Piratismikeskustelu (ex Don't download)

Back to musiikki O

Quote by jUSSi

Miten on käynyt myyntivoittojen? MInbulla on hämärä kuva, että musiikkibisnes tekee koko ajan enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin ja silti itketään kun kappalemäärät laskevat.

Vastikään Suomessa tehty tutkimus kertoo, että levy-yhtiöt ovat hyvinkin vakavaraisia, mutta artisteille voitoista rapisee vain muruja: vain viidennes suomalaisista musiikin tekijöistä voi tehdä sitä päätyökseen - ja tuohon kyselyyn ei edes laskettu mukaan kuin reilut 200 eniten ansaitsevaa muusikkoa; alle 200euroa vuosittain Teostolta saavat eivät ole edes mukana noissa prosenteissa.
Quote by jUSSi

Kukaan ei varmaan ole ajatellut, että cd-levyn hinta on aika karmaiseva, sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa (kallis cd + ilmainen mp3 = piratismi?)

Cd-levyt ovat tosiaan suhteettoman kalliita, ottaen huomioon, että niiden hinta on vain noussut vuosien myötä, kun normaalisti teknisten innovaatioiden hinta laskee nopeasti; siksi kuluttajat luonnollisesti odottavan myös cd:n hinnan laskevan. Cd-levyn tuotanto tuskin enää nykyään maksaa maltaita, kun polttavia cd-asemiakin on jo lähes joka talossa. IMO on levy-yhtiöiden moka, etteivät ne alkuaikoina olleet aktiivisempia uusien formaattien, kuten mp3n suhteen; nyt kun mp3 on jo vakiintunut ilmaiseksi piraattiformaatiksi sitä on hankala enää myydä kuluttajille.

Quote by Quu

Tutkitko sinä aina cd-tä ostaessasi onko se kopiosuojattu?


Minäkin katson jos cd:tä ostan ettei se ole kopiosuojattu, sillä haluan ehdottomasti tehdä autoon kopion alkuperäisestä. Ja sanottakoot, että eukon Robbie Williamsin uusin levy meni ihan suoraan Easy CD Creatorilla kopioon suojauksista huolimatta. Asemana on Plextorin 16xRW

Quote by Felis


Cd-levyt ovat tosiaan suhteettoman kalliita, ottaen huomioon, että niiden hinta on vain noussut vuosien myötä, kun normaalisti teknisten innovaatioiden hinta laskee nopeasti; siksi kuluttajat luonnollisesti odottavan myös cd:n hinnan laskevan. Cd-levyn tuotanto tuskin enää nykyään maksaa maltaita, kun polttavia cd-asemiakin on jo lähes joka talossa. IMO on levy-yhtiöiden moka, etteivät ne alkuaikoina olleet aktiivisempia uusien formaattien, kuten mp3n suhteen; nyt kun mp3 on jo vakiintunut ilmaiseksi piraattiformaatiksi sitä on hankala enää myydä kuluttajille.


jep, mä oon samaa mieltä.

Muutenkin musta on ihan luonnollista et tulee uutta vanhan tilalle kun tekniikka kehittyy. Tottakai mp3:t vie osan lafkoista nurin, mutta toi efekti mikä siitä tulee koko musiikkiteollisuuteen ja musan laatuun näkyy vasta pitemmän ajan päästä, et mä en ainakaan tässä vaiheessa lähtis tuomitseen mp3:ee ihan lopullisesti kun eletään muutosvaiheen keskellä.

Huono homma on tietysti tämä et jotkut hyvät vinyylilafkat menee nurin. Ehkä tulevaisuuden bileissä nuoret muutenkin soittelee sit pelkältään joltain mp3-dekeiltä tai vastaavilta joka on sillon paljon ajanmukasempi kun vinyyli :):) Tässä mielessä oon samoilla linjoilla kun xybo, et ehkä voi olla ihan hyväkin homma että tulee tällänen aika, jolloin jotkin tietyt lafkat joutuvat hieman miettimään et mitä ulos pistävät. Todella harmi silti että monta asiallista firmaa putoo ja joutuu kärsimään juuri tän takia.
:(

En tahtois puolustella itse piratismia, vaan mun mielestä me eletään nyt sellasta aikaa kun asiat on erittäin kovan muutoksen alla. Tätä tilaa vois siis mun mielestä katsoa myös siltä kannalta että ehkä tästä voi aikanaan syntyä jotain hyvääkin musiikin harrastajille. Ehkäpä tää mp3-buumi saattaakin parantaa musan tasoo yleisesti ja jättää jäljelle vaan ne fiiliksellä biisejä hiovat musantekijät? Tai sitten ei ja laatu vaan huonontuu kokoajan kun kukaan ei jaksa tehdä musaa kun ei saa ees ruokaa pöytään jos yrittää muusikonammattia. Aika varmaan sit näyttää :confused: :confused: .


Mutjoo... he**etin kakspiippunen juttu tää kyllä on. Ei todellakaan artistin tai levylafkojen puolesta (juuri nyt) paras mahdollinen tilanne mut musiikin tason kannalta ei välttämättä yleisesti ottaen läpeensä pahakaan. Toisaalta äärimmäisen huono homma mut ehkä pitkällä tähtäimellä osa ihan luonnollista muutosta. Kai sen näkee sit pappana mitä tästä loppujenlopuks seuras koko tälle musiikkikulttuurille :):)

Jos mulla kuitenkin ois juuri nyt levy-yhtiö tai oisin saanut tähän asti tienata leipäni biisei tuottamalla niin silloin olisin kyllä varmasti vain yhtä mieltä asiasta...

Kun pahimmillaan olen maksanut tupla-CD:stä kaupasta ostaessa lähes 40e, niin en kyllä kaipaa mitään selityksiä asiaan, että miksi levyjä kopioidaan!
Oman hyvinkin rajallisen budjettini takia en yksinkertaisesti voi ostaa montaa levyä kuukaudessa, vaan käytän myöskin vaihtoehtoisia menetelmiä laadukkaan musiikin hankkimiseksi/kuuntelemiseksi, eikä se millään tavalla vähennä levyjen ostamistani, niinkuin monet levy-yhtiöt haluavat väittää!! Sitten kun päälle lisätään hölmöily kopiosuojausten ym. kanssa niin alkaa suorastaan toivoa, että ehkä nykyisenkaltaisten (suurien) levy-yhtiöiden aika alkaa vähitellen loppua, ja musiikki siirtyä vähitellen yhtiöiden ohi suoraan kuluttajille. Tietysti tämäkään ei ole mikään oikotie onneen, jollaisena puolestaan pitäisin hintojen laskemista järkevälle tasolle, jolloin piratismi menettäis houkuttavuutensa ja levymyynnin huomattava kasvu paikkaisi "menetetyt tulot".

(HIFI-lehdessä 01/2003 asiasta on myös alalla työskentelevän ihmisen varsin mielenkiintoinen artikkeli, joka kannattaa lukea ihan mielenkiinnosta ja varsinkin jos olet levyjen kalliista hinnoista eri mieltä.)

Onko julkisissa tilaisuuksissa muuten aina kiellettyä soittaa CD-R-levyjä, vaikka todistettavasti sama, alkuperäinen levy olisi laukussa mukana?

Quote by Pac

Onko julkisissa tilaisuuksissa muuten aina kiellettyä soittaa CD-R-levyjä, vaikka todistettavasti sama, alkuperäinen levy olisi laukussa mukana?


Saa soittaa poltettuja levyjä, jos on lupa teostolta ja niistä on maksettu Teostolle (muistaakseni 0,2e minuutti).

Mitä tulee kopiosuojauksiin, niin mun yksi projekti on signattu Spiral Recordsille, joka vastustaa levyjen kopiosuojauksia, eikä tule niitä käyttämään. Lisätietoa http://www.spiralrecords.fi

Quote by Quu

Tutkitko sinä aina cd-tä ostaessasi onko se kopiosuojattu?


minä jätin Massive Attackin uuden levyn ostamatta kun huomasin sen olevan kopiosuojattu.

minä en viallisesta tuotteesta ole ennenkään suostunut maksamaan täyttä hintaa.

Quote by Jay Logic

En sitten tiedä paljonko markan (euron) arvo laskee vuodessa mutta kyllä noiden tilastojen valossa voi sanoa ettei tämä "salaliittoteoria"/kaljahuhu mikään aivan perseestä repäisty ole.

----

(1992 eteenpäin tilastointia on muutettu siten, että vienti on poistettu myyntiluvuista.)

1992 - 246.619.229
1993 - 238.853.986
1994 - 251.875.278
1995 - 281.020.500
1996 - 327.775.891

(Jäsenistössä tapahtuneet muutokset huomioiden nousu 1996-1997 on 4%)

1997 - 368.363.460
1998 - 380.487.175
1999 - 369.983.351
2000 - 399.261.196
2001 - 405.013.458


Esittämäsi tilasto käsittelee äänitteiden kokonaismyyntiä, johon lasketaan mukaan kaikki musiikkityypit. Uskoisin esim. klassisen musiikin tai suomalaisen tangon olevan merkittävästi vähemmän altista musiikkia piratismille kuin esim. mikä tahansa elektroninen tanssimusiikki.
Piratismin vaikutusta musiikkibisnekseen on käsitelty monilla kansainvälisillä foorumeilla ja postilistoillakin. Omiin silmiini on osunut esim. Boom Recordsin (http://www.boomrecords.com/) Mattin teksti GTC-listalta vähän aikaa sitten:
.."5 years ago, this was no problem. You could easily sell 5000 copies of a new release and everyone is happy..... since the advent of MP3's and cd burners, you are lucky to sell 500 - 1000 of a new release. Trance is becoming more and more popular, so really we should be selling much much more than 5 years ago !!"..

Toinen samaa aihetta käsittelevä sitaatti saksalaisen Midijum Recordsin (http://www.midijum-records.de/) vetäjän Bimin viestistä Isratrance -foorumilta (http://forum.isratrance.com/viewtopic.php?topic=4703&forum=1)
.."The Story is that since the last year the Sales of all Label are around 50% down."..

Vaikka kummatkin edellämainituista lafkoista ovat ns. psyke-labeleita eivätkä suoranaisesti edusta samaa musatyyliä kuin mitä topicissa alunperin mainitut lafkat, niin silti uskoisin niiden tilanteen antavan aika hyvän kuvan siitä missä tilanteessa ns. "underground-tanssimusa" on kasvavan piratismin takia.
On epätodennäköistä että esim. FFRR:n ja Bonzai/Lightningin kaltaiset pitkään mukana olleet vakiintuneet lafkat kaatuisivat huonoon liiketoiminnan pyörittämiseen, varsinkin konemusiikin saadessa jatkuvasti enemmän jalansijaa musiikkimarkkinoilla.

Quote by 029

Huono homma on tietysti tämä et jotkut hyvät vinyylilafkat menee nurin. Ehkä tulevaisuuden bileissä nuoret muutenkin soittelee sit pelkältään joltain mp3-dekeiltä tai vastaavilta joka on sillon paljon ajanmukasempi kun vinyyli :):) Tässä mielessä oon samoilla linjoilla kun xybo, et ehkä voi olla ihan hyväkin homma että tulee tällänen aika, jolloin jotkin tietyt lafkat joutuvat hieman miettimään et mitä ulos pistävät. Todella harmi silti että monta asiallista firmaa putoo ja joutuu kärsimään juuri tän takia. :(


Mielestäni ylläolevassa kommentissa on nyt mennyt kaksi asiaa sekaisin, kysynnän ja tarjonnan lain ohjaama vapaiden markkinoiden toiminta ja liiketoimintaa haittaavat/estävät tekijät. Käytän esimerkkinä tekstissäni Bonzaita, joka itselleni on topicissa mainituista kuolleista lafkoista tunnetuin (eritoten vanhempi tuotanto (Cherrymoon Trax, Franky Jones jne.) on tuttua), uskoakseni samat jutut pätevät myös muiden labeleiden kohdalla.
Ongelma ei ole suinkaan se, etteikö esim. Bonzain julkaisemalle musiikille olisi ollut kysyntää (kukaan ei olisi halunnut kuulla ko. soundia) ja ettäkö soundi olisi ollut huonosti tuotettua. Ymmärtääkseni monet Bonzain artistit ovat vetäneet keikoilleen enemmän yleisöä kuin koskaan vaikka bile-/klubitarjonta on ollut jatkuvassa kasvussa (= kilpailu yleisöstä kovempaa).
Ilmeistä on, että Bonzai on myös onnistunut promotoimaan artistejaan, sillä jopa itselleni ovat monet Bonzain artistit tuttuja (Esim. Marco V ja Push) vaikka en seuraa "kiksusceneä" kuin satunnaisesti.
En usko, että Bonzailla homma kaatui puutteelliseen jakeluunkaan. Voisin kuvitella, että esim. Street Beatista pystyy ostamaan/Street Beatin kautta saa tilattua useimmat Bonzain uudemmat (viimeisen kahden vuoden sisään julkaistut) julkaisut.
Jos kysyntää musiikille on, promootio ilmeisen toimivaa ja jakelukin on kunnossa on nähdäkseni kaikki perusedellytykset menestyksekkäälle toiminnalle olemassa. Voisinkin väittää, että ainoa syy Bonzain kaatumiselle on ollut laiton jakelu, joka on Internetin, P2P-verkkojen ja MP3-formaatin ansiosta tehokkaampaa kuin koskaan.
Laittoman jakelun aiheuttamaa haittaa levy-yhtiölle ei pidä sotkea normaaliin markkinoiden toimintaan, jossa kuluttajan mielipide ("Tää levy on hyvä, tän mä haluun" tai "Tää levy ei oo hyvä, en osta ikuna") karsii huonot toimijat markkinoilta. Huonolla toimijalla en tarkoita sitä, että musiikki itsessään olisi huonoa, vaan myös sitä että sitä on markkinoitu väärälle kohdeyleisölle. Huonoja lafkoja on ollut aina ja ne tulevat aina karsiutumaan markkinoiden normaalin toiminnan seurauksena, poikkeuksellista tämänhetkisessä tilanteessa on se että myös hyviä lafkoja menee nurin.

En tahtois puolustella itse piratismia, vaan mun mielestä me eletään nyt sellasta aikaa kun asiat on erittäin kovan muutoksen alla. Tätä tilaa vois siis mun mielestä katsoa myös siltä kannalta että ehkä tästä voi aikanaan syntyä jotain hyvääkin musiikin harrastajille. Ehkäpä tää mp3-buumi saattaakin parantaa musan tasoo yleisesti ja jättää jäljelle vaan ne fiiliksellä biisejä hiovat musantekijät? Tai sitten ei ja laatu vaan huonontuu kokoajan kun kukaan ei jaksa tehdä musaa kun ei saa ees ruokaa pöytään jos yrittää muusikonammattia. Aika varmaan sit näyttää :confused: :confused: .


En näkisi nykyistä tilannetta millään tapaa musiikin laatua parantavana, sillä nykyinen tilanne johtaa helposti siihen, että marginaalisemman musiikin kanssa puuhastelevat lafkat menevät nurin niiden ollessa herkempiä myynnin heilahteluille (varsinkin jos myynnin heilahtelut ovat niinkin rajuja kuin -50% vuoden aikana) eikä niillä ole yhtä tehokkaita keinoja puuttua piratismiin kuin isoilla toimijoilla.
Jos oletetaan, että tietty osa potentiaalisista asiakkaista hankkii musiikkinsa "laittomilta markkinoilta" (ts. tietty prosentuaalinen osuus liikkeellä olevasta musiikista on piraattitavaraa) tulee marginaalisemman musiikin julkaisemisesta kannattamatonta ja levy-yhtiöt satsaavat vain ns. "varmoihin hitteihin", joiden myynnin voidaan olettaa ylittävän kustannukset. Mielestäni tämänlainen diversiteetin katoaminen ei ole musiikillisen innovaation ja laadun kannalta toivottavaa.

Kuinka monta teknolabelia on mennyt nurin mp3-piratismin takia?

Nuo esimerkkeinä mainitut labelit eivät ole marginaalimusiikkia tuottavia lafkoja vaan tulosta tekeviä firmoja. Toki niillä on historiaa, mutta jos skeneä seuraamaton tietää joltakin labelilta useamman kuin yhden artistin niin marginaalimusiikki ei ole enää oikea termi. Kiksu on nykyään hyvin kaupallista ja sitä kuuntelee niin moni ihminen, että piratismin määrä nousee jo pelkästään suhteessa kuuntelijoiden määrään.

Sitäpaitsi ne labelit joita piratismi eniten koskettaa ovat labeleita, joista ihmiset saavat elantonsa. Jos labelin ei ole tarkoitus tuottaa voittoa vaan julkaista musiikkia, niin piratismi ei varmasti haittaa. Ja ei, siinä ei ole mitään pahaa, jos tienaa elantonsa pyörittämällä levylafkaa. Pitää vain myöntää että, bisneksessä on riskinsä.

[edit: jos kelaatte esim. brittein ibiza-kansaa ja sen keskivertoälykkyyttä niin ei vaadi paljoa yhdistää sitä, kiksua ja piratismia ;) ]

olen pitkälti samaa mieltä jussin kanssa.

en ymmärrä tresin pointtia siitä, että nykyään on "entistä vähemmän konemusaa julkaisevia labeleita" kun samaan aikaan ympäri maailmaa uudet musadiggarit perustavat omia muutaman julkaisun levymerkkejään, ja _isot_ teknomerkit kuten primate (yms primen omistamat ja pyörittämät lafkat), planet rhythm, bush, tresor ja muut sen kuin lisäävät myyntiään.

väitän että nykyään vuosien vaihtuessa musiikin määrä ja laatu tarjonta on kasvanut, kun vain viisi vuotta sitten tilanne ei kyllä ainakaan aktiivisen seuraajan silmästä katsottuna näin hyvä ollut.

todelliset isot levymerkit kuten BMG, sony, EMI itkevät mielestäni syyttä suotta. en ole tietty perehtynyt asiaan juuria myöten mutta kummallista jos tilanne olisi sellainen kuin ne väittävät sen olevan.

Quote by Jay Logic

Mikäli musiikissa ei kulkisi penniäkään rahaa suuntaan eikä toiseen, olisi muusikot harvemmassa, mutta keskimääräinen laatu olisi vissiin aivan omaa luokkaansa.


Mun mielestä laadukasta musaa (esim hittibiisejä tmv) ug:mmassa
skenessä tulee aina yhtä harvoin, oli siinä rahaa ympärillä tai ei.
Jos ammattimaisuus (raha) lähtisi pois kuvioista, kukaan ei esim
masteroisi biisejään ja keskimääräinen tuotannon laatu menisi 90-
luvun alun tasolle aika nopeesti (lue: demomatskuksi)

Quote by CM

Mun mielestä laadukasta musaa (esim hittibiisejä tmv) ug:mmassa
skenessä tulee aina yhtä harvoin, oli siinä rahaa ympärillä tai ei.
Jos ammattimaisuus (raha) lähtisi pois kuvioista, kukaan ei esim
masteroisi biisejään ja keskimääräinen tuotannon laatu menisi 90-
luvun alun tasolle aika nopeesti (lue: demomatskuksi)


Ei voi muuta sanoa kuin: paskapuhetta.

En pysty sekavimmissakaa ajatusleikeissä keksimään yhteyttä, kuinka rahalla olisi mitään tekemistä tekijän ammattiTAIDON kanssa. Miksei ihmiset masteroisi biisejä?

Sulla on aika mielenkiintoinen suhtautuminen musiikkiin, jos kerta raha on se avaintekijä. Oikeastaan nyt olenkin sitä mieltä, että rahavirtojen tyrehtyminen jopa olisi piristysruiske musiikkimaailmalle.

Quote by Jay Logic



Ei voi muuta sanoa kuin: paskapuhetta.

En pysty sekavimmissakaa ajatusleikeissä keksimään yhteyttä, kuinka rahalla olisi mitään tekemistä tekijän ammattiTAIDON kanssa. Miksei ihmiset masteroisi biisejä?

Sulla on aika mielenkiintoinen suhtautuminen musiikkiin, jos kerta raha on se avaintekijä. Oikeastaan nyt olenkin sitä mieltä, että rahavirtojen tyrehtyminen jopa olisi piristysruiske musiikkimaailmalle.


No se on helppo puhua, jos ei itsellä ole toiveitakaan koskaan tienata elantoaan musiikilla.

Voisin kysyä myös sulta, parantuisiko sun työn laatu, jos palkka laskettaisiin puoleen? Rehellinen vastaus, kitooooos.

Quote by delphion

No se on helppo puhua, jos ei itsellä ole toiveitakaan koskaan tienata elantoaan musiikilla.


Toiveita toki on, mutta en pelaa sen varaan.

Quote by delphion

Voisin kysyä myös sulta, parantuisiko sun työn laatu, jos palkka laskettaisiin puoleen? Rehellinen vastaus, kitooooos.


Ei

Mutta:

No voi helvetti. Musiikki on _täysin_ eri maailma. On varmasti paljon ihmisiä jotka on tehneet vuosikymmeniä laatumusiikkia saamatta siitä muuta kuin nimellistä korvausta. Paljonko itse olet saanut rahaa biiseilläsi? Miksi sitten teet musaa jos kerta et saa siitä fyrkkaa? (retorinen kysymys)

edit: luin kysymyksesi ylösalaisin ;)

Quote by Jay Logic

En pysty sekavimmissakaa ajatusleikeissä keksimään yhtään syytä, minkätakia rahalla olisi mitään tekemistä tekijän ammattiTAIDON kanssa. Miksei ihmiset masteroisi biisejä?

Sulla on aika mielenkiintoinen suhtautuminen musiikkiin, jos kerta raha on se avaintekijä. Oikeastaan nyt olenkin sitä mieltä, että rahavirtojen tyrehtyminen jopa olisi piristysruiske musiikkimaailmalle.


Meillä menee varmaan ajatukset aina ristiin ton "raha" -sanan kanssa ;)
Rahalla ostetaan laitteita, rahalla ostetaan softia. Kai sillä jotain
tekemistä on myös taidon kanssa? Mihin käytät taitojas jossei
ole työkaluja (ilmaiset työkalut on harvoin kovin hyviä ainakaan
ääneltään, puristi kun olen)..

Onko sulla tietoa kuinka paljon maksaa masterointi?
Vinkkinä, että sellainen jota kelpaa vinyyliltä kuunnella mielellään
(mielipide tääkin) maksaa satoja euroja. Aikamoinen rahasumma
heittää huvinvuoksi sellaisellekin joka käy normaalisti töissä. Ja
suomestahan sellaista on turha etsiä, joten postikulut maksais jo
ihan vitusti sen päälle että prässätään ja masteroidaan levyt
jossain muualla.

Enkä tarkoittanut rahalla sitä, että pitää myydä miljoonia, vaan se
että koko vitun bisnes edes kannattaa (eli että labeli ei tuota
tappioo ja mee konkurssiin) ja että mitään kannattaa julkaista
muunakin kun CD-R:nä/MP3:na, vaatii että saadaan rahat
myös takas. Ennen sitä ei voi sanoa koko hommaa ainakaan
huviksi. Harva artisti maksaisi satoja euroja että muilla olisi kivaa.
Hymy tulee vasta sitten kun ei olla asiassa tappiolla.

Tällästä. :)

Quote by Jay Logic



Toiveita toki on, mutta en pelaa sen varaan.


En mäkään sen varaan pelaa, mutta se on toki tärkeä osa tätäkin duunia. Työtähän myös se musan tekeminen on, harrastuksen lisäksi.
Quote by Jay Logic


Ei

Mutta:

No voi helvetti. Musiikki on _täysin_ eri maailma. On varmasti paljon ihmisiä jotka on tehneet vuosikymmeniä laatumusiikkia saamatta siitä muuta kuin nimellistä korvausta. Paljonko itse olet saanut rahaa biiseilläsi? Miksi sitten teet musaa jos kerta et saa siitä fyrkkaa? (retorinen kysymys)

edit: luin kysymyksesi ylösalaisin ;)


Itse en ole tienannut kuin suolarahoja, mutta mulla on parikin esimerkkiä tiedossa, missä esimerkiksi kokoelmien myynnin vähentyminen aiheuttaa sen, että musiikilla toimeentuleminen on vaikeutunut. Muutaman vuoden takaisessa tilanteessa olisi jos normaalista päivätyöstä voinut luopua, mutta ei nyt. Puhun nyt siis kaverista.

cosmic:

njoo.. mutta olen kaikesta huolimatta sitä mieltä että 99% artisteista ostaa hardwarensa ja mahdollisesti softansa jollain aivan muuten ansaituilla rahoilla kuin levymyynnillä. Ja jos huomioidaan pelkästään julkaisevat artistit, on prosenttilukema pienempi muttei luultavasti kovinkaan paljoa. Elät kummassa maailmassa jos olet toista mieltä.

Ja ei superlaatumasteroinnilla ole oikeastaan mitään tekemistä musiikin laadun kanssa. Poppi/kiksu/teknohitit on sinänsä poikkeus että niissä kyllä katsotaan aika paljon tohon seikkaan.


delphion:

Muistakaamme kuitenkin, että vaikka piratismi kitkettäisiin kokonaan, on musiikilla elävien osuus muusikoista kuitenkin varsin pieni. Joka tapauksessa olisi _erittäin_ tyhmää pelata pelkästään musiikin varaan ja olla esim. hankkimatta kunnon koulutusta. Eri asia sitten on jos sen puolen resurssit eivät riitä.

Quote by Jay Logic

Ja ei superlaatumasteroinnilla ole oikeastaan mitään tekemistä musiikin laadun kanssa. Poppi/kiksu/teknohitit on sinänsä poikkeus että niissä kyllä katsotaan aika paljon tohon seikkaan.


Juu ei toi musiikin äänenlaatu monille mitään merkkaakaan, mut
mulle se kyllä merkkaa siinä missä biisin laatukin, koska oon aina
digannu hyvästä äänentoistosta :)
Siks mainitsinki mielipiteinä tuo pointit..
Must on kuitenki kiva, et joku viitsii sijoittaa vielä siihen
äänenlaatuunki vaikka siinä toivossa että saa ne rahat takas ja
vähän ylimääräistäkin. Erittäin hyvästä biisistä tulee täydellinen,
jos se on myös äänenlaadullisesti viimosen päälle :)
Ja täydellisestä biisistä viitsii maksaa vaikka vähän enemmänki.

Mut toi oli nyt vaa mun näkökulma muiden joukossa.. ei asiasta
sen enempää. :)

En tiedä kuuluuko tämä tähän osastoon, mutta..

Subtraxxissa tehtiin tällainen banneri, lähinnä noiden labeleiden kaatumisen myötä. Jokainen käyttäköön missä/miten tahtoo, mutta ongelmaa kyllä alkaa tuon waretuksen vuoksi jo olla. Eihän yhdellä bannerilla ihmeitä tehdä, mutta kannanotto tämäkin.



banneriin vois lisätä noiden suurimpien labeleiden logoja mitkä on menny alas osittain piratismin johdosta, eli

r.i.p
Manifesto
Lightning/Bonzai
Serious
Code Blue
FFRR
Slinky Records
Cream

Joku joka haluu/viitsii, voisi niitä tuohon kikkailla :)

O