Parhaat drinkit top5

Back to yleinen keskustelu O

Parhaat tujauttajat:

1. Absinth

Sikspäkki pohjille ja raflassa heti Absinthi kurkkuun!
Tästä ei yksinkertaisesti selviä... taitaa olla 60 vol%.
Tosimies ottaa vielä bissen tai sidukan kyytipojaksi.
Pirun kallis tosin, saatavuus huono ja tarjoillaan usein väärin.
Parhaimman makuinen terävä snapsi mitä on vastan tullut.

Nykyinen Absinth on perinteisestä taiteilijoiden juomasta
kesytetty versio, eli siinä ei oikeasti ole enää Absinthiä,
ainakaan Suomessa. Aitoa en ole maistanut.


2. Caipirosca

Useimmiten viimeinen muistikuva illasta.
Aivan jumalattoman hyvää.
Kohtuullisen kallis tosin tämäkin, halvempi versio taitaa olla
monen mainostama peltikatto.
Tähänkin sopii bisse tai sidukka toiseen käteen...

Tää on Tequila ehdottomasti. Kaikki muut tulee jossain todella kaukana.

Yleensä tiskillä iskee luovuuden puute ja ottaa aina niitä samoja drinkkejä.Itse otan yleensä passoan kokiksella.Se on aika hyvää mutta vielä parempaa tulee kun laittaa mukaan kookoslikööriä esim.malibua. Tosin tuo on aika makea,sulattaa hampaat...

Quote by Karo

Aika harvassa baarissa vaan on tuoretta minttua varastossa, joten herkullinen Mojito jää usein ostamatta... :(
Ainakin Porvoon lähimaastosta löytyy villinä minttua aika helpostikin. Ei tartte kaupasta ostaa ja hyvää teen kaltaista juomaa saa tehtyä. Tuoreena ei oikee voimakasta mintun makua saa, mutta kuivattamisen jälkeen kyllä.
Originally posted by NoStatus (pätkien tekstiä)
1. Absinth

taitaa olla 60 vol%.

eli siinä ei oikeasti ole enää Absinthiä,

Aitoa en ole maistanut.
Absinthilla saa kyllä nupin sekasin. Expertus dico. Sveitsiläistä Absinttia en ole maistanut, mutta mieli tekisi.

Se mikä siinä vaikuttaa on ilmeisesti suomenkielellä koiruoho. Englanniksi "worm-wood". Sen öljyn sisältämä alfa-thujone saa aikaan halutun efektin. Alunperin sitä luultiin THC:n kaltaiseksi aineeksi. Näin minulla on päässäni tiedot.

Ja aitoa en ole minäkään maistanut. Sveitsissäkään ei sitä alkuperäistä taideta myydä ja laudanumkin on melko laitonta nykypäivänä.

Quote by Tapi T

Ohessa muutama suosikkini ohjeet. Mikä sopiikaan sinulle?

Wow, tän mukaan mä olen viileä kuningatar Elisabeth :eek:
Ginrussian kyllä pesee GT:n mennen tullen. Bombay Saphirea taas join tässä taannoisissa hindipop-bileissä raakana - en suosittele. Meitä oli kymmenen juomassa ja silti taisi jäädä vielä tilkka pohjalle.

' Kronenbourg 1664
' Stella Artois
' Primus
' Karhu III
' Fosters
' Gato Negro / Torres / joku muu nuorison halpapunkku
' Bittereitä voi lipitellä Brightonin biitsillä, oikeen muuhun
käyttöön ne ei mulla sovellu. Noi on mun "a means to an end" ;)

Quote by Taedium

1. Akkuhappo tuplana
8cl Jägermeister
1 Battery (Jos ei ole 0.33l Batteryä, niin se 0.25l RedBull käy myös.)
Jäitä


Siinä se on :008:

Kakkossuosikkini, nimetön ja yksinkertainen:
8 cl Vodkaa
Tuoppi jäävettä
2 viipaletta sitruunaa.

Ennaltaehkäisee myös nestevajausta kätevästi.

Sit ikiklassikot
Vodka Russian ja Gin tonic (Bombay Saphire, luonnollisesti)

Loppurahoilla sit jotain muuta kuin drinkkejä, vaikkapa
Laphroaigia, Scapaa tai muita herkkuja.

Pakko nyt vähän viilata pilkkua, mutta eikös drinkki tarkoita nimenomaan juomasekoitusta, eli tequilat tai karhu III:set eivät ole drinkkejä... Muistaakseni lempijuoma -topicci on ollut erikseen?
:rolleyes:

Quote by Taedium



Se mikä siinä vaikuttaa on ilmeisesti suomenkielellä koiruoho. Englanniksi "worm-wood". Sen öljyn sisältämä alfa-thujone saa aikaan halutun efektin. Alunperin sitä luultiin THC:n kaltaiseksi aineeksi. Näin minulla on päässäni tiedot.



Koiruohohan se. Latinankieliseltä nimeltään "Artemisia absinthium" kuten asiaan kuuluu. Läheistä sukua pujolle ja aikalailla samannäköinenkin. Myrkyllinen siis, kuten tulikin jo ilmi.

Itse en kyseistä juomaa sen julman hinnan vuoksi liiemmin ole käyttänyt. Kiinnostaisikin mikä on se oikea tapa sitä juoda. Jotain tuleen sytyttämistä käsittääkseni asiaan kuuluu.

Quote by Euroopan reilut

Itse en kyseistä juomaa sen julman hinnan vuoksi liiemmin ole käyttänyt. Kiinnostaisikin mikä on se oikea tapa sitä juoda. Jotain tuleen sytyttämistä käsittääkseni asiaan kuuluu.


http://www.seborabsinth.com/faqs/absinthe_drink.asp

Eli kuumennetaan sokeria kunnes se sulaa, jonka jälkeen
sekoitetaan sokeri itse juomaan. Prahassa tota tulee aina
litkittyä että ns. 'pääsee kafkoihin' ja sit hämäriin jazz-kellareihin
vanhaan kaupunkiin riekkumaan :006:
O,5 l pullo 70 volttista absinttia makso muistaakseni jotain
8 euroo, mikä ei todellakaan o paha hinta ottaen huomioon
ton volttimäärän :008:

Mitä koiruohoon tulee, sitä käytetään yhä paitsi absintin,
myös Camparin, Jägermeisterin ja vermutin (koiruohon saksankielinen nimi on wermut) valmistuksessa, ks.


Absintti on likööriä, jonka tärkein ainesosa on koiruohouute. Koiruohoa ei käytetä pelkästään maustevaikutuksensa vuoksi, vaan myös tujonin huumaavan vaikutuksen takia. Psyykkiset ja fyysiset sivuvaikutukset olivat kuitenkin niin voimakkaat, että absintin valmistaminen kiellettiin useimmissa Euroopan maissa 1900-luvulla. Nykyisin absintti on vapautettu pannasta, sillä sivuvaikutusten on todettu johtuneen ennemminkin absintin sisältämistä epäpuhtauksista, väriaineista ja korkeasta alkoholipitoisuudesta. Suomessakin absinttia on saanut ostaa keväästä 2000 lähtien. Koiruohon käytössä on kuitenkin syytä olla varovainen..


http://www.yrttitarha.com/kanta/koiruoho/index.html

Lisää:
http://www.hole.gs.rl.no/engl/garden/frame.htm
(navigaatioframesta linkki 'wormwort')

Lisää suomeksi:
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/k.html#koir

Lyhyesti:
kyllä, Alkon Absintissa on ihan oikeasti koiruohoa, kuten monessa
muussakin alkoholijuomassa (pienempinä pitoisuuksina)

Oikeasti kylläkin pitäis olla käytössä absinttilusikka, jossa on reikiä siinä "kuppiosassa". Ja ei sitä sokeria tietojeni mukaan kuumentaa pidä.

Eli homma toimii jotenkin näin:
1.kaada kylmää vettä lasiin
2.laita sokeripala lusikkaan
3.tiputtele absinttia sokerin päälle niin hitaasti, että sokuri liukenee viinaan
4.ihmettele miten vettä, vihreää viinaa ja sokeria sotkemalla tulee valkoista juomaa
5. juo ja irvistele samalla kun ihmettelet miten pahalle se maistuu (varsinkin jos et tykkää aniksesta tai lakritsista tai niiden sekoituksesta)

Eli kunnon absintit muuttuu valkoisiksi, kun niihin sekoittaa vettä. Johtunee siitä kun siitä irtoilee kaikenmoisia öljyjä veteen.

Tsekkiläiset absintit on kuuluisimpia (ainakin briteissä vissiin), mutta yleisen mielipiteen mukaan myös todella pahalta maistuvia. Espanjalaiset on myös aika kuuluisia, Deva-merkkinen lienee yksi parhaista. Sveitsiläisistä en tiedä. Ja Pernodhan oli joskus muinoin se kuuluisin, paras ja aidoin absinttimerkki, mutta ne tais ottaa sen koiruohon pois viinastaan aikoinaan kun absintti kiellettiin eivätkä ole sitä takaisin laittaneet. Aika samalta maistuu kuitenkin.

Koiruohoa luultiin joskus aikoinaan hallusinogeeniksi, mutta nykytiedon mukaan se ei sellainen suinkaan ole. Tosin ei se niin kovin terveellistä taida kuitenkaan olla, kuten tuossa aikaisemmin on jo mainittukin.

piti oikein vannoutuneen "lurkerinkin" rekisteröityä tämän takia :p

Quote by Tapi T

Ohessa muutama suosikkini ohjeet. Mikä sopiikaan sinulle

Tässä vielä pari lisää. Näistä en tosin pidä.

James Bondeille:

Vodka Martini

4cl hyvää vodkaa (Finlandia, Absolut, Stolichnaya...)
1cl Noilly Prat-vermuttia
vihreä oliivi
pala sitruunankuorta

Jäähdytä klassinen coctaillasi huolella esim. pakastimessa. Ravista viinakset nopeasti shakerissa jäiden kanssa ja siivilöi coctaillasiin. Purista juoman pinnalle hieman mehua sitruunankuoresta. Koristele coctailtikkuun pistetyllä oliivilla.

Alkuperäinen Dry Martini sekoitetaan Ginistä ja vaaleasta vermutista. Martineja voi myös muutella mielensä mukaan; vodkapohjaisiin martineihin voi lisätä esim. murskattuja hedelmiä tai marjoja. Puolet vodkasta voi myös korvata jollain muulla viinalla esim. calvadoksella.

***

Raakalaisille:

Bloody Mary

4cl vodkaa
10cl tomaattimehua
pari tippaa Tabascoa
pari tippaa Worchestershire-kastiketta
mustapippuria
suolaa
lehtisellerin varsi

Sekoita (älä ravista siis!) jäiden kera kaikki aineet lehtiselleriä lukuunottamatta. Siivilöi on the rocks-lasiin ja koristele sellerillä.

***

Vincent Van Gogheille:

Absintti Coctail

4cl absinttia
1 sokeripala
lähdevettä
jäitä

Nyt onkin sitte aika katkoa siivet kaikenmaailman absinttivirityksiltä. Näin absintti tulee nauttia: täytä grogilasi jäillä ja raikkaalla lähdevedellä. Laita sokerinpala haarukalle ja kaada sokeripalan läpi absintti hyvin hitaasti lasiin. Sytytä sokeripala palamaan lasin päällä ja odota kunnes se sulaa lasiin. Sekoita ja nauti.

Haarukka siis ajaa saman asian kuin absinttilusikka, vaikkei sen käytössä ole samaa hohtoa.

Quote by Tapi T

...Ravista viinakset nopeasti shakerissa jäiden kanssa ja siivilöi coctaillasiin...

...Sekoita (älä ravista siis!) jäiden kera kaikki aineet...

...sokeripalan läpi absintti hyvin hitaasti lasiin...



Huomaako joku muka eron, jos viinaksia ei olekaan ravisteltu
nopeasti shakerissa, vaan hitaasti?

Tai jos satut ravistamaan ilman jäitä vaikka piti sekoittaa jäiden kera?

Tai kaadatkin absintin nopeasti sokeripalan läpi, kun se olisi
pitänyt tehdä hitaasti?

Quote by NoStatus

1. Huomaako joku muka eron, jos viinaksia ei olekaan ravisteltu
nopeasti shakerissa, vaan hitaasti?

2. Tai jos satut ravistamaan ilman jäitä vaikka piti sekoittaa jäiden kera?

3. Tai kaadatkin absintin nopeasti sokeripalan läpi, kun se olisi
pitänyt tehdä hitaasti?

1. Ravistamisen tarkoitus on paitsi sekoittaa juomat täydellisesti mutta myös viilentää ne. Sitäpaitsi hitaasti ravistettaessa jäitä sulaa enemmän juomaan mikä ei suinkaan ole tarkoitus. Martineita ennekin maistanut huomaa kyllä eron.

2. Jos ravistat ilman jäitä, niin juomasta ei tule kylmä.

3. Silloin alkoholi ei kerkeä imeytymään kunnolla sokeriin. Sokeri ei pala kunnolla eikä siis sula lasiin. Lopputulos ei ole oikeanlainen.

Kieltämättä monet niin drinkkien tekoon kuin ruuanlaittoon liittyvät nyanssit saattavat maallikosta vaikuttaa snobbailulta, mutta asioilla on kuitenkin lähes aina tarkoituksensa.

Juon drinkkejä aika vähän, ja niidenkin suhteen olen yksinkertaiseen perustava tyyppi. Parhaiten menevät varmasti vodka-ginger ale (vallan kepeä ja raikas :) ja valkovenäläinen.
long island ice tea ei nyt mikään kova makuelämys ole, mutta vallan, hm, käytännöllinen drinkki. ;)

voisin haluta kokeilla myös jotain tosi kermapeppudrinkkiä, samaan aikaan hedelmäistä ja maitoista tjsp...

-K

1. Whisky Shot
2. Whisky Shot
3. Whisky Shot
4. Whisky Shot
5. Whisky Shot

Asia meininki. ;)

Hmmm... laitetaas nyt sitten listaa.

1. Rommicooler (parasta ginger aleen tehtynä)

Muistaakseni kutakuinkin näin:

Shakeriin yhden sitruunan mehu, 4 cl vaaleaa rommia, jäitä.
Ravistellaan voimakkaasti. Siivilöidään seos pitkään lasiin.
Täytetään lasi mixerillä (esim. ginger ale, sprite etc.).
Maun mukaan voi laittaa myös jäitä lasiin, mutta sulaessaan
laimentavat makua turhaan. :) Rommin määrää voi helposti
lisätä aina 8cl asti, ilman että maku kovinkaan paljon muuttuu. :)

2. Vodka - Battery / Red bull

Toimii aina. Ei kaipaa varmaankaan esittelyitä.

3. Malibu-cola viritelty versio

4cl malibua 2 cl vodkaa pitkähköön lasiin. Täytetään lasi Coca Colalla ja sekoitellaan hieman (tässä ei Pepsit yms. kelpaa).
Uskomattoman pehmeän makuinen juoma.

4. Baileys on the rocks

Jääpala + 4 cl baileys. Toimii myös aina fiilistelyyn.

5. Cuba libre

Rommi + cola + sitruunaviipale siis. Baarissa tuppaavat jättämään sitruunaviipaleen pois. Prkl! :mad:

Muita omasta mielestä erittäin toimivia: Harwey wallbanger, galliano hot shot, omenasiideri + calvados (nimeä en nyt perhana tolle muista). Englantilaiset kuivat omppusiiderit maistuvat niin ikään ja oluista tsekkiläiset vievät voiton. Kyllä sauna + makkara + olut = hyvä yhdistelmä kun Suomessa kerran ollaan.

Vodka-battery toimii parhaiten tuplana.

Suomessahan tosiaan ei periaatteessa noita tuplia saa myydä. Muistuukin tässä tapaus eräästä helsinkiläisestä ravintolasta:

sMark: 4cl vodka + omenasiideri (kuivattaa kivasti makua)
Baari: En voi myydä sulle tuollaista kun meillä Suomessa on 4cl maksimiannos alkoholia juomaan
sMark: Älä nyt... perhana.
Baari: Mut mä voin myydä nää sulle erikseen ja mä en tietenkään näe, jos sä nämä sotket. Tossa on sekoitustikku
sMark: Thanks...

Kutakuinkin näin. Aika joustavia yleensä ovat - yllättäen.

Quote by KarriN


long island ice tea ei nyt mikään kova makuelämys ole, mutta vallan, hm, käytännöllinen drinkki. ;)


No, ehkä ulkomailla, mutta ei suomessa. Käsittääkseni lähes jokaisessa suomalaisessa raflassa toi tehdään poikkeuksellisesti viidellä sentillä alkoholia. Yllätys yllätys, siinähän onkin viittä kirkasta viinaa. No, tuon poikkeusluvan saa helposti tuolle erikoisdrinksulle, mutta ei se yksi lisäsentti tee sitä kovaa humalaa... Taitaa monella vain olla uskomuksena että siinä on perkuleesti viinaa ja siksi muka tulee kova känni. Ulkomailla eri juttu. Siellä toi taitaa useasti olla kymmensenttinen... ;)

Niin, noista tuplista ja jopa triploista. Kyllä niitä saa jos vain sattuu tuntemaan oikeat baarimikot oikeissa paikoissa. :D Nimimerkki: "ei koskaan batterykossua normaalina" Olen kyllä nähnyt muutamalla tutulla sellaisia paukkuja että oksat pois. Tuttu baarimikko kaataa suoraan pullosta lasiin (tarkoittaen tässätapauksessa tuoppia) n. 1 ½-2 desiä viinaa ja päälle hiukan väriksi limua... Näppituntumalla se pitää tehdä, ei viinamitoilla... Nää "erikoispaukut" kulkevat lisänimillä XL, XXL ja XXXL :D

Quote by Tres

kyllä, Alkon Absintissa on ihan oikeasti koiruohoa, kuten monessa
muussakin alkoholijuomassa (pienempinä pitoisuuksina)
Onkos se jotain 10mg/l mitä sitä on? Taitaa tuo EU olla kova sana noiden annostusten kanssa. Lontoosta saisi yhdestä liikkeestä ainakin sellaista Absinttia, jossa on tekstien perusteella 1000mg/l sitä samaista. (Absinthe Gold tms. on sen nimi siellä kaupassa.) Koitan kattoo josko linkin löydän.

Btw. Olen antanut itselleni kertoa, että tämä kappale kertoisi Absintista.
Quote by sMark

3. Malibu-cola viritelty versio

4cl malibua 2 cl vodkaa pitkähköön lasiin. Täytetään lasi Coca Colalla ja sekoitellaan hieman (tässä ei Pepsit yms. kelpaa).
Uskomattoman pehmeän makuinen juoma.
Juu... mä olen koittanu olla mahdollisimman alkoholiton lähiaikoina, mutta kämppis taas repäs eilen... (Ei oo mun vika, että eilen join. Syytän kaikesta yhteiskuntaa!) Pyys jos mä pysähtyisin off-licensen kohdalla. Kävi ja tuli takas, luulin, että pari kaljaa haki. No sit himassa mä menin soittelemaan yläkertaan ja hetken kuluttua kämppis tuo lasin, jossa juurikin tuo ylläkuvaamasi drinkki. Ja nappasi pari pussia salmiakkia (kiitos Linda vielä kerran) mukaansa. Tai no toi oli kyl varmaa 6cl ja 4cl ne mittasuhteet ja tuopissa, mut kumminkin. Yksi riitti mulle, kun en tykkää viikolla muutenkaan juomisesta. Toivottavasti se säästää salmaria edes viikonlopuksi, että mäkin saan.

Ja totta. Mitään juomaa ei tehdä Pepsillä. Eikä millään muullakaan kolajuomalla, kuin Coca Colalla. (No hätätapauksessa Jolt käy.)

(Ja tosi alkoholitonta elämää... Eilen join, toissa viikonloppuna join, pääsiäisenä join... no sitä ennen tais olla pitkään taukoa... muistaakseni. Hyvää ruokaa tehdessä on suotavaa nauttia hieman ja sitä ei lasketa. - Mut pitsanväännöt ja muut simppelit menee juomitta.)
Quote by Daniel Braun

Tuttu baarimikko kaataa suoraan pullosta lasiin (tarkoittaen tässätapauksessa tuoppia) n. 1 ½-2 desiä viinaa ja päälle hiukan väriksi limua...
Joo... ja tuttu baarimikko kun on, niin eräskin synttäri (mä en vietä synttäreitä) kaverit laverteli tutulle baarimikolle. Ja ku mä menin tiskille ilmotettiin, että eipä tarjoilla enää. Kysy juonko viskiä. Seuraava mitä tajusin oli maitolasillinen viskiä naaman edessä. Ja sit joskus aamuyöstä hoipertelin Siltiksessä ja päädyin onneksi lopulta kotiin. (Nii tutuissa rafloissa voi dokaa vielä kello neljän jälkeenkin.)

Irlannissa ne laittaa votkulin sekaan jotain ihme tiivistettä. Siis ei ihan mehua, mutta ei ihan tiivistettäkään. Ja kun eräässä yökerhossa on puolet henkilökunnasta Puolasta tai Latviasta tai Liettuasta, niin kiva jäädä välillä sulkemisajan jälkeen kattomaan mitä ne juo. Tuoppiin 2/3 votkaa ja 1/6 sitä tiivistettä. Ilman jäitä ja taskulämpimänä. Ja sit se hörpitään muutamassa minuutissa ja uutta perään. Vaik suomalainen voi pitää aika monessa Euroopan maassa itseään hc-juojana, niin en kyllä noitten itämaisten ihmisten kanssa lähtisi juomaan - ainakaan kilpaa. (Mut kandee tuntee klubeiltakin jengiä. Jos ei oo juomaa tiedossa jatkobileissä, sitä voi aina kinuta kaveriltaan litran Smirren mukaan. Ja kun nää on menossa samoihin pileisiin kumminkin, niin ei mitään ongelmaa. Ja kyl sitä rahaa sen verran aina löytyy, että sen saa sieltä mukaan.)

Nii, itse asiassa erään kaverin viisumi vanheni ja eilen palas takasin uuden viisumin kera. Taitaa olla tänä viikonloppuna bileet. Niin nopsaan sai uuden viisumin, että duuni ja kämppä säily. Jesh.

Aluksi, pyydän anteeksi näitä luultavasti useita kirjoitus&kielioppi virheitä. Sekä anteeksi tätä ehkäpä typärältä tuntuvaa topic:ia. Syy tähän kaikkeen on "muutamat" häppäri siiderit&muut juomat...

Eli itse asiaan:

Suosikki juomat/drinkit/ihan mitkä tahansa alkoholia sisältävät nestetasapainon tasauttajat... Top5, olkaa hyvät!

1 Battery/Red Bull kossu - maistuu aina, ehdoton kärkisijan pitäjä

2 Caipirosca - pienen taistelun jälkeen varma kakkonen, maistuu ja ei helposti kyllästy. Periaatteessa pelkkää viina, tosin jäämurska hieman laimentaa.

3 "the irkku kahvi" - kylminä syys/kevätiltoina erittäin maukas ja lämmittävä pakkaus. Vaikka en kahvin ystävä muuten ole, niin tämä toimii...

4 Mintukaaka, tunnetaan myös nimellä minttukaakao - herkkusuulle, kuten minä, erittäin hyvä vaihtoehto kun menee "yhdelle" Toimii takuulla. Harmi vaan että käy tökkimään parin jälkeen. :(

5 Kuiva omppu siideri - uppoaa kuin härkä suohon. Happy hour juomien kunkku. Aivan sama onko Fizz:iä vai mitä, aina kelpaa. Seurustelujuomana ehdoton. Saunanjälkeen parasta rentoutusjuomaa (olutta kun en juo kirveelläkään)

Eli, kysymys kuuluukin, mikä on sinun suosikkujuomasi? Kun päätät tankata pääsi totaalisen täyteen tai vain yhden paukun iltoina. Mitä juot mieluiten...

O