joulu kohta ovella...

Back to häröily O

Pelkkä ajatuskin joulun lähestymisestä saa mut voimaan pahoin.

[q]mikkihiiri, 31.10.2005 18:39:
Mua vituttaa iha jumalattomasti se, että v***n joulukalentereita on jo myynnissä kauppojen kassalla. Voi Iesus Nasarenus sentään, nyt on vasta lokakuu! Koko tää jouluhärdelli alkaa koko aja aikasemmi, koht voidaa jo spennata joululahjoje perää jo elokuussa.
[/q]

Aamen!

[q]Pygmi, 31.10.2005 13:53:
---
Materiaa? No, jos tahtoo sitä kerätä.[/q]
Sun pitää haluta jotain/sun oletetaan haluavan jotain/sulle tungetaan yli.. Minusta se, että jos kaikki lahjoittaisivat joululahjoihin varatut rahat sitä oikeasti tarvitseville, olisi oikeasti vaarallista yhteiskunnalle, kuvaa sitä mitä joulu oikeasti on: Materiajuhla, jonka avulla kaupat voivat saada vuodesta positiivinen lopputuloksen.

[q]Tekopyhää? Eikä ole! Mulla ainakin on joulufiilis jouluisin, se alkaa nyt jo mandariinien tuoksusta. Sellainen on kaukana tekopyhästä kun se vaan tulee.[/q]
Joulu löytyy ihmisen sisältä jne.. Ongelma on siinä, että se mitä monet tarjoavat oikeana jouluna on tekopyhää esitystä. esim. Jouluun liittyy monia rituaaleja, kuten se, että Ihmisiä, joista ei pidetä//ihmisiä, joihin ei pidetä yhteyttä, muistetaan erilaisin kortein ja lahjoin. Minkä takia niihin ei sitten muulloin pidetä yhteyttä?
Tai mikä sen ihanempaa kuin laittaa Vesa-Matti Loirin miljoonassadas joululevy taustalle soimaan, nauttia Pirkan joulumunatotia katsoessa muovikuusessa vilkkuvia tiimarin jouluvaloja ja odottaa kun se lehti-ilmoituksessa raittiiksi kehuttu joulupukki saapuu tuomaan kasan keskustasta ostettuja joulun erikoistuotteita, joihin on palautusoikeus kuittia vastaan? Kyllä, kyllä siinä joulu on aidoimmillaan.

[q]Paha olo taas usein tulee omista ongelmista, ja jos tahtoo ne kulminoida joulun syyksi, niin onko se sitten joulun itsensä vika.[/q] Kyllä, mulle tulee paha olo omista ongelmistani. Minun ongelmia ovat mm. se että se mitä mä ymmärrän välittämisellä, rauhalla ja hiljentymisellä luodaan minulle materialla mitattavana, vihalla/pettymyksinä/pahana olona ja teennäisinä markkinointi-/mainontajuhlina. Se mitä joulun pitäisi olla, on aika lailla eri asia mitä mun pitäisi sietää jouluna.*dissaa*

[q]Siitä mä oon samaa mieltä että koko vouhotus tulee liian aikaisin, mutta noi negismurinat on kyllä ihan jokaisen oman pään sisällä samalla tavalla kun plurahtelukin.
edit. tuokSusta...[/q]*hali*Coca Colaa ja muista syödä kanaa*vink*

..ikävä kyllä!!

Joulu ja jätevuoret.

Joulun markkinahumu on lähinnä vastenmielistä, mutta sitten taas ne itse joulupäivät on olleet aina ihan mukavia. Vaikka mutsin, siskon ja varsinkin faijan kanssa tulee riideltyä tai ainakin ääntä korotettua about joka kerta kun vietetään useampi tunti samassa tilassa, niin he ovat mulle todella rakkaita ja tärkeitä ihmisiä. Joulut olen siis aina viettänyt heidän kanssaan.

Viime vuonna molemmat isäni vanhemmat kuolivat, joten viime joulu oli ensimmäinen joulu jona emme kokoontuneet aattona kello kuusi mummun ja muffan luokse. Sinne tulivat aina molemmat isäni siskot, sekä heidän lapsensa ja heilansa. Muuten aaton traditioihin kuului/ kuuluu mm. se että kuusi haetaan aina aattona viime tingassa niin, että niitä kuusimyyjiä saa etsimällä etsiä, koska suurin osa on jo lähtenyt myyntipaikoiltaan. Asiaan kuuluu myös se, että kuusemme on harva ja faijan vaatimuksesta siinä on aina oltava käpyjä. Kuusi koristellaan myös aina tietyin rituaalein. Latvassa on sellainen hopeahapsupyörylä, jossa on kulkunen. Hopeahapsuköynnöksiä (vai mitä ne nyt onkaan) on kaksi, joista toisen laittaa Milla kuusen toiselle puolelle latvasta aloittaen, ja toisen minä omalle puolelleni. Samoin kynttilät laitetaan tämän jaon mukaan. Myös neljä valkoista palloa, omenat jne jaetaan tasapuolisesti ripustettaviksi.

Syömisen jälkeen (mä syön lähinnä peruna- sekä lanttulaatikkoa, rosollia sekä herneitä ja sit luumukiisseliä jälkkäriks, yks kinkkuviipale tulee yleensä maistettua) jaetaan muutama lahja. Meille on tulee edelleenkin joulupukki -faija. Mummulla kävi myös aina joulupukki, joka oli yleensä Milla tai yksi serkku. Faijalla ei mitään sen kummempia pukineita ole ollut muutamaan vuoteen, mutta mummulla Milla-parka sai hikoilla naamarissa sekä mummun talvitakissa.

Käymme myös yleensä Hietsussa isoäidin ja isoisän sekä muutaman muun sukulaisen haudoilla, Malmilla siskon haudalla sekä nyt siis mummun ja muffan haudalla Maunulassa. No eipä noilla kaikilla tule välttämättä käytyä, mutta yleensä joillain. Hautausmaiden kynttilämeret ovat kyllä niin kauniita ja rauhoittavia.

Viime vuonna oli aika hupaisaa, kun mutsi ajeli pitkin Hietsun nurtseja etsiessään parkkipaikkaa, mä huusin sille aika rumin sanakääntein, ettet sä voi ajaa täältä, Milla yritti puhua tädin kanssa puhelimessa ja samaan aikaan saada mua vakuuttuneeksi siitä, etten voi tolla tavalla mutsille huutaa.

Oltiin siis viime jouluna mutsin tädin luona, ja vaikka vähän pelotti miltä alkaa tuntua viimeistään kuudelta illalla, niin oli oikeinoikein mukava joulu, eikä ensimmäinen "erilainen" joulu sitten tuntunutkaan pahalta.

Jaahas, tulipas tarina :)

Ei malttais enää odottaa*sydän**plur*

Kohta joulukalenteri ostoksille*hihu*.

Semmoinen Muumi purukumi-kalenteri, terveellistä hampaillekin*pepsodent**nauru*

kyllä kalenterissa pitää olla suklaata

Aah joulu! Jotenki niin masentava aika vuodesta!
Silloin ku seukkas eli styylas vakkariin nii
joulu tuntu niin paljon enemmän joululta.

Joulu.. No niin, sieltä se taas kerran tulee. Tänä vuonna tosin edessä odottaa ensimmäin joulu omassa asunnossa! Ei tarvitse katsoa koko joulua hässäävää äitiä ja valittavaa mummia ja juopottelevaa äidin miestä. Ehkä tämä joulu onkin enemmän joulu mitä edellisvuosina. *sydän* Joulukalenteri pitää ainakin hankkia!

joulu <33

[q]AnderS, 1.11.2005 20:25:
Aah joulu! Jotenki niin masentava aika vuodesta!
Silloin ku seukkas eli styylas vakkariin nii
joulu tuntu niin paljon enemmän joululta.
[/q]

Niimpä,samaa mieltä...ei niin ku yhtää kiinnosta koko joulun vietto tänä vuonna...Blaaaaaaaah!

Siistii, kohta on pukki kaikissa kaupoissa ja ostoskeskuksissa jakamassa karkkii <3

En oikeen viihdy jouluna kotona, tai siis vanhemmilla. Menee aina hermo. Kaikki muut ihan ympäri päissään ja joulurutiinit loppuu joskus yöllä yhen-kahen aikaan. Mutta mutta, muuten joulu on kiva. On kiva antaa ja kiva saada. Tänä jouluna odotan paljon. Ehkä ei sitä perinteistä ryyppäämisen kattomista ja kavereitaki vois tulla käymään ja ja sit voin itekki olla jouluaattona kännissä Jos ois kauheesti ylimäärästä ni voisin koristella tääl jotenki kivasti ja joku pieni joulukuusi tonne nurkkaan, jonka kissa ja Joni voi sit syödä. *ökkö*

Viime joulu oli viimeinen perhejoulu, ei sitä helvettiä kestä. Tai ihanaa äityliä kyllä kestää, mutta isäpuolta ei.

Saa nähdä, mihin sitä tänä jouluna suuntaa. Kaipuu on pohjoiseen. Parhaimpia muistoja on joulu Kuhmossa. Asuin pari vuotta Juttuanvaaran kupeessa, olkkarin ikkunasta näkyi varmaan sadan kilometrin päähän..metsää ja järviä. Talvella lunta todella oli, mitään loskapaskaa ei tarvinnut kestää. Se joulu....Leivinuunissa itse tehdyt jouluruuat, itse kaadettu kuusi, omakotitalo muutenkin jouluun koristeltuna. Pihapiirissä naapurin kissat, taivaalla tähdet, paukkuva pakkanen. Ihana hiljaisuus, jonka rikkoo vain revontulien humina ja rätisevä keittiön hellan tuli. Tuoksut ja tunnelma saa kyyneleet silmiin vieläkin. Ja yksinäisyys siinä hetkessä..Olen onnellinen, että sain kokea sen.

[q]pirpeli, 4.11.2005 12:09:
Parhaimpia muistoja on joulu Kuhmossa.
[/q]

Ihana tuokiokuva... Tää menis hyvin myös sinne kauneimpia hetkiä elämässäsi-topikkiin

[q]sapeli, 4.11.2005 12:17:
---
pirpeli, 4.11.2005 12:09:
Parhaimpia muistoja on joulu Kuhmossa.

---


Ihana tuokiokuva... Tää menis hyvin myös sinne kauneimpia hetkiä elämässäsi-topikkiin
[/q]

Totta*sydän*

Vaikka siis olen joulukielteinen jo hyyyyvin pitkän ajan takaa, yksi kiva jouluperinne mulla on. Veikkauksen joulukalenteri. Siinä riittää raavittavaa pitkäksi ajaksi. Neljästi olen sen ostanut ja kahdesti voittanu 5.

Ja ihan kuin lapsena, se juttu on että luukkuja pitää "avata" yksi per päivä, muuten on huono ihminen.

[q]QueenB, 31.10.2005 18:49:

Itse joulut on vähä ihme tapahtuma. Hirmusesti panostaa ja luo joulua ja sit jossain vaihees huomaa et tässäkö ne sit olikin. Ehkä oiskin paras olla hössöttämättä liian aikaseen. Syytän tästä oudosta tyhjän tunteesta kauppoja. Varmasti ihmiset ottaisivat joulun tulon huomattavasti rauhallisemmin ellei jo lokakuun puolella kaikki paikat rupee täyttymään joulumainoksista ja krääsistä.

[/q]

Oon kans samaa mieltä, että turha hössöttäminen pois! Joulu on ihan jees, itse ostan muutaman lahjan ja vietän joulun vanhempien luona, syöden ja juoden... Siinä se.

Ja myöskin toi, että joulua aletaan markkinoimaan jo lokakuussa... En tykkää!

jees tulee taas elopainoo lisää 5kiloo ja alaselkä kipeytyy mökillä makaamisesta

O