Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]ville, 13.8.2009 10:04:
---
ezzy, 11.8.2009 10:39:
Oma valinta olis ollu Samsung Omnia HD tai HTC Touch Pro 2 tai Hero, jos olis ollu 600e+ heittää hukkaan tai jos olis jaksanut vaihtaa operaattoria kytkyn takia, mut ei niin otin sit nokian 5800xm:n. symbianille on vaan vitun ärsyttävää (vaikkakin joskus ihan hauskaa ajanvietettä) etsiä softia pitkin nettiä ja forumeita, kun nokian OVI ei vielä ole kovin suosittu kehittäjien keskuudessa.

---

Ovessa alkaa olla jo jonkin verran softaa. Ovessa olevasa softassa on pari etua:

- Kaikki sieltä ladatatut softat toimii tosi vakaasti, eikä niiden asennus koskaan vaadi mitään päivämääräkikkailuja
- Softien dokumentaatio vähän paremmalla tasolla

- Phoneinfo - näyttä prossun, muistin tilan, muistien kapasiteetit jne

Kokoaisuudessaan anti siihen verrattuna mitä applella on, on toistaiseksi aika aneemista. Mutta kuitenkin todella vahvaa eteenpäinmenoa erittäin helpolla käyttöliittymällä sekä kännystä että tietokoneelta ja ennenkaikkea toimivia sovelluksia, joista on ihan hyötyä :)
[/q]

Joo, ja todellakin toivon, että tuolla alkaa kauppa käymään. Tollanen keskittäminen on ihan hieno asia. Muutama hyvä forum on tullut löydettyä tosin. Harmi että softakehittäjillä on todella huonosti omia kotisivuja.

Itsellä on phoneinfoa hieman vastaava deviceinfo ja ostin tossa ekan kännysoftani eli smart settingsin, jolla saa xpressmusic-napin alle "start"-valikon softille. Kun sitä iTyöpöydää ei noksussa vielä ole :)

Oliks täällä virallista Nokia-threadia mitä hittoa me täällä tehää?

[q]niomic, 13.8.2009 13:27:
---
pululu, 13.8.2009 10:26:
Babyni on muutenkin vähän heikkona, kun sen akku ei kestä 15min kauempaa ellei se ole seinässä kiinni. Johtunee siitä että käytin ekan reilun vuoden sitä koko ajan ollessa piuhan päässä, enkä sitä juurikaan mihinkään roudaillut niin että olisin tarvinnyt sitä ilman piuhaa. Reissussa huomasin että oli kettumaista ettei edes sähköposteja ehtinyt tsekkaamaan kunnes se jo ilmoittaa et "tarttis lisää virtaa".

---

Tuota ei kyllä kanattaisi ikinä tehdä. Aina piuhassa kun on mahdollisuutta ja mieluusti piuha aina kiinni ennenkuin kone käynnistyy, ettei tarvii akkuun koskea.

Itellä ollu mbp nyt joku 15kk:
Cycles: 41
Health: 92%
Charge: 95% (Not Charging)

Voihan siihen hankkia sit uuden akun ja käyttää järkevämmin.
[/q]

Nojuu, tuokin oli vain tietämättömyyttä, ja kun kotona kuitenkin vain konettani käytin, oli helppoa että se oli seinässä koko ajan kiinni.

Mut joo, kyl nyt harmittaa kun on viisaampi.

[q]niomic, 13.8.2009 17:02:
---
Lumpy, 13.8.2009 16:32:
En ehk ottais akkua irti ja pitäis piuhassa, koska mäkin virtajohto irtoaa suht helposti. Sitten ottaa päähän jos on tehnyt tallentamatta pitkään duunia(mulle 15 min on pitkä aika) ja sattuu potkaisemaan johtoa. Itse käytän akun loppuun nykyään. Vanhasta läppäristä on jo akku pilalla kun oli koko ajan johdon päässä.

---

Sit on kyllä ollu jotenkin tyhmästi toteutettu tuo virtalähdehomma. Akkuteknologiat nyt on kuitenkin koko ajan kehittynyt, mutta ainakin tämän perusteella olisi hyvä aina välillä käyttää tyhjänä tuo (1-2kk välein).

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2339.html

(joo, on vanha osx, mut kuitenkin)
[/q]

Joo ton oon kans kuullu et n. kuukauden välein totaali tyhjäksi. Lähinnä toi magneettiliitin on hyvä, niin ei tipahda läppäri lattialle kun kompastuu johtoon. Erityisesti hyvä jos käyttää läppäriä esim. keikoilla.

Tosin tämäkään ei ole estänyt mäkkiäni tipahtamasta lattialle kun taannoin takertui usb johto käteni ympärille. Meinas itku tulla kun ei käynnistynykään ekalla bootilla.

[q]piepie, 13.8.2009 21:24:
---
ezzy, 13.8.2009 16:53:
---
Lumpy, 13.8.2009 16:32:
edit. Ainiin ja uusissa pro malleissa ei vissiin saa edes akkua irti aukaisematta konetta. Pitääpä vielä tarkistaa kun pääsen kotio.

---

jep. tosi "pro" meininki :) ja tiedossa oli.

---

Miksi se akku pitäisi saada irti? Tuohan akkuhan kestää yleensä tyypillisen läppärin pitoajan. Uusissa malleissa akun vaihtoa ei ole luokiteltu itse tehtäväksi toimenpiteeksi, mutta jos ruuvimeisseli pysyy kädessä niin akun vaihto onnistuu helposti.

[/q]

Siks, että kaikki ei vaihda vuoden välein 2ke läppäriä :)

[q]RiD, 12.3.2008 14:58:
http://www.mnchild.org/images/toyphone.jpg
[/q]

Uuh toi on kyllä pakko ostos

Tosta ei puhelin enää paremmaks mene

Paitsi tietty <3

[q]yana, 14.3.2008 12:28:
---
Steven Hoaks, 14.3.2008 08:34:
---
[size=6](siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )[/size]

---

silent disco :)

[/q]

Mitä vittua :DDD

[q]Daniel Braun, 26.3.2008 14:40:
Et ole tosissasi?
Mulle iPhonen "THE juttu" on se ettei mitään stylusta tarvita, skulaa oikein hyvin sormilla...
[/q]

Mä haluaisin kyllä ihan näin ekstrana sen... Moneen otteeseen olis kaivannut pientä tikkua.

[q]ville, 13.3.2008 20:15:
Miksi toi on eri asia? IMO tulevaisuus on juuri sitä, että sulla voi olla yksi laite, joka siirtyy paikasta toiseen ja liittyy kotona / töissä muihin laitteisiin, jotta se täyttää siihen paikkaan liittyvät tarpeet. Utopiaa ainakin vielä, mutta onhan tää konsepti jota esim inteli hakee:

[/q]

[size=6](siinä vaiheessa kun meen keikalle soittaa jengille joilla on napit korvissa eikä mahassa ja musiikki välittyy pelkästään kuulokkeisiin niin lopetan soittamisen kokonaan...:D )[/size]

Samantyyppistä settiä säätää myöskin Nokia

[q]_samppa, 13.3.2008 23:35:
Täältä puskista ja offtopicina huutelen, että SE:n XPERIA X1 taitaa edelleen olla tulossa markkinoille tänä vuonna. Windows Mobile -laite tosin. Mut muuten menee Villen kuvailemaan suuntaan...
[/q]

Oho... Näyttää siltä että Eerikin poika on saanut kerrankin haastavan puhelimen aikaseks

Pitääpä ehdottomasti testaa, vaikka en ole Ericssonista tykännyt ikinä. Tiedot mitkä erikoisesti kiinnostaa oli

-800 X 480 näyttö
-MicroSD -tuki
-GPS
-QWERTY
-UMTS/HSDPA/HSUPA

Varmasti tulee haastamaan iPhonen rankasti...

[q]drifter, 12.3.2008 11:02:
Mä voisin viel lisää tohon miinuksiin pari:
- Se on apple
[/q]
Se on miinus miksi? Se tarkoittaa vaan ettei se tilttaa niin usein :D

[q]- Kallis
[/q]
Afrikan neekerin näkökulmasta varmasti on. Mun makso 390e posteineen, päivinee, kaikkineen. Jenkeistä saa myös tuotua alle 300euroon jos jaksaa nähdä vaivaa. Mä en jaksanut. Esim N95 maksaa reilu 500e.

[q]- Hajoaa kyllä ihan liian helposti (tosin, niin kyllä 95% muistakin puhelimista jotka on nykypäivänä myynnissä...)
[/q]
-Jaa miten niin? Onko sulla montakin iPhonee mennyt rikki? Mä taas kattelin aika monta videoo missä testataan iPhonen stressii ja pärjäs erittäin mainiosti.

[q]- Ei oo fikkarii =(
[/q]

Mulla on ainakin on sellanen softa ladattu kuin "Light"... Sen kun valitsee niin vetää näytön kokonaan valkoseks ja säätää asetuksista näytön täysille. Testasin eilen pimeessä makkarissa. Toimi loistavasti Nappia painamalla siirtyy takas normitilaan. Ja valaisi muuten ihan vitusti suuren näytön ansiosta.

Touché?

[q]JussiS, 12.3.2008 11:22:
Mistäköhän tuo 1,8 on kaivettu? UMTS-verkon nopeus on max 384kb/s kun taas HSPA-verkossa (3.5G) maksiminopeus on 14,4 MB, tosin käytössä vasta 3,6 MB. Ero HSDPA- ja 3G-yhteyksien välillä on aika järjettömän iso, ihan perstuntumaltakin mitattuna.
[/q]

http://tinylink.com/?OfTTF1JCkI

"EDGE-tekniikan suurin teoreettinen nopeus Elisan GSM-verkossa on 236,8 kbit/s"

"UMTS-verkon suurin teoreettinen pakettikytkentäinen tiedonsiirtonopeus on 384 kbit/s. HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) on 3G-verkon nopeutettu tiedonsiirtotekniikka verkosta päätelaitteelle. HSDPA:n teoreettinen tiedonsiirtonopeus verkosta päätelaitteelle on 1,8 Mbit/s. Käytännön tiedonsiirtonopeus jää pääsääntöisesti teoreettisten huippuarvojen alle."

[q]
Millä tuo testattiin, ja mitkä luvut nuo 60 ja 120 kb on?
[/q]

-http://www.iphonenetworktest.com

-60kbit/s ja 120kbit/s

[q]
3G-verkko kattaa kuitenkin 60% Suomen asukkaista. EDGE kattaa 10-kertaisesta kuuluvuusalueestaan huolimatta vain hieman yli 70% kaikista asukkaista. Melko pieni ero. 3G-verkon rakentaminen on edelleen kesken, ja verkko laajentuu koko ajan.

Nyt kun puhutaan 3G-verkosta, niin kannattaa tosiaan huomioida, että suurimmaksi osaksi se on jo käännetty perus UMTS-verkosta HSPA-verkoksi. Tällöin taas puhelimen pitää kyetä tukemaan HSPA-verkkoja (jota Nokian uudet puhelimet tukee), eli siis näitä verkkoja joita "mokkulatkin" käyttää. Suoranaisesti 3G ei tuo EDGEen verrattuna juurikaan lisäarvoa vaan nimenomaan se nopeus tulee HSPA-verkkojen kautta.
[/q]

Okei tossa oli vähän uutta tietoa mullekkin

No mutta mä en hirveesti päin suomee matkustele. Että vaikka toi kattavuus olisikin sama niin se ei ainakaan mua haittaa.

[q]ville, 12.3.2008 12:55:
Kummalla saa paremmin pillua:

kommari

vs

ipod touch / iphone

Kisa alkaa nyt perjantaina! Tuloksia voi raportoida tänne. Kakkospesästä kaksi pistettä!

:D
[/q]

Kinli taitaa olla tässä ainoo sinkku meistä niin jos sä satutkin voittamaan niin turpiis saat kuitenkin :D Mäkään en voi valitettavasti osallistua.

Mutta tämä testi pitää toki tehdä palveluksena koko ihmiskunnalle!

Kaksi yhtä komeaa sinkku kollia. Yhdellä kommari ja toisella iPhone. Yksi ilta kisa käydään Alepubissa ja toinen Kaarlessa Vapaaehtoisia?

[q]Steven Hoaks, 12.3.2008 14:12:
---
yana, 12.3.2008 14:08:
ja useampia malleja joihin musiikin saa iisisti vaan kytkemalla puhelimen usbipiuhaan
---
Mulla ei ole ainakaan ollut vielä ensimmäistäkään nokiaa jolla toi olis helppoo ja nopeeta.
Omistanut kuitenkin N70, N76, E70 ja E61i[/q]

Mulla on toi E70, ja vaikken sitä musiikkisoittimena käytäkään (ei siis käytännön kokemusta juurikaan), niin mun mielestä ei oo kauhean monimutkainen prosessi ottaa puhelimen muistikortti ja tökätä se läppärin lukijaan, jolloin muistikortti näkyy wintoosassa siirrettävänä levynä kuten muistitikut. Suurin vaiva tossa on ehkä puhelimen takakannen avaaminen ja siihen menee vähän alle puoli sekuntia. Mut en sit tiedä kuinka loisteliaasti ja innovatiivisesti ja coolisti toi tiedostonsiirto on iPhonessa toteutettu.

Toki nokian data suiten kautta siirtäminen on vähän hidasta, mut onks sitä pakko käyttää? (Ei tosin sekään mun mielestä pitäis olla mikään kauhean ylivoimainen haaste, mut toisaalta kun muistan sen a4-episodin, ni en ylläty :P)

[q]piepie, 13.8.2009 22:29:
---
tomii, 13.8.2009 21:30:
---
ezzy, 13.8.2009 21:26:
---

Siks, että kaikki ei vaihda vuoden välein 2ke läppäriä :)

---

Mul on ainakin normi koneen vaihto-sykli sen 3-4 vuotta, että sanoisin myös, että toi on aika tosi paska juttu, jos akkua ei saa vaihdettua ilman, että osaa availla konettaan ja vetää takuut vituiks (tai maksaa maltaita siitä akun vaihdosta).

---

Tuolla akullahan on käyttöikää about 1000 latausta. Jos kerran päivässä lataat niin sehän on tuon about kolme vuotta. Ja jos osan ajasta on piuhan päässä niin tuskinpa ihan heti tulee 1000 sykliä täyteen.

Jos tarpeen vaihtaa niin huoltoon vaan. Jos kiinnostaa itse vaihtaa niin pohja on kymmenellä ruuvilla kiinni, jonka jälkeen akku on vaihdettavissa. (kts. kuva http://s1.guide-images.ifixit.com/igi/FkpKKrqQlYsgNBq6.large). Kun akku tulee vaihtoikään niin takuuillahan ei enää oo väliä.

Eli ei tuo "kiinteä" akku nyt niin suuri mörkö ole. Tai voihan se jollekin olla ihan periaatteesta :)
[/q]

Kyllä se periaate siinä on se suurempi mörkö. Tuskin ne kovin halvalla mäkkihuollossa niitä akkuja siihen vaihtaa.

[q]akir0, 14.8.2009 11:52:
---
piepie, 13.8.2009 22:29:
Eli ei tuo "kiinteä" akku nyt niin suuri mörkö ole. Tai voihan se jollekin olla ihan periaatteesta :)

---

Ainakin se rajoittaa täysin mahdollisuuden kantaa mukana vaikka kahta tai kolmea akkua. Joskus kun vaan joutuu paikkoihin, jossa ei ole mahdollisuutta läppäriä ladata.
[/q]

Tämä on tietysti ihan totta, mutta sitten kun miettii, että kuinka suurella osuudella käyttäjistä oikeasti on tarvetta tällaiselle, niin hyvin marginaalisesta osuudesta puhutaan. Varsinkin, jos kiinteää akkua käyttämällä saadaan x % lisää käyttöaikaa akun varassa, niin valinta on aika selkeä, että kummalla vaihtoehdolla myydään enemmän koneita.

iPod photon kovalevy ilmeisesti laukes. Käynnistäessä ruutuun tulee kuva ipodista jolla on näytössä samanlainen ilme ku tällä *poks*.

Alapuolella lukee http://www.apple.com/support/ipod, sit se sammuu..

Ainii, oisko tolle jotain tehtävissä? :P

[size=5]nimim. Osta apple ja kärsi :D[/size]

[q]tomii, 14.8.2009 16:24:
No tästä on vissiin ihan turha väitelllä. Mut MULLA ainakin kallistuu läppärin valinta sellaseen, jossa on vaihdettava akku (ja myös sellaiseen, jossa takuu on vähintään 24kk, mieluiten sen 36kk), ei silleen, että Omenaa olisi mitään vastaan, varsinkaan läppäriaisoissa. Mut toi vaan kuulostaa niin vitun vammaselta. Mutta eihän sitä ole pakko tosiaan ostaa, jos ei miellytä.
[/q]Apple care:in voi vissiin ostaa 3 vuodeksi...

Itse en nyt henklökohtaisesti ymmärrä tuota applecaren tarpeellisuutta, koska kotivakuutus korvaa kuitenkin samalla tavoin, elleipä jopa paremmin. Tietysti omavastuu on otettava huomioon, mutta tämäkin tulee halvemmaksi, ellei ole rikkomassa konetta useaan kertaan vuodessa.

Uutta Lumilepardia: http://www.apple.com/macosx/

[q]Skenemursu, 17.8.2009 15:44:
---
Apple care:in voi vissiin ostaa 3 vuodeksi...
[/q]

Joo... on vain letkeet 350e (Verkkokauppa.com) MacBook Pro:lle täällä Suomen maankamaralla. :)

Vertailuna vaikka Asus, jolla on vakiona 24kk ja 110-120e se kolmas vuosi, tai HP:n 12kk ja ~170-180e 3-vuotta tai LG:n 24kk ja 100e 3. vuosi ja esim. Lenovoissahan on ihan vakkarina 36kk. Mutta joo ei Apple suinkaan ole ainoa, joka tarjoaa vain 12kk takuuta, mut toi niiden huoltolaajennus on vähän suolaisen hintainen (ainakin Prolle), katsoi asiaa kuinka omppuisilla laseilla tahansa (MacBookille ja Airille 250e ja tosiaan Prolle toi 350e).

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O