Virallinen "kysy tyhmiä"-thread
- « Edellinen
- 1
- ...
- 556
- 557
- 558
- 559
- 560
- ...
- 798
- Seuraava »
[q]mayah:
Miksi oikeakätisen ihmisen vasemman käden toiminnot ovat niin heikkoja? Onko kyseessä vain harjoituksen puute? Esim. hampaiden peseminen ja maitopurkista kaataminen on jotenkin ihan avutonta. Voisko musta kovalla treenaamisella tulla ihan hyvä vasuri?
Nii joo, ja onko siitä päästy johonkin lopputulokseen, et mistä eri "kätisyys" johtuu, et onko se perinnöllistä tai ihan sattumaa?
[/q]
Olen syntynyt oikeakätiseksi, mutta vasemman käden harjoittamisella minusta on tullut kaksikätinen melkeinpä kaikissa mahdollisissa askareissa, mutta vasemman käden kirjoitustaito on vielä vähän työn alla.
[q]Astaroth:
kirjoittamisen oppiminen molemmilla käsillä on tietääkseni käytännössä mahdotonta, vaikka vänkää kyllä olisi osata.
[/q]
nyt menee pikkasen ohi mutta tästä tulee mun tyhmä kysymys: kuinka on mahdollista että broidini piirtää oikeella kädellä ja kirjoittaa vasemmalla [vai menikös se toisinpäin...] ja osaa kuulemma myös kummallakin kädellä kirjoittaa
paitsi oikealla pikkasen huonommin (ei tietenkään samaan aikaan kirjoita käsillänsä) :]
[q]Astaroth:
---
mayah:
...Esim. hampaiden peseminen ja maitopurkista kaataminen on jotenkin ihan avutonta. Voisko musta kovalla treenaamisella tulla ihan hyvä vasuri?...
---
...Mutta esimerkiksi kirjoittamisen oppiminen molemmilla käsillä on tietääkseni käytännössä mahdotonta, vaikka vänkää kyllä olisi osata..
...Kaikkien tietämieni oikeakätisten lätkämaila on lefti. Olen oikeakätinen, miksi pelaan rightilla? Johtuuko tämä jostain geenipoikkeamasta vai pelkästään nuorena tottumisesta?...
[/q]
Uskon, että kovalla treenaamisella heikommankin käden tekemästä jäljestä tulisi ihan katu-uskottavaa. Sitä ei vaan välttämättä ole tarpeeksi motivoitunut treenaamaan, kun toinen käsi toimii jo valmiiksi niin paljon paremmin. Kätisyyden vaihtamisesta lienee hyviä esimerkkejä ihmiset, joilta on amputoitu tai vain vähemmänkin vaurioitunut parempi käsi siten, että he joutuvat vaihtamaan siihen huonompaan.
(Lieneekö muuten esim. kymmensormijärjestelmän käyttö sekä useimpien kahdella kädellä soitettavien soitinten soittaminen hyvää treenausta myös heikommalle kädelle?)
Mitä tulee lätkämailan käytön puoleisuuteen suhteessa kätisyyteen (*ding*). En tiedä kummin päin "leftit" ja "rightit" käytännössä on (kumpi käsi mailassa ylempänä ja kumpi alemapana). Astarothin tapauksessa voisin luulla, että käyttötapa johtuu siitä mihin on joskus nuorena tottunut.
Olen oikeakätinen ja työnäni on aina silloin tällöin paskanmättö hevostallissa. Mättäessäni kakkaa (mikä vaatii tarkkuutta) pidän talikon päästä oikealla kädellä ja alempaa varresta vasemmalla. Lattioiden lakaiseminen luudalla toimii myös näin päin. Sen sijaan jos mätän lapiolla puhdasta kuviketta tai heinää kottikärryihin (ei vaadi niin paljoa tarkkuutta), kädet voivatkin olla toisinpän. Tosin "väärinpäin" mättäessä toiminto pitää yleensä aloittaa ajattelemalla, että aikoo mättää väärinpäin, koska muuten sen tekee lähes automaattisesti helpommin päin. Olisi erittäin fiksua osata ja jaksaa opetella mättämään kakkaa myös "väärinpäin", koska kropasta tulee muuten niin hiton toispuoleinen.
Muistaakseni (suppeiden) "tutkimusteni" mukaan monet oikeakätiset mättävät oikea käsi ylempänä työvälineen päässä ja vasen käsi alempana varressa kiinni allekirjoittaneen tavoin. Mutta onhan toki myös poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön...
Joitakin vuosia sitten luistinradalla huomasin, että sirklaaminen ja muutenkin luisteleminen oli helpompaa vasempaan kierrokseen (vasen puoli sisäpuolena), mutta niin kauan kuin muistan, minulle ratsastuksessa helpompi suunta on ollut oikeakierros. Miksiköhän*täh*
Äh, ei tässä taida (taaskaan) olla mitään logiikkaa.
[q]aapee:
No winampilla kokeilin mut en jostain syystä saanu toimimaan...
Pitänee sitten vissiin rueta hieman tutustumaan tuohon neroon vähän syvemmin....
[/q]
dMC on vallan mainio muuntamiseen:
http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm
Täältä saa uusimman lamen:
http://mitiok.free.fr/
Jos ei omista Neroa, eikä halua maksaa ylimääräistä niin mp3DirectCut on hyvä vaihtoehto:
http://www.mpesch3.de/
[q]nomic:
nyt menee pikkasen ohi mutta tästä tulee mun tyhmä kysymys: kuinka on mahdollista että broidini piirtää oikeella kädellä ja kirjoittaa vasemmalla [vai menikös se toisinpäin...] ja osaa kuulemma myös kummallakin kädellä kirjoittaa
paitsi oikealla pikkasen huonommin (ei tietenkään samaan aikaan kirjoita käsillänsä) :]
[/q]
tuota taidetaan kutsua semi-ambidexterous-nimikkeellä tms. eli osaa käyttää molempia käsiään melkein yhtä hyvin.
[q]Astaroth:
Kaikkien tietämieni oikeakätisten lätkämaila on lefti. Olen oikeakätinen, miksi pelaan rightilla? Johtuuko tämä jostain geenipoikkeamasta vai pelkästään nuorena tottumisesta?
[/q]
Onhan noita ihmeellisyyksiä... Oliskohan tottumiskysymys? Lätkämailan käsittely ei vaadi kuitenkaan samanlaista hienomotoriikkaa kun esim. kirjoittaminen. Itse olen oikeakätinen ja vasenjalkainen, korista pompottelen ja frisbeetä heittelen vasemmalla. Hassuja yhdistelmiä..
Mikä lauta on ah niin mahtavan Apocalyptican Bittersweet-kappaleessa?
[q]nomic:
[/q]
et sä sitten osaa?
Kun minäkin osaan... hmm.. outoo.. janko kirjoittaa vasemalla ja piirtää molemilla. mä kirjoitan vasemalla ja oikeellakin kirjoitan mut en niin hyvin mut paaaaljon selvemmin kun esim _sun_ käsiala *vink**nauru* Ristipistotyöt ja ym käsityöt teen melkein poikkeuksetta oikeella kädellä. ootas sitten oikee kätinen mukamas? mun mielestä sä oot pienenä ollu vasenkätinen jos en ihan väärin muista.
[q]greenie:
Se on järkyttävää paskaa, siitäkin huolimatta, vaikka siinä näkyykin kamelinjalkoja enemmän kuin Saharassa.
[/q]
vaikuttaa katsomisen arvoiselta
[q]UnityF:
mun mielestä sä oot pienenä ollu vasenkätinen jos en ihan väärin muista.
[/q]
onneksi vaihoin kättä ainaskin mun mielestä mä oon oikeakätinen tällä hetkellä :P
[q]mayah:
Miten mä saan Excelistä pois tollasen asetuksen, et ku kirjotan vaikka 2.19, niin se muuttaa sen automaattisesti päivämääräksi 2.helmikuuta 2005? Mä kuitenkin ajattelen euroja, enkä voi pistää siihen perään -merkkiä koska pitää laskee ne luvut viel yhteen ja sit se huutaa vaan tulokseksi ARVO!
[/q]
hiiren oikee namiska siellä kolumnin (a, b, c jne) kohdalla, format cells ja valkkaat kategoriaks numero tai valuutta.
[q]staRcloud:
[/q]Hei mutta taidankin tietää jo. witch board.
[q]Astaroth:
Joo, mutta rupesin kyseenalaistamaan tuota, koska kuitenkin on olemassa kuumavesi- ja kylmävsiputket erikseen. Eli vettä luulisi olevan kuumana valmiiksi siellä jossakin, mutta aina se kuumavesiputki menee rikki. Vai onko kaupungin vedenjakelussa myös jonkunlainen poileri sitten?
[/q]
Siis noi putket joissa kulkee kuumaa vettä on
lämmönjakelua varten, ei kotitalouksien vedenkäyttöön.
Talouksien käyttövesi jaellaan kylmänä ja lämmitetään
talo/taloyhtiökohtaisesti.
[q]staRcloud:
---
staRcloud:
---
Hei mutta taidankin tietää jo. witch board.
[/q]
Ouija Boardilta vaikutti noin sekunnin perusteella mitä mtv:ltä näin loppua.
[q]Astaroth:
Rupesin tuossa miettimään, kun himasta on ollut koko päivän poikki lämmin vesi...
Miksi aina loppuu lämmin vesi? Miksi ei kylmä vesi koskaan lakkaa tulemasta?
[/q]
Koska kylmää vettä on järvet täynä ja jos se kylmä loppuisi ni ei olis lämmintäkään ku se lämmitetään siitä kylmästä..ainakin niin mä oon ymmärtäny..
[q]_amy_:
Mikä on passiivi-muoto sanalle "paloimme " ? eli siis sama kun "uimme"-"uitiin" ? onko se palettiin, palattiin vai paltiin?
Toi on tosi kumma. Ja jos vetää jotain tyyppiä höplästä, ni mikä se höplä siis on..?koska haluisin tietää onko mulla sellanen...ja sitte muistakin tosi outoja sanontoja...esim.."yrittänyttä ei laiteta"...siis laiteta minne??kuka nä on keksinyt?...hm..hassu kieli..
[/q]
paloimme . . . mun kielellä se aineski olis "palettii" . . .
Jos vedetään jotain höplästä niin sillo kusetetaa jotain... ´"vedin eile sitä höplästä" --> "kusetin sitä eile"
ja yrittänyttä ei laiteta . . .jos et yritä jotain niin ei saakkaan sitä . . .
näin mä ymmärrän noi. . .
Miksi purkka ei häviä jauhamalla??
Tätä on tullu mietittyä monta pitkää minuuttia ja tuntia..ei ymmärrä..auttakaa tyhmää..*hihu*
[q]_amy_:
Mikä on passiivi-muoto sanalle "paloimme " ? eli siis sama kun "uimme"-"uitiin" ? onko se palettiin, palattiin vai paltiin?[/q]
Uimme on siis tässä tapauksessa monikon ensimmäisen persoonan imperfektiivi sanasta uida. Vastaavasti sanan paloimme tapauksessa kantasana on palaa.
Nyt pitää muistaa, että passiivi ei ole yksi yhteen sama asia kuin puhekielessä esiintyvä passiivin kaltainen monikon ensimmäisen persoonan muoto. Vaikka siis uitiin on sekä passiivin imperfekti että puhekielinen monikon ensimmäisen persoonan imperfekti, palaa on passiivin imperfektissä epäsäännöllinen paloi ("jossain paloi"). Puhekielessä luultavasti kyseisen ilmaisun käyttäminen ohitettaisiin jollain kiertoilmaisulla kuten yleensä on tapana kun tulee vastaan joku hankala kieliopillinen koukero. Tosin, en myöskään äkkiseltään keksi yhtään järkevää käyttötarkoitusta ilmaisulle paloimme puhekielessä. =)
[q]mayah:
Ja sitte toinen kysymys: Miks ihmeessä mä vastaan omiin kysymyksiini?
[/q]
Maailmassa on monia asioita mihin emme löydä vastauksia..tuo taitaa olla yksi niistä
[q]Karvinen:
---
_amy_:
Mikä on passiivi-muoto sanalle "paloimme " ? eli siis sama kun "uimme"-"uitiin" ? onko se palettiin, palattiin vai paltiin?
Toi on tosi kumma. Ja jos vetää jotain tyyppiä höplästä, ni mikä se höplä siis on..?koska haluisin tietää onko mulla sellanen...ja sitte muistakin tosi outoja sanontoja...esim.."yrittänyttä ei laiteta"...siis laiteta minne??kuka nä on keksinyt?...hm..hassu kieli..
---
paloimme . . . mun kielellä se aineski olis "palettii" . . .
Jos vedetään jotain höplästä niin sillo kusetetaa jotain... ´"vedin eile sitä höplästä" --> "kusetin sitä eile"
ja yrittänyttä ei laiteta . . .jos et yritä jotain niin ei saakkaan sitä . . .
näin mä ymmärrän noi. . .
[/q]
joo, tajuan kyllä siis että mitä noi tarkottaa, mutta oon siis miettinyt että mikä toi höplä noin ihan konkreettisesti on? joku on sanonut että se on nenä..ja joku sano että se on yleisesti siis "tajunta"..musta höplä ei kuulosta nenälle..hmm.eikä oikeestaan tajunnallekkaan...*ding*
- « Edellinen
- 1
- ...
- 556
- 557
- 558
- 559
- 560
- ...
- 798
- Seuraava »