ole.

Onhan se tietysti totta, että Helsinki on rakennettu selkeästi tiiviimmäksi kuin Espoo. Mutta siltikin: Jos Helsinki harrastaisi maapolitiikkaa, kuten sinä väität, tuota maata oikeasti olisi vielä rakennettavaksi. On meinaan heikkoa ollut politiikan harrastaminen jos metsää on 5000 hehtaaria ja taloja ei saa rakentaa...

Mitä maiden pakkolunastukseen tulee, niin imo se on keino, jota ei tule kovin usein käyttää. Suurempia asuinaluita tehtäessä, kuten esim histaa tai suurpeltoa kaavoitettaessa myös Espoo osaa käyttää määräysvaltaansa sopivissa määrin. Mutta sen sijaan yksittäiset tontin jo asuttujen alueiden sisällä ovat usein sijoitusmaata ja siten niihin ei tulisi kajota esimerkiksi sen takia, että maan hinnan nousu saataisiin laskettua 10% vuositasolta 5%:iin. Lopulta yksittäisten tonttien kohdalla puhutaan kuitenkin hyvin hyvin marginaalitarpeista...

[q]r2d2, 5.8.2006 23:34:
Ei tässä mitään mollata, todetaan vaan mikä on tilanteen laita. Espoossa ei toteuteta maapolitiikkaa niillä keinoilla mihin laki antaisi mahdollisuuden. Toki uusia alueita kaavoitetaan ja valmistuu, mutta se ei ole maapolitiikkaa vaan kaavoitusta. Mihinkä tietoni perustuu? Olen käynyt keskusteluja aiheesta useamman espoolaisen, helsinkiläisen ja vantaalaisen kunnallispolitiikon, muutaman kansanedustajan, ministerin, Ympäristöministeriön virkamiesten, VTT:n yhdyskuntatekniikan labran kanssa jne. ja lukenut aiheesta melkoisesti viimeisten 10-15 vuoden aikana. Riittääkö?
[/q]

No oli kyllä kattava paketti, kiitos siitä :)

Mutta sanotaan näin, että tavallaisen pulliaisen kohdalta vaikuttaa hiukan kummalta, että Helsinki muka harjoittaisi poliittiikkaa ja Espoo taas ei kun:

- Helsingin väkiluku vähenee, Espoossa kasvaa
- Espoon asunnot maksaa sijantiin nähden varsin kohtuullisesti
- Espoo tarjoaa vuositasolla keskiarvolla mitattuna ihan kohtaisesti pientalotontteja

Ehkä Helsingin politiikan tulokset on nähtävissä joskus tulevaisuudessa?

O