Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]Yallu, 5.3.2010 09:43:
Jaahas..
Tänään aletaan purkamaan kylppäriä ja viikonloppuna olis tarkoitus saada kuivaus käyntiin..
[/q]

Ei muuta kuin tsemppiä sinne!
Mulla menossa viimeinen suurempi vaihe elikäst tänään alkoi parkentin hionta, tummaksi petsaus ja lakkaus. Parempi antaa ammattimiesten tehdä se ihan suosiolla. Sunnuntaihin venähtää eli pakko-evekko vanhemmille.
Kaikki mennyt aika kivuttomasti ja nyt on jäljellä enää pikkujuttuja (keittiön vetimet, sokkelit, jalkalistat...ja hillitön siivoaminen *nauru*)

[q]Keba, 10.3.2010 13:18:
Tarkoitus tehdä kaikki itse, materiaalit keskihintaisia, ei mitään erikoista, ei mitään halpaa skeidaakaan. Kiitos arviosta =)
[/q]

Jos teet itse ja suht laatua, wc ja keittiö normikokoa niin 15-30 hyvä varata. 10 voi pudottaa, mutta sitten ostaa jo aika halpaa tavaraa kaupasta.

Parilla tonnilla tota ei oikeasti tee, tai se joka niin väittää, ei oikeasti ole laskenut kaikkia remonttilkuluja yhteen.

[q]Keba, 10.3.2010 12:40:
Osaisiko joku sanoa, kuinka paljonko kahisevaa kannattaisi varata n.60-70m2 kämpän pintaremontille kylppäreineen ja keittiöremontille ilman laitteita?

Suunnittelen kämpän ostoa ja pitäis vähän hahmotella, minkä hintaiseen on varaa.
[/q]

Mulla meni varmaan yhteensä joku 5000-7000e 50 neliöön. Lattiassa laminaatti (1000e lisää ja olis saanu jo ihan hyvän parketin). Keittiökalusteita/laitteita ei vaihdettu (löysin jonkun vanhan kuitin, ja edellinen omistaja oli maksanu noista joku 1700e). Muuten kaikki uusiksi.

Sanotaan että itelle sellaset isot erät jotka tuli pienenä yllärinä. Laastit / vedeneristeet pieneen 3 m² koppiin >600e, eli siihen tulee sitten vielä laatat päälle + sen tyypin palkka joka ne sinne läästi. Putkipintavedot vessaan 800e (siihen päälle vielä muutama ylimääränen, pöntön irroitus/kiinnitys yms). Kaikenlainen turha varmaan 1000-2000e. Esim pakastepizzoihin ja olueen meni aika paljon rahaa, ei se talkootyökään ihan ilmaista ole. Rautakaupasta tarttuu aina jotain mukaan jota ei lähtenyt edes hakemaan. Aina.

Mut mulla ei oikeestaan oo tää kämppä muutaman vuoden jälkeen vieläkään täysin valmis. Ja koko ajan jotain pientä juttua. Tällä hetkellä lähtee karmilistat vaihtoon. Teen uudet ite ja jyrsin sisälle sähkökourut, niin saan tota olkkaria vähän siistimmän näköseksi. Keittiö menee pian pieneen tuunaukseen, uudet tasot, kaappien järjestys vaihtuu, uus allas ja joku siistimpi laatoitus.

Seinämaalauksesta alla luonnos.

http://www.flammabul.com/kc/toimisto006.jpg

Punaiset osat lateksimaalilla, mustat kiiltävällä öljypohjaisella.

Laittelin eilen kattolistoja.

Uudistin hieman listaani ihmiskunnan suurista ratkaisemattomista ongelmista:
1. Nälänhätä
2. Sodat
3. Kulmalistan sahaaminen tuplajiiriin

On nimittäin vittumaista hommaa...

Jäljellä enää:
* Loput kattolistat
* Loput lattialistat
* Rappusten hiominen ja maalaaminen
* eteisen lattiapäällysteen valinta ja asennus
* ikkunanpokat

[q]phear, 14.9.2005 11:00:
No tuohan kuulostaa jo ihmelaitteelta. Mulla on sellainen Hongkongin 19,90 jiirisirkkeli, joka kyllä taipuu joka suuntaan, mutta pieleen ne menee aina siltikin.

Ehkä suurin syy tähän homman hankaluuteen on se, että talossamme ei ole yhtään suoraa kulmaa. Myöskin vinot katto-osuudet ovat kaikki hieman eri kulmassa. Vaihteluväli on luokkaa 15-45 astetta. Eli jokainen kulma ja palanen on mitattava (tai arvattava) erikseen. Huoneiden muodot on myös aika kaukana suorakaiteesta (on savupiippua, putkien kotelointeja, kiinteitä kaappeja yms.), joten aika monia palasia joutuu sahailemaan. Makuuhuoneeseen tein eilen 18 palasta ja vielä on 5 jäljellä. </tilitys>

No, nyt pääsee sähkömies puuhastelemaan loput puuhansa ja sitten voikin taas ottaa pari kuukautta iisisti, välillä listakasaan päin vilkaisten.
[/q]

Toi bilteman saha oikeesti pitää kutinsa ihan asteen tarkuudella. BIltemassa tosin myydään kahta jiirisahaa, joista tämä kaliimpi on valettu yhdestä palasta ts oikeesti ihan jees.

Meillä esim on sellainen tilanne, että ovilistat ei tuu lattiaan asti, vaan jää lattialistan yläpuolelle. Kun lattialistat on vielä onttoa mallia, johon saa johtoa sisälle, pitää kaikkiin ovenkulmiin sahata ns. lopetuspala jonka koko on 1.7*1.7cm. Vaikka sahattava pala on noin pieni ja siihen pitää saada 45 asteen kulma, ei bilteman sahan kanssa ole ollut mitään ongelmia.

Sahassa on myös yleisemmille kulmille lukitus, mutta kokemuksesta voin sanoa, että hyvin menee vaikka sahaa kulmaa johon ei ole lukitusta.

Mä muuten suosittelen, että sahaat noi "ei-45-astetta" kulmat niin, että sahaat toisen pään 45 astetta ja kiinnität sen. Sen jälkeen otat sahattavan listapalan ja piirrät siihen merkin, jotta tiedät kuinka paljon listasta pitää sahata pois. Tämän jälkeen sahaat laadukkaalla sahalla. Itse oon tehnyt näin ja kulmissa ei oo tullut mitään heittoja. Sen sijaan millin mittavirhe kyllä näkyy ....

Meillä lattialistojen kanssa suurempi ongelma on niiden väri. Koska lista on valkoinen ja sahattu sauma aina tumma, näkyy sauma rumasti vaikka se olisi miten kohdalleen leikattu. Tästä syystä ajattelin itse viimeistellä kaikki saumat valkoisella silikonilla. Ainakin keittiön valkoinen valolista tuli tosi siistiksi tällä tavalla.

T: 25 palaa eteisessä ja koko kämpässä varmaan 50

[q]vaavu, 14.9.2005 11:06:
Meillä oli alkuperäinen laskelma joku 13,5ke (joka mukamas piti sisältää ihan hintojen kanssa _kaiken_). Sitten kummasti remontin edetessä huomaa, että on unohtanut ostaa yhtä sun toista, ja muutenkin nälkä kasvaa syödessä. Nyt remonttiin on palanut rahaa noin 17ke. Kun tohon päälle vielä laskee sisustukseen menneen rahan, ei ole kovinkaan vaikea keksiä palkalleen käyttöä. :(
[/q]

Mulla ei puhuta kertainvestointina noin isoista summista (olisihan se nyt liki mahdotontakin tällä hetkellä monessa mielessä), vaan olohuoneen remontointiin sekä uudelleensisustamiseen / -kalustamiseen sekä uuden pesukoneen ostamiseen kylppäriin olin varautunut pistämään n. 3ke. Myönnän etten tehnyt asiasta äärimmäisen summittaisia laskelmia lukuunottamatta sen kummempaa suunnitelmaa kuin mitä pääni sisällä oli haluamistani muutoksista.

Yllättävän hyvin olen itseasiassa saanut rahat riittämään ottaen huomioon, että alkuperäiseen suunnitelmaan ei kuulunut lattian uusiminen. Se sitten kuitenkin pistettiin uusiksi olohuoneesta ja eteisestä kun olkkarin tyhjennettyäni havaitsin kuinka paljon entistä lattiaa itseasiassa inhosinkaan ja tästä tuli n. 700e lisää kustannuksia.

[q]vaavu, 14.9.2005 11:06:
Minkälainen plani sulla on noiden tapettien ja maalausten suhteen? Vai onko se salaisuus joka paljastetaan vasta sitten kun kaikki on valmista? ;)
[/q]

Ei se nyt mikään salaisuus ole, mutta selittäminen ilman kuvia on hieman haastavaa ja kuvien antaminen ei onnistu juuri nyt kun en ole vielä saanut kameraa huollon jälkeen itselleni.

Ohessa kuitenkin hyvin summittainen kuvaus seinistä:
http://www.flammabul.com/temp/kamppa.jpg

Olohuoneen pisin seinä (jolla sijaitsee soittopöytäni uusi versio valmistuttuaan) on siis valkoinen lukuunottamatta yhden tapettivuodan (tässä tapauksessa 53cm) levyistä aluetta, jolle on vedetty hyvin tumma Sandbergin "Pedro"-tapetti. Tapettivuodan alle on maalattu kirkkaanpunainen "palkki", joka on jättää 8,5cm leveät reunat tapetin ulkopuolelle. Ko. seinälle tulevat myös soittopöytäkuvassa esiintyneet taulut siten, että kumpikin niistä peittää puoleltaan osittain tapetin ja reunuksen.

Olohuoneen lyhyin seinä on tehty kokonaan ym. tapetilla. Sille tulee valkoisesta, punaisesta ja keltaisesta vinyylistä tehdyt kellot, joiden alle olen teettänyt "Tokyo"-, "New York"- ja "Helsinki"-kyltit. Tälle seinälle tulee myös sohva, jonka virkaa saa nyt muutaman vuoden pystyä toimittamaan Ikean punainen nahkaverhoiltu Klippan (Kankaista tollaista en suostuisi ottamaan, mutta nahkaisena se tuntui toimivalta ratkaisulta hintaluokassaan - etsin nimenomaan punaista, nahkaista ja yksinkertaisesti muotoiltua sohvaa).

Olohuoneen toinen pitkä seinä on n. 3/5 pituudeltaan valkoinen ja loput 2/5 on vaaleanharmaata. Vaaleanharmaan osuuden pituus on mitoitettu niin, että sen alkaessa alkaa myös minikotitoimistoni (eli tietokonekulmapöytäni) toinen sivu.

Jäljelle jäävä sohvaseinustaa vastapäätä oleva seinä on suurimmaksi osaksi ikkunaa ja muilta osin valkoinen. Verhoina on Pedro-tapetin kanssa hyvin samansävyiset tummat ja paksut verhot (2 kpl siis), joiden keskelle tehdään 1 verho Maija Isolan "Keisarin Kruunu"-kankaasta (kuvassa toinen oikealta].

Seinien suhteen olin miettinyt kuviomaalauksiakin ja olin niitä jo melkein toteuttamassakin, mutta sitten aloin epäillä että olohuoneesta tulisi niiden kanssa vähän turhankin radikaali. Ideat niistä jätän toistaiseksi hautumaan kunnes olen varma natsaavatko ne mielestäni sittenkään huoneen muuhun ilmeeseen vai ovatko jo "liikaa."

Ei välttämättä.
Jos seinä on oikein pahassa kunnossa niin siihen on olemassa easycover nimistä lasikuitupaperimassa pinnoitetta joka liimataan huonon seinäpinnan päälle.
Koska se sisältää lasikuitua on sienä tämän operaation jälkeen yhtä kestävä jollei jopa kestävämpi kuin se että siihen levittää esim: vetonit tasoitetta tai muuta vastaavaa tavaraa.
Tuon easycoverin levittämiseen ei mene sen enempää aikaa kuin tapetoimiseen.
Itse onnistun helposti tapetoimaan 4 huonetta päivässä (8 tunnin sisään).

Kyllä maaleissa eron huomaa.
Esim: tikkurilan huippumaali harmony verrattuna remontti ässään on sama kuin mustalla ja valkoisella.
Remontti ässä kestää tietyissä olosuhteissa pyyhkimistä hyvin mutta sen tekee puolihimmeänäkin kiiltävän pinnan toisin kuin sittaas harmony jolla saadaan pyyhkimistä kestävä ja matta pinta jolloin esim: pastellivärit näyttävät myös pastelli väreiltä.
Tietysti olosuhteet vaikuttavat kaikkeen mutta itse en kyllä ikämailmassa ostaisi mitän halpis maalia.
Sehän on kuitenkin kokoajan näkyvillä eikä edes näytä hyvälle.

Vielä tuohon seinän puhdistaminen voi olla mahdotonta mutta sen korjaamiseen menevä aika/raha on hyvinpientä jos tietää mitä tekee joten kannattaa ottaa aina lähettyville joku joka asiasta jotain tietää esim: joku tuttu rakentaja.

[q]dj darkness
Onnistuu!
Ongelmaksi tulee vain se mistä ja miten ostat tavarat.
Jos saat esim: jonkun tutun kenellä on rakennusfirma ostamaan sinulle nuo tavarat saat ne huomattavasti halvemmalla.
Itse teen työkseni remontteja ja olen tehnyt pienemmällä rahalla 80 neliöisen kerrostalo asunnon kokonaan kuntoon.
Eli pinta remontin joka sisälsi uudet kaapit uudet laminaatit sekä kaikki katot ja osa seinistä maalattiin ja loput tapetoitiin.[/q]

Teitkö ilmaiseksi työn jos tohon sisältyi kaikki materiaalit vai oliko materiaalit todella halpoja? Jotenkin vaan tuntuu hiukan uskomattomalta että tohon hintaan tehdään täydellinen remontti kun meillä pelkät kettiön materiaalit on enemmän .... (tosin siin on koneita)

[q]
Maali tikkurila nova plast 7 20l maksaa kaupan hyllyssä noin 120 euroa.
Ostin tuon kyseisen maalipurkin firman nimissä ja maksoin siitä 60 euroa.
Joten kannatta miettiä myös miten tavaran ostat.
7000 euron ostoksista voit hyvinkin pyytää kaupoista tarjouksia ja varmasti saat tavaroiden hinnasta osan pois.
[/q]

Tikkurilan maaleja ostaa vaan ne jolla on liikaa rahaa. Teknoksen Trend maalit maksaa suoraan naurettavan vähän ja on ihan samaa laatutavaraa kun joku tikkurilan ylimainostettu purkki. Jostain just muistelisin et tommonen 20L trend purkki on about 60e.

Alennuksia tosiaan saa hyvin. Käytännössä kaikesta vähintään -10% kun vaan pyytää.

Kannattaa myös katsoa mistä ostaa. K-rauta on levottoman kallis mesta ja joissakin tuotteissa ei ole mitään eroa esim bilteman tavaraan, joka maksaa alle puolet. Toki kannattaa katsoa mitä ostaa, työkoneita ei biltemasta ostaisi.

[q]Ostoslistalla on: sohva, lamppuja, mattoja. Jos joku tietää Kodin Ykkösen Newark XL:ää vastaavia sohvia (pituus yli 2m, syvyys 1,1m) niin kertokaa, mistä löytyy.[/q]

http://www.vepsalainen.com/tuotteet/sohvat.html?cat=sohvat&site=17&manu=10&id=520

vaiheiltiin Furninovan yhden toisen mallin ja tän Ellen kanssa siihen asti kunnes todetiin Vepsäläisen myyjän kanssa että noi furninovat (niillä on kans niitä myynnissä) ei todennäköisesti tuu kestään lähellekkään yhtä pitkään kun toi HT-Collectionin soffa, syystä että toi Elle on puurunkoinen kun taas toi Newark on jotain ihme lastulevyhöttöö.

Mun mielestä sohva on yks sellanen elementti ja hankinta jonka kanssa ei missään nimessä kande alkaa pihisteleen.

[q]... jos jollain on hyviä ehdotuksia ns. kaarevista köynöskuvioista niin otetaan mielellään vastaan :)
[/q]

Ei nyt ehdotuksia varsinaisesti, mutta tuolta löytyy ornamentit ja muut ihan joka lähtöön. Siitä vaan fotoshopaten, maski seinään ja maalia pintaan.

edit. linkki unohtui, eli http://www.100megsfree.com/lime/dings.htm

Meillä on vuokrakämppä, mutta kun tässä varmaan siihen asti asutaan, kun saadaan oma ostettua (eli kauan pk-seudun hintatasolla...) niin rohjettiin vähän tapetoimaan :) Vetästiin eilen eteiseen pitkään seinään aika isokuosinen tapetti, tuli ihan kiva ja onnistuikin suhteellisen hyvin näin ensikertalaisilta. Vielä olis tarkoitus tapetoida ainakin lastenhuone ja varmaan meidän makuuhuonekin. Laminaatitkin olis kivat, mutta enpä sit tiiä, et onko niitä järkeä vuokrakämppään laittaa (vaikka kai ne saa sitten vaikka mukaan kun muuttaa :)

Mutta jos tässä nyt tosiaan useamman vuodan asuu, niin olishan se kiva saada asuntoa vähän mukavamman näköiseksi. Sisustusprojekti on aika ikuinen, jos saisi lottovoitin niin voisi laittaa kerralla kuntoon, mutta käyhän se vähitellenkin :)

Mekin päästään toivottavasti kohta vähän laittamaan kämppää kivemmaksi - tää on tosin vuokrakämppä, eli mitään kauhean radikaalia ei voi tehdä. Tapetit ja maalit saadaan kuitenkin vuokranantajan kautta, jos saadaan...

Ensin soittelin ympäriinsä, että missä tapetteja voi käydä katsomassa, ja joka paikassa (huoltomies, huoltoyhtiö, toimisto) sanottiin että jossain muualla kuin heillä. Vihdoin pääsimme tapetteja katsomaan, ja teimme tilauksen. Ensin maalit ja tapetit toimitettiin väärään osoitteeseen. Kun ne vihdoin tulivat meille, noin puolet tilaamistamme jutuista puuttui. Teimme uuden tilauksen, jonka piti saapua viikko sitten perjantaina, tai viimeistään maanantaina, mutta eipä ole näkynyt. Eilen tuli puhelu, että yhden tilaamamme tapetin valmistus on kokonaan lopetettu, joten pitäisi valita jotain muuta tilalle. Mutta täytyy pitää toivoa yllä, josko vielä saisimme ne tapetit tänne...

[q]gobbe, 5.7.2007 10:12:
---
Kirsikka, 5.7.2007 10:07:
Laminaatitkin olis kivat, mutta enpä sit tiiä, et onko niitä järkeä vuokrakämppään laittaa (vaikka kai ne saa sitten vaikka mukaan kun muuttaa :)

---

Kysyt vuokranantajalta että maksaako hän tarvikkeet. En näe mitään syytä miksei asunnonomistaja laitattaisi laminaatteja jos ne saa pelkillä tarvikkeiden hinnoilla. Asunnon arvo nousee tai ainakin vuokralaisia on helpompi saada kuin kuluneilla muovimatoilla. Edellisessä asunnossa omistaja olisi maksanut laminaatit ja tapetit mutta en sitten koskaan ryhtynyt projektiin koska halusin saunallista asuntoa
[/q]

Tää on kaupungin asunto, joten tilanne on vähän eri...

[q]Lauri, 20.4.2006 09:01:
Harvoin siitä lehdessä esiintymisestä rahaa saa? Käsitin ainakin itse,
että dorkan etu on juurikin nuo materiaalialennukset, jotka pyörivät
15-25% välissä.

(P.s. eräs nimeltämainitsematon saunafirma antaa usein yli 30% alennusta
jos kyseessä on design sauna ja päätyy lehteen)
[/q]

No rahaahan se alennus on siinä missä muukin, mutta mun on todellakin jotenkin hankalaa uskoa että lehteen päätymisestä saisi noin merkittäviä (liki 20k pois rempan lopullisista kustannuksista - se on auton hinta se, piru vie) alennuksia tavarantoimittajilta. Mut jos saa, niin hyvä niin.

Tadaa, tänään on päivä jona sain havaita, että remontin budjetti menee perseelleen. Onneksi perseelleenmeno ei sentään ole (toistaiseksi) paria hunttia suurempi, mutta se vaatii kuitenkin opiskelijalta pientä kikkailua.

Tapetit on nyt saatu seinille pienen taistelun jälkeen ja näyttävät hyviltä. Yhden vuodan huonosti tehdyn asettamisen takia tosin joudun ottamaan maalarinteipin ja maalit uudestaan käyttöön ja maalaamaan sentin (!) lisää seinää punaisella.

Jep jep, pakko se on itselleen myöntää että kamat muutetaan pahasti keskeneräiseen kämppään.
Onneksi matkaan ei lähde kalusteista kuin sänky ja soittopöytä, ei joudu niiden kanssa tuskastelemaan. Pahvilaatikkovuori keskelle ja loppuviimeistely jo siellä asuessa.

No, arvashan tän.
Jos noi sähköt keittiöön sais tällä viikolla niin ens viikosta pääsis keittiön seinän kimppuun...

Tämmöset ois hienoja kotiin tai miksei bileisiinkin:
http://www.cybertex.fi/index-2.html

Tulipas kiva neljäs huone meille, kun saatiin partsi hengailukuntoon :)

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O