Virallinen "kysy tyhmiä"-thread
[q]whispering
Ne tiedostot pystytään palauttamaan usein rikkoutuneelta kovalevyltä..
[/q]
Jep, toisella kerralla onnistui kuvien palautus. (ilmais palauttajaohjelma netistä) Vielä ois jäljellä kuvien järjestys/organisointi. Ohjelma palautti kuvat useina kappaleina, tai puolittaisina.. Kyllä olisi ollut helpompi, jos tärkeät kuvat olisi ollut paremmassa tallessa..
[q]blastic, 29.9.2009 01:42:
---
Reivaaja, 29.9.2009 00:30:
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?
---
Wikipedia tietää kertoa, että fyysikko Max Planck on määritellyt maksimilämpötilan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_lämpötila
[/q]
Mut kysytään sulta nyt sit tätä kun tunnut asiasta tietävän: Jos kaksi materiahiukkasta koskettaa toisiaan, niin onko niiden massa yksittäisenä sama, vai molempien toistensa summa?
E: Mä oon ymmärtänyt että jälkimmäinen.
Mut joo. Luin taas tosta Planckista, enkä muistanut kyllä tarpeex.. Enkä tiedä vielä tarpeex.. ->
[q]yana, 14.10.2008 02:32:
---
noena, 10.10.2008 10:15:
Mulla on ollu taaaas ongelmia koneen kanssa ja hankin sellasen ulkosen kiintolevyn, Western Digital Elements 500G. Nyt oon saanu kaikki kuvat ja musiikit sinne talteen ja nyt pitäis buutata..
---
mul on toi sama ja toimii sellasenaan vistan ja ubuntun kanssa. josset oo itse formatoinu sita mitenkaan niin no problems
[/q]
Ihan vinkkinä, että ulkonenlevy ei oo mikään takuu, että kuvasi ovat tallessa. *Kokemuksen syvällä rintaäänellä* Mulla on kuvat 2x hävinny ulkosiltakovalevyiltä..
Paras tallennuspaikka on edelleen manuaalisessa valokuvakansiossa :)
[q]blastic, 29.9.2009 01:42:
---
Eli voinko siis tulkita tämän siten että materia voi saavuttaa maksimilämpötilan, jonka määrittelee valonnopeus tyhjiössä?
---
Wikipedia tietää kertoa, että fyysikko Max Planck on määritellyt maksimilämpötilan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_lämpötila
[/q]
Planckin vakio on kyllä tuttu, mutta kun sitä teoreettista huippua ei kukaan missään ole hirveesti hehkuttanut, niin ajattelin sen olevan vain viitteellinen arvo.
Se mitä mä oikeestaan alunperin hain takaa, oli että jospa gravitaatioaaltoja on turha etsiä, koska se olisikin luonteeltaan kuin voltit, jota ei konkreettisesti ole olemassa kuten ampeereita, jotka on elektroneja. Määritelläksemme 'gravitaatiovoltit' pitäis siis voida tietää molempien aika-avaruuksien silloinen vääristymä, jotta voisimme laskea niiden välisen potentiaalieron.
Se miksi sitten päädyin tohon lämpötilaan; Ei voi muistaa :D
[q]wiwi, 7.10.2008 17:49:
Hei REivaaja kiitos neuvoista. Mullakin on sulle yksi: oot mulla noressa, joten en nää tekstejäsi muuten kuin toisten quottauksina. Ja mielelläni en näkisi edes niin.
Plur vaan.
[/q] Voihan video. Ei tullut mieleenikään.
[q]astaroth, 29.9.2009 00:36:
---
---
näin sitä maallikon ajatuksella järkeilisi. maikka sattuu olemaan kovan luokan tohtoristyyppiä, joten tuonkin pätkän ylös saaminen vastauksesta vaati tuokion :D
liekö edes olemassa materiaa, jonka koostumus kestäisi noihin mittasuhteisiin nouseviä lämpötiloja?
[/q]
Kait se CERNin jälkipolvilla selvii sit iltalehden välityksellä.. Lähinnä siis tietona.
Mietin vaan materiaa, gravitaatiota ja entropiaa keinun nähtyäni. Mä kun olin ajatellut materian (gravitaation) toimivan energiaan nähden vastakkaisesti vähentäen entropiaa, ja että kriittisen massan saavuttaessaan materian potentiaalienergia luo aukon, (aika-avaruuteen) yhdistäen ulottuvuutemme antimateria-ulottuvuuteen (jonka aikavaihe olisi siis 180 astetta meihin nähden) ja näiden ulottuvuuksien välimatka olisi verrannollinen sähkömagneettisen säteilyn aallonpituuden kanssa. Antimateria ei siis koskaan olis ollutkaan täällä, vaan siellä, joka on vastakkaisen materian valtakunta.
Äh. ei täst tuu mitään. Kaiken lisäx tätä on tajuttoman vaikeeta jäsennellä. :D Yritin vaan ajatella tän universumin ulkopuolella niin ettei käsitys materian luonteesta häiritsisi ajattelua, mut kun ei oikeen tajua materiaa, eikä wikikään kerro kuin triviaa hiukkasista. Muista sivustoista en ole löytänyt, kun tuo englanti ei taivu ihan tonne pimeeseen fysiikkaan asti.
Siis gravitaatio olis sellasta outokaista säteilyä, joka johtuisi energian 'ylipaineesta' ja tahtoo purkautua kuin kondensaattori konsanaan. Napojen sulkeminen (valonnopeuden ylittäminen) johtaisi massan potentiaalienergian täydelliseen vapautumiseen.
Tai jotain. Saa, ja pitää ampua alas jos näkee sen tarpeelliseksi.
[q]Takyon, 6.10.2008 14:59:
---
wiwi, 6.10.2008 14:42:
Mulla on usein tietokone mukana luennoilla, joilla käytän ylipiston nettiä. Kaikki muut sivut toimii, mutta jostain syystä en pääse ikinä lukemaan sähköpostia. Kone sanoo vaan että "yhteyden aikakatkaisu". Onks mulla joku asetus, joka katkaisee yrityksen liian ärhäkkäästi vai mikä mättää? Intranet ynnä muut toimii ihan normaalisti ja mukavalla nopeudella.
---
Onks kyseessä joku nettimaili vai ihan sun oman palveluntarjoajan maili jota luet jollain ohjelmalla? Jälkimmäinen nimittäin ei ainakaan lähetyksen osalta toimi muilla kuin sen sun oman isp:n yhteydellä. Mailien lukeminen kyllä pitäisi toimia mutta en ole varma. Syynä tuolle estolle yksinkertaisesti se että lähtevää postia varten ei kirjauduta palvelimelle ollenkaan, lähettäjä tunnistetaan sen käytetyn isp:n perusteella. Jos millä tahansa yhteydellä voisi lähettää niin aika äkkiä olisi kaikki palvelimet tukossa kun niitä surutta käytettäisiin massapostitukseen (aka spammiin)
[/q]
Hei wiwi jätäs nyt se miekkoses ja ota tästä ittelles nyrkki silmään. Tää Takyonin jatkuva lähestyminen ja taitojen osoittaminen on alkanut jo hellyyttää minuakin. :)
[q]astaroth, 29.9.2009 00:19:
---
Reivaaja, 9.9.2009 18:43:
Jos lämmölle ei ole ylärajaa, niin voiko lämmön johtuminen olla silloin valoa nopeampaa?
---
satuin kysymään tätä fysiikan opettajaltamme
tällä hetkellä tiede ei tunne väliainetta, joka pystyisi johtamaan lämpöä niin nopeasti. nopeinkin tunnettu väliaine (suprajohde) hidastaa lämmön johtumista niin paljon, ettei tällä hetkellä ole edes luotettavaa teoriaa lämmön johtumisesta yli valonnopeuden. määritelty raja on siis ilmeisesti max. valonnopeus
[/q]
Kiitoksia.
[q]wiwi, 2.10.2008 15:39:
---
Kon-tiki, 1.10.2008 11:20:
---
wiwi, 29.9.2008 23:10:
Kuuntelen musiikkia tietokoneelta, stereoiden kautta. Vähän väliä tää särisee, vaikka toiselta tietokoneelta kuunneltaessa ei ole ongelmaa. Miksi, oi miksi? Oon myös tarkistanut, että yhdistävä johto on kunnolla kiinni.
---
Olisko "tässä" tietokoneessa huonompi äänikortti kuin siinä toisessa, jonka kanssa särinää ei kuulu? Jos "tää" kone on läppäri, niin ei tule mieleen muuta parannusehdotusta kuin ulkoisen äänikortin hankinta, siis sellaisen joka liitetään koneeseen usb:llä tai firewirellä ja äänikortti stereoihin audiojohdoilla. Johan paranee äänenlaatu, mutta lisäkustannuksia kertyy. Ehkä joku muu vois _tarkempia tietoja huonosti toimivasta koneesta saatuaan_ ehdottaa jotain näppärämpääkin ratkaisua?
---
Noh, kysyin toisen koneen omistajalta niin se oli sitä mieltä, että mun koneessa on parempi äänikortti. Että ei sen siitäkään pitäisi johtua. Ja molemmat koneet on kyllä läppäreitä.
Niin ja molemmissa ollut käytössä sama johto.
[/q]
pitäis tietää onko se särinä digitaalista vai perus särinää. Asenna ajurit uusiksi. Sit kantsii tsiigaa kans niitä tasoja ettei paska yliohjaudu. Paskalla tuurilla se kortti on niin paska että se ei kestä vahvarin otto-impedanssia, mutta sen nyt pitäisi olla laitonta.
Kuuluuko siis myös vaikka nyt 32Ohm kuulokkeilla sitä, vai pelkästään sterkoissa?
Ai että tuen pojilla on mukava duuni... *ironiahymiö*
Lempparini:
- Mun tietokoneen mukiteline irtosi, miten saan sen takaisin siihen?
- Puhuuko rouva nyt Cd-rom asemasta?
[q]ezzy, 20.7.2009 18:41:
oliko valmistajan oma laturi vai jonkun muun valmistajan? ja saattaahan se olla vaan rikkikin :/
[/q]
Vastoin yleistä luuloa, sillä ei ole merkitystä, onko laturi Nokialainen Kiinalainen, vai Kiinalainen Kiinalainen.
Riittää että se on ostettu kaupasta.
[q]Displacer, 19.10.2009 15:50:
Mikä on tämä filippiineillä vedenalla bongaamani... juttu? Näyttää jossain määrin silmitä nuo möykyt kuvassa oikealla ja ylhäällä mutta en löytänyt sukemestan kalakirjasta ainakaan vastaavaa. En viitsinyt tökkiä sitä vedenalla katsoakseni liikkuuko se kun en tykkää häiritä vedenalaista elämää sukeltaessa.
http://kuvaup.dy.fi/?v=filippala.jpg
http://kuvaup.dy.fi/?v=filipplll.jpg
http://kuvaup.dy.fi/?v=filippiini.jpg
[/q]
Veikkaisin että Pisces Displacerus
[q]Jinkso, 11.10.2009 15:37:
Huono kaapelointi todennäköisin aiheuttaja siirrettäessä ääntä mikseristä äänikorttiin?
Essiintyy Sound Forgen lisäksi myös Goldwavessa.
Korttina E-MU 1212M PCI.
[/q]
Ei toi kaapeleista johdu, että on toinen puoliaalto toisessa kanavassa leikkautunut/säröytynyt.
Ilmeisesti tasosta riippumatta sama efekti?
Veikkaan ohjelmallista vikaa.
Kuuluuko ääni siirrettäessä muille inputeille? Siitä ois varmaan hyvä lähteä selvittää mikä on rikki, inputti vai outputti.
Kokeile jollain mikillä/mp3 soittimella ajaa biisiä ja kato tekeekö samoin.
nukkumaanmeno E:Jos ei auta bitit on kait sit palanu konvertterista.
Jos lämmölle ei ole ylärajaa, niin voiko lämmön johtuminen olla silloin valoa nopeampaa?
Kattelin Newtonin kehtoa...
[q]wiwi, 3.12.2009 11:50:
Miksi ihminen peseytyy saippualla? Onko se välttämätöntä? Entä jos vaan lopettaisin saippuan käytön?
Tuli mieleen kun luin ihmisistä, jotka ovat lopettaneet shampoon käytön. Sanovat että kun totuttautumisaika on ohi, hiukset voi paljon paremmin ja pysyy ihan yhtä puhtaina kuin ennenkin. Ei kuulosta musta mahdottomalta, tuskin oon ainoa joka on huomannut että mitä useammin hiuksia pesee, sitä nopeammin niistä tulee likaiset.
Niin joo, entäs sitten huulirasva. Oon ollut addikti varmaan 10 vuotta ja yhä enemmän tulee mietittyä että miksi. Onko huulirasvan käytölle mitään järkevää perustetta muuten kuin erityistapauksessa (esim. jossain rankoissa sääolosuhteissa, missä huulet kuivuu pahasti)?
Pitäisikö vierottautua? :O
[/q]
http://btjunkie.org/torrent/How-Dirty-Can-I-Get-11th-September-2007-WS-PDTV-XViD-PVR/52021c9c582b7ea04a98d3687e06c9ec362ba4e72148
[q]laeski^, 21.6.2009 17:19:
---
jukebox, 21.6.2009 16:57:
nyt on pakko postata tänne itsekkin.
penskana paljon pitämistäni: SUKLAAPOPCORNeista tuskin tulee "uutta hittiä" makeismarkkinoille, vaikka jokin aika myynnin loputtua palasivatkin hyllyihin ja vieläpä hyvällä menestyksellä. muistan hyvin ks. tuotteen, siis tuolloin 80-luvulla, olleen [color=gold]kullan väriseen[/color] pakettiin pistettynä.
eli siis: valmistetaanko enään suklaakuorrutteisia popcorneja???
---
ainaki seinäjoen makuunist saa moisii irtokarkkei, just vk loppun naureskelin niille
[/q]
W T F!!? "kusetat"? siis löytyykö ihan aikuisten oikeasti??? voihan jumleichön. KIITOS tästä tiedosta.
"aika entinen ei koskaan enään palaa.." (haista sinä tuon sanoittanut pitkä paska!)
henk.koht. tulee tätä nykyä asioitua lähes yksinomaan noissa kolmessa paikallisessa lähikaupassa, jotka ei kuuna kullan valkeana valikoimiinsa kuitenkaan kaltaista ottais, joten oli upeaa saada tietää että ks. "outoutta" ei ainakaan valmistajan puolelta ole unohdettu.
*sydän*
[q]kotivalo, 11.9.2008 20:30:
Eikös noihin kärpäsiin toimi joku sokeria + fairyä ja vähän vettä kuppiin...?
Sokeri houkuttelee ne kupille, fairy rikkoo veden pintajännitteen ja kärpäset hukkuu. Tämmöstä muistaisin jostain kuulleeni...
[/q]
Sokeri ei taida haista. Eli jotain hedelmämössöö. Sellanen pikaruokalamuki on hyvä kun vaan tiivistää ja leikkaa pillin kannen tasolle. Vähän niiku kärpäskatiska. Mukista ne voi vetästä reunalta
miilit ja pierrä tuhat jälkeläistä lisää.
Mikä olisi hyvä ilmainen tiedoston poistotyökalu ja mistä sen voisi imppaa? Ei osaa toosa poistaa työpöydälle jäänyttä fileä kun se on jo kansiosta poistettu.
[q]Kolera, 7.9.2008 15:13:
en mene! saattasin saada apua! HYI!
[/q]Ei se auta jos viina kielletään ;)
Kun avaan esim. sähköpostista liitetiedoston niin kone kysyy haluanko tallentaa, avaa, vai peruuta. Ja oletus on tallennus. Miten saisin vaihdettua, että oletus olisikin "avaa"?
Muoks* Olipas tyhmäkysymys Piti taas testaa toi niin huomasin että ko. huomautus ikkunan saa myös kokonaan pois laittamalla sen "älä näytä tätä enää ruksin"*nauru*
[q]Foxmagon, 4.9.2008 11:20:
Minkä takia about keski-ikäset naiset ei koskaan anna liikenteessä tietä jalankulkijoille suojatien kohdalla? Omalla kohdalla ehkä 1/20 antaa tietä jos väkisin astuu eteen. Voiko muka olla niin vitun kiire johonki ettei kerkeä sitä muutaman sekunnin kestävää hiljennystä tehdä.
[/q]Kävele vaan jos niil on matkaa jarruttaa. ei ne päälle tuu. Nim. Elossa vuodesta 1985