Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

Nyt sitten 15" MBP:täkin alkaa saamaan glossylla näytöllä ja vaaleilla reunuksilla. Just sopivasti pitäiskin uutta konetta tilailla
http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=188437&stc=1&thumb=0&d=1250349143

[q]Loopy, 19.8.2009 17:37:

Takerruin noihin vaaleareunaisiin näyttöihin. En löytänyt vieläkään Applen omilla sivuilla mainintaa vaaleareunaisista malleista, eikä minulle ole aikaisemmin tullut vastaan vastaavaa mallia.
[/q]

No tosta: http://www.apple.com/fi/macbookpro/specs-17inch.html

Klikkaa tota "Näyttö" -kohtaa missä esitellään 17" MBP eri näyttövaihtoehdot (antiglare/glossy). Antiglaressa siis on noi vaaleet reunat ja glossyversioissa mustat.
Kun Apple alkaa nyt siis työntämään myös 15" MBP.hon tuota mattaa vaihtoehtoa, niin miksi eivät toimisi näytön kanssa samoin kun tuossa isommassa mallissa?

[q]Chantola
mitä järkee tossa on? mustilla reunoilla kontrasti vitusti parempi...mihin tarvii mattanäyttöä jos ei tee graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!..kiiltävä näyttää pirustiparemmalta...ainut vaan että ei anna ihan todellista kuvaa esim. väreistä jos laitat jotain materiaalia printtiin...jos musaa väsää tai surffaa netissä ni mikä merkitys on onko näyttä matta vai kiiltävä!?
[/q]
Henkkoht olen onnesta soikeena jos vielä (kenties vuoden päästä) kun tulee laptopin uusimisen aika, niin on saatavilla myös mattaa 15" koneeseen. Mulla on ollut matat PBG4 ja MBP viimeiset 5-6 vuotta (?) 17" näytöllä ja olen tykännyt yli kaiken, mutta hippasen se on ehkä iso kohno kantaa messissä. 15" olis kivampi, ja riittäisi hyviin Traktorilla ajoon ja reissussa tuottamiseen, ja nykyisen 15" reso on sama kuin mun edellisen generaation 17".

Tota liikenteessä surffausta ja leffan kattomista just toi glossy koettelee, tai vilkkuvaloisissa paikoissa soittamista, eihän sillä paljon väliä ole kontrolloidussa studioympäristössä, tai edes tavallisessa huoneessa jossa saa säädettyä valojen kirkkauden ja/tai kulmat. Riippuu vähän klubissa valoista, jos on pimeetä, niin sitten isovalotehoinen näyttö on jees, olis se glossy tai matta, kun sen teho "voittaa" muut valon lähteet, mutta kyllä sen glossyn saa klubissakin peilailemaan, siellä on paljon kaikkee tehokasta ja liikkuvaa yleensä katossa... ;) Ei ole ihan suorankäden kokemusta, mutta olen kanssasoittajia joskus vähän vakoillut ja haastatellut ohimennen, nääs.

"graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!"
Itseasiassa yllättävän monikin, tosin ei ehkä über-prosti, mutta uskoisin, että just esim. tiskijukat tai heidän labelinsa/promoihmisensä vääntävät esim. flaikkoja ja levynkansia tms läppäreillä, kun ei ole a) varaa b) järkee c) käytännöllistä hommata omia isoja koneita tai ulkoista tahoa tekemään sen työn. Jos multa kysyt, niin eipä sitä ole järkeä tehdä musaakaan läppärillä, ergonomia ja mukavuus on siitä hommasta kaukana, mutta itekin tein re-lokaation takia useamman julkaisuun menneen tuotoksen läppärillä ja luureilla männä vuonna, kun ei ollut järkeä hommata desktoppia ja isoa näyttöä eikä kuuntelua ennen kuin tiesi tulevaisuudesta, josko asuinsija on pysyvä vai ei jne. Kummasti sitä vaan saa aikaan, kun ei mieti rajoitteita. Eipä silti Logicilla varustetussa nykyläptopissa paljon rajoitteita ole, jos verrataan 1998 Atari + Cubase setuppiin ;)

[q]darudevil, 26.8.2009 10:37:
---
Chantola
mitä järkee tossa on? mustilla reunoilla kontrasti vitusti parempi...mihin tarvii mattanäyttöä jos ei tee graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!..kiiltävä näyttää pirustiparemmalta...ainut vaan että ei anna ihan todellista kuvaa esim. väreistä jos laitat jotain materiaalia printtiin...jos musaa väsää tai surffaa netissä ni mikä merkitys on onko näyttä matta vai kiiltävä!?

---

Henkkoht olen onnesta soikeena jos vielä (kenties vuoden päästä) kun tulee laptopin uusimisen aika, niin on saatavilla myös mattaa 15" koneeseen. Mulla on ollut matat PBG4 ja MBP viimeiset 5-6 vuotta (?) 17" näytöllä ja olen tykännyt yli kaiken, mutta hippasen se on ehkä iso kohno kantaa messissä. 15" olis kivampi, ja riittäisi hyviin Traktorilla ajoon ja reissussa tuottamiseen, ja nykyisen 15" reso on sama kuin mun edellisen generaation 17".

Tota liikenteessä surffausta ja leffan kattomista just toi glossy koettelee, tai vilkkuvaloisissa paikoissa soittamista, eihän sillä paljon väliä ole kontrolloidussa studioympäristössä, tai edes tavallisessa huoneessa jossa saa säädettyä valojen kirkkauden ja/tai kulmat. Riippuu vähän klubissa valoista, jos on pimeetä, niin sitten isovalotehoinen näyttö on jees, olis se glossy tai matta, kun sen teho "voittaa" muut valon lähteet, mutta kyllä sen glossyn saa klubissakin peilailemaan, siellä on paljon kaikkee tehokasta ja liikkuvaa yleensä katossa... ;) Ei ole ihan suorankäden kokemusta, mutta olen kanssasoittajia joskus vähän vakoillut ja haastatellut ohimennen, nääs.

"graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!"
Itseasiassa yllättävän monikin, tosin ei ehkä über-prosti, mutta uskoisin, että just esim. tiskijukat tai heidän labelinsa/promoihmisensä vääntävät esim. flaikkoja ja levynkansia tms läppäreillä, kun ei ole a) varaa b) järkee c) käytännöllistä hommata omia isoja koneita tai ulkoista tahoa tekemään sen työn. Jos multa kysyt, niin eipä sitä ole järkeä tehdä musaakaan läppärillä, ergonomia ja mukavuus on siitä hommasta kaukana, mutta itekin tein re-lokaation takia useamman julkaisuun menneen tuotoksen läppärillä ja luureilla männä vuonna, kun ei ollut järkeä hommata desktoppia ja isoa näyttöä eikä kuuntelua ennen kuin tiesi tulevaisuudesta, josko asuinsija on pysyvä vai ei jne. Kummasti sitä vaan saa aikaan, kun ei mieti rajoitteita. Eipä silti Logicilla varustetussa nykyläptopissa paljon rajoitteita ole, jos verrataan 1998 Atari + Cubase setuppiin ;)
[/q]

Olet oikeessa joo..tosin niinku juuri sanoit ni se teho ratkasee...esim uusien mackbookkien näytöt on niin pirun hyviä jos vertaa esim omaan 3 vuotta vanhaan whitebookkiin. =)

[q]thebbo, 18.8.2009 09:07:
Uutta Lumilepardia: http://www.apple.com/macosx/
[/q]

Jahas, tulevana perjantaina näköjään pukkais sitten Lumileopardia ulos!

[q]Loopy, 19.8.2009 12:40:
---
bates, 19.8.2009 12:27:
Nyt sitten 15" MBP:täkin alkaa saamaan glossylla näytöllä ja vaaleilla reunuksilla. Just sopivasti pitäiskin uutta konetta tilailla
http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=188437&stc=1&thumb=0&d=1250349143

---

Lähteenä Macrumorsin kuva?

Applen sivuilla ei ole mainintaa uusista vaaleareunaisista malleista.
[/q]

[q]Chantola, 26.8.2009 08:28:
jos musaa väsää tai surffaa netissä ni mikä merkitys on onko näyttä matta vai kiiltävä!?
[/q]

Kiiltävässä tulee pirusti heijastuksia. Tietty jos käyttää konetta pimeessä huoneessa, niin tuota ei huomaa. Mut kokeileppa käyttää kesällä vaikka terassilla.

---
jos musaa väsää tai surffaa netissä ni mikä merkitys on onko näyttä matta vai kiiltävä!?
[/q]

Kokeilepa vaikka katsoa koneelta leffaa junassa ikkunapaikalla päiväsaikaan.

Onko muuten asianomaisilla infoa miten matta vs kiiltävä näyttö toimii clubeilla pimeässä tai heikossa valaistuksessa. Onko kiiltävä näyttö silloin käytännöllisempi tai valotehoisempi?

---
mitä järkee tossa on? mustilla reunoilla kontrasti vitusti parempi...mihin tarvii mattanäyttöä jos ei tee graafisia painohommia?..ja kuka vittu niitä tekee kannettavan näytöllä?!..[/q]

Ei oo ihan yks eikä kaks kertaa kun esim junassa, paltsuissa jne tulee tehtyy duunia läppärillä tai vaihtoehtosesti vaikka tsiigattua leffoja. Joku junaympäristö tai loisteputkineukkari on aika horroria noitten glossyjen kans.

[q]Niklas N., 29.1.2010 23:25:
---
siveys, 29.1.2010 21:00:
---
Yallu, 29.1.2010 16:28:
[iPad nimikiista]
Saas nähdä kuinka käy..

---

Ketä kiinnostaa?

---

http://teachers.henrico.k12.va.us/freeman/barnes_k/rocks.jpg
[/q]
Tappio on aina tappio.. Se lämmittää kummasti mieltä.

tiä oliks tää jo täällä mut looool

[q]thomas, 23.3.2007 10:18:
noo ovatpahan ainakin suomalaisilla servereillä noi nopeustestit, mut tosiaan paras tapa taitaa olla imuttaa funet.fi:sta
[/q]
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

Toi taitaa olla se tarkin mittari nykyään.

Tosiaan mitään absoluuttisia arvojahan noilla ei saa, koska kaikki liikkuva data ei ole hyötydataa, mutta ainakin suuntaa-antavan. Pienemmillä nopeuksilla noi on tarkempia, kuin isoilla, tosin isot nopeudet (8 -> 24) ei välttämättä ole edes suurimmalla nopeudellaan pystyssä.

[q]Loopy, 1.3.2009 14:30:
Eiköhän tällä lähtisi. Testaa ja kerro miten äijän kävi:
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/
[/q]
Katos vaan, tuohan vaikuttaisi sellaiselta kuin pitääkin. Jos joltain löytyy testikokemusta tästä, niin olis kiva kuulla tuloksia.

[q]mikko a, 15.10.2008 22:14:
Jep. Ja jos tota Villen kirjotusa oikein tulkitsin niin siihen saanee vaihdettua näppiksen jossa on skandit.
[/q]
Siis ulkoisen näppiksen. Ei kai sitä näppäinmattoa / koneistoa ihan noin vaan vaihdeta.

[q]littlebig, 13.1.2007 20:50:
iTV muutettiin appletv:ksi

odotettavissa myös iphonen nimenmuutos kunhan pr hyöty nimisodasta käytetty loppuun
[/q]
Sehän muutettiin jo.

Uus nimi on iTouch Mobile.

Applen iPhonen hinnasta:

http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=12&news_id=20074971

Kertonee jotain hinnoista, kun tsekkaa mitä Nokian N95 maksaa:
Jenkeissä: http://www.pricerunner.com/phones/cell-phones/741942/prices
Suomessa: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/50909

Tästä päätellen iPhonen hinta suomessa voi olla "kohtuullinen".

Mikäli hinta olisi samassa suhteessa, olisi iPhonen hinta Suomessa 869.

Mainittakoon vielä, että G3 iBook maksaa jenkeissä 289$ ja G4 995$

edittinä vielä hauska kuva: http://www.fukung.net/images/2806/phonead.jpg

[q]pirpeli, 21.3.2007 12:25:
Mistä johtuu, että netti on perkuleen hidas, ja Welholta sanotaan, että mun koneelle tulee paljon dataa? Tuota siis. Mulla on palomuurit kunnossa, WLAN salasanan takana eikä mitään tiedostonjakojuttuja olemassakaan. Ja mäkillehän ei ole mitään varsinaisia viruksia, ja kai tää kone herjais, jos sellasia olis..? Welho tarkasti etänä yhteyden, ja sano, että alhainen on nopeus, joten kai se sitte on Welhon vika eikä mun rakkaan iBookin...[/q]
Ootkos muistanu suojata sun WLANin, ettei naapurit käytä sitä?

Äh, itseasiassa tossahan se lukee. Kantsii kattoo viel modeemin dhcp-hallinnasta ettei se jaa sitä mihinkään tuntemattomille mäkeille. Jostain syystä osa langattomista modeemeista sallii muistissa oleville mäkeille nettiyhteyden, vaikkei salasanat oliskaan kunnossa. A-link ainaki tekee tota.

Mäkki siis tässä tapauksessa MAC-osoite, eli modeemin tunniste, eikä mikään omenakone :D

Eilen pääsin testailemaan kaverin iPhonea (jenkkimalli, kräkätty).

OS näyttää hyvältä ja toimii ihan kivasti, pieniä latausaikoja, muttei todellakaan mitään sen suurempaa tökkimistä. Jotenkin sinänsä tossa joutui miettimään kyllä välillä et mistäköhän mitäkin tapahtuu, mutta vaatinee totuttelua. Tekstiviestin kirjoittaminen on ihan helvetillistä, mun nakit ei todellakaan osu niihin näppäimiin, ja jenkkinäppiksen takia skandit joutuu hakemaan valikoiden kautta. Ilmeisesti se arvaava tekstinsyöttö jeesaisi huomattavasti tuohon, mutta tosiaan ei toimi suomenkielellä. Tekstiviestien jaottelu vuoropuheluksi oli kyllä hyvä systeemi.

Kosketusnäyttö pelasi sinänsä ihan kivasti, mutta ainakin mun mielestä multitouch hiukan haki itseään, ja zoomailu esimerkiksi googlemapsissa tai nettiselaimessa oli aika tuuripeliä loppujen lopuksi. Voi tietty vaatia tuokin harjoittelua.

No mitäs tästä sitten jäi käteen? Ihan kiva lelu, joka 3G ja HSDPA -yhteyksillä varustettuna olisi varmaankin hyvä nettitabletti. Tekstiviestittäminen on todella vaikeaa, soittaminen luonnollisesti onnistuu. Eli ei nyt ihan sitä mitä mä haluan puhelimelta, jonka pääasiallinen tehtävä on viestinnän hoitaminen. Ei käytännössä tarjoa mitään mitä iPod touch ja markan peruskännykkä ei tarjoaisi.

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O