Kuulon tärkeys!?

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Mrrshan

Sanotaan ettei saisi ottaa tulppia ollenkaan kesken kaiken korvista pois koska se vahingoittaa korvia. Mikä logiikka siinä on? Ero tulpat päässä/pois päästä ei ole läheskään yhtä suuri kuin jos kävelee hiljaisesta huoneesta erilliseen biletilaan.


Käsittääkseni tuo liittyy siihen että korvat eivät ehdi sopeutua
meluun kun otat tulpat yhtäkkiä pois päästä - eroa tulee se 25 dB
Elacineilla heti paikalla. Vrt siihen että tulet esim bilepaikalle, jo
pihalla jyskyy, narikassa paukkuu jo vähän enemmän, juuri ennen
salia jo jytisee, ja salissa on jo bileet(!):) Sanoivat vitalla että
mielummin menee vaikka viereiseen huoneeseen, ottaa siellä
tulpat pois (jos on pakko) ja tulee sitten takasin.

Ei nyt niinkään Mrrshanin kommenttiin liittyen, vaan muuten;
ihmetyttää tämä varsin yleinen korvatohtorien
kyseenalaistaminen - heihin suhtaudutaan ihan niinku niillä olis
jotain meitä vastaan. Luuleko ihmiset että kaikki korvalääkärit
kuuluu uskonnolliseen "heavy ja jumputus on saatanasta"-
koalitioon, ja yrittävät riuhtoa meidät pelastukseen?:001: Vai
onko kyseessä vaan se että halutaan keksiä hyviä tekosyitä
itselle ettei tarvitsisi käyttää tulppia?

Quote by kilobitti



Käsittääkseni tuo liittyy siihen että korvat eivät ehdi sopeutua
meluun kun otat tulpat yhtäkkiä pois päästä - eroa tulee se 25 dB
Elacineilla heti paikalla. Vrt siihen että tulet esim bilepaikalle, jo
pihalla jyskyy, narikassa paukkuu jo vähän enemmän, juuri ennen
salia jo jytisee, ja salissa on jo bileet(!):) Sanoivat vitalla että
mielummin menee vaikka viereiseen huoneeseen, ottaa siellä
tulpat pois (jos on pakko) ja tulee sitten takasin.


Tulppien vaimennus voi olla esim. 15-25 dB. Kyllä varmaan usein sen verran meteli voimistuu jos biletila on tarpeeksi erillään muista huoneista tai jos välissä on suljettu ovi.

Korvatulppien mukan tulleessa lappusessa kerrottiin, että jos ottaa tulpat kesken kaiken pois päästä (melussa), niin vaikutus on sama kuin jos ei olisi tulppia pitänyt ollenkaan. Ja jokin peruste asialle varmaankin on. Veikkaisin että kyse on juuri adaptaatiosta, eli korvat sopeutuvat tietylle äänenpaineelle.

Quote by Mrrshan

Tulppien vaimennus voi olla esim. 15-25 dB. Kyllä varmaan usein sen verran meteli voimistuu jos biletila on tarpeeksi erillään muista huoneista tai jos välissä on suljettu ovi.


ainakin lasku on pehmeämpi - en ole ainakaan vielä
semmosta "viereistä huonetta" tavannut johon melu ei
kantautuisi ollenkaan.

Mutta enhän minä mitään tiedä, kunhan spekuloin;) Mulla ei ole
tarvittavaa tietämystä korvan rakenteesta ja kuulon
vaurioutumisesta prosessina voidakseni sanoa mitään. Toisaalta
lääkärit tuntuvat olevan piikkien vaarallisuudesta harvinaisen
yhtä mieltä, joten se on varmasti salajuoni:D

Quote by Remotion

Itse en tulppia käytä, ei vaan sovi mun korvilleni.

On todella typerää väittää, "ettei tulpat sovi mulle" tai "mä en tarvitse tulppia". Tunnettu tosiasia on, että jo 85db on ihmisen korville useimmiten liikaa ja että bileissä äänenpaine on useimmiten sadan hujakoilla. Ilman tulppia oleminen bileissä on mielestäni aika itsetuhoista puuhaa.

Elacinit sopivat kaikille ja ovat muutenkin kaikinpuolin loistavat; musiikki täyttää tajunnan, juttelu onnistuu, ei ahista, ei kiristä ja basso tuntuu.

Sitäpaitsi äiskän ilme on näkemisen arvoinen, kun kerrot sijoittaneesi lähes 200e tulppiin! :D

Mun kuulo on tosi herkkä tietyille äänille.

Joskus kun olen mennyt Stockan alakerran elektroniikkaosastolle ja portaat on kirskahtaneet tosi pahasti, olen alkanut itkemään - mun korviin sattu tosi herkästi tollaiset. Olenkin alkanut välttämään niitä portaita (ne lähtee siitä kosmetiikkaosastolta alas).

Koitan aina käyttää korvatulppia kun vaan muistan ja tarkoitus on hommaa Elacinit kun tulen takaisin kotimaahan. Kuulo on kuitenkin sellainen mitä ei saa takaisin jos se joskus menee. Joskus esim. Sodan alakerrassa ei voinut edes olla kun musa oli ainakin mulle niin kovalla että korviin SATTUI. Siis ihan fyysisesti. Toisaalta kun rakastan basson värähtelyä kehossa, niin Elacinit tulee sitten enemmän kuin tarpeeseen.

Jesh, nyt on valettu muotit elacineja varten! Eikä tähänkään mennyt kuin pari vuotta, että sai aikaiseksi.. :rolleyes:

IMHO kuulon tärkeyttä aistina ei voi liioitella.

Quote by Tapi T


On todella typerää väittää, "ettei tulpat sovi mulle" tai "mä en tarvitse tulppia". Tunnettu tosiasia on, että jo 85db on ihmisen korville useimmiten liikaa ja että bileissä äänenpaine on useimmiten sadan hujakoilla. Ilman tulppia oleminen bileissä on mielestäni aika itsetuhoista puuhaa.

Elacinit sopivat kaikille ja ovat muutenkin kaikinpuolin loistavat; musiikki täyttää tajunnan, juttelu onnistuu, ei ahista, ei kiristä ja basso tuntuu.

Sitäpaitsi äiskän ilme on näkemisen arvoinen, kun kerrot sijoittaneesi lähes 200e tulppiin! :D


Olet kyllä aivan oikeassa. Pitäis tommoset elacinit hommata. Äiskän ilme on varmasti näkemisen arvoinen. Vitsit että noi on kalliita! Kuulon arvoa ei tietenkään voi rahassa mitata..

Quote by Tapi T

On todella typerää väittää, "ettei tulpat sovi mulle" tai "mä en tarvitse tulppia".
101% samaa mieltä. Tuo on väärin sanottu. Voi sanoa niin, että "En arvosta kuuloani yhtään, joten en käytä tulppia." tai "En ymmärrä selityksistä huolimatta miksi pitäisi käyttää tulppia, joten en käytä." - Paitsi kyllä tuo "en tarvitse tulppia" -lause pitää paikaansa jos kaikki sukulaiset, työkaverit ja ystävät ovat kuuroja, jolloin itse ei tarvitse kuuloaan kommunikoinnissa, eikä pidä musiikista, niin kyllä liikenteessäkin ilmeisesti pärjää ilman kuuloakin.
Quote by Tapi T

Sitäpaitsi äiskän ilme on näkemisen arvoinen, kun kerrot sijoittaneesi lähes 200e tulppiin! :D
...Paitsi jos mutsi on hullujenhuoneella duunissa ja se on tottunu, että poikansa toimintaa voi yleensäkin verrata hänen asiakkaidensa toimintaan, niin joku 200e korvatulppiin kuulostaa sellasen ihmisen korvaan "ihan kivalta"... :rolleyes:

Quote by Revelation

Kysymys on tässäkin riskistä suhteessa saatavaan nautintoon, niin kuin monessa muussakin asiassa. Jotkut uskaltavat käyttää huumeita riskeistä huolimatta, jotkut juo alkoholia ja / tai polttaa tupakkaa, jotkut syö liikaa / epäterveellisesti... itse aion nauttia jatkossakin silloin tällöin musan kovalla kuuntelusta bileissä,


Olen periaatteessa täsmälleen samaa mieltä. Eli että syntisiä ja epäterveellisiäkin nautintoja pitää sallia itselleen, eikä aina voi elää niin varovaisesti.

SILTI tässä kuuloasiassa olen sitä mieltä, että monien bileiden ja klubien äänentasoa voisi laskea. Musiikki saa olla kovalla ja sen pitää olla kovalla, mutta kovassakin volyymissa on aste-eroja. Jos äänentasoa laskettaisiin 10-20 desibeliä, niin tanssijoiden fiilis olisi varmaankin ihan yhtä kokonaisvaltainen kuin kovemmallakin musalla.

Sen sijaan korviin ei sattuisi ja pystyisi vaihtamaan pari lausetta. Klubilla toki kuunnellaan musiikkia, mutta ei sitä koko ajan jaksa tanssia tms., joten olisi kiva pystyä juttelemaan. Olen joskus kuullut, että joissain baareissa musaa soitettaisiin sen takia kovalla, että ihmiset joisivat enemmän kun eivät pysty rauhassa seurustelemaan. Pitänee paikkansa, humalassa kovakaan mökä ei niin häiritse... :rolleyes:

p.s. Paraskin puhuja taas, itse olen laiska tulppien käyttäjä, vaikka tinnitystä on jo nyt. :(

Ehkä olen sen vuoksi aika nipo tän suhteen, että kuuntelen
muutenkin aika paljon ympäriltä kuuluvia ääniä. Ja tuli helvetin
inhottava
olo, kun huomasin ekaa kertaa mökillä lapissa etten
enää ikinä kuule sitä suurta hiljasuutta samalla tavalla kun olen
sen aiemmin kuullut.

Quote by Karo

Jos äänentasoa laskettaisiin 10-20 desibeliä, niin tanssijoiden fiilis olisi varmaankin ihan yhtä kokonaisvaltainen kuin kovemmallakin musalla.


Varmasti voisi jonkin verran, mutta ei välttämättä kuitenkaan niin
alas että ilman tulppia olisi terveellistä olla. Ainakin osa fiiliksestä
tulee mulle siitä, että en kuule juuri muuta kun musiikin (ja tähän
elacinit vaikuttaa vain ja ainoastaan positiivisesti). Ihmiset (niin
just me) on niin typeriä että on pakko aina huutaa kaverille että
simolla on makeet byysat ja mulla on siideri loppu ku mä läikytin
siitä puolet muiden tanssijoiden päälle.

Toisin sanoen vähän ristiriitasin fiiliksin. Enkä sitäpaitsi enää
jaksa välittää muiden kuulosta, sillä nipoaminen ei juuri auta;
kuuroille korville on turha puhua.

Quote by Taedium
Eikös se suomalainen jannu, jonka sukunimi oli Copperfield ja "kuolemantaiteilija" lisänimen saanut ja se joka teki sen laulavan valaan, niin hänen yksi taideteos oli sellanen, että ku meet huoneeseen, ni tulee ekaks joku miljardi luxia silmille ja sit 5Hz ääni vyötäröstä alaspäin jollain 140db voimalla puoli minuuttia. Ja keskellä huonetta heilu kettingin päässä puolimetrinen piikkipallo. Muistaakseni se oli jotain 5Hz ja 140db tms., mut kumminkin semmonen, että minuutin kohdalla rupeis tulemaan kudosvaurioita. Hieno taideteos.


Markus Copper. Duunin nimi tais olla Mayhem ellen ihan väärin muista. Mulla on Copperin Ars Fennica näyttelykirja kotona, joten en voi tarkistaa. Yritin googlata, mutta yllättävää kyllä äijällä ei oo sivuja, eikä muutenkaan teoslistaa. Yks mielenkiitosimmista Suomalaisista taiteilijoista.

Toisten ihmisten puhe on muuttunut epäselväksi etkä eroita niitä taustamelusta.


Kuulostaa tutulta :sad:

Mihis niitä tulppia enää tarvitsee kun on jo kuulossa 20dB korkeampi kuulokynnys tietyillä taajuusalueilla, tuohan jo vastaa elacceja :D
Olisi ollut syytä käyttää tulppia alusta lähtien, nykyisin jo liian myöhäistä.

Jos epäilet kuuloasi niin kannattaa käydä kuulokynnysmittauksessa. Tuohon ei aikaa hupene kuin muutama minuutti kuulontutkijalla.

Quote by Husu
Olisi ollut syytä käyttää tulppia alusta lähtien, nykyisin jo liian myöhäistä.


Tosiaan. Mulla on soinut korvat jo kuutisen vuotta putkeen, tosin oon jo tottunu siihen. Keikoilla tosin ei pysty paria tuntia kauempaa olemaan kovin lähellä (5m) kajareita, kun rupeaa korvat sattumaan.

Quote by Husu
Jos epäilet kuuloasi niin kannattaa käydä kuulokynnysmittauksessa. Tuohon ei aikaa hupene kuin muutama minuutti kuulontutkijalla.


Ihanko arvauskeskuksissa onnistuu, vai pitääkö mennä ihan oikean lääkärin puheille?

Kyllä korvatulppat kannattaa pitää aina päässä, kun on sellaisessa tilassa/paikkassa missä on omasta mielestään liikaa meteliä.

Itse olen raksalla duunissa, jossa kokoajan mielestäni sietämätön meteli. Itse olen lähes ainoa kyllä duunissani, joka käyttää kuulosuojaimia tai tulppia, vaikka monet duuni kaverit niiden käytäyttöä ihmetteleekin. Itse ihmettelen taas sitä miten, joku voi oleskella 8-12 tuntia paalutuskoneen vieressä lähes ilman mitään taukoa. :confused:

Bileissä käyntiä varten tuli tänä keväänä vihdoin hommattua noi Elacin korvatulppat -25db suodattimilla enkä olen kyllä niiden hankintaan päivääkään katunut.

Quote by Jokke


Niinpä. Onko kukaan koskaan ajatellut asiaa siltä kantilta, että tulppien käyttö voi aiheuttaa myös vääränlaisen turvallisuuden tunteen? Normaaleilla hoksottimilla varustettu keho antaa varoitusmerkkejä siitä jos volume tuntuu olevan liian kovalla, jolloin tajuat siirtyä syrjään. Tulpat korvissa taas altistut huomaamatta hieman hiljaisempaan meteliin huomattavan paljon pidemmäksi aikaa, mikä on tasan yhtä haitallista kuulolle. Eli tulpat tai ei, lopputulos on noin plus miinus nolla.


mulla on sellanen kuva, että oot aika väärässä tossa asiassa. jos saat vähennettyä vaikkapa 15 desibeliä melua (perus elacin) niin saat _yhtäjaksoisesti_ jorata sitä musaa aika paljon kauemmin mitä tulee korvavaurion vaaraan. En nyt löytänyt numeroita, mutta kuulonsuojaus kannattaa aina.

Quote by Sero
En nyt löytänyt numeroita, mutta kuulonsuojaus kannattaa aina.


Tälläset löysin:
Melutaso (dB)...Aika
85......................8 h
88..................... 4 h
91......................2 h
94......................1 h
97......................30 min
100....................15 min
103....................7 min
106....................3 min
109....................1½ min

"Aikaraja, jonka jälkeen kuulovaurion riski on toistuvassa melualtistuksessa todennäköinen"

Sanat riski, toistuvassa ja todennäköinen kannattaa huomioida tuota taulukkoa katsoessa. Ja tuo "3 dB nosto -> aika puolittuu" tuntuu kyllä aika hurjalta.

Quote by rewind
Quote by Sero
En nyt löytänyt numeroita, mutta kuulonsuojaus kannattaa aina.


Tälläset löysin:
Melutaso (dB)...Aika
85......................8 h
88..................... 4 h
91......................2 h
94......................1 h
97......................30 min
100....................15 min
103....................7 min
106....................3 min
109....................1½ min

"Aikaraja, jonka jälkeen kuulovaurion riski on toistuvassa melualtistuksessa todennäköinen"

Sanat riski, toistuvassa ja todennäköinen kannattaa huomioida tuota taulukkoa katsoessa. Ja tuo "3 dB nosto -> aika puolittuu" tuntuu kyllä aika hurjalta.


no just tätä hain, ja tottahan tuo on.itseasiassa joissakin tutkimuksissa on esitetty, että paljon pienemmätkin desibelimäärät olisi jatkuvassa toistossa haitallisia (esim normaali kaupungin melu), mutta tähän mulla ei oo mitään linkkiä tukemaan väitettä. Näin vain muistelen jostain lukeneeni.

Itse jouduin muutama kuukausi sitten käymään korvalääkärillä, kun ihan normaalitkin äänet sattuivat korviin. Levyjä pystyi soittamaan korkeintaan 30min ennenkuin alkoi vihlomaan korvaa. Tutkimuksissa selvisi, että mulla on erinomainen kuulo. Lääkäri neuvoi, että mun tulisi altistaa itseni enemmän koville äänille :) kuulostaa hurjalta. Levyjä soitan (varsinkin keikoilla) aina tulpat päässä. Jotain mahdollisesti mun ruumis kertoo tolla kivulla, joten tulpat laitan jatkossakin.

Quote by rewind
Ja tuo "3 dB nosto -> aika puolittuu" tuntuu kyllä aika hurjalta.


Miten niin? Kolmen desibelin nousu vastaa äänen tehon kaksinkertaistumista.

Quote by trusti
Miten niin? Kolmen desibelin nousu vastaa äänen tehon kaksinkertaistumista.


Niinhän se tosiaan taisi olla. Pitäisi varmaan olla vähän enemmän hereillä koulussa. Tai edes paikan päällä.

O