puntti & sali

Back to yleinen keskustelu O

Hyvä treenihän koostuu kolmesta peruselementistä, eli treenistä, levosta ja ravinnosta. Jos radattaa viikonloppuna pari päivää, niin lepo ja ravinto menee aikalailla vituilleen tuossa, ja seurauksia kärsitään pitkälle seuraavaan viikkoon, jolloin sitten treenikin kärsii. Alkoholi turvottaa, yöllä vedetyssä kebaanissa ei kauheasti positiivisia ravintoarvoja ole, olut ja siideri on sokeria, haiman toiminta kärsii alkoholista eikä se tuota insuliinia jne jne jne. Salista olis hyvä palautua sellainen 24 tuntia rauhassa, hyvillä yöunilla, jotta saa parhaan hyödyn siitä irti.

Alkuperäiseen Jagon kysymykseen vastauksena siis että ei salilla käyminen ennen radatusta aiheuta mitään lisävaurioita, mutta kännissä keho ei palaudu, ja väsymyksen haittavaikutukset taas näkyy aika pitkään.

[q]Mai, 9.4.2010 09:29:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

---

No ei tiettykää. Must just paras reenata ennen uloslähtemistä kun tietää kuitenkin et seuraava päivä tulee lööbattua. Sillonhan tulisi 2 päivää taukoa reeneistä olettaen, ettet mene bileitä seuraavana päivänäkään salille. Toi mitään vaurioita aiheuta, riippuen toki siitä mikä tavoite. Mutta eniten "vaurioita" aiheuttaa se valvominen ja kovat kännit.
[/q]

Mä yleensä pyrin ottaa juhlimisesta "kaiken irti", joten ihan suosiolla jätän juhlapäivänä treenit aika minimiin. Parin päivän tauko treeneistä ei aiheuta mitään ongelmia ja voihan sitä (ja kannattaakin) vetää pieni kävelylenkki sit seuraavana päivänä. Ei tulis mieleenkään vetää mitään himo treeniä tai varsinkaan punttia ennen dokaus-iltaa (siis kunnon iltaa), mut ehkä mun itsetunto kestääkin moisen :D

[q]vns, 27.2.2009 19:28:
---
Hyzenthlay, 27.2.2009 19:26:
Huoh, mulla sama juttu, kuin ilmeisesti muutamalla muullakin tänne kirjoittaneella: 1 kuukauden ajan taas enemmän salitreeniä ja pikkusen terveellisemmin syömistä - KOLME KILOA LISÄÄ No, olo on ainakin parempi kun kuukaus sitten, mut tarkotus oli vähän hoikistua lomaks. En vaan tajuu mistä noi tulee.

---


Pienemmät paino
[/q]

Pienemmät treenipainot vai? Miksi?

[q]Kimbou, 23.1.2010 17:49:
pitääkö se alkaa vetää enemmän ruokaa? tuntuu vaan vastenmieliseltä syödä jos ei ole nälkä.[/q]

Kyllä. Alota nyt lisäämällä jotain tohon aamupalaan. Jos sulla on joku blenderi, niin sillä saat nopee tehtyy nopeesti vedettävän aamupalan. Kaurahiutaleita, rahkaa, ananasta jne. Omassa aamupalassa on joku 1000kcal.

Laskeppa vaikka kalorilaskuri.fi:llä päivän kalorit ja kalorikulutuslaskurilla saat vähän suuntaa, et paljon sulla suunnilleen kuluu niitä kaloreita. Eli syöt nyt ainakin sen oman kulutuksen yli.


[q]Kauan noita proteiineja ja kreatiineja on muuten hyvä ottaa ilman taukoja? taukojen kesto?
[/q]
Ite vedän kreatiinia 24/7. Proteiinejahan sun pitää saada joka päivä, et älä nyt niistä ainakaan pidä taukoja ;-))

[q]epicuros, 9.4.2010 10:04:
---
Mai, 9.4.2010 09:29:
---
Jago, 26.3.2010 20:50:
Asia mikä on mietityttäny mua jonkin aikaa on, että onko parempi jättää sali käymättä jos on menossa illalla bilettämään? Kerkeekö elimistö korjaa itsensä vai aiheuttaako tuo vaan lisä vauriota?

---

No ei tiettykää. Must just paras reenata ennen uloslähtemistä kun tietää kuitenkin et seuraava päivä tulee lööbattua. Sillonhan tulisi 2 päivää taukoa reeneistä olettaen, ettet mene bileitä seuraavana päivänäkään salille. Toi mitään vaurioita aiheuta, riippuen toki siitä mikä tavoite. Mutta eniten "vaurioita" aiheuttaa se valvominen ja kovat kännit.

---


Mä yleensä pyrin ottaa juhlimisesta "kaiken irti", joten ihan suosiolla jätän juhlapäivänä treenit aika minimiin. Parin päivän tauko treeneistä ei aiheuta mitään ongelmia ja voihan sitä (ja kannattaakin) vetää pieni kävelylenkki sit seuraavana päivänä. Ei tulis mieleenkään vetää mitänä himo punttia ennen dokaus-iltaa (siis kunnon iltaa), mut ehkä mun itsetunto kestääkin moisen :D
[/q]

No, kaikkihan riippuu tavoitteista (haluaako tehä ylläpitävää, kiristyä vaiko kasvaa) ja myöskin siitä kuinka usein käy ulkona. Esimerkiksi jos käy vaikka joka viikonloppu ulkona ja tavoitteena olisi puntata 5 krt viikossa niin silloin ei mahtuisi muita vapaa päiviä noiden lisäksi.
Mäkin pyrin ottaa juhlimisesta kaiken irti, mutta ei se vaikuta mun samanpäivän treeneihin mitenkään. Miksi en voisi juhlia kunnolla jos olen aikaisemmin samana päivänä tehnyt 50minuutin punttitreenin? En tajua.
Tosin kyllä munkin itsetunto kestää moisen ja vaikkapa usean viikon tauon, tossahan vaan joku juuri kyseli sitä kehityksen kannalta.

Ton takia monet bileissä ravaavat ei pääsekkään ikinä hyvään kuntoon (oli se sit mitä tahansa) kun jätetään aina treenejä väliin kaiken maailman tekosyistä...millon pitää säästää energiaa bilettämiseen ja millon palaudutaan vklopun bileistä. Loppujen lopuksi käydään keskiviikkona ja torstaina salilla huokailemassa.

Ensin treenit, sit huvit. Ja kun on vkloppuna huviteltu, pitää siitä maanantaina maksaa veronsa.

[q]W, 9.4.2010 11:53:
Ton takia monet bileissä ravaavat ei pääsekkään ikinä hyvään kuntoon (oli se sit mitä tahansa) kun jätetään aina treenejä väliin kaiken maailman tekosyistä...millon pitää säästää energiaa bilettämiseen ja millon palaudutaan vklopun bileistä. Loppujen lopuksi käydään keskiviikkona ja torstaina salilla huokailemassa.

Ensin treenit, sit huvit. Ja kun on vkloppuna huviteltu, pitää siitä maanantaina maksaa veronsa.
[/q]

Tottahan tuokin varmasti monen "joka vkonloppu"-bilettäjän kohdalla, eikä siihen auta mikään muu kuin kunnon itsekuri. Sen takia mä yleensä suosittelen monille noita ohjattuja tunteja, koska siellä ei noin vain löysäillä. Harva jaksaa rääkätä itseänsä ominpäin niin, et laatta lentää. Ja kannattaa silti muistaa, ettei varmasti montaa bilettäjää kiinnosta seisoa peilin edessä päivästä toiseen, koska käsitys "hyvästä kunnosta" on kuitenkin aika suhteellinen.

[q]Zamfir:
---
William-78:
---
Zamfir:
paljonkohan tohon on tarvinnut popsii nappeja*ding**ding*varmaan 250kg ei varmaan riitä (hormooneja)*taputapu**yessir*

---

Täh! Taisit hiukan väärän kuvan ottaa tuomioille....tarkoitit kait tuota ylempää? *täh**dissaa*

no näkeehän sen nyt ihan selvästi et tässäkin on otettu hormooneja ihan kilo kaupalla niin kun siinä toisessakin käy viel sille ku sil yhel hurjal et pää pehmenee niin paljon et ei tiijä et mitä on tekemässä

[/q]

Kerrohan mistä sä tiedät et kuka on lyöny roinaa ja kuka ei?

[q]Dèja vu:
kertokaahan joku paljon maksaa sellaset rannetuet? siis ihan sellaset perusmallin tarroilla kiinnitettävät zydeemit.. rikoin toisen käden ranteeni hauiskäännössä pari viikkoo sitte ni vahingosta viisastuneena ajattelin et oliskoha aika hommata tuet että paikat kestää kasassa pikkasen paremmin*blush*tietty toinen keino olis vähentää kiloja raudasta, mut njääh..*nauru*
[/q]

http://www.voimaharjoittelu.net/product_info.php/name/Metal-Black-Line-ranneside-24/cPath/25/products_id/249

kannattaa hoitaa noi vammat kerralla kuntoon, ettei käy niinq mulle, et kaikki opitaan vaikeimman kautta

[q]W, 9.4.2010 11:53:
Ton takia monet bileissä ravaavat ei pääsekkään ikinä hyvään kuntoon (oli se sit mitä tahansa) kun jätetään aina treenejä väliin kaiken maailman tekosyistä...millon pitää säästää energiaa bilettämiseen ja millon palaudutaan vklopun bileistä. Loppujen lopuksi käydään keskiviikkona ja torstaina salilla huokailemassa.

Ensin treenit, sit huvit. Ja kun on vkloppuna huviteltu, pitää siitä maanantaina maksaa veronsa.
[/q] Juuri näin, ja se miten pitkään testot on alhaalla ison keiton jälkeen, ei olekkaa ihan päivä tai pari...

Miten vuorotyössä käyvät ihmiset saa mallattua puntteilun? Itellä kun ei millään meinaa voimat riittää työpäivinä käydä salilla, joten viikon saldoks jää vaa kaks käyntiä. Joskus aamuvuoron jälkeen jaksan kyllä käydä, mut iltavuoroa ennen ei oo mitään mahiksia. Ensinnäkin tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja toisekseen enhän mä jaksais tehdä mitään töissä, jos puntilla kävis ennen.

[q]Super-Kerttu, 13.4.2010 18:17:
---
UkeUke, 13.4.2010 16:17:
Miten vuorotyössä käyvät ihmiset saa mallattua puntteilun? Itellä kun ei millään meinaa voimat riittää työpäivinä käydä salilla, joten viikon saldoks jää vaa kaks käyntiä. Joskus aamuvuoron jälkeen jaksan kyllä käydä, mut iltavuoroa ennen ei oo mitään mahiksia. Ensinnäkin tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja toisekseen enhän mä jaksais tehdä mitään töissä, jos puntilla kävis ennen.

---


:D No eipä tohon paljoo varaa ehdotuksille jäänyt. Kokeileppa, et laitat sen kellon tuntia ennen soimaan ja kirmaat salille! Lupaan, et oot pirteempi duunissa salin jälkeen, kuin suoraan sängystä nousseena..

Vähän tekosyiltä kuulostaa noi sun selittelyt.. eli niskasta itseään kiinni vaan

Nim. aamulla klo 6.30 pyörällä töihin (7,5km), duunissa about 9h, sit pyörällä salille (8,5 km) ja sit salitreeni ja fillarilla himaan.. ja sama about joka päivä.. tehdään töitä kuitenkin varmaan sama määrä päivässä..sama kai se on milloin sinne salille menee..
[/q]
Ei nyt ehkä ihan tekosyitä, puhdasta laiskuutta kenties ja siihen lisättynä, että nautin nukkumisesta aivan liikaa! :D En siis ole aamuihmisiä ja nukkumaan käyminen venyykin aina sitten myöhään.

..ja kyllä, tehdään varmasti aika samat tuntimäärät, mutta kun tohon meidän kuntosalille ei saa mennä klo 21 jälkeen ja iltavuoro loppuu päivästä riippuen 21-24 ja vielä pisteenä i:n päälle kyseinen työ mitä teen (ravintolakokki) on aika raskasta jo sinänsä fyysisesti. Noh, lopetan nyt sit ruikutuksen ja meen heiluttelemaan rihmoja kerranki ku jaksaa.

[q]Super-Kerttu, 13.4.2010 20:31:
---
UkeUke, 13.4.2010 18:43:


Ei nyt ehkä ihan tekosyitä, puhdasta laiskuutta kenties ja siihen lisättynä, että nautin nukkumisesta aivan liikaa! :D En siis ole aamuihmisiä ja nukkumaan käyminen venyykin aina sitten myöhään.

..ja kyllä, tehdään varmasti aika samat tuntimäärät, mutta kun tohon meidän kuntosalille ei saa mennä klo 21 jälkeen ja iltavuoro loppuu päivästä riippuen 21-24 ja vielä pisteenä i:n päälle kyseinen työ mitä teen (ravintolakokki) on aika raskasta jo sinänsä fyysisesti. Noh, lopetan nyt sit ruikutuksen ja meen heiluttelemaan rihmoja kerranki ku jaksaa.

---


No jos kerran on vaan laiska, niin mitä sit valittamaan..

Ja btw mun mies on kokki (tai nykyään mesu) ja urheilee vielä enemmän ku mä..
[/q]
hmph.. eikö mun argumentit nyt toimi..*blush*

[q]UkeUke, 13.4.2010 18:43:
---
Super-Kerttu, 13.4.2010 18:17:
---
UkeUke, 13.4.2010 16:17:
Miten vuorotyössä käyvät ihmiset saa mallattua puntteilun? Itellä kun ei millään meinaa voimat riittää työpäivinä käydä salilla, joten viikon saldoks jää vaa kaks käyntiä. Joskus aamuvuoron jälkeen jaksan kyllä käydä, mut iltavuoroa ennen ei oo mitään mahiksia. Ensinnäkin tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja toisekseen enhän mä jaksais tehdä mitään töissä, jos puntilla kävis ennen.

---


:D No eipä tohon paljoo varaa ehdotuksille jäänyt. Kokeileppa, et laitat sen kellon tuntia ennen soimaan ja kirmaat salille! Lupaan, et oot pirteempi duunissa salin jälkeen, kuin suoraan sängystä nousseena..

Vähän tekosyiltä kuulostaa noi sun selittelyt.. eli niskasta itseään kiinni vaan

Nim. aamulla klo 6.30 pyörällä töihin (7,5km), duunissa about 9h, sit pyörällä salille (8,5 km) ja sit salitreeni ja fillarilla himaan.. ja sama about joka päivä.. tehdään töitä kuitenkin varmaan sama määrä päivässä..sama kai se on milloin sinne salille menee..

---

Ei nyt ehkä ihan tekosyitä, puhdasta laiskuutta kenties ja siihen lisättynä, että nautin nukkumisesta aivan liikaa! :D En siis ole aamuihmisiä ja nukkumaan käyminen venyykin aina sitten myöhään.

..ja kyllä, tehdään varmasti aika samat tuntimäärät, mutta kun tohon meidän kuntosalille ei saa mennä klo 21 jälkeen ja iltavuoro loppuu päivästä riippuen 21-24 ja vielä pisteenä i:n päälle kyseinen työ mitä teen (ravintolakokki) on aika raskasta jo sinänsä fyysisesti. Noh, lopetan nyt sit ruikutuksen ja meen heiluttelemaan rihmoja kerranki ku jaksaa.
[/q]

Toi vuorotyö on kyl sellanen asia joka oikeasti syö jaksamista muissa askareissa. Olin aikoinaan tehtaalla vuorotöissä, eikä siitä punttisalilla käymisestä oikein meinannut tulla mitään ihan sen takia kun ei vain jaksanut. Tämä on varmasti myös ihmisestä kiinni. Toiset kykenee ja toiset ei.

Nykyään teen päivätöitä ja rutiinin omaisesti meen lähes aina töiden jälkeen salille tai lenkille. Vielä kun jaksais alkaa heräämään puolitoista tuntia aikaisemmin niin aamulenkki tekisi terää. Mutta olen erittäin huono aamuihminen.

[q]discopöllö:
Pakkotoistossa on paljon huonoa ja jotain hyvääkin[/q]
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voitko luetella niitä huonoja puolia (ja miksei hyviäkin)

[q]Mielestäni parhaat neuvot saa liikunta-alan ammattilaisilta. Varsinkin jos on aloittamassa treenaamista kannattaa uskoa ammattilaisen sanaa ennemmin kuin foorumeita tai himotreenaajia.[/q]
Nettiä selatessa kannattaa aina muistaa pitää se paskasuodin päällä (ettei kaikkea mene uskomaan). Mutta kyllä sieltä pakkotoistolta löytyy vaan niin pirun hyviä vinkkejä ja neuvoja.

Ammatilaisilta saa varmasti hyviä neuvoja, mutta kyllä mä ennemmin kuuntelen jotain kokenutta bodaria salilla (ja netissä), kuin jotain kynistä, jolla on joku hieno titteli ;-)

[q]Ja esimerkiksi W.n kommentti lihakset täynnä lihakset tyhjänä!? Mitä paskaa! Siinä ei ollut faktaa yhtään, vaan johtopäätöksiä heitelty omista tuntemuksista.[/q]
Ite oon huomannu kyllä saman. Jos on syöny huonosti, nii lihakset ”tyhjenee” ..sitten kun saa kunnolla mättöä, niin sitte taas ”turvotaan”.

[q]UkeUke, 13.4.2010 16:17:
Miten vuorotyössä käyvät ihmiset saa mallattua puntteilun? Itellä kun ei millään meinaa voimat riittää työpäivinä käydä salilla, joten viikon saldoks jää vaa kaks käyntiä. Joskus aamuvuoron jälkeen jaksan kyllä käydä, mut iltavuoroa ennen ei oo mitään mahiksia. Ensinnäkin tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja toisekseen enhän mä jaksais tehdä mitään töissä, jos puntilla kävis ennen.
[/q]

Ite tykkään aina käydä ennen ilta/yövuoroja puntilla.
Ainoo mikä vähän verottaa, ni jos on 12h yövuoroja 19-07, eikä saa sen jälkeen kunnolla
nukuttua ni on vähän nihkeetä vääntää varsinkin isoja rautoja.
Aamuvuorot taasen kun on 12h pituisia 07-19, niin käyn mielummin ennen töitä, about siinä klo 05
salilla, koska töiden jälkeen on ihan liian väsynyt.
Mut onneks suurin osa työvuoroista alkaa klo15.00, joka on ihan optimi aika omalle kropalle käydä sitä ennen.

Ja jos tuntuu ettet jaksa töissä treenin jälkeen, niin ei oo pakko vetää joka kerta sarjoja tappiin asti
verenmaku suussa.

Heität nyt vaan kaikki selitykset roskiin ja meet sinne salille. Herätyskellot soimaan jne. Ei se oo mitään rakettitiedettä.

Vuorotyössä risoo eniten se, että kellonaikaan sidotut lajitreenit jää jatkuvasti väliin, kun sattuu työvuoroa huonosti päälle tai muuten kellonajat menee pieleen.

Puntille ja lenkille taas kerkiää milloin vaan, kyse on lähinnä omasta jaksamisesta. Vuorotyötä jaksaa paremmin kun treenaa, ja treenaamiselle löytyy yleensä aina aikaa.

Meillä on duunin puolesta ihan hyvä peruspunttis, ja siellä tulee käytyä työkavereitten kanssa. Lenkkeily taas on sellasta, että se ei katso aikaa eikä paikkaa, tota kaivaria voi lähteä kiertämään vaikka keskellä yötä jos huvittaa.

Eniten korpesi maksaa brassijutsutreeneistä monta kybää kuussa ja sit jättää ne kolme viikkoa putkeen väliin kun oli iltavuoroa listassa just niinä päivinä. Nyt se on sitten jäänyt ja tilalle tullu satunnainen sparrailu, lenkkeily ja punttis.

[q]terraluna, 6.4.2008 12:51:
Onko kellään kokemuksia Lady Linen saleista? Etenkin Larun Lady Line kiinnostais.

Kallistahan siellä on käydä kun pitää maksaa kuukausimaksu ja sitoutua jäseneksi pitkäksi aikaa. Vois kuitenkin kuvitella et ei oo samanlaista ruuhkaa kuin esim. SATS:in ja Motivuksen saleilla. En kestä sitä et joka laitteella on 3 ihmistä jonossa ja sit samalla viel joku mamma pitää 5 minuutin huilia laitteessa istuen.

Mitä kaikkea se kuukausimaksu pitää sisällään? Mitkään salin sponsorijuomapullot ym. tilpehööri ei kiinnosta, mut jos tohon hintaan saa vaikka kunto-ohjelman tai muuta neuvontaa jne.
[/q]
En tiä Larusta mutta Tampereen salilla viihdyn. Kk-maksu on 54e, mutta nuohan vaihtelevat paljonkin - kaverillani joka liittyi hieman myöhemmin maksu on 64e, ja eri paikkakunnilla tietysti eri hinnoittelu. Hintaan sisältyy kuntosali, jumpat, solarium, ja todella hyvä neuvonta. Aina tarpeen vaatiessa voi varata ohjaajalta vartin, jolloin tehdään vaikka uusi ohjelma tai voi kysyä mistä tahansa mieltä askarruttavasta. Olen aiemmin tottunut rähjäisiin kellarisaleihin niin tuo kaikki pikku luksus - pukuhuoneessa vartalovoiteet ja muotovaahdot valmiina, hierovat tuolit chillailuhuoneessa, henkilökunta joka ihmettelee jos en ilmaannu maanantain combatiin - tuntuu varsin ylelliseltä. Koska sali on aika uusi, avattu joulukuussa, on kävijöitä aika vähän. Jumppiin ei koskaan tarvitse varata aikaa ja salilla pääsee ruuhka-aikaankin mukavasti laitteille. En osaa yhtään sanoa paljonko kävijämäärä kasvaa esim. vuoden sisällä, sen näkee sitten. Yksi asia mistä pidän on se, että kävijäkunta näyttää olevan ympäristön yritysten toimistotyöntekijöitä; siellä käy nuorien ja timmien typyjen lisäksi paksuja tanttojakin. Näin aloittelijana oon tavallaan tyytyväinen etten ole aina se hitain ja lihavin ja huonoiten pukeutunut - ei niin että kovin paljoa näille antaisin painoarvoa muiden kohdalla, mutta omalla kohdalla jostain kumman syystä vaikuttaa. Salilla on myös todella vähän peilejä: ei aerobic-huoneessa, ei punttiksella, ei vessoissa. Pukuhuoneessa on sen verran että näkee mihin suuntaan hiukset föönaa. Jännä yksityiskohta mielestäni, joidenkin liikkeiden tarkistamiseen olisi peili ihan kiva mutta kai jotkut kokevat ne tavallaan ahdistavina.

Näin siis meillä, tarkista toki miten faktat pätee Laruun. Paras tietty on kun menet viiden aikoihin tutustumiskierrokselle.

edit. Ai niin, tuolla kortilla saa käydä K-saliryhmän saleilla ympäri Suomea. Ihan hyvä ominaisuus.

edit2. Niin ja kysy tarkasti miten siitä jäsenyydestä pääsee eroon. Kortin voi vuokrata toiselle vaikka loman ajaksi, ja sen voi lopuksi myydä. En ole ehdoista ja käytännöstä perillä.

edit3. Eilen käydessäni bongasin salista ensimmäisen peilin. :)

[q]Timce, 11.2.2007 22:45:
Kai se pitää aloittaa treenaaminen, jos haluaa kesäksi edes jonkinlaiseen rantakuntoon. Kertokaa miten sitä kannattais syödä (kalorit/pvä), että sais ghetto-bootyn/tekno-mahan pois, mutta samalla pitäis saada lisää lihasmassaa. :)
[/q]
Ei sun tarvii

(Quote:smithkyykkyä en ole ikinä suosinut.. vapaalla vaan.. oikeastaa kehonrakentaja ei tee mavea ja kyykkyä koska tavoitteena on kapeä keskivartalo ;D)

!!!!!Kehonrakentaja kyllä tekee juurikin kyykkyä ja mavea. En ainakaan itse tunne yhtään kilpailevaa kehonrakentajaa, joka ei vannoisi juuri näiden liikkeiden nimeen!!!!!!

O