Virallinen "kysy tyhmiä"-thread
- « Edellinen
- 1
- ...
- 211
- 212
- 213
- 214
- 215
- ...
- 798
- Seuraava »
sadepilviä?
[q]Miinapiina, 21.5.2007 09:57:
ei tää mun elämää häiritse, mielenkiinnosta vaan kyselen...
[/q]
Sun vanhempien telkkari leventää kuvaa että ne reunukset sais piiloon. Ihmiset yms. muut näkyy todennäkösesti liian leveinä siinä tv:ssä kun sitä kuvaa leventää.
Se mistä ongelma juontaa juurensa on että 4:3 kuva on kapeampi kuin 16:9.
Visualisointi:
4:3
xxxx
xxxx
xxxx
16:9
xxxxx
xxxxx
xxxxx
16:9 on 1.333 kertaa leveämpi kuin 4:3, jos korkeus pistetään samaksi.
Kun digiboksista lähtee 4:3 kuvaa, niin tv laittaa sen yleensä keskelle. TV:ssä on sen suhteen kolme tapaa näyttää se liian pieni kuva:
1) jättää kuva sellaiseksi, reunoihin tulee mustat alueet
2) Venyttää kuvaa leveämmäksi, jolloin mittasuhteet vääristyvät
3) Suurentaa kuvaa niin että sivuilla olevat reunukset katoavat -> ylä & alareunasta leikkaantuu osa pois
Ite tykkään enemmän oikeista mittasuhteista, et mun mielestä sun tv toimii ihan oikein ;) Oikeita asetuksia ei oikeastaan ole, kannattaa selvittää ne mitkä näyttää omaan silmään parhaimmalta. Sen verran kannattaa asetusten suhteen pitää kuitenkin mielessä että jos tv:ssä ja digiboksissa on säätömahdollisuus, niin jättää toisen normaaliasetuksille ja säätää vain toisesta.
[q]KooKie, 19.5.2007 14:42:
Se psyka?
[/q]
Joo. Mut luotan noihin kompensaatiopisteisiin, ei pitäis olla mitää ongelmaa. :)
[q]Miinapiina, 21.5.2007 20:52:
tää olikin sit se hassu juttu, eli jos mun boxiin laittaa asetukses 16:9
ni sillon tapahtuu tuo että kuva menee keskelle ja jää reunat.
ja jos sitä suurentaa ni ylä- ja alareunasta leikkaantuu osa pois.
jos laitan 4:3 ni sillon näkyy koko ruudulla, vaikka sillon pitäis ne reunat jäädä.
[/q]
Noin siis 4:3 lähetyksellä? Onkohan TV:n asetukset jotenki vinksallaan, vai onkohan siellä jotain 'älykkyyttä' mikä estää tuon leikkautumisen. No, joka tapauksessa sitä kuvaa ei kannata pakottaa väärään formaattiin, niinkuin näytät tekevän tuossa alussa "jos mun boxiin laittaa asetukses 16:9".
[q]tällä ei oikeestaan oo mitään väliä, kuhan piti päästä avautuu asiasta *nauru*[/q]
Kysymys -> vastaus, eikö?
[q]Apo, 21.5.2007 21:01:
Noin siis 4:3 lähetyksellä? Onkohan TV:n asetukset jotenki vinksallaan, vai onkohan siellä jotain 'älykkyyttä' mikä estää tuon leikkautumisen. No, joka tapauksessa sitä kuvaa ei kannata pakottaa väärään formaattiin, niinkuin näytät tekevän tuossa alussa "jos mun boxiin laittaa asetukses 16:9".
[/q]
juu-u, noin se tekee. öööps, nuista tv:n asetuksista en enempää tiiä ku sen että jos kokeilen ihan millä kuva-asetuksella vaan (auto wide, panorama, 16:9, zoom1 ja zoom2), niin boxin 4:3 asetus ei jätä niitä reunoja paitsi tietty sit jos tv:sta laittaa 4:3.
ja en koita väkisin "pakottaa" väärään formaattiin, kokeilin vaan, ku ohjeissa neuvottiin että jos on laajakuvatv, ni boxiin asetukses 16:9, koska se sit "kertoo" vaan millainen laite on boxis kii. ni.
ja se tässä kummastuttaa vainen, että tuolla 16:9 jää ne reunat, mitkä pitäis tulla jos on 4:3
[q]Apo
Kysymys -> vastaus, eikö?
[/q]
jep jep
[q]KooKie, 19.5.2007 03:37:
Mitä, tuliks ruotsista I vai?
[/q]
Ei ku reaalista. :C
[q]sapeli, 22.5.2007 20:05:
Onko "puolulainen" oikea sana? Mulle toi on aina ollut niin itsestäänselvyys että yllätyin kun joku kaveri ei ollut kuullutkaan sanasta...
[/q]
newö höörd
[q]sapeli, 22.5.2007 20:05:
Onko "puolulainen" oikea sana? Mulle toi on aina ollut niin itsestäänselvyys että yllätyin kun joku kaveri ei ollut kuullutkaan sanasta...
[/q]
Siis skidinä piti aina kattoa onko leffasankari hyvän vai pahan puolulaisia. Myöhemmin puhuttiin hyviksistä ja pahiksista.
[q]duvin, 22.5.2007 20:18:
Siis skidinä piti aina kattoa onko leffasankari hyvän vai pahan puolulaisia. Myöhemmin puhuttiin hyviksistä ja pahiksista.
[/q]
Juu mut tuohan toimii myös tosi kätsysti jos pelataan mitä tahansa joukkuepeliä - oman joukkueen edustajat on omia puolulaisia ja toiset ei. Toi on yhä imo kätsyin tapa ilmaista tuo asia.
"Ally" sanaa vastaava englannin kielestä eli liittolainen.
[q]sapeli, 22.5.2007 18:30:
Mistä päin Helsinkiä löytäisi halvalla kasvien siemeniä ja sipuleja kotikasvatusta varten? Tarjoustalossa oli yllättävän hyvät (ja halvat!) valikoimat vielä äskettäinkin, mutta nyt oli kaikki loppu...
[/q]
Olisko Plantagen mitään? En oo ite käyny mutta käsittääkseni jonkin sortin halpaketju.
[q]daffy, 22.5.2007 21:01:
---
sapeli, 22.5.2007 18:30:
Mistä päin Helsinkiä löytäisi halvalla kasvien siemeniä ja sipuleja kotikasvatusta varten? Tarjoustalossa oli yllättävän hyvät (ja halvat!) valikoimat vielä äskettäinkin, mutta nyt oli kaikki loppu...
---
Olisko Plantagen mitään? En oo ite käyny mutta käsittääkseni jonkin sortin halpaketju.
[/q]
Täytyy testaa, kiitos!
[q]Horus, 5.8.2005 20:59:
Millainen on bilettäjän taivas/helvetti?*ding*:D
[/q]
Huono dj, soittaa huonoa musiikkia, huonosta PA:sta. Drinkit maksaa maltaita mut ei niitä halua ostaakkaan kun jono on ihan älytön. Paskat bileet kaikenkaikkiaan mut kuitenkaan ei haluais lähteä kun huhu kertoo että DJ God soittaa vielä samana iltana.
Miks mun autostereot sammuilee itsekseen ja muutenkin räpsyy. Akkuongelma?
[q]Zenni, 24.5.2007 11:16:
Miks kukaan ei tunnista Teräsmiestä vaik se on ihan saman näkönen heebo Clarkin kanssa ilman silmälaseja? Sama juttu Taikaviitassa.
[/q]
Ei kukaan niistä usko et toi tyyppi vois olla joku supersankari.. ja sit sillee on kirjoitettun käsikses :D
[q]Freja, 21.5.2007 20:03:
Pilviasiantuntijoita paikalla? Wikipedia tai lukuisat pilviin kohdistuneet sivustot ei auttaneet.
http://reya.pp.fi/pilvi.jpg
http://reya.pp.fi/pilvi2.jpg
tuollaisia kummallisia pilviä näkyi Pohjammaalla perjantaina. Peite oli hyvin paksu ja kuvio oli aaltoileva. Ekassa kuvassa näkyy vähä erilaisempi, mutta taivaalla oli myös sellasia pilviä jotka oli kuin tuossa ekassa kuvassa, mutta niissä oli reiät ja niistä tietysti sitten loisti aurinko.
Kysymykseni siis kuuluisi, että minkä nimisiä pilvet ovat joita kuvissa esiintyy?
[/q]
Oisko jotain yheneväisyyttä Mammatus -tissipilviin ?
Kumminkin vähän yhteksissä tornadoihin ja eikö just pohjanmaalla sellasia pikkuisia aina ole, niin toi vähän edesauttais sitä ?
Tosi hienoja pilviä ja noita Mammatuksiakin:
http://thrillingwonder.blogspot.com/2007/04/mammatus-lenticular-other-extreme.html
[q]nethr, 24.5.2007 10:14:
Miks mun autostereot sammuilee itsekseen ja muutenkin räpsyy. Akkuongelma?
[/q]
huono maadotus, saavat huonosti virtaa, sulake heikosti kiinni,
noi nyt tuli ekana mieleen
Kun hommaa ensimmäiset silmälasit, kauanko yleensä kestää että niihin tottuu? Toisinsanoen, milloin tämä julmettu pääkipu loppuu? -_-
Miks mun yhen kasvin uudet lehdet kääntyy rullalle? Ei ne siitä näytä oikenevankaan. Syitä toki saattaa olla useita, mutta voisko olla et kastelen sitä liikaa..?
- « Edellinen
- 1
- ...
- 211
- 212
- 213
- 214
- 215
- ...
- 798
- Seuraava »