Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

Back to häröily O

Kiitti tyypit!
Taitaa tulla toi terbinafiinihoito kehiin.

[q]_nua, 4.6.2008 10:46:
Osaako kukaan muuten kertoa että millä esim. Ryanair kattaa niitten polttoaine yms. kulut? Kun ne pitää niin hurjan halpoja hintoja ja ainakin sen kerran kun niillä lensin, niin koneessa oli mun lisäks n. 15 ihmistä. Lennot makso sillon veroineen alle 50€, että ei siitä ihan hirveesti tuu...
Onko niillä kone täynnä rahtia ?
[/q]

Jostain muistan kuulleeni että lentokoneen seisottaminen maksaa, voi olla että osana noita kustannuslaskelmia on että parkkeerauspalvelujen (hallit, huollot, vartiointi, miehistön majoitus & korvaukset, ...) hinta on suurempi kuin lentokoneiden liikkeessä pitämisen hinta.

Mikähän siinäki on,et kun olis hetki aikaa oikeesti tehdä kaikkea sitä mitä pitäis saada tehtyä,en kuitenkaan tee muuta kun istun koneella/tuijotan tv:tä? Miksen mä vaan voi mennä tekemään hommia,vaan ajotan niiden teon just niin et muksut herää 2min siitä kun oon saanu alotettua?
Ja sit taas harmittaa kun mitään en oo saanu tehtyä.

Nimim.Neiti heräilee just ja ajattelin tiskiveden laittaa valumaan

[q]Apo, 4.6.2008 15:00:
---
aurinko, 4.6.2008 14:50:
Onko Föreståndare = johtajaopettaja? Vai onko olemassa sujuvempi suomenkielinen titteli?

---

johtaja, päällikkö

http://www.sanakirja.org/search.php?id=2222
[/q]

Selvennyksenä siis yliopistossa opettava föreståndare. Pitää suomentaa töissä titteleitä, kun jostain syystä ei nuo alkuperäiset kelpaa *toktok*

ja MOT-sanakirja siis antoi ehdotuksena johtajaopettaja. kuulostaa vaan tosi kököltä mielestäni.

[q]Annakins, 4.6.2008 15:12:
---
aurinko, 4.6.2008 15:05:
---
Apo, 4.6.2008 15:00:
---
aurinko, 4.6.2008 14:50:
Onko Föreståndare = johtajaopettaja? Vai onko olemassa sujuvempi suomenkielinen titteli?

---

johtaja, päällikkö

---

Selvennyksenä siis yliopistossa opettava föreståndare. Pitää suomentaa töissä titteleitä, kun jostain syystä ei nuo alkuperäiset kelpaa *toktok*

ja MOT-sanakirja siis antoi ehdotuksena johtajaopettaja. kuulostaa vaan tosi kököltä mielestäni.

---

entä johtava opettaja?
[/q]

parempi :) kiits!

[q]aurinko, 4.6.2008 14:50:
[/q]

johtaja, päällikkö

[q]Lyylikki, 8.11.2009 21:25:
---
Genuinex, 8.11.2009 21:18:
---
Janisa, 8.11.2009 21:14:
Tuolla teillä ajaessa kun on niitä kylttejä jossa on etäisyys johonkin kaupunkiin (esim. HELSINKI 52) niin "mihin" se etäisyys mitataan? Ihan keskelle kaupunkia vai esim. rautatieasemalle vai mihin?

---

Oma käsitykseni on, että se etäisyys on likimain siihen kohtaan, jossa alkaa taajama.

---

Juu, ei siis näin, vaan se on aina ennalta määritetty se piste, mihin missäkin pitäjässä mitataan.
[/q]

Näinhän se näyttää olevan. Ei pidä luottaa siihen mitä kotikylän paapat on kertonu
Mutta nyt on itsekkin tässä asiassa viisaampi!

[q]larpap, 26.5.2008 03:27:
Mikä on Pink panther luojan nimi?
[/q]
Isadore freleng

[q]Viola Turpeinen, 5.6.2008 08:53:
Paljonko kannattaa sijoittaa makuupussiin jos aion käyttää sitä neljä kertaa kesässä jossain festareilla, joskus jopa vähän viileämpinä öinä tai vähän syksymmällä. Haluan kuitenkin kunnollisen ja pieneen tilaan menevän. Ja mistä sen ostan?

Muita makuupussivinkkejä?
[/q]

Osta Partiokaupasta tai Lassin retkiaitasta. Itelläni on kevät-kesä-syksykäytössä Haglöfsin kuitumakuupussi(mallia en muista, toi on aika vanha). Menee pieneen tilaan ja on todella kätsä muutenkin. Makuupussi on kyl sellanen, et se mun mielestä kannattaa ostaa alan liikkeestä, vaikka sitä ei käyttäs kun 4 kertaa kesässä ja silloin tällöin. Vituttaa nimittäin, jos paleleekin yhtäkkiä tai on liian kuuma. Itse käydän tota myös hyvän makuualustan kanssa peittona.

Edit. Marmotilla ja North Facella tuntuu kanssa olevan aika näppäriä malleja. Hinnat pyörii 50-70e, tuollasilla kuitupusseilla 3 vuodenajan käyttöön.
http://www.partioaitta.fi

Paljonko kannattaa sijoittaa makuupussiin jos aion käyttää sitä neljä kertaa kesässä jossain festareilla, joskus jopa vähän viileämpinä öinä tai vähän syksymmällä. Haluan kuitenkin kunnollisen ja pieneen tilaan menevän. Ja mistä sen ostan?

Muita makuupussivinkkejä?
[/q]

Kaverilla on tollanen Haglöfs Lim 50 (löytyy tuolta partioaitasta). Itsekin olen sen kanssa nukkunut ja hyväksi ollaan molemmat todettu. Tosin itse olen partiolaisena tottunut nukkumaan vähän missäkin olosuhteissa, että en sitten osaa sanoa miten hyvältä se tuntuu muiden mielestä syksymmällä.

Mutta on se kuitenkin ihan hyvä ostaa edes kohtuullisen hyvä pussi alan kaupasta, sillä kyllä niitä halvalla saa.

edit. Kaveria pussi on palvellut jo kahdella puolen vuoden reissulla maailmalla, joten hyvin tuntuu pussi kestävänkin.

Paljonko kannattaa sijoittaa makuupussiin jos aion käyttää sitä neljä kertaa kesässä jossain festareilla
[/q]
Mä en kyllä ostais mitään kallista festari-makuupussia.. Tollasen festari-pussin vois löytää esim. tarjoustalosta, lidl etc. kaupoista :)

[q]Amma, 5.6.2008 10:55:
---
Viola Turpeinen, 5.6.2008 10:13:
Kiitti tytöt :) Ajattelin itsekin että parempi ostaa sitten kerralla kunnollinen, vaikka se käyttötarkoitus tällä hetkellä onkin useimmiten festareilla. Ei sitä tiedä mihin kaikkeen tässä vielä innostuu.

---

Nukun aina silloin tällöin reissussa ollessani mm. autossa ja viime kesänä totesin, ettei ohuemmat makuupussit riitä mihinkään. Ostin Partioaitasta keväällä talvimakuupussin (kuituversio, hinta tais olla jtn toistasataa euroa, mutta nyt ne näyttää olevan kivasti alessa....). Nukuin pussissa autossa huhtikuussa viitisen yötä ja kyllä kelpasi. Vain nenänpäällä oli vähän vilu.
Jos on pienikin epäilys, että palelet yöllä, niin suosittelen lämpimästi satsaamaan kunnon (talvi)pussiin.
[/q]

Mikään ei ole rasittavampaa kun koittaa nukkua kylmissään. Itellä tollanen Tunturisusi oisko 2000?!?. Loppu se paleleminen. Helpompi sitä pussia on avata, kun laittaa sitten lisää "täytettä".

[q]Viola Turpeinen, 5.6.2008 10:13:
Kiitti tytöt :) Ajattelin itsekin että parempi ostaa sitten kerralla kunnollinen, vaikka se käyttötarkoitus tällä hetkellä onkin useimmiten festareilla. Ei sitä tiedä mihin kaikkeen tässä vielä innostuu.
[/q]
Nukun aina silloin tällöin reissussa ollessani mm. autossa ja viime kesänä totesin, ettei ohuemmat makuupussit riitä mihinkään. Ostin Partioaitasta keväällä talvimakuupussin (kuituversio, hinta tais olla jtn toistasataa euroa, mutta nyt ne näyttää olevan kivasti alessa....). Nukuin pussissa autossa huhtikuussa viitisen yötä ja kyllä kelpasi. Vain nenänpäällä oli vähän vilu.
Jos on pienikin epäilys, että palelet yöllä, niin suosittelen lämpimästi satsaamaan kunnon (talvi)pussiin.

[q]hemuz, 5.6.2008 11:06:
---
Viola Turpeinen, 5.6.2008 10:13:
---
Mikään ei ole rasittavampaa kun koittaa nukkua kylmissään. Itellä tollanen Tunturisusi. Loppu se paleleminen. Helpompi sitä pussia on avata, kun laittaa sitten lisää "täytettä".
[/q]
Mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen aamulla siihen että ulkona on kylmä, palelee pussissa ja on hillitön vessahätä (ja vessaan tms. matkaa muutama sata metriä). Kunnon makuupussilla lähtökohdat paranee huomattavasti. ;)
Mulla oli sillon huhtikuussa auton ikkunat raollaan ja nukkumisasuna muistaakseni pitkähihanen t-paita ja alkkarit/pitkikset + ehkä villasukat. Kyllä kelpasi.
IMO on järkevämpää satsasta kalliimpaan, lämpimämpään ja kooltaan sekä painoltaan isompaan pussiin kuin yrittää jossain metsän keskellä palellessaan laittaa kaikki mukana olevat (helle)vaatteet yhtä aikaa päälle kun tulee yöllä kylmä. Tai sitten voi yrittää hankkia jonkun lämpimän ihmisen siihen viekkuun patteriksi.

[q]Amma, 5.6.2008 11:31:

Mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen aamulla siihen että ulkona on kylmä, palelee pussissa ja on hillitön vessahätä (ja vessaan tms. matkaa muutama sata metriä). Kunnon makuupussilla lähtökohdat paranee huomattavasti. ;)
Mulla oli sillon huhtikuussa auton ikkunat raollaan ja nukkumisasuna muistaakseni pitkähihanen t-paita ja alkkarit/pitkikset + ehkä villasukat. Kyllä kelpasi.
IMO on järkevämpää satsasta kalliimpaan, lämpimämpään ja kooltaan sekä painoltaan isompaan pussiin kuin yrittää jossain metsän keskellä palellessaan laittaa kaikki mukana olevat (helle)vaatteet yhtä aikaa päälle kun tulee yöllä kylmä. Tai sitten voi yrittää hankkia jonkun lämpimän ihmisen siihen viekkuun patteriksi.
[/q]

Ton mun mallin saa kivasti viel yhistettyä, jos viel tuntuu et palelee

[q]Takyon, 5.6.2008 12:25:
Intissä opittua:
Jos käytössä on tollanen perus tekokuituinen makuupussi niin siellä pitää riisua kaikki ylimääräinen vaate pois että pysyy lämpösenä. Tiedän että toi kuulostaa aivan järjenvastaiselta mut se toimii ;)
[/q]
Juuri näin. Sen takia mullakin oli enimmillään vähän (yksi kerros) ja ohutta vaatetta.

[q]Viola Turpeinen, 5.6.2008 12:30:
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.

Toi Haglöfs?
[/q]

Itse tunnet itsesi parhaiten. Itse valitsin suoraan talvimakuupussin aikoinaan, kun tuli partiossa pyörittyä jos jonki moisissa olosuhteissa vuoden ympäri. Olen itse ainakin niin vilukissa, etten lähtis suomen suveen kesäpussilla :D Ei ne yöt ole kauheen lämpimiä.... Ehkä kannattaa kävellä sinne kauppaan ja keskustella sen myyjän kanssa.

[q]Viola Turpeinen, 5.6.2008 12:30:
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.
[/q]

En osaa lämpötilarajoista oikein mitään sanoa. Mutta veikkaisin, että suurimmalle osalle se Haglöfs Lim 50, jota itse ehdotin, on liian ohut. Itse vaan on tottunut nukkumaan huonoissakin olosuhteissa, eikä se pieni kylmyys enää haittaa yhtään. Joten jos vähänkin epäilet palelevasi liian ohuen pussin kanssa, niin hanki paksumpi.

Helpottaa varmasti myös suuresti, jos esim. marssit Partiovarusteeseen, kerrot mihin tarkotukseen haluat makuupussin, niin kyllä ne siellä osaa auttaa ja ehdottaa oikeanlaista pussia

[q]REivaaja, 6.6.2008 11:16:
Jos kaikkea jumalan luomaa elämää pitää kunnioittaa, niin onko Saatana sitten kuollut?
[/q]
Onko Jumala luonut Saatanan?

Pystyykö Jumala luomaan niin ison kiven, että ei pysty sitä itsekään nostamaan?
Kyllä -> Ei ole kaikkivoipa
Ei -> Ei oli kaikkivoipa

Mut mun ei tarttekaan ajatella tämmösiä kun en jumalaan tai Jumalaan usko

Jos kaikkea jumalan luomaa elämää pitää kunnioittaa, niin onko Saatana sitten kuollut?

O