Nykypäivän trance

Back to musiikki O


Jaa-a... en seuraa oikein trancekekkereitä... tuli ny toi vaan mieleen ku satun samalla paikkakunnalla asumaan missä oli noi kekkerit :)

Ite viimeksi oon kuullu TRANCEa ;) viimeks olisko ollu melkein vuos sitten ku Sean Tyas oli Hämeenlinnasssa. Ja hitto kyllä olikin mahtavaa. Ja sinne lähdin nimenomaan siksi että tiesin että hän soittaa sellasta mitä harvoin täällä kuulee, ja halusin oikeesti kuulla pitkästä aikaa TRANCEa ;) bileissä. Nii joo ja olihan Aly & Fila Colorsissa viime joulukuussa, sieltä tuli kans oikeinkin napakkaa saundia. Mut oikeesti aika vähissä noi on.


Kyllä mä tiedän että genret kehittyy. Mut siinä vaiheessa kun suurin osa trancen isommista...


Tosiaan en oo seurannu ite trancee ollenkaan... katoin vaan ton youtube klipin...

Valitettavaa jos jokainen käyttää elektro saundeja biiseissään... oon ite huomannu saman ilmiön myös valitettavasti genreissä mistä ite pidän... eletro pörinöitä pitää tunkee jokapaikkaan ja noita dubstep kohtia...

Epi, meetkö mun kaa naimisiin ? <3

Mut joo, tuossahan omatkin ajatukset tuli tiivistettynä aika hyvin. Hirveesti ei oo kyllä lisättävää. Paitsi että kun tuosta "nykytrance"-osiosta mielestäni jäi puuttumaan menevämmät biisit, ni laitetaan nyt tuohon vielä muutama sellanen trancebiisi jotka on tätä päivää mutta joissa on just noita viboja mitä epi tuossa kuvaili aiemmin.

http://www.myspace.com/pharmacymusic/music/songs/jonathan-allyn-daybreakers-84747352


(vähä paska äänenlaatu, pahoittelut)



edit: no, tietty noita mun laittamia biisejä voidaan kutsua myös kiksuksi.

On nykytrancessakin toivoa.
Esim coldharbour on aika lupaava genre, vaikka aika paljolti paskaa kiksuu senkin nimellä on tuotettu.
Kyseessä fuusiogenre melodisen(ja joskus vokaalisen) tranan ja ysäri tranan välillä.

Oma intoutuminen on menny enemmän nykyään berliiniteknon, deep-, circuit- ja techhousen suuntaan, kun kaikista noista löytyy joskus aikalailla yhtä mielenkiintosia biitti kuviota, elementtejä ja melodioita, kun vanhassa tranassa. Yleensä sieltä löytyy enemmän trancemaista kamaa, kun miltään kiksu dj:ltä.

Mut pakko myöntää, että vikat parivuotta oon ollu niin ulkona trancesta, etten ees tiedä mitä bileissä enää soitetaan(viimeks käyny trancebileissä syksyllä 2010).

Eipä ole kanssa trancebileissä tullut juurikaan käytyä enää pitkään aikaan. Tuli kyllästyminen, kun koko ajan tuntui kuulevan tusinatrancea, jotka kuulostivat samalta sekä samaa kaavaa toistavia. Melodinen trance vokaaleilla tai ilman uppoaa, samaten tarpeeksi menevä ei perus kiksu.

Kai sitä alkaa tulla selektiivisemmäksi vuosien saatossa. Seuraavat bileet varmaan trancen saralla on ensi vuoden Mayday mahdollisesti. Ainakin viime käynnillä Arenalla tuli kivaa soundia ainakin Van Dykiltä.

Nykyinen trance olisi ollut jokunen vuosi takaperin house/tech house..

On nykytrancessakin toivoa.


Oma intoutuminen on menny enemmän nykyään berliiniteknon, deep-, circuit- ja techhousen suuntaan, kun kaikista noista löytyy joskus aikalailla yhtä mielenkiintosia biitti kuviota, elementtejä ja melodioita, kun vanhassa tranassa. Yleensä sieltä löytyy enemmän trancemaista kamaa, kun miltään kiksu dj:ltä.



Kyllä, ja sittenhän on vielä tämä Neo-Trance :D

Eniten minusta tässä tulee ongelmaksi ylitarjonta. Suurin osa kurasta pääsee pintaan ja julkaisuja tulee sitä tahtia, että hyvien löytäminen käy jo päivätyöstä. Kyllähän joskus sentään löytyy hyviä biisejä kauniilla melodioilla, mutta on se tuuripeliä, kun massa on tuota pörinää/elektro/Tiestonpikkurillitrancea. Ongelmana minusta lähinnä onkin miten löytää nuo helmet.

Onneksi Anjunalla on tullut omaan makuun olevia julkaisuja, kuten Oceanlab. Joskus noihin törmää vahingossa. Ja onhan se totta, mitä Epicuros sanoi. On ne tietyt asiat sinne takaraivoon iskostettu todella kovaa, eikä siinä mitään vikaa ole, jos pystyy kuitenkin katsomaan objektiivisesti musaa. Kukapa ei peilaisi musaa osin nuoruusmusansa kautta. Sama se tulee olemaan tällä sukupolvella edessä. Heille iskostuu vaan toisenlainen soundi päähän peruskamana.

Itse huomannut hyvin viime aikoina ympyrän alkavan sulkeutua. Konemusa innostus alkoi nuorena ja yksi ekoista ostoksista oli Thunderdome IV ja joku Rotterdamin kokoelma. Sitten tuohon soundiin kyllästyi ja kuvaan tuli trance (Behind The Eye, XL Chapter 4 etc). Nyt taas olen palannut juurilleni hardcoren maailmaan. Ilokseni hc on kehittynyt eteenpäin ja nykyään siinä enemmän ideaa ja melodiaa kuin alkuaikojen lekassa. Eli ei se evoluutio pakosti pahasta ole. Tosin mikrogenrejen lanseeraaminen sotkee vaan pakkaa minusta.

Nykyinen trance olisi ollut jokunen vuosi takaperin house/tech house..

millasta trancee meinaat?
Nykyään on kanssa esim "dutch house"(uus temi mulle, mutta on 1 niistä genreistä mitä oon circuit-bileissä kuullu), mikä on käytännössä melodisia powertrance melodioita groovaavan housen päällä


---
Jos musiikin nyt onnistuis jotenkin ylipäätänsä "näkemään objektiivisesti" niin sehän on niin laaja skaala genrejä ja niiden subgenrejä ja jokaisen niiden sekoittamista ja taas niistä syntyneitä genrejä, et eihän täs oikeastaan voi, kuin olla iloinen. Nehän vaan tuo "jokaiselle jotain". :)

Mun mielestä kaikki on ihan okei, kunhan originaaleja taitajia ja niiden edustaman genren nimeä ei tuhrata kutsumalla jotain uutta, mikä ei edes muistuta alkuperäistä, samaksi genreksi. Tiesto tuli tunnetuksi trance dj/artistina ja siksi olisi hyvä pyrkiä vaihtaa (ainakin noiden mainosten ja uusien biisien perusteella) ihan pissisten pörinä-dj:ksi, joka soittaa milloin mitäkin. Ilmeisesti enimmäkseen nykyään tota pörinää (?). Taitaa siltä viel noita Search of Sunrisejakin tulla ulos, mitkä varmaan on itse nyky trancea, mikä taas sekoittaa pakkaa. Eli onks se nyt sit pörinä vai trance dj vai mikä?

Mä taisin vaan väsyneenä ylireagoida noihin esimerkkeihin, koska en mä usko, että kukaan "alan" ihminen todella kutsuisikaan noita laitettuja esimerkkejä tranceksi, vaan biiseiksi, mitkä nyt vaan edustaa "jotain muuta" ja mitä soittaa nyt mm. dj, joka joskus ainakin soitti bileissä trancea. Ehkä tos taustal vaan piilee ajatus siitä nyt, kun näitä uusia sukupolvia luonnollisesti tulee, niin yllättävän salakavalasti ja nopeasti ne käsitteet voivat muuttua. Vois oikeesti melkein pitää gallupia nuoremmilta, et mitä genreä kukin näistä pörinä dj:stä edustaa: a) elektrohouse b) trance c) joku muu, mitä? :D Aika sen sit näyttää, et mikä tyyli kantaa ja mitä nimeä.

Itseasias oliko se nyt Hybridin haastattelu joskus aikoinaan Jyrkissä, missä puhuivat, että genret tulee ja menee ja sit ne tulee takas uudestaan ikäänkuin kiertäen. Esim. "UK HardHouse oli 12+ vuotta sit kova sana ja kohta se on taas." No ainakin mä toivoisin kuulevani taas sellaista iskua, mitä Sundissentialit, Tidyt, Franticit ja viimeks mr. A ja Pietari heitti Illusions 15v bileis soittivat. Mitä itseasias just Stone Coldilta näyttää löytyvän, tsek it out! . Enemmän just uskollista kamaa vanhalle tyylille. Jää siis nähtäväks, et tuleeko se takas (jos tulee edes) samanlaisena vai sit UK HH 2.0-versiona tjsp.

Turhaa noita genrejä liian anaalisesti katsoa, kun oikeestaan joka djllä on kuitenkin niin oma tyylinsä ja tapansa sekottaa niitä elementtejä, mitä on tarjolla.
Mut kyllä se tietty välillä harmittaa, että trance/kiksu/"pörinä"(ei mitään hajuu millasta soundii meinaat) nähdään samana asiana. Se aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun sanomalla, että kuuntelen trancea tarkotan jotain ihan muuta kun se toinen kuulee(ihmiset on mm lähes loukkaantunu, kun on nähny mun ilmeen niiden laittaessa soimaan uusimman "emma hewitin"[mistä lähtien trancessa laulajan nimi kiinnostaa enemmän, kun tuottajan?]).

Veikkaan, että kaikki noi genret tulee uudestaan uusilla mausteilla tulevina sekotuksina, jotka sopii sen ajan äänimaailmaan. Siis joku electro tuli electrohousena.


Itseasiassa tuli huomattua sama asia muutama vuosi sitten ja kummasti sitä löysi itsensä aina jostain sivusta - gännisä. Kohtalokavereita löytyy! :D

----


Mut anyway useat vähättelevät huutelut täällä klubbarissakin siitä, et esim. Pacifiqueissa soi NRJ-henkinen musa tai "skene/musa ei ole samanlaista, kuin ennen oli" ja yleinen katkera valittaminen on aikasta turhaa niin kauan, kun nuoret pysyy nuorina ja vanhemmat jatkaa vanhenemistaan. Ei se nuoruus tule takaisin, mutta matkustaminen kannattaa ja Berliini pelkästään on täynnä aivan jäätäviä kemuja x)

Tosiaan ulkomailta löytyy vaikka mitä. mulla myös iän lisääntyminen aiheuttaa sitä, että ei tee mieli ihan joka tusinabileisiin vaan mieluummin lähtee just vaikka ulkomailla ja bilettää kerralla koko kuukauden edestä =D
Suomessa noi venueiltamat menee aina siihen, että notkun baaritiskillä ja kulutan omaisuuden vodkaan ja lonkeroon. Tietty välillä myös harrastaa tollasia juttelubileitä, mut tusinabileissä harvemmin tulee ees huomattua vaikka musa olis mahtavaa.


---

Itseasiassa tuli huomattua sama asia muutama vuosi sitten ja kummasti sitä löysi itsensä aina jostain sivusta - gännisä. Kohtalokavereita löytyy! :D

----


Mut anyway useat vähättelevät huutelut täällä klubbarissakin siitä, et esim. Pacifiqueissa soi NRJ-henkinen musa tai "skene/musa ei ole samanlaista, kuin ennen oli" ja yleinen katkera valittaminen on aikasta turhaa niin kauan, kun nuoret pysyy nuorina ja vanhemmat jatkaa vanhenemistaan. Ei se nuoruus tule takaisin, mutta matkustaminen kannattaa ja Berliini pelkästään on täynnä aivan jäätäviä kemuja x)
---

Tosiaan ulkomailta löytyy vaikka mitä. mulla myös iän lisääntyminen aiheuttaa sitä, että ei tee mieli ihan joka tusinabileisiin vaan mieluummin lähtee just vaikka ulkomailla ja bilettää kerralla koko kuukauden edestä =D
Suomessa noi venueiltamat menee aina siihen, että notkun baaritiskillä ja kulutan omaisuuden vodkaan ja lonkeroon. Tietty välillä myös harrastaa tollasia juttelubileitä, mut tusinabileissä harvemmin tulee ees huomattua vaikka musa olis mahtavaa.


Olen muuten huomannut aivan saman. Mieluiten sitä suuntaa ulkomaan bileisiin nykyään.


Tosiaan ulkomailta löytyy vaikka mitä. mulla myös iän lisääntyminen aiheuttaa sitä, että ei tee mieli ihan joka tusinabileisiin vaan mieluummin lähtee just vaikka ulkomailla ja bilettää kerralla koko kuukauden edestä =D
Suomessa noi venueiltamat menee aina siihen, että notkun baaritiskillä ja kulutan omaisuuden vodkaan ja lonkeroon. Tietty välillä myös harrastaa tollasia juttelubileitä, mut tusinabileissä harvemmin tulee ees huomattua vaikka musa olis mahtavaa.


Bileitä muilla paikkakunnilla kandee myös kokeilla. Mulla ainakin oli tosi hauskaa Säteissä Hämeenlinnassa viime viikonloppuna.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=297002&type=dl


90-luvulla heränneenä ja 2000-luvulla soittaneena tuotettiin -07 omaa näkemystä transsista.

Eniten minusta tässä tulee ongelmaksi ylitarjonta. Suurin osa kurasta pääsee pintaan ja julkaisuja tulee sitä tahtia, että hyvien löytäminen käy jo päivätyöstä. Kyllähän joskus sentään löytyy hyviä biisejä kauniilla melodioilla, mutta on se tuuripeliä, kun massa on tuota pörinää/elektro/Tiestonpikkurillitrancea. Ongelmana minusta lähinnä onkin miten löytää nuo helmet.


Toi on aivan totta että tämänpäivän massatuotannolla uniikin biisin löytäminen on välillä kovan työn takana, myös muuallakin kuin konemusiikin saralla. Toisaalta sitten taas myös sellasta "perushyvää" soundia tulee paljonkin ilmaan ja monesti myös kun pongaa jonkun uuden tai ainakin itselleen vieraan artistin niin ostoskoriin pompsahtaa kertaheitolla useampikin biisi. Täytyy myös sanoa että jollain tavalla itse nautinkin tuosta pongailusta ja sen vuoksi koitan pitää beatportin/cloudien seurannassa olevien artistien määrän kohtuu pienenä :)


---
Eniten minusta tässä tulee ongelmaksi ylitarjonta. Suurin osa kurasta pääsee pintaan ja julkaisuja tulee sitä tahtia, että hyvien löytäminen käy jo päivätyöstä. Kyllähän joskus sentään löytyy hyviä biisejä kauniilla melodioilla, mutta on se tuuripeliä, kun massa on tuota pörinää/elektro/Tiestonpikkurillitrancea. Ongelmana minusta lähinnä onkin miten löytää nuo helmet.

---


Toi on aivan totta että tämänpäivän massatuotannolla uniikin biisin löytäminen on välillä kovan työn takana, myös muuallakin kuin konemusiikin saralla. Toisaalta sitten taas myös sellasta "perushyvää" soundia tulee paljonkin ilmaan ja monesti myös kun pongaa jonkun uuden tai ainakin itselleen vieraan artistin niin ostoskoriin pompsahtaa kertaheitolla useampikin biisi. Täytyy myös sanoa että jollain tavalla itse nautinkin tuosta pongailusta ja sen vuoksi koitan pitää beatportin/cloudien seurannassa olevien artistien määrän kohtuu pienenä :)


Puhut ihan täyttä asiaa, noinhan se kyllä menee ja todellakin pätee joka genreen. Asiaa hankaloittaa, kun en trancea ole paljoa seurannut viime aikoina, mitä nyt lehdistä arvosteluja lukenut. Jos oikeasti missä tahansa genressä meinaa pysyä mukana, on se työlästä.

Podcastit on kanssa mainioita uusien artistien bongaukseen.


---

---
Eniten minusta tässä tulee ongelmaksi ylitarjonta. Suurin osa kurasta pääsee pintaan ja julkaisuja tulee sitä tahtia, että hyvien löytäminen käy jo päivätyöstä. Kyllähän joskus sentään löytyy hyviä biisejä kauniilla melodioilla, mutta on se tuuripeliä, kun massa on tuota pörinää/elektro/Tiestonpikkurillitrancea. Ongelmana minusta lähinnä onkin miten löytää nuo helmet.

---


Toi on aivan totta että tämänpäivän massatuotannolla uniikin biisin löytäminen on välillä kovan työn takana, myös muuallakin kuin konemusiikin saralla. Toisaalta sitten taas myös sellasta "perushyvää" soundia tulee paljonkin ilmaan ja monesti myös kun pongaa jonkun uuden tai ainakin itselleen vieraan artistin niin ostoskoriin pompsahtaa kertaheitolla useampikin biisi. Täytyy myös sanoa että jollain tavalla itse nautinkin tuosta pongailusta ja sen vuoksi koitan pitää beatportin/cloudien seurannassa olevien artistien määrän kohtuu pienenä :)
---


Puhut ihan täyttä asiaa, noinhan se kyllä menee ja todellakin pätee joka genreen. Asiaa hankaloittaa, kun en trancea ole paljoa seurannut viime aikoina, mitä nyt lehdistä arvosteluja lukenut. Jos oikeasti missä tahansa genressä meinaa pysyä mukana, on se työlästä.

Podcastit on kanssa mainioita uusien artistien bongaukseen.


Eipä ole juurikaan noita podcasteja tullu tilailtua kun haluan vielä setitkin pongata :) Täytyy vielä lisätä että pääsääntöisesti nykyään en enää myöskään halua ostoskoriini biisejä joita olen pongannut jonkun muun seteissä, ja pyrin myös jos vain mahdollista kuuntelemaan biisin kokonaisuudessaan esim. youtubesta ennen ostosta. Siitä huolimatta kuitenkin paljon tulee vieläkin ostettua myös sellasia biisejä joita ei juuri koskaan tule edes soiteltua. Tämänpäivän trancesta olen kanssa jo totaalisen ulkona, kun se mielestäni ei edes trancea enää ole.

<3


No voi fan Eerik mikä tähtisade-kuva ;) ,kiitos !

Mä tuun aina muistaan sen ku eräissä Kaapelitehtaan bileissä Smack my bitch up vaihtui TADAA yhtäkkiä humps Lifteriin. The what. The LOL.

Tästä vähän perspektiiviä aiheeseen:


O