Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

Yhyy, mä tahtoisin asentaa Lepardin mun Macbookkiin, mut asema jotain renklaa eikä lue dvd:tä
Mitä mää teen, ei o takuuta ja huolto ottanee melko suolasen siivun duunarin liksasta? Onks kukaan testannu mitään noita puhdistuslevyjä tjsp, tai mahtaisko tonne koloon uskaltaa vaan puhaltaa paineilmaa semmosesta pullosta?

[q]whispering, 3.2.2010 21:50:
---
Yallu, 3.2.2010 15:29:
Jostain kumman syystä lähes aina eniten prosessoritehoja syövä prosessi..

---

Mulla vie nyt kotikoneessa 28MB (internet security 2010), työkoneessa vei 55MB (anti virus 2009 tjsp). Kummassakin koneessa toi on sen pari prosenttia muistista. Ja prosessori tehoja ei vie ku satunnaisesti.
[/q]

seiskassa pääprosessi pelkästään vie 210MB (enemmän kuin ff miljoonalla tabilla) ja lisäks tolla on kymmenkunta muutakin prosessia. 2010 on varmaan tosi kiva, mutta miten sen paremmuuteen vois luottaa fs:n historialla. Hirveetä caccaa. Oma valinta on Kaspersky jo parin vuoden ajan.

Mutjoo, offtopic tää on tätä PC paskaa taas mitä ei mäkillä tarvi ajatella (jos haluaa ummistaa silmänsä) :(

[q]siveys, 2.2.2010 20:42:
Varaudu siihen, että ne macit hajoaa ihan siinä missä ne PC:tkin. Macin perustakuu on yksi vuosi, mutta maksamalla 250e voit laajentaa maccisi takuun kolmeen vuoteen. *klip*[/q]

Jos en nyt ihan väärin tulkinnut Applen markkinointijargonia niin tuolla 250 eurolla ei saa edes Onsite-takuuta? 3v Onsitea saa pikaisen vilkaisun perusteella esim. HP:lle ja Lenovolle alle 150 eurolla.

edit: Kyllä tuolla näköjään puhutaan myös Onsitesta, hukkui kaiken "award-winning"-hehkutuksen sekaan.

[q]Macci eroaa peruskäyttäjän näkökulmasta kuitenkin yhdellä tavalla oleellisesti PC:stä. Kun ostat MacBookkisi kanssa 269 eurolla Time Capsulen (1T) hoituu koneesi varmuuskopiointi käytännössä automaattisesti ja koneen hajotessa voit palauttaa uuden koneen näistä varmuuskopioista sellaiseen kuntoon kuin missä edellinen kone oli viimeksi kotona käydessäsi. Näistä varmuuskopioista saa myös dokumenttien vanhat versiot ja vahingossa poistetut tiedostot takaisin ilman, että tarvitsee soittaa nörttiarmeija paikalle.[/q]

270 euroa on aika iso hinta verkkokovalevystä, jossa ei ole RAIDia tai muuta peilausta. Windows 7:n backupit saa ajettua samalla tavalla automaattisesti usb-kovalevylle tai verkkoon. Käyttöjärjestelmästä saa myös tehtyä system imagen samaan syssyyn ja pahimman varalta restore cd/dvd:n.

Tästä nyt vaan esimerkkinä vaikkapa Buffalo Linkstation Duo <240e (peilattuna 500GB tilaa). Ei löydy suoraa wlania (tähänkin löytyy tuotteita), mutta jos kotona on jo se wlan-boksi jossain nurkassa niin tämä siihen viereen puksuttamaan.

Saattoi vähän eksyä ohi aiheen, mutta jotenkin vaan pistää silmään noi summat joita maailmanpelastajista pyydetään.

[q]tbo, 3.2.2010 22:23:
aika moni peeceekäyttäjäkin osaa sen bäkappaamisen, ei se mäkki ihmisestä tyhmää tee vaikka elämää helpottaakin.
[/q]
Mä en oikeasti ymmärrä mistä sä revit näitä relevantteja heittojasi. Kysymys ei ole siitä onko joku tyhmä tai osaako joku tehdä backupit. Kysymys on mun nähdäkseni pääasiassa siitä millainen backup-ratkaisu sopii kokonaisuutena parhaiten kunkin ihmisen tilanteeseen.

Kun mä vertasin tuntemiani vaihtoehtoja ja sitä mitä tiedän Annakinsista niin musta tuntui aika selvältä, että Time Capsule on hänen tapauksessaan paras vaihtoehto. Kyse ei ole siitä, että Annakins olisi tyhmä vaan nimenomaan päinvastoin.

Annakins on ehdottomasti yksi älykkäimmistä ihmisistä joita mä tunnen. Nimenomaan tästä syystä olisi mun mielestäni vähintäänkin typerää, että Annakins käyttäisi aikaansa vaihtoehtojen tarkkaan tutkiskeluun, ylimääräisten softien asenteluun, backuppien miettimiseen, ulkoisen kovalevyn irrottelemiseen tai pennin venyttämiseen.

Mä ymmärrän, että sä ajattelet aivan eri tavalla ja tiedän, että myös Annakins näkee tän asian eri tavalla kuin minä. Mä olen itsekin lähtöisin perheestä, jossa asuntolainan lyhennyksien loputtua otetaan toinen asuntolaina sijoituskämppää varten, että rahat olis "älykkäästi sijoitettu" ja voitaisiin jatkaa sitä samaa alennusten perässä juoksemista ja pennin venytystä mitä aina ennenkin oltiin tehty.

Mulla meni todella pitkään irrottautua tästä ajattelutavasta ja vanhemmatkin alkoi heräämään tilanteeseen vasta kun vakava sairaus pysäytti ajattelemaan mikä tässä elämässä oikeasti on merkityksellistä. Mä en todellakaan sano, että säästeliäisyys olisi paha asia, mutta jos siitä tulee itse tarkoitus sen sijaan, että se olisi väline mahdollistaa elämän isojen asioiden tekemistä ja kokemista niin ollaan mielestäni väärällä polulla.

Tämän sanottuani mä voin seistä mun sanojeni takana ja luvata maksaa Annakinsille jokaisen pennin mikä sen mielestä siinä Time Capsulessa on ylimääräistä hintaa suhteessa tavalliseen ulkoiseen kovalevyyn. Mä uskon, että se on Annakinsin tapauksessa sen arvoista.

[q]Jos kellä tahansa on varaa heittää viissataa kamaan jota ei tarvii, niin mä voin vaikka pistää tilinumeroni jonne sen voi laittaa, lupaan et ne rahat menee varmasti hyödyllisempään käyttöön.
[/q]
Tarkoittaako tämä hyödyllisempi käyttö kenties vaikkapa sitä, että ostat itsellesi ruokaa voidaksesi kontribuoida yhteiskunnalle lisää tällaisia relevantteja, älykkäitä ja valaistuneita kommentteja?

[size=6]PS. Anteeksi. Mulla on ongelmia. Teidän ei onneksi tarvitse katsella niitä enää montaa päivää.[/size]

[q]andi--, 4.2.2010 00:50:
Jos en nyt ihan väärin tulkinnut Applen markkinointijargonia niin tuolla 250 eurolla ei saa edes Onsite-takuuta? 3v Onsitea saa pikaisen vilkaisun perusteella esim. HP:lle ja Lenovolle alle 150 eurolla.

edit: Kyllä tuolla näköjään puhutaan myös Onsitesta, hukkui kaiken "award-winning"-hehkutuksen sekaan.
[/q]
http://www.apple.com/fi/support/products/proplan.html

On-site tuen saa näköjään Applelta vain pöytäkoneille. Läppärit on postitettava tai vietävä huoltopisteeseen. Onhan se tietenkin ikävää, että joku ei tule läppäriä hakemaan, mutta aika harvoin läppäreiden ongelmat, jotka ei puhelimessa ratkea on mun ymmärtääkseni korjattavissa paikan päällä.

Itselleni tuli uutena infona tuon nopeasti lukaistuani se, että tuo koneelle ostettu takuu kattaa automaattisesti myös oheislaitteet, kuten tukiasemat ja time capsulet. Sen jo tiesinkin, että koneensa voi huollattaa kaikissa maissa, joissa Applella on myyntipisteitä.

En ole erityisen tarkkaan tutustunut muiden valmistajien takuulaajennuksiin, joten jos jollakin on tästä valmiiksi tietoa niin kiinnostaisi kyllä kuulla miten kenttä on liikkunut viime vuosien aikana kun itsellä ei enää ole ollut motivaatiota vertailla ja tutkiskella ihan hyvin vuoksi :) Erityisesti jos joku Ons-site takuu tarjoaa vastaavan laitteen käyttöön huollon ajaksi (pienasiakkaille) niin olisin erittäin kiinnostunut asiasta.

[q]270 euroa on aika iso hinta verkkokovalevystä, jossa ei ole RAIDia tai muuta peilausta.
[/q]
No mä olen ymmärtänyt, että laite on tarkoitettu langattomaksi reitittimeksi ja langattomasti toimivaksi backup-levyksi, jolloin raidi on mun mielestäni vähän overkilliä. Eihän toi missään tapauksessa halpa tuote ole, mutta siinä on kaikki peruskäyttäjän tarvitsema yhdessä helposti käyttöönotettavassa paketissa.

Mun tiedot voi kyllä olla jo vähän elähtäneitä, mutta kun mä noin puoli vuotta sitten katselin, että miten vastaavan kokoonpanon saisi aikaan ns. "palasista kokoamalla" (gigabitin reititin, 802.11n tukiasema, verkkolevy backupeille) niin en saanut pakettia kasaan Time Capsulea halvemmalla. n-sarjan langattomat tukiasemat ja verkkolevyt oli kummatkin silloin vielä aika kovissa hinnoissa. Applen laitteiden kanssa voi lisäksi olla varma, että vähän epämääräinen 802.11n standardi toimii ainakin sen oman MacBookin kanssa.

[q]Windows 7:n backupit saa ajettua samalla tavalla automaattisesti usb-kovalevylle tai verkkoon. Käyttöjärjestelmästä saa myös tehtyä system imagen samaan syssyyn ja pahimman varalta restore cd/dvd:n.
[/q]
Tää on loistava uutinen kollektiiviselle tietojen katoamisen tuskalle :) Vielä kun näkisi asennuksen yhtä sujuvana kuin Time Machinessa ja ilman käyttäjän erityistä interventiota tapahtuvan inkrementaalisen system imagen verkkolevyllä ylläpidon niin oltaisiin siellä missä Apple on ollut jo vuosia ;)

[q]Tästä nyt vaan esimerkkinä vaikkapa Buffalo Linkstation Duo <240e (peilattuna 500GB tilaa). Ei löydy suoraa wlania (tähänkin löytyy tuotteita), mutta jos kotona on jo se wlan-boksi jossain nurkassa niin tämä siihen viereen puksuttamaan.
[/q]
No jos kotoa sattuu jo löytymään se MacBookkien kanssa kiltisti toimiva 802.11n tukiasema niin RAIDien erot tunteville ja konffausta pelkäämättömille käyttäjille toi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Laite on defaultisti konffattu RAID-0 -tilaan, jolloin se on vaan tuplasti herkemmin hajoava teran levy. Tämän lisäksi käyttäjän pitää olla tietoinen siitä, että WLAN boksi osaa näyttää tämän puksuttajan samassa verkossa WLAN asiakkaiden kanssa, vaikka puksuttaja onkin langalla kiinni jossakin. Henkilökohtaisesti mä suosittelisin suosittelisin lähes kaikille tuntemilleni ihmiselle, että ei vaivaa päätänsä tällaisilla asioilla vaan ostaa sen 30e kalliimman Applen lelun, joka vaan toimii ;)

[q]Saattoi vähän eksyä ohi aiheen, mutta jotenkin vaan pistää silmään noi summat joita maailmanpelastajista pyydetään.
[/q]
Mä oletan, että sä et ole koskaan joutunut kutsumaan kotiisi tietotekniikka-asentajaa ja maksamaan sille tuntiliksaa? :)

[q]siveys, 4.2.2010 03:18:
---
Annakins on ehdottomasti yksi älykkäimmistä ihmisistä joita mä tunnen. Nimenomaan tästä syystä olisi mun mielestäni vähintäänkin typerää, että Annakins käyttäisi aikaansa vaihtoehtojen tarkkaan tutkiskeluun, ylimääräisten softien asenteluun, backuppien miettimiseen, ulkoisen kovalevyn irrottelemiseen tai pennin venyttämiseen.

[/q]

Rauhotu nyt hyvä mies, en mäkään en pidä Annakinsia tyhmänä. Sitä mä pidän tyhmänä et kuka tahansa maksaa paljon ylimäärästä fyrkkaa asiasta jonka osaa jo tehdä. Jos Annakins haluaa mäkin, time machine on jo, ja siinä vaiheessa kahen ja puolensadan pulittaminen siitä ettei tarvii lyödä usbipiuhaa kiinni koneeseen on vähintään kyseenalasta. Mut jos nyt ihan ehdottomasti haluaa niin kukas mä olen mitään estämään.

[q]

Tarkoittaako tämä hyödyllisempi käyttö kenties vaikkapa sitä, että ostat itsellesi ruokaa voidaksesi kontribuoida yhteiskunnalle lisää tällaisia relevantteja, älykkäitä ja valaistuneita kommentteja?

[/q]

No mä voisin lahjottaa ne rahat vaikka Haitin maanjäristyksen uhreille mieluummin kuin Steve Jobsille.

[q]Skenemursu, 28.12.2008 11:48:
juuri investoin 100e uuteen PB 12" akkuun :(
skidi vitutus, mutta oli aika pakko tuo 3v vanha akku alko sippaan aika pahasti
[/q]

Joo läppärin akuistahan (ja vissiin kaikkien muidenkin laitteiden) putoo kokoajan latauskapasiteetti, käytti niitä tai ei. Eli jos käyttää tosi paljon akkuvirralla konetta, niin toi 3v. välein on melkein ostettava uusi, kun varauskapasiteetti alkaa olee liian huono (toki akkukohtaisia eroja on, jotkut voi mennä parissakin vuodessa jo ihan paskoiksi ja jotkut säilyttää sit taas paremmin kapasiteettiaan). Mut joo vituttaahan toi. :/

[q]loremipsum, 10.1.2007 21:44:
---
ezzy, 10.1.2007 21:02:
Ketään ei tietenkään haittaa, että toi iPhone tulee ilmestyessään suomeen maksamaan joku 1000e. Onhan se törkeen nätti, en sitä kiellä.

---

nojoo .. jostain lukasin nopeesti et olis alta 500 taalaa 8gb versiona, mikä on ihan halpa verrattuna esm. N97:aan joka maksaa 2-300 taalaa enemmän :-)
[/q]

Niin 499$ on 4gt mallin hinta, kun ottaa sen yhteyteen 2 vuoden kytkysopimuksen. Eli oikeasta hinnasta voidaan tehdä vaan valistuneita arvauksia. Itse veikkailen suomi-hintaan jonnekkin 800euron paikkeille.

[q]ville, 10.1.2007 13:40:
---
Wert, 10.1.2007 13:37:
http://www.apple.com/iphone
Tätä suomen markkinoille odotellessa.. :)

---

Applen kaikkien aikojen suurin floppi?

Plattariin kirjoittelin:

Suomessa sallitaan vain 3G kytky, eli ei tule kytkynä tänne lainkaan.

[/q]

Pssst... Huhu kertoo, että euroopan ja aasian julkaisu viipyisi juurikin sen takia, että puhelimeen ollaan vielä lisäämässä 3g ominaisuudet.

.m

Päivittyi rauta joulun alla, MacBook 2,4ghz. Eipä tästä löydy mitään valitettavaa.

Saisin jossain vaiheessa applen tai appleja (nimelliseen poistohintaan=))) Henkilö
jolta ostan maksoi itse 100e 2 vuotta vanhasta kannettavasta (gigan muistilla).
Pitänee harkita pc:n myyntiä..

[q]Wert, 10.1.2007 13:37:
http://www.apple.com/iphone
Tätä suomen markkinoille odotellessa.. :)
[/q]

Applen kaikkien aikojen suurin floppi?

Plattariin kirjoittelin:

Muuta pointti tästä "hienosta älypuhelimesta"

- EDGE yhteys, jolla ei suffaa mukavasti _yhtään_ ainoaa palvelua jossa on kuvia

- Ei näppäimistöä rautana, pelkkä softa (joka tietysti kuluttaa resoa)

- Screeni jonka resoluutio on keskinkertainen julkaisuajankohtaan nähden (ja josta näppis vie osan jos sit käyttää.

Lyödään nämä kolme asiaa yhteen: Puhelimella ei voi kunnolla surffata. Sillä voi juuri ja juuri lukea sähköposteja, liitteistä on turha haaveilla. Sillä ei voi kunnolla kirjoittaa tai jos kirjoittaa niin muun screenin reso menee naurettavan kokoiseksi.

WTF?

Okei, puhelimessa on 4 tai 8 GB muistia, sehän on mp3 soitin! Wehei. Siinä vaiheessa kun tämä laite on kaupoissa, kaupoista saa 8GB SD kortteja 50 eurolla. Vuoden päästä mistä tahansa 3G luurista tekee halvemmalla toimivan mp3 soittimen. Lyhyesti sanottuna: Muistikapasiteetti on iphonessa käsittämättömän surkea. Kaiken tämän päälle spekseissä ei ainakaan ole näkynyt lisämuistipaikkaa (vai missasinko)? Pakkohan se on olla....

Otetaans yhteen:

Vuoden 2008 alussa voi ostaa kosketusnäytöllisen mp3 soitin/puhelin yhdistelmän, jonka yhteydet ovat vuoden 2004 tasoa ja soittimen kapasiteettin vuoden 2006 tasoa.

Taikasana taisi olla tuolla välissä: pippeliä venyttävä koketusnäyttö. Se on jees, en mä sitä sano. Mutta mua itseäni käy häiritsemään commarin näytön lika, vaikka laiteessa ei ole edes kosketusnäyttöä. Mikä onkaan tilanne, kun ruutua tökitään rasvaisilla sormilla?

Apple osaa tehdä käytettäviä laitteita, ei siinä mitään. Todennäköisesti toi puhelinosio on kivan näköinen ja mukava käyttää. Mutta toisaalta, ainakaan ton mainosvideon mukaan ero vaikkapa perusnokiaan ei ole suuri. Killer application on soittaminen ja se onnistuu yhtä helposti applella, noksulla tai lg:llä.

Jos taas puhelin haluaa vedota: "tämä on smartphone jota osaavat käyttää kaikki", niin siinä varmaan pitäisi olla smartphone yhteydet....

Ennustus mitä tulee käymään: Puhelin myy paljon kytkykauppana, mutta niiden keskuudessa joita ei kiinnosta online palvelut koko ajan. Kukaan "jatkuvasti online" tyyppi ei tosta puhelinta tule ostamaan, sillä se on

a) kallis
b) ominaisuudet ovat hintaan ja julkaisuajankohtaan nähden paskat

Tässä Engadget mietteitä:

"iPhone is first party software ONLY" (eli se ei ole OSX)

* No 3G. We know you know, but still, it hurts man.
* No over the air iTunes Store downloads or WiFi syncing to your host machine.
* No expandable memory.
* No removable battery.
* No Exchange or Office support.

muistuttaisin että toi on nyt VASTA jenkkimarkkinoille tullut vempele. siitä varmasti tulee vähintään 1 tai 2 revisiota ennen kuin se tulee euroopan / suomen markkinoille, jolloin uskoisin että ko. puhelimessa on jo 3G tai sitten Suomessa on jo.

kaikenkaikkiaan aika mielenkiintoinen vekotin tuo iPhone mutta kumminkin sitä n. vuoden joutuu tänne eurooppaan / suomeen venailemaan. siihen asti saa kelvata noksun 3g puhelin.

[q]ville, 10.1.2007 13:40:
Tässä Engadget mietteitä:
[/q]

Macrumorsin mukaan Macworld San Francisco '07:ssa:

Software Features
- Runs version of OSX. "Full desktop-class applications"

saas nähdä mitä sitten käytännössä saa pyörimään..

[q]ville,

[/q]

se ei ole juuri nyt tulossa suomeen, vasta monien kuukausien jälkeen.
kaikkea ehtii tapahtua.
ja eikös applen laitteissa aina ole se, että jos et ole die hard fani niin älä osta ensimmäistä versiota vaan vasta toinen. ekat on puutteellisia ja jonkun verran bugisia myös.

[q]
Muuta pointti tästä "hienosta älypuhelimesta"

- EDGE yhteys, jolla ei suffaa mukavasti _yhtään_ ainoaa palvelua jossa on kuvia

- Ei näppäimistöä rautana, pelkkä softa (joka tietysti kuluttaa resoa)

- Screeni jonka resoluutio on keskinkertainen julkaisuajankohtaan nähden (ja josta näppis vie osan jos sit käyttää.
[/q]

edge yhteys on jenkeissä paljon käytetty, ymmärttäkseni.

jos on oikeasti hyvä softanäppis niin se on varmasti toimiva. se jää nähtäväksi toki.

suurempi reso kuin E61:ssä ja pienempi koko. N800 pienempi resoluutio, mutta on sitäkin pienempi. Samoin N800:ssa ei myöskään ole ilmeisesti hardisnäppistä?

[q]
Okei, puhelimessa on 4 tai 8 GB muistia, sehän on mp3 soitin! Wehei. Siinä vaiheessa kun tämä laite on kaupoissa, kaupoista saa 8GB SD kortteja 50 eurolla. Vuoden päästä mistä tahansa 3G luurista tekee halvemmalla toimivan mp3 soittimen. Lyhyesti sanottuna: Muistikapasiteetti on iphonessa käsittämättömän surkea. Kaiken tämän päälle spekseissä ei ainakaan ole näkynyt lisämuistipaikkaa (vai missasinko)? Pakkohan se on olla....
[/q]

4GB SD-kortti (katsoin verkkokauppa.comista) on vielä 78e joten en usko 8G:n ehtivän tippua tuon alle vielä siinä vaiheessa. *pilknus*
Tällä hetkellä monelle riittää jotain 1G shuffle, ainakin minulle :) samoin ei nanojakaan saa moni kymmenen gigan muistella ja silti niitä on osteltu paljon.
Musiikkiin 8G riittää varsin hyvin. Videot tietenkin eriasia, mutta näen tuon myös enemmän mp3-soittimena kuin videopsoittimena.

[q]
[/q]

jossain todettiin että osaisi desktopin joitain asioita yhtälailla ajaa. veikkaisin niitä widgettejä, joita tuohonkin saa. samat jotka saa desktopmallissa toimii niin voisi esim. toimia tuossa. katsotaan nyt.

[q]
* No expandable memory.
* No removable battery.
* No Exchange or Office support.
[/q]

exchange tai office support on businessmaailmassa aika tärkeä joo, muille ei ehkä niinkään. onhan kuitenkin taas kotiapäin vetämistä että toimii mäkin kanssa hyvin vain yhteen.
lisämuisti olisi kyllä hyvä feature ja tarpeellinenkin. tosin en mä ole aiempiinkaan puhelimiin tai mp3-soittimiin ostanut lisää muistia vaan 4 tai 8 gigaa riittänee musiikkiin.
vaihdettava akku. no, et sä sitä taida ipodeistakaan saada itse vaihdettua helposti ja silti niitä on mennyt paljon.

[q]ei ole koskaa messis, 10.1.2007 16:47:
se ei ole juuri nyt tulossa suomeen, vasta monien kuukausien jälkeen.
kaikkea ehtii tapahtua.
ja eikös applen laitteissa aina ole se, että jos et ole die hard fani niin älä osta ensimmäistä versiota vaan vasta toinen. ekat on puutteellisia ja jonkun verran bugisia myös.
[/q]

Toivottavasti tulee se 3G, muuten koko puhelin taitaa flopata

[q]
edge yhteys on jenkeissä paljon käytetty, ymmärttäkseni.
[/q]

Voi olla, mutta ei se tee edgestä yhtään sen parempaa.

[q]
jos on oikeasti hyvä softanäppis niin se on varmasti toimiva. se jää nähtäväksi toki.
[/q]

Ongelma on, että kaikki näppikset vievät tosta näytöstä pois näyttöaluetta ja reso ei ole muutenkaan kovin suuri. Itse näppissoftana se voi toki olla jees.

[q]
suurempi reso kuin E61:ssä ja pienempi koko. N800 pienempi resoluutio, mutta on sitäkin pienempi. Samoin N800:ssa ei myöskään ole ilmeisesti hardisnäppistä?
[/q]

Oleellista olisi verrata siihen mitä on tulossa ensi vuoden puolella muilta valmistajilta, ei siihen mitä ne myyvät nyt. Tällä hetkellä jos välttämättä haluaa hakea vertailua niin E70 näyttö on resossa about sama ja koko pienempi.

Mun pointti on se, että vuoden päästä jos toi on applen reso, niin se on kokoon nähden vähän.

[q]4GB SD-kortti (katsoin verkkokauppa.comista) on vielä 78e joten en usko 8G:n ehtivän tippua tuon alle vielä siinä vaiheessa. *pilknus*[/q]

Jää nähtäväksi, itse ostin 7kk sitten 2GB SD kortin ja halvin maksoi 49e, nyt maksaa 25e.

[q]
Tällä hetkellä monelle riittää jotain 1G shuffle, ainakin minulle :) samoin ei nanojakaan saa moni kymmenen gigan muistella ja silti niitä on osteltu paljon.
Musiikkiin 8G riittää varsin hyvin. Videot tietenkin eriasia, mutta näen tuon myös enemmän mp3-soittimena kuin videopsoittimena.
[/q]

MP3 soittimena jota mainostaan myös videosoittimena.

Itsellä käytössä nyt 2GB, se on IMO naurettavan vähän. Pari miksausta ja täynnä on. Kun laitteen koko on iphonen luokkaa, jengi tuskin diggaa pienestä kapasiteetistä. Ja edelleen: ensi vuonna tähän aikaan nuo muistilukemat näyttävät paljon pienemmiltä.

[q]
exchange tai office support on businessmaailmassa aika tärkeä joo, muille ei ehkä niinkään. onhan kuitenkin taas kotiapäin vetämistä että toimii mäkin kanssa hyvin vain yhteen.
[/q]

Joo, muut valimistajat tuskin valittaa jos apple näin tekee.

IMO kummallista on, että apple tähtää kuitenkin älypuhelimiin, joita ostavat korpparit. Hassua näyttää persettä kokonaan tälle puolelle, sillä prosenteissa lasketaan yhdellä kädellä ne firmat, jotka ostavat tämän laitteen "businesskäyttöön".

Missä VPN ja kolmannen osapuolen softat? Tietoturvallisesta sähköpostista laite ei ole kuullutkaan.

Jos taas miettiin yksityishenkilöitä ja sitä että puhelin saattaisi maksaa yli 600e... kuinka monella on 600e puhelin, joka on itse maksettu?

[q]
vaihdettava akku. no, et sä sitä taida ipodeistakaan saada itse vaihdettua helposti ja silti niitä on mennyt paljon.
[/q]

Puhelimessa tuppaa tuo akku vaan väsymään vähän nopeammin. Mp3 soitto + surffailu + muut härpäkkeet tappaa akun päivässä eli joka ilta pitää ladata, varsinkin jos laite on 3G. Jos laitteen pitoaika on pitkä, akku pitää vaihtaa ja mistä puhelin siksi aikaa? Kyllä jokainen tulee toimeen ilman mp3 soitinta, mutta ei ilman puhelinta. IMO tällainen on pirunmoinen lastentauti, jota ei ikinä saisi olla tämän hintaisessa laitteessa.

Oma toivomuslista, jotta puhelin olisi oikeasti toimiva vuoden 2008 alussa

- 3.6 HSDPA
- 100px per suunta lisää
- Push email, täydellinen tuki exchange maailmaan sis kalenteri, task, contacts
- Softia pitäisi saada asennettua, VPN tärkeimpänä
- Lisämuistipaikka
- Ei millään tavalla rajoitettu WLAN, kuten nyt näyttää olevan

[q]ville, 10.1.2007 18:34:

IMO kummallista on, että apple tähtää kuitenkin älypuhelimiin, joita ostavat korpparit. Hassua näyttää persettä kokonaan tälle puolelle, sillä prosenteissa lasketaan yhdellä kädellä ne firmat, jotka ostavat tämän laitteen "businesskäyttöön".

Missä VPN ja kolmannen osapuolen softat? Tietoturvallisesta sähköpostista laite ei ole kuullutkaan.

Jos taas miettiin yksityishenkilöitä ja sitä että puhelin saattaisi maksaa yli 600e... kuinka monella on 600e puhelin, joka on itse maksettu?
[/q]

Harva firma ostaa kaikki koneensa mäkkeinä, kyllä niitä käsittääkseni on yksityishenkilöille / pienille firmoille mennyt enemmän. sama tämänkin kanssa. laadusta/tyylikkyydestä yksityishenkilöt maksat kyllä helposti nykypäivänä kun se on "tärkeetä".
Ja jos ympäristö on firmassa mäkkejä, niin ei siellä exkankeakaan ole :)

[q]ei ole koskaa messis, 10.1.2007 18:54:
Ja jos ympäristö on firmassa mäkkejä, niin ei siellä exkankeakaan ole :)
[/q]

Ei varmasti, mutta jos apple haluaa 10% markkinaosuuden älykännyköistä, niin firmojen määrä, joissa on pelkkiä mäkkejä pitäisi satakertaistua, niiden kaikkien ostaa tämä puhelin ja siltikin jäätäisiin varmaan murto-osaan... ts. markkinaosuus pitää tulla jostain aivan muualta.

Sitten jos miettää tätä lifestyle tuotteena, niin sanoisin, että on aika pirun kallis. Joku slimmi designpuhelin on oikeasti pieni, tyylikäs ja kestävä, kulkee missä vaan ja maksaa alle puolet iphonesta. Mahtuuko tähän rakoon kohtalaisen kömpelön kokoinen laite oli se designiltaan ja laadultaan kuinka hyvä tahansa.... (ja sitäpaitsi imo tossa ei ole mitään kummalista designin osalta, on vaan teknisesti päheä kosketusnäyttö)

Joku iphone mini, jonka hinta 300e, mukana 2g mp3 soitin ja pelkät soitto-ominaisuudet... sillä povaisin paljon parempaa menestystä.

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O