Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Kaino

ensimmäinen on, että sinulla on tissit.


Kaikilla on tissit, mutta tarkoitat varmaan nyt naisten sellaisia. Väitteesi ei pidä paikkaansa ainakaan Suomen olosuhteissa, kyllä töitä joutuu tekemään ihan yhtälailla. Mulla ei ainakaan ole mitenkään huomiotaherättävä rintavarustus, iso perse kylläkin.

Quote by Lucy Luke
Tai jos niistä puhutaan se tapahtuu harmillisen usein hieman halveeraavaan tyyliin "Dj Isostara soitti tätä jo 2 kuukautta sitten".

Niinpä.
Juuri tuota tarkoitan.
Nykyisin klubiscene on mennyt liian paljon tuohon "kuka soittaa kaikista uusinta tavaraa" kisailuun.
Eli, suhteilla pääsee tässäkin tapauksessa pinnalle...


So what jos se toimii.

Juuri niin.
Mä ainakin henk.koht. soitan mitä itse lystään ja tiedän jengiin uppoavan.
Uusia biisejä, hieman vanhempia, klassikoita jne...
Ihan kaikkea.
Kuitenkin se porukkan tanssittaminen on se pääasia.
Ok, tietysti on tilanteita jossa ei edes odota porukan jorailevan.
Eihän sitä voi odottaa että "tanssilattia olis täynnä" jos soittaa chillisetin tms.
Mut silloinkin musan pitää olla porukan fiiliksen mukaista...

Quote by Lucy Luke
Mulla ei ainakaan ole mitenkään huomiotaherättävä rintavarustus, iso perse kylläkin.


:hearts:

-----------

Usein tullut itsekin pohdittua topikin asiaa. Jos pinnallisia syitä lähden hakemaan niin ensimmäisinä mieleen tulevat juuri paljon puhutut markkinoinin onnistuminen ja suhdeverkoston luonti..

[Humanistiläppää]

Syvääluotaavammin asian voisi ilmaista, että lähdetään liikkeelle puhtaasti omista intresseistä soittaa musaa, joka luo itselleen fiiliksen, hyvänolon tunteen. Jokaisella meistä on lempimusiikkityylinsä. Aikoinaan itselleni tuli fiilis oman musamaun kehittyessä, että "muiden tarvitsee kuulla nämä", josta homma kulminoitui levynpyörittelyyn. Menestyminen on sinänsä sivuseikka. Toinen vertauskuva sanalle voisi olla, että itse on onnistunut puskemaan läpi omalla musiikkityylillään ja mikä parasta, saanut uusia ja entuudestaan musasta diganneita ihmisiä samalle lattialle. Miksi toiset erottuu joukosta, vaikka musatyyli ja soittotapa olisikin samantyyliset voisi kenties johtua omasta aktiivisuudestaan ja asiossa oma-aloitteellisuuteen turvautumisessa toivomisen sijaan. Hyvänä konkreettisena esimerkkinä OlliS. Siinä mies, jolla arvot kohdallaan.

[/Humanistiläppää]

Eli jos karkeasti asiat laittaa niin kai se menee niin (ei mitenkään tärkeysjärjestyksessä), että jaksaa puskee duunia aktiivisesti, kestää muiden ihmisten kritiikkiä, oppia ja kehittyä virheistä, omata riittävät tekniset taidot, luoda positiivinen ja aktiivinen imago itsestään, suhdeverkoston jatkuva laajentaminen ja ennen kaikkea olla mukava sälli. Ei kukaan mulkuista tykkää. Mutta, kas eiköhän noi samat asiat päde normaalissa työelämässä, kuin arjen asioissakin.

Mut joo tulihan sitä kummallista läppää. Selvästi tää Killersin "Mr Brightside" saanu meikäläisen herkisteleen :scared:

Juu-ei

http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=3078&highlight=

Jos siihen olisi joku suuri salaisuus niin tuskin sitä kukaan täällä plattarilla kertoisi. ;)

Tosta "huoraamisesta": kyse on balanssista. Jos DJ soittaa täsmälleen mitä on etukäteen päättänyt reagoimatta yhtään yleisön fiiliksiin, DJ voidaan yhtä hyvin korvata miksaus-CD:llä. Jos DJ heiluu kuin tuuliviiri sen mukaan mitä yleisö keksii toivoa, DJ voidaan yhtä hyvin korvata jukeboksilla. Se, mihin DJ:tä tarvitaan on jossain tässä välimaastossa.

En väitä itse olevani mikään malliesimerkki siitä miten hommat pitäisi hoitaa, mutta mielestäni osuva esimerkki on eilisiltainen keikka. Oltiin Fummerin kanssa soittamassa Illumenation-leffafestarin päätösbileissä. Porukka oli superheterogeenistä, pääasiassa ei mitään musadiggarijengiä mutta selkeästi ei myöskään mainstream-porukkaa ja hirveästi erilaisia makuja ja mielipiteitä. Yritettiin kovasti tsekata mitä yleisö haluaa, kuunneltiin kommentteja, meitsi toteutti jopa yhden biisitoiveenkin. (Tosin satuttiin toivomaan just sitä levyä jota olin juuri muutenkin kaivamassa laukusta esiin. =) Kuitenkaan ei menty mihinkään yleisön nuoleskeluun vaan soitettiin just niitä biisejä mistä itse diggaillaan ja joiden takana seistään. Pari selkeää hutia tuli tehtyä joiden ansiosta tanssilattialla hetkittäin väljeni, mutta suurin osa ajasta porukka oli erittäin hyvin messissä, ehkä just siksi että vedettiin ihan sillisalaattilinjalle että ei soitettu liian kauan vaan yhdenlaista saundia ettei karkoitettaisi toisentyyppisen jutun ystäviä. Näin onnistuimme mm. huijaamaan rokkijätkät joraamaan Nasia ja Jay-Z:tä ja hiphop-mimmit LCD Soundsystemiä ja Pekka Strengiä. =)

Huoraamista? Jonkun mielestä varmasti. Mun mielestä ei. Jokainen biisi jonka ainakin itse soitin eilen, kuuluu omiin suosikkibiiseihin. Musan suhteen ei siis sinänsä tehty kompromisseja. Kompromissit tehtiin siinä, missä järjestyksessä biisejä soitettiin eli tilaisuuden luonteen huomioonottaen ei lähdetty rakentamaan mitään suurta draaman kaarta vaan tehtiin monipuolinen ja elävä paketti jolla reagoitiin yleisön fiiliksiin - mielestäni onnistuneesti. Klubiyleisölle joka tulee keikalle kuuntelemaan tiettyjä artisteja voi ja pitääkin tarjota tiukemmin DJ-vetoista pakettia mutta yleisölle joka on mestoilla pääasiassa muista syistä kuin nimenomaisten illan artistien vuoksi, kompromisseja joutuu tekemään enemmän. Jos ei kompromisseihin ole valmis, ei pitäisi sellaisia keikkoja ottaa vastaan joilla tietää niitä joutuvansa tekemään. Samoin jos ei ole mitään omaa linjaa on ihan turha lähteä esiintymään vaativalle klubiyleisölle koska se porukka taas yleensä odottaa jotain uutta ja freesiä niiden ainaisten "kaikkien aikojen hittiparaati" -pläjäysten sijaan.

Quote by .
dj:n duuni on samaan aikaan palveluammatti ja teknillis-taiteellinen performanssi. palveluammatin osuutta on vähätelty viime vuosina, mut homman nimi on kuitenkin se et jengi äänestää jaloillaan. jos sä et miellytä yleisöäs ni sit sä oot huonoa bisnestä ravintolalle. kumpi saa ravintoloitsijan mielestä lähteä: jengi vai sä...


Sanoisin ennemmin, että ravintolan omistaja (tai ketä nyt musiikkilinjasta vastaakaan) on tehnyt virheen palkatessaan deejiin, jonka musiikkimaku ei osu yksiin ravintolan kantaporukan maun kanssa? Tässä tilanteessa vastuu on yksin henkilöllä, joka palkkaa deejiin. Ravintolalla on mielestäni muutama vaihtoehto:

1) perusjuottola, hitit soimaan!
2) tietoinen, tiukka musiikkilinjaus, erittäin musiikkitietoinen (esim. RG)
3) musiikin ulkoistaminen kolmansille osapuolille (tilojen aktiivinen vuokraus)

Vaihtoehdossa kaksi, palkataan deejii sen takia mitä hän soittaa, ykkösessä on yleensä kyse elävistä jukebokseista ja kolmonen on arpapeliä.

Quote by mekaanikko
Jokainen biisi jonka ainakin itse soitin eilen, kuuluu omiin suosikkibiiseihin. Musan suhteen ei siis sinänsä tehty kompromisseja.


Juuri näin. Jokaisen soitetun kappaleen takana pitää pystyä seisomaan.

Quote by mekaanikko
Klubiyleisölle joka tulee keikalle kuuntelemaan tiettyjä artisteja voi ja pitääkin tarjota tiukemmin DJ-vetoista pakettia mutta yleisölle joka on mestoilla pääasiassa muista syistä kuin nimenomaisten illan artistien vuoksi, kompromisseja joutuu tekemään enemmän. Jos ei kompromisseihin ole valmis, ei pitäisi sellaisia keikkoja ottaa vastaan joilla tietää niitä joutuvansa tekemään. Samoin jos ei ole mitään omaa linjaa on ihan turha lähteä esiintymään vaativalle klubiyleisölle koska se porukka taas yleensä odottaa jotain uutta ja freesiä niiden ainaisten "kaikkien aikojen hittiparaati" -pläjäysten sijaan.


Deejiin merkitys vaihtelee ympäristöstä riippuen. En minä lähde esimerkiksi Rosegardeniin pelkästään bilettämään vaan odotan illalta musiikillisesti paljon; itselleni uusia kappaleita, onnistuneita ja loistavia miksauksia, jonkinlaista musiikillista kaarta illassa. Pidetään ne klubi- ja rafladeejiit omissa karsinoissaan, koska työnkuva on erittäin erilainen.

Quote by jUSSi
Pidetään ne klubi- ja rafladeejiit omissa karsinoissaan, koska työnkuva on erittäin erilainen.

Aikas lähellä nä "työnkuvat on noissa toisiaan ;)
Käyppäs vaikka kokeilemassa rafladj:n arkea...
Tätä se sielläkin on:

En minä lähde esimerkiksi Rosegardeniin pelkästään bilettämään vaan odotan illalta musiikillisesti paljon; itselleni uusia kappaleita, onnistuneita ja loistavia miksauksia, jonkinlaista musiikillista kaarta illassa.

Asiakkaat usein (ok, niillä on klubiväkeä enemmän taipumus tulla myös dokailemaan) sen paikan fiiliksen vuoksi.
Se musiikki on 93% paikalla tulijoista tärkeä taikka erittäin tärkeä juttu.
Jukeboxi usein on rafladj:stä kaukana.
Jos siis kaveri on ammattinsa osaava... ;)
Ne ilta peruspoppiraflassa pitää osata rakentaa niin ettei niitä toiveita tule.
Ainakin mulla on ollut se päämäärä ja useiden vuosien ajan olen suht hyvin siihen päässytkin.

Soittipa missä tahansa, on se juttu otettava tosissaan.
On ymmärrettävä että se asiakaskunta on loppupeleissä se tärkein juttu.
Ei se että saako soittaa ne kaikki uudet biisinsä jotka on cd-r promoina saanut jne...

Quote by Daniel Braun
Ne ilta peruspoppiraflassa pitää osata rakentaa niin ettei niitä toiveita tule. Ainakin mulla on ollut se päämäärä ja useiden vuosien ajan olen suht hyvin siihen päässytkin.


Eli teet koko illan töitä pitääksesi muut tyytyväisinä? Onnistuessasi siinä saat hyvän fiiliksen, mutta minulle se ei riittäisi. Jotain jäisi puuttumaan.

Quote by Daniel Braun
Soittipa missä tahansa, on se juttu otettava tosissaan. On ymmärrettävä että se asiakaskunta on loppupeleissä se tärkein juttu. Ei se että saako soittaa ne kaikki uudet biisinsä jotka on cd-r promoina saanut jne...


Minulle musiikki on se tärkein juttu. Minä soitan vain sitä mistä pidän. Jos joku buukkaa minut soittamaan, toivon että se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että soitan tietynlaista materiaalia tietyllä tavalla (tietyllä taitotasolla). Toivon, että kyseinen tapahtuma on sitten järjestetty niin, että asiakaskunta on kyseisen musiikin ystäviä. En nimittäin koskaan tule soittamaan mitään muuta kuin musiikkia, jonka takana voin seistä 100%.

Siksi sanoin, että klubideejiin ja rafladeejiin työnkuva eroaa oleellisesti. Toisen soitantaa rajoittaa asiakaskunta erittäin rankasti, toiselle se antaa vain hieman suuntaa miten omaan musiikkimakuunsa sopivat kappaleet kannattaisi soittaa.

Quote by Samus Aran


Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan



niinno.. mielipiteitä on monia. kyllä mulle 5h klasarisetti on ainakin huoraamista perse ruvella. vaikka sitten itse pitäisinkin k.o. musasta. kelaas ny vähän. sä soitat koko illan niitä biisejä joita suurin osa yleisöstä haluaa kuulla/tulis toivomaan. jos tää ei oo huoraamista niin mikä sitten? tää kuuluu just kohtaan: "dj:n musamaku käy yksiin yleisön kanssa eikä tuu oloa et v**tu ku pitää soittaa tätä skeidaa." et sä siinä ainakaan toteuta futuristisia taiteellisia ambitioitas. HÄ??


Quote by jUSSi


1) perusjuottola, hitit soimaan!
2) tietoinen, tiukka musiikkilinjaus, erittäin musiikkitietoinen (esim. RG)
3) musiikin ulkoistaminen kolmansille osapuolille (tilojen aktiivinen vuokraus)

Vaihtoehdossa kaksi, palkataan deejii sen takia mitä hän soittaa, ykkösessä on yleensä kyse elävistä jukebokseista ja kolmonen on arpapeliä.


se että asiakkaat ja DJ:n musa eivät kohtaa johtuu usein kohdasta 3. bileitä kun on (kai) pidettävä vähän missä sattuu kun hyvät paikat ovat kortilla.

kohta 2: ei se RG:ssä/kermassa/missä tahansa ns."oikeassa" klubissakaan toimi et sä valitset hyvät, asiansa ja musiikkinsa tuntevat DJ:t ja ilta rokkaa pomminvarmasti. ei mikään ole niin varmaa. DJ:llä voi olla krapula/huono päivä tai ovesta saattaa ryysiä sisään ihan ketä vaan - tai ei juuri ketään. silloin sielläkin on soitettava niille ihmisille joita on paikalla. tiettyjen rajojen sisällä tottakai.

on sitä itsellekin käynyt niin että pakkaa levyt olettaen illasta tulevan tietynlainen. jostain syystä ilta onkin ollut ihan jotain muuta ja olen huomannut soittaneeni aivan eri versioita/b-puolen biisejä kuin mitä alunperin oli tarkoitus. tää on kanssa yks tienviitta DJ:nä menestymiseen. koska DJ:n levylaukku/mukana kannettava levyjen määrä on rajallinen (paitsi niillä jotka siirtyy final/serato-scratchiin), DJ:n on tultava toimeen sillä mitä on mukana. eli levylaukun pakkaus mitä-jos tilanteiden varalta ja kyky improvisoida mukana olevalla materiaalilla.

Quote by mekaanikko
Jokainen biisi jonka ainakin itse soitin eilen, kuuluu omiin suosikkibiiseihin. Musan suhteen ei siis sinänsä tehty kompromisseja.


johtunee varmaan siitä että itse olet pakannut laukkusi ja ostanut levysi. kukas sitä nyt pakkaisi levyjä mukaan joista ei pidä?? hmm... S&M-dj joka haluaa tehdä homman vaikeasti...

oon soittanut myös puhtaasti huorauskeikkoja, häitä ja sen semmoisia, ja niissä se kompromissien teko ei ole ollenkaan niin vaikeaa. sitä vaan soittaa musaa josta diggaa "kieli poskessa"- meiningillä. mut en silti pysty soittamaan musaa mitä vihaan. (mel&kim : respectable - ROX :D)

musiikkityyleillä on paikkansa ja aikansa mut niin kauan kun et ole vakiintunut superstara-artisti-DJ, niin tärkein on silti yleisö. niin klubissa kuin perusbaarissakin. siis jos haluaa menestyä tottakai. jos haluaa unohtaa yleisön ja hakata päätään tiiliseinään, sekin onnistuu. jos vielä pääsee siitä seinästä läpi, voi onnitella itseään. tie tähteyteen on auki...

Quote by .
Quote by Samus Aran


Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan



niinno.. mielipiteitä on monia. kyllä mulle 5h klasarisetti on ainakin huoraamista perse ruvella. vaikka sitten itse pitäisinkin k.o. musasta. kelaas ny vähän. sä soitat koko illan niitä biisejä joita suurin osa yleisöstä haluaa kuulla/tulis toivomaan. jos tää ei oo huoraamista niin mikä sitten? tää kuuluu just kohtaan: "dj:n musamaku käy yksiin yleisön kanssa eikä tuu oloa et v**tu ku pitää soittaa tätä skeidaa." et sä siinä ainakaan toteuta futuristisia taiteellisia ambitioitas. HÄ??

No jopas! Mistä tiedät kuinka hän määrittelee sanan klasari? Nythän sä oletat, että kirjoittajan klasarit ovat olleet niitä kaikkien tuntemia ja jossain määrin jopa puhki kuluneita vedätyksiä - mitä jos näin ei olekaan? Mitä jos tässä klasarilla tarkoitetaankin dj:n omia ja niitä vähemmän tunnettuja ralleja vuosien varrelta, joita ei suuri yleisö tunne? HÄ??

Kannanpa nyt omat ajatukset kekoon (vähän sivuraiteilla keskustelu miun mielestä tuolla).

Mainitsin ekassa kommenttissani markkinoinnin. Halusitte tai ette, sitä se pinnalle pääseminen on. Tahtomatta, tai tiedostettuna.

Ensiksi on dj joka haluaa soitella levyjä, valitsee biisit sen mukaan mistä ite pitää, soittelee niitä. Tutustuu johonkin bilejärjestäjään. Seuraava asia mitä tapahtuu (aika usein ainakin): "Mie oon kans soitellu levyjä, vähän samaa soundia kuin [laita tähän joku iso-stara / kasa labeleitä]." Bilejärjestäjä saattaa kiinnostua, jos on tuttu, on varmaan kuullutkin onko soitto riittävän varmaa keikalle. Jos on, tulee joku illan alottajaiskeikka. Viimeistään tässä vaiheessa dj miettii itselleen nimeä. Joku nimi joka varmasti erottuu. Dj Kalle on liian tylsä, keksitään joku hieno nimi jonka kaikki muistaa ensimmäisen näkemisen jälkeen, vaikka "Säröpää".

Ko. kaveri saa pikkukeikkoja, ja "past gigs"-lista kasvaa, joka kertoo muille järjestäjille, että ko. kaverilla on keikkaa - se siis ehkä osaa jotain. Jos silmiin sattuu esm tapahtuman formaatti (vaikka ny tekno), mietitään osaakoha se soittaa, ajatus jää siihen.

Säröpää on myös erittäin innostunut klubi-skenestä ja kirjoittelee aktiivisesti sekä klubbariin, että plattariin. Skene ihmiset lukee hänen kirjoituksiaan mielenkiinnolla. Ihmiset myös huomaavat, että ko henkilö on dj - yhtään mix-tapea eivät vaan ole kuulleet. Säröpää myös tuottaa itse teknoa tai vastaavasti valokuvaa (tai ehkä molempia), sekä on ihan siedettävällä tasolla myös em. asioissa. Näin saadaan markkinoitua nimi koko yleisön tietoisuuteen. Ilman, että ihmiset edes tajuaa kyseessä olevan markkinointi (vaikkakin sana markkinointi aiheuttaa heti "tarkoituksen mukaisen"-leiman, voi se olla myös ihan tahatonta - omiin harrastuksiin pohjautuvaa).

Nyt Säröpää on kuitenkin ajatellut tehdä mix-tapen. Soitettuaan muutaman vuoden harjoittelun merkeissä. Pitäähän ihmisten saada kuulla millaista musiikkia Säröpää työntää. Pitäisi saada kuitenkin jotenkin nimi erottumaan listasta.. jakoon tulee uusi mix-tape: Säröpää - Tissit jojottaa.

Järjestäjä, joka on aikaisemmin kuullut jostain "säröpäästä" lueskelee plattarin mix-tapes osiota. Kaksi asiaa pistää silmään: Ennestään tuttu, ja hieman erikoinen dj-nimi "Säröpää", ja toinen asia - Tissit. Tissit huomataan sanana sen takia, että sitä ei listauksissa juurikaan koskaan esiinny, ja on muutenkin näissä ympyröissä harvemmin käytetty sana (plus, että useamman mielestä vallan mielenkiintoinen). Myöskin dj-setin nimi "tissit jojottaa" saattaa aiheuttaa erilaisia mielleyhtymiä, minkä näköiset mahtaa olla jojottavat tissit :eek:

Parhaimmasta tapauksessa järjestäjä hihittelee koko paketin nimellä siinä määrin, että päättää imasta setin "ihan mielenkiinnosta".

Tässä vaiheessa Säröpään osaaminen vasta astuu mukaan kuvioihin.
Jos soitto on hirveetä kädetystä - Säröpää vaipuu unholaan. Jos taas soitto on omanlaista, erikoista, mieleenpainuvaa, hyvä ja mieleenpainuva selektio. Järjestäjä kiinnostuu Säröpäästä siinä määrin, että miettii mahtuisiko ko. henkilö mihinkään tilaisuuteen soittamaan.

Tilaisuus löytyy ja Säröpää saa taas keikan. Keikkapaikalle tullessaan hän on jokaisen järjestäjän unelma. Ei tiedä tekniikasta mitään, ei neuvo järjestäjää. Ei vaivaa muita järjestäjiä turhilla kysymyksillä, etsii itse vessansa. Jutustelee järjestäjän kanssa silloin kun järjestäjällä ei ole paniikki päällä. Ottaa kuvia ihmisistä (muistaa toki kysyä luvan), ja kertoo mihin kuvat tulee. Jakaa uusimman promo-levyn (biisit / mix-tape) tapahtuman järjestäjälle. Hoitaa keikan kunnialla ja kotiin päästyään kirjoittelee biisilistan jakoon. Tämän jälkeen vielä menneet-tapahtumat topikkiin fiilikset jälkikäteen, sekä lista biiseistä biisibongareita varten.

Siinä Säröpää jatkaa samalla kuviolla eteenpäin, ja mitä ihmisille jää matkan varrelta mieleen:

1) Erikoinen dj-nimi
2) Omintakeinen tyyli soittaa
3) *Laita tähän jokin positiivinen piirre, joka on sama kuin SP:tä muistelevalla henkilöllä*
4) SP kirjoittaa paljon (ja kohtuu fiksuja)
5) SP kuvaa paljon (ja kohtuu kivasti)
6) Hän on mukava ihminen, eikä omahyväinen kyrpä
7) Hän myös muistaa tavan bilettäjiä laittamalla kuvat ja biilsilistat nopeasti esille.

PS. Asiaa ei myöskään haittaa, jos on esimerkiksi "korkeassa" asemassa jossakin "skenen" foorumissa, on itse tunnetun klubin järjestäjä / resident dj. Vierailee jossakin radio-ohjelmassa tai pitää sellaista (netti tai fm).
Kunhan se nimi on riittävästi esillä, ei sitä pääse unohtamaan :)

Kun ihmiset käy miettimään sen fanittamansa dj:n piirteitä, saattaa yllättävän moni asia löytyä em. tekstistä :)

Vai oliko tuo laisinkaan järkevää?

EDIT: Tuohon kun vielä lisää sen, että dj jaksaa jutella asiakkaiden kanssa kesken setin. Sekä jaksaa toteuttaa mahdollisesti joitakin toiveita, ollaan jo aika korkealla :)

Quote by Lucy Luke
Quote by Kaino

ensimmäinen on, että sinulla on tissit.

Kaikilla on tissit, mutta tarkoitat varmaan nyt naisten sellaisia. Väitteesi ei pidä paikkaansa ainakaan Suomen olosuhteissa, kyllä töitä joutuu tekemään ihan yhtälailla. Mulla ei ainakaan ole mitenkään huomiotaherättävä rintavarustus, iso perse kylläkin.

Miulla on sekä kohtuu isot tissit, että iso perse. Kumpikaan ei o auttanu eteenpäin tämän harrastuksen tiimoilta :)
Joten, allekirjoitan tuon :excellent:

Quote by .
Quote by Samus Aran

Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan

niinno.. mielipiteitä on monia. kyllä mulle 5h klasarisetti on ainakin huoraamista perse ruvella. vaikka sitten itse pitäisinkin k.o. musasta. kelaas ny vähän. sä soitat koko illan niitä biisejä joita suurin osa yleisöstä haluaa kuulla/tulis toivomaan. jos tää ei oo huoraamista niin mikä sitten?

Miksi sekotat ravintola/disko-dj:t klubi-dj:hin?

Se raja saattae ehkä olla sinusta hieman hämärä, mutta itse vedän sen ainakin tähän:

Ravintolassa dj soittaa musiikkia ihmisille
Klubissa ihmiste tulee kuuntelemaan dj:tä.

Jos tuo ei auennut, avaan enemmän:
Ravintolassa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.

Klubin tai bileillan mainoksesta selviää ihmisille ketkä siellä soittaa - ja sitä kautta mitä soitetaan. He tulevat nimenomaan kuuntelemaan joko a) kyseistä dj:tä, b) tyylisuuntaa jota ko. dj edustaa. Se, millätavoin ko dj illan rakentaa - on aivan hänen oma asiansa.

Jos joku tulee toivomaan kappaletta ja se sopii dj:n settiin - miksi sitä ei toteuttaisi? Eikö se ole kaikkien etu, että jos biisi on hyvä - se soi? Jos minulla joku biisi on jonka joku haluaa kuulla (ja itse myös - eikait sitä ny muuten olisi mukana), totta munassa soitan sen. En itse ainakaan kanna paskoja levyjä mukana. Huoraanko sitten? En. Asiakas ei maksa minulle pennin hyrrää siitä kappaleesta. Saan saman rahan soitin sen kappaleen tai en!

Jos taas haluan retroilla - soittaa klassikoita, soitan ne sen takia, että ne on minusta hyviä. En soita sellasia klassikoita joista en itse pidä - eihän minulla ole niitä edes mukana(!).

Onko se sitten huoraamista? Ilmeisesti on.. Huoraan itselleni. Oikea käteni on ainakin vitun tyytyväinen.

EDIT: Jäsentelyä.

- Editoin samaan postiin -

Mielenkiintoinen topicci kylläh...

Tuli mieleen tota lueskellessa ainakin, et dj:llä on varmaan aika erilainen kuva esim. hyvästä rafla-dj:stä kuin asiakkaalla. Asia tuli mulle vastaan, kun yksi ihan minun mielestä kauheaa musaa soittava aloittelija-dj sai aika paljon kehuja raflalta ja yleisöltä. En osannut edes analysoida miksi näin, mutta ilmeisesti tämä monen rafla-dj:n toteuttama soittotapa, jota itse harrastan ei ole se eniten asiakkaita miellyttävä.

Rafla DJ:N pitääkin soittaa musiikkia joka miellytää yleisöä ja juontaa iltaa ja myös osattava reakoida tansilatian muutoksiin...

Quote by .
Quote by mekaanikko
Jokainen biisi jonka ainakin itse soitin eilen, kuuluu omiin suosikkibiiseihin. Musan suhteen ei siis sinänsä tehty kompromisseja.


johtunee varmaan siitä että itse olet pakannut laukkusi ja ostanut levysi. kukas sitä nyt pakkaisi levyjä mukaan joista ei pidä?? hmm... S&M-dj joka haluaa tehdä homman vaikeasti...


Njoo, tavallaan näinkin mutta onhan jokaisella vähän aktiivisemmin levyjä hankkivalla DJ:llä jokunen joukko sellaisiakin lättyjä jotka eivät ehkä ole kestäneet kulutusta omissa korvissa ihan niin paljon kuin alkuinnostuksessa uudesta biisistä kelaili ja muunkinlaisia hieman ohisektoriin livahtaneita hankintoja.

Tässä tapauksessa vielä siis soittamani biisit olivat ihan oikeasti sitä ykköskastia levyistä oman fiiliksen mukaan. Mulla on ainakin paljon levyjä joista kyllä pidän, mutta jotka eivät silti ole aivan kovimpia suosikkejani vaan joita käytetään rakennuspalikoina setissä pohjustamaan niitä kovimpia suosikkeja. Tällaisia ei lauantaina ollut tarpeen soitella, vaan jokainen lautasella käynyt lätty lukeutui joko all-time tai tän hetken suosikkeihin.

oon soittanut myös puhtaasti huorauskeikkoja, häitä ja sen semmoisia, ja niissä se kompromissien teko ei ole ollenkaan niin vaikeaa. sitä vaan soittaa musaa josta diggaa "kieli poskessa"- meiningillä. mut en silti pysty soittamaan musaa mitä vihaan. (mel&kim : respectable - ROX :D)


Jeh no häät tms. on aika ilmeinen keissi puhtaasta "huoraamisesta" tai olkoon se sit vaikka ihmisjukeboksina toimimista. Itse olen yhden hääkeikan tehnyt, tosin enemmän silleen frendi- kuin rahapohjalta mut kyllä siellä aika kieli keskellä suuta piti mennä sen kanssa mitä soitetaan ja morsian toi laatikollisen omia CD:itään joita piti sopivassa määrin sekaan pudotella. Ei todellakaan mistään "taiteellisesta suorituksesta" puhettakaan, eikä tollaisista keikoista makseta riittävästi suhteessa niiden piinaavuuteen että niitä jaksaisi muuten tehdä kuin kavereille palveluksena, mut toisaalta silloin tällöin kun tollaisiakin hoitaa niin pysyy kummasti paremmin jalat maassa ja DJ-egon paisuminen hallinnassa. =)

Mä olen hylännyt koko huoraamiskäsitteen.

Jos DJ tykkää raidasta, yleisö hyvin todennäköisesti tykkää raidasta, ja se sopii settiin, niin soita se.

Tietenkin överijutut on överijuttuja (ei nyt mauttomuuksiin mennä), mutta muuten leukaparran hierojat saavat lähteä kotiin jos mä saan bileet toimimaan ja ihmiset hyvälle tuulelle.

Quote by mark hamilton
Rafla DJ:N pitääkin soittaa musiikkia joka miellytää yleisöä ja juontaa iltaa ja myös osattava reakoida tansilatian muutoksiin...

Onneks biledj:n ei tarvii :D

Quote by JussiS
Quote by mark hamilton
Rafla DJ:N pitääkin soittaa musiikkia joka miellytää yleisöä ja juontaa iltaa ja myös osattava reakoida tansilatian muutoksiin...

Onneks biledj:n ei tarvii :D


:D

Quote by Caro²


Mainitsin ekassa kommenttissani markkinoinnin. Halusitte tai ette, sitä se pinnalle pääseminen on. Tahtomatta, tai tiedostettuna.



tää on fakta. jos sä et osaa myydä itseäs, sä et myöskään pääse ikinä mihinkään.


Quote by Caro²


Miksi sekotat ravintola/disko-dj:t klubi-dj:hin?

Se raja saattae ehkä olla sinusta hieman hämärä, mutta itse vedän sen ainakin tähän:

Ravintolassa dj soittaa musiikkia ihmisille
Klubissa ihmiste tulee kuuntelemaan dj:tä.

Jos tuo ei auennut, avaan enemmän:
Ravintolassa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.



ei auennut ei. annas kun mä koetan:

Klubissa on musiikkilinja jonka ihmiset tuntee. Ihmiset tulee musiikkilinjan perässä - dj toteuttaa sen musiikkilinjan ihmisten toiveet huomioon ottaen.


jotenkin toi lause toimii ihan yhtä hyvin laittoi siihen eteen ravintolan tai klubin. ravintola/klubi-dj:n ero on just siks mulle niin hämärä koska sitä eroa ei loppujenlopuks juuri ole. molemmissa on tietty musalinjaus mitä noudatetaan yleisö huomioonottaen. se on sit omasta taiteellisesta kunnianhimosta kiinni kumpaa lähtee toteuttamaan.

huoraamisella klubimusassa tarkoitan itsestäänselvyyksien soittamista.
huoraamisella ravintolaDJ:nä tarkoitan semmoisenkin musan soittamista joka itselle ei putoa.

ja hää- sun muista huttukeikoista. ei niitä kyllä miltään frendipohjalta jaksa lähteä heittämään. se on Duunia (isolla D:llä kuten huomaatte) ja siitä pitää saada kunnon liksa. levyjen soiton lisäks pitää yleensä viel roudaa, kasaa kamat, ja olla koko ilta selvinpäin et pääsee viel yöllä autol pois kamojen kans sielt huitsin-nevadasta.

O