Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?

Back to yleinen keskustelu O

. Wrote

Klubissa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.


Itse tarkoitan klubikeikalla (näissä ympyröissä) Klubi-iltaa, joka toiselta nimeltä tunnetaan sanalla: "Bileet". Huoraaminen on sitä, että sinulle maksetaan tiettyjen kappaleiden soittamisesta. Bileissä sinulle maksetaan siitä, että tuot oman itsesi esille.

Henkilökohtaisesti olen täysin eri mieltä tuon huoraamis-termin käytöstä. Jos soitat sellaista musaa mistä tse pidät, ei sitä millään asteella voi laskea huoraamiseksi... Jos soitat sellaisia ralleja mitä muut haluaa - se on huoraamista.

Sinun sanojesi mukaan termin "huoraaminen" tarkoitus muuttuu aina sitä mukaa missä sitä käytetään, ei minusta. Jos soitan kotona omia levyjä, niitä josta pidän; kaveri istuu sängyllä kuuntelemassa ja kaiken päälle vielä diggaa sitä musaa mitä soitan. On tullut paikalle tiedostaen, että soitan juuri silloin levyjä. Onko se huoraamista?

Kuinka monta ihmistä tarvitaan paikalle kuuntelemaan sinun omaa musiikkimakua ennenkuin sinun oma musiikkimaku (ja mieltymykset) muuttuu huoraamiseksi, 1? 2? 20? 50? 200? 2000?

Quote by .
Quote by Samus Aran


Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan



niinno.. mielipiteitä on monia. kyllä mulle 5h klasarisetti on ainakin huoraamista perse ruvella. vaikka sitten itse pitäisinkin k.o. musasta. kelaas ny vähän. sä soitat koko illan niitä biisejä joita suurin osa yleisöstä haluaa kuulla/tulis toivomaan. jos tää ei oo huoraamista niin mikä sitten? tää kuuluu just kohtaan: "dj:n musamaku käy yksiin yleisön kanssa eikä tuu oloa et v**tu ku pitää soittaa tätä skeidaa." et sä siinä ainakaan toteuta futuristisia taiteellisia ambitioitas. HÄ??


Okei, no mä kelasin. Odotettu tulos (onhan tätä tullut kelattua useammankin kerran viimeisen kymmenen vuoden aikana..) - en edelleenkään näe sitä automaattisesti huoraamisena. Kuten Tapikin tuossa ylempänä totesi, niin milläköhän ihmeen perusteella joku voi yleensä sanoa noin jos ei tiedä itse asiasta (eli setin sisällöstä, edes genre-skaalan tasolla) otsikkoa enempää?

Klasarisetti = hyvin henkilökohtainen musiikillinen teema. Klasari ihan yleisenä käsitteenäkin kattaa paljon laajemman musiikillisen alueen kuin yksi genre (esim. deep house). Jos joku pyytää sua soittamaan vaikka jatsi, ukulele tai trance-setin, onko se sun näkökulmasta automaattisesti huoraamista? Eikö sitä voi sun näkökulmasta toteuttaa monella eri tavalla? Ihan vaan tiedoksi, pystyn kuin pystynkin toteuttamaan "taiteellisia ambitioitani" jopa yhden teeman sisällä, oooh!

;P

Loppujen lopuksi, käsite huoraaminen levyjensoiton yhteydessä on mulle, mitä ilmeisemmin, eri kuin sulle, näinhän ne asiat maailmassa menee. Jos asia tai näkökulma ihmetyttää, niin voidaanhan me jatkaa tästä joskus livenä, näillä keskustelupalstoilla kun voi helposti jäädä monet pointit sisäistämättä?

/ samus

Quote by Caro²
. Wrote
Klubissa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.


Itse tarkoitan klubikeikalla (näissä ympyröissä) Klubi-iltaa, joka toiselta nimeltä tunnetaan sanalla: "Bileet". Huoraaminen on sitä, että sinulle maksetaan tiettyjen kappaleiden soittamisesta. Bileissä sinulle maksetaan siitä, että tuot oman itsesi esille.


klubit järjestetään useimmiten ravintoloissa eikö totta? halusit tai et, klubiisi tulee myös ihmisiä jotka itseasiassa tulevat ravintolaan. ts. he tulevat mestaan missä on ihmisiä, riippumatta siitä mitä musiikkia siellä soi. joskus saattaa jopa käydä niin että 'tavikset' ovat määräenemmistössä. tällöin olisi tietenkin jatkuvuuden kannalta viisasta soittaa myös taviksille ettei ravintola tyhjene ja ravintoloitsija suutu. ravintoloitsija kun ei tee eroa klubbajien ja taviksien välillä vaan he kaikki ovat hänelle maksavia asiakkaita. vaikka tavikset eivät olisikaan enemmisttössä, kannattaa heille silti tarjota 'porkkana' silloin tällöin, ihan vaan että meininki näyttäisi paremmalta. tämä on mielestäni jo huorausta porkkanan muodossa; tarkoituksellinen yleisön miellyttäminen.


Quote by Caro²

Henkilökohtaisesti olen täysin eri mieltä tuon huoraamis-termin käytöstä. Jos soitat sellaista musaa mistä tse pidät, ei sitä millään asteella voi laskea huoraamiseksi... Jos soitat sellaisia ralleja mitä muut haluaa - se on huoraamista.


jos sinulla on tietyn musiikkityylin klubi-ilta sanotaan vaikka house, ja kesken kaiken soitat yleisön painostuksesta rankempaa kamaa, vaikka trancea, on se huoraamista, vaikka itse pitäisitkin k.o. ransekipaleesta.


Quote by Caro²

Sinun sanojesi mukaan termin "huoraaminen" tarkoitus muuttuu aina sitä mukaa missä sitä käytetään, ei minusta. ...

Kuinka monta ihmistä tarvitaan paikalle kuuntelemaan sinun omaa musiikkimakua ennenkuin sinun oma musiikkimaku (ja mieltymykset) muuttuu huoraamiseksi, 1? 2? 20? 50? 200? 2000?


anteeksi aiheuttamani epäselvyys, quottaan itseäni:
huoraamisella klubimusassa tarkoitan itsestäänselvyyksien soittamista.
huoraamisella ravintolaDJ:nä tarkoitan semmoisenkin musan soittamista joka itselle ei putoa.


huomatkaa että nämä kaksi lausetta eivät sulje pois toisiaan. vai eivätkö ravintolaDJ:t soita OLLENKAAN klubimusaa teilläpäin. ravintolaDJ:t saattavat jopa soittaa itsestäänselviä klubiklassikoita jotka eivät heille itselleenkään putoa vaan tekis mieli soittaa popedaa.

ihmismäärä ei ole oleellinen, vaan DJ:n päämäärä tarkoituksellisesti miellyttää tiettyä osaa yleisöstä.

Quote by .

Halusit tai et, klubiisi tulee myös ihmisiä jotka itseasiassa tulevat ravintolaan. ts. he tulevat mestaan missä on ihmisiä, riippumatta siitä mitä musiikkia siellä soi. joskus saattaa jopa käydä niin että 'tavikset' ovat määräenemmistössä.

Kuules.. Jos mie menen ravintolaan missä on illan esiintyjinä CMX ja Tehosekoitin, menen sinne ihan omaa tyhmyyttäni - tai vastaavasti mielenkiinnosta heitä kuuntelemaan. Jos menen pyytämään dj:ltä For An Angelia tai You Don't Know me:tä, niin perusoletus on ihan varmana se, että niitä ei tule. Ihan omaa tyhmyyttäni olen ko. ralleja siellä toivomassa.

Ei se homma nyt ihan noin toimi niinku sanot.

Jos bileisiin tulee rokkareita, niin tuskin (vaikka en henkilökohtaisella tasolla seuraavia dj:tä tunne, epäilen ettei esm) Milla Lehto, Orkidea, tms rupea soittamaan Kissiä rai Ratt:ia sen takia että parikymmentä henkilöä haluaa kuulla... Jotenkin ei vaan konsepti toimi sen takia..


Quote by .

jos sinulla on tietyn musiikkityylin klubi-ilta sanotaan vaikka house, ja kesken kaiken soitat yleisön painostuksesta rankempaa kamaa, vaikka trancea, on se huoraamista, vaikka itse pitäisitkin k.o. ransekipaleesta.

Näytänks mie siltä, että soittaisin jotain trancea kesken House-setin, bileissä, joihin on pyydetty dj:t tuomaan esille sitä musiikkia mikä on heitä itseään?

En ole käyny kyllä yksissäkään bileissä jossa dj valitsee genren sen mukaan mitä ihmiset toivoo.. Vähän sama kun menis mainitsemaltasi Popedalta toivomaan Autiotaloa, tai Joutsenlaulua..

Jos kyse on ihan "tavan" klubista / discosta, jonka musiikkilinjaus on "konemusa" toimii se paketti kyllä ihan samalla tapaa ku ravintelissä.

Joko minulla on koko asia ihan hukassa tai sitten jollakulla muulla.


1) huoraamisella klubimusassa tarkoitan itsestäänselvyyksien soittamista.
2) huoraamisella ravintolaDJ:nä tarkoitan semmoisenkin musan soittamista joka itselle ei putoa.


Kohta 1) Konemusabileet, soitat "klassikoita" setin väliin - eli huoraat (sinun sanojesi mukaan), sitten tulee täti-X toivomaan yölintuja, heität "liian suuri city" siihen väliin. Mitäs se sitten on, jos tuo äskeinen oli huoraamista?

Kohta 2) Eikös sitä ole sanottu työntekemiseksi, ainakin näin meilläpäin. Muta onha se kamalaa ku jotkut joutuu soittamaan ihan "paskaa musaa". Kehtaavat tehdä näin ainutlaatuista ja taiteellista hommaa työkseen.. Retvaleet :crybaby:

Nyt on iha pakko kysyä, mitä vikaa on tässä toiminnassa, jota itse kutsut huoraamiseksi?

Ainakin aiemmin huoraaminen
on kylläki tarkottanu sitä että tekee
(esim.) rahasta jotain sellasta mitä
ei muuten tekis.

Quote by Tres
Ainakin aiemmin huoraaminen
on kylläki tarkottanu sitä että tekee
(esim.) rahasta jotain sellasta mitä
ei muuten tekis.


jep, kyllä mäkin miellän huoraamisen dj-toiminnassa lähinnä sellaisten biisien soittamisena jotka ei itelle tipu ja joita ei soittaisi ellei "tietäisi" että ne toimii.

ei mua jaksa kauheesti kiinnostaa, jos joku soittamani biisi on hirvee hitti, moneen kertaan kuultu ja ns. varma nakki. jos mä oikeesti diggaan siitä tosi paljon, ni totta helvetissä mä sen soitan.

Quote by drS
ei mua jaksa kauheesti kiinnostaa, jos joku soittamani biisi on hirvee hitti, moneen kertaan kuultu ja ns. varma nakki. jos mä oikeesti diggaan siitä tosi paljon, ni totta helvetissä mä sen soitan.


Näin sen pitäisi mennä.

Quote by Quu
Quote by drS
ei mua jaksa kauheesti kiinnostaa, jos joku soittamani biisi on hirvee hitti, moneen kertaan kuultu ja ns. varma nakki. jos mä oikeesti diggaan siitä tosi paljon, ni totta helvetissä mä sen soitan.


Näin sen pitäisi mennä.

Niinpä.
Mutta meneekö se?
Ei.
Saat tollasesta sitten haukut kaikilta wanabe"niin vitun"UG jätkiltä.
Monelle dj:lle merkkaa, ikävää sinänsä, liikaa toisen levynpyörittäjän sana kuin sen bileissä käyvien ihmisten.
Eihän bileissäkään soiteta itselleen taikak niille backstagella hengaaville levyjukille, vaan sille jengille.

Mut toi on just tota.
Suureen osaan porukasta uppoo ku kuuma veitsi voihin joku überiso hitti.
Mutta jos kyseisen biisin sattuu soittamaan, niin joku helvetin niuho jaksaa aina muistuttaa "toihan on ko kaks kuukautta vanha julkasu, ihan puhkisoitettu!" :(
Piruakos sillä on väliä!

Mulle on aivan sama mitä joku on mieltä.
Jos mulle putoaa joku biisi niin miksen sitä soittais?
Ja vaikka miten "klubidj" olisikin oman tyylinsa edustaja, niin mikä estää välillä heittämästä jotakin muuta jos oikeesti itselleen uppoaa se biisi ja luulee porukankin diggailevan.
Monipuolisuus on hyvästä ;)
Ja vaikka mulle eniten putoaa housen eri alalajit, niin kyllähän sitä tulee fiiliksen mukaan soitettua erittäin kevyestä elektrosta ja deepistä housesta menevän lattarihousen kautta filtteripuppuun jne.
Aika laidasta laitaan, mut mä "seison" jokaisen ostamani biisin takana.

Quote by Daniel Braun
Quote by Quu
Quote by drS
ei mua jaksa kauheesti kiinnostaa, jos joku soittamani biisi on hirvee hitti, moneen kertaan kuultu ja ns. varma nakki. jos mä oikeesti diggaan siitä tosi paljon, ni totta helvetissä mä sen soitan.


Näin sen pitäisi mennä.

...Tosi hyvä juttu...

Kyllähän sitä tykkää kaikista omistamistaan levyistä. Tyhmähän ostaa sellaisia levyjä joista ei tykkää. Toisaalta kaikki omat levyt tuntuvat niin suurilta hiteiltä, että niiden soittaminen kotona, vain ja ainoastaan omaksi viihdykkeeksi, tuntuu jo huoraamiselta. :/ Ehkä se johtuu siitä, että ne on kuunneltu jo puhki. -> Pitäisi ostaa lisää levyjä, jotka nekin kuulostavat hiteiltä jo kaupassa.

Quote by Caro²

Nyt on iha pakko kysyä, mitä vikaa on tässä toiminnassa, jota itse kutsut huoraamiseksi?

ei mitään. tulee harrastettua itsekkin aina kun on pakko. oleellista on sen tiedostaminen.
mä soitan aina mielummin niin et on bileet. vaikka väkisin. jos se vaatii bananaramaa, niin sitä sitten. mulle tärkeintä (nykyään) on kuitenkin se et se jengi mikä siel bileissä/ravintolassa on, on tyytyväisiä ja tulee ehkä toistekkin. mielummin tietenkin aina niin UG kuin jengi antaa myöten, mut jos posse on ihan unessa viel puol timmaa ennen pilkkuu, niin runnoo jonku hitin/klassikon sinnetänne et ne heräis unestaan. ja ehkä siel jollekkin joka ei ees ollu paikalla musan takia, saattais jäädä semmonen olo et olipa kivaa (vaik suurimman osan iltaa oli ehkä ollu vitun tylsää.) minkä pitäis aina olla tärkeetä: uuden jengin löytäminen. jos sä soitat vaan itselles, ja sille toiselle DJ:lle, ja sen kaverille, niin siit ei myöskään saa iloa kovin moni muu.
toinen esimerkki: mesta on ihan täynnä mut kukaan ei joraa vaik musa on viimesen päälle. tiedät et jos sä soitat yhdenkin hittipiisin niin se mesta räjähtää. laitatko sä sen hitin, vai jätäksä sen jengin venaa kuuta nousevaa? totta kai sä soitat sen hitin..
..that's entertainment

Quote by milo
Toisaalta kaikki omat levyt tuntuvat niin suurilta hiteiltä, että niiden soittaminen kotona, vain ja ainoastaan omaksi viihdykkeeksi, tuntuu jo huoraamiselta. :/ Ehkä se johtuu siitä, että ne on kuunneltu jo puhki. -> Pitäisi ostaa lisää levyjä, jotka nekin kuulostavat hiteiltä jo kaupassa.

Mulla on muuten ihan oikeesti toi ongelma.

Ku ei enää tiedä et mikä et onks joku biisi "liian hitti" :o

Quote by .
laitatko sä sen hitin, vai jätäksä sen jengin venaa kuuta nousevaa? totta kai sä soitat sen hitin..
..that's entertainment

Itse asiassa valitsen vaihtoehdon C. Jokainen saa ihan päissään miettiä, mikä se vaihtoehto C on. Sekin on olemassa :)

Quote by .
Quote by Caro²

Nyt on iha pakko kysyä, mitä vikaa on tässä toiminnassa, jota itse kutsut huoraamiseksi?

ei mitään. tulee harrastettua itsekkin aina kun on pakko. oleellista on sen tiedostaminen.
mä soitan aina mielummin niin et on bileet. vaikka väkisin. jos se vaatii bananaramaa, niin sitä sitten...

...that's entertainment


Jebs, toi on tosiaan yks tapa tehdä hommia.

Mutta Piste, mikä olikaan sun pointti tällä kaikella? Se, että DJ ei voi "menestyä" ilman huoraamista? Se, että huoraaminen on kompromissi, jonka olet valmis tekemään? Huoraamisen tiedostaminen?

Hmmmm...

:silence:

vai se, että dj:n pitää niellä kaikki paska ennenkuin voi olla suosittu kaveri?

Quote by mark hamilton
Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?


perseennuoleminen, naisilla antaminen.

Quote by Samus Aran

Mutta Piste, mikä olikaan sun pointti tällä kaikella? Se, että DJ ei voi "menestyä" ilman huoraamista? Se, että huoraaminen on kompromissi, jonka olet valmis tekemään? Huoraamisen tiedostaminen?


huoraamisen määrittelin jo aikaisemmin DJ:n haluksi tarkoituksellisesti miellyttää yleisöään/osaa yleisöstä. mielestäni DJ joka ei tällä tavoin osaa ottaa yleisöään huomioon ei voi menestyä. tämä on edelleen teknillis-taiteellinen palveluammatti.

se että nämä kompromissit tekee tiedostaen, edesauttavat mielestäni DJ:n oppimisprosessia; kuinka massoja ohjaillaan. menestyäkseen, DJ:n on mielestäni hallittava tämä, vaikka sitä taitoa ei käyttäisikään. esim.1 useiden DJ:den menestyksekkäästi käyttämä keino: soitetaan vain tytöille, kyllä ne karjut tulee perässä kunhan saavat päänsä täyteen. esim.2 kuinka ujutetaan edes yksi kipale tietylle kohderyhmälle jotta heillekin tulisi semmoinen olo että hekin saivat täältä jotain. sillä tavoin yleisö muistaa SUT.

huoraamista ei tule hävetä. se on välillä välttämätön paha että homma saadaan toimimaan/edes näyttämään hyvältä. kompromissiensa takana pitää myös oppia seisomaan selkä suorana, eihän siel kopissa muitakaan aina oo. mitään valintoja ei pyydetä anteeks.

sä voit soittaa jossain UG-luolassa ja meininki voi olla valurautainen, mut ainakin mulle menestyneet DJ:t on sellaisia jotka tulevat toimeen muuallakin. ihan sama mihin sä joudut, ne bileet on jonkun pidettävä. itsekkäästi ajateltuna mielummin minä kuin joku muu, että jengi muistais mut.

.

Quote by Caro²
vai se, että dj:n pitää niellä kaikki paska ennenkuin voi olla suosittu kaveri?

Käytännössä kyllä.
Jos sitä on "täys kyrpä jätkä" alusta alkaen, ei sitä keikkaa heru...
Ja sinusta tulee promoottorin silmissä "täys kyrpä jätkä" jos satut valittamaan soitto-oloista tms.
Eihän "no name" soittajilla saa olla vaatimuksia...

Käytännössä toi perseen nuoleminen ja se että nielet kaiken paskan mukisematta edesauttaa "helpohkoa" nousua hieman menestyneemmäksi dj:ksi.
Mutta, tarviikos sitä kaikkea tehdä aina helpoimman kautta? ;)

Kyllä mun mielestä klubisoittajankin tarvii olla riittävän nöyrä ja kunnioittaa bilettäjiä.
Jos lähtee asenteella "mä soitan mitä soitan" ei siitä kyllä ikuna hyvää soittajaa tule.
Semimenestynyt hetkenajan, ehkä...
Riippuu hyvinpitkälti tuurista.
En tarkoita siis että tarvitsisi "huorata" ja soittaa biisejä joiden päälle ei perusta.
Mutta miks hitossa sit soittajalla edes olis sellaisia biisejä mukana?

Mutta ennalta suunnitellut setit, "mun mielestä tää överimäinen kikkailu on siistiä" ja liiallinen uusien biisien varaan rakentaminen (vanhojen totaalinen hylkääminen) ei kyllä tee soittajasta menestynyttä...
Ikävä kyllä näitäkin soittajia on.
Ja he kuvittelevat soittotyylillään menestyvänsä...

Quote by Daniel Braun
"toihan on ko kaks kuukautta vanha julkasu, ihan puhkisoitettu!"


mites sitte jos soittaa lähes yksinomaan vähintään 20 vuotta vanhoja julkaisuja? :D

Quote by .

huoraamisen määrittelin jo aikaisemmin DJ:n haluksi tarkoituksellisesti miellyttää yleisöään/osaa yleisöstä.


Edelleenkin väitän kiven kovaan, että huoraaminen ei ole yleisön miellyttämistä sanan varsinaisessa merkityksessä. Ero on siinä, etä jos sinua tullaan kuuntelemaan, katsomaan sinun juttua. Sinä et silloin huoraa. Jos soitat sen paranoidin, silloin kyllä.

Quote by Caro²
Ero on siinä, etä jos sinua tullaan kuuntelemaan, katsomaan sinun juttua. Sinä et silloin huoraa.

Vaikka näinkin osaltaan on, niin silti dj:n pitää ottaa huomioon se bilettävä porukka.
Vaikkakin he olisivat tulleet katsomaan sitä nimenomaista soittajaa...
Jos näyttää siltä että sen hetkinen biisivalikoima ei uppoa niin hyvin, niin uskoisin että jokaisella ammattinsa hyvin hoitavalla dj:llä on siellä laukussaan myös vaihtoehtobiisejä.
On klubisoittajankin otettava huomioon se bilettävä joukko siellä lattialla.

O